دروس استاد رضا خانجانی
🔰🔸#منبر_عرفانی🔻🔰 شرح منازل السائرین ✍موضوع :👌 #مراتب_تائبین( توبه اوساط) (جلسه هفتم از منزل توبه
⭕️🔹 #تــوبــه نــخــســتــیــن #مــنــزل و مــقــام #عــارفــان
✍ #سالک راه حق برای وصول به سر منزل مقصود باید مقامات و منازلی را طی کند و توبه نخستین گامِ سالکان راه حق است؛
🔸 آن که می خواهد به سوی او سِیر کند باید روی از دنیا، خود و هر چه غیر او است #برتابد و با تمام هستی متوجه حق شود و این جز با انقلابی در درون که دیو منیت و هواها و شهوتها را از تخت سیطره و سلطنت دل برافکند ممکن نیست و این است که فراهم آور زمینﮥ اجابت دعوت خدا و استفاضه از فیض او و آغازین پلﮥ نردبانی است که آنسویش بامِ دریای بی کرانِ وجود الهی است؛
📌به بیانی دیگر: برای اینکه #عارف واصل شود باید مقامات و منازل بس دشواری را بپیماید و توبه در آغاز آنها است زیرا این حرکت، یک حرکت الهی است بسوی خدا، با توفیق او و برای او است و جایگاهش خانه او؛👇
🔅 یعنی #دل است پس برای اینکه چنین حرکت مقدسی آغاز شود نخست باید صفحﮥ دل از آثار گناه پاک شود آنگاه با تمام وجود به حق متوجه شود تا خداوند وارد دل انسان شود و بدیهی است که او هرگز با دلی که خانه شیطان است، #بتخانه و سیاهکده است سنخیّتی ندارد چنین قلبی نمی تواند استفاضﮥ او را برتابد رو به سوی او کند و از توفیقات الهی بهره مند شود.
🌐 از این رو برای این که این راه هموار گردد سالک طریق حق باید آتش در دل افکند و آن آتش شعله برکشد و شعله ها فروزان و فروزان تر شود تا همﮥ برگها، شاخه ها، میوه ها و ریشه های گناهان، غفلت ها و ترک اولی ها و... را بسوزاند تا دل او پاک و منزه گشته و آماده فراگیری فیض خدا و حرکت به سوی او شود
📚ڪتاب گرانسنگ #چهل_حدیث ازحضرت امام خمینی(ره)
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰〰🔹〰〰〰
🔴#مــقــدمــات_تــوبــه
🔹مــقــدمــه #یــڪــم: #تــوفــیــق و عــنــایــت خــدا
✍همانگونه که #اشارت رفت، #توبه مقامی مهم، بلند و مشکل است از این رو بطور طبیعی بدون زمینه سازی پیشین و فراهم آمدن مقدمه های مناسب تحقق نمی یابد یکی از مهمترین مقدمات توبه انسان، توفیق خداوند و به تعبیر قرآن توبه و بازگشت خدا به انسان است؛
🔮در واقع #توبه_فضل و عنایت خدا است و هنگامی میسر و ممکن می گردد که انسان مورد توجه حق تعالی قرار گیرد، چهرۀ برجسته عرفان اسلامی، محیی الدین عربی در این باره چنین می گوید:
🔍«توبه با #محبت خدا به انسان تایب آغاز می شود؛ خدای به او محبتی می کند و او توبه می کند آنگاه دوباره به او محبتی می کند و توبه او را می پذیرد؛ در واقع توبه عبد میان دو محبت قرار می گیرد.»
📕مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه 17 و 18 سوره نساء در این باره بیان سودمندی به شرح زیر دارند؛ آن بزرگوار می نویسد:
🔹«از آنجا که انسان ذاتاً نیازمند به خدا است و به خیر و خوشبختی جز از طریق پروردگار نمی تواند برسد، در این بازگشت به خداوند نیز به عنایت و کمک او نیازمند است. از این رو بازگشت به خدا از طریق عبودیت و خشوع در برابر او نیازمند توفیق و عنایت او است و توبه خدایی سبحان که پیش از توبه انسان است معنایی جز این ندارد، خداوند متعال می فرماید:
🖍«ثم تاب علیهم لیتوبوا» (آنگاه خداوند به آنان بازگشت تا به خدا باز گردند)
#امام راحل اشارتی گذرا و شیوا بدین مطلب دارند آن بزرگوار می نویسد:
«... و از خداوند تبارک و تعالی توفیق حصول مطلوب بخواه و از روحانیت رسول اکرم و ائمه هدیٰ سلام الله علیهم، استعانت کن، و به ولی امر و ناموس دهر، حضرت امام عصر – عج الله فرجه- پناه ببر. البته آن بزرگوار دستگیری ضعفا و بازماندگان را می فرماید و بیچارگان را دادرسی می نماید.»
🖇از توضیح فوق روشن می شود که امام راحل قدس سره روی #نکتﮥ تعیین کننده و حساسی تکیه نموده است ایشان به جای اینکه به توضیح مقدمﮥ یاد شده بپردازد به یکی از مهمترین عوامل اختیاری آن پرداخته است، و آن اینکه توبه مقامی بلند است و بدون توفیق الهی حاصل نمی آید، توفیق الهی را از کجا و چگونه بدست آوردیم، پاسخ این است که شخص گناهکار در فرصتهایی که بدست می آورد باید از خداوند توفیق توبه را بخواهد و به پیشگاه پیامبر و امامان معصوم و بویژه امام عصر _ارواحنا لتراب مقدمه الفداء توسل جسته و استمداد کند و این نکته بسیار مهم و قابل توجه و در واقع امروزه مورد ابتلاء است.
🔅🔹#ادامه_دارد...
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰〰🔸〰〰〰
📊 #درجــات تــوبــه
✍درجاتی که برای #توبه ذکر کرده اند عبارت است از:
◀️«توبۀ #عُمّال»، که در این مرتبه انسان خاطی از اعمال فاسدی که انجام داده، به اعمال صالح روی می آورد.
◀️«توبه #زهّاد»، که توبه از توجهی است که به دنیا پیدا کرده اند، سپس با# بی توجّهی و با بی رغبتی به دنیا، آن حالت گذشته را جبران می سازند.
◀️«توبه #اهل_حضور» که توبه از آن غفلتی است که احیاناً بر ایشان حاصل شده که با حضور، آن را جبران می سازند.
◀️«توبه #متخلّقان»، که رجوع از اخلاق سیّئه و تَخلّق به حسنات اخلاقی است.
◀️«توبه #عارفان»، که رجوع از رؤیت حسنات مخلوقات است، با انتساب همۀ خوبیها به منشأ و مبدأ آنها، آن را جبران می سازند.
◀️«توبه #موحّدان»، که بازگشت از هرچه غیر حق است، می باشد. اینان در حقیقت کسانی هستند که به حقیقت توحید راه می یابند و موحّد حقیقی می باشند.
💎🔸علاوه بر اینها، حضرت #امام یکی از اقسام توبه را #توبۀ_نصوح دانسته اند و می فرمایند شیخ بهایی در معنی توبۀ نصوح وجوهی را از بزرگان نقل کرده است بدین شرح:
❶➽منظور از نصوح، توبه ای است که #نصیحت می کند مردم را تا آن گناه را از خود دور سازند و دیگر گِرد آن نگردند
❷➽منظور، توبه ای است که #صرفاً برای خدا و خالص از هر گونه# شائبه ای باشد همان گونه که عسل خالص از شمع را «نصوح» گویند و منظور از خالص در اینجا آن است که علت پشیمانی و توبه و ندامت او شناخت زشتی گناه باشد نه ترس از دوزخ؛ و اما تصریح می فرمایند که محقق طوسی توبۀ از ترس عذاب و آتش را توبه نمی دانسته است.
❸➽واژۀ #نصوح از «نصاحة» به معنی «خیاطت» گرفته شده؛ یعنی توبه متصل می کند رابطۀ گناهکار را با اولیای خدا، آن رابطه ای که به دلیل گناه قطع شده بود. درست مانند خیاط که پارچه ها و قسمتهای قطع شدۀ لباس را به هم متصل می سازد.
❹➽نصوح، #صفت تائب باشد و اسناد آن به توبه اسناد مجازی است نه حقیقی، و آنگاه معنی اش این است که تائبین خود را نصیحت می کنند که به کاملترین شکل، توبه کنند و آثار گناه را یکسره از قلوب خویش پاک گردانند و ظلمات بدیها را به نور خوبیها محو و نابود سازند.
📚 سیری در عرفان امام خمینی (ره)
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰🔸〰〰
🖍 #مــقــدمــه_دوّم: شــنــاخــتِ پــیــامــدهای ویــرانــگــر #گــنــاه
✍مقدمﮥ دیگرِ #توبه علم به پیامدهای ویرانگر گناه است، آثار شوم گناه فراوان است یکی از نتایج بد گناه زیانی است که بر دل وارد می کند، دل خانه خدا است، تنها راه ارتباط مستقیم با حضرت حق، کانون معنویت و پایگاه رشد و تقویت نیروهای روحانی انسان است.
🔅🔹 گناه #دل را نابود می کند، نیروهای معنوی آن را تضعیف و ریشه های درخت تنومند ایمان و تقوا را که در اعماق جان نفوذ کرده است سوخته و برگهای سبز و خرّم آن را زرد و پژمرده می سازد؛ دیگر اینکه وقتی انسان گناه می کند لکﮥ سیاهی در قلب او پدید می آید و متقابلاً نکته ای از نور می رود،
خوشک خوشک که گناهانش بیشتر و بیشتر می شود این تباهی هم گسترده و گسترده تر می گردد تا آنجا که سرتاسر دل را فرا گرفته و بر همﮥ آن سایه می افکند و در واقع چنین کسی تنگ دل و سنگ دل می شود و به تعبیر رسا و زیبای قرآن «دل او از سنگ سختر است.»
🔮و از آنجا که ارتباط او با #خداوند سست و ضعیف می شود دعاهایش به استجابت نمی رسد،
📊 توفیقات معنویت زا که رشد و تکامل ابعاد روحانی انسان را بدنبال می آورد از وی سلب می شود،بلاهای گوناگون محسوس و نامحسوس بر او فرود می آید، پرده های عصمت حریم کبریایی را می درد و در برابر خداوند جسور و بی باک گشته و بی پروا گناه می کند و فشرده سخن اینکه به راه راست و سعادت پشت کرده و دوان، دوان بسوی شقاوت و بدبختی حرکت می کند از مسیر آفریدگار، معبود و محبوب و فطرت خود دور شده و به راه شیطان می رود توجه به این قبیل پیامدهای ویرانگر گناه سبب بیداری و پشیمانی می شود و در واقع توبه را در پی دارد.
💎🔸 امام راحل -قدس سره- این مطلب را به گونه ای دقیق و فنی بیان کرده است
◀️ #ادامه_دارد...
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰〰🔹〰〰〰
✍#نــتــایــج_تــوبــه
🔸▪️ #پیرهرات #لطایفی نیز به سرایر #توبه مترتّب می داند و می گوید:
و لطایف سَرائر التوبة ثلاثة اشیاء: اوّلها اَنْ تَنْظُرَ بین الجنایة و القضیّة فتعرَّف مراد اللّه فیها... .
🔸▪️خلاصه آنکه، اول قدم این است که #سالکِ طریق یا #تائبِ به حق بازگشته، به رابطۀ میان عمل خلافی که انجام داده، با قضای الهی که او را
به انجام چنین کاری قادر ساخته، پی ببرد و تفکر به این حقیقت:
1⃣ در قضای الهی، عزّت خداوند را دریابد.
2⃣ در پرده پوشی بر گناهان نیکی و احسان خداوند را ببیند
3⃣در پذیرفتن عذر بندگان خاطی، کرم و بزرگواری خداوند را مشاهده کند.
4⃣در بخشش و مغفرت به فضل حق پی برد؛ و سرانجام متوجه شود حجت و برهان خداوند را چنان است که همواره خداوند با حجت قاطع خویش ـ که مورد قبول بندگان است بر گناهان آنها کیفر می دهد.
خداوند به بندگان خود هشدار می دهد که این خود شما هستید که برای خود کیفر و مجازات رقم می زنید و با اختیار و قدرت خود به مخالفت برخاسته اید حال آنکه برانجام ندادن آن امور نیز توانا بودید.
🔸و اللطیفة الثانیة: اَنْ یعلم ان طلب البصیر الصادق سیئة لم یبق له حسنة بحالِ... .
🔹 اگر انسان بصیر و روشن بین در پی شناخت و جستجوی گناه خود برآید حسنه و نیکی برای خود نمی بیند؛ زیرا اگر عملش خوب و خالص بوده، آن را منّت و لطفی از خالق خود می داند که به او ارزانی داشته، و اگر آن را مشوب به عیب و نقصهایی همچون ریا و مثل آن ببیند درمی یابد که عمل، ناقص است و لایق پیشگاه حضرت محبوب نخواهد بود، پس عمل ناقص خود را حقیقتی قابل توجه و اعتبار نمی داند. امام در این زمینه می گویند:
✔️هر کسی از #گنهش پوزش و بخشش طلبد
دوست در طاعت من غافر و توّاب من است
📕سیری در #عرفان امام خمینی (ره)
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃 🔸〰〰
🔴📣 #صــوت ســلــســلــه #جــلــســات مــخــتــلــفِ #اســتــاد_خــانــجــانــی دررابــطــه بــامــبــحــث #تــوبــه وشــرح ڪــتــاب #مــنــازل_الــســائریــن📗👇
📕🎙جلسه #اول↙️
https://eitaa.com/erfaneamali/135
📕🎙جلسه #دوم↙️
https://eitaa.com/erfaneamali/177
📕🎙جلسه #سوم↙️
https://eitaa.com/erfaneamali/183
📕🎙جلسه #چهارم↙️
https://eitaa.com/erfaneamali/185
📕🎙جلسه #پنجم↙️
https://eitaa.com/erfaneamali/187
📕🎙جلسه #ششم↙️
https://eitaa.com/erfaneamali/194
📕🎙جلسه #هفتم↙️
https://eitaa.com/erfaneamali/251
〰〰🔸〰〰
@erfaneamali
〰〰🔸〰〰
🖍#اهمــیــت_تــوبــه
🔆🔹توبه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا تا #بازگشت و رجوع نباشد سِیرصعودی
حاصل نمی شود. بنابراین، #توبه در آغاز سیر و سلوک قرار می گیرد و قوام بخش حرکت سالک می شود و ساختار فکری سالک را مستحکم می کند. پیر هرات در اهمیت توبه می نویسد.
🔶🔹راه سفر معنوی، پیموده نمی شود مگر اینکه مقدمات به طور صحیح طی شود همان گونه که ساختمان جز بر پایه های محکم استوار نمی ایستد
📕 سیری در عرفان امام خمینی (س)صفحه 166
🖍شستشویی کن و آنگه به خرابات درآی
تانگردد ز تو این دیر خراب آلوده
🔶🔹 هجویری، توبه را برای سالک طریق، لازم و ضروری می داند و معتقد است توبه موجب طهارت باطن می شود و بدون طهارت باطن، نَیل به قرب حضرت دوست میسّر نمی شود.
