eitaa logo
کلام الهی | تفسیر کوتاه قرآن⁦
1.4هزار دنبال‌کننده
178 عکس
229 ویدیو
10 فایل
☆ تفسیر کوتاه و پیامرسانی قرآن ☆ آیه به آیه از ابتدای قرآن:: 🟣 کپی آزاد ؛✅ 📚منابع ؛ عمدتاً از تفسیر تسنیم و از المیزان ، نمونه ، نور ✴به روش نکته برداری ،ساده نویسی ✍️تحقیق @ali_khoobi
مشاهده در ایتا
دانلود
combine_230707_165745.pdf
23.47M
🗞 فایل روزنامه همشهری (ویژه نامه حجاب) ✔جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ ✔مطالعه این روزنامه به همه توصیه میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 قرائت فصیح آیه را بیاموزیم |بقره ۳۵ ☆☆ صفحه ۶ قرآن ☆☆ 🪜 همین یک آیه را حفظ می کنیم. .
🚥ترجمه کلمه به کلمه | بقره ۳۵ و گفتیم ای آدم ساکن شو تو و همسرت در بهشت وبخورید از آن فراوان و گوارا از هر جا که خواستید و نزدیک نشوید به این درخت که میشوید از ستمکاران
⚜🚥 تفسیر کوتاه و پیامرسانی| بقره ۳۵ 🌤بعد از جریانات آفرینش آدم و تعلیم او و اثبات لیاقتهای ذاتی اش در واقع پروردگار مستقیم او را به زمین نمی آورد،بلکه یک دوره مقدماتی آموزشی برای آماده سازی او تدارک می بیند و در بهشتی مابین بهشت واقعی و این دنیا برای او قرار میدهد تا به او عملا نشان دهد: یک ؛امکان معصیت دارد ، دو؛ شیطان و نفس دشمن او هستند ، سه؛ هر گناهی قطعاً تاوانی دارد. 🔸️خداوند آدم و همسرش را در بهشت مابینی جای میدهد ، به او می گوید خودت و خانمت در اینجا ساکن شوید فعلاً و هر چه و از هر کجا خواستید به فراوانی و گوارایی از خوردنیها و امکانات آن استفاده کنید ولی به این درخت (که میتواند هر میوه ای بدهد و علاوه بر میوه های مادّی ، میوه معنوی علم اولین و آخرین هم که مخصوص محمّد و آل محمد است ، در آن است ) نزدیک نشوید که اگر این کار را بکنید به خودتان ظلم کردید ، چون خوردن از این درخت عوارض طبیعی و وضعی دارد و باعث خواهد شد لیاقت زندگی در این بهشت را از دست داده و به جایی بروید که رنج و سختی در آن بسیار است. ♨️ بر گرفته از : (اثر گرانسنگ علامه جوادی آملی دامت ظلّه) ✍ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
📕 معنای کلمات و عبارات | بقره ۳۵ = نمی گوید گفتم می گوید "گفتیم "یا اشاره به کبریایی پروردگار است یا در این گفتن فرشتگان هم واسطه بودند. = خطاب قرار دادن آدم بدلیل مرد سالاری نیست بلکه چون خداوند به او تعلیم داده بود و امام و انسان کاملتری بود در نتیجه میتوانست مخاطب خداوند قرار گیرد. = به معنی سکونت و به آرامش رسیدن هست که میتواند موقت یا دائمی باشد . = بهشت برزخی مادّی یا بهشت مابین زمین و بهشت اصلی بوده اما مثل بهشت واقعی نبوده که در آن امکان حضور شیطان و امکان گناه نیست یا باغی در زمین نبوده آنطور که برخی گفتند. = بخورید کنایه از "استفاده کنید" هست ، یعنی میتوانید در همه نعمتهای آن تصرف کنید. = نزدیک نشوید به خاطر شدّت خطر هست و الاّ اگر فقط نزدیک میشدند و نمی خوردند مشکلی نبود. نکته : دستور خدا ارشادی هست جهت راهنمایی مثل اینکه پزشک بگوید فلان غذا را بخوری بیمار میشوی و اصطلاحا مولوی یا تشریعی نیست که بگوییم حضرت آدم معصیت کرد. = درختی که هر نوع میوه ای میداد و خواص معنوی داشت مختص محمد و آل محمد بود. = منظورش ظلم به خود هست نه ظلم به خلق و خدا ، چون با خوردن از میوه آن درخت بهشت را که در آن رنجی نیست و سراسر رفاه و نعمت است میدهد و دنیا را که نعمتهایش با سختی بدست می آید و ناپایدار است ، بدست می آورد. ♨️ بر گرفته از : (اثر گرانسنگ علامه جوادی آملی دامت ظلّه) ✍ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
35.mp3
3.23M
💮 تفسیر صوتی استاد قرائتی ✔سوره بقره آیه ۳۶ ⏰ ۱۰ دقیقه ✍به کانال قرآنی تفسیران بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 قرائت فصیح آیه را بیاموزیم |بقره ۳۶ ☆☆ صفحه ۶ قرآن ☆☆ 🪜 همین یک آیه را حفظ می کنیم. .
🚥ترجمه کلمه به کلمه | بقره ۳۶ پس بلغزانید شیطان از آن پس بیرون آورد آن دو را از آنچه (جایگاهی که) بودند ۖ در آن و گقتیم پایین بروید (که) برخی از شما نسبت به برخی دیگر ۖ دشمن (خواهید بود) وبرایتان در زمین قرارگاهی و بهره مندی (خواهدبود) تا زمانی (مشخصی)
⚜🚥 تفسیر کوتاه و پیامرسانی| بقره ۳۶ ■ وقتی شیطان متوجه شد درختی مخصوص هست که آدم نباید از آن بخورد ، فرصت را برای وسوسه انگیزی مناسب دید و رفت سراغ آنها و با وارونه جلوه دادن حقیقت آنان را وسوسه کرد و جواب گرفت ، پای آدم و همسرش لغزید و به محض خوردن از میوه مقام بهشتی خود را از دست دادند و طبیعتاً خداوند دستور داد هم آن دو و هم شیطان که به طریقی در بهشت آدم نفوذ کرده بود از بهشت پایین بیایند . ● مقصدی که خداوند برای آنها (آدم وحوا و شیطان) تعیین کرده بود ،زمین بود ،جایی که شیطان به دشمنی خود با انسان ادامه دهد و انسانها را تا جایی که بتواند با هم دشمن کند ، زمین بدلیل شرایط سختی که داشت برای این دشمنی کاملا مناسب بود. 🔸️ زمینی که نه برای همیشه بلکه فقط تا لحظه مرگ محل استقرار انسان و بهره مندی اندک او تعیین شده بود. ♨️ بر گرفته از : (اثر گرانسنگ علامه جوادی آملی دامت ظلّه) ✍ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
📕 معنای کلمات و عبارات | بقره ۳۶ = ازلال یعنی لغزاندن زمانی هست که کسی در مسیری بدون مشکل میرود تا اینکه عامل دیگری باعث میشود او از آن مسیر کمی و موقت منحرف شود. (مثل وقتی که ماشین یک لحظه از جاده خارج میشود) که خودش میتواند مقدمه گمراهی کامل گردد. = شیطان اسم عام هست و به همه جنّیانی که دنبال گمراه کردن انسانها هستند اطلاق میشود و گاه به برخی انسانها هم اطلاق شده است. = از آن سخن پروردگار که فرموده بود به درخت نزدیک نشوید. = از آن مقامی که داشتند = دستور میدهد فرود آیید اما در اینجا هنوز ابلاغ می کند و در آیه ۳۸ دستور اجرای این ابلاغ است ، یعنی فرود آمدن بلافاصله انجام نمی شود و مقدماتی و اتفاقاتی دارد. در واژه هبط خروج از یک مکان یا مقام برتر به مکان یا مقام پایین تر نهفته هست. = مفهوم ریشه ای تجاوز به حقوق دیگران هست که به دشمنی ختم میشود. = محل استقرار و حالت موقت و ناپایدار دارد. = همان بهره مندیهایی که انسان دارد ولی با تحقیر و کم ارزش پنداری ذکر شده چون در برابر فقط یکی نعمتهای بهشت برای یک نفر تقریبا کل نعمتهای زمین هیچ هست. ♨️ بر گرفته از : | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
36.mp3
2.25M
💮 تفسیر صوتی استاد قرائتی ✔سوره بقره آیه ۳۶ ⏰ ۸ دقیقه ✍به کانال قرآنی تفسیران بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 قرائت فصیح آیه را بیاموزیم |بقره ۳۷ ☆☆ صفحه ۶ قرآن ☆☆ 🪜 همین یک آیه را حفظ می کنیم.
