کانون ادبیات عرب
✈️اهداف:
👥رفقایِ گرامی سلام:
🔵دوستان: 👇
👈در #مباحث_علمی در حدّ خویش سعی کنیم که تولید کننده #باشیم نه مقلِّد و یا دلّال.
👌همان طور که مستحضر هستید، کانال کانون ادبیات عرب در تاریخ: ۲۶/بهمن/۱۳۹۷، تاسیس گردید و رفقایی که در این مدّت با ما بوده اند، مشاهده نمودند که #سعی شده است مطالبی که در کانال حاضر ارسال شوند، #جنبه_تولیدی داشته باشند تا تقلیدی و دلّالی #لذا این که شاید به مدّت طولانی ای مطلبی ارسال نمیگردد به همین جهت است؛👇
👈و اِلّا می توانیم برای نگه داشتن آقایان در این کانال و به تعبیری این که برخی از آقایان از این کانال لفت ندهند، مطالبی را از دیگر کتبِ نحوی و دیگر کتبی که در زمینه اعراب گذاری تدوین شده اند، کُپی نماییم و هر روز ۱۰ تا پُست ارسال کنیم #ولی از آن جایی که عرض شد، هدف کانال بر ارسال مطالبی است که جنبه تولیدی دارند لذا مطالب دیر به دیر در کانال بارگذاری می شوند؛
🔴لذا خدمت دوستانی که انتظار دارند که هر روز باید مطلب یا مطالبی در کانال ارسال شود، گفته می شود:
📝 《رویّه این کانال همانند اکثر کانال ها که به کپی کردن بسنده کرده اند، نمی باشد》.
👆👈مطلب فوق بیان گردید تا دوستانی که همچین امری تو ذهن دارند حدّاقلّ در این کانال، چنین ذهنیّتی را کنار بگذارند.
⚫️به پست بعدی دقّت بفرمایید:👇
کانون ادبیات عرب
👏) بیانِ پرسش شماره: ۱۴ 🔵👇🔴
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۱۴
─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─
❓❔👈 ممکن است جلوه ای دیگر از #تاثیر علوم ادبی در #دفاع از عقائد حقّه اسلام را بیان نمایید؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۴ ─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─ ❓❔👈 ممکن است جلوه
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۱۴
─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─
📝 در مقام پاسخ به سوال فوق گفته می شود:
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۴ ─━━━━⊱👏امام حسن👏⊰━━━━─ 📝 در مقام پ
📝یکی از مباحثی که در گذشته مطرح گردید، بحث اثبات شفاعت از منظر قرآن در دیدگاه مرحوم علّامه طباطبایی بوده است و گفته شد:
👤مرحوم علّامه با استفاده از یک نکته ادبی، درصد اثبات شفاعت از طریق قرآن و ردّ اشکال مخالفین بوده است و آن این که وی:
🤔در بخشى از بیانات خود با #تکیه بر یک نکته ادبی در آیه {۴۸} سوره {مدّثر}، از شُبهه عدم وجود نصّ قرآنی برای مساله شفاعت، پاسخ گفته اند. ایشان می فرمایند: {در این آیه شریفه (فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ)، کلمه 《شَفَاعَة》 مصدری است که در قالب ترکیب اضافی یعنی《شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ》به کار رفته است و مصدر مضاف اشاره به وقوع و تحقُّق خارجی دارد}؛
👆👈توضیح بیشتر مطلب را با کلیک بر لینک زیر، پیگیری نمایید:👇
✅ https://eitaa.com/kanon_adabi/994
🔺اکنون با اغماض از نکته ای که مرحوم علّامه بیان نمودند، درصدد آن هستیم که با تفحصُّ در برخی از آیاتی که بحث از شفاعت را به میان آورده اند، به این سوال پاسخ دهیم که آیا می توان آیاتِ دیگری با لحاظ نکات دیگری را قرینه بر اثبات شفاعت از منظر قرآن قرار داد؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
📝یکی از مباحثی که در گذشته مطرح گردید، بحث اثبات شفاعت از منظر قرآن در دیدگاه مرحوم علّامه طباطبایی
🔹به نظر می رسد، یکی دیگر از نکاتی که می توان با تمسُّک به آن به اثبات شفاعت از منظر قرآن پرداخت، اسلوب 《 #استثناء》 می باشد. در این باره آیاتی که بحث از شفاعت در آن ها مطرح گشته است و برخوردار از اسلوب استثناء هستند را مطرح مینماییم:
۱) 🔸در آیه ۸۷ سوره مریم آمده است:
《لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا》.
۲) 🔸در آیه ۱۰۹ سوره طه آمده است:
《يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا》.
۳) 🔸در آیه ۲۳ سوره سبا آمده است:
《وَلَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ عِنْدَهُٓ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ ۚ حَتَّىٰٓ إِذَا فُزِّعَ عَنْ قُلُوبِهِمْ قَالُوا مَاذَا قَالَ رَبُّكُمْ ۖ قَالُوا الْحَقَّ ۖ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ》.
🔴👆👈با تامّل در آیات فوق، در می یابیم که خداوند متعال، در هیچکدام از آن ها، از 《لای نفی جنس》بهره نبرده است تا به واسطه آن (یعنی به واسطه وجود لای نفی جنس)، مساله شفاعت را مطلقاً در روز قیامت از قرآن نفی نماید: برای فهم بیشتر نفی جنس، رجوع شود:
👉 eitaa.com/kanon_adabi/247
به همین جهت از این که از لای نفی جنس بهره نبرده اند، کشف خواهیم کرد که خداوند متعال در آیاتِ فوق، که از اسلوب نفی و استثناء استفاده نموده است، درصدد نیست که #مساله_شفاعت را در روز قیامت مطلقاً نفی نماید بلکه با استفاده از چنین اسلوبی، درصدد است که بفرمایند: 《برخی از افرادی که دارای ویژگی خاصّی هستند، در روز قیامت، مجوّز شفاعت دارند؛ #کسانی که باری تعالی به آن ها اذن شفاعت داده است و نزد ایشان، عهد بر شفاعت گرفته اند》؛
🔊به تعبیری دیگر گفته می شود:
👥علمای علم بلاغت در کتب خود بیان داشتند که یکی از ادات حصر، 《نفی + استثناء》می باشد و اگر دقّت گردد، متکلّم حکیم در تمام سه آیه ای که بیان شد، از چنین اسلوبی استفاده کرده است تا چند نتیجه را اخذ نماید از جمله:
👈⚫️۱) مساله شفاعت #قطعاً در روز قیامت موجود است منتها:👇
👈🔵۲) مساله نفع شفاعت در روزِ قیامت برای تمامی افراد با هر ویژگی ای که دارند، ممکن نمی باشد.
👈🔵۳) مساله نفع شفاعت در روزِ قیامت، منحصر در کسانی است که نزد پروردگار عهدی دارند و خداوند نیز به آن ها اذن شفاعت داده است.
✅بنابراین با وجود بیانی که مطرح گشت، معلوم میگردد که خداوند متعال به صراحت در آیات فوق، مساله شفاعت در قرآن را بیان کرده اند لکن در این میان محدوده شفاعت را ضیق نموده است و تنها به افرادی که برخودار از یک سری ویژگی هستند، جایز دانسته است.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👏) بیانِ پرسش شماره: ۱۴ 🔵👇🔴
⏳⏳ #دوستانی که این سوال را در ذهن دارند که آیا واقعاً مباحث ادبی #نحوی، بر #مباحث_عقائدی، تاثیر دارند یا خیر، #حتماً به مطالعه پرسش شماره: ۱۴ که زیرِ پیامِ سنجاق شده، است، برآیند؛
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🌹الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍﷺ
وَآلِمُحَمَّدٍﷺوَعَجِّلْفَرَجَهم🌹
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔍 #انتقادات و #پیشنهادات خویش را در جهت ارتقاء کانال با در میان بگذارید:
🔺 @Lakhair