001_1400.1.25بینش اول ،قدرت انتخاب و اختیار.mp3
17.55M
#بینش_های_مقدماتی_روزه
بینش اول:انسان دارای قدرت اختیار و انتخاب است.
عبادات در منظومه و ساختار بینشی است که جوابگو و معنادار می شود . بدون وجود چنین ساختاری بی معنا می شود و در اینصورت انسان ها رغبت و انگیزه ای ندارند که به سمت آن روند .
از جمله مولفه های ساختار معنایی عبادتی همچون روزه این است که انسان اختیار دارد و انتخابگر است .
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
جلسه اول
090_1400.1.25 ادامه فرع اول اصالت الوجود.mp3
7.95M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فروعات و لوازم اصالت الوجود
فرع اول
جلسه نود ام
040_1400.1.25 مرحله ۱۰ فصل ۱۲.mp3
19.46M
#بدایه الحکمه
#المرحله_العاشر
الفصل الثانی عشر
جلسه چهلم
041_1400.1.26 مرحله ۱۰ فصل ۱۲.mp3
21.05M
#بدایه الحکمه
#المرحله_العاشر
الفصل الثانی عشر
جلسه چهل و یکم
091_1400.1.26 فروعات اصالت الوجود ،فروع اول.m4a
26.81M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فروعات و لوازم اصالت الوجود
فرع اول
تفسیر اول از آیت الله جوادی آملی
جلسه نود و یکم
002_1400.1.26 بینش دوم ،هدف خلقت.mp3
29.07M
#بینش_های_مقدماتی_روزه
بینش دوم: هدف خلقت انسان
از جمله مولفه های ساختار معنایی عباداتی همچون روزه این است که انسان هدف خلقت خود را بداند .
هدف خلقت انسان متناسب با ظرفیت و پتانسیل و استعدادهای انسان است . استعداد انسان در عقلانیت است ؛ از اینرو کمال انسان هم در فعلیت عقلانی و ظهور عقلانیت است که خود را به بندگی و در نتیجه به خلافت الهی پیوند می زند .
روزه با چنین مولفه ای معنای خودش را می یابد و می تواند جهت خاص خود را در نظام اندیشه ای و رفتاری پیدا کند .
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
جلسه دوم
092_1400.1.28 فروع اول،تفسیر دوم استاد فیاضی.mp3
15.9M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فروعات و لوازم اصالت الوجود
فرع اول
تفسیر دوم از استاد فیاضی
جلسه نود و دوم
042_1400.1.28 مرحله ۱۰فصل۱۲.mp3
19.88M
#بدایه الحکمه
#المرحله_العاشر
الفصل الثانی عشر
جلسه چهل و دوم
003_1400.1.28بینش سوم عبودیت.m4a
29.55M
#بینش_های_مقدماتی_روزه
بینش سوم: عبودیت و بندگی
از جمله مولفه های ساختار معنایی عبادات و از جمله روزه بایستگی فرهنگ عبودیت و بندگی در زندگی است .
اگر هر موجودی در این خلقت عبد وجودی است از اینرو در توافق با عبدانیت وجودی ، می بایست با اراده و اختیار خود عبد سلوکی باشد و سلوک الی الله را در سراسر زندگی خود حاکم گرداند .
کسی که به فهم بایستگی حاکمیت فرهنگ عبودیت در زندگی دست یافت ، روزه برای اش معنادار می شود . چون روزه به طور ویژه به او کمک خواهد کرد که بتواند عبودیت در زندگی را محقق سازد .
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
جلسه سوم
043_1400.1.29 مرحله ۱۰ فصل ۱۳.mp3
23.55M
#بدایه الحکمه
#المرحله_العاشر
الفصل الثالث عشر
جلسه چهل و سوم
بینش ۲۹ فروردین.m4a
21.07M
#بینش_های_مقدماتی_روزه
بینش چهارم : بایستگی حاکمیت بخشی اندیشه سلوک در زندگی
خدای اول و آخر و ظاهر و باطن در عالم وجود ، می بایست با اراده و اختیار سلوکی انسان اول و آخر و ظاهر و باطن زندگی قرار بگیرد و تمامی زندگی انسان را پر نماید .
چنین انسانی می تواند در چارچوب اندیشه سلوکی هر چیزی را با مولفه سلوک بسنجد و بر طبق آن به پیش برد .
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
جلسه چهارم
093_1400.1.29 تفسیر سوم (حجت الاسلام عشاقی).mp3
10.97M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فروعات و لوازم اصالت الوجود
فرع اول
تفسیر سوم از حجت الاسلام عشاقی
جلسه نود و سوم
🍃سلسله مباحث #انس_با_دعا (۱)
( به مناسبت ماه مبارک رمضان )
💠انس با ادعیه راهی برای درمان رذائل
💠انس با ادعیه بستری برای درمان رذائل است. ارتباط انسی با خدای متعال با ادبیات خاصی که در دعا تعلیم دادهاند راه را برای درمان رذائل در سر صحنه انس با ادعیه فراهم می کند.
💠وقتی در دعای ابوحمزه می فرماید: «فمن یکون اسوء حالا منی» در این صورت با فقری که بر خود حاکم می بیند راه بر ورود عجب و خود شیفتگی و تکبر و خود برتر بینی بسته می شود.
💠راه این است که مأنوس شویم تا با نگاه و معرفتی که بر خود و عمل خود حاکم می کنیم، بسیاری از عملکردهایی که بر پایۀ توهمات است زدوده شود. متأسفانه چون نگاهی که به ادعیه باید باشد در حال حاضر نیست ، انس هم کمتر برقرار می شود و دغدغه های ایمانی کمتر در ما احیاء می شود و یک غفلت و خود فراموشی در ما فراهم می شود. .............
#ادامه_دارد
#انس_با_دعا
094_1400.1.30 فروعات اصالت الوجود.mp3
13.2M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فروعات و لوازم اصالت الوجود
جلسه نود وچهارم
044_1400.1.30 مرحله ۱۰.mp3
15.44M
#بدایه الحکمه
#المرحله_العاشر
الفصل الرابع عشر فی السرعت و البط
جلسه چهل و چهارم
005_1400.1.30 ببنش پنجم ادبیات نیاز به بندگی.mp3
18.18M
#بینش_های_مقدماتی_روزه
◀️بینش پنجم: نیاز انسان به تکلیف و محور نبودن سود و ضرر خدای متعال در تکالیف
✅خدای متعال در تکالیف بر انسان ها به دنبال سود و ضرر نیست و انسان نیازمند به تکلیف هستند .
✅خدای غنی ، به جهت کمالش است که کار می کند نه اینکه به کمال برسد .
✅از اینرو راه رسیدن به خدای عالی و عظیم و رفیع ، برای انسان ، تکالیفی است که به عهده اش می باشد تا بتواند در پرتو آن قرب الی الله به عظمت و علو دست یابد .
✅می بایست ادبیات بدهکاری در نسبت به تکلیف و نیاز به تکلیف برای انسان شکل بگیرد .
✅با وجود چنین مولفه ای در ساختار معنایی روزه ، انسان می تواند به روزه ای که زحمت هایی را برای نفسانیت انسان ایجاد می کند ، رغبت بسیار بالایی نشاندهد و در استقرار در حیطه عقلانیت آن را به لذت تبدیل نماید .
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
جلسه پنجم
هدایت شده از معنا
💢 این کتب، تفسیر انفسی قرآن مجیدند.
علامه #حسن_زاده_آملی :
بعضى از بزرگان در ماه مبارک رمضان شرح فصوص قيصرى تدریس مىفرمودند، از ايشان سؤال شد که در ماه رمضان به چه اشتغال دارید؟
فرمود به تفسیر قرآن مشغول هستیم.
و به راستی اين طور است که کتب عرفانی تفسیر انفسى قرآن مجيدند ... کتب عرفانی، فتوحات و مصباحالانس و فصوص و تمهیدالقواعد ... اين ها تفسیر انفسى قرآن مجيدند.
📔 کتاب "گفت و گو" با علامه حسن زاده آملی، ص۲۱۲
006_1400.1.31 بینش ششم.mp3
20.42M
#بینش_های_مقدماتی_روزه
◀️بینش ششم : خشوع و خضوع در برابر حق تعالی
✅قلبی که در آن خشوع باشد ، تنی که بر اساس آن کار می کند سرکش نیست و بلکه رام است و چنین بدنی خاضع است .
✅قلب خاشع ، باعث می شود انسانی که به طور وجودی به حق تعالی تکیه کرده و توکل نموده ، به طور ارادی و سلوکی نیز توکل به خدای متعال داشته باشد .
✅کسی که بتواند خود را به عرصه توکل سوق دهد ، از حیات و قدرت و اراده و علم ویژه غیبی و الهی برخوردار می شود .
✅با وجود چنین امکاناتی در انسان ، عبادتی همچون روزه سخت نمی شود و مجهول نمی ماند .
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
جلسه ششم
095_1400.1.31 فروعات اصالت وجود.فرع۱.نظرمختار.mp3
17.5M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
فروعات و لوازم اصالت الوجود
نظریه مختار:تحلیه و تخلیه
جلسه نود وپنجم
045_1400.1.31،مرحله10،فصل15و16.mp3
46.6M
#بدایه الحکمه
#المرحله_العاشر
الفصل الخامس عشر و السادس عشر
جلسه چهل و پنجم
🍃سلسله مباحث #انس_با_دعا (۲)
💠 به هر میزانی که انس با دعا باشد رذائل از میان برداشته می شود.
💠 دعا دستگاهی است که نفس را در میدانی می آورد و در برابر مهربانی حق تعالی و جود و کرم او قرار می دهد تا پستی اش و خرابکار بودنش در آیینه مهربانی حق تعالی معلوم شود « ادعوک یا سیدی بلسان قد اخرسه ذنبه؛ رب اناجیک بقلب قد اوبقه جُرمُه ادعوک یا رب راهبا راغبا راجیا خائفا »
💠 و از آن طرف اوج لطف و رحمت حق به او به نمایش گذاشته شود. « اذا رأیت مولای ذنوبی فَزعتُ و اذا رأیتُ کرمک طمعتُ فان عفوتَ فخیر راحم و ان عذَّبتَ فغیر ظالم »
#ادامه_دارد
فرمایشات مهم و زیبایی جناب استاد عابدینی :
🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور
⚡️ما یک علائم ظهور داریم، و یک شرایط ظهور. از جمله شرایط ظهور آماده شدن یک تعدادی از یاران حضرت است که بیان شده است. از جمله علائم ظهور، اصول و قواعدی مصداقی است که اسباب شناخت مسیر خواهند بود. مثلا در جریان بعثت خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علائمی برای شناخت حضرت در کتب پیشینیان قرار داده شده بود که بتوانند شخصیت ایشان را با یقین تشخیص دهند، کما اینکه در قرآن کریم میفرماید آنها پیامبر را آنطور میشناختند که پسرانشان را میشناختند: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُم» (بقره 146، و انعام 20)
⚡️در علائم ظهور پنج علامت را جزو علائم حتمیه قرار داده اند: خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، خسف بیداء (فرو رفتن سپاه سفیانی در زمین صحرایی بین مکه و مدینه)، قتل نفس زکیه.
⚡️در مجموعه علائم ظهور (بخصوصه در موارد غیر حتمی)، در طول دوران های مختلف مصادیقی پیدا کرده، و معلوم نیست که فقط منحصر به مصادیق همان سال ظهور باشند.
⚡️بعضی از این علائم ظهور، مشترک هستند بین علائم ظهور و علائم رجعت و علائم قیامت، که بر اساس نگاه علامه طباطبایی این از مبانی مهم اندیشه ای است، که «ظهور و رجعت و قیامت سه مرتبه از یک حقیقت هستند، که آن حقیقت، "بروز توحید" است»، ولذا باعث میشود که علائم در هر سه مرتبه، سه بروز تشکیکی دارند و سه مرتبه علائم از یک حقیقت باشند. مثلا صیحه آسمانی و ندای جبرئیل بر تایید امام زمان (علیه السلام) در هر سه مرتبه سه بروز خاص خود را داشته باشد.
🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور
⚡️در مجموعه علائمی که برای ظهور آمده، منطقه سوریه یک تمرکز خاصی دارد (بخصوصه در خروج سفیانی)، و بعد آن به ترتیب یمن، عراق، ایران و افغانستان (خراسان قدیم)، حجاز، فلسطین، اردن، و ترکیه در روایات ذکر شده اند که نشان میدهد باید حوادث این منطقه ها را رصد کرد، و آماده بودن برای شناخت فرصتهای موجود در آنها و استفاده از آنها باید داشت.
⚡️دشمنان ما هم با اطلاع از اخبار این منطقه ها در پیشبینی های روایات از حوادث آخرالزمانی، به دنبال تأخیر انداختن ظهور بودند، اما خدای سبحان کار همین دشمنان را در جهت تعجیل و تسریع و تثبیت در حرکت بسوی ظهور قرار داده است، چرا که امر خدا بر اراده بندگان غالب و قاهر است: «وَاللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمرِهِ ولكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لايَعلَمُون» (یوسف، 21). درست عملیات دشمنان ما در مناطقی بوده که روایات آخرالزمانی ما در همین مناطق بوده است و کارشان موجب پیوستگی و قدرت یافتن محور مقاومت در مقابله با آنها شده است. مثلا سوریه در اثر این فشارها یک منطقه حاصلخیز از نیروی مجاهد پرور شده است
🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر
⚡️ما هنوز از ظرفیت مهدویت و نقشه راه تمدنی آن در نظریه سازی و نظریه پردازی استفاده نکرده ایم. مهدویت یک نظریه تاریخ ساز و آغاز حیات حقیقی انسانی است پس از پایان زندگی محصور در روابط دنیوی و پست انسان.
⚡️آینده پردازی امیدآفرین و انگیزشی و عمیق تمدنی در فضای مهدویت یک افق روشن و بی منتها بسوی بینهایت (تا قیامت در ثمره شکوفایی انسان) دارد، که این آینده نگری محدود به افق گرایشهای مادی و وهمی نیست، و همچنین یک حالت صرفاً انفعالی و جبر تاریخی (بدون دخالت انسان) نیست، بلکه با فاعلیت ما و فعل و اختیار انسان های منتظر و تکلیف گرایی ایشان مرتبط است. یعنی در عین اینکه یک هدف قطعی در آینده تاریخ است، اما زمانش و تأخیر یا تسریعش بسته به حرکت ها و افعال انسان های منتظر است.
🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری
⚡️ظرفیت عظیم نظریه تمدنی مهدویت و ممتاز بودنش در مقایسه با آینده پردازی های دیگر مکاتب آشکار میشود. وقتی نظریه پردازی های دیگر و به صحنه آمدن افکار دیگر انسانی در دولت ها و سیاست ها واقع شده باشد، و تمام آنها حد و ضعف و نقصهایشان آشکار شده باشد، آن وقت اوج فکر و صحنه گردانی نظریه مهدویت خودش را نشان میدهد، لذا میفرمایند دولت ما اهل البیت (ع) «آخرین دولت» است.
🔻پیرامون موضوع «آخرین دولت»
⚡️در روایت، امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «لِکُلِّ أُنَاسٍ دَوْلَةٌ یَرْقُبُونَهَا وَ دَوْلَتُنَا فِی آخِرِ الدَّهْرِ تَظْهَر»، «هر عدّه ای را حاکمیّت و دولتی هست که منتظرش هستند، همانا دولتِ ما در آخر دهر ظاهر میشود.» (امالی صدوق، ص489)؛
⚡️همچنین میفرمایند: «مَا یَکُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا یَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا یَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّینَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ یَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْلِ»،
#استاد #عابدینی