💎علت نامگذاری سوره بقره بدلیل داستان " گاو بنی اسرائیل " است که در آیات ۶۷ تا ۷۳ آمده است
⭐نکته مهم :
اسامی قرآن لزوماً از طرف معصومین و پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نیست بلکه برخی از آنها در بین توده مردم مصطلح شده است والا بعید است که نام یک سوره بقره باشد یا چهارپایان یا مورچه و غیره
💎 نامهای دیگر سوره بقره:
سنام = قله
فسطاط = خیمه
سید = آقا
زهراء = درخشان
💎 غرر آیات = آیات برجسته (سوره بقره)
* آیت الکرسی
* سه آیه پایانی
* آیات خلافت انسان
* آیات تعلیم اسما
🔸️تنها سوره ای که در قرآن از خلافت الهی صحبت شده است سوره بقره هست.
در آیات آغازین سوره بقره ۴ آیه در مورد مومنین ، ۲ آیه در مورد کافران ، ۱۳ آیه در مورد منافقین است.
💠ساختار معنایی سوره بقره
آیات ۱ الی ۳۹
✍ کانال قرآنی تفسیران ؛
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عاشق و دیوانه باشید تا جلسات قرآن در شما اثر کند.
🚥 سخنی از استاد رحیم پور ازغدی
✍کانال قرآنی تفسیران
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ نوای قرآن
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #بقره۱ و #بقره۲
لطفاً قرائت فصیح این دو آیه را یاد گرفته و حفظ نمایید ، شاید حفظ همین دو آیه راه نجاتی برایمان باشد.
🔻 حروف مقطعه(بریده بریده)
* از میان کتب آسمانی فقط در قرآن هست.
* در ۲۷ سوره مکی و دو سوره مدنی آمده است.
* در سوره هایی که حروف مقطعه دارد بلافاصله یا بافاصله صحبت از قرآن و وحی و رسالت هست.
* اینکه با حروف مقطعه جمله هایی برای ولایت امیرالمومنین ساخته شده ،لطیف هست ولی دلیل معتبر و به جا نیست.
* از بین بیش از ۲۰ نظری که در مورد تفسیر حروف مقطعه آمده هیچ کدام قابل اثبات صددرصد نیست و مفسران هنوز به رای متقنی در این زمینه نرسیده اند هر چند برخی نظرات و تلاشها ارزشمند بوده است ، اما طبق نظر تفسیر تسنیم(جلد۲صفحه۱۰۲) این حروف تفسیر پذیر هستند.
تفسیر آیه ۲ 👇
💠 گزیده تفسیر آیه ۲ سوره بقره؛
قرآن کریم در راستای هدف خود که هدایت هست ،
اولاً کتاب جامع و کاملی هست ،
ثانیاً حق محض هست؛
پس هیچ زمینه ای برای شکّ و بدگمانی نسبت به آن وجود ندارد و اگر کسی در آن شک دارد یا نسبت به آن گمان بد می کند به دلیل بیماری قلب اوست .
پس لازمه تاثیرپذیری ما از قرآن این هست که ایمان کامل و صددرصدی به آن داشته باشیم و اگر فقط اندکی تردید در دلمان باشد این تردید می تواند زمینه خروج مان از هدایت الهی را خدای ناکرده فراهم کند.
🚥 قرآن مثل خورشید است که بر همه میتابد و هدیً للنّاس هست ولی تنها کسانی که اراده بر پذیرش و عمل داشته باشند (متقین) از آن بهره مند خواهند شد.
🔻 معنی کلمات؛
ذلک = آن ، علت اینکه "این کتاب "نگفته چون اصل قرآن که مقام والای آن است در دسترس عموم نیست و آنچه نزد ماست کاغذ و جوهریست که در صورت عمل به آن میتوانیم به مقام والای قرآن نزدیک شویم.
الکتاب = نوشته شده ، مبالغه مکتوب است ، منظور کتاب قرآن که بر پیامبر نازل شده است.
ریب = شکّی که با بدگمانی و نگرانی آمیخته باشد.
متقین = کسانی که با ایمان و عمل صالح برای خود ملکه ای نفسانی فراهم می سازند که از آسیبهای هوای نفس و شیطان در پناه باشند.
تقوا به معنای پناه گرفتن هست ، مثل کار کسی که زره می پوشد تا از زخم شمشیر در پناه باشد.
@tafsiran
((ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتّقین))
🔻 در همین آیه دوم سوره بقره خداوند متعال که بعنوان ربّ ، پرورش دهنده، رشد دهنده و بالابرنده انسان است و هدایت ما تنها از عهده او بر می آید با قاطعیت پیش شرطهای هدایت رو گوشزد می کند تا همین اول کار بدانیم اگر ؛
اگر به آیات الهی ذره ای بدگمان شدیم؛
یا اراده ای برای عمل به هدایت قرآن نداشتیم؛
دیگر نباید انتظار رشد و عاقبت بخیری داشته باشیم.
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وجه اجتماعی قرآن
کلامی از #استاد_پناهیان
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #بقره۳
ٱلَّذِينَ يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡغَيۡبِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ يُنفِقُونَ (۳)
🔻 گزیده تفسیر:
کسانی با تقوا محسوب میشوند و جزو متقین هستند که؛
۱- غیب (خدا ) را کامل باور دارند
۲- و نماز را در زندگی خویش و در جامعه خود به صورت دائمی و در هر زمان و مکان برپا می دارند
۳ - مقداری از آنچه( از مال و آبرو و علم و هر چیزی) را که خداوند به صورت حلال روزی آنها کرده ، در راه خدا می دهند و هزینه می کنند.
۴ - ایمان به پیامبران و کتب آسمانی دارند.
۵ - ایمان به آخرت و معاد دارند.
📕 معنای ریشه ای کلمات؛
○ یومنون = ایمان دارند-
از " اَمن " هست - به این دلیل به عقیده ،ایمان می گویند که مومن عقیده خودش را از ریب (بدگمانی و نگرانی) ایمن می کند ، پس ایمان یعنی عقیده ای که جایش در قلب امن ، مطمئن و مستقر است .
○ غیب = هر چیزی که با حواس عادی انسان قابل درک نباشد (مانند خدای سبحان ، اسمای حسنا ، وحی ، فرشتگان ، معاد ، حضرت مهدی عج) -
اینجا منظور خداوند سبحان است
○ یقیمون = برپا می دارند ،
از قیام و قوام به معنی ایستادن و ایستادگی کردن
○ ٱلصَّلَوٰةَ = نماز -
روی آوردن و توجه به پروردگار و خواندن او - دعا
○ رزقناهم = روزیشان دادیم -
رزق یعنی هر چیزی که خداوند بطور پیوسته برای تداوم اصل زندگی موجودات یا لوازم آن به آنها میدهد.
○ ینفقون = هزینه های مالی یا غیر مالی را برعهده دارند -
انفاق یعنی تامین هزینه حتی وقتی ماشینت را در اختیار کسی قرار میدهی و در واقع ماشینت از دست نمی رود ولی انفاق کردی.
✍کانال قرآنی تفسیران 👇
@tafsiran
🌀 ۱ - نماز ارتباط با خداست و انفاق ارتباط با مردم (به نیت انجام امر الهی)که هر دو به صورت متوازن باید در زندگی باشد و نمی شود به بهانه کمک به مردم از ارتباط با خدا غافل شد یا فقط نماز خواند و کاری به کار مردم نداشت.
🌀 ۲ - اقامه نماز یعنی اینکه فقط خم و راست شدن به درد نمی خورد بلکه باید با توجه و حضور قلب و ارتباط روحی با پروردگار روح نماز و عبادت در وجودت پدیدار شود و هر کاری از دستت بر می آید انجام دهی تا نماز در جامعه و اطرافیانت هم جاری و ساری باشد.
🔸️ اقامه نماز یعنی همه جا و همیشه پرچم نماز بالا باشد.
🌀 ۳- در انفاق کردن نباید افراط و تفریط داشت و مورد انفاق هم هر چیزی میتواند باشد همانکه گفته میشود "کمک به دیگران " و " دستگیری " انفاق است مثلا ممکن است وقتت را بدهی و کودک یک نفر را نگه داری میشود انفاق.
