eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
941 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
کارت پستال دیجیتال تسلیت شهادت حضرت فاطمه"سلام الله علیها" https://digipostal.ir/ci1fvs4
🔺«ما زالت بعد ابیها معصبة الراس، ناحلة الجسم، باکیة العین، منهدة الرکن»🔺 🔸زهرا(سلام الله علیها)را بعد از پدر ندیدند که هیچ وقت عصابه‌ای که به سر بسته بود را از سر باز کند. 🔸روز به روز زهرا لاغرتر و ناتوان‌تر می شد بعد از پدر همیشه زهرا را با چشمی گریان دیدند. 🔸«منهدة الرکن» این جمله معنی عجیبی دارد. رکن یعنی پایه، مثل یک ساختمان که پایه هایی دارد و روی آن پایه ها ایستاده است. از نظر جسمانی، پا و ستون فقرات رکن انسان است، یعنی انسان که می‌ایستد روی این بنای استخوانی می ایستد. 🔸گاهی از نظر جسمی این رکن خراب می شود مثل کسی که فرض کنید ستون فقراتش درهم شکسته باشد ولی گاهی انسان از نظر روحی آن‌چنان ضعیف می شود که گویی آن پایه‌های روحی که روی آن ایستاده است، خراب شده، زهرا را بعد از پدر این چنین توصیف کرده‌اند. 📚منبع:سیری در سیره‌ی نبوی شهید مطهری ص ۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨تمنای ارث علمی ازحضرت زهرا(س) 👤استاد حلواییان 🎞برشی از کلاس شرح رساله الولایه https://lms1.avayetowheed.com/
هدایت شده از المدرس الافضل
؛ ؛ (۲)؛ ✅ درباره واژه (تنبیه) گفته شده: 1⃣ واژه (تنبیه) در لغت مصدر باب تفعیل است، به معنی آن شخص را بر فلان مطلب آگاهی دادم یا فلانی را از خواب بیدار کردم. 2⃣ واژه (تنبیه) در اصطلاح، اشاره کردن به چیزی است که مخاطب از آن غفلت ورزیده است. 3⃣ گفته شده: تنبیه اشاره تفصیلی به مطلبی است که قبلا به طور اجمالی مطرح شده بود. 4⃣ تنبیه درباره مطلبی می آید که اگر خود مخاطب در مباحث قبلی دقت می کرد، آن مطلب را می فهمید. 5⃣ و این است و جز این نیست که واژه تنبیه در یک نوع مطلب علمی به کار می رود که سابقا گذشته بود یا در حکم سابق است، مانند مطالب بدیهی که حتی اگر سابقا ذکر نشده باشند، به خاطر بدیهی بودن گویا در سابق گفته شده اند. 6⃣ یا این است و جز این نیست که واژه تنبیه در مطلبی به کار می رود که نیاز به دلیل ندارد، مانند بدیهیات؛ یا مطلبی که در سابق به آن علمی تعلق گرفته و در حکم بدیهی می باشد. 7⃣ واژه تنبیه مرفوع است و خبر برای مبتدای محدوف می باشد مثلا (هذا تنبیه) یا مبتدای موخر برای خبر محذوف می باشد، مثلا (هاهنا تنبیه). 8⃣ عده ای گفته اند واژه تنبیه محلی از اعراب ندارد، زیرا مانند سفیدی بین دو مساله می باشد. 📗حاشیه جونگی، ص ۹۴. @alafzal1400
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
🔸ارتباط عمومی و ارتباط خصوصی🔸 ☘خداوند متعال از یک جهت به همه نظر عمومی دارد و الطافش و مهربانی اش ب
❇️امیر المؤمنین علی علیه‌السلام: 🔺القَلبُ المُحِبُّ للّهِ یُحِبُّ کَثیرا النَّصَبَ للّهٍ، وَالقَلبُ اللاّهی عَنِ اللّهٍ یُحِبُّ الرّاحَةَ. ☘قلب دوستدار خدا، خستگى براى خدا را بسیار دوست دارد و قلب بى‏ خبر از یاد خدا، آسایش را دوست دارد☘ 📚تنبیه الخواطر، ج۲، ص۸۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺انسانی که امین نیست ... ☘بیانات علامه حسن زاده آملی حفظه الله☘ @kashkoolfn
⚘فرارسیدن ایام الله دهه فجر مبارک باد.
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
💠جزوه ارزشمند مزاج شناسی از استاد خیراندیش 🔺تمام صوتهای استاد خیراندیش در این جزوه پیاده شده است.
🔺هر کدام از اعضای محترم فایل این کتاب را دارند برای بنده بفرستند تا دوباره بارگزاری بشود👇👇👇 @ravimahdi
خاطره ای بسیار از دکتر عبدالرسول کشمیری: که بودم یه دوستی داشتم که رتبه ی کنکورش بود و برق دانشگاه شریف میخوند برای فوق لیسانس رفت کانادا، بعد از مدتی به باباش گفت: می‌خوام ول کنم و برگردم تو دانشگاه های خودمون مدیریت بخونم.... باباش این کار پسرش رو خیلی احمقانه دونست و بهش گفت: تو توی معتبرترین دانشگاه دنیا داری درس می‌خونی، اونم در بهترین و بالاترین رشته! دو روز دیگه که برگردی ایران میشی استاد دانشکده مهندسی برق ، با کلی درآمد و عزت و احترام؛ چطوری همچنین تصمیم گرفتی؟ گفت: بابا یه روز که اینجا از تنهایی دلم گرفته بود به فکر فرو رفتم و در احوالات هم کلاسی هام دقت کردم که ظاهرا جزو درجه یک دنیا بودن، دیدم همشون یا هستند یا ایرانی، یا ، یا هندی و ... و به طور کلی همشون مال این کشورای استعمار زده هستن...از خودم پرسیدم... مگه اینجا بهترین دانشگاه و این رشته، بهترین رشته نیست؟ پس نوابغ و و آمریکایی کجان؟ بالأخره همشون که خنگ نیستن و اونام چهارتا دارن. رفتم تحقیق کردم و فهمیدم چه سرم رفته. دیدم اونا نوابغشون رو میفرستن تو رشته هایی که به شاهرگ حیاتی بشریت مربوط میشه؛ این کارو میکنن تا بتونن بشریت رو چپاول کنن. نابغه هاشونو میفرستن تو رشته‌هایی که برای امورات و بشری، مثل منابع انسانی، نفتی، کشاورزی، معادن، نوابغ، ادارات، شهرداری‌ها، وزارت خونه‌ها، نظام آموزشی، نیروهای نظامی و انتظامی و...حکم رو داره تا بتونن همه اینها رو به بهترین وجه با همدیگه هماهنگ کنن. نابغه های اونا در رشته های علوم انسانی مثل فلسفه، حقوق، ، جامعه شناسی یا کشاورزی، و امثال اینا درس میخونن. اونجا بود که فهمیدم اونا به من به چشم یه نگاه می کنن نه . همون طور که ما اگه لوله آب خونه‌مون بترکه، زنگ میزنیم لوله کش بیاد و طبق نظر ما اتصالات لوله رو تعمیر کنه، اونا میخوان ماهواره و موشک پرتاب کنن، زنگ میزنن کارگر از ایران یا چند تا کشور عقب مونده بیاد و برای اونا و زیر نظر و تحت مدیریت اونا موشک هوا کنه. با این تفاوت که این بر خلاف لوله کش، باید حتما نابغه باشه. و همون جور که ما نجّار و کارگرها رو تحویل می‌گیریم و دمشو می‌بینیم تا کارمون رو درست و خوب انجام بده، اونا هم کارگرای نابغه‌شون رو تحویل می‌گیرن تا کارشون پیش بره و بتونن به هدفشون برسن. فهمیدم که تو کشور اونا، ارزش واقعی رشته های و ، در حد بنا و معمار ساختمون و نجّار، یه ذره بیشتره، ولی تو کشورای استعمارزده ارزش رو جابه جا کردن؛ رشته‌هایی که ارزششون برابر ارزش انسانه و اصل موضوعشون و جامعه است، تو کشور ما خوار و ذلیل شده، ولی رشته های مهندسی و به کاخ آرزوها تبدیل شده. یه زمانی یکی از رؤسای جمهور کشور ما در جمع سخنرانی میکرد و اونجا با افتخار گفت: ما افتخار می‌کنیم که چهل درصد ، و بزرگترین استادان ، ایرانی هستند؛ ما افتخار می کنیم پزشکان اروپا، اند و... من تو دلم بهش گفتم: آقای رئیس! تو فکر کردی اون شصت درصد که ایرانی نیستن، آمریکایی هستن؟! اون ۶۰ درصد هم مال چهار تا کشور بدبخت هستن که مسؤولین شون مثل تو نفهمیدن چه کلاهی سرشون رفته؛ اون شصت درصد هم مال افغانستان و مالزی و پاکستان و سوریه و عراق و چین و هند و لبنان و ژاپن و... هستن.. آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و اسرائیلی هرگز وقتش رو تو این رشته ها تلف نمیکنه. سیستم مدیریتی شون به گونه‌ای طراحی شده که نابغه اونا به رشته ای بره که بشریته، به رشته ای بره که بتونه نابغه ما رو مثل یه به کار بگیره.. یه زمانی اروپا و آمریکا برای ساخته شدن نیاز به برده هایی داشت که کارهای بدنی خیلی سخت رو انجام بدن. با کشتی حمله کردن به آفریقا و کشتن و غارت کردن؛ زنها و مردهای سیاه پوست، از بچه هفت هشت ساله، تا پیرمرد هفتاد ساله رو بار کشتی کردن و آوردن به اروپا و آمریکا تا براشون بردگی کنن. امروز هم اروپا و آمریکا برای ساخته شدن نیاز به برده داره، منتهی نه اون برده سیاه پوست دیروزی که کارهای بدنی انجام میداد؛ برده امروزی باید نابغه باشه تا بتونه موشک و و رادار و عجیب غریب بسازه. برده دیروز رو به زور با کشتی بار میزدن و میبردن اما برده امروز رو با برنامه ای به نام ریاضی و زیست و شیمی و نجوم شناسایی می‌کنند و می‌برند....!!!! 📚منبع: کتاب در جست و جوی ثریا کشمیری
🌸 چهل و دومین ســــالگـرد پیــــــروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایـران مبــــــــارک باد. 🆔@kashkoolfn
کارگاه 📣📣 کارگاه مجازی خوانی ودرک متن 📣📣 در محضر بزرگان 🔶در کتاب ارزشمند"منتهی الأرب فی لغة العرب" آمده است: "ادب یعنی نگهداشت حد هرچیز" به همین لحاظ علوم ادبی را علوم ادبی نامیدند، چون حافظ و نگهدار حدود معارف مربوط به خودند وهر رشته از علوم ادبی میزانی برای نگهداشت حد معارف خود است. 🔷صرف ونحو ، دستور میدهد که این کلمه واین جمله راباید این طور ادا کنیدوباید بدین وجه پیاده نمایید وبدین صورت بخوانید ✅خلاصه زبان را درقالب خودش نگاه می دارندو نمیگذارند از خود بدر برود مجله افق حوزه 🔰🔰 📌باحضور مجرب ✅روشی نوین در خوانی ودرک متن🍁 ♨️@Meshkatolanvar
☘میلاد امام باقر علیه السلام مبارک باد☘ @kashkoolfn
🏴 شهادت حضرت امام هادی النقیّ علیه السلام را به محضر امام زمان أرواحنافداه و شیعیانشان تسلیت عرض میکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 توضیح الأشکال؛ شرح بر تحریر اصول اقلیدس منتشر شد. دورۀ دوجلدی کتاب «توضیح الأشکال؛ شرح بر تحریر اصول اقلیدس» تألیف محمدمهدی نراقی با تصحیح و تعلیق امیر رضائی از انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران در ۷۶۶ صفحه و با قیمت صد و چهل هزار تومان منتشر شد. توضیح الأشکال شرحی است که محمدمهدی نراقی به فارسی بر تحریر اصول اقلیدس نوشته است. تحریر اصول اقلیدس روایت بازنگری‌شدۀ خواجه نصیرالدین طوسی به زبان عربی از کتاب اصول اقلیدس و مهمترین کتاب در ریاضیات دورۀ اسلامی است. کتاب اصول نوشتۀ اقلیدس، مشهورترین ریاضی‌دان دوران باستان، است که در آن ریاضیات یونانی تا سال 300 قبل از میلاد، به صورت علمی، تنظیم و عرضه شده و تا زمان حاضر، مبنای تعلیم هندسۀ مقدّماتی بوده است. این کتاب با تخفیف ۲۵% (به مدت دو هفته) و ارسال رایگان در سامانۀ خرید اینترنتی مؤسسه به نشانی www.irip.ac.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. لینک خرید: https://www.irip.ac.ir/u/13d @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
📚 توضیح الأشکال؛ شرح بر تحریر اصول اقلیدس منتشر شد. دورۀ دوجلدی کتاب «توضیح الأشکال؛ شرح بر تحریر اص
🔸کتاب تحریر اصول اقلیدس توسط استاد حشمت پور به صورت تصویری تدریس شده است عزیزان میتوانند تهیه کنند البته مقدمه این کتاب، کتاب خلاصة الحساب هست که الحمدلله این کتاب نیز توسط استاد تدریس شده است و أصوات آن موجود هست. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘پنجم اسفند ماه روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس بر همه آنانکه مهندس وجود خویشند مبارک باد.☘ 🔸برای مهندسین بن بستی وجود ندارد، آنان یا راهی خواهنـد یافت یا راهی خواهند ساخت @kashkoolfn
🌷میلاد مسعودِ یعسوب الدین، مولی الموحّدین، امیرالمؤمنین، حضرت علیّ بن ابی طالب علیه السلام مبارک باد. @kashkoolfn
هدایت شده از امید محمدی سروش
podcast.imam ali.mp3
2.72M
📻 podcast📻 🎙پادکست شعرخوانیِ(مردترین مرد) 📢 با صدای امید محمدی سروش 🔉 همراه با سرود خوانی حاج محمود کریمی @daneshnameh1399
هدایت شده از امید محمدی سروش
سیمای دانشوران_14.mp3
4.32M
🎙podcast 🎙 📻 سیمای دانشوران(۱۴) 💡 اخلاق دانشور بزرگ، حاج ملاّ هادی سبزواری(ره) 💬 با اجرا و تحقیقِ: امید محمّدی سُروش 📱 تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه @daneshnameh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تدریس دروس حوزوی(استاد موحدی)
22.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شماره۸۶ ◀بیانات عرشی علامه حسن زاده آملی 🔍 پیرامون معرفی آثار 🌼 تهیه شده در سال ۱۳۷۹ ❌ آیا طلبه به علومی مثل ریاضیات،هیئت،طب و علوم غریبه نیاز دارد؟؟؟؟؟ 🔰تدریس دروس حوزوی (استاد موحدی)👇 ✅✅https://eitaa.com/joinchat/620691459C9bbc9ccb63
هدایت شده از بایگانی
؛ 1⃣ روایت: نوعی از تدریس ابتدایی و سطحی است که به ترجمه متن کتاب پرداخته و تغییر جدی در الفاظ و تعبیرها و جمله ها ایجاد نمی کند. 2⃣ حکایت: نوعی از تدریس است که در آن علاوه بر ترجمه، به توضیح و تفسیر متن کتاب پرداخته و تغییراتی هم در عبارت ها یا ترتیب مطالب ایجاد می کند. 3⃣ درایت: نوعی از تدریس است که در آن علاوه بر ویژگی های روایت و درایت، اسرار پشت پرده مطالب را مطرح کرده و علت و معلول ها و اسباب و مسببات را آشکار می کند. 4⃣ کفایت: بالاترین مرحله تدریس است که علاوه بر ویژگی های مراحل قبل، به تکمیل مطالب پرداخته و درستی و نادرستی آنها را بررسی و تحلیل و تکمیل می کند، در حدی که کفایت و تسط کافی نسبت به عمق مطالب حاصل می شود. @alafzal1400
هدایت شده از مشکات
🔰 ⭕️ : مصدر المرّة من فضل. و الجمع: فضلات و فضال: البقیّة من الشی‌ء. ⭕️ : هی الاسم الذی یذکر فی الجملة غیر المسند و المسند إلیه، و یمکن الاستغناء عنه، إنّما یؤتى به لتوضیح المعنى. مثل: «نام الطفل فی السّریر» فالجار و المجرور هو «فضلة» لأنه یمکن الاستغناء عنه و لکنه یوضح المعنى. و قد یکون الاسم الفضلة: 🔶1- ، کقوله تعالى: {وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‌ إِلى‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً الحال «غضبان» و «أسفا» هما فضلة و کذلک الجار و المجرور «إلى قومه». 🔶2- أو ، کقوله تعالى: {إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً «کوکبا»: تمییز فضلة. 🔶3- أو کقوله تعالى: {اکْتُبْ لَنا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةً «3». «حسنة»: مفعول به هو فضلة. 🔶4- أو ، کقول الشاعر: «و قد یجمع اللّه الشّتیتین بعد ما» «یظنّان کلّ الظّنّ أن لا تلاقیا» «کل»: مفعول مطلق للفعل «یظنّان» و هو فضلة. 🔶5- أو ، کقول الشاعر: «فجئت و قد نضّت لنوم ثیابها» «لدى السّتر إلا لبسة المتفضّل‌» «لنوم»: مفعول لأجله مجرور ب «اللّام». 🔶6- أو ، کقول الشاعر: «صریع غوان شاقهنّ و شقنه‌» «لدن شبّ حتى شاب سود الذّوائب‌» «لدن»: ظرف أو مفعول فیه مبنی على السکون و هو فضلة. 🔶7- أو : کقوله تعالى: {فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا «* 1». «قلیلا»: مستثنى منصوب. هو فضلة. 🔶8- أو ، کقوله تعالى: {إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ‌ «* 2». «مبین»: نعت نذیر مرفوع. هو فضلة. 🔶9- أو ، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ‌ «* 3». «أجمعین»: توکید للضمیر «هم» مجرور ب «الیاء» لأنه ملحق بجمع المذکر السالم. 🔶10- أو ، کقوله تعالى: {اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ‌ «* 4» «صراط»: بدل من «الصراط» منصوب. و هو فضلة. 🔶11- أو ، کقوله تعالى: {وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِیُّ الْمُتَّقِینَ‌ «* 5». «بعض»: مضاف إلیه و مثله «المتقین»: مضاف إلیه 📚اقتباس از المعجم المفصل فی النحو العربی ج2 ص762 📢 https://eitaa.com/Meshkatolanvar/277