034_00.6.20 نمط نهم فصل ثامن.mp3
25.56M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه سی و چهارم
035_اشارات نمط ۹ فصل ثامن.mp3
21.86M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه سی و پنجم
129_00.6.22 ادامه فرع هشتم اصالت الوجود.mp3
15.77M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع دهم اصالت الوجود
شیئیت مساوق با وجود است
بررسی مقاله اولی فصل پنجم بوعلی سینا در مورد معنای شیئیت و تساوق
جلسه صد و بیست و نهم
130_00.6.22-2 فرع هفتم اصالت الوجود نفس الامر.mp3
23.81M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
مقدمات نفس الامر
مقدمه اول
جلسه صد و سی
131_00.6.24 فرع هفتم اصالت الوجود نفس الامر.mp3
32.18M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
مقدمات نفس الامر
مقدمه دوم: اقسام قضایا
تقسیم اول
جلسه صد و سی و یکم
036_00.6.23 اشارات نمط ۹ فصل ثامن.m4a
21.92M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه سی و ششم
037_00.6.24 اشارات نمط نهم فصل ثامن .mp3
20.08M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه سی و هفتم
♦️با سلام
✅درس نهایه الحکمه استاد منصوری
مرحله 1ز از امروز( ۲۷ شهریور ۱۴۰۰)ساعت 14 برگزار می گردد
هر گونه تغییری متعاقبا اعلام می گردد
132_00.6.27 فرع هفتم اصالت الوجود نفس الامر.mp3
25.59M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
مقدمات نفس الامر
ادامه مقدمه ۲ (اقسام قضایا:
تقسیم دوم
جلسه صد و سی و دو
038_00.6.27 نمط نهم اشارات.m4a
19.92M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
جلسه سی و هشتم
133_00.6.28 اصالت الوجود نفس الامر.mp3
18.85M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
مقدمات نفس الامر
مقدمه چهارم
جلسه صد و سی و سوم
134_00.6.29 اصالت الوجود اقوال در نفس الامر.mp3
22M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
اقوال در نفس الامر
جلسه صد و سی وچهارم
039_00.6.28 اشارات نمط۹فصل ثامن.mp3
24.07M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه سی و نهم
040_00.6.29 اشارات نمط۹ فصل ثامن.mp3
23.05M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه چهلم
001_00.6.28 اصول فقه معارف.m4a
13.02M
#اصول_فقه_معارف
حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری
جلسه اول
002_0.6.29 اصول فقه معارف.mp3
18.26M
#اصول_فقه_معارف
حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری
جلسه دوم
003_00.6.30 اصول فقه معارف.mp3
15.06M
#اصول_فقه_معارف
حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری
جلسه سوم
135_00.6.30 اصالت الوجو، نفس الامر،اقوال.mp3
28.61M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
اقوال در نفس الامر
اشکالات بر قول اول
جلسه صد و سی وپنجم
041_00.6.30 اشارات نمط نهم فصل ثامن.mp3
20.14M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
الفصل الثامن
جلسه چهل و یکم
نکات بسیار مهمّی که باید در فصل هشتم ازنمط نهم اشارات و شرح آن ( فصل ریاضت ) دقّت کرد که بعضی از اینها قواعد فقهی سلوک اند و بعضی از اینها فلسفه سلوک اند و بعضی از اینها مسائل سلوکی می باشند :
1- تخیلات و توهمّات یا مناسب با امر قدسی اند و یا مناسب با امر زمینی اند .
2- اطاعت نفس امّاره از مطمئنه ، موجب این می شود که تمامی قوای نفس ، در تناسب با نفس مطمئنه قرار گیرد . احساس ، تخیل ، توهم و شهوت و غضب ، عقلی و مطمئن شود .
3- باید برای اقناع و خاضع کردن نفس و رام کردن نفس ملاحظه های مختلف داشت و جهات مختلف را ملاحظه نمود .
4- هر چیزی که می تواند در غلبۀ عقل بر نفسانیت ، کمک کار باشد باید به صحنه بیاید .
5- هر چیزی که در غلبۀ عقل بر نفسانیت ، کمک کار است ، در واقع همان دمیدن در عقلانیت است و دمیدن در عقلانیت ، تقویت آن است و تقویت آن ، قدرت آن است و قدرت آن ، غلبۀ آن را رقم می زند.
#نمط_نه_اشارات
6- دستیابی به ریاضت و تحقق ریاضت منوط به تحقق ارکان ریاضت است که آن نیازمند به معین است .
7- بهترین و عالی ترین نوع ریاضت ، ریاضت عارفین است .
8- ریاضت عارفانه ، انواع و اقسام ریاضت را در بر می گیرد .
9- روح ریاضت ، منع نفس از التفات از ماسوی الله و اجبار بر توجه به حقّ است .
10- ریاضت ، اقبال به حقّ و انقطاع ازمادون را ملکه می کند .
11- هدف اصلی و نهایی از ریاضت ، لقاء الله است .
12- استعداد برای نیل به کمال حقیقی که همان لقاء الله است باید باشد .
13- ریاضت برای این است که موانع داخلی و خارجی را ازمیان بردارد تا امر وجودی که استعداد است ، حاصل آید .
14- مناسبت و سنخیت با لطیف ، جز با لطافت نمی باشد .
#نمط_نه_اشارات
15- لطف سرّ و باطن انسانی ، به جهت سنخیت با حقایق لطیف موجب این می شود که حقایق برای انسان به معارف تبدیل شود و در جان انسان به سرعت متمثل شود و نقش بندد . به عبارتی آنچه باعث می شود که حقیقت برای انسان ، معرفت شود لطافت است . لطافت ، آن حلقۀ وصل تبدیل حقیقت به معرفت است . از اینرو انسان وقتی لطافتی پیدا می کند باعث می شود که به خاطر لطافت ،صیرورت وجودی پیدا کند و با وجود صیرورت وجودی ، صیرورت علمی و معرفتی هم پیدا کند . پس اگر سوال شود که چگونه حقیقت های فی نفسه ،حقیقت « لغیره » و « لنا » می شود؟ باید گفت لطافت است که حقیقت را برای ما می کند و حقیقت ،همان « ما » می شویم و وقتی حقیقت « ما » شدیم ازاینرو حقیقت معرفت می شود از اینرو جان ما می شود حقیقت که وقتی جان ، حقیقت شد در اینصورت می شود معرفت . حدّ فاصل میان حقیقت و معرفت ، لطافت است . به محضی که جان ما لطیف می شود ، جان می شود حقیقت و در آن صورت ، می شودمعرفت .
16- بر اثر لطافت جان انسان ، حقایق برای انسان منکشف می شود که در اینصورت می توان گفت لطافت بر سه قسم است :
اولا : لطافت علمی و معرفتی : لطافت موجب این می شود که علم و معرفت برای انسان حاصل آید .
ثانیا : لطافت احوالی : بر اثر انکشاف حقایق ، احوالاتی برای انسان رخ می دهد .
ثالثا : لطافت اعمالی : براثر اتصال و اتحاد با ملکوت حقایق و احوالاتی که برای او به دست می آید ،انسان دارای اعمالی می شود که ناشی از آن معرفت و احوال می شود . می توان چنین فاعلی را « فاعل بالاتحاد » و یا فاعل « بالاتصال » نامید .
17- برای لطافت علمی ، معینی به نام فکر لطیف نیازاست و برای لطافت احوالی ، معینی به نام عشق عفیف نیازاست که ابن سینا این دو معین را برای تلطیف سرّ مطرح نموده است . به نظر می رسد او ریشه ای ترین عامل را برای لطافت مطرح نموده است . لطافت سرّ و باطنِ انسانی ، اتصال معرفتی پدید می آوردو همین اتصال معرفتی ،نتایج احوالی به بار می آورد و نتایج احوالی ، نتایج اعمالی رقم می زند . ( فاعل بالایمان ، عمل اش صالح است ) . حال ریشه ای ترین کمک ها را به ریاضت کشیده برای ایجاد لطافت سرّ و باطن ، فکر لطیف در ایجاد و اتصال معرفتی و عشق عفیف ، در ایجاد احوالات خوش سلوکی رقم زند .
تفکر و عشق دو مولفه ای است که بسیار به ریاضت کشیده کمک می کند . اگر کسی ریاضت بکشد و از فکر خالی باشد و طعم عشق را نچشیده باشد ، ریاضت اش مفید واقع نمی شود .
18- ریاضت که موجب ازمیان رفتن حجب می باشد و در نتیجه مناسبت و سنخیّت پدید می آورد ، موجب لطافت انسان می شود و راه لطافت ازریاضت می گذرد .
#نمط_نه_اشارات
19- زهد حقیقی که معین برای دور ساختن غیر حقّ از مسیر انتخاب حقّ می باشد ، در واقع به معنای زهدی است که در منظومۀ عرفان عارف مطرح است . عرفان عارف باعث می شود که زهدی آن در خدمت اقبال به حقّ آن باشد .
20- عبادت در منظومۀ عارف ، به گونه ای است که هم بدن را به خدمت می آورد و هم نفس را ؛ چون عبادت در منظومه عارف ، ابتداء در منظومۀ ریاضت است و به جهت این که می خواهد ریاضت حاصل آید و تطویع نفس اماره را پدید آورد ، به گونه ای است که همۀ داشتۀ خود را به خدمت اقبال به حقّ تعالی می آورد . یک نوع عرضۀ داشته ها به حقّ تعالی ، عبادت است و این باعث می شود که انسان باداشتۀ خود به خدمت حقّ تعالی رود . ( سجد لک سوادی و خیالی و فوادی )
21- تأثیر لحن بر نفس و در مطیع ساختن نفس امّاره برای نفس مطمئنه بدین بیان است : در ابتداء نفس را به اعجاب می کشاند وپس از آن نفس در اینکه بخواهد استعمال قوای خود داشته باشد ، به غفلت می افتد ودر مرتبۀ سوم به عنوان نتیجه قوای انسانی تابع می شود .
22- لحن در صورتی موثر می افتد که فاعل ، فاعلِ بالریاضه و بالسلوک باشد . لحن ، می تواند معین وکمک کار باشدتا انسان به غرض خود که تطویع نفس اماره است ، دست یابد . از اینرو لحن و نوا و آهنگ را باید در این منظومه دید و در این منظومه معنا نمود تا در این منظومه معنا نکنیم نمی توانیم بفهمیم چه لحن و چه آهنگ و چه نوایی مدّ نظر است .
#نمط_نه_اشارات