eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام فهرست صوتهای تدریس نهایه الحکمه در کانال: @kanoon_tafakor
۲۷ دی سالروز شهادت ، شهید نواب صفوی 🔹اسلام درسخوان زیاد دارد، سگ ندارد که پای دشمنان را بگیرد!! ♦️قرار شد با شهید نواب برای ناهار و دیدن علامه امینی به منزل ایشان برویم. ♦️در آن دیدار علامه به نواب گفتند : من حیفم میاید شما در ایران بمانید ، شما را می کشند ، بیایید بروید نجف درس بخوانید با استعدادی که شما دارید مرجع خواهید شد ♦️ شهید نواب به علامه گفت:اسلام درسخوان زیاد دارد، سگ ندارد که پای دشمنان را بگیرد. ♦️علامه امينی چشمهايش پر از اشك شد، سرش را انداخت پايين و از اتاق بيرون رفت و ديگر صحبتي نشد. خاطرات محمدمهدی عبدخدایی @kanoon_tafakor
خطبه ی نماز جمعه ۲۷ دی ۹۸ به امامت رهبر فرزانه ی انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله 👇👇👇
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی 👇👇👇
چکیده جلسه چهاردهم تفسیر المیزان سوره حمد ... موضوع جلسه:توضیح العالمین ... • بندگان یا عبدالله هستند یا عبدالهوا ،عبدالهوا کسی است که بنده ی هواهای نفسانی اش می شود ، ملاک و معیار در زندگی اش خواسته های نفسانی اش است ، احساساتش است " ارایت الذی من اتخذ الهه هواه". • هواهای نفسانی می شود خوش آمدنی ها و بد آمدنی ها • اگر انسان بتواند احساساتش را منور به نور عقل بکند دیگر تابع هواهای نفسانی نیست. • میزان و معیار زندگی باید واقعیات باشد نه احساسات، در این صورت شخص از عبدالهوا شدن نجات پیدا می کند و به سمت عبدالله شدن پیش می رود. • علت عبدالهوا شدن این است که رب شخص نفسانیت شده است، پس ناچار است در برابرش کرنش کند. • منظور از عالمین در الحمدلله رب العالمین سه احتمال در این مورد هست: اول به معنای همه ی موجودات، دوم به معنای نوع نوع،نوع جماد نوع حیوان و.... ، سوم به معنای صنف صنف ،صنف مهندسین صنف طلاب و... . به نظر می رسد منظور صنف صنف است چون در این جا دین به معنای جزاء است و جزاء هم مربوط به جن و انس است پس مراد از عالمین عوالم جن و انس است و جماعت های آنان. @kanoon_tafakor
22.10.98(ج۳۹)و لا تدرکه الابصار.mp3
25M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... جلسه سی و نهم
98.10.23(ج۴۰)و لا تدرکه الابصار...mp3
12.44M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... جلسه چهلم
98.10.28(ج۴۴)مطلب هشتم.mp3
8.21M
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟ نظر اول:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی نیست ولذا استطرداً در فلسفه بحث می شود. نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است. جلسه چهل و چهارم
98.10.28(ج۴۲)اقسام علت فاعلی (بالطبع).mp3
9.41M
الحکمه الفصل السادس اقسام علت فاعلی فاعل بالطبع جلسه چهل و دوم
98.10.28(ج۴۱) لم تدرکه الابصار .mp3
9.31M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... جلسه چهل و یکم
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی 👇👇👇
چکیده جلسه (۱۵) تفسیر المیزان سوره حمد .... موضوع جلسه: توضیح مالک یوم الدین،ایاک نعبد و ایاک نستعین .... • عبودیت از مسیر حق می گذرد،اگر انسان عبدالهوا شود،عبدالعادات شود ،بنده ی خوش آمدن ها و بدآمدن ها شود ،در اختیار همان هاست لذا مالک او می شوند و زمام کارش را به دست می گیرند و باید و نباید او را رقم می زنند ،رحمن و رحیم او می شوند پس قابل حمد می شوند و وقتی آنها را حمد کرد عبد آنها می شود . • حمد انسان به چیزی تعلق می گیرد که رحمت عام و خاص او را تضمین کند، عاقبت او را تضمین کند، برای او برنامه داشته باشد، مالک او باشد ،در برابر چنین ویژگی هایی کرنش می کند و او را به عنوان رب خود می پذیرد . • حمد انسان را به بندگی می کشاند ،اگر حمد متمرکز بر زیبایی حقیقی،مالک حقیقی،رحمن رحیم حقیقی شود، نه مالک متوهم، نه رحمن و رحیم متوهم ،نه رب متوهم، باید به خدا گفته شود ایاک نعبد و ایاک نستعین . • یکی از فنون مشاوره برای این که شخص عملی را ترک کند ،این است که زیبایی آن عمل برای او از بین برده شود و زشتی آن عمل به او نمایانده شود به این صورت که ربوبیت، رحمت و مالکیت آن عمل زیر سوال برده شود و مورد خدشه قرار گیرد. در مورد مالک یوم الدین دو تلفظ هست مَلِکِ یوم الدین به معنای پادشاه روز قیامت و دیگری مالک یوم الدین که مالک در آن چیزی است که هستی مملوک وابسته به هستی اوست،مستقل از مالک نمی تواند وجود داشته باشد،در حیطه ی خواست و مشیت مالک است. در معنای اول مالکیت نیست و پادشاه کار حکومت را بر عهده دارد و مالک مردم نیست بلکه امور زندگی مردم را تدبیر می کند. @kanoon_tafakor
98.10.29(ج۴۵).mp3
9.18M
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟ نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است. جلسه چهل و پنجم
98.10.30(۴۶ج).mp3
9.31M
مطلب هشتم : آیا مباحث ماهیت از جملۀ محمولات فلسفی است ؟ نظر دوم:مباحث ماهیت جزء مسایل فلسفی است واز عوارض ذاتی موضوع فلسفه است. جلسه چهل و ششم
98.10.29(ج۴۳)فاعل بالطبع و فاعل بالقسر.mp3
5.93M
الحکمه الفصل السادس اقسام علت فاعلی فاعل بالطبع و فاعل بالقسر جلسه چهل و سوم
98.10.30(ج۴۴)فاعل بالجبر و فاعل بالرضا.mp3
9.51M
الحکمه الفصل السادس اقسام علت فاعلی فاعل بالجبر و فاعل بالرضا جلسه چهل و چهارم
98.10.29(ج۴۲)لم تدرکه الابصار.mp3
11.71M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... تأثیر و تأثر جسم منوط به وضع و محاذات است معانی وضع جلسه چهل و دوم
98.10.30(ج۴۳)لم تدرکه الابصار.mp3
12.32M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... تأثیر و تأثر جسم منوط به وضع و محاذات است جلسه چهل و سوم
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی 👇👇👇
چکیده جلسه (۱۶) تفسیر المیزان سوره حمد ... موضوع جلسه: شرح روایتی از بسمه الله الرحمن الرحیم ... • حضرت علی علیه السلام: کلمه ی" بسم الله الرحمن الرحیم " جزء سوره ی فاتحه الکتاب است و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم همواره آن را می خواند، و آیه ی اول سوره ی حمد به حسابش می آورد و فاتحه الکتاب را سبع المثانی می نامید. • امام صادق علیه السلام: رحمان اسم خاص است به صفت عام و رحیم رحم کننده به خصوص مومنین است. توضیح علامه طباطبایی:گویا مرادش این باشد که رحمان هر چند مومن و کافر را شامل می شود ،ولی رحمتش خاص دنیا است، و رحیم هر چند عام است و رحمتش هم دنیا را می گیرد و هم آخرت را ،ولی مخصوص مومنین است و به عبارتی دیگر رحمان مختص است به افاضه ی تکوینیه که هم مومن را شامل می شود و هم کافر را ، و رحیم هم افاضه ی تکوینی را شامل است و هم تشریعی را ،که بابش باب هدایت و سعادت است و مختص به مومنین ،برای این که ثبات و بقاء مختص به نعمت هایی است که به مومنین افاضه می شود ،همچنان که فرمود"والعاقبه للمومنین". @kanoon_tafakor