eitaa logo
انجمن ادبی کلمات
146 دنبال‌کننده
90 عکس
15 ویدیو
2 فایل
محفل شعر گروهی از بانوان شاعر اصفهانی عصرهای چهارشنبه نشانی و زمان دقیق جلسات را از ادمین کانال بپرسید: @Sepidar213
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴 خط عبور خوشا که خط عبور تو را ادامه دهیم شعاع چشم تو را تا خدا ادامه دهیم دوباره خواب شب شوم را بیاشوبیم به رغم خوف و خطر، جاده را ادامه دهیم بیا به سنّت پیشینیان کمر بندیم که یا ز پای در آییم؛ یا ادامه دهیم شکست کشتی دریادلان اگر در موج از آن کرانه که ماندند، ما ادامه دهیم اگر ز مرز زمین و زمان فرا رفتی تو را در آن سوی جغرافیا ادامه دهیم اگرچه عکس تو در قاب تنگِ دیده شکست تو را به وسعت آیینه‌ها ادامه دهیم تو آن قصیده‌ی شیوای ناتمامی، کاش به شیوه‌ای که بشاید، تو را ادامه دهیم @mehdi_jahandar
انجمن ادبی کلمات
🌿 ترانه ی آبی اسفند... -آسمان را...! ناگهان آبی است! (از قضا یک روز صبح زود می بینی) دوست داری زود
بخشی از یادداشت بررسی مولفه‌های شعر گفتار در شعر نوشته ارمغان بهداروند در شعر گفتار، صمیمیتی در كلمات و زبان وجود دارد كه موجب لطافت چندگانه شعر در ذهن خواننده می‌شود. شعر گفتار، ما را به سمت فضاهای تازه­ای از آزاد كردن معناها و استقلال اشیا می ­كشاند. راهی كه به هوشیار شدن مراكز از كار افتاده ذهن و در نیت آدمی منتهی می­ شود.... قیصر امين‌­پور با ارائه­ ی آثاری که در حوزه‌­ی زبانی، هم از ظرفیت­‌های شعر کلاسیک برخوردار بودند و هم از نوگرایی سود می‌­جستند، درصدد گشودن راهی نو بود که تمایل ذاتی او به استفاده از زبان گفتار می‌توانست در این مسیر تاثیرگذارتر واقع شود. هر چند چرخش این تمایل در آغاز کمی کندتر به نظر می‌رسد اما صمیمیت ناشی از این رفتار زبانی، آرام آرام به عنوان یکی از شاخصه‌های شعر قیصر مطرح می‌شود و در روند رو به رشد شعر او گستردگی بیشتری پیدا می‌کند. شاید با چند مثال از شعرهای قیصر بتوان این روند صعودی را بهتر گزارش کرد: بیا به خانه‌ی آلاله‌ها سری بزنیم/ز داغ با دل خود حرف دیگری بزنیم/ به یک بنفشه صمیمانه تسلیت گوییم/ سری به مجلس سوگ کبوتری بزنیم/ شبی به حلقه‌ی درگاه دوست دل بندیم/ اگر چه وا نکند دست کم دری بزنیم (تنفس صبح/ص43) رفتار من عادي است‎/ اما نمي‌دانم چرا‎/ اين روزها‎/ از دوستان و آشنايان/ هر كس مرا مي‌بيند‎/ از دور مي‌گويد‎/ اين روزها انگار‎/ حال و هواي ديگري داري!‎/ اما‎/ من مثل هر روزم‎/ با آن نشاني‌هاي ساده‎/ و با همان امضا‎، همان نام‎/ و با همان رفتار معمولي‎/ مثل هميشه ساكت و آرام‎ (آینه‌های ناگهان/ص32)... قیصر برای لایه‌بخشی به شعر و عمیق جلوه دادن فکر خود، نیازمند دشوارنویسی و کشف‌های پیچیده نیست بلکه دریافت‌های عینی و ذهنی خود را به سهولت و سادگی به شعر تبدیل می‌کند و مخاطب خود را در صمیمت سیال واژگان و لحن خود رها می‌سازد. البته این سادگی و صمیمت از جنبه‌های زیبا شناسانه‌ی شعر امین‌پور نمی‌کاهد و