متن کامل فرمایشات :
خامنهای، علی، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بيانات، جلد: ۳۴، صفحه: ۵۶:(متن همین فیلم هست که کاملتر هست یعنی از قبل از این کلیپ هم در اینجا آمده):
ايشان به عرفان نظرى اشاره كردند؛ بنده هيچ دشمنى و مخالفتى با عرفان نظرى ندارم. گفته ميشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هيچ ورودى در عرفان نظرى ندارم، اما هيچ عداوتى هم ندارم؛ منتها اعتقادم اين است كه ما نبايد عرفان را به معناى الفاظ و تعبيرات و فرمولهاى ذهنى مثل بقيهى علوم ببينيم. عرفان، همان مرحوم قاضى است، مرحوم ملا حسينقلى همدانى است، مرحوم سيد احمد كربلائى است؛ عرفان واقعى اينهاست. مرحوم آقاى طباطبائى خودش فيلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشك در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه كه در عرفان از ايشان معهود است، عرفان عملى است؛ يعنى سلوك، دستور، تربيت شاگرد؛ شاگرد به معناى سالك. عرفان نظرى بايد به سلوك بينجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است؛ موضوع عرفان، خداست. از اين جهت، برتر از همهى علوم است. خب، اين خدا بايد در زندگى كسى كه اهل عرفان است، تجلى پيدا كند. ما كسانى را ديديم كه گفته ميشد در عرفان نظرى از همه بهترند، اما در عرفان عملى يك قدم برنداشته بودند. ما افراد اينجورى را ديديم و درك كرديم كه اصلاً مسائل سلوكى و اينها را حس نكرده بودند. آنچه كه من به آن تكيه دارم، اين است كه واقعاً يك حركت عملى ديده شود؛ كه اين در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن كسانى هم كه به عنوان اهل حكمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً كسانىاند كه اين جنبهى معنوى در آنها وجود داشته.
حالا شما از قول مرحوم آقاى فاضل، از امام (رضواناللهعليه) خاطرهاى نقل كرديد؛ خود من هم يك خاطرهاى دارم كه آن را هم بگويم. من از ايشان پرسيدم كه شما درس مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درك كرديد يا نه؟ ايشان گفتند كه نه، افسوس، افسوس، نشد. البته در برخى كتابها مينويسند كه امام جزو شاگردهاى آميرزا جواد آقا بودند؛ درحالىكه نخير، قطعاً ايشان نبودند. ايشان گفتند كه آقاى آشيخ محمدعلى اراكى آمد من را دو جلسه برد درس ايشان. ظاهراً شبهاى جمعه جلسه داشتند. ايشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسنديدم. ميگفتند آن وقتها ذهن ما پر بود از آن حرفها؛ يعنى همان حرفهاى عرفان نظرى. امام در سن هشتاد و چند سالگى افسوس ميخورد كه درس آميرزا جواد آقا نرفته؛ با اينكه ايشان شاگرد و مريد و عاشق مرحوم شاهآبادى بوده
يك خاطرهى ديگر هم به مناسبت عرفان نقل كنم. گفتند اوّلى كه ايشان مرحوم آقاى شاهآبادى را در قم ديده بودند، يك كسى گفته بود آن كه شما دنبالش ميگرديد، اين است. مرحوم شاهآبادى چند سالى هم در قم مانده بودند. ايشان گفتند كه من و فلانى - يك كس ديگرى را اسم آوردند، كه من حالا يادم نيست - دو نفرى رفتيم پيش ايشان و گفتيم يك درسى براى ما شروع كنيد. ايشان اول امتناع ميكرد، اما بعد با اصرار زياد ما گفت: خب، حالا چه ميخواهيد؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتيم نه، ما از اين چيزها گذشتهايم؛ «مصباحالانس» ميخواهيم. ايشان گفت: ا، «مصباحالانس»!؟ خانهى ايشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام ميگفتند از مدرسهى دارالشفاء يا فيضيه تا گذر جدّا با ايشان همينطور رفتيم، تا اينكه بالاخره ايشان را وادار كرديم كه براى ما «مصباحالانس» بگويد. امام از اول هم از «مصباحالانس» شروع كرده. ايشان خيلى هم به عرفان علاقهمند بودند. ميدانيد تبحر امام بيشتر در عرفان بود، بيش از فلسفه، يعنى امام متبحر و منغمر در عرفان بودند؛ خب، در فلسفه هم كه ايشان بلاشك استاد بودند؛ ليكن حالا بعد از سن هشتاد سالگى به بالا، كه يادم نيست چه سالى بود، ايشان به من اينجورى ميگفتند: افسوس؛ نه، ذهن ما آن وقتها پر بود از آن حرفها. خب، حرفهاى عرفان نظرى، حرفهاى پر زرق و برقى هم هست؛ اما آن چيز ديگرى است، راه ديگرى است، حرف ديگرى است. من حرفم اين است؛ والّا نخير، بنده هيچ مخالفتى به اين معنا با اين مسئله ندارم.
#فرهنگی_تربیتی
طبق روال سال های گذشته
سلسه جلسات سبیل
" راه و رسم طلبگی "
با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری ( قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی )
برگزار می شود
زمان : سه شنبه 4 / 08/ 1400 بعد از نماز ظهر و عصر
مکان : مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم
#فرهنگی_تربیتی #جلسات_سبیل #حجت_الاسلام_منصوری #مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
025_00.8.4 سبیل.mp3
10.24M
048_00.8.3 اشارات نمط نهم.mp3
18.58M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
جلسه چهل و هشتم
049_00.8.4 اشارات نمط ۹.mp3
20.57M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
۲۴ مهر ۱۴۰۰
جلسه چهل و نهم
🔹برنامه تدریس حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری در روزهای چهارشنبه
🔹ساعت ۶:۴۰ _ ۸ : اصول فقه معارف
🔹ساعت ۸:۱۵ _ ۹ : رسائل
🔹ساعت ۹:۱۵ _ ۱۱ : کلام جدید
007_00.8.5 روح معانی الفاظ.mp3
29.88M
#اصول_فقه_معارف
حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری
جلسه هفتم
نوع جهت دهی متن شریعت در نسبت به روح معنا و استعمال آن در مصادیق عالی تر.docx
23.9K
#اصول_فقه_معارف
حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری
009_00.8.5-1 نسبت کلام جدید با کلام قدیم.mp3
19.42M
#کلام_جدید
نسبت کلام سنتی با کلام جدید
اقوال:
قول دوم: کلام جدید علم جدایی از کلام قدیم نیست
جلسه نهم
1_1253359815.mp3
582.7K
⛔طلبه باید با سواد باشد!
طلبه خدای انقلابی گری هم که باشد به عنوان یک بچه مذهبی شریف است اما به عنوان طلبه نه!!
🔴طلبگی با کانون فرهنگی فرق دارد🔴
استاد مهدی منصوری
40ثانیه
کلاس های روز پنج شنبه ( نهایه الحکمه ، اصول فقه معارف ، کلام جدید ) برگزار نمی شود
حقیقتِ انتظار موعود
انسان را به جبههها میکشاند.
آنان که دم از انتظار میزنند اما در
خانه نشستهاند، تنها به پوستهی خالی
الفاظ دل خوش داشتهاندو ازمعانی آن غافلند.
#شهید_مرتضی_آوینی-🌱°•
وای برآنکس که در صحرای محشر سر از خاک بردارد و نشانی از معرکه جهاد در بدن نداشته باشد...
#شهید_مرتضی_آوینی🌷
عاشورا هنوز نگذشته است
و کاروان کربلا هنوز در راه است
و اگر تو را هوس کرب و بلاست
بسم الله ....
#شهید_مرتضی_آوینی
🔰 انا لله و انا الیه راجعون
▪️با نهایت تأسف و تأثر همسر مکرمه ی حضرت آیتالله فیاضی حفظه الله به دیدار حق شتافتند.
انشالله خداوند متعال روح این بانوی گرامی را با حضرت زهرا سلام الله علیها محشور نمایند.
▪️به اطلاع سروران گرامی میرساند، مراسم تشییع، امروز جمعه ۷ آبانماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ در گلزار علی بن جعفر علیهماالسلام برگزار میگردد.
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
142_00.8.3 نفس الامر نظر عامه.mp3
25.99M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
اقوال در نفس الامر
قول سوم: قول علامه ره
جلسه صد و چهل ودوم
143_00.8.4 نفس الامر ،نظر علامه.mp3
11.31M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
اقوال در نفس الامر
قول سوم: قول علامه ره
جلسه صد و چهل و سوم
#نکات_تربیتی
#نکته_اول
جدی انگاری در تربیت
عده ای که مشغول به تربیت هستند گاهی غافل از آینده ، مشغول تربیت می شوند و حواسشان از آینده ای که در پیش است پرت می شود از اینرو آن طور که باید به تربیت متربی نمی پردازند .
مثلاً مربی غافل می شود که کودک شش و یا هفت و یا هشت ساله دوران نوجوانی هم دارد و همین باعث می شود روش هایی که نوجوان در سنین نوجوانی برای کنترل غرائز نیاز دارد را در سنین کودکی در اختیار او قرار نمی دهد و همین باعث می شود که نوجوان در بزنگاه ها کم آورد .
مثلاً به او مبارزه کردن را یاد نمی دهد از اینرو با غلیان شهوت ، نوجوان کم می آورد .
جدی انگاری در تربیت مشکل را حل می کند .
در مورد جدی انگاری فکر کنید که اگر ما در امر تربیت جدی می بودیم آیا نقص ، خلأ ، تعلل ، عیب ، جهل و بی خبری در کار ما می بود ؟
آیا آینده نگری در تربیت را از دست می دادیم ؟
#جدی_انگاری_در_تربیت
#شرط_تربیت
#شرط_مربی_گری
144_00.8.8 نفس الامر، قول علامه.mp3
13.31M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
اقوال در نفس الامر
قول سوم: قول علامه ره
جلسه صد و چهل وچهارم
050_00.8.8 نمط نهم فصل ۱۴ و ۱۵.mp3
17.11M
#نمط_نه_اشارات
مقامات العارفین
فصل رابع عشر و خامس عشر
پنجاهم
145_00.8.10 نفس الامر قول علامه .mp3
11.89M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فرع هفتم اصالت الوجود
نفس الامر
اقوال در نفس الامر
قول سوم: قول علامه ره
جلسه صد و چهل وپنجم