با سلام
فهرست صوتهای تدریس بدایه الحکمه در کانال:
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانیه_فی_انقسام_الوجود_إلخارجی_و_الذهنی
#المرحله_الثالثه_فی_انقسام_الوجود
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_الثلاث
#المرحله_الخامس_فی_الماهیت_و_احکامها
#المرحله_السادسه_فی_المقولات_العشر
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
#المرحله_الثامنه_فی_انقسام_الموجود_الی_الواحد_و_الکثیر
تذکر: هشتک " #بدایه الحکمه " تمام مراحل بدایه به همراه مرحله اولی را نشانه می رود.
@kanoon_tafakor
♦️یادداشت_ویژه
حجتالاسلام استاد مهدی منصوری
🔴تعطیلی #مساجد ضربهای به پیکرۀ #معنویت اجتماعی
متأسفانه با شیوع ویروس کرونا، به جهت پیشگیری، عده ای روی به تقاضای تعطیلی مراسمات مذهبی آوردند تا آنجا که تقاضای تعطیلی نمازهای جماعت را هم در دستور کار خود قرار دادند و متأسفانه متدینین و مذهبی ها و علماء بلاد هم همراهی کردند و دستوراتی را صادر نمودند و در نهایت به تعطیلی نماز جماعت در مساجد انجامید.
⬅️آیا به عواقب چنین تعطیلی به این نحو فکر کرده ایم⁉️
⬅️آیا می دانیم چه ضربه هایی به پیکرۀمعنویت های اجتماعی در جامعه می زند⁉️
⬅️چرا نمی شود با رعایت تمامی توصیه های بهداشتی نماز جماعت در مساجد برگزار گردد⁉️
🔹می دانیم عده ای نه به خاطر شیوع پیدا نکردن ویروس، بلکه به جهت بغضی که در سینه از معنویت دارند در این تعطیلی می دمند و می خواهند کاری کنند که بدنۀ اجتماعی هر گزینه ای را برای درمان در ذهن داشته باشند جز معنویت و دعا؛ و به دنبال این هستند که این نسل نوجوان و جوان همه نوع تلاش برای درمان را ببینند و در نتیجه یک گزینه در اذهان جای بگیرد و آن اینکه یا باید به معنویت به طور کلی «نه » بگوییم و یا اگر هم « نه » نگفتیم، لااقل یک معنویت حداقلی فردی را ظهور و بروز دهیم که هیچ ارتباطی را نمی شود برایش با زندگی انسان تبیین کرد.
🔹اینها نه تنها به دنبال این هستند که یک ناکار آمدی را برای معنویت در جامعه القاء کنند و بلکه می خواهند نشان دهند که اصلا این گونه مراسمات است که به شیوع ویروس کمک می کند.
🔹اینها که به دنبال حذف معنویت از بدنۀ جامعه هستند، چقدر از این تصمیم خوشحال هستند و دارند القاء می کنند که مراسمات مذهبی و نماز جماعت، عِدل سایر مشاغل است که به تعطیلی انجامیده است و یا حتی کمتر از آن است و فریاد می زنند که همین مراسمات است که شیوع ویروس را رقم زده است .
متأسفانه علماء بلاد با حداقلی ترین استدلال های فقهی چنین نتایجی را می گیرند و همراهی هایی را صورت می دهند و متوجه نیستند که چنین تصمیماتی چه عواقبی را به دنبال دارد و باید منتظر بود در صورتِ بقاء این ویروس تا ماه رمضان، چگونه روزه های مردم تحت الشعاع قرار می گیرد و چه توصیه های بهداشتی مبنی بر روزه نگرفتن مطرح می شود و عده ای هم در نهایت حرمت روزه را بدون توجه به جهات دیگر نتیجه می گیرند.
بله ، می شود با حفظ تمامی توصیه های بهداشتی که با کمترین فکر، مدل های آن در مورد مساجد به دست می آید تعطیلی نمازهای جماعت در مساجد را شاهد نباشیم.
🆔 @mtabeen
@kanoon_tafakor
98.12.22(ج۶۲)مطلب ۱۰ نکته۴ و شروع نکته ۵.mp3
11.25M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
_نکته چهارم ) ضرورت فلسفه
مطلب دهم: غایت فلسفه
_نکته پنجم)ارزش شناسی معرفتی فلسفه
جلسه شصت و دوم
98.12.22(ج۲)الفصل الثانی فی اقسام الواحد .mp3
12.66M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثامنه_فی_انقسام_الموجود_الی_الواحد_و_الکثیر
_ الفصل الثانی فی اقسام الواحد
جلسه دوم
متن تقریظ رهبر معظم انقلاب حفظه الله بر کتاب «آن مرد با باران میآید»
نوشته : خانم وجیهه سامانی
بسمه تعالی
بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری که از ماههای آخر مبارزات نشان میدهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همهی جوانها و نوجوانهای امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسندهی کتاب باید تقدیر و تشکر شود انشاءالله.
مرداد ۹۸
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=44859
@kanoon_tafakor
متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای فرمانده معظم کل قوا به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص "پیشگری از ویروس کرونا و پیشگری آن" به این شرح است:
بسمهتعالی
سردار سرلشکر باقری
با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینهی کرونا به مردم عزیز تقدیم کردهاند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوههای لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژهی حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ اسفند ۱۳۹۸
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45148
@kanoon_tafakor
98.11.24(ج۳) فصل۳و۴،انوع حمل و اقسام حمل شایع.mp3
11.97M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثامنه_فی_انقسام_الموجود_الی_الواحد_و_الکثیر
_ الفصل الثالث الهو هویه و هو الحمل
_الفصل الرابع تقیسیمات للحمل الشایع
جلسه سوم
98.12.24(ج۶۳) نکته ششم روش فلسفه.mp3
10.82M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
_نکته ششم ) روش فلسفه
مطلب اول:
روش فلسفه عقلانیست و مصادیق فلسفه عبارتند از:
عقلانیت تحلیلی، عقلانیت توصیفی، عقلانیت استدلالی، عقلانیت امتداد بخش، عقلانیت انسجام بخش
مطلب دوم:
عقلانیت استدلالی در فلسفه
جلسه شصت و سوم
💠چکیده جلسه (۲۵) تفسیر المیزان سوره حمد ...
🍃موضوع جلسه:
بندگی و حضور...خدا را حاضر ببین و خود را نیز در محضر خدا ببین....
•🔹 زمانی که کل عالم مِلکِ حضرت حق هستند نه مملوک از مالک در حجاب است و نه مالک از مملوک، سراسر حضور است. بنابراین اگر انسان به حوزه هایی که او را متوجه مملوکیتش می کند توجه کند حضور حق را در عالم احساس می کند .
•🔹 بنده باید خداوند را به عنوان معبودی حاضر، معبودی که روبه روی او ایستاده است و خود در محضر اوست، عبادت کند، لذاست که بحث حضور قلب مطرح است .
• 🔹یکی از راه های حضور قلب در نماز این است که شخص به خود القا کند که می خواهد به محضر حق برود و عظمت حق را متذکر شود، لذا یکی از راه های حضور قلب در نماز، خوب اذان و اقامه گفتن است، چرا کهکبریایی حق را متذکر می شود، زمانی که کبریایی حق را متذکر می شود طبق کبریایی حق نشان می دهد که یک الله در این عالم هست،نشان می دهد که نبی کیست، ولی کیست و خود را در خدمت حقایق عالم می برد.
• 🔹یکی از راه های افزایش حضور قلب در نماز چند دقیقه سجده قبل از شروع نماز است.
• 🔹باید در زندگی به دو نکته توجه داشت:
۱.خدا را به عنوان معبود حاضر و رو به رو عبادت کرد .
۲.خود را حاضر در برابر حق انگاشت. راهکارش هم این است که انسان زندگی را بستر حضور کند و در بستر حضور با دیگران تعامل داشته باشد، در این صورت میان او و دیگران حرف بندگی است .
•🔹 نماز خاصیت نورافکن در زندگی را دارد، به میزان حضور در نماز حضور در زندگی می آید.
• 🔹حق عبادت خداوند این است که از هر دو جانب حضور باشد .از جانب پروردگار عزوجل به اینکه بنده وقتی او را عبادت می کند، او را به عنوان معبودی حاضر و رو به رو عبادت کند، و همین باعث شده که در سوره ی حمد در جمله ی "ایاک نعبد "ناگهان از سیاق غیبت به سیاق حضور و خطاب التفات شود، با این که تا کنون می گفت حمد خدایی را که چنین و چنان است، ناگهان بگوید"تو را می پرستیم " چون گفته شد حق پرستش او این است که او را حاضر و رو به رو ببینیم.اما از ناحیه ی بنده، حق عبادت این است که خود را حاضر و روبه روی خدا بداند، و آنی از این که دارد عبادت میکند غایب و غافل نشود و عبادتش تنها صورت عبادت و جسدی بی روح نباشد و نیز عبادت خود را تقسیم نکند که در یک قسمت آن مشغول پروردگارش شود و در قسمت دیگر آن مشغول و به یاد غیر او باشد.( کتاب المیزان)
•🔹 در بستر حضور التزام به حرام و حلال الهی راحت می شود، زندگی ضابطه پیدا می کند.
•🔹 یکی از راه های رسیدن به تقوا درک عالم حضور است، تا زمانی که انسان در بستر حضور قرار نگیرد نمی تواند تعاملاتش را تعامل ایمانی بکند.
• 🔹دین اجازه نمی دهد در اجتماع افراد به هر شکل که خواستند حاضر شوند چرا که نباید حضور را از بین ببرند بلکه باید طوری ظاهر شوند که حضور بیاورد.
•🔹 تجمل در زندگی، حضوری که هدف خلقت بوده است را از بین می برد.
•🔹 تبدیل قبرستان به تفریحگاه اشتباه است زیرا حضور را از بین می برد و غفلت می آورد.
• 🔹پنج نوبت نماز خواندن در شبانه روز برای آن است که بتواند غم و شادی ،خنده و خشم و...انسان را هم تبدیل به عبادت کند، کل زندگی اش را عبادت کند .
• 🔹در بستر حضور عبادت کنید تا حضور را به تمام صحنه ی زندگی بکشانید.
•🔹 "اقم الصلاه لذکری" فلسفه ی نماز ذکر حق است در نماز انسان ذاکر است و حق مذکور و به واسطه ی نماز به جایی می رسد که حق ذاکر می شود و انسان مذکور، نماز حضور را تقویت می کند .
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
تقابل و تخالف.mp3
12.13M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثامنه_فی_انقسام_الموجود_الی_الواحد_و_الکثیر
_الفصل الخامس
جلسه چهارم
98.12.27(ج۶۴) نکته ششم روش فلسفه.mp3
13.06M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته ششم ) روش فلسفه
جلسه شصت و چهارم
بیاناتی از رهبر معظم انقلاب درباره کتاب و کتابخوانی
#کتابخوانی_شماره_یک
«در تحول فرهنگی جامعه ما مطمئناً نیاز به آن است که ما در باب فرهنگ علوم و معارف بشری
۱. هم رقاء فرهنگی پیدا بکنیم
۲. هم شمول فرهنگی
۳. و هم خلوص فرهنگی.
یعنی خالص کردن فرهنگ اسلامی و ایرانی خود از چیزهایی که زائد و مضر است.
بلاشک معارف کنونی که در اختیار ماست به خاطر ضعف و انحطاط و فرهنگی که در طول دورههای اخیر دچارش بودیم با برخی زواید ، آن هم زواید مضر همراه است که بایستی فرهنگ ملت ما - که بر پایه های اسلامی و بینش اسلامی هم متکی است - از آنها استخلاص بشود. این سه چیز برای تحول و فرهنگی جامعه لازم است:
رقاء فرهنگی ، خلوص فرهنگی ، شمول فرهنگی .....
هوشمندی و با فرهنگ بودن ، حقا بایستی به همه قشرها و به همه مردم گسترش پیدا کند ؛ و این تلاش و مجاهدت لازم دارد.»
سخنرانی در مراسم چهارمین دوره انتخاب کتاب سال ۱۳۶۵/۱۱/۱۹
@kanoon_tafakor
31.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مهدی_احمد_بهشت
روایت حضرت آقا از بیسیم آخر شهید مهدی باکری به حاج احمد آقا کاظمی:
"اینجا یه ده باصفاییه؛وقت کردی بیا تماشا کن..."
پاداش جهاد فی سبیل الله....
@kanoon_tafakor
💠چکیده جلسه ۲۶ تفسیر المیزان سوره حمد ...
🍃موضوع جلسه:
بندگی و حضور ۲ ..حضور وجودی و حضور سلوکی ....
• 🔹حضور دو نوع است:۱.حضور وجودی؛ نظام عالم و بنده در برابر حق حاضر است و حق هم برای آن ها حاضر است چه بخواهند چه نخواهند ، مومن و کافر، البته مومن متوجه این حضور می شود ولی کافر نه ۲.حضور سلوکی؛ انسان با سلوک و ریاضت این حضور را درک می کند .
•🔹 به هر میزانی که انسان درک حضور بیشتری داشته باشد ایمانش هم بیشتر می شود و همین حضور قلب است .
• 🔹تمام زندگی انسان باید بستری برای حضور بشود و در این بستر تلاش و حرکت کند.
• 🔹برای این که انسان خود و خدا را حاضر ببیند باید بر رب العالمین بودن، رحمانیت و رحیمیت و مالک یوم الدین بودن حضرت حق، متمرکز شود . این کار سبب بندگی انسان می شود و بندگی هم سراسر حضور است .
•🔹 تسبیح یعنی انسان بینشی پیدا کند که اگر در عالم رنج و درد، ظلم و ستم، تفاوت در هستی و آفرینش مشاهده کرد آن را ناشی از سوء اختیار بشر ببیند و خداوند را منزه از آن.
• 🔹میزان خطا در زندگی زمانی پایین می آید که انسان خود را در محضر حق ببیند و حضور وجودی عالم را درک کند. این که خداوند هست و انسان جلوه ی اوست .
• 🔹رب یعنی زمام عالم را بر عهده گرفته، رحمن و رحیم یعنی جایی در عالم نیست که خالی از رحمانیت و رحیمیت حق باشد،مالک یعنی کل عالم مملوک حق است؛ پس کل عالم مربوب است، بنابراین جایی نیست که انسان در محضر حق نباشد لذاست که زبانش گویا می شود به" ایاک نعبد و ایاک نستعین".
• 🔹ذائقه ی عالم ایاک نعبد و ایاک نستعین است، بنابراین انسان نمی تواند هر فکری داشته باشد، هر نیتی داشته باشد، شکایت کند، معصیت کندو... چرا که ذائقه ی عالم نمی پسندد، سنت خداوند نمی پسندد.
•🔹 درک حضور سبب می شود که نور به زندگی انسان بیاید و نقش ها مشخص شود، لذا مادر می تواند نقش فرزندش در عالم را ببیند و در تربیتش نه افراط کند نه تفریط.
• 🔹درک حضور حالتی به نام تقوا را در وجود انسان ایجاد می کند، تقوا نور است "من یتق الله یجعل له مخرجا" ، "ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا" .
• 🔹فکر کردن بر روی مرگ و آخرت حضور را بالا می برد.
•🔹 اهل فکر شدن، اهل ذکر شدن، اهل عبادت شدن، اهل مطالعه شدن و مراوده با اهل تقوا درک حضور را بیشتر می کند.
• 🔹حق عبادت این است که انسان خداوند را حاضر و روبه رو ببیند، خود را هم در محضر حق ببیند و فکرش جای دیگر نرود .
• 🔹بداخلاقی ها، بی انصافی ها، بدرفتاری ها و... که در عالم دیده می شود، به انسان دل نبستن به غیر خدا را تذکر می دهد، به انسان گوشزد می کند که نزد غیر خدا نباید همه ی محبتش را خرج کند و همه ی محبت باید مال خدا باشد.
•🔹 سه نوع عبادت وجود دارد:
۱.عبادت تجار به طمع بهشت
۲.عبادت عبید در ترس از جهنم
۳.عبادت احرار فقط و فقط برای خدا عبادت می کنند. دسته ی اول و دوم دارای شرک خفی هستند چون چیزی را در کنار خداوند قائل شده اند .
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
سلسله مباحث #انس_با_دعا (۹)
💠دعا بیدار کننده فطرت هاست
🔹فروش دعای کمیل در کلیسایی در مسکو
🔹یک وقتی #دعای_کمیل را به زبان روسی ترجمه کرده بودیم. [در مسکو] من به کلیسایی رفتم دیدم در این کلیسا دعای کمیل را میفروشند. یعنی جزء کتاب مذهبی آنهاست. به کشیشی که آنجا بود گفتم این کتاب چیست؟ گفت یک گفتوگوی بین خدا و انسان است. گفتم: شما خواندید؟ گفت: بله، کتاب خوبی است و زیاد هم میخرند.
🔹من برای اینکه تشویقش کنم صد نسخه از او خریدم و به او دادم که ارزانتر بفروشد.
🔹همانجا یک آذری به من گفت وقتی دعای کمیل ما را مسیحیها اینقدر خوششان میآید، اگر ما دعای عرفه را برایشان ترجمه کنیم چه اتفاقی میافتد؟ همانجا به ذهنم رسید که دعای عرفه را هم ترجمه کنیم. رفتیم یک مترجم پیدا کردیم و دو برابر معمول به او پول دادیم و به او گفتیم در ترجمه خیلی دقت کن و بحمدالله دعای عرفه هم ترجمه شد. به ذهنم رسید مجموعه منتخب ادعیه شیعه را نیز ترجمه کنیم.
🔹باور کنید الان مسیحیها بیشتر از مسلمانها از این ادعیه استفاده میکنند. آنچه که ما داریم و قابل عرضه برای جهان است، فوقالعاده ارزشمند است.
خاطرهای از دکتر ابراهیم ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خبرنامه آینده روشن، شماره نوزدهم، خرداد ۱۳۹۳
@mtabeen
@kanoon_tafakor
98.12.29(ج۵)تضاد و ملکه و عدم ملکه.mp3
13.31M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثامنه_فی_انقسام_الموجود_الی_الواحد_و_الکثیر
الفصل السابع فی تقابل التضاد
الفصل الثامن فی تقابل العدم و الملکه
جلسه پنجم
99.1.1(ج۶)تقابل تناقص.mp3
10.92M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثامنه_فی_انقسام_الموجود_الی_الواحد_و_الکثیر
الفصل التاسع فی تقابل التناقض
جلسه ششم
99.1.2(ج۷)تقابل واحد کثیر،تطبیق با احادیث .mp3
14.23M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثامنه_فی_انقسام_الموجود_الی_الواحد_و_الکثیر
_الفصل العاشر فی تقابل الواحد و الکثیر
_تطبیق بحث واحد و کثیر با احادیث
جلسه هفتم
💠چکیده جلسه ۲۷ تفسیر المیزان سوره حمد ...
🍃موضوع جلسه:بندگی و حضور ۲ ...
•🔹 عبادت خالص، آن عبادتی است که هیچ شائبه ای در آن نیست و فقط و فقط معبود مدنظر است .
•🔹 اگر انسان خالصانه عبادت کند، زندگی او طاغیانه و مستکبرانه نیست بلکه زندگی او حاضرانه است.
• 🔹عبادت زمانی تمام و کمال می شود که عابد به غیر از خدا به کسی دیگر مشغول نباشد و در عملش شریکی برای سبحان قائل نباشد و دل او در حال عبادت متعلق به جایی نباشد، نه امید به بهشت و نه ترس از جهنم، در این صورت عبادتش خالص و برای خداست.
• 🔹یکی از راهکارها برای رقم زدن یک زندگی خالصانه این است که سقف خواسته ها را بالاتر از رسیدن به بهشت قرار داد، در این صورت سطح افق، سطح نگاه و سطح معرفت ارتقاء می یابد.
•🔹 افزایش معرفت،تفکر ،مطالعه و شرکت در جلسات معرفتی افق را وسعت می دهد.
•🔹 حریت و داشتن افق وسیع و بالا اخلاص را به ارمغان می آورد.
•🔹 راه خالص شدن عبادت این است که انسان عابد از امید به بهشت و ترس از جهنم و حتی کمال خود بگذرد .حتی از کمال خود بگذرد چرا که اشتغال به نفس منافی مقام عبودیت است، مشغول به خود نباشد یعنی در عبادت به رشد و کمال و منافع خود توجه نکند چرا که با عبادت این ها قهرا حاصل می شود، این مرحله ی فناست؛ رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند...
•🔹 عبادات دو دسته هستند: عباداتی مانند نماز، ذکر و زیارت که حضور در آن ها موج می زند و عباداتی مانند خوردن، خوابیدن و صحبت کردن که حضور در آن موج نمی زند. باید عباداتی که حضور در آن ها موج می زند را با قوت و قدرت انجام داد تا حضور آن ها به اعمالی که حضور در آن ها موج نمی زند پرتوافکنی کند.
• 🔹انسان عبد وجودی است و از خود چیزی ندارد پس باید نگاهش تماما به مولا باشد، در مقام افعال" لا حول و لا قوه الا بالله"توحید افعالی، در مقام صفات" لا اله الا الله"توحید صفاتی، در مقام ذات فقط و فقط یک ذات ببیند که همه ی عالم پرتو، تجلی و آیه ی او هستند. بنابراین اگر انسان بخواهد به مقام عبودیت حقیقی برسد نباید خود را ببیند و فقط حق را ببیند و حق. لذاست که می گوید "نعبد" چرا که همین میزان هم در ذم نفس و دور افکندن تعینات و تشخصات اثر دارد.
• 🔹پس از "ایاک نعبد"، "ایاک نستعین"را آورده است چرا که با گفتن می پرستیم گویا قدرت و اراده ای برای آن جمع قائل شده است و این نقص است، لذا برای از بین بردن این نقص گفته" ایاک نستعین" تا ابراز کند که این عبادت هم با قدرت و اراده و استقلال شخصی نیست بلکه به مدد حضرت حق است.
• ایاک نعبد یک راهبرد است برای این که انسان خود را نبیند.
•🔹 در عبادت حقیقی باید حضور خالصانه وجود داشته باشد نه حضور مشرکانه، حضور هم با غیبت در تضاد است و متناسب با مخاطب بودن است لذا سه آیه ی اول سوره حمد غایب است و آیه ی " ایاک نعبد و ایاک نستعین" را حاضر آورده است چرا که نمی توان گفت در محضر کسی هستم که غایب است و می خواهد بگوید در محضر کسی هستم که حاضر است. به این تغییر بیان از غایب به مخاطب التفات می گویند.
•🔹 ایاک را بر نعبد مقدم کرده است تا بیان کند که فقط و فقط حضرت حق در عالم صلاحیت پرستش دارد ؛ که این همان توحید عبادی است.
• 🔹نعبد را مطلق آورده است و پس از آن قیدی نیاورده تا مشخص شود که در همه جا باید بندگی کرد.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@Kanoon_tafakor
99.1.3(ج۶۵)مبنای علامه برای عدم ورود برهان لمی در فلسفه و اشکالات به علامه، المدخل.mp3
14.86M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
_مبنای علامه برای عدم ورود برهان لمی در فلسفه و اشکالات به علامه
_متن خوانی المدخل
جلسه شصت و پنجم
#یادداشت_ویژه
💠چه کسانی مترصد فرصت ها هستند ؟
🔹طلاب اگر بخواهند در قوی شدن انقلاب اسلامی دخیل باشند و بستر را برای تمدن اسلامی فراهم سازند باید نیازهای اجتماعی را برانگیزانند که بدون برانگیختن حسّ نیازهای اجتماعی مردم نمی توانند به کمک انقلاب اسلامی آیند.
🍃جامعه باید رجوع به طلاب داشته باشند که این رجوع همیشه در قالب رجوع فقیر به غنی است🍃
و تا فقیر در حکمت و معنویت احساس فقر نکند و متوجه نباشد که غنایش کجا حلّ می شود و تا طلابی که باید غَنی باشند، خود را غَنی نکنند و اگر غَنی شوند، تا احساس غِنی نکند و تا متوجه نباشند که مسئولیت نرم افزار زندگی مردم را به عهده دارند؛ از این رو مردم نیازی نمی بیند که به علماء رجوع داشته باشد و حکمت علماء ربّانی را محور زندگی قرار دهد و طلّاب هم تلاش متناسب را نمی کنند که خود را به رسالت های طلبگی خود نزدیک نمایند.
🔹ما برای اینکه بتوانیم حسّ نیازهای اجتماعی را برانگیزانیم
باید به رسالت های طلبگی خود برگردیم که با رجوع به اصالت های طلبگی می توانیم حسّ نیاز مردم را برانگیزانیم.
🔹 اصالتهای طلبگی، در چند مسئله ظهور و بروز پیدا می کند که یکی علم و ملّاگی است و یکی اخلاق و معنویت و یکی هم رسالت اجتماعی که قالبی خاص برای ارائۀ علم و معنویت می باشد که در بلاغ و تبیین و طبابت و درمان و دفاع و حمله ( هجمه ) محقق می شود.
🔹طلابی که اینگونه قدم بر می دارند و با مبارزه و جهاد موانع را از میان بر می دارند می توانند در این تاریخ خود را در اراده ایی که خدای متعال برای این تاریخ کرده است، فانی سازند و حاج قاسمِ دیگری در عرصۀ دیگری باشند.
چون اگر کسی بخواهد حاج قاسم باشد لازم نیست که در کار و حرفۀ حاج قاسم، ورود کند و بلکه در رسالت خودش باید بگوید «اصغر من را از دو تا گلوله می ترسانی» که گلوله های حاج قاسم های دیگر که ممکن است انسان را زمین گیر کند، همچون فشارهای اجتماعی، غفلت های حاکم اجتماعی ، غفلت های موجود در میان طلاب، افراط و تفریط های خانوادگی، تنبلی ها، از دست دادن فرصت ها و ... می باشد.
🔹طلّابی که اینگونه قدم برمی دارند و متوجه و متذکر عهد ایمانی طلبگی می باشند، مترصد فرصت ها می باشند و فرصت ها را از دست نمی دهند و نمی گذارند غفلت ها به سراغ آنها آیند و همۀ فرصت ها را از دست دهند و بلکه با برنامه ریزی و تعامل خوش و زیبا با حضرت بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف کار را به پیش می برند و می دانند بهترین راه تقویت همّت و اراده ، تعامل خوش است؛ هر چند مطالبی دیگر است که بعضی از آنها در جلسات سبیل(#ارزش علم و آموزی ) گفته شده است و بعضی در نوشته جات « #چگونه_درس_بخوانم » می آید.
#استاد_مهدی_منصوری
🆔 @mtabeen
@kanoon_tafakor