🚥 ترجمه کلمه به کلمه | بقره ۳۷ پس دریافت کرد آدم از پروردگارش کلماتی را پس (خداوندنیز) بازگشت به او ۚ به راستی او همان توبه پذیر مهربان هست
⚜🚥 تفسیر کوتاه و پیامرسانی| بقره ۳۷ 🔸️بلافاصله پس از اینکه شیطان پای آدم را لغزاند ، حضرت آدم درجا متوجه اشتباه خود شد اما نمیدانست باید چی کار کند اما از آنجا که خداوند مهربان است ، همین متوجه شدن لطف الهی را جلب کرد ؛ پس پروردگار کلماتی را مستقیم و بدون واسطه به آدم القا کرد( از جمله آیات وجودی پیامبر ص و اهل بیت ) که بر حضرت آدم مجسم شد ؛ این اتفاقات در همان موقعیت قبل از فرود آمدن به زمین پیش آمده است. 🔸️حضرت آدم مشتاقانه و آگاهانه به سمت کلمات رفت و کلمات را دریافت کرد کلماتی که وسیله ای بود برای توبه حضرت آدم. 🔸️وقتی حضرت آدم در قلب خود آن کلمات را یافت خداوند هم که در آیه قبل حضرت آدم را سرزنش و عتاب کرده بود بسیار سریع راضی شد و آن سخن قهرآمیز در آیه قبل تبدیل به سخن مهرآمیز در این آیه شد. 🔸️هر چند خداوند هیچ اجباری به پذیرش توبه ندارد اما به اقتضاء رحمت و مشیت خودش توبه آدم را پذیرفت چون از صفات الهی توبه پذیری هست و این توبه پذیری از رحمت ویژه او سرچشمه می گیرد. ♨️ بر گرفته از : | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
📕 مفهوم کلمات و عبارات | بقره ۳۷ = تلقّی هم به معنای دریافت هست هم به معنی چیزی را یک دفعه دادن ، در تلقّی همیشه یک طرف القا کننده وجود دارد یک طرف دریافت کننده. = توبه یعنی بازگشت ، توبه خدا هم اوّلی هست یعنی خداوند به بنده گناهکار نظر می کند و به نوعی به قلب او می اندازد که توبه کند ، امّا وقتی بنده از راه نادرست بازگشت و تصمیم گرفت در مسیر الهی باشد توبه دوم خدا اتفاق می افتد که به معنی قبول کردن توبه بنده هست. ♨️ بر گرفته از : | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
37 (1).mp3
2.04M
💮 تفسیر صوتی استاد قرائتی ✔سوره بقره آیه ۳۷ ⏰ ۷ دقیقه ✍به کانال قرآنی تفسیران بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛱ نکته ؛ ممکن است سوال کنید کلمات چه بودند؟ ● اول ؛ در سوره اعراف آیه ۲۳ قسمتی از این کلمات آمده است ؛ قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ● دوم ؛ در مورد اینکه حقیقتا آن کلمات چه بوده هیچ خبر قطعی نیست ولی مصادیقی گفتند از جمله آیات وجودی اهل بیت علیهم السلام ● سوم ؛ کلمات به صورت عینی به حضرت آدم القا شد یعنی خود آن حقایق القا شد نه مفهوم ذهنی یا لفظ کلمات. ♻️ یک مثال روشن می کند ؛ حجر اسود یک سنگ سیاه هست که در کعبه قرار دارد ، الان که شما در ذهنتان آن را تصور کردید چیزی که در ذهنتان هست یک مفهوم ذهنی هست ، گفتن یا نوشتن حجرالاسود هم یک لفظ هست. نه اون مفهومی که در ذهنتان تشکیل شود حجرالاسود واقعی هست چون حجرالاسود واقعی در کعبه هست و نه آن لفظ حجرالاسودی که به زبان می آوریم یا می نویسیم حجرالاسود هست . پس خود هر چیزی حقیقت خارجی هست ، آنچه در ذهن ما از آن چیز هست مفهوم هست و آنچه نوشته یا گفته میشود لفظ هست.
⛱ نکته دوم ؛ از این آیه معلوم میشود رسیدن به فیضهای معنوی وابسته به لطف الهی هست نه طلب انسان. ⚘یعنی اینطور نیست که ما تصمیم بگیریم از نظر معنوی رشد کنیم یا به درجه ای از معنویت برسیم با این تصمیم و تلاش ما به آن برسیم بلکه معنویت و مقامات معنوی و حالات معنوی کامل وابسته به این است که خدا بخواهد بدهد یا نه ، ✔ ممکن است فکر کنیم اگر هر شب نماز شب بخوانیم درجات معنوی ما زیاد میشود ولی در حقیقت فقط اگر خدا لطف و نظر کند این اتفاق می افتد . 🥗 پس انسان باید تلاش کند که لطف الهی را جلب کند و نه اینکه به مقامات معنوی برسد. نکته ظریفی هست و نیاز به تفکر دارد. ♨️مثلا فرض کنیم کودک یتیمی هست که خیلی دوست دارد شما او را به فرزندی قبول کنید ممکن هست کارهای زیادی بکند تا شما را راضی کند اما اگر شما نخواستید تلاشهای او بی ثمر خواهد بود و بر عکس اگر کودکی را خواستید به فرزندی قبول کنید حتی اگر او کار خاصی نکرد شما او را قبول می کنید.
♨️♨️♨️♨️نحوه حفظ آیات قرآن♻️♻️ 💥دوستان زیادی دنبال روش حفظ قرآن هستند ،برای افرادی که میخواهند حافظ حرفه ای باشند لازم هست تحت نظر یک مربی و یا در کلاسهای حضوری و مجازی اقدام به حفظ قرآن کنند؛ ولی افرادی که حفظ قرآن را برای؛ ☆ کاشتن معارف الهی در دل ☆و پوشیدن زره رحمت الهی بر قلب ☆و پناه جستن به پروردگار برای در امان بودن از گمراهی و گناه ☆ و یافتن و ماندن در صراط مستقیم الهی انجام میدهند ، این افراد دنبال این نیستند که گواهی حفظ قرآن بگیرند یا در مسابقه ای شرکت کنند بلکه روزانه فقط به اندازه ای حفظ می کنند که معارف آن را یاد گرفته باشند چه یک آیه باشد چه یک صفحه؛ ❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗ اما روش حفظ بدین صورت هست؛ ■اول ؛ ۵ بار کل آیه یا آیات را به استاد گوش می دهی در حالیکه کامل به قرآن نگاه می کنی و هم به نحوه تلفظ تک تک کلمات و حروف و حرکات دقت می کنی و هم ریتم استاد در ترتیل را به یاد می سپاری. ■دوم ؛ خودت ۵ بار سعی می کنی دقیق مثل استاد از روی قرآن همان آیات را ترتیل کنی؛ ■سوم ؛ این بار منطقه حفظ را تفکیک می کنی هر بخس آیه همان است که استاد آنجا وقف می کند ، همان جزء و بخش را با سه بار تکرار استاد حفظ می کنی ، میتوانی بار اول کامل نگاه کنی، بار دوم زیر چشمی ، و بار سوم بدون نگاه کردن با استاد بخوانی. ■چهارم ؛ خودت بدون استاد آیه را از حفظ برای خودت تکرار می کنی تا مطمئن شوی حفظ هستی؛ طبیعی هست تا کامل یک بخش را حفظ نکردی سراغ بخش بعدی نمی روی. ■پنجم ؛ بعد از پایان حفظ اجزای آیه(در آیات چند سطری) یکبار کامل ، آیه را از حفظ می خوانی تا مطمئن شوی اجزا را به هم خوب متصل می کنی؛ ■ششم ؛هر دو یا چند آیه را (بستگی به کوچکی یا بلندی آیه ها) که حفظ کردی با هم میخوانی تا اتصال آنها را یاد بگیری؛ ■هفتم ؛ هر صفحه ای را که تمام کردی ،هم حفظ کامل صفحه را با تکرار می کنی تا مطمئن شوی، هم فقط کلمات اول هر آیه را جدا حفظ می کنی. 👇👇 ⛱ نکته : ۱- برای حفظ از یک قرآن با پس زمینه روشن و خط سیاه در قطع وزیری یا رقعی و بدون ترجمه استفاده کنید و همیشه فقط با آن حفظ کنید. ۲- بهتر است در زمان و مکانی که آرامش دارید حفظ کنید ؛ ولی اگر فقط یک آیه حفظ می کنید همراه با تفسیر خیلی هم آرام نبود اشکال ندارد. .
23.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 منظور از "لسان قوم " در آیه ۴ سوره ابراهیم چیست ؟ ⚜ کلام رهبری وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
🇮🇷🇮🇷 ♨️ کانال قرآنی تفسیران، تفسیر کوتاهی از هر آیه به ترتیب از ابتدای قرآن ارائه میدهد؛ ⚜با زبانی ساده و قابل فهم برای همه⚜ عضویت 👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c 📕 معنای کلمه به کلمه و نکات معرفتی (( منابع )) ☆تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی ☆تفسیر صوتی با کلام استاد قرائتی عضویت 👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتیم پایین روید از آن جملگی پس اگر بیاید برای شما از سوی من رهنمون (وهدایتی) پس هر که پیروی کند از رهنمود من نه بیمی بر آنهاست ونه آنان اندوهگین شوند 《۳۸》 وکسانی که کافر شدند ودروغ انگاشتند آیه های ما را آنان اهل آتش هستند آنان در آن(آتش) جاودانند 《۳۹》