eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝شعر همسایه سایه ات به سرم ...:☝️ 🌹ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و روز دختر مبارک. 👇بحث ادبی:👇
❓منظور از شفاعت در زیارتنامه حضرت معصومه (سلام الله علیها): «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ‏»، چیست؟ 📣پاسخ اجمالی 🔊حرف جرّ «فی» معانی گوناگونی دارد مانند: «وسط»، «داخل»، «همراهی»، «تعلیل (بیان علّت)»، «استعلاء (اعلام برتری)»، «مقایسه بین دو چیز» و نیز به معنی «باء»، «الی»، و «مع»، و معنای «من»(از) [بیان شده است]. 👆👈بر این اساس، معنای «فی» تنها «داخل و درون» نیست و به عنوان نمونه اگرچه آیه «یَتَحاجُّونَ فِی النَّارِ» معنایش گفت‌وگو در داخل جهنم است، امّا معنای آیه «أَ تُحَاجُّونَنا فِی اللَّهِ» گفت‌وگو در داخل خدا نیست. 🤔 با ذکر این مقدّمه باید گفت: مراد از این فراز از زیارت ‌نامه حضرت معصومه(سلام الله علیها): «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ‏...»، آن است که از حضرتشان بخواهیم تا برای وارد شدن به بهشت شفاعتمان کند. این معنا با فرازهای دیگر این روایت و روایات دیگری که در این زمینه وارد شده است، سازگار است؛ مانند: «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة»؛ هر کس او را با معرفت و شناخت به حقّانیت او، زیارت کند، بهشت جایگاهش خواهد بود. ✋البته اخیراً برداشت‌هایی از عبارت «اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ» مطرح می‌شود که حضرت معصومه (سلام الله علیها) حتّی در بهشت برای بهشتیان شفاعت می‌کند تا آنان در درجات بالاتری قرار گیرند، اما با توجه به این‌که نظریه غالب در میان اندیشمندان اسلامی این است که تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست، شاید نتوان این معنا را قبول کرد. علاوه بر این ‌که با توجه به آنچه در ارتباط با معنای گوناگون حرف جر «فی» گفته شد، نمی‌توان تنها با استناد به آن، چنین برداشت جدیدی را از این فراز از زیارت‌نامه داشت. 🔺برگرفته از: 🔵 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa69451 👥هیئت مدیریّه بحث جنجالی: ✅ @Management10
کانون ادبیات عرب
📝 #قسمت_چهارم ✍ گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی 📝مطالعه قسمت سوّم:👇 ⭕️eitaa.com/k
♦️ (قسمت پایانی) ✍ گفتارهایی در باب در زمینه 📝مطالعه قسمت چهارم:👇 ⭕️eitaa.com/kanon_adabi/2460 🔰یکی از تعابیری که در گفتگوی مدّنظر جلب توجّه می کند و به نظر می رسد یک جمله کلیدی در مباحث مدّنظر می باشد این است که استاد شب زنده دار می فرمایند: {در ادبیات آنچه که مهمّ است تطبیق است}. ♻️در گفتار حاضر سعی بر آن است تا مقداری در این رابطه روشنگری شود. به نظر می رسد این نگاهی که به علوم ادبی یعنی صرف و نحو و بلاغت وجود دارد یک نگاه سطحی و حدّاقلی است. هنگامی که رسالت این علوم را در حدّ تعیین فاعل و مفعول و تشخیص مبتدا و خبر و حال و تمییز تنزّل بدهیم طبیعتاً تحوّل نیز به این سمت جهت گیری می نماید لذا جای طرح این سؤال است که آیا رسالت علوم ادبی در حدّ همین عبارت خوانی و تجزیه ترکیبات مرسوم است یا این که رسالت به مراتب مهمّ تری برای آن ها قابل ترسیم می باشد؟ در پاسخ از این سؤال باید سه سطح از کارکرد علوم ادبی را در نظر بگیریم:👇👇👇
کانون ادبیات عرب
♦️ #قسمت_پنحم(قسمت پایانی) ✍ گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی 📝مطالعه قسمت چهارم:👇
1⃣) در سطح اوّل و ابتدایی، کارکرد علوم ادبی محدود به تجزیه و ترکیب در جهت عبارت خوانی و مواجهه با متونی است که به زبان عربی نوشته شده اند و طلبه در طی سال های تحصیل با آن ها مواجه می شود؛ ☝️👈به نظر می رسد برای بدست آوردن توان لازم در این سطح، هیچ نیازی به اختصاص دادن سه سال تحصیلی به یادگیری علوم ادبی نیست خصوصاً با توجّه به این که کتابی مثل {مغنی} در سال سوّم و همچنین بسیاری از مباحث {سیوطی} در سال دوّم کاملاً تخصّصی بوده و هیچ کاربردی در این سطح ندارند. به عبارت دیگر آنچه که برای این سطح نیاز است صرف قواعد است نه پرداختن به اختلاف آراء و تحلیل مطالب. 2⃣) در سطح دیگری که برای کارکرد علوم ادبی تصوّر می شود مسأله نسبت فقه و اجتهاد با علوم ادبی مطرح می گردد. ☝️👈در این سطح باید بررسی نمود که چه میزان از مسائل ادبی در مسیر اجتهاد فقهی تأثیرگذار است و به تعبیری اثر گذاری آن ها در امر اجتهاد فراتر از متن خوانی کتب فقهی می باشد. به هر میزانی که تأثیرگذاری علوم ادبی در مسأله اجتهاد در فقه پذیرفته شود نتیجه آن در نقشه تحوّل نمایان می شود بر همین اساس در این سطح باید از اختلاف آراء ادبی و تحلیلات لغوی، صرفی، نحوی و بلاغی بحث نمود که به نظر می رسد اثر گذاری این علوم بنحو موجبه جرئیه در مسأله استنباط احکام فقهی غیرقابل انکار است و برای این منظور شواهد قطعی اقامه شده است لکن با این وجود برخی متصدّیان تدوین متون آموزشی معتقدند در این سطح حتّی ۵ مسأله ادبی یافت نمی شود که اختلاف در آنها تأثیر مستقیم در مسیر اجتهاد و استنباط احکام فقهی داشته باشد یعنی عملاً علوم ادبی را در این سطح بی فایده می دانند و سعی دارند کتب ادبی را به سمت قاعده گرایی بدون پرداختن به اختلافات و تحلیلات ادبی سوق دهند. 3⃣) امّا در سطح سوّمی که برای کارکرد علوم ادبی می توان تصوّر نمود نسبت تفسیر قرآن کریم با این علوم است. ☝️👈در این سطح از یک سو تفسیر کلام الهی با نظر به درک ظرائف و خصوصیّات منحصر به فرد آن و مسأله درک اعجاز قرآن و پاسخ از شبهات وارد بر جنبه های لفظی آن مطرح می گردد و از سوی دیگر انتقال مفاهیم قرآن از زبان مبدأ یعنی عربی فصیح به زبان مقصد یعنی فارسی و به عبارتی همان ترجمه مطرح می شود. پوشیده نیست که متصدّی حقیقی این سطح با هر دو زاویه آن، حوزه های علمیه است که موظّف اند قرآن کریم و همچنین سنّت را با تفسیر و ترجمه بر پایه موازین دقیق علمی، جهت پرورش جامعه اسلامی ارائه نمایند. بدیهی است که کتب موجود بر اساس تدریس های کذایی و تحوّلی که در حال رخ دادن است به هیچ عنوان نیاز این سطح را برآورده نمی کند و بلکه شاهدیم که متصدّیان امر هر ساله با لاغرتر نمودن کتب اصلی در این علوم چه دست آوردی داشته اند. خطای بزرگی که در حال رخ دادن است این است که نگاه تحوّلی موجود منحصر در سطح اوّل بوده و هیچ سهمی برای سطح دوّم و سوّم قائل نیست و به همین جهت گفته شد که نگاه تطبیقی به علوم ادبی یک نگاه کاملاً سطحی و حدّاقلی است. در این مسیر، تحوّل به سمت تولید علم و ارتقای سطح علمی کتب ادبی جهت گیری نمی کند و هر روز شاهد خروجی های ناکارآمد در این زمینه هستیم. ⭕️در اینجا جای خالی مؤسّسات تخصّصی علوم ادبی احساس می شود و جا دارد در کنار مؤسّسات متعدّدی که برای علوم فقه و اصول تأسیس می شود و در عین حال در بسیاری از موارد تفاوت چندانی با درس های آزاد ندارند، یک‌ مؤسّسه تخصّصی ادبیات جهت تربیت و تأمین اساتید حاذق و همچنین تدوین کتب عمیق آموزشی بجای دست بردن در کتب سلف در این زمینه بنا گردد لکن رغبتی در این زمینه وجود ندارد که البته دلیل آن نیز روشن است. (از بیانات فوق تکلیف محور دوّمی که در قسمت های قبلی وعده داده شد یعنی مسأله تخصّصی و پیچیده بودن کتب آموزشی نیز روشن می گردد) 🔊 : هیچکدام از دلایلی که در گفتگوی مذکور مطرح شده، نمی تواند مجوّز تغییر کتب درسی را ارائه دهد. ضعف کتب را باید از زوایه ای دیگر بررسی نمود و تحوّل نیز باید به سمت تولید علم و غنای هر چه بیشتر آموزش بینجامد نه لاغرتر نمودن کتب و دخل و تصرّف های نابجا در میراث علمی سلف. 🔹 یادداشتی از طلبه حسین لیاقت پور ❌💯کپی با ذکر منبع مجاز است ⚫️ لینک کانال ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از  کتابیتا
🔰🔰 📚عنوان: تطبیق علوم ادبی بر فرازی از خطبه غدیر خم ✍نویسنده: هیئت تحریریّه گروه بحث جنجالی طلبگی_مجموعه کانون ادبیات عرب مدرسه علمیّه امام مهدی موعود(عج) استان قم 📖موضوع: مقاله؛ کاربرد ادبیات عرب 📄تعداد صفحات: ۳۰ صفحه 📌 دانلود مقاله از طریق لینک زیر: ketabeitaa.ir/Books/Maghalat/Tatbighe_oloume_adabi.pdf ━━─⊱ غدیر خم ⊰─━━ 👥کانال کانون ادبیات عرب : ✅ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ━━─⊱ غدیر خم ⊰─━━ 📌 فقط با ذکر منبع مجاز است 💢 به کتابخانه عمومی ایتا (کتابیتا) بپیوندید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️صرفاً جهت اطّلاع:👇 📝علوم ادبی، به عنوان یکی از اساسی ترین ابزار تفسیر متن به طور مستقیم در مسیر فهم آیات قرآن‌ کریم و روایات اهل بیت(علیهم السّلام) ارتباط دارند؛ این سخن را زمانی می توان درک نمود و به صحّت آن اذعان کرد که مطلبی در دست باشد تا دانش آموختگان با خواندن آن، پی به ارتباط مستقیم میان علوم ادبی و روایات، ببرند؛ 🔍👥 به مناسبت عید ، سایت خبرگزاری رسمی حوزه، پارسال، تحقیقی که هیئت تحریریه بحث جنجالی طلبگی تقریر نموده بود را باز نشر کرد (برای مطالعه تحقیق پارسال اینجا کلیک کنید)؛ ✍امسال نیز آن تحقیق تبدیل به مقاله گشت و لذا به جهت اهمیّت موضوع غدیر، آن تحقیق به صورت مقاله در سایت خبرگزاری رسمی حوزه دوباره باز نشر گردید. جهت مطالعه رجوع شود به:👇 ━━─⊱ غدیر خم ⊰─━━ 🍂 https://www.hawzahnews.com/news/970164/%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%85 ━━─⊱ غدیر خم ⊰─━━ 📌 کپی فقط با ذکر منبع مجاز است 🔹 بحث جنجالی طلبگی: 🆔 eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🔷 کانون ادبیات عرب: 🆔 @kanon_adabi 👌 انتقادات و پیشنهادات خویش را با ما در میان بگذارید: 📱 @Lakhair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا