eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
510 دنبال‌کننده
193 عکس
20 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
📘 😱خیلی وقت کم دارم چگونه این همه درس رو مطالعه کنم خدایا کمکم کن⁉️😭 راه حل مشکل شما در این کلید است.👆👆👆👆 🌺مهارت تندخوانی در یک صفحه🌺 📣مهارتی که برای 1⃣هر محصل و 2⃣هر مبلغ و 3⃣ هر محققی و 4⃣هر مجتهدی تعلمش واجب است.🙏🙏🙏 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📘یکی از ابزارهای تحلیل و فهم آیات و روایات 👨‍🏫یکی از ابزارهای مهم جذاب سازی سخن 📖اگر جناس ابزار فهم قرآن و روایات است 🎙اگر جناس ابزار جذاب سازی سخن است پس بر 1⃣هر مبلغ 2⃣هر مجتهد 3⃣هر مدرس 4⃣هر سخنور و سخنگو 🔊 داشتن این کلید ضروری است.🎁 📣۳۰ صفحه جواهر البلاغه در یک نگاه 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🤲پاسخ سئوال عوامل دخیل در اجتهاد👆👆👆🤝 🎁کسی که بخواهد مجتهد بشود بصورت عملیاتی چه برنامه ای را باید دنبال کند؟⁉️ (در بعد علمی نه عملی، در عرصه حکم‌شناسی نه موضوع‌شناسی) ✅سیر مطالعاتی اجتهادپژوهی در سازه‌های ذیل 📚1. قواعد کاربردی ادبیات را (لغت،صرف، نحو، بلاغت) جهت فهم معانی ظاهری و باطنی قرآن و حدیث تحصیل کند 📘2. آیات الاحکام آشنا باشد (فقه القرآن و ..) 📗3. در تفسیر قرآن مهارت داشته باشد (قواعد کاربردی علم تفسیر =40 قاعده) 📔4. راوی شناسی بداند تشخیص راویان ثقه از غیر آن(قواعد کاربردی رجال =40 قاعده) 🔎5. در تفسیر حدیث مهارت داشته باشد (فقه الحدیث) نگاه جامع و رویکردتحقیقاتی و ضرب بعض روایت به بعض داشته باشد (یک دور مطالعه تحقیقی وسائل الشیعه) 📘6.در استخدام قواعد کاربردی اصول مهارت داشته باشد (قواعد کاربردی علم اصول =30 قاعده) 📘7. در استخدام قواعد الفقهیه کاربردی مهارت داشته باشد.(مهمترین قواعد فقهی=۳۰ قاعده) 📚8.مصداق‌شناسی تطبیقی: در رد الفرع الی الاصل مهارت داشته باشد 📓9.مهارت قول‌شناسی: اقوال فقها در مسئله را از کتب مانند مفتاح الکرامه و جواهر الکلام استقصاء کنیم. 📙10. تاریخ(روندشناسی) تاریخ فقه عامه و سیره اهل بیت علیهم السلام (سبک زندگی پیشوایان) بداند 📒۱۱.فهرست قواعد عقلی قطعی: دلیل عقل قواعد کاربردی منطق و فلسفه ۱۲.مقاصد الشریعه و بحث ملاکات احکام تسلط داشته باشد ۱۳.عرف شناسی (مکلف شناسی) 📝این برنامه بعنوان یک سیر مباحثاتی یا سیر تحقیقاتی نیز قابل تعریف است. 📣از رفقای که عوامل و مولفه های دیگر به ذهن شان میرسد و ما را از ارشادات خود بهره مند می‌سازند کمال تشکر را دارم🤝🤝 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از طه
. در وصیت نامه آیت الله شیخ ابوالحسن شعرانی ، سفارش به طلاب علم آمده است : " طالب علم ، اوقاتی را که در راه علم صرف نمی کند ، به عبادات مستحبی و نوافل اختصاص دهد ، و واجب است که قرائت قرآن کریم را در طول شبانه روز ، ترک نگوید ". 📚 کتاب افلاکیان خاک نشین ، صفحه ۵۹ . ╭┅─────────┅╮ 🌹@jawaher_kalam ╰┅─────────┅╯
تند خوانی.pdf
154.5K
🎁طبق درخواست برخی از احبه اساتید یکی از اعزه اساتید زحمت کشیدند فایل تایپ شده 🌷هنر تندخوانی🌷 را ارسال کردند. توضیحات در مطلب بالا آمده است.👆 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
جناس.pdf
605.2K
🎁ابزار جناس پی دی اف خدمت علاقمندان عزیز با ذکر نام منبع انتشار بلامانع است. توضیحات در مطلب بالا آمده است.👆 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از تعجیل ظهور
••••🍃•••کانال فراست••••🍃••• 📚 کتاب الگوریتم دانش اصول‌فقه 🔰آموزش روش استنباط فقهی 💹ترسیم نقشه راه اجتهاد از نقطه آغاز تا فرجام کار‌ ❇️یک دوره دانش اصول‌فقه با نگاهی آموزشی و فرایندی در دوره عمومی 🌹 🍃🌹 🌹🍃🌹 🕊•••🍃»🌹«🍃••••🕊•••🍃» 🆔https://eitaa.com/joinchat/2974941640Cf9be34874d 🆔@algoritmosol
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه شانزدهم6⃣1️⃣ 💐مهارت پانزدهم5⃣1⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 🎁مژده بخش۳: 🌺 بسته مهارتهای نحوی اجتهاد🌺 بحمدلله آغاز گردید.🙏🙏 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از طه
📢 تنوع علمی مرحوم علامه طباطبائی کم‌نظیر است ✏️ رهبر انقلاب: مرحوم علامه طباطبائی... در تنوّع دانشی انصافاً کم‌نظیر است... ایشان فقیه است، اصولی است، فیلسوف است، دارای غُور شدید در عرفان نظری است، عالِم به هیئت و ریاضیات است، عالِم برجسته‌ی تفسیر و علوم قرآنی است، شاعر است، ادیب است، در علم انساب، علم نسب، ایشان یک فرد ماهر و فعّال است... یعنی انسان یک تنوّع علمی عجیبی در ایشان مشاهده میکند. حالا مثلاً گفتم ریاضیات و هیئت؛ میدانید ــ یعنی شاید معروف است ــ که نقشه‌ی مدرسه حجّتیّه‌ی فعلی را ایشان کشیده؛ یعنی یک معمار به تمام معنا و یک معمار کامل است. ✏️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه هفدهم7⃣1️⃣ 💐مهارت شانزدهم6⃣1⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁یکی از مباحث حکم شناسی در بحث دلالت نهی بر فساد، اینست که آیا بین حکم تکلیفی (حرمت طبق نظر میرزایی نایینی و حرمت و کراهت طبق نظر آخوند خراسانی) و بین حکم وضعی (بطلان) ملازمه است؟ برخی از اساتید درس خارج قائل به تلازم نیستند اما نظر مقام معظم رهبری را در این زمینه بعنوان یک فقیه تمدنی ببینید 👇👇👇👇 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 تلازم حکم تکلیفی و وضعی از نگاه مقام معظم رهبری: 🔹 حاصل و مجمل استدلال بزرگان علم اصول این است، که می‌گویند: نهی تکلیفی در معاملات یک اعتبار و یک جعل از قِبَل مولاست، نهی وضعی هم یک اعتبار و جعل دیگر است. این دو به هم ربطی ندارند. وقتی که مولی می‌گوید: این کار را نکن، به معنای اینکه این امر حرام است، این، یک نوع نگاه به این امر و معامله است. وقتی‌ که می‌گوید: این معامله باطل است! این، یک نوع اعتبار دیگر و یک حرف دیگری است. این دو گفتار ربطی به هم ندارند. 🔸 آنچه به نظر ما می‌رسد، این است که: تفکیک این دو اعتبار از یکدیگر و احتمال این معنا که در یک معامله‌ای نهی تکلیفی یعنی مبغوضیت برای مقنّن و شارع باشد و در عین حال این معامله صحیح و ممضی و نافذ باشد، گرایش به این فکر اساساً ناشی از عدم التفات به حکم فقهی اسلامی به عنوان یک قانون جامعه و نگاه به فقه به عنوان یک دستور حکومتی است. 🔹 بله، اگر فقه برکنار از جریانات زندگی دانسته شود و گفته شود که فقه برکنار از مسائل حکومتی می‌باشد، آن وقت نگاه به فقه، نگاه غیر حکومتی است. لذا به ملزومات قانونگذاری فقهی، آن وقتی که می‌خواهد جامعه را اداره کند توجّه نمی‌شود. 🔸 اين دقّت‌های باریک‌ بینانه، این تفکیک اعتبارات از یکدیگر، اینها هم طبعاً به ذهن مبارکشان می‌رسد. در حالی که وقتی ما فقه را قاعده و مبنای قانونگذاری در جامعه می‌دانیم، دیگر این حرف معنی ندارد. 🔹 وقتی قانونگذار به یک معامله‌ای که می‌خواهد انجام بگیرد، نگاه می‌کند و می‌بیند وقتی اثر این معامله که همان نقل و انتقال است، تحقّق پیدا بکند، زیان‌هایی متوجه جامعه می‌شود و جامعه ضربه می‌خورد، در اینجا می‌گوید: این معامله ممنوعٌ (مثل همۀ ممنوعات و محرّمات)، می‌گوید: این کار ممنوع است. 🔸 اينكه ما بگوئیم: معامله ممنوع و حرام است و مجازات دارد، لکن در عین حال همان اثری که مفسده ناشی از آن می‌شد، آن اثر هم در خارج تحقّق دارد! این قانونگذاری عقلائی نیست. این، مطلقاً قابل قبول نیست. 🔹 علّت حکم تحریمی، وجود مفسده‌ای است که در این معامله است، بما لها من الأثر، بما لها من المحتوی. از این جهت این معامله را تحریم کرده‌اند. 🔺 بنابراین، تفکیک بین تحریم معامله و در عین حال مجاز بودن محتوای این معامله و اثر این معامله، معقول نیست. 📚 برگرفته از درس خارج فقه مقام معظم (تنظیم توسط آقای محمودپور از طلاب محترم پایه هفتم شهیدین) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم