98.10.15(ج۳۸)استحاله دور و تسلسل.mp3
7.29M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس
استحاله دور و تسلسل
جلسه سی و هشتم
98.10.17(ج۳۹)استحاله دور و تسلسل.mp3
8.29M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس
استحاله دور و تسلسل
جلسه سی و نهم
98.10.21(ج۴۰)فصل ششم، اقسام علت فاعلی.mp3
6.41M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل السادس
اقسام علت فاعلی
جلسه چهلم
98.10.22(ج۴۱)فصل ششم اقسم علت فاعلی.mp3
7.79M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل السادس
اقسام علت فاعلی
جلسه چهل ویکم
♦️جایگاه علمِ منطق در یادگیری علمِ فلسفه
کسانی که وارد فلسفه می شوند از دو جنبه باید برخوردار باشند : یکی قدرت تحلیلِ فلسفی و یکی هم قدرت تلقی معارف فلسفی . فلسفه ، به دانش پژوه واقعی با رعایت همۀ آداب یادگیری فلسفه، دو ثمره را اعطاء می کند : اول : تحلیل فلسفی و دوم معارف فلسفی . در فوائد قدرت تحلیل فلسفی ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1- تا قدرت تحلیل فلسفی در شخص نباشد ، نمی تواند از روح فلسفی بهره مند شود و کما کان ناچار است به سطحی از فلسفه بسنده کند . از اینرو برخورداری از قدرت فلسفی رد پیشبرد فلسفه بسیار مهم می باشد .
2- قدرت تحلیل فلسفی از جمله ملزومات موردِ نیاز در راستای اجتهاد فلسفی می باشد . اینکه اجتهاد فلسفی پیدا نمی شود و یا اینکه فلسفه در سطح یاد گرفته می شود ، به این دلیل است که یادگیرنده از تحلیل فلسفی برخوردار نمی باشد .
3- قدرت تحلیل فلسفی است که فلسفه را می تواند به امتدادات خود بکشاند . اگر فلسفه امتداد ندارد از جمله عوامل آن برخوردار نبودن از تحلیل فلسفی می باشد . قدرت تحلیل فلسفی این امکان را فراهم می آورد که امتدادات فلسفی را تحقق بخشد .
از جمله عواملی که در ایجاد قدرت تحلیل فلسفی بسیار مثمر ثمر می باشد ، علم منطق می باشد . سرمایه گذاری بر منطق ، ایجاد ظرفیت و پتانسیلی است که آزاد شدن آن در ضمن یادگیری فلسفه می باشد که در صورت نبودن چنین ظرفیتی ، یادگیری فلسفه را با کَندی مواجه می سازد . از اینرو لازم است که فراگیران فلسفی تا می توانند در ابتداء بر منطق سرمایه گذاری لازم را داشته باشند و درس منطق را به معنای واقعی از جمله دروس مقدماتی برای ورود به فلسفه بدانند .
علمِ منطق علاوه بر معارف منطقی ، قالبی را در سطح عمیقِ ذهن ارائه می دهد چرا که لایه های زیرین ذهن را مورد توجه قرار داده است که با توجه به آن ، ذهن در عمیق ترین لایۀ خود حرکت می نماید . بافتِ منطق ، بحث از لایه های عمیقِ ذهن می باشد ، اینکه از کلی بحث می کند ، یا از مفهوم بحث می کند و یا اینکه از اقسام کلی بحث می کند و یا ... یعنی کاری به زید و عمر وبکری که در جلوی چشم ما هستند ندارد و همچنین کاری هم به انسان و فرس و اسد و ... ندارد و کاری هم به حیوان یا نبات و یا جسم و جوهر و ..... ندارد بلکه وصفِ آن مفهوم را مورد توجه قرار داده است که آن کلیت است . این باعث می شود که ذهن بسیار عمیق گردد چون با مقولاتی در علمِ منطق اُنس گرفته می شود که در لایۀ اول ذهن نمی باشد و بلکه در لایه های عمیق ذهن مطرح می باشد که ذهن انسان ، با انس با این مقولات بسیار عمیق می شود .