قدرت او را در استخدام واژگان هنگام سرایش شعر متجلی می‌سازد. شايد بهترين نمونه براي تاييد اين موضوع در شعر قيصر، شعر «شعري براي جنگ» باشد كه هنوز هم در ذهن مخاطبان خود می‌توان آثار آن را بازيابي كرد: اين­جا/ ديوار هم/ ديگر پناه پشت كسي نيست.../ ديگر ستارگان را/ حتي/ هيچ اعتماد نيست/ شايد ستاره‌ها شبگردهاي دشمن ما باشند.../ اما اگر ستاره زبان داشت/ چه شعرها كه از بد شب مي‌گفت/ گوياتر از زبان من گنگ...(تنفس صبح/ ص22) نمونه‌های دیگر: گفت: احوالت چطور است؟/ گفتمش: عالی است/ مثل حال گل!/ حال گل در چنگ چنگیز مغول! (گل‌ها همه آفتابگردانند/ ص69) این روزها که می‌گذرد، هر روز/ احساس می‌کنم که کسی در باد/ فریاد می‌زند/ احساس می‌کنم که مرا/ از عمق جاده‌‌های مه ­آلود/ یک آشنای دور صدا می‌زند/ آهنگ آشنای صدای او/ مثل عبور نور/ مثل عبور نوروز/ مثل صدای آمدن روز است...(آینه‌های ناگهان/ص7) از تمام رمز و راز های عشق/ جز همین سه حرف/ جز همین سه حرف ساده ­ی میان تهی/ چیز دیگری سرم نمی شود/ من سرم نمی­ شود/ ولی .../ راستی/ دلم/ که می­ شود (گل‌ها همه آفتابگردانند/ص9) ...تو از من تمام دلم را گرفتی/ از این بیش باج و خراجی ندیدم/ قسم می­خورم «راستش را بخواهی»/ به بالای تو سرو و کاجی ندیدم...(گلها همه آفتابگردانند/ص105) و: گفتی غزل بگو! چه بگویم؟مجال کو؟/ شیرین من برای غزل شور و حال کو؟/ پر می ­زند دلم به هوای غزل، ولی/ گیرم هوای پر زدنم هست بال کو؟...(گلها همه آفتابگردانند/ص107) آسمان را...!/ ناگهان آبی است!/ (از قضا یک روز صبح زود می بینی)/ دوست داری زود برخیزی/ پیش از آن که دیگران/ چشم خواب آلود خود را وا کنند/ پیش از آن که در صف طولانی نان/ بازهم غوغا کنند/ در هوای پشت بام صبح/ با نسیم نازک اسفند/ دست و رویت را بشویی/ حوله­ ی نمدار و نرم بامدادان را/ روی هرم گونه هایت حس کنی/ و سلامی سبز/ توی حوض کوچک خانه/ به ماهی­ ها بگویی (گل­ها همه آفتابگردانند/ص10)... متن کامل یادداشت: 👉 https://www.naghdesher.ir/article/743 @kalemaat
💢 نوزدهمین جلسه‌ی انجمن ادبی کلمات (ویژه بانوان) 🔰 با حضور آقایان مدعو 💡 شعرخوانی و نقد شعر 📝 همراه با ارائه‌ی مباحثی پیرامون شعر کهن و معاصر 🔆 پنج‌شنبه ۱٨ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ از ساعت ۵ تا ۷ عصر 🏛 چهارباغ خواجو، کتابخانه ابن‌مسکویه @kalemaat
🌿 مبارک است آسمان آبی، مبارک است آفتاب و باران خوشا جوانه، خوشا شکفتن، چه خوش‌خوشانی است در بهاران... @kalemaat
🔹 سرعت صوت اول به هم از مشکلات راه گفتیم پس راه افتادیم و یا فتاح گفتیم از خاک دشمن بوی الرحمن بلند است این را به نقل از موشکی آگاه گفتم آتشفشانی را که می‌بینند امروز بغضی است که ما سالها با چاه گفتیم گفتی که باید استقامت کرد، کردیم فرمان تبیین دادی از مصباح گفتیم ای کاش تهرانی مقدم درسمان بود این درد با استاد دانشگاه گفتیم ما حرفهامان سرعت صوتش زیاد است چیزی که باید گفت را کوتاه گفتیم @kalemaat
🔹خاک خراسان می‌شود دست دعای تو به باران نرسد؟! یا بتابی به تن پنجره‌ای جان نرسد؟! می‌شود گوشۀ چشم تو بیفتد به زمین این شب تیره به خورشید درخشان نرسد؟! عطر گیسوی تو در شهر بپیچد روزی دل لرزان نشابور به سامان نرسد! آمدم پیش تو با این‌همه اندوه ولی چه غمی هست که پیش تو به پایان نرسد؟! وای اگر لطف تو راهم ندهد، وای اگر دست مهر تو به آهوی پریشان نرسد وای، ای وای به کوتاهی آن بخت سیاه که به پیشانی او خاک خراسان نرسد @kalemaat
🚩 انجمن ادبی کلمات 🌿 بانوان آیینی و حماسی‌سرای اصفهان 🌸 عصرهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه 💢 نشانی کانال: 👉 https://eitaa.com/kalemaat
💢 ۲۰مین جلسه‌ی انجمن ادبی کلمات (ویژه بانوان) 📝 مباحثه‌ی کتاب آموزش شعر جوان "روزنه" 💡 شعرخوانی و نقد شعر 🔆 سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ از ساعت ۵ تا ۷ عصر 🏛 طبقه‌ی دوم حسینیه‌ی هنر اصفهان @kalemaat
روزنه01.m4a
7.84M
🎧 صوت شرح و توضیح مختصر کتاب آموزش شعر جوان "روزنه" ◽️ ارائه شده در انجمن ادبی کلمات ▫️قسمت اول: مقدمه @kalemaat
🔹 تخت پولاد باغی دل‌انگیز و بهاری دلنشین دارد خاکی که در آغوش، "بانویی امین" دارد برقع اگر بر رو کشیده بقعه‌ی بانو بو از حیا برده ست و رفتاری متین دارد! تسبیح قلب ذاکری در دست این خاک است بر لب اگر آیاتی از زیتون و تین دارد از بس به خاک اهل دل ساییده پیشانی جای هزاران سجده را روی جبین دارد انگشتری که عشق دست این زمین کرده از هر عقیق اصل بشماری، نگین دارد هر قطعه و هر قبّه، هر سوی "لسان الارض" قطعاً هزاران حرف با اهل زمین دارد در ویترین بی‌قرین خویش عینک‌ها از عارفان واصل عین الیقین دارد پیغمبر و شیخ و شهید و عارف و عامی از دوستداران امیرالمؤمنین دارد بی هیچ‌شک چله‌نشین تخت پولاد است هر کس به طی الارض از این وادی یقین دارد @kalemaat
برای حضرت امام جواد علیه‌السلام 🔹 سرپناه عالم سوختی آتش گرفت از سوز آهت عالمی آه بین خانۀ خود هم نداری محرمی سایه‌سار خلقی اما پیکرت در آفتاب... سرپناه عالمی و بی‌پناه عالمی در مقاماتت از اسماعیل هم بالاتری تشنه‌ای اما نداری غیر اشکت زمزمی خط به خط روضه‌ها در بیت بیت نوحه‌ها گشتم و بالاتر از داغت ندیدم ماتمی گرچه دلخونی ولیکن شوق دیدار پدر بر تمام زخم‌هایت می‌گذارد مرهمی @kalemaat
برای حضرت امام جواد علیه‌السلام 🔹 تقی العشق اگر دینی‌ست باقی در جهان بی‌شبهه دین توست یداللهی که می‌گویند خود در آستین توست.. تو حتی قادری خورشید را زیر نگین آری که «نِعمَ القادِرُ اَلله»، خود نقش نگین توست چراغی در جهان گر هست جز نور منیرت نیست اگر در جان ما عطری‌ست عطر یاسمین توست تمام خاک ایران را به پایت با رضا ریزیم اگرچه مرو تا بغداد جزئی از زمین توست نه رسم معتصم ماند و نه تلخی‌های اُمُّ‌الفضل اگر شعری به جا مانده‌‌ست، شور دلنشین توست جواد‌الحق اشفعنی، تقی‌العشق ادرکنی اگر علم و یقینی هست از علم‌الیقین توست @kelemaat