هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
10 سال با محرم های انقلاب و دفاع مقدس – 9
جمعه 30 مهر ماه 1361 – مطابق با روز چهارم محرم
هنوز مسئله اصلی کشور درگیر بودن با مسئله جنگ است . سال سوم جنگ در حالی آغاز شده که از ابتدای سال 61 با اجرای عملیات های فتح المبین – بیت المقدس و رمضان بخش بزرگی از سرزمین های اشغالی کشور آزاد و دشمن به آنسوی مرزها رانده شده است .
بعد از 25 ماه از آغاز تجاوز بعثیون ، و سکوت سازمان ملل ، امروز در مجمع عمومی این سازمان بدون مشخص شدن متجاوز و وضعیت غرامت و خسارت جنگ قطعنامه ای صادر گردید که با مخالفت ایران همراه بود .
اکنون با آغاز ماه محرم ، سنگرها و چادرهای رزمندگان به حسینیه و تکایا تبدیل شده و شور حسینی با رنگ و بویی خاص تر از شهرها ، در جبهه ها جاری است .
رزمندگان کاشان و آران و بیدگل در 3 تیپ امام حسین – نجف اشرف و قمر بنی هاشم ، سازماندهی و برای عملیات روزهای آینده ، لحظه شماری می کنند . چند روزی است نیروها به منطقه عملیاتی دهلران آمده و برنامه هیئت و سینه زنی در اردوگاه ها هر شب برپاست .
تلگرام https://t.me/gpjme
ایتا https://eitaa.com/gpjmeshkaarabid
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
شهید احسان بتولی.jpg
430.3K
10 سال با محرم های انقلاب و دفاع مقدس – 10
جمعه 30 مهر ماه 1361 – مطابق با روز چهارم محرم
شهید احسان بتولی (تصویر بالا) در یادداشت های خود شرح امروز را اینگونه می نویسد :
شهید احسان بتولی – تیپ امام حسین علیه السلام – پس از نماز صبج نیروهای گردان آماده شدند و سوار اتوبوس ها شدند . انگار بچه ها به حجله دامادی می رفتند . شور و حال خاصی وجود داشت . سوار اتوبوس که شدیم از منطقه ای که می خواستیم برویم بی خبر بودیم . در جاده اندیمشک به طرف غرب پیچیدیم . در قسمتهای اول جاده از پلی عبور کردیم که گفتند اینجا آغاز مرحله عملیات فتح المبین بوده که عین خوش و دشت عباس نام دارد . به یاد شهدای فتح المبین همشهری افتادم .
به اردوگاه تیپ که رسیدیم در چادرهای از قبل نصب شده اسکان یافتیم . شب های محرم بود و اردوگاه ما حدود 16 کیلومتر با خط فاصله داشت .
شهید احسان بتولی 11 روز بعد و طی عملیات محرم به شهادت رسید و در گلزار شهدای امامزاده محمد هلال آران مدفون می باشد .
تلگرام https://t.me/gpjme
ایتا https://eitaa.com/gpjmeshkaarabid
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
شهید حسن شکاری.jpg
262.1K
[ Photo ]
10 سال با محرم های انقلاب و دفاع مقدس – 10
جمعه 30 مهر ماه 1361 – مطابق با روز چهارم محرم
با 22 سال سن ، قامتی رشید و محاسنی مشکی و بلند ، قیافه ای رستم گونه و پهلوانی داشت . در مرام و معرفت لوطی مسلک و بی ریا بود . علیرغم هیبت مردانه اش ، دلی لرزان از خوف خدا داشت . با دیدن فرزندان شهدا ، عرق شرم بر پیشانی اش می نشست و از روی آنها خجالت می کشید . یتیم نواز بود و در حضور بچه های بی پدر، از نوازش 3 فرزند خردسالش خودداری می کرد . خانواده دوست بود ودر نامه هایی که از جبهه می فرستاد ، از احسان فرزند بزرگش به صورت ویژه ای یاد می کرد و سلام می رساند و او را آماده می کرد که بعد از من تو مرد خانه ای . دختر دلبندش عطیه خانم را توصیه به صبر در دوری پدر می کرد و از این دوری و فراغ که آنها مجبور به تحملش بودند معذرتخواهی می کرد . محمد آخرین فرزندش را در نامه هایش با عنوان جگر گوشه اش یاد می کرد . خطاب به همسرش می نوشت : می دانم که چقدر در سختی های زندگی به من احتیاج داری ، اما اسلام امروز بیشتر به من احتیاج دارد . آخر او یک هیئتی و حسینی واقعی بود . آقا امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا را فقط در روضه ها نمی جست .👇👇
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
او اعتقاد داشت روز عاشورا خلق شد تا در همیشه تاریخ بماند و عاشورائیان واقعی تا روز مبارک ظهور و حضور منجی عالم ، همیشه حسینی و آماده حراست از دین رسول الله (ص) باشند . او مرد عمل بود و حسین زمانه اش را مقام ولی فقیه می دانست و اطاعتش را بر خود لازم .
شهید حسن شکاری ، این پهلوان سیرت و صورت غیرتمند ، آخرین سینه زنی های حسینی اش را در شب های با صفای محرم جبهه ها خالصانه در اردوگاه های رزمندگان در دشت های دهلران به جا آورد و چند روز بعد در 11 آبان 61 در عملیاتی به نام محرم در منطقه عین خوش ، به آرزویش که جانبازی و شهادت در راه حق بود رسید .
باشد که ما جاماندگان از قافله پر نور شهدا ، با تاسی به مرام و معرفت امثال شهید عزیز شکاری ، صراط مستقیم و عاقبت به خیری را در پیروی از حسین زمان مان بدانیم .
مزار مطهر این شهید دلاور در گلزار شهدای امامزاه محمدهلال آران واقع شده است .
تلگرام https://t.me/gpjme
ایتا https://eitaa.com/gpjmeshkaarabid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمتی از مستند (( زنجیرهای پدرم))
گوشه هایی از چند دهه میانداری سهراب جندقیان و نوکری آقا امام حسین علیه السلام ، در هیئت ابوالفضلی محله فخارخانه بیدگل
جمعه خونین 17 شهریور 1357 در صفحه اول روزنامه های اطلاعات - کیهان و رستاخیز شنبه 18 شهریور1357
تلگرام https://t.me/kashkolsiasy
ایتا https://eitaa.com/kashkolsiasy
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
محل شهادت شهدای 17 شهریور آران و بیدگل در دو عکس قدیمی از دوران انقلاب
تلگرام https://t.me/gpjme
ایتا https://eitaa.com/gpjmeshkaarabid
می خواستم درباره شهید بی غم از روستای کاغذی بنویسم ، یاد خاطرات قدیم زیارت کاغذی افتادم
قدیم ها ، سفر سالی یک بار به زیارت آقا علی عباس ، بدون عبور از روستای کاغذی و زیارت امامزاده صالح و جوی پرآب کنار زیارت با درخت های توتش لطفی نداشت . چند خانوار زن و مرد و بچه می ریختیم عقب کامیون و حرکت .
قبل تر های ما آنطور که آقابزرگم تعریف می کرد با شتر و کجاوه می رفته اند که چند روز طول می کشیده
برای رفتن به آقا علی عباس دو راه وجود داشت . یکی جاده قدیم نطنز و بعد روستای بادرود . این مسیر دورتر بود ولی جاده اش بهتر و جاده دیگر از مسیر ابوزیدآباد بود که مسیرش کوتاه تر ولی جاده رملی بود و خاکی . خستگی این جاده خراب با رسیدن به روستای کاغذی و امامزاده صالح و جوی آبش بر طرف می شد . برخی مسافران ، اقامتی چند ساعته ولی برخی دیگر باروبندیل را کامل پیاده و اقامت شبانه می کردند .