♦️می توان فوائدی را برای علم منطق در نسبت به علمِ فلسفه قائل شد :
1- بستر سازی در جهتِ ایجاد قدرت تحلیل فلسفی
2- سرعت بخشی به فراگیری علمِ فلسفه
3- بهره مندی از معارف منطقی در یادگیریِ معارف فلسفی
4- عمیق شدن ذهن
5- ایجادِ دقت در فراگیری فلسفه
6- حلّ گشتن گره های ذهنی
7- بستر سازی در جهت شکل گیری ذهنِ انسجامی و انسجام ده
♦️سیر پیشنهادی در یادگیری منطق :
1- کتاب مقدماتی در علمِ منطق : مثل کتابِ آموزش منطق ، کتاب منطق ( 1 ) و ....
2- کتاب المنطق
3- کتاب منطق پیشرفته ؛ از عسکری سلیمانی امیری
4- کتاب برهان شفا
می توان از کتبی - در ذیل کتبِ المنطق به بعد – استفاده نمود همچون :
البصائر النصیریه ؛ المنطقیات فارابی ؛ شرح شمسیه ؛ جوهر النضید ؛ منطق نوین ، منطق صوری ؛ شرح مطالع ؛ اساس الاقتباس ؛ مقصود الطالب ؛ نقد الاراء المنطقیه ؛ شروح الشمسیه و ......
♦️پیشنهاد :
کسانی که می خواهند دوره فلسفی را شروع نمایند و از ذهنِ کندی برخوردار می باشند ، پیشنهاد می شود که چند ماه متمرکز منطق را فرا بگیرند و علی الخصوص بر جزء دوم کتاب المنطق که اثبات استدلال های مباشر و غیر مباشر می کند کار کنند و تمرین بر آن داشته باشند تا گره های ذهنی باز گردد .
@kanoon_tafakor
98.10.22(ج۴۱)مطلب هفتم.mp3
10.26M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ مطلب هفتم
جلسه چهل ویکم
98.10.23(ج۴۲)مطلب هفتم.mp3
8.65M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ مطلب هفتم
جلسه چهل و دوم
98.10.24(ج۴۳)مطلب هفتم.mp3
5.87M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ مطلب هفتم
جلسه چهل و سوم
May 11
May 11
🔳 در عمل به فلسفه به امام رضا(ع) اقتدا کنیم
◽️وجود امام هشتم علیه السلام در ایران هرگز جلو ورود یا ترجمه آثار فلسفی یونان و غیریونان را نگرفتند بلکه با آنها مواجه میشدند و به سوالات و شبهات آنها پاسخ میدادند، ما نیز در این زمینه باید به حضرت تأسی کنیم.
◽️مخالفان فلسفه فکر میکنند که فلسفه از یونان آغاز شده است، در حالی که یونان، معبر فلسفه و حکمت است و نه مبداء و مصدر آن!
در واقع پیدایش افرادی همچون سقراط، نتیجه دریافت پیام ابراهیم خلیل بود؛ ابراهیم خلیل ابتدا عدهای را به وسیله برهان، به راه راست هدایت کرد که تعداد این عده بسیار کم بود، در مرحله بعد دست به تبر برد و بتها را شکست که در اثر آن عده بیشتری به حضرت گرویدند، اما وقتی جریان «بَرْداً وَ سَلاماً» پیش آمد در اثر سنگینی و عظمت خبر، این خبر سراسر خاورمیانه را فراگرفت و یونان این پیام را دریافت کرد و افرادی چون سقراط را پروراند.
◽️ابراهیم خلیل فرمود من خدایی را دوست دارم که همواره حاضر باشد «قَالَ هَٰذَا رَبِّی فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِینَ»، این نوع تفکر خلیل حق، فلسفه را به دین و دین را به فلسفه دوخت.
قرآن نیز در بخشهای پایانی سوره مبارکه حج فرمود «مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ»؛ شما فرزندان خلیل حق هستید، باید راه پدرتان را بروید، او ملکوت را مرتباً میدید، شما هم نظر کنید، شاید شما نیز ملکوت را ببینید.
