eitaa logo
خلاصه منابر وجلسات
216 دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
9.9هزار ویدیو
168 فایل
مباحثی که در جلسات مختلف مطرح میشود بطور خلاصه به محضر همراهان گرامی ارائه خواهدشد . التماس دعا
مشاهده در ایتا
دانلود
@mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅ یکی از موانع جدّی در مسیر قلبی برای خدا ، عبارت است از سبک زندگی غربی برگرفته شده از تعلیم وتربیت غربی ✅ وقتی اسم سبک زندگی غربی به میان می آید نمی خواهیم به این مسئله به شکل سطحی نگاه کنیم که مثلاً بگوییم فساد وفحشاء و کنسرت و رقص و آواز و اختلاط محرم و نامحرم بد هستند بلکه می خواهیم بگوییم مسئله ریشه ای تر از این حرف هاست !! ✅ الان بیش از نود درصد از علوم انسانی در دانشگاه های ما ، غربی هستند !! ✅ علم مدیریت ، جامعه شناسی ، روانشناسی ، معماری ، پزشکی ، و ........ خیلی از علوم دیگر باتوجه به کتاب ها و مبانی غربی تدریس می شود !! ✅ برای اینکه تفاوت علوم غربی با علوم اسلامی بیشتر روشن بشود یک مثال می زنم وآن اینکه در علوم غربی برای جهان هستی از لفظ طبیعت استفاده می شود در حالی که درعلوم اسلامی از لفظ خلقت استفاده می شود وتفاوت آنها دراین موضوع است که وقتی بگوییم دیگر پای خالق وسط نمی آید ولی اگر بگوییم ، پای خالق وسط می آید و بعد از آن بحث صفات خالق و سنت های او ودستوراتش به میان می آید که بالفظ طبیعت زمینه برای ازمیان برداشتن خالق مطرح می شود !! ✅ وقتی در علوم دانشگاهی ، قائل به خالق نبودیم بحث مطرح می شود یعنی هرچیزی که انسان گفت نه اینکه هرچیزی که خالق بگوید ! ✅ در سبک زندگی اسلامی نظر خالق و اولیاء الهی مطرح است ولی در سبک زندگی غربی نظر انسان ها و نظراکثریت مطرح است حتی اگر نظراکثریت برخلاف نظر خداوند متعال باشد ! ✅ در تعلیم وتربیت غربی اهدافی که تعیین می شود با توجه به نظر دانشمندان غربی است ولی درتعلیم وتربیت اسلامی اهداف براساس نظر خالق واولیاء الهی تعیین می شود . ✅ درست است که در کشور ما انقلاب اسلامی اتفاق افتاده ولی متاسفانه غرب گرایی و دیدگاه های غربی از روز اوّلی که انقلاب پیروز شد طرفدارن پروپاقرصی داشت و دارد که نمی گذارند علوم دانشگاهی اسلامی شوند ! ✅ وقتی می گوییم مانع می شوند ونمی گذارند یعنی کارشکنی می کنند ، خرابکاری می کنند ، به اعوان وانصار خودشان دربین مسئولین و ادارات پالسِ منفی می دهند ، طرح های مثبت را تحریف می کنند ، افراد دلسوز را تخریب می کنند ، تهدید وتطمیع می کنند ، و هزار روش دیگر .....‌. ✅ وقتی می گوییم علوم دانشگاهی ما اکثراً غربی است شاید این فکر به سراغ افراد جامعه بیاید که حالا مگر اشکال جدی آن کجاست ؟ ✅ اشکال جدّی این جاست که وقتی خالق را حذف کردی راه برای هرگونه اندیشه ناقص و مُضر و پُرمَفسده برای جامعه باز می شود وانواع مفاسد درقالب توجیهات ناقصِ بشری رواج پیدا می کند . ✅ اشکال دیگری که مطرح است این است که هیچ فردی از افراد بشر نمی تواند مصلحت ومفسده بشریّت را مثل خالق تشخیص دهد زیرا عقل حکم می کند خالق بهتر از مخلوقات به مصالح ومفاسد احکام مربوط به انسان ها آگاه است . ✅ مفاسد تفکر غربی در جلسات بعدی بامصادیق ومثال های واضح ومتنوع به عرض دوستان خواهد رسید ان شاء الله ....... @mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
‍ ‍ 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🌿🌸🌿🌸🌿 🌸🌿🌸🌿 🌿🌸🌿 🌸🌿 🌿 👇👇👇👇👇👇 @mohsenriyahinia ✅ یکی از جدّی بر سر راه قلبی در برابر خدا ، تعلیم وتربیت است که الان در بسیاری از علوم ما حاکم است و برای رسیدن و رساندن به مقام و خاشع شدن برای حق و حقیقت ابتدا باید انقلاب علمی در دانشگاه ها صورت بگیرد و علوم دانشگاهی ما اسلامی بشود ! ✅ وقتی می گوییم علوم دانشگاهی باید اسلامی بشود برخی افراد فکر می کنند یعنی اسم دانشگاه ، اسلامی بشود وعکس امام ورهبری و شهدا در اتاق های ، نصب شود واز اختلاطِ مَحرَم و نامحرم جلوگیری شود و اوّلِ جلسات وهمایش ها خوانده شود و رعایت شود ، در حالی که قضیه بسیار ریشه ای تر از این حرف هاست ! ✅ در سال ۵۷ ، انقلابی که انجام شد هر چند همه جانبه بود و زیادی داشت ولی بیشتر جنبه تغییرِ داشت و موانعِ پیاده شدنِ عمیق اسلامی بر سر جای خود باقی بود ! ✅ به عبارت دیگر یک انقلابِ بود که در ادامه آن باید دیگر در عرصه فرهنگ و اقتصاد صورت می گرفت که این دو انقلاب هم وابسته به ایجاد در دانشگاه ها و مراکز علمی است که از آن به اسلامی شدن تعبیر می شود و تا زمانی که علوم ما اسلامی نشود هیچ گونه تغییر جدّی در تعلیم وتربیت و اجتماعی صورت نخواهد گرفت . ✅ برای اینکه مطلب برای شما مخاطبین عزیز بیشتر روشن شود به متن زیر که بیانات آیت الله است دقت بفرمایید 👇👇👇 ✅ اگرخواستیم علوم تجربی و متون درسی دانشگاهها گردد باید نکات ذیل رعایت شود : 1⃣ عنوان برداشته شود وبه جای آن عنوان قرار گیرد . 2⃣ عنوان که مبداء فاعلی است ملحوظ باشد. 3⃣ هدف خلقت که پرستش وگسترش است به عنوان مبداء غایی( مقصد خلقت) منظور شود . ( خصوصاً در تدریس ها ) 4⃣ محورِ بحث ، دلیلِ مانند آیه صحیح قرار گیرد. 5⃣ از تایید های یا تعلیل های آن استمداد شود. 6⃣ درهیچ موردی ( حَسبُنا العقل ) یعنی برای ما کافیست ونیازی به قرآن وحدیث نداریم نباشد همانگونه که ( حَسبُنا النقل ) به این معنا که قرآن وحدیث کافیست ونیازی به نداریم هم نباشد . زیرا دلیل و باهم باید لحاظ شود . 7⃣ تفسیر هر جزیی از با در نظر گرفتن تفسیر جزء دیگر آن باشد تا از سنخ تفسیر به شمار آید . زیرا هرموجودی از موجوداتِ نظام آفرینش‌ ، کلمه ای از کلمات کتاب تکوین وخلقت میباشد که همدیگر را میکنند . این مبحث ادامه دارد ...... @mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅ برای رهایی از سبک زندگی غربی و تعلیم وتربیت غربی ، سه چرخش باید انجام دهیم که عبارت است از ؛ 1⃣ چرخش از علم گرایی به عقل گرایی دینی 2⃣ چرخش از قانون گرایی به اخلاق گرایی 3⃣ چرخش از حالت ارباب رعیتی که به بهانه رعایت قانون ، قانونی شده به رعایت تقوا در ارتباط با خلق و خالق و رسیدن به عبودیت بامحوریت تقوای الهی ✅ توضیح بیشتر 👇👇👇👇👇 ✅ درتربیت معاصر و به اصطلاح مُدِرن ، چرخش یا گذر از عقل گرایی به علم گرایی است . ✅ مفهوم عقل در تربیت مُدرن معنای دقیقی ندارد . ✅ مفهوم عقلانیت ماجرای بسیار پیچیده ای است . ✅مفهوم عقل درتعلیم وتربیت اسلامی عبارت است از علم وشناخت بعلاوه چیزهای دیگری که عبارت است از ؛ ✅ اتخاذ کردن چیزی که به آن شناخت پیدا کرده ایم و تعهد در برابر آن ✅ یعنی کسب علم در اسلام برای رسیدن به شناخت و کشف حقایق عالم و تسلیم شدن دربرابر آن حقایق است نه اینکه فقط بخواهیم مدرک بگیریم و متخصص شویم وجایگاه اجتماعی پیدا کنیم ولی هیچ گونه سلوکی به سوی کمالات انسانی و سیر الی الله نداشته باشیم ! ✅ برای مثال اگر خدا را شناختیم که وجود دارد و دوست ماست آیا این مطلب را به عنوان راهبرد در زندگی اتخاذ می کنیم و دربرابر آن متعهد به رعایت وظایف می شویم یا نه ؟ ✅ مثال دیگراینکه اگر شناخت پیدا کردیم که شیطان وجود دارد و دشمن ماست آیا این شناخت را در زندگی به گونه ای اتخاذ می کنیم که دربرابر این شناخت ، به تعهد برسیم یعنی واقعاً در زندگی شیطان را دشمن بدانیم نه دوست و از وسوسه های او پرهیز می کنیم یا نه ؟ ✅ مثال های دیگر عبارت است از ؛ شناخت پیدا کردن به دنیا و آخرت و همسر وفرزندان و والدین و نقش های خود و اتخاذ کردن آن چیزی که شناخت پیدا کرده ایم و تعهد دربرابر آن شناخت ✅ بنابراین در مفهوم عقلانیت سه مرحله وجود دارد که عبارت است از ؛ 1⃣ مرحله علم وشناخت 2⃣ مرحله اتخاذ کردن 3⃣ مرحله تعهد برای عمل کردن ✅ مراقب باشیم تا قبل از اینکه شناخت حاصل نشده است نرویم چیزی را اتخاذ کنیم !! ✅ همه چیز بر می گردد به اینکه چه چیزی را چگونه اعتبار و اتخاذ می کنیم ؟ ✅ اتخاذها اگر مبتنی بر حق و واقعیت باشد اتخاذ درست بوده ولی اگر اتخاذ برباطل باشد آن اتخاذ هم باطل است . ✅ بنابراین اگر بخواهیم علمی تر سخن بگوییم باید عرض شود تعلیم وتربیت غربی بر علم حصولی و توسعه آن تاکید دارد ولی تعلیم وتربیت اسلامی بر کسب علوم حصولی و عبور از آن و رسیدن به علوم حضوری و مکاشفات باطنی و سیر الی الله و کسب غایتِ کمالات انسانی تاکید دارد . @mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅عرض شد اگر بخواهیم تابع تعلیم وتربیت اسلامی باشیم باید برعکس غرب ، ما به دنبال چرخش از علم گرایی به عقل گرایی باشیم که دراین صورت پای اخلاق رابه مدارس باز می کند . ✅ برای چرخش از علم گرایی به عقل گرایی باید چرخش دومی صورت بگیرد که عبارت است از چرخش از قانون گرایی به اخلاق گرایی ✅ دومین چرخشِ مهمی که درتربیت اسلامی نسبت به تربیت مدرن باید اتفاق بیفتد همین چرخش از قانون گرایی به اخلاق گرایی است . ✅ آقای ماکس وِبِر در ابتدای نظریه دموکراسی این رامطرح می کند که وقتی پوسته دیکتاتور شکسته می شود انرژی بسیار زیادی از توده های مردم آزاد می شود و یک چیزی باید این انرژی آزاد شده را کنترل کند تا هرج و مرج نشود لذا ایشان عبارت دموکراسی را خلق می کند و همواره در کنار دموکراسی ، بروکراسی هست و امکان ندارد دموکراسی باشد ولی بروکراسی نباشد و هرجا دموکراسی و بروکراسی آمد دستگاه پارلمان و قانون گذاری هم می آید تا آنجا که دولت توتالیته بوجود می آید و دولت توتالیته تمامیّت یک شهروند را در اختیار می گیرد و همه آزادی هایش را به بهانه قانونگرایی دراختیار می گیرد به خصوص در آموزش فلذا آمدند آموزش را با قانون همراه کردند . ✅ آموزش وپرورش جدید ، مولودِ سیستم دموکراسی و بروکراسی است . ✅ اشکال اساسی این است که در قانون گرایی ، الزام وجود دارد در حالی که در اسلام احساس مسئولیت وجود دارد نه صِرفاً اطاعت از قانون به عنوان اجبار !! ✅ در تعلیم وتربیت اسلامی شرط اول برای فعل اخلاقی ، آزادی است نه اجبار از بیرون ✅ باید انتخاب ها و گزینش های فرد ، کاملاً آزادانه و شخصی باشد تا ارزش پیدا کند . ✅ فاعل اخلاقی اگر آزادی نداشته باشد آن فعل اخلاقی نیست . ✅ امتحانات الهی به خاطر این است که می خواهد شما در آزادی کامل ، بر سر ایمان خودت بایستی فلذا با امور خوشایند و ناخوشایند شما را امتحان می کنند . ✅ رفتار مومنانه باید به همراه صداقت در ایمان باشد . ✅ بنابراین اگر در مدرسه بچه ها قانون گرایی را یاد بگیرند ولی به اخلاق پایبند نباشند این تربیت اسلامی نیست ولی مدرن است یعنی قانون گرایی بدون اخلاق ✅ می گویند فلان کشورها خوب قوانین را رعایت می کنند در حالی که نظر اسلام این است که جامعه اخلاقی باشد به همراه تعهد ایمانی ✅ فلذا باید از قانون گرایی به سمت اخلاق گرایی برویم . ✅ در اسلام اگر قانونی هست برای برطرف کردن موانع رشد است برای پاکسازی محیط است برای کودکان نابالغ است تا آلوده نشوند ✅ ما فردی نمی خواهیم که فقط مطیع باشد بلکه فردی می خواهیم که منصف و عادل هم باشد و خودش در حیطه خودش اختیاراً عدالت را حتی برعلیه خودش رعایت کند . ✅ سئوال اساسی این است که چگونه می شود بچه ها را در مدرسه هم اخلاقی بار بیاوریم هم محدودیت های قانونی لازم را برای پاکسازی محیط و برداشتن موانع رشد ، به کار ببندیم ؟؟ ✅ در پُست های بعدی جواب این سئوال داده خواهد شد ان شاء الله ..... @mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅ عرض شد در تعلیم وتربیت غربی تاکید برقانون گرایی است وبه بهانه رعایت قانون ، تمامیّت انسان ها را تحت کنترل خودشان در می آورند و اهداف خود را در جوامع پیاده می کنند و دیگر به دنبال اهدافی که خالق برای انسان ها در نظر گرفته نیستند ! ✅ در تعلیم وتربیتِ اسلامی ، اختیار و آزادی انسان ها لحاظ می شود و تاکید بر اخلاق گرایی و مسئولیت پذیری با محوریت تقوای الهی است ✅ ما نمی توانیم به انسان ها چیزی را اجبار کنیم چون دیکتاتوری می شود ولکن نمی توانیم آنها را رها کنیم چون بی بند و باری و هرج ومرج می شود ، بنابراین مطلبی که باید به آن بپردازیم این سئوال است که رابطه قانون گرایی که الزام آور است و اختیار انسان را لحاظ نمی کند با اخلاق گرایی که حساب روی اختیار و درک و فهم انسان باز می کند چیست ؟ ✅ به عبارت دیگر چه کار کنیم که انسان ها مسئولیت پذیر بار بیایند و نیاز به الزام نباشد ولی درعین حال قوانین هم باشد و رعایت شود ؟ ✅ جواب 👇👇👇👇👇 1⃣ قانونی که وضع می شود بایدطبق رضایت خالق و هماهنگ با فطرت انسان ها باشد . 2⃣ تاکید بر بسترسازی ، فضاسازی و برداشتن موانع ، برای مسئولیت پذیریِ انسان باشد 3⃣ تمرکز بر فرهنگ سازی و استفاده از هنر برای دمیدن روحِ تعهد ، در انسان باشد . 4⃣ قانون برای کسانی وضع شود که فضای معنوی و فرهنگی را خراب می کنند و اهل سوء استفاده یا خرابکاری هستند . 5⃣ همه دست اندر کارانِ جامعه ،باید بدانند انسان را با زور نمی شود رشد داد ولی با قانون واَهرُم های انضباطی ،می توان از انحراف او جلوگیری کرد . 6⃣ به جای تشویق کردن و مخاطب را درانتظار پاداش نگه داشتن باید به سَمتِ ایجاد شوقِ درونی و معرفتِ پایدار برویم و همچنین به جای تنبیه وتحقیر مخاطب به سَمتِ تَنَبُّه و بیدار کردن وجدانِ مخاطب رو بیاوریم . 7⃣ تصورات و تصدیقات مخاطب را با تفهیم وآموزش اصلاح کنیم و در او با رَوشِ ترغیب ، شوق و اراده ایجاد کنیم . 8⃣ تفهیم وترغیب را در همه موضوعات جدی بگیریم و هرچیزی که تفهیم وترغیب را خدشه دار می کند با وضع قانون برطرف کنیم . 9⃣ از ظرفیت ها و فرصت ها استفاده کنیم وبه استعدادها میدان بدهیم و قوانین را برای حمایت از این جریان بکار ببندیم 🔟 آموزش دادن ، فرهنگ سازی ، بسترسازی ، فضاسازی ، برداشتن موانع باید محتوای قوانین باشد نه اینکه هیچکدام از این کارها را نکنیم بعد بخواهیم جامعه را به زور قانون رشد بدهیم ✅ یادمان باشد درسِ معلم اَر بُوَد زمزمه محبتی ، جمعه به مکتب آورد طفلِ گریز پای را @mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅ عرض شد برای رهایی از تعلیم وتربیت غربی که یک مانع جدی برای رسیدن به مقام مُخبتین است باید چرخش از علم گرایی به عقل گرایی و چرخش از قانون گرایی به اخلاق گرایی صورت بگیرد . ✅ راه حل هایی برای این دو چرخش ارائه شد ولکن در این جلسه می خواهیم به راه حل اصلی بپردازیم 👇👇👇 ✅ لازم به ذکر است که عادل بودن و عدالتخواه شدن و برپایی عدالت اساسِ دین است . ✅ در قرآن داریم که رسولان ما آمده اند تا بدست مردم عدالت را برپا کنند یعنی لیقومَ النّاسُ بالقسط ✅ برپایی عدالت به عنوان غایتِ سیاسی مبتنی بر تربیت است و تا تربیت نباشد اقامه عدل بدست خودِ مردم امکان ندارد . ✅ تازمانی که خود شخص عادل نشود نمی تواند عدالت و انصاف را رعایت کند و نمی تواند که اهل سوء استفاده نباشد ! ✅ کار پیامبرانه در مقایسه با کار کسانی که می خواهند به بهانه قانون گرایی همه چیز را اجبار کنند بسیار دشوار است . ✅ مشکل اصلی اینجاست که ولیِّ خدا باید کاری کند که خودِ مردم عدالت را برپا کنند و تارشد نکنند نمی توانند آزادانه و متفکرانه به عدالت برسند‌ ✅ غایت تعلیم وتربیت اقامه عدل در جامعه مسلمین است ✅ عدالت خواهی یک مقوله سیاسی است و عادل بودن یک مقوله اخلاقی است و تا زمانی که در اخلاق به عادل بودن نرسیم در جامعه به عدالت نمی رسیم ! ✅ در تربیت های کمونیستی هم عدالت خواهی مدنظراست ولی آن ها محرومین هستند که عدالت را می خواهند برمبنای رفع نیازهای خودشان ولی در تربیت اسلامی عدالت توسط افرادی که خودشان عادل هستند برپا می شود چه محروم باشند چه نباشند ✅ اگر فقط انسان هایی که محروم هستند و عادل نیستند بخواهند عدالت را برپا کنند وقتی به حکومت برسند چون خودشان عادل نیستند ممکن است نتوانند عدالت را برپا کنند بنابراین باید مومن و عادل باشند نه اینکه فقط محروم باشند . ✅ بنابراین راهی نداریم جز اینکه کاری کنیم تا افراد به عادل بودن و عدالتخواه شدن برسند و برای رسیدن به این منظور راهی به جز ایجاد تقوا در فرد وجود ندارد ! ✅ رسیدن و رساندن به تقوا خیلی سخت است چون عقلانیت خیلی زیادی می خواهد ✅ از مفهوم تقوا ، مفهوم موقعیت سنجی را استنباط می کنیم یعنی فرد مرتب بررسی می کند ، موقعیت سنجی می کند ، حواس او به شرایط و موقعیت های مختلف است که ببیند چه وظیفه ای دارد . ✅ در مورد تقوا نمی شود برای همه یک نسخه صادر کرد بلکه باید در مخاطب حالتی شبیه اجتهاد بوجود بیاید که بطور مداوم بسنجد که وظیفه او در شرایط مختلف چیست ؟ ✅ هیچ انسانی در شرایط با دیگری مساوی نیست بنابراین باید اجتهاد کند یعنی تجزیه وتحلیل مستمر داشته باشد تا بتواند موقعیت سنجی کند و بفهمد و وظیفه را تشخیص بدهد و رعایت هم بکند ✅ لازمه رسیدن به تقوا قدرت تجزیه وتحلیل و تمرکز و هوشیاری و متذکر بودن و مراقبه داشتن است . ✅ بنابراین باتوجه به مطالبی که عرض شد برای رسیدن به سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش اسلامی باید چرخش از علم گرایی به عقل گرایی و چرخش از قانون گرایی به اخلاق گرایی صورت بگیرد و برای این منظور باید مخاطب را از مطیع قانون بودنِ صِرف برسانیم به مقام تقوا و خود کنترلی و خود مراقبتی برای برپایی عدالت و عادل بودن ان شاء الله . @mohsenriyahinia 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