eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
98.10.18(ج۱۰) مقاله اولی فصل ثالث.mp3
5.98M
مقاله اولی الفصل الثالث جلسه دهم
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی 👇👇👇
چکیده جلسه دوازدهم تفسیر المیزان سوره حمد .... موضوع جلسه: رب به چه معناست؟مالک کیست؟ • به مالک مدبر رب گفته می شود. • مالکیت یا حقیقی است یا اعتباری،شاخصه ی مالکیت اعتباری این است که اگر مالک از بین برود مملوک از بین نمی رود.مالکیت حقیقی یعنی با وجود و خواست مالک مملوک هست و با نخواستن مالک مملوک نیست . • شاخصه های مالکیت حقیقی: ۱.هستی مملوک قائم به هستی مالک است. ۲.مملوک جدا و مستقل از مالک وجود ندارد. ۳.مالک می تواند طبق دلخواه خود از مملوک استفاده کند. • مالکیت حقیقی یا متناهی است یا نامتناهی، مالکیت حق بر نظام هستی نامتناهی است . • ملک حقیقی جدای از تدبیر تصور ندارد ،نمی شود در اصل هستی وابسته به خدا باشد ولی در آثار هستی مستقل از خدا باشد ،اگر ذاتش قائم به چیزی باشد هر صفتی هم که دارد وابسته ی به آن است. • توحید ذاتی یعنی یکی در این عالم هست که روی پای خودش ایستاده "لا اله الا هو " • توحید صفاتی یعنی علم، قدرت،حیات، اراده و... انسان مال خداست ،همان طور که ذات انسان وابسته است صفاتش هم وابسته است . لا حی الا الله،لا قادر الا الله...در نتیجه لا اله الا الله ،هر چه زیبایی در این عالم هست مال خداست. • توحید افعالی یعنی علاوه بر این که ذات و صفات انسان وابسته است افعال او هم وابسته است ،لا حول و لا قوه الا بالله.قیام کردن کار انسان است ولی به حول و قوه ی الهی. @kanoon_tafakor
سلام علیکم ◾️ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه س 🔸فردا ،شنبه (۲۱دی ۹۸) تمام کلاسهای حجت الاسلام استاد مهدی منصوری زیده عزه برگزار خواهد شد. @kanoon_tafakor
مطلب هفتم.docx
31.8K
نهایه الحکمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
98.10.15(ج۳۷).mp3
12.9M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا جلسه سی و هفتم
98.10.21(ج۳۸) لم تدرکه الابصار.mp3
4.38M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... جلسه سی و هشتم
فراز.docx
31.3K
توحید صدوق فراز : لا تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا
(ج۱۹)98.10.15.mp3
10.15M
علم و علم آموزی 98.10.15 جلسه نوزدهم
98.10.15(ج۳۸)استحاله دور و تسلسل.mp3
7.29M
الحکمه الفصل الخامس استحاله دور و تسلسل جلسه سی و هشتم
98.10.17(ج۳۹)استحاله دور و تسلسل.mp3
8.29M
الحکمه الفصل الخامس استحاله دور و تسلسل جلسه سی و نهم
♦️جایگاه علمِ منطق در یادگیری علمِ فلسفه کسانی که وارد فلسفه می شوند از دو جنبه باید برخوردار باشند : یکی قدرت تحلیلِ فلسفی و یکی هم قدرت تلقی معارف فلسفی . فلسفه ، به دانش پژوه واقعی با رعایت همۀ آداب یادگیری فلسفه، دو ثمره را اعطاء می کند : اول : تحلیل فلسفی و دوم معارف فلسفی . در فوائد قدرت تحلیل فلسفی ، می توان به موارد زیر اشاره نمود : 1- تا قدرت تحلیل فلسفی در شخص نباشد ، نمی تواند از روح فلسفی بهره مند شود و کما کان ناچار است به سطحی از فلسفه بسنده کند . از اینرو برخورداری از قدرت فلسفی رد پیشبرد فلسفه بسیار مهم می باشد . 2- قدرت تحلیل فلسفی از جمله ملزومات موردِ نیاز در راستای اجتهاد فلسفی می باشد . اینکه اجتهاد فلسفی پیدا نمی شود و یا اینکه فلسفه در سطح یاد گرفته می شود ، به این دلیل است که یادگیرنده از تحلیل فلسفی برخوردار نمی باشد . 3- قدرت تحلیل فلسفی است که فلسفه را می تواند به امتدادات خود بکشاند . اگر فلسفه امتداد ندارد از جمله عوامل آن برخوردار نبودن از تحلیل فلسفی می باشد . قدرت تحلیل فلسفی این امکان را فراهم می آورد که امتدادات فلسفی را تحقق بخشد . از جمله عواملی که در ایجاد قدرت تحلیل فلسفی بسیار مثمر ثمر می باشد ، علم منطق می باشد . سرمایه گذاری بر منطق ، ایجاد ظرفیت و پتانسیلی است که آزاد شدن آن در ضمن یادگیری فلسفه می باشد که در صورت نبودن چنین ظرفیتی ، یادگیری فلسفه را با کَندی مواجه می سازد . از اینرو لازم است که فراگیران فلسفی تا می توانند در ابتداء بر منطق سرمایه گذاری لازم را داشته باشند و درس منطق را به معنای واقعی از جمله دروس مقدماتی برای ورود به فلسفه بدانند . علمِ منطق علاوه بر معارف منطقی ، قالبی را در سطح عمیقِ ذهن ارائه می دهد چرا که لایه های زیرین ذهن را مورد توجه قرار داده است که با توجه به آن ، ذهن در عمیق ترین لایۀ خود حرکت می نماید . بافتِ منطق ، بحث از لایه های عمیقِ ذهن می باشد ، اینکه از کلی بحث می کند ، یا از مفهوم بحث می کند و یا اینکه از اقسام کلی بحث می کند و یا ... یعنی کاری به زید و عمر وبکری که در جلوی چشم ما هستند ندارد و همچنین کاری هم به انسان و فرس و اسد و ... ندارد و کاری هم به حیوان یا نبات و یا جسم و جوهر و ..... ندارد بلکه وصفِ آن مفهوم را مورد توجه قرار داده است که آن کلیت است . این باعث می شود که ذهن بسیار عمیق گردد چون با مقولاتی در علمِ منطق اُنس گرفته می شود که در لایۀ اول ذهن نمی باشد و بلکه در لایه های عمیق ذهن مطرح می باشد که ذهن انسان ، با انس با این مقولات بسیار عمیق می شود . ♦️می توان فوائدی را برای علم منطق در نسبت به علمِ فلسفه قائل شد : 1- بستر سازی در جهتِ ایجاد قدرت تحلیل فلسفی 2- سرعت بخشی به فراگیری علمِ فلسفه 3- بهره مندی از معارف منطقی در یادگیریِ معارف فلسفی 4- عمیق شدن ذهن 5- ایجادِ دقت در فراگیری فلسفه 6- حلّ گشتن گره های ذهنی 7- بستر سازی در جهت شکل گیری ذهنِ انسجامی و انسجام ده ♦️سیر پیشنهادی در یادگیری منطق : 1- کتاب مقدماتی در علمِ منطق : مثل کتابِ آموزش منطق ، کتاب منطق ( 1 ) و .... 2- کتاب المنطق 3- کتاب منطق پیشرفته ؛ از عسکری سلیمانی امیری 4- کتاب برهان شفا می توان از کتبی - در ذیل کتبِ المنطق به بعد – استفاده نمود همچون : البصائر النصیریه ؛ المنطقیات فارابی ؛ شرح شمسیه ؛ جوهر النضید ؛ منطق نوین ، منطق صوری ؛ شرح مطالع ؛ اساس الاقتباس ؛ مقصود الطالب ؛ نقد الاراء المنطقیه ؛ شروح الشمسیه و ...... ♦️پیشنهاد : کسانی که می خواهند دوره فلسفی را شروع نمایند و از ذهنِ کندی برخوردار می باشند ، پیشنهاد می شود که چند ماه متمرکز منطق را فرا بگیرند و علی الخصوص بر جزء دوم کتاب المنطق که اثبات استدلال های مباشر و غیر مباشر می کند کار کنند و تمرین بر آن داشته باشند تا گره های ذهنی باز گردد . @kanoon_tafakor