◽️علمای اسلام #جهانی فکر کنند، قرآن کریم فرمود من آمدهام که جهانی باشم؛ در چند جا، قرآن کریم فرمود «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، فرمود من درمان بیماریهایی را با خود آوردهام که شما از طریق آزمایشگاههای دنیوی و تجربی توان کشف درمان آنها را ندارید و وظیفه فلسفه جهانی کردن دین و کشف درمان بیماریهای باطنی و درونی انسان است.
@kanoon_tafakor
98.10.24(ج۲۲)تعریف جسم.mp3
11.33M
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#مشاء_جوهر_و_عرض
_ تعریف جسم
جلسه بیست و دوم
98.10.25(ج۲۳)تعریف تفصیلی جسم.mp3
10.14M
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#مشاء_جوهر_و_عرض
_ تعریف تفصیلی جسم
قید امکان(وقوعی)
جلسه بیست و سوم
♦️توجه
سلام علیکم
🔸کلاس نهایه الحکمه
حجت الاسلام استاد مهدی منصوری
💠فردا پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸
💠ساعت ۷صبح
تشکیل میشود.
مکان: مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی
May 11
چکیده جلسه سیزدهم تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
توضیح مالکیت،ربوبیت و عبودیت..
• رب مالک مدبر است، اگر تربیتی در نظام هستی صورت می گیرد به اسم ربوبیت حضرت حق صورت می گیرد ،یعنی اگر خداوند متعال رب نبود تربیتی هم صورت نمی گرفت .
• تدبیر رساندن به کمال مناسب است، هر چیزی را در عالم به کمال مناسبش می رساند.
• تربیت خود و دیگران محقق نمی شود مگر با درخواست در این عالم، در نفس دعا کردن لبیک خداست، در نفس دست بالا کردن فقر است، زمانی که انسان دعا می کند فقر و عجز خود را گوشزد می کند، بنابراین طغیان کم می شود لذا مومنین تکبر کمتری دارند. وقتی موجودی در ذات خود محتاج است امکان ندارد در صفات و آثارش محتاج نباشد، و مالک این احتیاج را برطرف می کند، پس هرکه مالک است مدبر هم هست.
• تدبیر یعنی سروسامان دادن آثار ما ،لحظه به لحظه تحت تدبیر و ربوبیت هستید.خروج از تدبیر مساوی عدم است، مساوی با نیستی نه مرگ، انسان با مرگ دستگاه تدبیرش تغییر می کند نه اینکه تدبیر نشود .
• مالک حقیقی کسی است که خالق باشد، چون خالق است مالک هم هست و چون مالک است مدبر هم هست.
• انسان باید بندگی کسی را بکند که رب او باشد و نظام تدبیری انسان را عهده دار باشد، انسان هر جایی ربوبیت دید بندگی او را بکند، توحید در ربوبیت انسان را به توحید در عبودیت می کشاند .
• آیات اول سوره ی حمد زیبایی های رب را به رخ می کشاند، هر چه که رب برای انسان بیشتر جلوه کند زمام کارش را دست دیگری نمی سپارد .
• انسان هر جایی که زیبایی می بیند، آن را حمد می کند، پس می شود رب او و انسان بنده اش می شود، لذا شیطان هم از این روش برای فریب انسان استفاده می کند.
• سوره حمد زیبایی را مختص الله کرده است، این الله رب است و همه ی زیبایی ها مختص به اوست، پس زمام کار انسان به دست اوست و رب انسان می شود بنابراین انسان در مقابل او کرنش می کند و بنده اش می شود.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی تکاندهنده از واکنش سپهبد قاسم سلیمانی به درخواست یکی از فرماندهان در سوریه که میگفت: به خدا اگر بری جلو میزنن شما را!
حاج قاسم جلوه تام و کامل روحیه مبارزاتی حضرت آقا، رهبر معظم روحیه مبارزاتی خودش را به تمام و کمال در حاج قاسم دید و خودش را در حاج قاسم رویت نمود
@kanoon_tafakor
♦️آخرین روز قبل از واقعه ...
🔸اسرار ناگفته از آخرین روز زندگی سپهبد سلیمانی
پنجشنبه(98/10/12)
ساعت 7 صبح
#دمشق
با خودرویی که دنبالم آمده عازم جلسه میشوم،
هوا ابری است و نسیم سردی میوزد.
.
ساعت 7:45 صبح
به مکان جلسه رسیدم.
مثل همه جلسات تمامی مسئولین گروههای مقاومت در #سوریه حاضرند.
.
ساعت 8 صبح
همه با هم صحبت میکنند... درب باز میشود و فرمانده بزرگ جبهه مقاومت وارد میشود.
با همان لبخند همیشگی با یکایک افراد احوالپرسی میکند
دقایقی به گفتگوی خودمانی سپری میشود تا اینکه حاجقاسم جلسه را رسما آغاز میکند...
هنوز در مقدمات بحث است که میگوید؛
همه بنویسن، هرچی میگم رو بنویسین!
همیشه نکات را مینوشتیم ولی اینبار حاجی تاکید بر نوشتن کل مطالب داشت.
.
گفت و گفت... از منشور پنجسال آینده... از برنامه تکتک گروههای مقاومت در پنجسال بعد... از شیوه تعامل با یکدیگر... از...
کاغذها پر میشد و کاغذ بعدی...
سابقه نداشت این حجم مطالب برای یکجلسه
.
آنهایی که با حاجی کار کردند میدانند که در وقت کار و جلسات بسیار جدی است و اجازه قطعکردن صحبتهایش را نمیدهد، اما #پنج_شنبه اینگونه نبود... بارها صحبتش قطع شد ولی با آرامش گفت؛ عجله نکنید، بگذارید حرف من تموم بشه...
.
ساعت 11:40 ظهر
زمان اذان ظهر رسید
با دستور حاجی نماز و ناهار سریع انجام شد و دوباره جلسه ادامه پیدا کرد!
.
ساعت 3 عصر
حدود #هفت_ساعت! حاجی هرآنچه در دل داشت را گفت و نوشتیم.
پایان جلسه...
مثل همه جلسات دورش را گرفتیم و صحبتکنان تا درب خروج همراهیش کردیم.
خوردویی بیرون منتظر حاجی بود
حاجقاسم عازم #بیروت شد تا سیدحسننصرالله را ببیند...
.
ساعت حدود 9 شب
حاجی از #بیروت به دمشق برگشته
شخص همراهش میگفت که حاجی فقط ساعتی با سیدحسن دیدار کرد و #خداحافظی کردند.
حاجی اعلام کرد امشب عازم #عراق است و هماهنگی کنند
سکوت شد...
یکی گفت؛
حاجی اوضاع عراق خوب نیست، فعلا نرین!
حاجقاسم با لبخند گفت؛
میترسین #شهید بشم!
باب صحبت باز شد و هرکسی حرفی زد
_ #شهادت که افتخاره، رفتن شما برای ما فاجعهست!
_ حاجی هنوز با شما خیلی کار داریم
حاجی رو به ما کرد و دوباره سکوت شد، خیلی آرام و شمردهشمرده گفت:
میوه وقتی میرسه باغبان باید بچیندش، #میوه_رسیده اگر روی درخت بمونه پوسیده میشه و خودش میفته!
بعد نگاهش رو بین افراد چرخاند و با انگشت به بعضیها اشاره کرد؛ اینم رسیدهست، اینم رسیدهست...
ساعت 12 شب
هواپیما پرواز کرد
ساعت 2 صبح جمعه
خبر شهادت حاجی رسید
به اتاق استراحتش در دمشق رفتیم
کاغذی نوشته بود و جلوی آینه گذاشته بود.
(راوی؛ ستاد لشکر فاطمیون)
@kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺
حاج قاسم سلیمانی: همان دختر کمحجاب دختر من است
🔻من و آدمهای خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بیحجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاحطلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را میخواهید حفظ کنید؟ همان دختر کمحجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما...
حاج قاسم، از عباد الرحمن است، می شود جلوه رحمانیت خدای رحمان. با جلوه گری در رحمانیت همه را در سایه خود قرار می دهد و همه را بهره مند از لطف و عنایت خود می کند. خدای رحمان بندگان رحمانی خود را واسطه فیض رحمانی خود قرار می دهد.
@kanoon_tafakor
98.10.26(ج۶)امکان.mp3
17.02M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
فصل اول
امکان و ماهیت
جلسه ششم