eitaa logo
دروس استاد رضا خانجانی
110 دنبال‌کننده
36 عکس
13 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
─━━━━⊱💖﷽💖⊰━━━━━─ در خصوص (۳): 📚شرح کاشانی بر برترى منازل السائرین بر بیشتر کتابهاى عرفان عملى, موجب شده که بسیارى از عارفانِ بنام, شرحهایى بر آن بنویسند. یکى از بهترین این شرحها, شرح کمال الدین عبدالرزاق کاشانى (متوفى736ق) است. پرورش یافتن شاگردانى چون قاضى سعید قمى و قیصرى در مکتب عرفان عملى و نظرى ملاعبدالرزاق, خود دلیل تبحّر و تضلّع اوست.📖 فلسفه از آنجا که موجب تقویت فکر و اندیشه🤔❗️ است 👌بسیار اهمیت دارد چراکه توحید را بر برهان استوار داشته و جواب✅ اشکالات را مى دهد, با این وجود موجب آرامش دل نمى گردد. ملاصدرا که افتخار فلاسفه اسلام است, در مقدمه اسفار مى گوید: من از خداوند بسیار استغفار مى طلبم که مقدارى از عمر خود را صرف مطالعه آراى متفلسفان و جدلیین از اهل کلام کردم… و سرانجام زمام امر خود را به خدا و رسول واگذار نمودم)7 علامّه طباطبایى ـ رضوان الله علیه ـ نیز پس از عمرى مطالعه فلسفه, به عرفان واقعى که همان قرآن است, روى آورد. کمال الدین عبدالرزاق کاشانى نیز از آن گروه است که جایگاه اصلى را در عرفان و نه قیل قال مى دانند. وى (اصطلاحات الصوفیه) را با این خطبه آغاز کرده است: (حمد خداى را که با منّ خود ما را از علوم رسمى نجات داد و به برکت دیدن, ما را از زحمت نقل و استدلال بى نیاز کرد و از قیل و قالى که فایده ایى در آن نیست, رهایى بخشید و ما را از جنگ و جدال مصون نگه داشت, زیرا اینها شبهه و شک و ضلالت را بر مى انگیزند). و در نامه به علاء الدوله سمنانى, درباره وحدت وجود مى گوید:(… چون خود به این مقام نرسیده بودم, هنوز دل قرار نمى گرفت تا بعد از وفات شیخ الاسلام مولانا و شیخنا نورالملة والدین عبدالصمد نطنزى, مرشدى که دل بر او قرار گیرد, نمى یافت. هفت ماه در صحرایى که در آن آبادانى نبود, در خلوت نشست و تقلیل طعام بغایت کرد تا این معنى بگشودو بر آن قرار گرفت و مطمئن شد و الحمدلله على ذلک). اما در باب مذهب او: جناب آقاى بیدارفر پس از نقل کلامِ برخى از صاحبنظران, درباره مذهب او مى گوید:(بهتر است به جاى تکفیر و توهین یا نقل اقوال تراجم نویسان, به کلمات خود صاحب ترجمه رجوع شود تا مذهب او مشخص گردد), آن گاه خود شواهدى از کلام کاشانى بر شیعه بودن او آورده است (ر.ک. مقدمه شرح منازل السائرین, ص23). تورّقى اجمالى در کتاب تحفة الاخوان فى خصائص الفتیان براى محقّق با انصاف کمترین تردید و شکى در شیعه اثناعشرى بودنِ عبدالرزاق کاشانى باقى نمى گذارد. دقّت فوق العاده کاشانى در متن و توضیحات او براى حلّ مشکلات وتسلط او بر متون فارسى و عربى همراه با ذوق سرشار عرفانى و قلمى جذاب و روان, موجب شده که شرح او بر منازل السائرین, کتاب درسى بعضى از دانشگاهها قرار گیرد. او خود در ویژگیهاى این شرح مى گوید: (نسخه هاى منازل السائرین متفاوت و عبارتهاى آنها گوناگون بود و اشتباه و تحریف در برخى از آنها روشن و در برخى دیگر مبهم بود و سبب تحیّر و شک مى گردید و صحیح و محرَّف قابل تشخیص نبود, تا اینکه به لطف خداوند نسخه مصحّحى که بر شیخ ـ قدَّس الله روحَه ـ قرائت شده و اجازه اى به خط شریف او بر آن بود, به دستم رسید. تاریخ کتابت آن, سال 475ق. بود. متن کتاب را با آن تصحیح کرده و آسوده خاطر به شرح آن پرداختم و آن را به منزله اذن شیخ براى خود در شرح کتاب دانستم.) (ر.