#بالاترین_انفاق_ایثار_جان_است
🔸️انفاق علاوه بر اینکه باید از حلال باشد باید حتماً خیر برساند پس اگر کمکی به کسی بکنیم که به او زیان برساند انفاق نیست.
🌀 ۴ - انفاق باید یک مساله عادی باشد و نه اینکه مغرور شویم که به کسی کمک کردیم ، چون
🔸️ هم وظیفه مون را انجام دادیم
🔸️ و هم از چیزی دادیم که خداوند روزیمان داده است.
🌀 ۵ - اینکه از بین همه اعمال دینی و عبادات خداوند نماز را گفته معلوم است که نماز ستون دین است اگر نماز باشد میتوان سایر اجزای دین را هم برپا نگه داشت .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انفاق ، الگوی اسلامی معیشت
موشن گرافی از #شبکه_افق
✍ کانال قرآنی تفسیران
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در زمان حیات خود انفاق کنید بعد از مرگ ...
🔹️ داستان پیامبر و مردی که وصیّت کرد بعد از مرگ اموالش را انفاق کنند .
🚥 کلامی از مرحوم شیخ احمد کافی
✍ کانال قرآنی تفسیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ #بقره۴
⭐ یادگیری قرائت فصیح و حفظ فقط همین آیه ذخیره بزرگی برای زندگی ما خواهد شد.
💠 گزیده تفسیر :
در این آیه دو مصداق دیگر غیب را بیان می کند ، رسالت و معاد
در دو آیه ۳ و ۴ پنج ویژگی بیان می کند که ارکان تقوا هستند(یعنی بدون آنها رسیدن به مقام تقوا ممکن نیست) و رسیدن به این مقام نفسانی و عملی شرط لازم برای بهره مندی از هدایت الهی هست .
🔸️ ایمان به غیب - اقامه نماز - انفاق - ایمان به قرآن و کتب آسمانی و احادیث قدسی( و پیامبران) - ایمان به معاد
۵ ویژگی متقین هست.
🔹️طبعاً اگر کسی قرآن را قبول داشته باشد پیامبر و فرشته را هم قبول دارد.
- ایمان به غیب همان ایمان به مبدا (خدا) هست
- ایمان به کتب همان ایمان به مسیر(رسالت) هست
- ایمان به آخرت همان ایمان به مقصد(معاد) هست.
که این ۳ اصول دین را تشکیل می دهد.
- اما نماز و انفاق مانند دو پای قدرتمندی هست که به مومنین به خدا(غیب) قدرت حرکت در مسیر(رسالت) که همان عمل به تکالیف الهی هست را میدهد تا آنها را سالم به مقصد(آخرت) برساند.
🌀 مفهوم کلمات
● آخرت = قیامت وجهان بعد از مرگ - متضاد آن دنیا است
● یوقنون = یقین علم ثابت و قطعی هست که اولا شک پذیر نباشد ثانیا مایه آرامش درونی باشد.
● اُنزلَ = فروفرستادن کتب آسمانی و احادیث قدسی
منظور این نیست که قرآن در عالم بالا بوده آن را به دنیا فرستادیم و دیگر در عالم بالا نیست همانطور که وقتی استادی تدریس می کند علم را منتقل می کند و خودش هم از علم خالی نمی شود .
@tafsiran
⭐ جلسه تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله)- سوره یقره آیه ۲
■متقین بلاشک از قرآن هدایت خواهند گرفت
○تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز میکنید، یعنی برو در خانهات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمیکند. بلکه میگوید در سینهی قضایا و واقعیتها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید. مثل رانندهای که رانندگی میکند اما پرهیز هم میکند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن.
قرآن کریم میگوید: «هدی للمتقین»(۲)؛ نمیگوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی میماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمیماند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ یقیمون الصلوه....
حضور قلب در نماز مصداق اقامه نماز....
گفتاری از #استاد_عالی
✍ کانال قرآنی تفسیران
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c