eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
686 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (4) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1) 1⃣ به نحوی شگفت‌انگیز، تحلیل یهودی درباره حقانیتِ (مثل جنگ‌های پیشگیرانه) را برای رسیدن به «عدالت» تأیید می‌کند، اما با طعنه به فضای جاری ایران و نقد این ادعا که نزد عده‌‌ای «خشونت انقلابی دارای رسالتی مقدس است» می‌نویسد: ✍ «ستیزه‌جویی» به «خشونت‌گری» می‌انجامد. خشونت مابه‌الا‌شتراک جنگ و انقلاب است… جز با اعتقادی بی‌چون و چرا به «هگل» و دیالکتیک تاریخ، و پذیرش بی‌قید و شرط رسالت واژگون ساختن نظام‌های کهن و گام نهادن به فرداهای خونینِ خوش‌آغاز و اغلب بدفرجام، از اذعان به این نکته گریزی نیست که خشونت و لطف ضد یکدیگرند. 2⃣ وی این تئوری را القاء می‌سازد که هر انقلابی به می‌گراید و نتیجه آن هم اغلب بدفرجام است. پس از این تحلیل، فولادوند در جمله آخر مقدمه‌اش چنین تهدید می‌‌کند که «از خشونت انقلابی، کینه می‌روید» و «هرکس باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.» 3⃣ مترجمان سکولار، بنیانگذاران را نمونه‌ی ناب آزادی‌خواهی و خشونت‌گریزی معرفی می‌کردند (همان کسانی که همپای آرنت تاسیس رژیم غاصب را «ضرورتی سیاسی» می‌دانستند)، اما با طبقه‌بندی انقلاب اسلامی ایران در ردیف انقلاب 1917 روسیه، از آن چهره‌ای «خونین و بدفرجام» می‌آفریدند. در عوض، همین مترجمان از که در واقع یک است، تصویری زیبا می‌ساختند؛ تصویر یک الگوی آرمانی. 4⃣ هجده ماه پس از چاپ کتاب خشونت، فولادوند در خرداد 1361 ترجمه کتاب انقلاب را به بازار فرستاد؛ کتابی که CIA در جمع‌آوری منابع و مدارک آن به کمک کرد و به روایت زندگی‌نامه‌نویس او «تبلیغی سیاسی برای انقلاب آمریکا» است. 5⃣ آرنت در تفسیرش از انقلاب، (قیام مجارستان در 1956) را به عنوان «نمونه یک انقلاب اصیلِ آزادی‌خواهانه» ستود! شورشی که تحلیلگران سازمان جاسوسی رسماً آن را به عنوان یکی از سرچشمه‌های دانسته‌اند و حتی اسناد دخالت آمریکا برای تحقق آن کودتای ناکام را فاش کرده‌اند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص239و240 📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع: 👉 http://yon.ir/hanaarent ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ از نگاه هانا آرنت «انقلاب آمریکا» که در واقع یک «کودتای ماسونی» بود، نمونه‌ی موفق همه‌ی انقلاب‌های مدرن است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (5) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1) 1⃣ كه (یكی از سرچشمه‌های كودتاهای مخملی) را نمونه‌ی «یک انقلاب اصیلِ آزادی خواهانه» معرفی می‌كرد، در عین حال، یکی از مخالفان سرسخت قیام سیاه‌پوستان برای کسب «حقوق مدنی» به شمار می‌رفت و «بارها قربانیان تبعیض‌نژادی در آمریکا را به سبب مبارزاتشان سرزنش کرد.» 2⃣ از نگاه آرنت « نمونه موفق همه‌ی انقلاب‌های مدرن» است و دیگر انقلاب‌ها را هم باید با آن «الگوی آرمانی» سنجید تا اصالتشان محک بخورد. 3⃣ همه‌ی سنت‌ها را کنار می‌زند، چون «این سنت‌ها دستورالعملی برای اکنون نداشتند.» آمریکایی‌ها اندوخته‌های تاریخی را تنها زمانی به کار می‌بندند که «سودمندی برای اکنون» آنان داشته باشد. پدران انقلاب آمریکا می‌گفتند «تجربه بهترین رهبر ماست و خِرد می‌تواند ما را به لغزش بیندازد.» 4⃣ وانگهی، آرنت از به عنوان «پروژه‌‌ای غیرعقلانی» یاد می‌کند، زیرا به روایت او این انقلاب مبتنی بر «حقیقت‌گرایی» است و حقیقت‌گرایی را پایه‌ای برای «رشد استبداد» می‌داند. 5⃣ این تحلیل از انقلاب، منطبق با حقیقت‌گریزی، سودگرایی و عمل‌گرایی () بود که نمایندگان «فلسفه آمریکایی» مانند و تبلیغ می‌کردند، اما افراطی آرنت سبب گشت تا او نزد فیلسوفان MI6 نیز شخصیت مطلوبی نباشد. 6⃣ اما آرنت همواره از حمایت در سازمان CIA مانند برخوردار بود. هرگاه اعتبار نظریه‌هایش فرو می‌ریخت، نشریات روشنفکری این سازمان چون یا برای دفاع از او به میدان می‌آمدند. 7⃣ در مقاله «فرصت‌طلبی روشنفکرانه هانا آرنت» می‌نویسد: ✍ ده سال پس از انتشار کتاب «توتالیتاریسم» و درست پس از آن‌که معلوم شد تزهای آرنت بی‌معناست، «آلفرد کازین» در شماره زمستان سال 1361 مجله پُرآوازه «امریکن اسکالر»، این کتاب را در فهرست کتاب‌های ممتاز 30 سال گذشته جای داد. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص240 📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع: 👉 http://yon.ir/hanaarent ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ انتشارات جاویدان ترجمه کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت یهودی توسط محسن ثلاثی را چاپ كرد تا خوانندگان با حکومت نوپدید توتالیتر آشنا شوند!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ دو سال پس از انتشار ترجمه‌ی از کتاب انقلاب، نیز ترجمه‌ی کتاب را توسط به چاپ رساند تا «هرچه بیشتر خوانندگان فارسی زبان با حکومت نوپدید توتالیتر آشنا شوند و در پیشرفت آگاهی سیاسی هم میهمان ما موثر افتد.» (ناشر عنوان دوم کتاب را حکومت ارعاب، کشتار و خفقان گذاشت که در نسخه اصلی وجود نداشت!) گرچه با گذشت 30 سال، این اثر «بیشترین ضربه را از منتقدان دید» و حتی نویسنده مجبور به پذیرش خطاهای متعددش در نگارش آن گشته بود! 2⃣ کتاب توتالیتاریسم در نخستین سال فعالیت آرنت در CIA منتشر شد و ضرورت سیاسی را تأیید می‌کرد. به خاطر کارکرد تبلیغاتی این اثر برای ایالات متحده در زمان انتشارش، «تابعیت آمریکا» را به آرنت دادند. 3⃣ او می‌گوید «ایدئولوژی»، نظامی به وجود می‌آورد تا بتواند حکومت بر مدیریت جامعه را بر آن بنیاد نهد و این کار ضرورتاً مستلزم است. ارعاب یعنی «کاربرد منظم، نهادینه، برنامه‌ریزی شده و بی‌حد جسمی و روانی که قانون آن را توجیه می‌کند» و زاده‌ی حکومت‌های است. 4⃣ هدف از ترجمه این کتاب سفارشی CIA در سال 1363، انتشار اثری مرجع در حوزه «جامعه‌شناسی سیاسی» برای دانشجویانی بود که پس از و بازگشایی دانشگاه‌ها به سر کلاس‌های درس بازگشته بودند! 5⃣ در آستانه رویدادهای 1376 ترجمه کتاب «سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی» از را به عنوان یکی از منابع پایه‌ی تئوریک در زمینه‌ی منتشر کرد و باز هم تزهای منسوخ جامعه‌شناسی سیاسی استراتژیست‌های را به اردوگاه ایرانی آورد. (یکی از دلایل ناکامی‌های پیاپی اصلاح‌طلبان در پروژه ، اتکاء آنان به همین تئوری‌های منسوخ بود که هیچ نسبتی هم با جنس واقعی تحولات در ایران نداشت.) 