eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
🔵۴) آن جا که فرمودید: 《اعرف المعارف را #بعد از اسم الله جل حلاله، ضمیر اعرف است》بیان می گردد:👇 🔺هما
👤همبحثِ ❌در پاسخ از پیام قبلی ☢اگر بخواهید از بلاغت سخن بگویید، گفته می شود: صاحب فنّ و خریط در این باب جناب تفتازانی در کتاب مطول چاپ مکتبه الداوری صفحه 70 این چنین می نویسد: {و قدم المضمر لكونه اعرف المعارف}؛ خود ایشان که اهل فن در زمسنه بلاغت است، اقرار دارد که ضمیر، اعرف المعارف است و همچنین می گوید: {نظر جناب خطیب بغدادی نیز همین است} و همچنین جناب ابن عربشاه از بزرگان علمای علم معانی در کتاب الاطول صفحه293 مینویسد: {المضمر اعرف المعارف} و کذلک دسوقی در کتاب حاشیه بر مختصر ج1 صفحه 533 مینویسد: {قول الصحيح و هو قول سيبويه من أن أعرف المعارف المضمرات‏}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_یک ❌در پاسخ از پیام قبلی ☢اگر بخواهید از بلاغت سخن بگویید، گفته می شود: صاحب فنّ و
👤همبحثِ ⭕️در پاسخ از پیام قبلی 🔍بار ها تکرار گردید که بحث از تعیین اعرف معارف، با تعریف و تنکیر سازگاری دارد و این گونه مباحث با حال و مقتضای حال سروکار دارد لذا می بایست درصدد تعیین برآید؛ 🔸ظاهراً میان مباحث بلاغی که بارها تکرار گشت و میان علمای علم ‌بلاغت خلط نمودید زیرا مراد از این که گفته شد، علوم بلاغی، همان بحث هایِ موجود در آن است یعنی همان حال و مقتضای حال است نه علمای آن تا این که این چنین بفرمایید زیرا اکثر علمای علم بلاغت هم، همچون علمای علم نحو، مسیر در چنین بحثی که به تعیین اعرف معارف بدون لحاظ مقتضای حال برآمده اند، صحیح نرفته اند لذا آن چه که فرمودید، در حدّ مویّد هم‌ نمی تواند باشه چه برسد به دلیل. 🔵بهترین سخن بر این که حاکم بر تعیین اعرف معارف، مقتضای حال و نه علماء هستند، بحث از روایتی است که پیامبر اکرم نسبت به جانشینیِ امام علی بیان داشتند. 📚آن چه که مهم و بلکه اهمّ است، دلیل طرفِ بحث می باشد که از دو حالت خارج نیست: این که دلیلی که ذکر می گردد از پشتوانه عرفی برخوردار است که در این صورت دلیل ایشان موردِ پذیرش خواهد بود؛ این که دلیلی که ذکر می گردد از پشتوانه عرفی برخوردار نمی باشد بلکه توجیهی بیش نیست و به تعبیری دلیلی که ذکر می شود، دلیلی برای چفت و بست نمودنِ قواعد و اقناع نفس بدون لحاظ نگاه عرفی است؛ 🔺در ما نحن فیه، دلیلی که علمای علم نحو و علمای علم بلاغت بیان داشتند، گرچه فی حدّ نفسه خوب هستند، امّا غافل از نکته مقتضای حال بوده است لذا سخنان ها در این باب به این که مثلا ضمیر اعرف معارف است، موردِ پذیرش نخواهد بود؛ 👆👈توضیح و دلیل بیان فوق در پیام های گذشته بیان شده است. ✋البته ناگفته نماند این که به نقل از شارح دسوقی فرمودید: {قول الصحیح و هو قول سیبویه من ان اعرف المعارف المضمرات}، و قول به اعرفیّت ضمیر را از قول دسوقی به سیبویه صراحتاً اسناد داده اید، صحیح نمی باشد زیرا جناب سیبویه در کتاب خویش، به چنین مطلبی تصریح نکرده اند کما این که صاحبِ {شرح التسهیل المسمی تمهید القداعد بشرح تسهیل الفوائد} در تتبُّعی که انجام داده اند، ذیل برخی از نتیجه گیری هایی که بیان‌ می کند، می نویسد: 《اَن سیبویه لم ینص علی ان اعرف المعارف هو الضمیر و اِنّما حین ذکر انواع المعرفه الخمسه بدا بالعلم و ختم بالضمیر...》. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_دو ⭕️در پاسخ از پیام قبلی 🔍بار ها تکرار گردید که بحث از تعیین اعرف معارف، با تعریف
👤همبحثِ ❌در پاسخ از پیام قبلی 🔸شما فرمود: {بلاغت، قاضی بر بحث و تعیین است} نظرات علمای بلاغت عرض شد؛ حال یا باید اجماع و مشهور و جمهور علمای علم نحو و معانی و بیان و بدیع را پذیرفت یا نظر متفرّد شما را. 🔍شایان ذکر است که کسانی که در علم معانی استخوان ها خورد کرده اند در این مساله به واضحی غافل نبوده اند والّا چگونه می شود همه یک حرف زده باشند؟! هرچند حدّوسط علم بلاغت که ذوق سلیم است نیز طبع اش تقدم ضمیر بر مابقی معارف است. ✋و نکته ی آخر این است که {علم} بعد از ضمیر در رتبه ی بعد قرار دارد و این مثالی که شما می فرمایید منافاتی با اقدمیت ضمیر ندارد. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_یک ❌در پاسخ از پیام قبلی 🔸شما فرمود: {بلاغت، قاضی بر بحث و تعیین است} #لذا نظرات ع
👤همبحثِ ⭕️در پاسخ از پیام قبلی 🔸توجُّه شود که بحث، منوط به کثرت و قلّت افراد نمی باشد و در این راستا قلّت و کثرت هیچ تاثیری در بحث ندارند بلکه مهمّ، است و لذا اگر شما تامّل نمودید و به این نتیجه رسیدید که ادلّه ای که از جانب بلاغیون و نحویون که بدون لحاظ مقتضای حال است، از صحّت کافی ای برخوردار است، آن گاه با همین منوال مباحث را پیش می برید و الّا فلا؛ 🔵و امّا نسبت به مثالی که عرض شد یعنی روایتِ پیامبر اکرم: 《من کنت نولاه فهذا علی مولاه》گفته می شود: 🔸این مثال دقیقا با اعرفیت ضمیر منافات دارد زیرا {هذا} اسم اشاره بوده و {علی} نیز علم به همین جهت این دو در کنار هم، به عنوان اعرف معارف در نگاه متکلّم بلیغ لحاظ می شود و در این راستا، {ضمیر} هیچ اعرفیتی ندارد و این شاهد واضحی بر این است که سخنِ کسانی که قائل به اعرفیت ضمیر است، صحیح نمی باشد. ✅لکن اگر مراد شما از مثال، همان {خالق السماوات و الارض الله ربُّکم} است، گفته می شود: 🔺چنین مثالی برای ردّ اجماع نحویون در این که لفظ جلاله الله اعرف از تمام‌ معارف است، می باشد یعنی با این مثال درصدد نبودیم که اعرفیت ضمیر را ردّ کنیم تا این که بفرمایید: {و نکته ی آخر این است که علم بعد از ضمیر در رتبه ی بعد قرار دارد و این مثالی که شما میفرمایید منافاتی با اقدمیت ضمیر ندارد} عرض شد، این مثال در ردّ اجماع نحویُّون به این که لفظ جلاله الله اعرف از معارف است، بود. 📝در پایان نسبت به تعبیری که در آن فرمودید: {هر چند حدّ وسط علم بلاغت که ذوق سلیم است نیز طبع اش تقدُّم ضمیر بر ما بقی معارف است} گفته می شود: 👆👈این سخن طبق مطالبی که عرض شد، هیچ پایه و اساس علمی ندارد و ادّعایی بیش نیست لذا بطلان آن مفروض الصدق است. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 👇👇👇👇👇👇👇👇
🔴 : 🔍هدف از طرح چنین بحث هایی، این بود که رفقا در هر مساله نحوی ای که وارد شدند، به هیچ عنوان بدون تامّل به قضاوت میان طرفین برنیایند بلکه ابتداء دلیل طرفین را بیابند و سپس نسبت به آن دلیل ها فکر کنند و در آخر اگر آن دلیل قابلیّت نقد داشت به نقد عرف پسندانه بر آیند چه بسا کثرت افراد، ما را در اصل بحث غافل نماید و بحث را تعبُّداً بپذیزیم و حال آن که در حقیقت سخن این عدّه صحیح نبوده باشد خلاصه این که سخنان طرفین بحث یعنی همبحثِ و همبحثِ نسبت به مساله حاضر بیان گردید لذا قضاوت اصلی به این که از میان بیانات دو همبحث، کدام کلام صحیح است، با رفقایی است که پیگیر مطالب هستند. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
VID_20200515_225007_547.mp3
2.87M
👌ای سلطان نجف 👈 (علیه السّلام) 🎤حسین طاهری 🤲 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏) بیانِ پرسش شماره: ۱۶ 🔵👇🔴
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ شماره: ۱۶ ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ ❓❔👈 ملاک در علومِ نقلی چیست؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28