ک: شرح منازل السائرین, ص622).❇️ کاشانى از آنجا که هنگام نوشتن این شرح, از شرح تلمسانى کاملاً متأثر بوده, همه مزایا و محاسن شرح او را نیز گاه در قالب تلخیص و گاه به عنوان توضیح (علاوه بر فواید بسیارى که خود بر آن افزوده) در کتاب خود آورده است. شرح تلمسانى تصحیح آقاى عبدالحفیظ منصور در تونس چاپ شده است. جناب آقاى بیدارفر پیش از چاپ مجدّد آن, شرح کاشانى را تصحیح کرد و در مقدمه تحقیق خود ضمن مقایسه, به موارد تفاوت آن دو شرح, اشاره کرد. یکى از نقایص شرح تلمسانى آن است که نه خطبه کتاب را توضیح داده است و نه متن آن را آورده است. اما در شرح کاشانى این نقیصه وجود ندارد و از صفحه دوازده تا بیست وچهار شرح او اصلاً در کتاب تلمسانى یافت نمى شود. @erfaneamali💢 ─━━━━━━⊱🌼⊰━━━━━━━─
💢بیان آیت الله جوادی آملی در مورد گناه : ‏‏ هیچ کس گناه نمیکند ، مگر اینکه در آن محدوده مشرک است . برای اینکه اگر یک کسی یک گناهی را مرتکب شد ، آنجا که از روی سهو ، نسیان ، اضطرا ، الجاء و اجبار خلاف کرد که گناه نیست ؛ حدیث رفع همه این موارد را برطرف میکند . تنها آن صورتی گناه است که کسی در کمال آزادی و اختیار یک معصیتی را مرتکب میشود . وقتی کسی هیچ عذری ندارد ، جاهل نیست و اضطراری هم ندارد ، ولی گناه میکند ؛ معنایش آن است که خدایا ! من میدانم که این گناه است و تو گفتی نکن ، ولی من میکنم !! پس شما هر گناهی را تحلیل کنید ، میبینید که سر از شرک در می آورد ؛ ما با این خطر روبرو هستیم . ( درس اخلاق ، دماوند ، ۰۴-۰۵-۹۷ ) @erfaneamali💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 #ویژگی_رهبر_انقلاب_در_خانه 💠 از همسر رهبر انقلاب سوال شد آیا همسرتان در خانه به شما كمك می‌كنند؟ در جواب گفتند: در حال حاضر نه ایشان چنین فرصتی دارند و نه از ایشان چنین انتظاری داریم. اما یك #خصیصه بسیار پسندیده‌ای كه ایشان دارند و می‌تواند نمونه و سرمشقی برای دیگران باشد این است كه زمانی كه ایشان در منزل هستند، اگرچه معمولاً #خسته از كار روزانه می‌باشند اما سعی دارند تا جوّ خانه را از مشكلات محیط كارشان به دور نگه دارند. @erfaneamali
─━━━━⊱💖﷽💖⊰━━━━━─ شما تا چه حد با و نتایج بیشمارش آشنا هستید؟❓ ما اصولا خوب بلدیم حرف بزنیم 👄ولی سکوت🤫 کردن را بلد نیستیم چون ما در سکوت سخن گفتن را آموختیم ولی هرگز سکوت را نخواهیم آموخت سکوت از درون میجوشد نتیجه فکر و تعقل است سکوت از نشانه های حکمت است کسی که کم سخن بگوید بیشتر می اندیشد و بیشتر رشد می کند و می بالد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 سکوت نقش مهمی در ساختن شخصیت فرد دارد به همین خاطر یکی از مهم ترین برنامه های سیر و سلوک عرفا همین سکوت است. شاید در ابتدا آسان به نظر بیاید اما سکوت کردن کار هر کسی نیست چرا که سخن گفتن جزء قوای شهوت به شمار میرود و از صفات رذیله است و ما قافله بشری در بند شهوات هستیم به جز معدودی 🌿 🌿🌸 🌿🌸🌿 🌿🌸🌿🌸 🌿🌸🌿🌸🌿 @erfaneamali💢 ─━━━━━━⊱🌼⊰━━━━━━━─
✅یقظه در ساحت اجتماع: «...من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی، به همه ما و به همه مظلومین عالم و به همه مستضعفان جهان پیروزی عنایت کند، تا همه از زیر بار این ابرقدرت ها خارج بشوند و مسئله ای است که باید بشود. مسئله این طور شده است که دیگر مستضعفین در مقابل مستکبرین قیام کرده اند، بیدار شده اند. بیداری اولین قدم است. اول قدم یقظه (بیداری)، در سیر عرفانی هم یقظه (بیداری) اول قدم است، در این سیر، این هم سیر الهی و عرفانی است. بیداری اولین قدم است و کشورهای اسلامی، ملتهای مسلم، ملت های مستضعف در سرتاسر جهان، اینها بیدار شده اند و سیاه های آمریکایی کتک این بیداری را می خورند...» ( امام خمینی ره ۱۴ خرداد ۱۳۵۹) @erfaneamali
 امام در توضیح این یقظه توحیدی ملت ها برای نجات می فرمایند: «توجه به این نکته و تذکر اولا لازم است، ملتی که بخواهد سرپای خود بایستد و اداره کشور خودش را خودش بکند لازم است که اول بیدار بشود. در سیر الی الله هم اهل معرفت گفته اند که یقظه (بیداری) اول منزل است. در طول تاریخ در این سده های آخر، کوشش شده است که ملتهای جهان سوم خواب باشند، غافل باشند و توجهشان به شخصیت را اصلا به غیر بدانند. این قضیه از سالهای بسیار طولانی بوده است و هی دائما رشد کرده است تا این اواخر به رشد تمام رسیده بود... من عکس مجسمه آتاتورک را در ترکیه- آن وقت که تبعید بودم به آنجا- دیدم که مجسمه او رو به غرب بود و دستش را بالاکرده بود و آنجا می گفتند که این علامت این است که ما هر چه باید انجام بدهیم باید از غرب باشد، باصطلاح، آتاتورک یک مرد مثلا روشنی، یک مرد کذایی بوده و در کشور ما هم بعضی از روشنفکرها به اصطلاح- گفته بودند که ما باید از سر تا قدم اروپایی و انگلیسی باشیم تا بتوانیم ادامه حیات بدهیم. ما تا نفهمیم که خودمان یک شخصیتی داریم، مسلمانها هم یک گروهی هستند و شخصیتی دارند و می توانند خودشان همه کار انجام بدهند تا نخواهیم یک کاری را، نمی توانیم و تا بیدار نشویم نمی خواهیم ما را در خواب نگه داشتند... ما تا بیدار نشویم از خواب و تا توجه به این نکنیم که ما هم انسان هستیم و ما هم شخصیت داریم و ما هم ملت های بزرگ هستیم، ما هم مسلمین هم یک میلیارد تقریبا جمعیت با همه وسایل دارند تا این معنا را ما باورمان نیاید، نمی رویم دنبال کار. یک جمعیتی اگر نشستند و دستشان را دراز کردند پیش یک جمعیت های دیگر که بده به ما، تمام همشان این بود که هر چه می خواهند از خارج بیایند و به شما بدهند و ذخایر شما را از اینجا ببرند در ازای آن چیزی که می دهند این ملت اگر یک میلیون سال هم زندگی بکند همان حال اول است. تنبل بار می آید... ما که می خواهیم وابسته نباشیم باید اول بیدار بشویم به اینکه ما خودمان هم شخصیت داریم. ما می توانیم کار انجام بدهیم... صحیفه امام ج ۱۳ ص ۵۳۲ @erfaneamali
👌 🌸 درس 📚 شرح منازل السائرین بحث این هفته: ابتدای منزل توبه زمان: 📆شنبه ها 🕓ساعت ۴ الی ۵ مکان:قم خ جمهوری میدان سپاه ابتدای بلوار شهید اخلاقی پلاک ۱۲ موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی طبقه ۳ مدرس ۳🔻🔻🔻 https://eitaa.com/erfaneamali @erfaneamali 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل توبه (۱): « ارکان و شرایط توبه » بدان که از برای توبه کامله ارکان و شرایطی است که تا آنها محقق نشود، توبه صحیحه حاصل نشود. و ما به ذکر عمده آنها که لازم است می پردازیم.‏ ‏‏یکی از آنها، که رکن رکین اوست، ندامت و پشیمانی است از گناهان و تقصیرات گذشته، و دیگر، عزم بر برگشت ننمودن بر آن است همیشه.و این دو در حقیقت محقق اصل حقیقت توبه و به منزله مقومات ذاتیه آن است. و عمده در این باب ، تحصیل این مقام و تحقق به این حقیقت است. و آن، چنان صورت پذیرد که انسان متذکر تأثیر معاصی در روح و تبعات آن در عالم برزخ و قیامت بشود از وجه معقول و منقول. پس، انسان عاقل اگر تنبه به فرموده های انبیا و اولیا، علیهم السلام، و عرفا و حکما و علما، رضوان الله علیهم، به قدر قول [یک ] نفر طبیب معالج اعتنا کرد، لا بد از معاصی پرهیز می کند و گرد آنها نمی گردد. و اگر خدای نخواسته مبتلا شد، بزودی از آن منزجر می شود و پشیمان می گردد، و صورت ندامت در قلبش ظاهر می شود. و نتیجه این پشیمانی و ندامت خیلی بزرگ است. و آثار آن خیلی نیکو است، و عزم بر ترک مخالفت و معصیت بر اثر ندامت ‏ حاصل شود. و همین که این دو رکن توبه حاصل شد، کار سالک طریق آخرت آسان شود و توفیقات الهیه شامل حال او شود . ( چهل حدیث ۲۷۶_۲۷۵ ) @erfaneamali
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل توبه (۲): « ارکان و شرایط توبه » و از برای توبه شرایط قبول و شرایط کمالی است، که آنها را به ترتیب مذکور می داریم. عمده شرایط دو امر است، چنانچه عمده شرایط کمال نیز دو امر است. و ما در این باب می پردازیم به ذکر کلام شریف حضرت مولی الموالی، زیرا که آن در حقیقت از جوامع کلم و کلام ملوک و ملوک کلام است.‏ ‏‏روی فی نهج البلاغة أنّ قائلا قال بحضرته، علیه السّلام: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فَقَالَ له : ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ ! أَ تَدْرِی مَا الِاسْتِغْفَارُ ؟ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّیِّینَ . وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ : ‏‎ ( حکمت ۴۰۹ ) جناب سید جلیل القدر، السید الرضی ‎‏، رضی الله عنه، در نهج البلاغه روایت فرمود که «همانا گوینده ای در محضر حضرت امیر، علیه السلام، گفت:‏ ‏‏استغفر الله. پس فرمود به او: مادرت در عزایت گریه کند، آیا می دانی چیست استغفار؟ همانا استغفار درجه علّیین است. و آن اسمی است که واقع می شود بر شش معنی. ۱ _ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى : اوّل آنها پشیمانی بر گذشته است. ۲ _ الثَّانِی الْعَزْمُ عَلَى تَرْکِ الْعَوْدِ إِلَیْهِ أَبَدا : دوم، عزم بر برگشت ننمودن است به سوی آن همیشگی. ۳ _ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَى الْمَخْلُوقِینَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمْلَسَ لَیْسَ عَلَیْکَ تَبِعَةٌ : سوم، ادا کنی به سوی مخلوق حق آنها را تا ملاقات کنی خدای سبحان را پاکیزه که نبوده باشد بر تو دنباله ای. (یعنی حقی از کسی به عهده تو‏ نباشد.) ۴ _ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى کُلِّ فَرِیضَةٍ عَلَیْکَ ضَیَّعْتَهَا فَتُؤَدِّیَ حَقَّهَا : چهارم، آنکه روی آوری به سوی هر فریضه که بر تو است که ضایع کردی آن را، پس ادا کنی حق آن را. ۵ _ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِی نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِیبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى یَلْصَقَ الْجِلْدُ بِالْعَظْمِ وَ یَنْشَأَ بَیْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِیدٌ : پنجم، روی آوری به سوی گوشتی که روییده شده است بر حرام، پس آب کنی آن را به اندوه ها تا بچسبد گوشت به استخوان و روییده شود بین آنها گوشت تازه. ۶ _ السَّادِسُ أَنْ تُذِیقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ کَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِیَةِ : ششم، آنکه بچشانی جسم را درد فرمانبرداری، چنانچه چشاندی آن را شیرینی نافرمانی. این حدیث شریف مشتمل است اوّلا بر دو رکن توبه که «پشیمانی» و «عزم بر عدم عود» است. و پس از آن، بر دو شرط مهم قبول آن که «ردّ حقوق مخلوق» و «ردّ حقوق خالق» است. انسان به مجرد آنکه گفت توبه کردم، از او پذیرفته نمی شود ( کتاب چهل حدیث صفحه ۲۷۷ _ ۲۷۸ ) @erfaneamali
♻️اهمیت نماز شب در سلوک معنوی: كانوا قليلا من اليل ما يهجعون و بالاسحارهم يستغفرون آنها اندكى از شب ها را مى خوابيدند و در سحرها استغفار مى كردند الذاریات/۱۷و۱۸ قال الامام الحسن العسکری ع: اِنَّ الوُصُولَ اِلَي اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّيلِ . وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب زنده داری به دست نمی آید.  بحارالانوار، ج 78، ص379 سخن مهم علامه طباطبایی را در این‌باره بیاوریم که می‌فرمود: یک روز در مدرسه‌ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی (استاد علامه در اخلاق و عرفان) از آنجا عبور می‌کردند. چون به من رسیدند، دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند:‌ ای فرزندم! دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان، آخرت می‌خواهی نماز شب بخوان! 🌱🌱🌱 شب خیز که عاشقان به شب راز کنند/گرد در باب دوست پرواز کنند هر جا که درى بود به شب در بندند/الا در دوست را؛ که شب باز کنند @erfaneamali
🌷آیت الله سید علی قاضۍ: در دنیا به صاحبان خانه دو هزار متری و ریاست و ماشین میگویند اشـــراف مملڪت اما درقیامت اشراف آن کسانےهستند ڪه نـــــماز‌شــب خـوان هستند. ♻️ @erfaneamali
بیان حضرت آیت الله مظاهری در مورد منزل توبه (۱): « ارکان توبه » حالت توبه، مشتمل بر چهار رکن است که عبارتند از: «احساس ندامت»؛ «اظهار ندامت»؛ «عزم اصلاح»؛ «اصلاح»؛ در واقع، توبة حقيقي وابسته به تحقّق چهار رکن مذکور است و تا وقتي اين چهار رکن به وقوع نپيوندد، توبه حاصل نمي‌شود. به عبارت روشن‌تر، ارکان توبه، لازم و ملزوم يکديگرند و هيچ‌يک به تنهايي و مستقلاً توبه را محقَّق نمي‌سازد. اميرالمؤمنين مي‌فرمايند: «التَّوْبَةُ عَلَي أَرْبَعَةِ دَعَائِمَ نَدَمٍ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفَارٍ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٍ بِالْجَوَارِحِ وَ عَزْمِ أنْ لَا يَعُود» توبه داراي چهار پايه است: پشيمانى دل، استغفار به زبان، عمل به وسيلة اعضا و تصميم به ترك تكرار. البته رکن اساسي توبه، احساس ندامت و پشيماني قلبي است و ساير ارکان، ساخته و پرداختة آن رکن مي‌باشند و به صورت ناخودآگاه به دنبال آن پديد مي‌آيند. @erfaneamali
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
شهادت مالک در روایات آمده است که امیرالمؤمنین (ع) پس از شنیدن شهادت مالک در نهایت تاسف این جمله سوزناک را فرموده است: «مالک و مامالک، و انی لنا مثل مالک؛ مالک، چه مالکی؟! دیگر کجاست برای ما مثل مالک با (شخصیت بزرگش).» بنا نقل روایات معتبر امیرالمؤمنین (ع) موقع شنیدن شهادت مالک با تاسف شدیدی که ابراز فرمود، آهی اندوهناک کشید وفرمود: رحم الله مالکا مامالک لوکان من جبل لکان فندا و لوکان من حجر لکان صلدا - خدا رحمت کند مالک را، و چه مالکی؟! فراق این مسافر دیار ابدیت برای من بسیار سخت است.. و اگر از کوه بود، بسیار شامخ و سر به فلک کشیده بود، اگر مالک از صخره ای بود بسیار سخت بود فراق ابدی او، پاره ای از وجودم را قطع کرد. دربیان دیگر آمده است - مالک و ما مالک لو کان جبلا لکان فندا لا یرتقیه الحافر و لا یرقی علیه الطائر اما و الله هلاکه قد اعز اهل المغرب و اذل اهل المشرق لا اری مثله بعده ابدا. مالک چه کسی بود مالک اگر کوهی بود کوه بزرگ و بلندی بود که نه رونده ه ا به قله آن میتوانست پای نهد و نه پرنده ه ا میتوانست بر فراز آن پرواز کند،سوگند بخدا که شهادت او اهل شام و مغرب را عزیز کرد و مردم عراق و مشرق را خوار نمود و از این پس مانند مالک را هرگز نخواهیم دید. @khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سردار سلیمانی وصیت کرده بود در گلزار شهدای کرمان کنار کدام شهید عارف سالک دفن شود؟ پسر غلامحسین ڪه شهید سلیمانی وصیت ڪرده ڪنار او دفن شود ڪیست ؟! شهید سال 1340 در شهر «ڪرمان» متولد شد ، پدرش فرهنگی بود و در آموزش و پرورش خدمت می‌ڪرد . محیط خانواده ڪاملا فرهنگی بود و همه فرزندان از همان ڪودڪی با حضور در مساجد و جلسات مذهبی با اسلام و قرآن آشنا می‌شدند . حسین یوسف‌اللهی را همه بر و بچه‌های لشڪر41ثارالله مثل ستاره‌ای می‌دانستند ڪه درخشان‌تر از ستاره‌های ڪویر ڪرمان است. او جوانی است ڪه در روزهای جنگ جانشین فرمانده واحد اطلاعات لشڪر خودش بود و به خاطر پاڪی‌اش به صفای_باطنی دست یافته و بعضی از راز و رمزهای پیرامون خود را ڪشف ڪرده بود . از زندگی این جوان عارف ، ڪتابی با عنوان «پوتین های سوخته» منتشر شده است . در روزهای پایانی بهمن ماه سال 1364 شمسی ، بر اثر جراحت‌های شیمیایی در بیمارستان لبافی‌نژاد تهران برای همیشه ، چشمانی را ڪه پشت پرده‌ها و دیوارها را می‌دید بست و شربت شهادت نوشید . 🏴@erfaneamali
┄┅─✵🍃🌸﷽🌼🍃✵─┅┄ از کتاب السعاده تالیف مرحوم ملا احمد و آن: 👌بدان که: ضد اِصرار بر معاصی، توبه و پشیمانی است. و اصل «توبه» به معنی و رجوع است. و مراد در اینجا بازگشت به خداست به خالی ساختن دل از قصدمعصیت💔، و رجوع از دوری از درگاه الهی📿 به قرب و نزدیکی. و حاصل آن ترک معاصی است در حال، و عزم بر ترک آنها در آینده، وتلافی تقصیرات. و حقیقت توبه به 3⃣سه چیز متحقق می گردد:🔻🔻🔻 🔸اول: به قوت💪 ایمان و نور💫 یقین، زیرا هرگاه بنده ای را به خدا و به پیغمبراو باشد و به فرموده ایشان اعتماد داشته باشد و بداند گناهی که از او صادر شده حجابی🌒 است میان او و آنچه خدا وعده فرموده است از سعادات دنیویه و اخرویه و مراتب عالیه و درجات متعالیه☀️، البته آتش🔥 پشیمانی😓 در دل او افروخته می شود. و از یاد معاصی گذشته متالم می گردد. و اگر ایمان او سست و اعتقاد او نادرست باشد از این حالت، خالی، و پشیمانی که یکی از اجزای توبه است از برای او حاصل نمی گردد.🔴 🔸دوم: به پشیمانی و ندامت از کرده خود، به این معنی که: دل به یاد آنچه از او صادرشده از گناهان متالم و محزون😓 شود و آرزو کند 🤲که: ای کاش! آن عمل از او صادر بود. و به سبب صدور آن قرین تاسف و الم باشد. و این نتیجه یقین سابق است، زیرامادامی که یقین به این که به واسطه معصیت به درجه هلاکت می رسی نداشته باشی، پشیمانی از برای تو حاصل نمی گردد.❌ 🔸سوم: ترک آنچه مرتکب آن است از معصیت در حال، و عزم👌 بر آن در تتمه عمر خود، و قصد تلافی تقصیری که از او صادر شده، و این نتیجه پشیمانی مذکوراست. پس مادامی که این امر متحقق نشود توبه حاصل نمی گردد.❗️❗️ و بعضی توبه را عبارت از این سه می دانند. و جمعی دیگر می گویند: توبه همان ندامت😓 و پشیمانی است و یقین مذکور مقدمه آن و ترک در مستقبل ثمره آن است. و بنابر این قول، اشکالی لازم نمی آید در خصوص کسی که معصیتی از او صادر شده باشد و بعد از این مقدور او نباشد مثل آن معصیت، مثل کسی که زنا کرده باشد❌ و بعدعنین شده باشد. یا چنان پیر شده باشد که دیگر صدور زنا از او متصور نباشد. یا گناهی دیگر کرده باشد که بعد از توبه چندان زنده نماند که دیگر تواند آن گناه را بکند. زیراکه اگر چنین شخصی را نتوان گفت که در تتمه عمر، آن گناه را ترک کرده و لیکن ندامت و پشیمانی بر گذشته در حق او ممکن است. پس اگر ، همان پشیمانی باشد از برای چنین شخصی توبه میسر باشد و توبه او مقبول خواهد شد.✅ 🔻🔻🔻🔻🔻 و لیکن بنابر قول اول، که ترک معصیت در مستقبل کرده باشد لازم نمی آید که ازبرای این شخص توبه مُیسر نباشد، زیرا ترک گناه در وقتی صورت می پذیرد که قدرت بر آن داشته باشد. و کسی که نتواند گناهی را بکند نمی گویند آن را ترک کرد. و این ومتضادظاهر است. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 و از اخبار مستفاد می شود که: «توبه قبول می شود اگر چه این قدر که دیگر نتواند آن معصیت را بکند» 🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 و بعضی وجوهی 📶چند در دفع این اشکال بنابر این قول گفته اند، که چندان فایده ای در ذکر آنهانیست. و ظاهر این است که: ، همان ندامت و پشیمانی برگذشته است باعزم ترک🤝 در آینده، در صورت قدرت و امکان. و اما نفس ترک کردن آن، است. @erfaneamali💢 ┄┅─✵🍃•°🌸°•🌼°•🍃✵─┅┄