چکیده جلسه سیزدهم تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
توضیح مالکیت،ربوبیت و عبودیت..
• رب مالک مدبر است، اگر تربیتی در نظام هستی صورت می گیرد به اسم ربوبیت حضرت حق صورت می گیرد ،یعنی اگر خداوند متعال رب نبود تربیتی هم صورت نمی گرفت .
• تدبیر رساندن به کمال مناسب است، هر چیزی را در عالم به کمال مناسبش می رساند.
• تربیت خود و دیگران محقق نمی شود مگر با درخواست در این عالم، در نفس دعا کردن لبیک خداست، در نفس دست بالا کردن فقر است، زمانی که انسان دعا می کند فقر و عجز خود را گوشزد می کند، بنابراین طغیان کم می شود لذا مومنین تکبر کمتری دارند. وقتی موجودی در ذات خود محتاج است امکان ندارد در صفات و آثارش محتاج نباشد، و مالک این احتیاج را برطرف می کند، پس هرکه مالک است مدبر هم هست.
• تدبیر یعنی سروسامان دادن آثار ما ،لحظه به لحظه تحت تدبیر و ربوبیت هستید.خروج از تدبیر مساوی عدم است، مساوی با نیستی نه مرگ، انسان با مرگ دستگاه تدبیرش تغییر می کند نه اینکه تدبیر نشود .
• مالک حقیقی کسی است که خالق باشد، چون خالق است مالک هم هست و چون مالک است مدبر هم هست.
• انسان باید بندگی کسی را بکند که رب او باشد و نظام تدبیری انسان را عهده دار باشد، انسان هر جایی ربوبیت دید بندگی او را بکند، توحید در ربوبیت انسان را به توحید در عبودیت می کشاند .
• آیات اول سوره ی حمد زیبایی های رب را به رخ می کشاند، هر چه که رب برای انسان بیشتر جلوه کند زمام کارش را دست دیگری نمی سپارد .
• انسان هر جایی که زیبایی می بیند، آن را حمد می کند، پس می شود رب او و انسان بنده اش می شود، لذا شیطان هم از این روش برای فریب انسان استفاده می کند.
• سوره حمد زیبایی را مختص الله کرده است، این الله رب است و همه ی زیبایی ها مختص به اوست، پس زمام کار انسان به دست اوست و رب انسان می شود بنابراین انسان در مقابل او کرنش می کند و بنده اش می شود.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی تکاندهنده از واکنش سپهبد قاسم سلیمانی به درخواست یکی از فرماندهان در سوریه که میگفت: به خدا اگر بری جلو میزنن شما را!
حاج قاسم جلوه تام و کامل روحیه مبارزاتی حضرت آقا، رهبر معظم روحیه مبارزاتی خودش را به تمام و کمال در حاج قاسم دید و خودش را در حاج قاسم رویت نمود
@kanoon_tafakor
♦️آخرین روز قبل از واقعه ...
🔸اسرار ناگفته از آخرین روز زندگی سپهبد سلیمانی
پنجشنبه(98/10/12)
ساعت 7 صبح
#دمشق
با خودرویی که دنبالم آمده عازم جلسه میشوم،
هوا ابری است و نسیم سردی میوزد.
.
ساعت 7:45 صبح
به مکان جلسه رسیدم.
مثل همه جلسات تمامی مسئولین گروههای مقاومت در #سوریه حاضرند.
.
ساعت 8 صبح
همه با هم صحبت میکنند... درب باز میشود و فرمانده بزرگ جبهه مقاومت وارد میشود.
با همان لبخند همیشگی با یکایک افراد احوالپرسی میکند
دقایقی به گفتگوی خودمانی سپری میشود تا اینکه حاجقاسم جلسه را رسما آغاز میکند...
هنوز در مقدمات بحث است که میگوید؛
همه بنویسن، هرچی میگم رو بنویسین!
همیشه نکات را مینوشتیم ولی اینبار حاجی تاکید بر نوشتن کل مطالب داشت.
