#سلسله_بحث_امامت_سوم
#درس_دوم_بخش_اول
دیدگاه شیعه درباره امامت
1- از دیدگاه شیعه امامت منصبی است که از طرف خداوند متعال به عدهای از افراد خاص اعطا شده است که بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جانشین آن حضرت محسوب میشوند
2-وظیفه امام آن است که تطبیق شرع و احکام با مسائل و موضوعات را بیان کند
3- وظیفه دیگر امام آن است احکامی که از طرف شارع و لسان نبوی ذکر شد تفسیر نماید
4-وظیفه اجرای احکام نیز بر عهده امام و جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است
5- امام از نظر علمی، اعلم و افقه زمان است و هیچ کس بر پایه علمی او نیست و به حقایق شرع اطلاع کامل دارد
6- با توجه به اعلم و افقه بودن امام در مسائل دینی با کمک قرآن کریم و سنت نبوی توان رهبری جامعه را در تمام ابعاد، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... دارد
7-امام از تمام گناهان عصمت دارد
گناه قبل از بلوغ و بعد از بلوغ
گناه کبیره و صغیره
گناه عمدی یا سهوی
گناه قبل از امامت و بعد از امامت
8-هر آنچه امام علیه السلام میگوید بر مردم حجت است
9- هر آنچه در محضر او انجام میشود در صورتی که منع نکرده باشد و یا تقیه نکرده باشد بر مردم حجت است
. 10- هر فعلی که امام انجام می دهد در صورتی که تقیه نباشد نشانه جواز است
11-اگرچه حکومت شأنی از شئون امامت است اما لازم نیست که امام همیشه حکومت را بر عهده داشته باشد
الف: گاهی ممکن است حکومت را برعهده بگیرد مانند حضرت علی علیه السلام، امام حسن مجتبی علیه السلام ب: گاهی ممکن است بین مردم باشد اما حکومت نکند مانند امام حسین ، امام زین العابدین و امام باقر و امام صادق علیهم السلام
ج: گاهی ممکن است در انظار عمومی نباشد
1- برای آنکه در زندان به سر میبرد مانند امام کاظم علیه السلام
2- تحت نظارت شدید می باشد و در حقیقت در محاصره قرار می گیرد مانند امام جواد و امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام
د. گاهی ممکن است برای تقیه با حکومت ظالم وقت همراهی نمایند مانند امام رضا علیه السلام
ه. گاهی ممکن است غائب از همه باشد مانند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
12-وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به جانشین بعد از خودش لذا اسامی اوصیا حضرت طبق نقل شیعه و سنی مشخص است که به آنها اشاره خواهد شد
13-اگر امام حکومت را برعهده نداشته باشد و یا در انظار عمومی نباشد رهبری جامعه را بر عهده دارد و آن ها را به سوی هدایت سوق میدهد از آنجا که امام از طرف خداوند متعال منصوب می شود بر دلها حکومت می کند و از درون انسانها آگاه است و دلها را به سوی حق سوق می دهد به دیگر سخن توان تصرف در قلوب را دارد
@jorenab
#کلام_معصوم_یک
ارزش صلوات
قالَ النبی صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ:
أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت.
بحارالانوار ج79ص63
میگویم:از آنجا که معصومین علیهمالسلام واسطه و مجرای فیض الهی هستند و به سبب آنهاست که خداوند متعال الطاف خویش را برهستی نازل میکند پس درود فرستادن بر آنها در حقیقت درخواست فیض از دات حق تبارک و تعالی است
بنابراین نفع فرستادن صلوات بر معصومین علیهمالسلام به خود انسان بر میگردد و موجب میشود تا انسان بیشتر از فیض الهی بهره ببرد
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_چهارم
#درس_دوم_بخش_دوم
اثبات عصمت امام با استدلا ل به آیه شریفه« انی جاعلک للناس اماما»
هر گاه افراد را با انجام گناه وعدم انجام آن مقایسه می کنیم چند صورت دارد
1-کسی تمام عمر گناه کار است
2-ابتدا خوب و آخرش بد میشود
3-کسی ابتدا بد و آخرش خوب میشود
4-کسی تمام عمر خوب است
کسی که تمام عمر بد باشد یا آخر عمر بد باشد نمیتواند جانشین باشد و حضرت ابراهیم هرگز برای چنین افرادی درخواست نمیکند
آنکه اول عمر بد بود را آیه شریفه نفی میکند (لاینال عهدی الظالمین)پس کسی که همه عمر خوب باشد و گناه نکند امام است
اقسام ولایت :
1-سرپرستی نسبت به صغیر و دیوانه وکسی که وارثی ندارد
2- نسبت به عاقل
3- جانشینی
ومراداز ولایت امام جانشینی است اما قسم چهارم هم وجود دارد
4-تصرف در قلوب = نسبت به مومن که بسیار مهم هست
بر خداوند واجب است کسانی را به عنوان وصی بفرستد که تفسیر تبیین واجرای احکام را بر عهده بگیرند