امروزه نه مسیر رفتن به کاغذی شباهتی با قدیم دارد و نه خود زیارت و اطرافش می تواند یادآور خاطرات گذشته باشد .
سال 92 که با طاها برای آمارگیری مزار شهدای شهرستان می رفتیم از جمله گلزار شهدای امامزاده صالح کاغذی ، تعدادی عکس هم می گرفتیم . امروز که عکس سال 93 داخل صحن را می دیدم با عکسی از دهه 60 که توسط عکاسی گرفته شده بود ، تقریبا از یک زاویه ولی با چند متر فاصله از محل عکسبرداری بود .
تغییرات چند ساله و بازسازی و نوسازی کاملا در تصویر مشخص است که جالب توجه است و حتما در این 7 سال گذشته که موفق به زیارت نشده ام تغییراتی بیشتری کرده و یا شاید کامل شده است .
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
روزهای قبل از تجاوز در روزنامه ابوالحسن بنی صدر
تجاوزات ارتش بعث عراق به مرزهای ایران که از ماهها قبل آغاز شده بود ، در روزهای شهریور 59 به نقطه اوج خود نزدیک می شد .
ابوالحسن بنی صدر به عنوان رئیس جمهور ، مقام فرماندهی کل قوا را نیز از سوی امام خمینی دریافت کرده بود .
همه چیز حاکی از شدت یافتن تجاوزات ارتش عراق و احتمال هجوم سراسری به مرزهای ایران بود ، اما بنی صدر در مقام فرماندهی کل قوا ، به جای پرداختن کامل به این موضوع ، دشمن و رقیبی داخلی برای خود تراشیده و متصور بود که می خواهند قدرت را از او بگیرند . به جای آماده کردن مردم از احتمال تجاوز ، به مناسبت های مختلف در شهرهای کشور به سخنرانی می پرداخت و مردم را نسبت به جریان های سیاسی و شخصیت های سیاسی ، خصوصا رئیس قوه قضائیه(شهید بهشتی) – رئیس مجلس شورای اسلامی(مرحوم رفسنجانی) - حزب جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران ، تحریک می نمود .
بنی صدر با رفتاری دیکتاتور مآبانه برای قبضه همه قدرت ها و نهادهای کشوری ، از مردم می خواست برای حمایت از او با قدرت در صحنه باشند .
تصویر بالا برش هایی از روزنامه انقلاب اسلامی متعلق به ابوالحسن بنی صدر در آن روزهاست .
دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس
یکی از حربه های انتخاباتی 20 سال گذشته یک جریان سیاسی در کشور برای انحراف افکار عمومی و به شکست کشاندن رقیب ، وارد کردن اتهام به سپاه پاسداران مبنی بر دخالت در مسائل سیاسی کشور بوده است .
حالا رهبران همان طیف سیاسی برای اینکه به اصطلاح به نوعی از محبوبیت سردار سلیمانی در جهت منافع سیاسی خود بهره برداری کنند ، به بیان خاطراتی می پردازند که صد در صد مغایر با سابقه تبلیغات انتخاباتی چند سال گذشته آنهاست .
آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اخیر در مصاحبه با سایت جماران :
((من فکر میکنم آخرین جلسهای که با ایشان داشتیم و سر این مسائل هم بود، یعنی بر سر حل مسائل سیاسی داخل کشور بود، اول آذر ماه سال گذشته بود. اتفاقاً اولین باری هم بود که در دوره معاون اولی من به دفتر ایشان رفتم.))
آقای جهانگیری ؛ قطعا برای بزرگوارانی امثال حاج قاسم عزیز ، حفظ آرامش سیاسی در داخل کشور و کشاندن فلش به سوی دشمن اصلی (آمریکا) ، بسیار مهم بوده و خواهد بود .
اما شمایی که در جریان انتخابات ، با شدت و حدت ، بر عدم دخالت نظامیان در سیاست پای میفشردید ، چرا حالا می خواسته اید یک سردار نظامی برای حل و فصل مسائل سیاسی کشور به میدان بیاید ؟
این مطلب در تناقض آشکار با هیاهوهای سیاسی قبلی شماست .
سرداران و فرماندهان بزرگی همچون حاج قاسم ، متعلق به همه ملت هستند و در دایره کوچک منازعات سران سیاسی چپ و راست ، اصلاح طلب و اصولگرا نمی گنجند ، اما چه کنم که برای شما ، همیشه هدف وسیله را توجیه می کند .
اگر روزی جمع آوری رای ، با سیاه و تیره نشان دان نظامیان برایتان مقدور شود ، همان می کنید و اگر باز روزگاری به خیالتان ، محبوبیت همان چهره ها بتواند فضای سیاسی را به نفع شما تغییر دهد ، باز همان می کنید .
حاج قاسم عزیز تا آخرین لحظات عمرش ، صداقت و اخلاص را در نگاه به مردم فراموش نکرد . بیائیم همه اینگونه باشیم .
59 سال پیش در چنین روزی – 27 دی ماه 1340
رئیس اتحادیه پرنده فروش ها بدون اینکه بداند جنگ بیولوژیک چیست و اصلا منظورش این باشد ، در سخنرانی اش به نابودی نسل مرغ بومی ایرانی توسط خارجی ها برای به دست گرفتن بازار اشاره می کند .
بخشی از صحبت های آقای تیموری رئیس اتحادیه پرنده فروش ها :
سابق مرغ و پرندگان یک غذای تفننی بود که همگان از آن استفاده نمی کردند . در مواقع مخصوص مثل عروسی و میهمانی آنهم افراد مخصوص از آن استفاده می کردند .
به خاطر گران شدن گوشت گوسفند مردم در تهران به مرغ روی آوردند و در تهران 15 و بعضی مواقع 20 هزار در روز کشتار می شد که همه مرغ بومی از رشت و گرکان و تبریز بود .
نمی دانم عمد یا غیر عمد ولی به اسم اصلاح نژاد مرغ ایرانی ، تعدادی مرغ از خارج آوردند که موجب شیوع بیماری برای مرغ های ایرانی شد و حدود 70 درصد مرغ های بومی ایرانی از بین رفتند و چون مرغ تبدیل به یکی از غذاهای اصلی مردم شده بود ، واردات از اسرائیل و هلند و دانمارک و انگلیس شروع شد و ماهی پانصدهزار جوجه وارد تهران می شد .
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
با تاریخ انقلاب
28 دی ماه 1358 – اولین نماز جمعه به امامت امام خامنه ای
اولین امام جمعه تهران که از سوی امام خمینی منصوب گردیدند ، مرحوم آیت الله طالقانی بودند که بعد از فوت ایشان این منصب به آقای منتظری سپرده شد .
چند ماه بعد آقای منتظری انصراف دادند و امام آقای خامنه ای را منصوب کردند .
آقای منتظری در سخنان قبل از خطبه ها دلیل انصراف خود را اینگونه توضیح دادند :
(( متاسفم از اینکه به خاطر مشکلاتی که در زندگی دارم باید به قم بروم . برادر مجاهد ما حضرت حجت الاسلام آقای خامنه ای که هم از لحاظ علمی و هم عملی مورد تائید امام و همه دوستان هستند به امامت نماز جمعه برگزیده شده اند . من هم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم و اگر من خطیب نیستم ایشان خطیب هستند و خطابه یکی از ارکان نماز جمعه می باشد . ))
در کتاب خاطرات منتظری ، آقای منتظری می گویند که چون کار مجلس خبرگان تمام شده بود و من در تهران کار دیگری نداشتم به امام اعلام کردم که می خواهم به قم برگردم . امام تعیین امام جمعه بعدی را به من سپردند و من آقای خامنه ای را پیشنهاد کردم . مرحوم احمدآقا روی گلزاده غفوری برای امامت جمعه نظر داشتند .
85 درصد جمعیت کشور ، بیسواد
آمار دوره زندیه و قاجار نیست
سال 1340 است . 36 سال از حکومت پهلوی می گذرد .
وزیر فرهنگ آن سال در حضور امینی نخست وزیر وقت می گوید از جمعیت 20 میلیونی کشور ، 17 میلیون نفر بیسواند .
اما حکومت تا توانسته ، ابزار گناه را فراهم کرده، تهران پایتخت کشور ، پر شده از مشروب فروشی و سینما و کاباره و کازینو و با کمال وقاحت آنها را نشانه توسعه یافتگی فرهنگی جامعه می داند .
حالا تازه در این سال یادشان افتاده نهضت مبارزه بابیسوادی به راه بیاندازند ولی مردم می گویند به جای این نمایش ها ، مدرسه ها را رایگان کنید و اینقدر شهریه های بالا نگیرید .
سال 1327 شمسی - نشریه آئین اسلام
بالاخره بعد از چندین سال کشمکش و زد و خورد بین فلسطینی ها و یهودی ها ، در اردیبهشت 1327 سازمان ملل به رژیم اشغالگر صهیونیست رسمیت داد و فلسطین را تقسیم کرد .
احساسات مسلمین جریحه دارد شد و از هر طریقی توانستند به فلسطینی ها کمک کردند . ارسال غذا و اسلحه و اعزام نیرو .
حکومت پهلوی با این توجیه که آمریکا پشتیبان این حرکت است ، هیچ اقدام عملی نکرد ، اما مردم به صورت خودجوش اقداماتی انجام دادند که به دلیل حمایت نکردن دولت تقریبا بدون اثر و غیر قابل اعتنا بودند .
عکس بالا یک شهروند از کنگاور کرمانشاه است که آمادگی خود و 6 پسرش را برای اعزام به فلسطین اعلام کرده است .
لازاریست ها یا همان مبلغین مذهبی فرانسوی پایه گذار اولین مدارس نوین در ایران در شهر تبریز در دوره محمدشاه قاجار بودند .
چرا غربی ها در حدود 180 سال قبل ، وقتی پایه گذار مدارس نوین در ایران شدند ، معلمین و مدرسین اعزامی خود را از بین مبلغین مسیحی انتخاب کردند ؟
کسانی که خود روزی گسترش ایدئولوژی مذهبی اشان در اولویت بود ، در 40 سال گذشته ایران را متهم به گسترش ایدئولوژی می کنند .
آیا آنها تلاش برای گسترش ایدئولوژی خود را متوقف کرده اند ؟ یا شکل آن را تغییر داده اند .
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
روزها و یادها
نشریه کار - سازمان چریک های فدایی خلق - 9 تیر 1359
روزهای آغازین تیرماه 1359 با دو سخنرانی از حضرت امام ، سرفصل جدیدی از تحولات سیاسی اجتماعی در جمهوری اسلامی روی داد :
حضرت امام برای اولین بار با صراحت بیشتری به گروه های انقلابی نما پرداخت و آنها را ضد اسلام و انقلاب خطاب کرد ، خصوصا مجاهدین خلق - چریک های فدایی و لیبرال های غرب زده
در سخنرانی دیگری حضرت امام موضوع طاغوت زدایی از وازارتخانه ها و ادارات را مطرح کردند .
در پست های بعدی به کمک آرشیو مطبوعات آن دوران به این سرفصل مهم انقلاب خواهیم پرداخت
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
روایت های انقلاب
تیرماه 59 ، امام و قاطعیت در برابر انحراف - قسمت اول
تاریخ جمهوری اسلامی ، روایت های عبرت آمیز زیادی دارد . دوستی ها و دشمنی ها ، فراز و فرودها ، ریزش ها و رویش ها ، شکست ها و پیروزی ها ، توطئه ها و حمایت ها ، عناوینی از این تاریخ عبرت آموز است .
یکی از این روایت ها ، عمر دو سال و چهارماهه سازمان منافقین خلق در سال های آغازین جمهوری اسلامی است .
ناسازگاری با روند انقلاب و رهبری حضرت امام ، تصرف مراکز و ساختمان ها ، جذب جوانان و آموزش نظامی ، جمع آوری سلاح ، تردد مسلحانه ، تقاضای انحلال ارتش ، تبلیغات خیابانی و انتشار جزوه و کتاب و نشریه آغازی پر تنش برای این گروه بود .
حضرت امام بلافاصله بعد از پیروزی یعنی 23 بهمن 1357 ، بیشترین هدایت های خود را مصروف برقراری نظم و تامین امنیت نمودند و از این رو بلافاصله دستور جمع آوری سلاح هایی که در روزهای اوج انقلاب به دست مردم و گروهها افتاده بود و تحویل آنها به مراکز صاحب صلاحیت را صادر نمودند .
سازمان منافقین و چریک های فدائی خلق دو گروهی بودند که در برابر این تدبیر مقاومت کردند و داستان رویارویی این دو سازمان با نیروهای انقلاب به اشکال مختلف آغاز شد
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
روایت های انقلاب
تیرماه 59 ، امام و قاطعیت در برابر انحراف - قسمت دوم
سازمان مجاهدین خلق با این توهم که اصلی ترین نیروی شکست دهنده رژیم در روزهای حساس بهمن 57 بوده است ، چیزی به عنوان انقلاب مردمی امام خمینی را در باطن قبول نداشت .
از این روی در یک راهبرد منافقانه ، خود را آماده روزی می کرد که بتواند کشور را کامل به دست گیرد .
جذب جوانان برای آموزش نظامی ، تصرف و در اختیار گرفتن برخی اماکن ، تلاش برای انحلال ارتش و همچنین جمع آوری سلاح در راستای راهبرد انتظار برای روز موعود بود .
از روش های منافقانه این گروه برای رسیدن به حداکثر قدرت ، تخریب جبهه انقلابیون در بین مردم و هواداران بود .
دو کلید واژه ارتجاع (برای روحانیت انقلاب) و چماقدار (برای مردم انقلابی) عناوینی بود که برای تخریب جریان انقلابی به کار می برد و به شکل وسیعی در اطلاعیه ها و نشریات خود از آن استفاده می کردند .
هدایت شده از پژوهش های تاریخی جبهه مقاومت اسلامی
روزها و یادها
27 تیرماه 1367 – پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران
قسمت اول
برای تبیین قبول قطعنامه 598 از سوی ایران در تیرماه 67 ، بایستی به روزها و ماه های قبل از پذیرش قطعنامه نگاهی بیاندازیم . مهمترین تحول در ماه قبل از پذیرش ، انتصاب آقای هاشمی رفسنجانی به جانشینی فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی بود . این انتصاب با نامه پیشنهادی حضرت آیت الله خامنه ای به حضرت امام و معرفی آقای هاشمی در 12 خرداد 1367 صورت گرفت .
آقای هاشمی که از سال قبل ، در موقعیت های مختلف موضوع پایان جنگ را با برخی از جمله آقایان شمخانی و حسن روحانی مطرح کرده بود ، در سال 67 با تجاوزات جدید ارتش بعثی عراق به فاو و شلمچه و سپس رسیدن به جانشینی فرمانده کل قوا ، به صورتی جدی تر برای حل مشکل پایان جنگ در پی چاره بود .
با اعلام رسمی جانشینی فرمانده کل قوا برای آقای هاشمی ، اخبار و تحلیل های خارجی و داخلی ، حکایت از امکان تحولات در میدان جنگ و صحنه نبرد بود ، اما کسی نمی دانست که این انتصاب به جای تحول در صحنه جنگ ، به صورت سیاسی ، جنگ را به سوی پایان می برد .