.
گفت و گفت... از منشور پنجسال آینده... از برنامه تکتک گروههای مقاومت در پنجسال بعد... از شیوه تعامل با یکدیگر... از...
کاغذها پر میشد و کاغذ بعدی...
سابقه نداشت این حجم مطالب برای یکجلسه
.
آنهایی که با حاجی کار کردند میدانند که در وقت کار و جلسات بسیار جدی است و اجازه قطعکردن صحبتهایش را نمیدهد، اما #پنج_شنبه اینگونه نبود... بارها صحبتش قطع شد ولی با آرامش گفت؛ عجله نکنید، بگذارید حرف من تموم بشه...
.
ساعت 11:40 ظهر
زمان اذان ظهر رسید
با دستور حاجی نماز و ناهار سریع انجام شد و دوباره جلسه ادامه پیدا کرد!
.
ساعت 3 عصر
حدود #هفت_ساعت! حاجی هرآنچه در دل داشت را گفت و نوشتیم.
پایان جلسه...
مثل همه جلسات دورش را گرفتیم و صحبتکنان تا درب خروج همراهیش کردیم.
خوردویی بیرون منتظر حاجی بود
حاجقاسم عازم #بیروت شد تا سیدحسننصرالله را ببیند...
.
ساعت حدود 9 شب
حاجی از #بیروت به دمشق برگشته
شخص همراهش میگفت که حاجی فقط ساعتی با سیدحسن دیدار کرد و #خداحافظی کردند.
حاجی اعلام کرد امشب عازم #عراق است و هماهنگی کنند
سکوت شد...
یکی گفت؛
حاجی اوضاع عراق خوب نیست، فعلا نرین!
حاجقاسم با لبخند گفت؛
میترسین #شهید بشم!
باب صحبت باز شد و هرکسی حرفی زد
_ #شهادت که افتخاره، رفتن شما برای ما فاجعهست!
_ حاجی هنوز با شما خیلی کار داریم
حاجی رو به ما کرد و دوباره سکوت شد، خیلی آرام و شمردهشمرده گفت:
میوه وقتی میرسه باغبان باید بچیندش، #میوه_رسیده اگر روی درخت بمونه پوسیده میشه و خودش میفته!
بعد نگاهش رو بین افراد چرخاند و با انگشت به بعضیها اشاره کرد؛ اینم رسیدهست، اینم رسیدهست...
ساعت 12 شب
هواپیما پرواز کرد
ساعت 2 صبح جمعه
خبر شهادت حاجی رسید
به اتاق استراحتش در دمشق رفتیم
کاغذی نوشته بود و جلوی آینه گذاشته بود.
(راوی؛ ستاد لشکر فاطمیون)
@kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺
حاج قاسم سلیمانی: همان دختر کمحجاب دختر من است
🔻من و آدمهای خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بیحجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاحطلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را میخواهید حفظ کنید؟ همان دختر کمحجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما...
حاج قاسم، از عباد الرحمن است، می شود جلوه رحمانیت خدای رحمان. با جلوه گری در رحمانیت همه را در سایه خود قرار می دهد و همه را بهره مند از لطف و عنایت خود می کند. خدای رحمان بندگان رحمانی خود را واسطه فیض رحمانی خود قرار می دهد.
@kanoon_tafakor
98.10.26(ج۶)امکان.mp3
17.02M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
فصل اول
امکان و ماهیت
جلسه ششم
با سلام
فهرست صوتهای تدریس نهایه الحکمه در کانال:
#نهایه_الحکمه
#المدخل
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
@kanoon_tafakor
با سلام
فهرست صوتهای تدریس بدایه الحکمه در کانال:
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانیه_فی_انقسام_الوجود_إلخارجی_و_الذهنی
#المرحله_الثالثه_فی_انقسام_الوجود
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_الثلاث
#المرحله_الخامس_فی_الماهیت_و_احکامها
#المرحله_السادسه_فی_المقولات_العشر
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
تذکر: هشتک " #بدایه الحکمه " تمام مراحل بدایه به همراه مرحله اولی را نشانه می رود.