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص241 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ محسن ثلاثی با ارجاع به آراء هانا آرنت، نظام جمهوری اسلامی را نظامی دیکتاتوری می‌خواند که باید سرنگون شود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ در کنار باقر پرهام، منوچهر صبوری کاشانی و… پروژه تدوین را ادامه می‌داد. 2⃣ به همین سبب انجمن جامعه‌شناسی ایران که اعضاء نهضت آزادی ایران و چهره‌هایی چون (از مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) را در دایره تئوریسین‌های خود دارد، سال 1386 آنان را به عنوان مترجمان برگزیده در حوزه معرفی کرد. 3⃣ حتی در ، روزنامه ایران صفحه ویژه‌ای را به ستایش از محسن ثلاثی اختصاص داد و سازمان میراث فرهنگی (دوره ریاست ) نیز در فاصله سه ماه 2 بزرگداشت برای او گرفت! 4⃣ در حالی که ثلاثی همان هنگام در جمع تئوریسین‌های سیاسی (به ریاست ) قرار داشت و در همان روز بزرگداشت خود با انتشار پژوهشی پیرامون «رفتار سیاسی» با ارجاع به آراء یهودی، نظام جمهوری اسلامی را نظامی خواند که باید سرنگون شود. 5⃣ وانگهی، او سال‌ها با ترجمه کتاب‌های کوشید تا تحلیلی از انقلاب اسلامی را در ذهن نخبگان ایرانی حاکم سازد و حتی برگزار کنندگان همایش نکوداشت این مترجم در رسماً اعلام کردند: ✍ ترجمه آثار متناوب با نیاز روز در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی برای تبیین «پدیده‌ی انقلاب» از منظر تئوری‌های اجتماعی، توسط دکتر «محسن ثلاثی» تأثیرات عمده‌ای داشته و دانشجویان دوره‌های مختلف «علوم اجتماعی» را از همان سال‌های ابتدای انقلاب با نام این استاد آشنا کرد. برای نمونه ترجمه کتاب از در این زمینه بسیار مفید بوده است. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص242 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ هیچ‌کدام از سه پیامبر یهودی اصلاح‌طلبان، یکدیگر را قبول نداشتند! ولی این مهم نبود، مهم این بود كه با این سه نفر بشود نظام را كوبيد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ در محافل آکادمیک غرب آراء با انتقادات ویرانگری رویاروی شد؛ مثلاً: 🔸 او را به عدم درک «خشونت ساختاری» متهم کرد؛ 🔸 نظریه‌اش درباره‌ی «ارعاب ایدئولوژیک» همخوانی تام و تمام با رژیم غاصب یافت که خود از پایه‌گذاران سیاسی‌اش بود؛ 🔸 فرضیه‌اش درباره و سرشت آزادی‌خواهانه یکسره غلط از آب درآمد و شاگردانش نیز به آن اذعان داشتند؛ 🔸 حتی سال‌ها بعد به اعتراف مجله بنیان تمام فرضیه‌هایش که استوار بر تعبیر او از «وضع بشر» بود، فرو ریخت؛ 🔸 و بهترین ستایش‌گران آرنت پروژه‌اش را خواندند، 2⃣ اما در كشور ما و در دوره آثارش به عنوان مرجعی معتبر برای دانشجویان رشته‌های تلقی گشت و همراه و ، در جمع یکی از «سه پیامبر یهودی» جای گرفت!! 3⃣ جالب است که هیچ‌کدام از این سه نفر، یکدیگر را قبول نداشتند. برای نمونه، برلین می‌گفت که «آرنت یاوه‌گویی است که هیچ متفکر جدی‌ای او را بر نمی‌تابد» اما با استناد به آراء سراپا متناقض آنان پیرامون «کمونیسم روسی»، یک نقد واحد را علیه در اقامه می‌کردند! حتی رشته‌های جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی در ایران را مدیون و دانسته‌اند؛ دو چهره‌ای که در زمره پیروان سیاسی آرنت بودند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص242و243 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ حسین بشیریه با تدریس در مراکزی مانند دانشگاه امام صادق (ع) و مؤسسه باقرالعلوم کوشید تا در میان نخبگان مذهبی هوادارانی بیابد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (4) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ پس از کوشش‌های و ، نظریه‌های یهودی توسط به حوزه جامعه‌شناسی و اندیشه‌ی سیاسی راه پیدا کرد. او از ابتدای دهه 1370 در ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی (وابسته به موسسه اطلاعات) می‌نوشت. 2⃣ نخست با نگارش سلسله گفتارهایی تحت عنوان «اندیشه سیاسی در قرن بیستم» و سپس با تدریس در مراکزی مانند (ع) و کوشید تا مبانی ایدئولوژیک را در ذهن دانشجویان بگستراند و حتی در میان هوادارانی بیابد! 3⃣ سپس توانست تئوری‌هایش را تا درون جناح موسوم به در نفوذ دهد؛ جناحی نوپا با محوریتِ افرادی چون و (ناشر مجله نقد و نظر) در قم که بعدها با ادعای مبارزه علیه ، بودجه هنگفتی از نظام گرفتند و پشت میز مدیریت نشستند، اما به رواج اندیشه‌های یهودی و دیگر فلاسفه غربی پرداختند!! 4⃣ تحلیلگران این روزنامه مانند با حمایت ، مدیر در ستایش اصول ارمنی کتاب می‌نوشتند و دلداده‌ی روایت‌های حسین بشیریه از بودند!! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص243و244 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ طه هاشمی با ادعای مبارزه علیه اصلاح‌طلبی سکولار، به رواج اندیشه‌های هانا آرنت یهودی پرداخت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ محمدمهدی فقیهی با ادعای مبارزه علیه اصلاح‌طلبی سکولار، به رواج اندیشه‌های هانا آرنت یهودی پرداخت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ عبدالکریم سروش در سخنرانی دانشگاه تهران تحت عنوان «مبانی نظری فاشیسم» جمهوری اسلامی را به سبب یهودستیزی یک نظام فاشیستی خواند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (5) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ در مهمترین کتاب خود با پرداختن به نقش یهودی در «انتقال کودکان یهودی از آلمان به فلسطین» چنین فعالیت‌هایی را بر شکل‌گیری تئوری سیاسی او موثر می‌داند. و با ارائه جمع‌بندی‌ای از آراء آرنت می‌نویسد: ✍ «اندیشه‌ی » خطری برای در حوزه‌ی زندگی سیاسی است و شرط آزادی، یعنی تنوع و تکثر، را از بین می‌برد. در مسلخ دعوای حقیقتِ مطلق، انسانیت و روابط انسانی قربانی می‌شود. و و ، بدین‌سان کار ویژه‌ی واحدی دارند… مانع تنوع عقاید می‌شوند. تا حقیقتی «ثابت» نشده است، «آزادی» هست. آنچه با زندگی انسان رابطه‌ای عمیق و نزدیک دارد، نه حقایق علمی و فلسفی و مذهبی (کلاً حقایق عقلانی)، بلکه حقایق واقعی و منفرد و تاریخی است. 2⃣ این، روایتِ از لب‌لباب اندیشه‌ی سیاسی است که گرچه هیچ‌یک از مبانی معرفتی آن نیست و به اذعان منتقدان شهیر، مفروضات غلطی در دل خود دارد، اما ایران را فریفت، آنان را به سوی و کشاند و در آخر به واداشت. از دهه 1360، اغلب نقدهای آنان به از تزهای منسوخ و بیانیه‌های سیاسی برآمد. 3⃣ البته و هیچ‌گاه نگفتند که با کدام مبانی عقلی، از ناتوانی و فلسفه برای ایجاد «رابطه‌ای عمیق با زندگی انسانی» دم می‌زنند. و هیچ‌گاه آشکار نشد که کدام مبانی علمی یا تجربه‌ی تاریخی، جواز تعمیم نظریه‌های نامعتبر آرنت را به فضای سیاسی ایران می‌دهد. 4⃣ هیچ‌گاه شرح ندادند که برپایه‌ی چه خبر و مصلحتی باید را به نفع کُشت یا چرا باید را به مسلخ آراء بُرد. فقط طوطی صفت، روخوانی و رونویسی می‌کردند؛ بدون شرح و نقدی. 5⃣ مثلاً، آرنت مسئله را برای توجیه «ضرورت سیاسی تاسیس » مدام به کار می‌برد و اساساً عناصر اندیشه‌اش در حول و حوش آن شکل گرفت. سال 1365، نیز با ارائه گفتاری در دانشگاه تهران تحت عنوان «مبانی نظری » آراء آرنت را تکرار کرد و را به سبب یک نظام فاشیستی خواند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص244و245 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ اکبر گنجی انقلاب اسلامی را فاشیستی معرفی کرده و از شکست ناگزیر این انقلاب سخن می‌گوید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (6) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ نظریات که حتی بدون ضمیمه نقدهای غربیان توسط ، و… به ایران راه یافت، کم‌کم به اندیشه حلقه‌ی موسوم به شکل می‌داد تا جایی که با پذیرش دو رکن اندیشه پیرامون «خشونت» و «انقلاب» می‌گوید: ✍ مشی من و دیگر دوستان ما این بود که می‌گفتیم باید از اول بنشینیم و روشن کنیم که آیا آنچه در حال وقوع است، جزء «عرضیات» انقلاب است یا «واقعیات» آن. من به این نتیجه رسیدم که «خشونت» جزء واقعیات است که انقلاب به تدریج این واقعیات را بسط داد. 2⃣ نیز که سخت دلداده‌ی آرنتِ بود، ابتدا در به اشاعه‌ی تفکر او و شاگرد برجسته‌اش درباره‌ی و مقایسه‌ی تطبیقی آن با ایران پرداخت! 3⃣ گنجی در نخستین سخنرانی خود پس از 1376 (مصادف با سالروز 30 خرداد 1360 و ورود سازمان منافقین به فاز جنگ مسلحانه) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تعمیم نظریه‌های هانا آرنت به جامعه ایران خیلی صریح گفت: «جنبش فاشیستی، جنبشی است که با مخالف است.» 4⃣ گنجی البته هیچ‌گاه توضیح نداد كه: اگر هر مخالف یا منتقد از عمله و نحله‌ی باشد، پس دیگر فلسفه‌بافی درباره‌ی تکثّر و تنوّع عقاید چه معنایی دارد؟! گنجی سپس هم‌داستان با که «انقلاب اسلامی را انقلاب نمی‌داند» و مانند عزت‌الله فولادوند، از شکست ناگزیر این انقلاب سخن می‌گوید: ✍ هر «انقلاب کل‌گرایانه» که مدعی تغییر کل ساختارها باشد، لزوماً به می‌کشد و شکست می‌خورد. آرنت می‌گوید چون آن نمونه‌ها شکست خورده، پس آن‌ها انقلاب نیستند. پس انقلاب چیست؟ انقلابی که ادعایش محدود است. به هیچ چیز نمی‌خواهد دست بزند، فقط می‌خواهد ایجاد کند. به همین خاطر است که دکتر «سیدجواد طباطبایی» می‌گوید من انقلاب اسلامی را انقلاب نمی‌دانم، ولی انقلاب مشروطه را انقلاب می‌دانم. چون انقلاب مشروطه نمی‌گفت ما می‌خواهیم همه چیز را تغییر دهیم، بلکه می‌گفت ما فقط می‌خواهیم آزادی و حکومت قانون ایجاد کنیم. 5⃣ این گفتارها اغلب نشان از فقدان عقلانیتِ حداقلی در ذهن و روان صاحبانش دارد. چگونه می‌توان به استقرار از رهگذر یک انقلاب اندیشید، اما سازه‌های رژیم سابق را -که مولد بی‌قانونی و استبداد بودند- تغییر نداد؟! اگر نظامی فاقد شاخص‌هایی مانند آزادی و قانون است، لاجرم باید ساختارهای آن متناسب با آرمان‌های انقلابیون تغییر کند و چه بسا نیاز به «انقلاب کل‌گرایانه» ضرورت داشته باشد تا هدف‌های انقلابی تحقق یابد. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص245و246 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ با آغاز دهه 1380 هر قدر که شمارش معکوس پروژه کودتای مخملی نزدیکتر می‌شد، روزنامه‌های زنجیره‌ای به روند گسترش اندیشه‌های هانا آرنت شتاب بیشتری می‌دادند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (7) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ویكم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2) 1⃣ از نیمه دوم دهه 1370 و با پیروزی در هفتمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، ترویج نظریه‌های یهودی به عنوان بخشی از پازل (جنگ‌های علم) علیه ریشه‌های معرفتی انقلاب اسلامی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب شتاب گرفت. 2⃣ حزب کارگزاران سازندگی ایران بیشترین انرژی را صرف اجرای این پروژه کرد. ابتدا که با بودجه شهرداری تهران تغذیه مالی می‌شد، اما سخنگوی این حزب بود، از آبان 1376 با چاپ منظم مقالات ، ، و به شرح «فلسفه سیاسی آرنت» پرداخت و تبلیغ او را به عنوان پی‌گرفت. 3⃣ همین «خط سیاسی واحد» مانند یک «مأموریت ویژه» برای گسترش آراء آرنت توسط یک مترجم سکولار به نام در چندین روزنامه متفاوت پیگیری می‌شد. انصاری از پیروان سیاسی در پروژه «گذار به دموکراسی» است و سال 1379 کتاب «هانا آرنت و نقد فلسفه سیاسی» را توسط نشر مرکز به بازار نشر فرستاد. او نه تنها مقالاتش را در روزنامه‌های همشهری و نشاط و اعتماد منتشر می‌کرد، بلکه سلسله مقالاتی را برای معرفی این چهره صهیونیست در به چاپ رساند؛ روزنامه‌ای که به ظاهر موضع ایدئولوژیک سراپا متفاوتی با رسانه‌های اصلاح‌طلب از خود بروز می‌داد، ولی در عرصه اندیشه سیاسی غرب پیرو آنان بود! 4⃣ همان هنگام (خبرنگار رادیو دویچه وله) و (تئوریسین لائیکِ رادیو زمانه) همین خط سیاسی را در فصلنامه و ادامه می‌دادند و حتی با استفاده از نویسندگان ضدانقلاب مانند یا افرادی چون به اشاعه آراء آرنت دامن می‌زد. بهرام محیی اعتقاد داشت که گسترش آراء این می‌تواند یک مدل تحلیلی را برای «نفی انقلاب اسلامی» در ذهن مخاطبان بیافریند: 5⃣ با آغاز دهه 1380، هر قدر که آغاز شمارش معکوس پروژه نزدیک‌تر می‌شد، روزنامه‌های زنجیره‌ای نوروز، شرق، اعتماد، مردم‌سالاری، توسعه، دوران امروز و اعتماد ملی با نشر مقالاتی از محمدسعید حنایی کاشانی، محمدتقی قزلسفلی، حبیب‌الله فاضلی، بزرگمهر شرف الدین، فرزانه نصرآبادی، امید مهرگان، صالح نجفی، امین بزرگیان، مژگان مقتدر، علی نیان، پریسا رضایی، مسعود رفیعی، طالقانی، رسول نمازی، داوود نادمی، گیتی پورزکی و… به روند گسترش اندیشه‌های آرنت در حوزه انقلاب و شتاب بیشتری می‌دادند. این تیم سیاسی سکولار، آرنتِ را مانند یک بی‌بدیل به ایرانیان معرفی می‌کردند و تئوری‌های منسوخ وی را روشی برای گذار به می‌ستودند! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص246-249 📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع: 👉 http://yon.ir/Bashiriyeh ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد. ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) ❓چگونه در بستر رقم می‌خورد؟ 1⃣ به گفته‌ی یهودی «علم جدید» که از دل جهان سکولار برآمده، مبتنی بر است و رشد این فلسفه به فروپاشی هرگونه «سازمان دینی» یا می‌انجامد! 2⃣ فرضیه آرنت، از یک سو توجیه‌گر همه پروژه‌های در حوزه و تولید علوم انسانی سکولار بود و از سوی دیگر، پشت صحنه‌ی تبلیغ تئوری‌های او را نیز در باز می‌تاباند. 3⃣ هواداران این می‌پنداشتند که با گسترش فلسفه‌ی مدرن غربی، پشتوانه‌های نظری یک از بین می‌رود. در واقع، کودتایی رقم می‌خورد که از پس آن می‌آید؛ فروپاشی‌ای مکتبی رخ می‌دهد که «سقوط فیزیکال» یک را در پی دارد. 4⃣ وانگهی، دقیقاً در همین نقطه میان دو جبهه‌ی حق و باطل آغاز می‌گردد؛ جنگی که از یک سو براساس آموزه‌های امام خمینی (ره) «جغرافیا و مرز نمی‌شناسد» و تا «نابودی» رژیم‌هایی که بر سه پایه ، (لیبرالیسم) و استوارند، پیش خواهد رفت و رویای بلعیدن جهان را از رهگذر اقتدار سکولارها نقش بر آب خواهد ساخت؛ اما از سوی دیگر به قول رئیس آکادمی علوم سیاسی آمریکا «جدال خیر و شر در سیاست» با هدف «سرنگونی رژیم‌های مذهبی از جمله ایران» کلید خورده است و به روایت بزرگترین فیلسوف معاصر آمریکا، یک در CIA برای استیلای بر جهان جریان دارد؛ همان مواجهه‌ای که در عملیات جاسوسی آکادمیک (PSB) از آن با عنوان «جنگ‌های علم» یاد می‌شود. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص249و250 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در آستانه انتخابات نهم ریاست جمهوری، دو تن از پیروان هانا آرنت یهودی با دعوت اصلاح‌طلبان به ایران آمدند: آگنش هلر و مایکل ایگناتیف! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) 1⃣ آثار در ایران که دی‌ماه 1359 با انتشار کتاب خشونت از یهودی برای براندازی فلسفه‌ی انقلاب اسلامی توسط کلید خورد، از زاویه دید ظاهراً یک تکاپوی فکری بی‌خطر به شمار می‌آمد، اما اردیبهشت 1384 در روزهای پایانی حاکمیت به نقطه‌ای پرهیجان رسید؛ چنانکه با پروژه ایالات متحده برای در ایران پیوند خورد و سرانجام کارکردهای پنهان خود را نمایان ساخت. 2⃣ در آستانه‌ی نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، دو تن از پیروان پُر آوازه آرنت با دعوت اصلاح‌طلبان به ایران آمدند: یکی و دیگری . هر دو به سبب ترویج سنتِ فکری ، «جایزه هانا آرنت برای افکار سیاسی» را از بنیاد هاینریش بُل گرفتند. 3⃣ هلِر یهودی، اولین برنده این جایزه، از رهبران کودتای مخملی مجارستان و شاگرد برجسته آرنت محسوب می‌شد. او یک ماه پیش از انتخابات با ماموریت از خود را به تهران رساند تا جلساتی را در 2 سطح عمومی و محرمانه برای تدوین استراتژی علیه جمهوری اسلامی برگزار کند. 4⃣ ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال در پارلمان کانادا، چند روز قبل از انتخابات در پوشش امنیتی نیویورک تایمز وارد ایران شد. او تا هنگام اعلام نتایج دور دوم، اقامتگاه ویلایی خود را در شمیران برای پرواز به کانادا ترک نکرد و پیوسته با سفرای مجارستان و ایتالیا ارتباط داشت. 5⃣ ماجرای حضور آنان فراتر از تبلیغات ایدئولوژیک برای یک بود و چندی بعد از دلیل پنهان حضور پیروان آرنت در ایران رازگشایی کرد: ✍ نظریات آرنت در مورد قدرت، خشونت و معنای آزادی، در نهایت به شکل «انقلاب‌های آزادی‌بخش 1989» و به عنوان یک موضوع کلیدی به اثبات رسید و یافتن «راه‌های تازه برای اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی سیاسی» را امکان‌پذیر ساخت. 6⃣ آنچه ماهنامه بخارا «انقلاب‌های آزادی‌بخش 1989» می‌نامد، سلسله آمریکا در اروپای شرقی است و برپایه‌ی نقشه راه وزارت خارجه آمریکا باید در ایران بازتولید می‌شد؛ کودتاهایی که به قول «در لهستان ده سال طول کشید، در مجارستان ده ماه، در چکسلواکی ده روز» و با فروپاشی دیوار برلین در 9 نوامبر 1989، دیگر اثری از اقتدار کمونیست‌ها در اروپای شرقی دیده نمی‌شد. 7⃣ از آن رخدادها به مثابه و یاد می‌کرد؛ تحولاتی که ناقوس پایان عصر جنگ سرد و نیم قرن نزاع و را به صدا درآورد و در کمتر از 2 سال سبب فروپاشی شوروی (مظهر بلوک شرق و قطب کمونیستی جهان) شد. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص250و251 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در نگاه یهودی‌زده کودتاهای مخملی اروپای شرقی نام «انقلاب‌های آزادی‌بخش» را می‌گیرند و انقلاب‌های اصیل، انقلاب فرض نمی‌شوند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیست‌ودوم) 🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3) 1⃣ هر چند اعتبار یهودی از سالیان پیش در میان آکادمیسین‌های غرب فروریخته بود، اما نظریه‌هایش به عنوان «نسخه‌‌ای تبلیغاتی برای آمریکا» می‌توانست به رژیم‌های ضدسرمایه‌داری لیبرال بینجامد. 2⃣ برای همین، آرنت‌شناسان برجسته در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به آمدند تا را در «یافتن راه‌های تازه برای اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی سیاسی»! یاری رسانند. 3⃣ البته تزهای آرنت در باب با آراء دیگرش درباره تناقض داشت و حتی کوشش‌های که صاحب «کرسی آرنت» در مدرسه تحقیقات نوین اجتماعی نیویورک بود، نمی‌توانست به آسانی اجزاء آن را با یکدیگر پیوند دهد. 4⃣ آرنت «انقلابی را که مدعی تغییر همه ساختارها باشد، انقلاب نمی‌دانست» اما هلر در تبلیغات خود برای انقلاب‌های مخملی روی «دگرگونی‌ تمام سیستم سیاسی» تمرکز داشت و آن را برای نیز لازم و مطلوب می‌‌دانست. ❓ حالا، تکلیف «معنای انقلاب» چه می‌شود؟ 5⃣ مگر نه اینکه از تا با ارجاع به آرنت می‌گفتند «انقلاب اسلامی انقلاب نیست، چون ادعادی دگرگونی همه ساختارها را دارد.» پس چگونه هِلر از مجارستان به عنوان انقلاب «مدعی تغییر کل سیستم سیاسی» ستایش می‌کرد و آن را تجلی نظریه‌های آرنت می‌دانست؟!! 6⃣ یکی از معیارهای تشخیص -بنابر فرضیه آرنت- چگونگی تغییر ساختارهای یک نظام سیاسی است، اما به گفته هلر تغییر ساختاری را که به استقرار (دموکراسی) بینجامد، می‌توان انقلاب نامید؛ یعنی «انقلاب به شرط سرمایه‌داری»!!! 7⃣ از این رو، سلسله اروپای شرقی نام «انقلاب‌های آزادی‌بخش» را می‌گیرند و انقلاب‌های اصیل، انقلاب فرض نمی‌شوند! از دل چنین نسخه‌های تبلیغاتی‌ای برای در می‌آید و البته، کارکردهای ابزاری فلسفه‌ی آرنت نیز برملا می‌گردد! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص251و252 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: