eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
686 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 چاپ کتاب: «گزارش یک دوران: سی‌سال زندگی یهودیان ایرانی»، نوشته: «هارون یشایایی» از شخصیت‌های مهم یهودی معاصر، بهانه‌اى شد تا نگاهی دوباره داشته باشیم به تاریخ معاصر یهودیان ایرانی. لذا قصد داریم در سلسله گزارش‌هایی، گوشه‌ای از مطالب قابل توجه این کتاب را به اطلاع شما خوانندگان عزیز برسانیم. قسمت اول این گزارش را چند ماه قبل منتشر کردیم. دوستانی که موفق به مطالعه‌ی آن نشده‌اند می‌توانند در آدرس زیر مطالعه کنند: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/10412 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (١) 1⃣ آقای در ادامه‌ی کتاب و ذیل عنوان «ورود به دورانی جدید» مى‌نویسد: 2⃣ بعد از وقایع ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در تهران که تظاهرات مردم به خشونت گرائید و نقطه آغاز انقلاب و رژیم پهلوی بود، گروهی از به فعالیت‌های انقلابی جذب شدند و در این ارتباط سازماندهی مناسب را به‌وجود آورده و اعلام موجودیت کردند و محوریت و مسؤولیت فعالیت‌های بعدی را سال‌ها به عهده گرفتند. 3⃣ از مهم‌ترین وقایع قابل ذکر، شرکت در تظاهرات اربعین، (دی‌ماه ۱۳۵۷)!! بود که بزرگ‌ترین تظاهرات خیابانی قبل از پیروزی انقلاب است و غیرمسلمانان مخصوصاً در آن شرکت داشته‌اند و این حضور و مشارکت یهودیان، در جریان انقلاب و در رسانه‌های داخلی و جهانی بازتاب گسترده‌ای یافت. ✍ [اندیشکده: متأسفانه برخلاف بسیاری از اقوام و اقلیت‌ها، که در دوران سیاه ستم‌شاهی از فراوان در دربار پهلوی برخوردار بودند، «کمترین» همراهی را با حرکت انقلابی مردم داشتند. حضور یهودیان در بین مردم (که اعتراف به آن در کلمات جناب یشایایی آشکار است)، آن‌هم بعد از آشکار شدن پهلوی، خود نشان از این ناهمدلی دارد!] ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (٢) 📖 ادامه‌ی مطالب جناب یشایایی: 1⃣ تجربهٔ شرکت در تظاهرات اربعین ۱۳۵۷ برای مدیریت کمتر سازمان یافته در جامعهٔ آموزنده و راه‌گشا بود، اول آن‌که کلیمیان ایران پی بردند اعتقادات اسلامی، انقلابی و روحیه‌ی مبارزه‌جویانه در میان مردم ایران در آن شرایط نباید موجب جدایی یا ترس آنها از هموطنان‌شان باشد. 2⃣ نتیجهٔ دیگرِ مشارکت در تظاهرات اربعین ۱۳۵۷ و با بدنهٔ طرفدار انقلاب در طیف‌های مختلف بود، در جریان انقلاب و بعد از استقرار جمهوری اسلامی ایران، را در نظام جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار شدند و در بسیاری موارد ما را راهنمایی کرده و فضای رابطه کلیمیان ایران را در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی آرام و صمیمانه کردند. 3⃣ هرچند متأسفانه در سال‌های اخیر با طرح مسئله از طرف بعضی مقامات دولتی، آن روحیهٔ حاصل از فضای انقلاب با هیاهوی بسیار تا حدودی مخدوش شد. ✍ [اندیشکده: اولاً: بد نیست نهادهای مربوطه در مورد این و تحقیقاتی داشته باشند تا معلوم شود که چه کسانی بوده و چه انگیزه‌های احتمالی داشته‌اند! ثانیاً: بعد از اثبات دروغ بودنِ ادعای (که گوشه‌ای از اسناد این دروغ بی‌شرمانه را می‌توانید در مقالات شاخه‌ی هولوکاست سایت ما مطالعه کنید)، جناب یشایایی بهتر است بجای طلب‌کاری و دستِ پیش گرفتن، لااقل به نمایندگی از یهودیان ایران، بخاطر بیش از هفتاد سال دروغ‌گفتن به جامعه‌ی جهانی، عذرخواهی کنند!] ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (٣) 📖 ادامه‌ی مطالب جناب یشایایی: 1⃣ بعد از پیروزی انقلاب نیز در موارد بسیار در تظاهرات خیابانی به مناسبت‌های مختلف شرکت می‌کردند و این مشارکت نتیجه مفید و مؤثر داشت که هم‌چنان ادامه دارد. 2⃣ ازجمله می‌توان به شرکت در راهپیمایی‌های اشاره کرد که هر سال برگزار می‌شود، هدف مدیران و مردم در این‌گونه اقدامات اولاً همراهی با سایر هموطنان خود و نزدیک شدن با آنها بود، ثانیاً با شرکت در این تظاهرات شعارهایی که از طرف یهودیان داده می‌شد تأکید بر جدایی از اقدامات دولتمردان [!!] [!!] و صهیونیست‌ها بود و برای همزیستی بین یهودیان و مسلمانان و مسیحیان و احترام به ارزش‌های دینی همه ادیان توحیدی ابراهیمی در بیت‌المقدس تلاش فراوان می‌شد. 3⃣ بر پارچه‌نوشته‌ای که به‌وسیله در روز قدس حمل می‌گردید نوشته بود: 👈 «قدس (اورشلیم) شهر خداوند و نشانه برادری مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است»! ✍ [اندیشکده: از میزان «دشمن‌شکن» بودن این شعار که بگذریم! خودِ جناب یشایایی هم تصدیق دارند که متأسفانه جامعه همدلی لازم علیه جنایات رژیم صهیونیستی را نداشته‌اند! ایشان در صفحه ۶١ از همین کتاب و ذیل بحث از جنگ‌های ١٩۵۶ و ١٩۶٧ بین اعراب و اسرائیل، می‌نویسد: 👈 «بین یهودیان ایران نیز افرادی بودند که این تجاوز و خشونت را از طرف ارتش اسرائیل محکوم می‌نمودند. [اما] تعداد این افراد که عموماً تعلّق خاطر به جریان فکری چپ در ایران داشتند بود.»] 📖 متن کامل مقالهٔ در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/10415 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز پنج‌شنبه 🌞 ١٧ بهمن ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ١١ جمادی‌الثانی ۱۴۴۱ قمری ✝ ۶ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١١ شواط ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ در پی مرگ جرج ششم، ملکه بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و دیگر ممالک مشترک‌المنافع شد. (١٩۵٢م) 📚 بیشتر بدانیم: ✍ زرسالاران یهودی و عصر الیزابت اول 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/1306 ✍ هویت یهودی خاندان سلطنتی انگلیس 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/10002 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 نقشه‌ی حرکت حضرت ابراهیم (1) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم 1⃣ ، ابراهیم (ع) را اوّلین و مهم‌ترین شخصیّت معرفی می‌کند و او اوّلین پیامبری است که خدای با او ارتباط مستقیم برقرار می‌کند و با او عهد و میثاق می‌بندد. 2⃣ به‌عبارت دیگر، موجودیّت قوم اسرائیل از زمان ابراهیم (ع) و به‌وسیله‌ی وعده‌ای که برای ایجاد قومی بزرگ به او می‌دهد، اعلام می‌گردد. در زمان ابراهیم، اسرائیلیان، هنوز هویّت نیافته‌اند و نام مطرح نشده است و فقط وعده‌ی تشکیل آنها از جانب یهوه داده می‌شود. 3⃣ قومی که در تورات، نامیده شده است، قبایل کوچک و بی نام و نشانی بوده‌اند که نه از نظر تاریخی و نه از نظر تمدّن و فرهنگ، برجستگی نداشته‌اند و اگر دین آنان به‌عنوان پایه‌ی دو دین بزرگ جهانی مسیحیّت و اسلام مطرح نمی‌شد، شاید امروز کمتر کسی به تاریخ آنان توجّه می‌کرد. 4⃣ بی‌نشان بودن این قوم سبب شده است که دربارهٔ گذشتهٔ آن، هیچ‌گونه اثر و شواهدی تاریخی وجود نداشته باشد و ما جز کتاب مقدّس دین یهود، به هیچ منبع دیگری نمی‌توانیم اتّکا کنیم. 5⃣ متأسفانه به دلایلی که بیان خواهد شد، این کتاب نیز دارای ارزش تاریخی نیست و برای کشف تاریخ حقیقی قوم اسرائیل، مجبوریم با استفاده از اشارات و علامات این کتاب و مقایسه‌ی آنها با آثار جسته-گریخته‌ای که در گوشه و کنار و در ارتباط با تمدّن‌های دیگر به‌دست آمده است، کلیّاتی را بازسازی کنیم که البته با حدس و گمان، بیشتر توأم خواهد بود تا واقعیّات معتبر ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 نقشه‌ی حرکت حضرت ابراهیم (2) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم 1⃣ حضرت ابراهیم مبعوث شده از سوی خداوند متعال، در کوه‌های «اور» [واقع در سومر] نشو و نموّ کرد و پس از رسیدن به بلوغ سنّی و تکامل عقلی، به الهام الهی، قلبش روشن گشت و با مطالعهٔ آثار خداوند به مرحلهٔ یقین رسید و به‌واسطهٔ تضرّع و سجده در برابر خداوند و با احسان و تقوی، آن‌چنان در محضر خداوند والامقام شد که به دریافت لقب مفتخر گردید. 2⃣ حضرت ابراهیم از آن پس، خود با روش‌های مختلف، به دعوت مردم پرداخت و با صورت‌های مختلف بت‌پرستی رایج به مبارزه پرداخت. 3⃣ واقعهٔ شکستن بت‌های بتخانه و شکسته شدن ادّعای ربوبیّت نمرود، پس از محاجّهٔ دندان‌شکن ابراهیم (ع) به صدور حکم برای درافکندن حضرت ابراهیم به آتش سوزان انجامید؛ در حالی‌که به‌فرمودهٔ خداوند، آتش بر حضرت، گلستان شد. 4⃣ قهرمان توحید پس از سال‌ها مجاهدت در «بابل»، به اصرار نمرودیان تصمیم به گرفت و به قصد ابلاغ پیام خداوند، راهی سرزمین شد. در همین‌باره، «تورات» می‌گوید: 📚 حضرت ابراهیم در ۷۵ سالگی به امر خداوند، از شهر حرّان عازم «کنعان» شد. وی همسر خود ساره و برادرزاده‌اش حضرت لوط و چند نفر از مردم «حرّان» را برداشت و همگی به کنعان رفتند و در آنجا، روی کوهی در شرق بیت‌ایل خیمه زدند. حضرت ابراهیم پس از چندی در «حَبرون» (الخلیل) ساکن شد و تا آخر عمر در آنجا بود. 5⃣ ، موطن مهاجران شد و برای همیشه از انزوا خارج گردید و مجال ورود به تاریخ و حتّی ادبیات یافت. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 نقشه‌ی حرکت حضرت ابراهیم (3) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم 1⃣ به‌زودی از تنه‌ی درخت وجودی حضرت ابراهیم دو شاخه‌ی سترگ سر برآورد. دو سلسله‌ی بزرگ نبوّت، یکی کوتاه و دیگری بلند. میراث پیامبری حضرت ابراهیم به دو شاخه، یکی کوتاه به‌نام حضرت و دیگری بلند، به‌نام فرزند دیگر ایشان، حضرت تقسیم شد. 2⃣ به‌گفته‌ی تورات، خداوند بارها به حضرت ابراهیم وعده‌ی داده بود. کنیز آن حضرت به‌نام هاجر، پسری را به‌دنیا آورد که اسماعیل (یعنی خدا می‌شنود) نامیده شد. پس از چهارده سال، ساره فرزندی به‌دنیا آورد که او را اسحاق (یعنی می‌خندد) نامیدند. ابراهیم (ع) در شهر «الخلیل» فلسطین از دنیا رفت. 3⃣ شاخهٔ کوتاه نبوّت حضرت ابراهیم (بنی‌اسرائیل) از مسیر حضرت اسحاق امتداد یافت. از این پیامبر گرامی، دو فرزند به دنیا آمد. آن‌که نخست دیده به جهان گشود، نامیده شد و دیگری، . 4⃣ حضرت یعقوب پس از اسحاق، میراث‌بر نبوّت پدر شد و از وی دوازده پسر حاصل آمد. نام دیگر یعقوب، است. اسرائیل را کُشتی‌گیرنده و کسی که بر خدا پیروز است، معنا کرده‌اند؛ اما حقیقت آن است که اسرائیل در لغت سریانی و عبرانی به‌معنای بندهٔ خدا است. 5⃣ حضرت یعقوب (ع) دوازده فرزند داشت که به‌عنوان دوازده‌گانه شناخته می‌شوند. حضرت یوسف (ع) یکی از این دوازده سبط بود. اسامی این اسباط عبارت است از: 👈 رئوبن (روبن) – شمعون (سیمئون) – لاوی (لوی) – یهودا (جودا) – یساکار (یشحر، یساخر) – زبولون (زبلون، زیالون) – دان (دو) – نفتالی (نفتائیل) – جاد – اشیر (اشر، اسر) – بنیامین (ابن‌یامین، بنجامین) – یوسف [از وی دو قبیله به‌وجود آمد، شامل منسه (منسی) و افرایم (افرائیم)] ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 نقشه‌ی حرکت حضرت ابراهیم (4) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم 1⃣ حسادت برادران یوسف و مشیّت الهی، حضرت یوسف را ابتدا در چاه محبوس و پس از آن، در سرزمین «مصر» اسکان داد تا فصل جدیدی از زندگی فرزندان یعقوب (ع) در این سرزمین رقم بخورد و پس از سال‌های متمادی آوارگی، برای اولین مرتبه، مجال اسکان و سلطنت در سرزمین بزرگ «مصر» فراهم شود. 2⃣ تقدیر خداوند بر این قرار گرفته بود تا یوسف (ع) از بردگی به وزارت در دربار فرعون برسد. در دوران وزارت یوسف (ع) با عنوان و حکومت بر «مصر» به اقوام سامی‌نژاد، به‌ویژه «بنی‌اسرائیل» که از «کنعان» به مصر مهاجرت کرده بودند، بسیار خوب گذشت. 3⃣ مقام و موقعیّت حضرت یوسف و گرایش فرعون مصر و بسیاری از مردم به یکتاپرستی، موجب عزّت و احترام قابل توجّهی برای «بنی‌اسرائیل» بود. 4⃣ «بنی‌اسرائیل» هنگامی‌که وارد «مصر» شدند، در اقلیّت بودند؛ اما از آن‌سو، چون به‌واسطه مقام حضرت یوسف خانوادهٔ حکومتی به حساب می‌آمدند، طبیعتاً به سمت گسترش نسل رفتند تا از اقلیّت خارج شوند. 5⃣ یوسف (ع) در پایان عمر، همه را جمع کرد و پس از حمد و ثنای خداوند، از سختی‌ای که به آنان خواهد رسید، خبر داد که مردان کشته خواهند شد، شکم زنان آبستن دریده و کودکان ذبح خواهند شد. تا این‌که خداوند حقّ را به دست قیام‌کننده‌ای که از فرزندان بن یعقوب است، ظاهر کند. او مردی گندمگون و بلند قد است و صفات او را برایشان باز گفت. 6⃣ یوسف (ع) وفات کرد و سختی بر بنی‌اسرائیل روی داد و آنان چهارصد سال در انتظار خویش بودند. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنی‌اسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ٢٩-۴٢ 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10422 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز جمعه 🌞 ١٨ بهمن ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ١٢ جمادی‌الثانی ۱۴۴۱ قمری ✝ ٧ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٢ شواط ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
اندیشکده مطالعات یهود
🌹 ماجرای شهادت علامه برغانی 1⃣ یکی از منابع معتبر تاریخی #بهائی، شرح ماجرای شهادت مظلومانه علّامه #
✅ لطفاً ابتدا این پُست 👆 و دو پُست بعدش، پیرامون شهادت ملامحمدتقی برغانی و نقش برادرزاده‌اش قرةالعین در این جنایت را، مجدداً مرور کرده و سپس فیلم زیر 👇 را تماشا کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ تجلیل جناب علی‌اکبر صالحی از عمه‌بزرگشان و انکار بودن وی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران!!! 🌐 سوابق تحصیلی و مناصب علی‌اکبر صالحی: 👈 متولد ۴ فروردین ۱۳۲۸ در کربلا 👈 تحصیل در دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و مهندسی هسته‌ای 👈 استاد مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دو دوره رئیس این دانشگاه 👈 ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین 👈 نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ١٣٧٧ تا ١٣٨٢ 👈 معاونت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از سال ١٣٨۶ تا ١٣٨٨ 👈 وزیر امور خارجه از سال ١٣٨٩ تا ١٣٩٢ 👈 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی از سال ١٣٨٨ تا ٨٩ و از سال ١٣٩٢ تا کنون ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز شنبه 🌞 ١٩ بهمن ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ١٣ جمادی‌الثانی ۱۴۴۱ قمری ✝ ٨ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٣ شواط ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ (شنبهٔ سرود) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ باز هم علی‌اکبر صالحی و قرةالعین (١) 1⃣ در ایام دههٔ فجر، شبکهٔ خبر به پخش برنامه‌ای دست زد دربارهٔ (شهید ثالث). در این برنامه دو تن از اعضای خاندان صالحی، آقای (معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی) و آقای محمد حسنین صالحی، و دو کارشناس، آقایان مهدی نورمحمدی و سیدمهدی حائری قزوینی، سخن گفتند. 2⃣ خاندان صالحی از نسل ملامحمدصالح، برادر ملامحمدتقی برغانی قزوینی (شهید ثالث)، است. تبارنامه علی‌اکبر صالحی به شرح زیر است:‌ 👈 محمد صالح، محمدحسن، علینقی، حسن، احمد، علی‌اکبر. 3⃣ طاهره قرةالعین دختر ملامحمدصالح برغانی و همسر پسرعمویش ملامحمد برغانی (پسر شهید ثالث) بود و به این ترتیب «عمه بزرگ» اعضای کنونی خاندان صالحی قزوین به‌شمار می‌رود. از چهره‌های سرشناس اولیهٔ بود. او در پی خنثی شدن طرح بابیان برای قتل ناصرالدین شاه در شکارگاه نیاوران (۲۸ شوال ۱۲۶۸ ق.)، به‌همراه گروهی دیگر از بابیانِ متهم به ، اعدام شد. 4⃣ در مستند فوق، برخی ادعاها از منظر تاریخی بسیار عجیب بود. آقای علی‌اکبر صالحی، برخلاف مستندات تاریخیِ متقن، از بیخ و بن منکر انتساب قرةالعین به بابیه و حتی به شد! ولی آقای محمد حسنین صالحی گفت: «خودم کم کم به این باور رسیدم که شاید خود قرةالعین هم بابیه را قبول کرده. شاید خیلی حرف سنگینی باشد من بیایم بگویم. شاید تا حدّی این را [بابی‌گری را] پذیرفت تا قیام کند علیه ارتجاع و علیه ظلم حکومت آن زمان.» در این گفته، تأثیرپذیری از تبلیغات بابیان و بهائیان مشهود است که می‌کوشند را جنبشی علیه استبداد قاجاریه جلوه دهند. 5⃣ ادعاهای نادرست آقای علی‌اکبر صالحی را می‌توان ناشی از تعلّق شدید او به مشهورترین فرزند ملاصالح قزوینی، قرةالعین، دانست، که لابد او را فخر خاندان خود می‌دانند، ولی سخنان آقای حائری قزوینی، که در کسوت کارشناس و با عنوان «آیت‌الله» در برنامه حضور داشت، به‌کلی ناموجه است. آقای حائری قزوینی مدعی شد که انتساب قرةالعین به بابیه «معلوم نیست» و نقش او در قتل «غیرروشن» است و دربارهٔ آن «نمی‌توان بطور قطعی نظر داد» و بدین‌سان برای ادعاهای بی‌پایهٔ آقای علی‌اکبر صالحی پشتوانه فراهم آورد. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ باز هم علی‌اکبر صالحی و قرةالعین (٢) 1⃣ دربارهٔ وابستگی به و نقش او در خشونت‌ها و اقدامات تروریستی آن زمان، که سرانجام به اعدام وی انجامید، مستندات تاریخی فراوان است. در اینجا از اطاله کلام پرهیز می‌کنم. 2⃣ قضاوت نهایی من دربارهٔ شخصیت قرةالعین همان است که آقای مجید تفرشی در برنامهٔ پرگار بی‌بی‌سی فارسی، مورخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷/ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۸، بیان کرد و قرةالعین را پیش‌نمونهٔ تاریخی امروز خواند. 3⃣ آن زمان یادداشتی در کانالم منتشر کردم و نوشتم: 👈 «برنامه [پرگار بی‌بی‌سی فارسی] به‌گونه‌ای ترتیب یافته بود که تصویر اسطوره‌ای از قرةالعین به مخاطب بی‌اطلاع القا شود ولی صراحت لهجهٔ آقای تفرشی برنامه را، از منظر اهداف تهیه‌کنندگان آن، به‌کلی نابود کرد. 4⃣ آقای تفرشی به‌درستی تصریح کرد که قرةالعین را نه به دلیل بلکه به دلیل مشارکت در بابیان و نافرجام ناصرالدین شاه اعدام کردند و نمونهٔ امروزینِ او،‌ زنی که به خانواده و حتی به سه یا چهار فرزند خردسالش پشت می‌کند و به فرقهٔ خشن و بی‌رحم و متعصب می‌پیوندد، زنان داعشی است.» ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز یکشنبه 🌞 ٢٠ بهمن ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ١۴ جمادی‌الثانی ۱۴۴۱ قمری ✝ ٩ فوریه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١۴ شواط ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هر عقیده‌ای ناشی از تفکر نیست. آدمی که سنگ یا چوب و ساخته‌ی دست خودش را می‌پرستد، آیا علمی و منطقی فکر کرده و علم و منطق او را رسانده به اینکه بت بپرستد؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آزادی عقیده به سبک کوروش (١) 🌐 فرق آزادی عقیده و آزادی تفکر 1⃣ فرق است میان و . تفکر یعنی همان استعداد انسانی که می‌تواند در مسائل، علمی و منطقی بیندیشد. این استعداد حتماً باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است. اما عقیده چطور؟ 2⃣ هر عقیده‌ای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر ناشی از یک سلسله عادت‌ها، تقلیدها و تعصب‌هاست، نه این‌که چون فکر کرده این عقیده را گرفته است، بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است. این عقیده نوعی انعقاد است یعنی فکر و اندیشه‌اش به‌جای این‌که باز باشد بسته و منعقد شده و برعکس، آن قوه‌ی مقدس تفکر به‌دلیل این انعقاد و بستگی در درونش اسیر شده. 3⃣ آدمی که یک سنگ یا چوب و ساخته‌ی دست خودش را می‌پرستد، آیا علمی و منطقی فکر کرده و علم و منطق او را رسانده به این‌که بت بپرستد؟! تفکر آزاد است، حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بت‌پرست باید آزاد باشد برای این‌که بت را بپرستد؛ یا نه؟ عقل و فکر این شخص اسیر است، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم، کاری که ابراهیم خلیل الله و بت‌شکن کرد. 4⃣ تبر را برداشت و بت‌ها را خرد کرد الا بت بزرگ و تبر را به گردن بت بزرگ انداخت تا اگر کسی به آنجا رفت، با خودش فکر کند که این خداها با یکدیگر جنگیده‌اند و این بت بزرگ بقیه را خرد کرده و تنها خودش مانده است! اگر این فکر برای مردم پیدا شود، بعد طبعاً به حکم فطرت می‌گویند این‌ها که نمی‌توانند از جایشان بجنبند! همین امر فکر این‌ها را عوض می‌کند. 5⃣ این کار را کرد. وقتی که مردم برگشتند و وضع را آن‌چنان دیدند، رفتند سراغ ابراهیم. ابراهیم در پاسخ به آنها گفت: مجرم آن کسی است که تبر به گردن اوست! این‌ها گفتند: از او که این کار ساخته نیست. گفت: چطور کار زد و خورد از او ساخته نیست، ولی روا کردن حاجت‌هایی که انسان‌ها در آن درمانده‌اند ساخته است؟! قرآن می‌گوید: فَرَجَعُوا إلی أنْفُسِهِمْ این سبب شد که به خود باز گردند. 6⃣ تعبیر عجیبی است! این‌ها از خودشان جدا و دور شده بودند (خودِ واقعیِ انسان، عقل و فکر و منطق انسان است)، قرآن می‌گوید این سبب شد که به سوی خودشان بازگشتند و خودشان را دریافتند، گفتند که او راست می‌گوید. 7⃣ حال درباره این کار ابراهیم (ع) چه باید بگوییم؟ آیا ابراهیم کاری کرد برخلاف آزادی عقیده؟ یا کاری کرد در خدمت آزادی عقیده؟ کاری کرد در خدمت آزادی عقیده به معنی واقعی، یعنی . یعنی ابراهیم با این عمل، از خودبیگانگی آنها را از آنان گرفت، آنها را به خود بازگرداند و آنان را به آن‌ها بازگرداند. 8⃣ ابراهیم (ع) می‌توانست مطابق همین فلسفه‌ای که اغلب فرنگی‌ها می‌گویند که: «انسان هر عقیده‌ای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است»! بگوید: «چون این بت‌ها مورد احترام میلیون‌ها انسان هستند پس من هم به آنها احترام می‌گزارم». از نظر این کار «اغراء به جهل» است نه خدمت به آزادی. ✍ استاد شهید آیةالله مطهری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣ هشتگ اصلی :
✡ می‌گویند کوروش چقدر مرد بزرگواری بوده که وقتی به بابل رفت و آنجا را فتح کرد تمام بت‌خانه‌ها را محترم شمرد! این خیانت بود نه خدمت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter