eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
recording-20241006-072022.mp3
10.55M
شرح منازل السائرین ۱۵مهر۱۴۰۳ یکشنبه جلسه هشتاد و چهارم
179_03.7.16 تبیین مولی عبدالله زنوزی وآقای علی مدرس .mp3
11.41M
الفصل السابع ( لامشارک به من حیث المصداق ) ( تبیین نظریه ملاعبدالله و آقاعلی مدرس) جلسه یکصد و هفتاد و نه
042_03.7.16 تبیین قوه و فعل از دیدگاه علامه.mp3
10.27M
🔹قاعده کل حادث زمانی مسبوق بقوه و ماده تحمل تلک القوه نگاه علامه به قوه و فعل جلسه چهل و دوم
آیت الله العظمی جوادی آملی: يک طلبه‌ ای که وارد مثلاً رسائل يا مکاسب شد، قلب او ظرفيت فهميدن ده‌ تا مطلب عميق علمی را دارد، همين که اين ده‌ تا مطلب را فهميد، حالا ظرفيت دارد که بيست مطلب را بفهمد؛ وقتی اين بيست مطلب را فهميد، حالا ظرفيت دارد که سی مطلب را بفهمد.علم آن خاصيت را دارد که نه تنها جای کسی را تنگ نمی‌کند، بلکه به ظرف ظرفيت می‌دهد. اين بيان بوسيدنی نيست؟! «كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِه» ۹۶/۰٨/۰٣
✳️برنامه چهارشنبه ✔️ساعت ۸_۹ صبح : کلام جدید ( علم دینی ) ✔️ساعت ۹_۱۰ صبح : نفس شفا ( ادامه سال گذشته ) ✔️ساعت ۱۳ _ ۱۳:۴۵ : طرح کلی اندیشه اسلامی ( ادامه سال گذشته ) ✔️ساعت ۱۴ _ ۱۵:۱۵ : حدیث خوانی و شرح حدیث بر محور کتاب ایمان و کفر اصول کافی محل برگزاری : موسسه عروج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
069_03.7.18 اصول کافی،کتاب ایمان و کفر.mp3
12.43M
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر جلسه شصت و نهم
180_03.7.21 فصل سابع،تبیین علامه در نفی شراکت در مفهوم.mp3
11.64M
الفصل السابع ( لامشارک به من حیث المصداق ) ( تبیین نظریه علامه طباطبایی ره) جلسه یکصد و هشتاد
181_03.7.22 فصل سابع،بیان علامه جوادی در توحید در قرآن.mp3
12.33M
الفصل السابع ( لامشارک به من حیث المصداق ) ( بیان علامه جوادی آملی،ج۲ تفسیر موضوعی ، توحید در قرآن ) جلسه یکصد و هشتاد و یکم
◾️رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر همگان تسلیت باد. السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فاطِمَهَ وَخَدِیجَهَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ؛ https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
1. ▫️مقوله تدریج 👇👇👇 1⃣ فهم اصل تدریج 2⃣ فهم کیفیت و چگونگی تدریج 3⃣ فهم مقاطع تدریج ⁉️دانستن این سه فهم چه تاثیری خواهد داشت؟؟ ⁉️چرا مقوله تدریج و کار مستمر باید در کار باشد؟؟ 🔸اگر فهم مقوله تدریج نباشد، اجازه امتداد تاریخ رو نمی‌دهد و اگر فهم امتداد نداشته باشیم، نمی‌توان تاریخ را تحلیل کرد.... 👈مثلا در جریان غزه و لبنان و مقاومت که تحت ولایت حضرت آقا هستند و بافهم رهبری روحی فداه، مشکلات و معضلات خود را حل می‌کنند و اگر فهم مقاطع تدریج نداشتند، تحلیل و امتداد تاریخ نداشتند. ✔️ مقوله ولایت، مقوله سرپرستی است و اگر مطرح نباشد، بی‌سرپرستی حاصل می‌شود و کار دست شخص می‌افتد که در اینصورت جریان غزه و لبنان رو چیزی جزء آوارگی و ویرانی تحلیل نمی‌کند و امتداد و مقاطع تاریخ رو نمی‌بیند اما در ظل و سایه فهم ولایت قرار بگیرد و از دیدِ وَلی نگاه بکند، چیزی دیگر تحلیل می‌کند که اینگونه مقاومت می‌کنند و چنین ایمانی دارند. 🔸اگر تاریخ فهمیده نشود، امتداد فهمیده نمی‌شود یعنی نمی‌فهمیم که کجای تاریخ هستیم و ایستاده‌ایم و چه کاری رو باید انجام بدهیم. 🔻نکته بسیارمهم و دقیق 🔹صِرف مشکل، دلیل برخروج از مسیر تدریج نیست بلکه در مسیر تدریج، مشکل وجود دارد. درس چهل و چهارم مبحث حرکت
2. ▫️مقوله تدریج 💢با تدریج و حصول و وصبر، رشد و نتیجه و ثمردهی حاصل می‌شود. 🔸مقاطع تدریج را باید دانست و صبر و حوصله کرد و الّا موقع سَرِبَزنگاه که موقع نتیجه و ثمردهی است، کار را رها کرده و به نتیجه و ثمردهی نمی‌رسیم. 🔸مقاطع تدریج را باید دانست و نباید گفت، بی‌اثر است بلکه همین مقاطع هستند که تاثیرگذار هستند و جهت سازی می‌کنند و باعث رشد انسان می‌شوند.... 👈از اینرو تفاوت آدم‌ها در زندگی و رشدشان در همین مقوله تدریج و کیفیت و مقاطع آن است، اگر افراد مکانیزم تدریج دستش باشد، رشد می‌کند و براساس تدریج، تحلیل می‌کند و به نتیجه و ثمردهی می‌رسد. 🔹افرادی که فهم تدریج ندارند، انسان‌های عجولی هستند که عجله آنها موجب اشتباه در فهم آنها می‌شود. 🔰انواع تدریج 1⃣ تدریج در فرهنگ 2⃣ تدریج در اقتصاد 3⃣ تدریج در سیاست 4⃣ تدریج در معنویت 6⃣ تدریج در کارِعلمی 7⃣ وغیره... ✳️ اگر طلاب در کارِعلمی خود تدریج و استمرار و حوصله و صبر به خرج بدهند، به نتیجه و رشد و ثمردهی می‌رسند. ⬅️ اگر طلاب، فهم‌تدریج و مقاطع تدریج داشته باشند، از فعالیت علمی خود دست برنمی‌دارند. ✅ اگر کل عمر خود رو خرج دین‌شناسی کنیم، کم هست چرا که چنین نکنیم، حسرت می‌خوریم چون سَرِسفره نشسته‌ایم اما گرسنه بلند شدیم و فهمی از دین و دین‌شناسی برایمان حاصل نشده است. 📖 در کارِعلمی خود باید فهم مقاطع تدریج داشت یعنی کاری رو که شروع کردیم به کجا ختم می‌شود و کجا داریم میرویم و در مسیر راه کجا هستیم و چه کاری باید در همان زمان انجام بدهیم. درس چهل و چهارم مبحث حرکت
3. ▫️مقوله تدریج 🔻تشویق در گام‌ و قدم اول و ندیدن نقص 💢در کار علمی و هر حوزه‌ای اول باید کار رو شروع کرد و نفس حرکت و شروع در امور تدریجی خیلی مهم هست هرچند در آن نقص وجود داشته باشد و به تدریج به فعلیت می‌رسد و کامل می‌شود از اینرو باید افراد را متذکّر نفس شروع و حرکت کرد تا استعدادها از بین نرود در نتیجه در گام و قدم اول باید تشویق کرد و نباید نقص دید. 👇راهکار فهم مقوله تدریج ✅ با متون دینی باید رفت و برگشت داشت و حالت دیالکتیکی داشت که اصل تدریج و کیفیت تدریج و مقاطع تدریج فهمیده شود. درس چهل و چهارم مبحث حرکت