@kanoon_tafakor
۲۷ دی سالروز شهادت ، شهید نواب صفوی
🔹اسلام درسخوان زیاد دارد، سگ ندارد که پای دشمنان را بگیرد!!
♦️قرار شد با شهید نواب برای ناهار و دیدن علامه امینی به منزل ایشان برویم.
♦️در آن دیدار علامه به نواب گفتند : من حیفم میاید شما در ایران بمانید ، شما را می کشند ، بیایید بروید نجف درس بخوانید با استعدادی که شما دارید مرجع خواهید شد
♦️ شهید نواب به علامه گفت:اسلام درسخوان زیاد دارد، سگ ندارد که پای دشمنان را بگیرد.
♦️علامه امينی چشمهايش پر از اشك شد، سرش را انداخت پايين و از اتاق بيرون رفت و ديگر صحبتي نشد.
خاطرات محمدمهدی عبدخدایی
@kanoon_tafakor
خطبه ی نماز جمعه ۲۷ دی ۹۸ به امامت رهبر فرزانه ی انقلاب
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله
#جمعه_انقلابی
👇👇👇
چکیده جلسه چهاردهم تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:توضیح العالمین ...
• بندگان یا عبدالله هستند یا عبدالهوا ،عبدالهوا کسی است که بنده ی هواهای نفسانی اش می شود ، ملاک و معیار در زندگی اش خواسته های نفسانی اش است ، احساساتش است " ارایت الذی من اتخذ الهه هواه".
• هواهای نفسانی می شود خوش آمدنی ها و بد آمدنی ها
• اگر انسان بتواند احساساتش را منور به نور عقل بکند دیگر تابع هواهای نفسانی نیست.
• میزان و معیار زندگی باید واقعیات باشد نه احساسات، در این صورت شخص از عبدالهوا شدن نجات پیدا می کند و به سمت عبدالله شدن پیش می رود.
• علت عبدالهوا شدن این است که رب شخص نفسانیت شده است، پس ناچار است در برابرش کرنش کند.
• منظور از عالمین در الحمدلله رب العالمین
سه احتمال در این مورد هست:
اول به معنای همه ی موجودات،
دوم به معنای نوع نوع،نوع جماد نوع حیوان و.... ،
سوم به معنای صنف صنف ،صنف مهندسین صنف طلاب و... .
به نظر می رسد منظور صنف صنف است چون در این جا دین به معنای جزاء است و جزاء هم مربوط به جن و انس است پس مراد از عالمین عوالم جن و انس است و جماعت های آنان.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
22.10.98(ج۳۹)و لا تدرکه الابصار.mp3
25M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه سی و نهم
98.10.23(ج۴۰)و لا تدرکه الابصار...mp3
12.44M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه چهلم
98.10.28(ج۴۴)مطلب هشتم.mp3
8.21M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟
نظر اول:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی نیست ولذا استطرداً در فلسفه بحث می شود.
نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است.
جلسه چهل و چهارم
98.10.28(ج۴۲)اقسام علت فاعلی (بالطبع).mp3
9.41M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل السادس
اقسام علت فاعلی
فاعل بالطبع
جلسه چهل و دوم
98.10.28(ج۴۱) لم تدرکه الابصار .mp3
9.31M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه چهل و یکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینیم و فکری کنیم ...
@kanoon_tafakor
چکیده جلسه (۱۵) تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
توضیح مالک یوم الدین،ایاک نعبد و ایاک نستعین ....
• عبودیت از مسیر حق می گذرد،اگر انسان عبدالهوا شود،عبدالعادات شود ،بنده ی خوش آمدن ها و بدآمدن ها شود ،در اختیار همان هاست لذا مالک او می شوند و زمام کارش را به دست می گیرند و باید و نباید او را رقم می زنند ،رحمن و رحیم او می شوند پس قابل حمد می شوند و وقتی آنها را حمد کرد عبد آنها می شود .
• حمد انسان به چیزی تعلق می گیرد که رحمت عام و خاص او را تضمین کند، عاقبت او را تضمین کند، برای او برنامه داشته باشد، مالک او باشد ،در برابر چنین ویژگی هایی کرنش می کند و او را به عنوان رب خود می پذیرد .
• حمد انسان را به بندگی می کشاند ،اگر حمد متمرکز بر زیبایی حقیقی،مالک حقیقی،رحمن رحیم حقیقی شود، نه مالک متوهم، نه رحمن و رحیم متوهم ،نه رب متوهم، باید به خدا گفته شود ایاک نعبد و ایاک نستعین .
• یکی از فنون مشاوره برای این که شخص عملی را ترک کند ،این است که زیبایی آن عمل برای او از بین برده شود و زشتی آن عمل به او نمایانده شود به این صورت که ربوبیت، رحمت و مالکیت آن عمل زیر سوال برده شود و مورد خدشه قرار گیرد.
در مورد مالک یوم الدین دو تلفظ هست مَلِکِ یوم الدین به معنای پادشاه روز قیامت و دیگری مالک یوم الدین که مالک در آن چیزی است که هستی مملوک وابسته به هستی اوست،مستقل از مالک نمی تواند وجود داشته باشد،در حیطه ی خواست و مشیت مالک است. در معنای اول مالکیت نیست و پادشاه کار حکومت را بر عهده دارد و مالک مردم نیست بلکه امور زندگی مردم را تدبیر می کند.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.10.29(ج۴۵).mp3
9.18M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟
نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است.
جلسه چهل و پنجم
98.10.30(۴۶ج).mp3
9.31M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟
نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است.
جلسه چهل و ششم
98.10.29(ج۴۳)فاعل بالطبع و فاعل بالقسر.mp3
5.93M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل السادس
اقسام علت فاعلی
فاعل بالطبع و فاعل بالقسر
جلسه چهل و سوم
98.10.30(ج۴۴)فاعل بالجبر و فاعل بالرضا.mp3
9.51M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل السادس
اقسام علت فاعلی
فاعل بالجبر و فاعل بالرضا
جلسه چهل و چهارم
98.10.29(ج۴۲)لم تدرکه الابصار.mp3
11.71M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
تأثیر و تأثر جسم منوط به وضع و محاذات است
معانی وضع
جلسه چهل و دوم
98.10.30(ج۴۳)لم تدرکه الابصار.mp3
12.32M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
تأثیر و تأثر جسم منوط به وضع و محاذات است
جلسه چهل و سوم
چکیده جلسه (۱۶) تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
شرح روایتی از بسمه الله الرحمن الرحیم ...
• حضرت علی علیه السلام: کلمه ی" بسم الله الرحمن الرحیم " جزء سوره ی فاتحه الکتاب است و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم همواره آن را می خواند، و آیه ی اول سوره ی حمد به حسابش می آورد و فاتحه الکتاب را سبع المثانی می نامید.
• امام صادق علیه السلام: رحمان اسم خاص است به صفت عام و رحیم رحم کننده به خصوص مومنین است.
توضیح علامه طباطبایی:گویا مرادش این باشد که رحمان هر چند مومن و کافر را شامل می شود ،ولی رحمتش خاص دنیا است، و رحیم هر چند عام است و رحمتش هم دنیا را می گیرد و هم آخرت را ،ولی مخصوص مومنین است و به عبارتی دیگر رحمان مختص است به افاضه ی تکوینیه که هم مومن را شامل می شود و هم کافر را ، و رحیم هم افاضه ی تکوینی را شامل است و هم تشریعی را ،که بابش باب هدایت و سعادت است و مختص به مومنین ،برای این که ثبات و بقاء مختص به نعمت هایی است که به مومنین افاضه می شود ،همچنان که فرمود"والعاقبه للمومنین".
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor