🕺🔥💃جشنواره #بلتان_فایر #اسکاتلند
🔹 این جشنواره از ۱۰ اردیبهشت در شهر #ادینبرو کشور #اسکاتلند برگزار می گردد.
🔹 جشنواره بلتان فایر اسکاتلند یک جشنواره باستانی به شمار می آید که به مناسبت فرا رسیدن فصل تابستان و در شب پیش از ١ ماه مه هر سال برگزار می شود. تغییر فصول از نظر مردم مذهبی سلتی از اهمیت بسزایی برخوردار است، آغاز فصل تابستان بدین معنی است که زمان نور و رشد و حاصلخیزی فرا می رسد. مراسم این جشنواره شامل پختن نان های بانوک بلتان، نمایش گیاهان و سبزیجات تازه و مراسم ازدواج (که بنا بر تمایل افراد شرکت کننده می توان آن را به عنوان ازدواج موقت یا دایمی به نمایش گذاشت) و یکی از مهمترین بخش های این جشنواره روشن کردن آتش های بلتان (خدای سلتی) به شمار می آید. این آتش ها نشانگر قدرت و نیروی رشد خورشید از فصل بهار تا اواسط فصل تابستان می باشد. احشام و حیوانات اهلی که در مزرعه نگهداری می شوند به کنار این آتش ها آورده می شوند و افراد شجاع و جسور از روی آتش می پرند.
🍔@khordaniaha
🍒🌸 جشنواره شکوفه #گیلاس در #ژاپن
🔹 این جشنواره از ۲۹ اسفند الی ۲۱ فروردین در شهر #توکیو برگزار می گردد.
🔹 جشنواره شکوفه گیلاس ژاپن که یکی از زیباترین مناظر طبیعی کشور ژاپن به شمار می آید، مناظر باغ های درختان گیلاس که کاملاً به شکوفه نشسته است، منظره ای به شکل ابرهای زمینی ساخته شده از گل را در معرض تماشا قرار می دهد. تماشای شکوفه ها رویدادی بزرگ محسوب می شود که حتی سرویس های خبری ملی نقشه مراحل رشد این شکوفه ها را تعقیب می کنند و این زمانی است که مردم ژاپن اندوخته های خود را بیرون می آورند و تصمیم به برپایی ضیافت می گیرند.
🔹مراسم #هانامی (تماشای گل ها) عبارتست از برگزاری یک ضیافت پیک نیکی در میان درختان به شکوفه نشسته و این ضیافت ها با روییدن اولین شکوفه ها بر روی درختان آغاز می شود و تا زمانی که هنوز آخرین شکوفه ها بر روی درختان باقی هستند ادامه می یابد. هم برگزاری ضیافت های روزانه و هم مهمانی های شبانه در زیر نور مهتاب رایج است؛ جمعیت در حالیکه خوش و بش می کنند به پارک ها سرازیر می شوند. در هر کجای ژاپن که یک درخت گیلاس به شکوفه نشسته باشد می توانید از مراسم هانامی لذت ببرید، اما برخی از آنها طی قرن ها نسبت به سایر مکان ها از شهرت بیشتری برخوردار شده اند.
🍔@khordaniaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جهانگرد #لهستانی بعد از سفر به ایران با انتشار این عکسها نوشته:
📝 سفر یعنی اینکه پی ببری درباره کشور های دیگه داشتی اشتباه فکر می کردی.
🍔@khordaniaha
«عروسی درخت بهارنارنج»
آیین سورگانی مردم شیراز
در شيراز رسم بر اين است که اگر درخت نارنجِ خانه، بارش کم شود و يا اصلاً بار ندهد، آن را عروس میکنند و برايش مراسم عروسي میگيرند.
براي اين کار، ابتدا زن صاحبخانه، زنان همسايه را به جشن عروسي درخت دعوت ميکند، وقتی همه در خانه، جمع شدند، زن صاحبخانه ارهاي برداشته، تا شاخههاي درخت را ببرد. در این زمان يکي از زنان همسايه جلو آمده و ضامن درخت نارنج ميشود.
سپس، شرکتکنندگان در جشن، تور بسيار نازکي روي درخت میاندازند و حین پاشیدن شکرپنير روي درخت، کِل ميکشند و واسونک (ترانهی فولکلور پیوند زناشویی مردم فارس) میخوانند و شادي ميکنند.
آنها بر اين باورند که درخت با این مراسم، سال بعد در فصل بهار، بارِ نارنج بسیاری خواهد داشت.
🍔@khordaniaha
"دوتوک"، عروسک بومی و دستساز ایرانی
"دوتوک" نام عروسك دستساز منطقهی تاجمیر خراسان جنوبي بوده که به معنای دختر کوچک است. این عروسک در روزگاران قدیم توسط مادران و مادربزرگها بافته میشد و آمال و آرزوی بچهها در بازیهای کودکانه بود.
با تغییر شیوهی زندگی، همچنان که بسیاری از آداب و رسوم و مناسبات فرهنگی به فراموشی سپرده شد، ساخت عروسک توسط مادران برای بازی کودکان نیز از خاطرهها رخت بربست.
اما در سالهای اخیر به همت جمعی از زنان و مردان فرهنگدوست ایرانی این عروسکهای پارچهای دوباره به جامعهی امروز معرفی شدهاند.
عروسکها، تنها بازیچههای کودکانه نیستند، بلکه آنها در جایگاه عنصر ناب فرهنگی، یادآور داستانها، لالاییها، سنتها، اعتقادات و بخشی از فرهنگ عامیانهی فراموششده هستند.
دوتوک در مهرماه سال ۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
🍔@khordaniaha
🔹 «حاجی فیروز»؛ از دل اسطوره ها تا خیابان های امروز تهران
▪️دکتر آمنه ابراهیمی، تاریخ پژوه
در مورد پدیداری شخصیت حاجی فیروز، کسی که تنها یک روز در سال ظاهر میشود و آدمیان را از آمدن فصلی دیگر با خبر میکند، در دل فرهنگ ما نظرات مختلفی ارائه شده است و به نظر میرسد این نظرات با وجود تفاوتها و اشتراکاتشان، سراسر بیانگر نوعی غنای معنایی شخصیت حاجی فیروز و مراحل سیر تحول و تکوین آن هستند.
در مورد پدیداری شخصیت حاجی فیروز در دل فرهنگ ما نظرات مختلفی ارائه شده است و به نظر میرسد این نظرات علیرغم تفاوت ها و اشتراکاتشان، سراسر بیانگر نوعی غنای معنایی شخصیت حاجی فیروز و مراحل سیر تحول و تکوین آنند. برخی حاجی فیروز را همان عمو نوروز، ننه نوروز و یا بابا نوروز دانسته اند.
ریشه یابی برآمدن شخصیت حاجی فیروز ما را به روزگاران اساطیری هم میرساند. روزگاری که سیاوش خونش بر زمین ریخته شد و از خون او گیاهی رویید که پرسیاووشان نام گرفت. از دریچه چشم «مهرداد بهار» مراسم سوگ سیاوش، نمودی از سرنوشت ایزدی نباتی/ شهید شونده است. چهره سیاه حاجی فیروز نیز نمود بازگشت او از جهان مردگان و لباس سرخش نماد همان خون سیاوش است که بار دیگر به حیات قدم می نهد و شادی و زایش را با خود می آورد. از منظر وی نام سیاوش نیز معادل مرد سیاه یا مردی با چهره سیاه است. و این گونه است که بهرام بیضایی در «سیاووش خوانی» به روشنی از مرگ سیاوش به مثابه از بین رفتن عناصر اولیه هستی و نابودی جهان سخن گفته است. او از زبان سیاوش می گوید: « در خوابم گذشت که آب آتش گرفته است. و باد آتش گرفته است و آتش آتش گرفته است در خوابم گذشت که در رگهایم خون آتش گرفته است.»
از سوی دیگر در پی رمزگشایی از تن این پیکره نمادین سرخ، «کتایون مزداپور» لوحی آکدی در خاک میانرودان را مورد مطالعه قرار داده است، این لوحه کهن به ما می گوید که ایشتر (الهه تموز/ایزد کشاورزی) شاه دوموزی را برای ازدواج انتخاب می کند. او سپس یکباره خود به زیر زمین می رود. با رفتن او به زیر زمین زایش و رویش در زمین متوقف می شود و در پی آن دوموزی برای آوردن همسرش از زیر زمین با لبان و جامه سرخ و در حالی که دایره زنگی و نی لبک می نوازد به زیرزمین می رود و بدین سان است که سرگذشت آنها به طرزی نمادین شخصیتی چون «حاجی پیروز» را به عنوان نماینده ای از دنیایی قدسی و پیکی بهاری، امید بخش و شادی آور پدید آورده است.
در منابعی دیگر خاستگاه حاجی فیروز به دوران ساسانیان بازمی گردد. کسی که در این زمان سیاه نیست و رخساری زیبا دارد و به عنوان «پیروز» و «خجسته» شناخته می شود و پیام آور نوروز برای شاه است و از جانب خدا آمده است. اینکه چرا او به رنگ سیاه درآمده و در دل فرهنگ مردم جای گرفته نیز قصه ای دیگر در پی دارد. در دل آثاری دیگر حاجی فیروز را راهنمایی می بینم که مردم را در آخرین روزهای زمستان (پنج روز آخر) به جانب دیدار ارواح عزیزانشان هدایت می کند.
از جهتی دیگر و در راستای نوید بخشی حاجی فیروز که افزون بر رسیدن فصل تازه بهار و آمدن نوروز، سر زدن خورشید را نیز دربر می گیرد برخی پدیداری او را در دل فرهنگ مهر یا میترا جسته اند.
«سودابه فضایلی» که در مقاله ای با عنوان «فیروز مقدس» این موضوع را بررسی کرده؛ بر این نظر است که ایزد مهر یا میتره واسطه ای است میان آفریدگار و آفریدگانش و از عهد و پیمان و ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه محافطت می کند. فضایلی کوچروی کیش مهر را در اروپا و از جمله در یونان و رم دنبال کرده و بر این نظر است که حاجی فیروز از مقامات مهری است که با بابانوئل نیز که یکی از مهریانِ بلند مرتبه به نام «پدر» است برابری می کند. از سوی دیگر ریشه یابی کلمه حاجی نیز ما را به واژه ای یونانی می رساند که به معنای مقدس است. فیروز نیز به معنی فاتح و پیروز است و این در حالی است که در آیین مهر کلمه نبرد نیز به همین معناست. از این روز حاجی فیروز معادل فردی مقدس و پیروز قرار می گیرد.
سرخ پوشی حاجی فیروز نیز که گویا به معنای رنگ سرخ در آیین مهر می رسد نماد خون و مظهر خورشید است.
دانسته های دیگر ما حاکی از این است که حاجی فیروزها در اوایل دوره قاجار بیشتر از بین سیاهان آفریقایی اند که به عنوان خدمتکار خانه وارد بدنه جامعه و فرهنگ ما شده بودند. کسانی که با آرایش و صورتک به رقص و لودگی در کوچه ها و معابر می پرداختند و از بهار می خواندند و مردم آن ها را بسیار دوست می داشتند و به عنوان شادباش به آنها پولی می بخشیدند...
روزنامه ایران/ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
🍔@khordaniaha
12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آش شولی یزدی
شولی یزدی یا آش شولی یا اوماچو معروفترین آش سنتی یزدِ و در آن از چغندر یا لبو و سرکه یا رب انار و سبزیجاتی مانند اسفناج و شوید به همراه عدس استفاده میشه. «آش شولی» غذایی سنتی و از محبوبترین غذاهای استان یزدِ که در حین سادگی تهیه آن، خوشمزه هست
🍔@khordaniaha
🌃 رویداد جهانی #ساعت_زمین
🌒 ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (به انگلیسی: World Wide Fund for Nature) است.
🔹 خانوادهها و کسب و کار با خاموش کردن چراغها و سایر دستگاههای الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری میکنند و آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.
🔹 ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷، زمانی مطرح شد که ۲٫۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغهای غیرضروری کردند. به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.
🇮🇷 پیشینه ساعت زمین در ایران
1⃣ نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغهای برج میلاد در تهران انجام شد.
2⃣ در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از شهرها سازههای معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سیوسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز چراغهای خود را خاموش خواهند کرد.
3⃣ سومین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز،اصفهان، پلدختر (به عنوان اولین شهر ایران در بین شهرهای غیر مرکز استان)، رشت و قم صورت گرفت. در تبریز، سیستم روشنایی کاخ شهرداری تبریز، به مدت ۱ ساعت خاموش شد.
شهر مشهد برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ با خاموش کردن ساختمان مرکزی شهرداری و تالار شورای شهر به مدت ۱ ساعت به برنامه ساعت زمین پیوست.
4⃣ چهارمین برنامه ساعت زمین در ایران، همزمان در شهرهای ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان و … در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۴ برگزار شد.
پنجمین برنامه ساعت زمین در ایران، شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ خورشیدی، ساعت ۲۰:۳۰ برگزار شد.
ششمین برنامه ساعت زمین در ایران، شنبه ۴ فروردین ۹۶ از ساعت ۲۰٫۳۰ تا ۲۱٫۳۰ اجرا خواهد شد. به مناسبت مراسم ساعت زمین چراغهای پل طبیعت و برج میلاد و تمام المانهای مهم شهری تهران و در شهر میبد کهن دژ نارین قلعه از ساعت ۲۰و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه خاموش میشود.
🍔@khordaniaha