eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
209 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
۱-چرا کسانی که خلافت را غصب کردند مستحق لعن هستند ؟ ازنگاه قرآن کریم ،انسانها تابع عمل خویش هستند، یعنی ابتدا ء عمل نیکو می شود سپس خود انسان بوسیله آن حسن می گردد([1]) ۲-آنطرف هم همینگونه هست یعنی وقتی عمل زشتی از انسان سر زد درصورت عدم توبه ،نفس انسان نیز زشت می شود و چون برخلاف فرمان الهی عمل کرده اند از رحمت الهی دور خواهند بود چراکه این کارشان موجب اذیت خدا و رسولش خواهد بود ۳- و قرآن کریم میفرماید چنین انسانهایی مستحق لعن الهی هستند « إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ- وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِينا»([2]) ۴-برخی ازمصادیقی که موجب اذیت رسول خدا ( صلی الله علیه وآله و سلم ) می شود درکلام گهربار آن حضرت آمده است در اینجا به چند مورد اشاره می شود؛ الف – درباره حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) فرموده است : فاطمه پاره تن من است و هرکس اورا به غضب در آورد مرا به غضب در آورده است « «فاطمه بضعة منى فمن اغضبها اغضبنى»([3]) و از طریق  شیعه واهل سنت نقل شده است که حضرت زهرا ( سلام الله علیها )شبانه دفن شد و به شیخین اجازه بودن درمراسم داده نشد([4]) ب- درروایت متعددی آمده است که رسول خدا ( صلی الله علیه وآله و سلم ) فرمود هرکس علی را اذیت کند مرا اذیت کرده است و مرحوم علامه مجلسی مینویسد این دسته از روایات در حد تواتر است ([5]) زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ می گوید گروهی از قریش درمسجد النبی ( صلی الله علیه وآله و سلم )پشت سر علی بن ابی طالب ( علیه السلام )به بد گویی پرداختند و حضرت رسول ( صلی الله علیه وآله و سلم )درخانه یکی از زنان خویش خوابیده بود وقتی  بیدار شد و خبر را شنید بسوی آنها رفت درحالیکه عصبانیت درچهره مبارکش پیدا بود آنها وقتی عصبانیت حضرت را دیدند گفتند پناه می بریم از غضب خدا و رسولش  ؛ حضرت فرمود چرا پشت سر علی بن ابی طالب بد گویی میکنید اگاه باشید علی ازمن است و من ازعلیم و هرکس علی را اذیت کند بتحقیق مرا اذیت کرده است و هرکس علی را اذیت کند بتحقیق مرا اذیت کرده است« عَنْ زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ قَالَ كَانَ عِصَابَةٌ مِنْ قُرَيْشٍ فِي مَسْجِدِ النَّبِيِّ ص فَذَكَرُوا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع وَ انْتَهَكُوا مِنْهُ وَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَائِلٌ فِي بَيْتِ بَعْضِ نِسَائِهِ فَأُتِيَ بِقَوْلِهِمْ فَثَارَ  مِنْ نَوْمِهِ فِي إِزَارٍ لَيْسَ عَلَيْهِ غَيْرُهُ فَقَصَدَ نَحْوَهُمْ وَ رَأَوُا الْغَضَبَ فِي وَجْهِهِ فَقَالُوا نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِ اللَّهِ وَ غَضَبِ رَسُولِهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا لَكُمْ وَ لِعَلِيٍّ أَ لَا تَدَعُونَ عَلِيّاً  أَلَا إِنَّ عَلِيّاً مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ مَنْ آذَى عَلِيّاً فَقَدْ آذَانِي مَنْ آذَى عَلِيّاً فَقَدْ آذَانِي »([6]) )ر. ک کهف : 88 و عنکبوت :9[1] )احزاب :57[2] )فتح الباری ابن حجر دارالمعرفه للطباعه والنشر بیروت طبع دوم ج7 ص 63[3] )المصنف  منشورات المجلس الاعلمی بیروت ج3 ص 521 حدیث 6566[4] )بحارالانوار ج28 ص 410[5] ) بحارالانوار ج39 ص 312[6] @jorenab
عده ای بظاهر اظهار علاقه می کنند و خودشان را دوست نشان می دهند اینها مثل کاکتوس می مانند بظاهر گل میدهد اما اگر به انسان نزدیک بشوند انسان را نابود می کنند ازین افراد باید دوری کرد چون جز گرفتاری چیزی برایت ندارند کاکتوس فقط بدرد نگاه کردن آنهم از دور می خورد اینجور آدم ها گاهی حتی بدرد نگاه از دور هم نمی خورند مراقب آدم های کاکتوس مانند زندگی خود باشید @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
طبق وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت امیرالمومنین علیه السلام شبانه بدن آن حضرت را غسل داد. وقتی می خواست صورت حضرت را با کفن بپوشاند، صدا زدند: «هَلُمُّوا تَزَوَّدُوا مِنْ أُمِّکمْ بیایید با مادر تان وداع کنید.»  امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «إِنِّی أُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّهَا قَدْ حَنَّتْ وَ أَنَّتْ وَ مَدَّتْ یدَیهَا وَ ضمَّتْهُمَا إِلَی صدْرِهَا ملِیاً خدا را شاهد می گیرم که حضرت زهراعلیه السلام دست هارا بلند کرد و بچه ها را در آغوش گرفت بحارالانوار ج۴۳ص۱۷۹ يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللَّهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللَّهِ. @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
السلام علیک یا فاطمه الزهرا @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روايت شده كه: هرگاه ترا حاجتى باشد به سوى حق تعالى و سينه ات از آن تنگ شده باشد، ۱- پس دو ركعت نماز بكن، ۲_و چون سلام نماز گفتى سه مرتبه تكبير بگو ۳-وتسبيح حضرت فاطمه عليها السلام بخوان، ۴- پس به سجده برو و بگو صد مرتبه: يا مَوْلاتِي يا فاطِمَةُ أَغِيثِينِي، ۵- پس جانب راست رو را بر زمين گذار و همين را صد مرتبه بگو، ۶-پس به سجده برو و همين را صد مرتبه بگو، ۷-پس جانب چپ رو را بر زمين گذار و صد مرتبه بگو، ۸-پس باز به سجده برو و صد و ده مرتبه بگو، و حاجت خود را ياد كن بدرستى كه خداوند برمى آورد آن را إن شاء اللَّه تعالى [۱] ---------- [۱]: بلد الأمين: ۱۵۹. @jorenab
جزمعصومین همه ممکن است دچار لغزش و اشتباه بشوند باید سعی کرد و تلاش کرد و از خداوند خواست که دچار لغزش نشویم واگر چنین اتفاقی افتاد مهم اینه برگردیم درسته لغزش باعث میشه موقعیت های مهم را از دست بدیم اما نا امید نباید شد باید برگشت عمار هم که باشی عاشق امیرالمومنین علیه السلام هم باشی که مولای متقیان علیه السلام هم رویت حساب ویژه بازکند و از نبود تو ندای ( أَیْنَ عَمَّارٌ )سر بدهد بازهم ممکنه دچار لغزش شوی اشتباه کنی « أبي بكر حضرمي مي گويد امام محمد باقر (ع) فرمود : همه مردم مرتد شدند ( از دستورات پیامبر برای اطاعت از ولی و امام خویش یعنی امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام بر گشتند) غير از سه نفر أبوذر وسلمان و مقداد . پرسيدم عمار چگونه بود ؟ فرمود : اندكي منحرف شد سپس بر گشت . و اگر مي خواهي كسي را بشناسي كه هيچ شك نكرد او مقداد است رجال الكشی عَلِیُّ بْنُ الْحَكَمِ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی بَكْرٍ الْحَضْرَمِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام ارْتَدَّ النَّاسُ إِلَّا ثَلَاثَةُ نَفَرٍ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ قَالَ قُلْتُ فَعَمَّارٌ قَالَ قَدْ كَانَ جَاضَ جَیْضَةً ثُمَّ رَجَعَ ثُمَّ قَالَ إِنْ أَرَدْتَ الَّذِی لَمْ یَشُكَّ وَ لَمْ یَدْخُلْهُ شَیْ ءٌ فَالْمِقْدَادُ (بحارالانوار ج۲۲ص۴۴۰ معجم رجال خویی ج۴ص۳۱۶) @jorenab
« وَإِذانادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُون‏» هنگامة نماز معیارخوبی برای صاحبان خرد است؛ یعنی صدای اذان و اعلان برای نماز برمی خیزد، مردم دودسته می شوند، عده ای آن را به سخریه می گیرند و به شوخی از کنارش رد می شوند و عده ای نیز با تمام وجود از آن استقبال نموده و سعی می کنند به هر شکلی خود را سریع تر به محل نماز برسانند؛ تا آن را به جا آورند. قرآن کریم گروه اول را انسان های بی خردی می داند که از این نعمت بزرگ خود را بی بهره می سازند و به جای آنکه با این ریسمان الهی خود را از مهالک و گرفتاری نجات دهند، به آن پشت پا می زنند و دسته دوم را صاحبان خرد می داند که می دانند چگونه از این پل نجات بهره گیرند؛ تا خود را به وسیله آن از سختی ها وغرق شدن ها رها سازند؛ لذا می فرماید: « زمانی که آنان را برای نماز فرا می خوانی، آن را به « سخریه» می گیرند و این کارشان برای آن است که گروهی بی خرد هستند @jorenab
✅ معتقَدات بشر بر یکی از دو پایه می‌تواند باشد. ۱-گاهی پایه اعتقاد بشر یک تفکر آزاد است، انسان با یک عقل و فکر آزاد از روی تأمل و اندیشه واقعی عقیده‌ای را برای خود انتخاب می‌کند. ۲- ولی گاهی عقیده‌ای به بشر تحمیل می‌شود از هر راهی ولو از راه تقلید آباء و اجداد، و بعد انسان به آن عقیده خو می‌گیرد و آن عقیده بدون آن که با قوّه تفکر او کوچکترین ارتباطی داشته باشد در روح او مستقر می‌گردد. ✅ اولین خاصیت و اثر این گونه عقاید این است که جلو تفکر آزاد انسان را می گیرد... همان طور که یک آدمِ به زنجیر کشیده و به غل بسته شده خودش قادر نیست آن زنجیر را از دست و پای خود باز کند، شخص دیگری لازم است تا با وسایلی که در اختیار دارد آن را از دست و پا و گردن او باز کند، ✅یکی از کارهای انبیا همین بوده است که این گونه پایگاه‌های اعتقادی را خراب کنند تا فرد آزاد شده بتواند آزادانه درباره خود، سرنوشت و اعتقاد خود فکر کند ( استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص_ 312-311) @jorenab
راهیست راهِ عشق که هیچش کناره نیست آنجا جز آن که جان بسپارند، چاره نیست هر گَه که دل به عشق دهی خوش دمی بود در کارِ خیر حاجتِ هیچ استخاره نیست ما را ز منعِ عقل مترسان و می بیار کان شِحنه در ولایتِ ما هیچ کاره نیست از چشم خود بپرس که ما را که می‌کُشد؟ جانا گناهِ طالع و جرمِ ستاره نیست او را به چشمِ پاک توان دید چون هلال هر دیده جایِ جلوهٔ آن ماه پاره نیست فرصت شمر طریقهٔ رندی که این نشان چون راهِ گنج بر همه کس آشکاره نیست نگرفت در تو گریهٔ حافظ به هیچ رو حیران آن دلم که کم از سنگِ خاره نیست @jorenab
📩 رهبر انقلاب: دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری  و مجلس شورای اسلامی باید با شکوه برگزار شود/ اهمیت مجلس خبرگان در انتخاب رهبر و مراقبت از شرایط شخص رهبر است/ رفع مشکلات کشور نیاز به قانون‌گذاری مجلس دارد ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مردم خوزستان و کرمان: ما حدود دو ماه دیگر دو انتخابات مهم داریم در کشور. ملت ایران باید برای انجام این دو انتخابات به بهترین شکل آماده باشد. ✏️ یک انتخابات، انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. مجلس خبرگان رهبری اهمیتش در آنجاست که در موقع لازم میتواند رهبر مناسب را برای کشور انتخاب کند و در طول زمان هم میتواند و می‌باید مراقب حفظ شرایط حیاتی رهبری در شخص رهبر موجود باشد؛ بایستی ملت ایران، مردم استانها دقّت کنند، مراقب کنند و این انتخابات را به بهترین وجهی برگزار کنند. ✏️ و اما انتخابات مجلس شورای اسلامی که بسیار مهم است. مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی ریل‌گذاری کننده‌ی آینده‌ی کشور است. اگر کشور مشکلاتی دارد برای رفع این مشکلات نیاز به قانون‌گذاری و حضور مدّبرانه‌ی مجلس شورای اسلامی است. این دو انتخابات بایستی با شکوه برگزار بشود.۱۴۰۲/۱۰/۲ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔶امام باقر عليه السّلام فرمايد: چون خدا عقل را آفريد از او بازپرسى كرده باو گفت پيش آى پيش آمد، گفت بازگرد، بازگشت، فرمود بعزت و جلالم سوگند ۱_مخلوقى كه از تو بپيشم محبوبتر باشد نيافريدم ۲_و ترا تنها بكسانى كه دوستشان دارم بطور كامل دادم. ۳_ همانا امر و نهى كيفر و پاداشم متوجه تو است. ْ 🔹أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلَ اِسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ وَ لاَ أَكْمَلْتُكَ إِلاَّ فِيمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ 📚الکافي ج ۱، ص ۱۰ 🆔@jorenab