🔶🔹#پیر هرات در بیان منزل توبه ـ به شیوۀ خود از آیات شریفۀ قرآن مدد می جوید و با اشاره به کریمۀ شریفۀ: 📌ومن لم یتب فاولئک هم الظالمون📌
🔶🔹چنین بهره می گیرد که ظلم، صفت کسی است که توبه نکند، و راه رهایی از انحراف و ظلمت گناه که نفس را آلوده می کند، توبه است. پس، عدم توجه به توبه، ظلم به نفس است؛ و توجه به آیۀ شریفه انگیزۀ توبه را در انسان تقویت می کند و برای گریز از اینکه مبادا در زمرۀ ستمکاران قرار گیرد روی به توبه می آورد، زیرا پیام خداوند دلالت دارد که غیر تائب، ظالم است
#اهمیت_توبه
〰〰📚〰〰
@erfaneamali
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃 🔸〰〰
✍شروع #مبحث_جدید↙️↘️
📕فــصــل اول: #یــقــظــه
📩دعــوت #قــرآن بــه #قــیــام و #بــیــداری
🔆🔹قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لله مَثْنَی و فُرَادَی 👈خداوند تعالی می فرماید که به مردم ابلاغ کن که من شما را به یک چیز دعوت می کنم، موعظه به یک چیز. واعظ خدا؛ واسطه رسول اکرم؛ و ملت ـ همۀ ملتها، همۀ مخلوق ـ طرف موعظه که قهراً ماها هم هستیم.
🔶🔹وآن یک موعظه که خدای تبارک و تعالی می فرماید بگو من یک موعظه دارم، این یک موعظه باید سرآمد تمام موعظه هایی باشد که خدای تبارک و تعالی فرموده است و انبیاء و اولیاء و همین طور هم هست، این یک موعظه این است که أَنْ تَقُومُوا لله ِ قیام کنید و نهضت کنید برای خدا... اهل معرفت می گویند که اول منزل سلوک، «یَقظه» است؛ یعنی «بیداری». و به همین آیه تمسک می کند خواجه عبدالله انصاری از #منازل_السائرین ـ که منازل اهل سلوک را ذکر می کند ـ اول منزل را منزل «یَقظه»، منزل بیداری ذکر می کند. و این آیۀ شریفه را هم شاهد می آورد که خدا فرموده است أَنْ تَقُومُوا لله ِ. ایشان تعبیرش این است که یعنی بیدار بشوید، بیدار شدن هم یک قسم از «قیام» است. و تمام نهضتهایی که در عالم واقع می شود آن هم قیام است؛ قیام از خواب، و قیام بعد از بیداری.
🔆🔹قیام از #خواب برای ماها که خواب هستیم و باز بیدار نشدیم. ماها که برای سُکْرِ طبیعت بیهوش هستیم؛ در خواب غفلت هستیم؛ و چشم و گوشمان همه اش متوجه به عالم طبیعت است. موعظۀ خدا، به حسب قول این مرد سالک این است که یک موعظه هست. و آن اینکه بیدار بشوید از این غفلت و از این خوابی که سنگین است
🔶🔹خوابی است که طبیعت غلبه کرده است بر ما و ما را خواب کرده است.
📗منبع:تهذیب نفس وسیروسلوک ازدیدگاه امام خمینی(س)
〰〰🔸〰〰
@erfaneamali
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
🌸 ارزش این خاک!
اگر مردم میدانستند و قدر #حضرت_معصومه (س) را میشناختند، دور حرم ایشان یک خندق حفر میشد.
یعنی از بس میآمدند خاک های اطراف حرم ایشان را بر میداشتند، یک خندق دور حرم پدید میآمد.
نمیدانند این خاک چقدر ارزش دارد!
۹۰/۰۷/۲۴
#عکس_نوشت
↶【به ما بپیوندید 】↷
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
🆔➯ @rkhanjani
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
💠#قــیــام_یقظِه
📖#جلسه_دوم
🔆🌸#اولــیــن_قــدم_قــیــام
🔶🔹اول قدم این است که ما بیدار بشویم و توجه کنیم به اینکه عالم طبیعت چی هست؛ و ما در عالم طبیعت به کجا می رویم؟ در سیر هستیم همه، این سیر به کجا منتهی می شود؟ این اول قدمی است که برای کسانی که سلوک «الی الله » می کنند. اول قدم این است که بیدار بشوند؛ غفلت را کنار بگذارند؛ توجه به معنویات بکنند؛ به ماوراء طبیعت بکنند. این راهِ یک راه طولانی است که ما در اوایلش واقع هستیم؛ و باید سیر بکنیم، و تا آخر سیر بکنیم. اگر در حال غفلت ما را سیر دادند و ما بیدار نشدیم تا وقتی که از عالم طبیعت بیرون رفتیم، ما سعادتمند نیستیم.
🔶🔹چنانچه بیدار [شدیم] و راه را یافتیم و آن راهی که خدای تبارک و تعالی فرموده است راه مستقیم است، راه «الی الله » است، ما آن راه را طی کردیم، از انحرافات کناره گرفتیم، توجه به خدا، توجه به احکام خدا کردیم، این راهی که قهراً ما را می برند، با قدم اختیار آن مقداری که مربوط به اختیار است طی کردیم، وقتی که از اینجا منتقل شدیم به عالم دیگر، همۀ آن سعادت، همۀ آن نوراست.
🔶🔹این #عالم، دارِ #ظلمت است: ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ اگر ما تکلیف خودمان را دانستیم و بیدار شدیم و فهمیدیم که باید سیر کنیم «الی الله »، باید #مجاهده کنیم برای خدا، #قیام کنیم برای خدا، و در همۀ ابعادی که هستیم و داریم به تکلیف خودمان، به تکلیفهایی که خدای تبارک و تعالی به وسیلۀ #انبیا برای ما بیان فرموده است عمل بکنیم، راه مستقیم را طی بکنیم، منتهی می شویم به #سعادت.
🖍 #قیام_لله، مقدمۀ #سلوک👇
اول #مرتبه_قیام است: قُلْ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لله ِ...
#ادامه_به_این_مبحث_درجلسه_بعد_میپردازیم...
📗منبع:تهذیب نفس وسیروسلوک ازدیدگاه امام خمینی(س)
〰〰🔸〰〰
@erfaneamali
🌀 نگاهی اجمالی به زندگینامه فقیه عارف
📝 به مناسبت سالروز درگذشت میرزا جوادآقا ملکی تبریزی (ره)
🔹 میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، فرزند میرزا شفیع در شهر تبریز متولد شد. تاریخ دقیق ولادت وی مشخص نیست، اما گفته شده اواخر قرن ۱۳ یا اوایل قرن ۱۴ قمری بوده است. دلیل نامگذاری او به ملکی، نسبت فامیلی وی با خاندان ملکالتجار تبریزی است.
🔹 علوم صرف، نحو، معانی و بیان و دروس مقدماتی دیگر را در تبریز فرا گرفت و پس از مدتی سطح را به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به نجف سفر کرد. وی در درس میرزا حسین نوری، حاج آقا رضا همدانی و آخوند خراسانی شرکت کرد اما مهمترین استادش، حسینقلی همدانی بود. ملکی تبریزی مدت ۱۴ سال همیشه همراه او بود و ارادت ویژهای به وی داشت.
🔹 در سال ۱۳۲۱ قمری، از نجف به تبریز بازگشت و به ترویج دین پرداخت. در سال ۱۳۲۹ ق (۱۲۹۰ ش) و در ابتدای جریانات مشروطه و درگیریهای تبریز مجبور به عزیمت به شهر قم شد و تا پایان عمر نیز در همانجا ماند.
#عالمان_راستین
@Manahejj
^^^^^^^^^^^^^
@erfaneamali
🌀 شاگرد ملاحسینقلی همدانی
📝 چگونه میرزاجواد آقا ملکی تبریزی، قبله اهل معنا شد
💠 امام خامنهای
🔹 #قدم_اول در راه خدا، شکستن خویشتن و خود را فقیر و تهیدستِ مطلق دیدن است. یعنی انسان در عین قدرت و ثروت و علم و برخورداری از مزایا و محاسن و خصوصیات مثبت و در اوج دارایی و توانایی، واقعاً (نه به صورت تعارف) خود را در مقابل خدا، نیازمند و تهیدست و محتاج و کوچک و حقیر ببیند. این، آن روحیهی کمال انسانی است که البته باید با #تمرین به اینجاها رسید.
🔹 شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف (که از بزرگان اولیا و عرفا و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است) اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، با اینکه طلبه بود، ولی به شیوهی اعیان و اشراف حرکت میکرد. نوکری دنبال سرش بود و پوستینی قیمتی روی دوشش میانداخت و لباسهای فاخری میپوشید، چون از خانوادهی اعیان و اشراف بود و پدرش در تبریز ملکالتجار بوده یا از خانوادهی ملکالتجار بودند. ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانهی عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی (که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلهی اهل معنا و اهل دل بوده است و حتّی بزرگان میرفتند در محضر ایشان مینشستند و استفاده میکردند) راهنمایی شد.
🔻 روز اولی که مرحوم حاج میرزا جوادآقا، با آن هیأتِ یک طلبهی اعیان و اشراف متعین، به درس آخوند ملاحسینقلی همدانی میرود، وقتیکه میخواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملاحسینقلی همدانی، از آنجا صدا میزند که همانجا -یعنی همان دمِ در، روی کفشها- بنشین. حاج میرزا جواد آقا هم همانجا مینشیند. البته به او برمیخورد و احساس اهانت میکند، اما خودِ این و تحمل این تربیت و #ریاضت الهی، او را پیش میبرد.
🔹 جلسات درس را ادامه میدهد. استاد را -آنچنانکه حق آن استاد بوده- گرامی میدارد و به مجلس درس او میرود. یک روز در مجلس درس، او که در اواخر مجلس هم نشسته بود، بعد که درس تمام میشود، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی، به حاج میرزا جوادآقا رو میکند و میگوید: «برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور!» بلند میشود، قلیان را بیرون میبرد، اما چهطورچنین کاری بکند؟! اعیان، اعیانزاده، جلوی جمعیت، با آن لباسهای فاخر! ببینید، انسانهای صالح و بزرگ را اینطور تربیت میکردند. قلیان را میبرد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، میدهد و میگوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او میرود قلیان را درست میکند و میآورد به میرزا جوادآقا میدهد و ایشان قلیان را وارد مجلس میکند. البته این هم که قلیان را به دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است، اما مرحوم آخوند ملاحسینقلی میگوید که: «خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند!»
این، شکستن آن «منِ متعرضِ فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان» است. این، آن منیت و خودبزرگبینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائلشدن را از بین میبرد و او را وارد جادهای میکند و به مدارج کمالی میرساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی به آن مقامات رسید.
🔹 او در زمان حیات خود، قبلهی اهل معنا بود و امروز قبر آن بزرگوار، محل توجّه اهل باطن و اهل معناست.
بنابراین، قدم اوّل، شکستن منِ درونی هر انسانی است که اگر انسان، دائم او را با توجّه و تذکر و موعظه و ریاضت (همینطور ریاضتها) پَست و زبون و حقیر نکند، در وجود او رشد خواهد کرد و فرعونی خواهد شد.
📅 ۳۰ فروردین ۱۳۶۹
#سلوک
#اهل_معنا
#عالمان_راستین
@erfaneamali
دروس استاد رضا خانجانی
💠#قــیــام_یقظِه 📖#جلسه_دوم 🔆🌸#اولــیــن_قــدم_قــیــام 🔶🔹اول قدم این است که ما بیدار بشویم و توجه
〰〰〰🔸🔹〰〰
🔶🔹 #قــیــام_لــلــه_مــقــدمــۀ_ســلــوک👇
🔆🔅اول #مرتبه_قیام است:
قُلْ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لله ِ، اصحاب سیر هم این را منزل اول دانسته اند؛ شاید هم مقدمه باشد و منزل نباشد. در منازل السائرین این را منزل اول دانسته؛ لکن ممکن است که این اصلاً مقدمه باشد، منزل بعد باشد. اول این است که یک وصیت، یک موعظه به وسیلۀ یک موجودی که خودش یافته است [صادر می شود] و می فرماید به آنها بگو که: إِنَّمَآ أَعِظُکُمْ بِوَ حِدَةٍ؛ فقط یک موعظه، فقط اینکه قیام کنید برای خدا. همه چیز از اینجا شروع می شود، همۀ مسائل از اینجا شروع می شود که «قیام لله » باشد، انسان نهضت کند برای خدا، بایستد برای خدا، از این خواب بیدار بشود. کأنّه [امر می کند] به این خوابها، به اینهایی که افتاده اند آنجا و خوابند و بیهوش، بگو که من به شماها یک موعظه دارم و آن این است که بلند شوید از جا برای خدا، قیام کنید برای خدا، راه بیفتید؛ و ما همین یک موعظه را هم تا حالا گوش نکرده ایم، برای او راه نیفتاده ایم. راه افتادنمان برای خودمان است.
* 📍 * 📍 *
📕بــیـداری موجب رهایی مســتـضعـفـیـن
من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی، به همۀ ما و به همۀ مظلومین عالَم و به همۀ مستضعفان جهان پیروزی عنایت کند، تا همه از زیر بار این ابرقدرتها خارج بشوند، و مسئله ای است که باید بشود. مسئله اینطور شده است که دیگر مستضعفین در مقابل مستکبرین قیام کرده اند، بیدار شده اند. بیداری اولْ قدم است، اول قدم یقظه است. در سیر عرفانی هم #یقظه اول قدم است. در این سیر، این هم سیر الهی و عرفانی است، بیداری اول قدم است.(397)
*🌸*🌸*
📍#آرزو و #طــلــب_بــیــداری
اکنون امثال ما در حجابهای ظلمانی ـ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ ـ واقعیم، دردها و رنجها و عذابها از این احتجاب است. و اوّل قدم که مقدّمۀ #رفع_ حجب است آن است که گرایش پیدا کنیم که در حجابیم و از این خِدْر طبیعت که تمام وجود ما را از سرّ و عَلَن و باطن و ظاهر فرا گرفته به تدریج به هوش آییم و این «یقظه»ایست که بعض اهل سلوک، منزل اول دانسته اند، و چنین نیست بلکه این به هوش آمدن و بیدار شدن مقدّمۀ دخول در سیر است. و رفع همۀ #حجب_ ظلمانی و پس از آن نورانی، #وصول به اوّل منزل #توحید است.
📕کتاب #تهذیب_نفس وسیروسلوک ازدیدگاه امام خمینی(س)
〰〰🔸〰〰
@erfaneamali
☑زیارت همراه #معرفت👇
▫️بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی در جلسه اول مجموعه #معرفت_حسینی:
▪️چون تفاوت در نیتها مبتنی است بر تفاوت در معرفت و محبت؛ پس مهمترین پایه اختلاف ارزش دو زیارت، اختلاف معرفت ظاهر و محبت ظاهر است.
▫️بنابراین برای اینکه در این جهت پیش برویم و زیارت ما ارزش پیدا کند، باید سعی کنیم معرفتمان را به اهل بیت (ع) زیاد کنیم که به دنبال آن محبت میآید.
▪️هرقدر نیت ما خالصتر و اخلاص ما زیادتر باشد، ارزش زیارت ما بیشتر خواهد بود.
شاید به همین مناسبت است که در فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) این به عبارت «مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ» (هرکس او را با معرفت به حقش زیارت کند) تأکید شده است.
۹۹/۵/۳۱
#حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
〰〰🔸〰〰
@erfaneamali