البته تصرف کردن امام در شوون حکومت لطف دیگر خواهد بود
اگر امام حاضر نیست و حکومت در دست او نیست مشکل از ما است و ما مقصریم
وظیفه خلیفه:
خلیفه یعنی جانشین
مستخلف عنه یعنی کسی که خلیفه به جای او مینشیند
حال جانشین که انتخاب میشود
الف-گاهی برای تمام وظایف
ب- گاهی برای برخی وظایف
نکته : به هر اندازه دایره کار مستخلف عنه می باشد دایره کارخلیفه نسبت به جانشین بودن مستخلف عنه هم هست
ائمه علیهم السلام به عنوان جانشینان رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم می باشند ورسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم که رسول الهی است واسظ فیض ذات اقدس الهی در عالم هستی است لذا دائره این وظیفه وجانشنینی بسیار گسترده تر از حکومت ظاهری می باشد ازینروامام فقط برای مسلمان یا شیعه نیست بلکه برای کل هستی است لذا اگر حجت الهی نباشد زمین هرچه است را فرو میبردو چیزی نمی ماند و همه چیز نابود میشود
قرآن می فرماید «کل یوم هو فی شأن» اگر اهل بیت که مجاری فیض الهی هستند نباشندکل هستی از فیض الهی محروم میشود و اگر هستی از فیض الهی محروم شود نابود می شود
امام جانشین نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم است و خلیفه رسول خدا در حقیقت خلیفه خداست لذا هرچه مستخلف عنه یعنی خداوند متعال برای هدایت بشر نیاز است را در اختیار نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم قرارداد وآن حضرت نیز دراختیار ائمه علیهم السلام قرار داده است و آنها مردم را هدایت میکنند لذا حکومت شأنی از شئون امام محسوب می شود
@jorenab
#کلام_معصوم_دو
دعای خروج از منزل
«إِذَا أَرَدْتَ الْخُرُوجَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ هَذَا نَادَى مَلَكٌ فِي قَوْلِكَ بِسْمِ اللَّهِ هُدِيْتَ أَيُّهَا الْعَبْدُ وَ فِي قَوْلِكَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وُقِيتَ وَ فِي قَوْلِكَ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ كُفِيتَ فَيَقُولُ الشَّيْطَانُ حِينَئِذٍ كَيْفَ لِي بِعَبْدٍ هُدِيَ وَ وُقِيَ وَ كُفِيَ وَ اقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّةً عَنْ يَمِينِكَ وَ مَرَّةً عَنْ يَسَارِكَ وَ مَرَّةً مِنْ خَلْفِكَ وَ مَرَّةً مِنْ بَيْنِ يَدَيْكَ وَ مَرَّةً مِنْ فَوْقِكَ وَ مَرَّةً مِنْ تَحْتِكَ فَإِنَّكَ تَكُونُ فِي يَوْمِكَ كُلِّهِ فِي أَمَانِ اللَّهِ تَعَالَى
هرگاه خواستی از منزلت خارج شوی بگو
بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ
وقتی این را بگویی
وقتی گفتی بسم الله ملکی ندا دهدهدایت شدی ای بنده خدا
وقتی گفتی لاحول و لا قوه الا بالله در امان خواهید بود
وقتی گفتی توکلت علی الله کفایت خواهی شد (خداوند مهمات ترا کفایت میکند)
آنگاه شیطان میگوید من با بنده ای که هدایت شده در پناه و کفایت خدا قرار گرفته چه کنم
وسوره «قل هو الله احد» را
یک بار از سمت راست
ویک بار از سمت چپ
ویکبار به سمت پشت
ویکبار از سمت جلو
ویک بار به بالا
ویک بار به پایین
بخوان در این صورت در تمام روز در امان خداوند خواهی بود
فقه منسوب به امام رضا علیه السلام
نشر موسسه ال آلبیت ۱۴۰۶ ص۳۹۸
@jorenab
ابن حجاج گويد: از امام صادق (عليه السّلام) راجع بقول خداى تعالى «رحمان برعرش استوا دارد» پرسيدم فرمود:
او در همه چيز استوا دارد، چيزى باو نزديكتر از چيز ديگر نيست، هيچ دورى از او دور نيست و هيچ نزديكى باو نزديك نيست، او نسبت به همه چيز برابر است.(مخلوقست كه چون مكان معينى دارد بعضى از چيزها باو نزديك و برخى از او دور مىشود.)
عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: «اَلرَّحْمٰنُ عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ » فَقَالَ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَقْرَبَ إِلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ بَعِيدٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ قَرِيبٌ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ .
الکافي ج ۱، ص ۱۲۸
@jorenab
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم میفرمایند: هيچ رنج و درد و اندوه و حتى نگرانى خاطرى به مؤمن نرسد جز اين كه خداوند بدان گناهانش را بزدايد.
ما أصابَ المؤمنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حَزَنٍ حتّى الهَمُّ يُهِمُّهُ إلّا كَفَّرَ اللّه ُ بهِ عَنهُ مِن سيّئاتِهِ.
( تحف العقول : ج ۱، ص۳۸)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_پنجم
#درس_سوم_بخش_اول
قاعده لطف:
کلمه لطف
1- در لغت به معنای نرمی در کار و رفق میآید (مدارا )
2- در اصطلاح یعنی کاری که از سوی خداوند موجب می شود بنده از گناه دور شود و به طاعت نزدیک شود به گونه ای که به مرحله اجبار نرسد یعنی این لطف الهی بگونه ای نیست که اختیار را از مکلف سلب کند واو چاره ای جز انجام فرامین الهی نداشته باشد
بزرگان علم کلام برای اثبات وجود امام به قاعده لطف تمسک کردند
کیفیت استدلال:
مرحوم علامه حلی قاعده لطف را اینگونه بیان میکند
هنگامی که تکلیف کننده بداند که اطاعت کردن مکلف در گرو لطف است، اگر بدون لطف بر اوتکلیف بکند، غرضِ خود را نقض کرده است. مانند آن که شخصی دیگری را به مهمانی دعوت میکند و میداند تنها در صورت بجا آوردن آدابی خاص دعوت را میپذیرد، حال اگر این آداب را به جا نیاورد، غرض خود را نقض کرده است؛ بنابراین وجوب لطف مستلزم تحصیل غرض است
بنابراین الف. خداوند اگر بداند اطاعت مکلف در گرو لطف است اگر لطف نکند نقض غرض است
ب.لطف برای تحصیل غرض لازم است.
ج. وجود امام برای اطاعت لازم است
د.پس خداوند باید افرادی را برای امامت انتخاب نماید.
خلاصه: اطاعت بدون لطف نقض غرض است.
آیاتی که دلالت بر قاعده لطف می کند
لولا فضل الله علیکم ورحمته لا تبعتم الشیطان الا قلیلا
و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلماً جز شمار اندکی، از شیطان پیروی میکردیدنساء–۸۳
وَ لَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکیٰ مِنکم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَـٰکنَّ اللَّـهَ یزَکی مَن یشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود، هرگز هیچ کس از شما پاک نمیشد، ولی این خداست که هر کس را بخواهد پاک میگرداند و خداست که شنوای داناست. نور–۲۱
فرق فضل و رحمت
رحمت به آندسته از نعمتهایی اطلاق میشود که خداوند بر بندگان عرضه میکند خواه استحقاق آنرا داشته باشند یا نداشته باشند
اما فضل به آندسته از نعمتهایی اطلاق میشود که استحقاق آنرا ندارند
این دسته از آیات بیانگر این است که اگر لطف الهی نباشد امکان هدایت بندگان نیست پس خداوند برای هدایت بندگان علاوه بر فرستادن کتاب و نبی، امامانی را میفرستد
@jorenab
﷽؛
#کلام_معصوم_سه
#نماز_شب
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: صَلاةُ اللَّيْلِ مَرْضاةُ الرّبِّ، وَحُبُّ الْمَلائِكَةِ، وَسُنَّةُ اْلاَنْبِياء، وَنُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَ اَصْلُ الاِْيْمانِ، وَر احَةُ اْلاَبْدانِ، وَكِراهِيَةُ الشَّيْطانِ، وَسِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ، وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ، وَقَبُولُ اْلاَعْمالِ، وَبَرَكَةٌ فى الرِّزْقِ، وَشفيعٌ بَيْنَ صاحِبِها وَبَيْنَ مَلَكِ الْمَوْتِ، وَ سِر اجٌ فى قَبْرِهِ وَ فِر اشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ، وَجَوابٌ مَعَ مُنْكَرٍ و َ نَكيرٍ، وَمُونِسٌ وَزائِرٌ فِى قَبْرِهِ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ.
(بحارالأنوار، ج۸۷، ص۱۶۱ )
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
نمـاز شب :
۱- مايه خوشنودى پروردگار
۲- و دوستى فرشتگان
۳- و روش پـيامبران
۴-و نور معـرفت
۵- و ريشه ايـمان
۶- و موجـب آرامـش بـدن
۷- و نـفرت شيطان
۸- و سلاح در مقابل دشمن
۹- و مستجاب شدن دعا
۱۰- و پذيرش اعمال
۱۱-و بركت روزى است.
۱۲- و نماز شب بين نـمازگزار و مـلك المـوت واسـطه مـى شود
۱۳-و چـراغ قـبر
۱۴-و فـرش زير او در قـبر
۱۵- و پـاسخ نـكير و منكر
۱۶-و مـونس انسان در قبر
۱۷-و زيارت كننده او در قبر تا روز قيامت خـواهد بود.
@jorenab