فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عظمی را حذف کنید
نثار روح ایشان فاتحه ای قرائت نمایید
🌿
#آیت_الله_محفوظی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
zabanquran-01.mp3
19.33M
🎙زبان قرآن
جلسه اول
👤دکتر مجتبی رستمیکیا
سطح 4 رشته تفسیر تنزیلی، موسسه تمهید (21 شهریور 1403)
آنچه در این صوت می شنوید:
👇
💠زبان قرآن و خاستگاه فلسفه تحلیلی زبان
▫️زبان قرآن استاندارد ( مبتنی بر انگاره ترجمه زبان قرآن به منطق و ریاضی، بازرگان، سحابی، مشکینی، طالقانی، محمد تقی شریعتی، مرحوم ملاصدرا)
▫️زبان قرآن متعارف ( مبتنی بر ترجمه زبان قرآن به کنش های گفتاری، کتاب وحی و افعال گفتاری، آملی لاريجانی، ابوالفضل ساجدی)
💠زبان قرآن و خاستگاه فلسفه قاره ای زبان
▫️هرمنوتیک کلاسیک قرآن ( روشی _ ارتباط زبان عبری و عربی، علامه مصطفوی در التحقیق فی کلمات القرآن الکریم)
▫️هرمنوتیک رمانتیک قرآن ( روش شناختی، دکتر فیاضی، ارتباطات با علم اصول فقه )
▫️هرمنوتیک فلسفی قرآن ( اشاره به برخی از آراء قرآنی نصر حامد ابو زید، مجتهد شبستری، شهید بهشتی)
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Wittgenstein-investage-06.mp3
12.93M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه ششم (25 شهریور 1403)
بند 39 تا 48
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#یادگاری
( چهارشنبه 28 شهریور)
حضور در جلسه دفاع و داوری رساله دکتری دانشجوی محترم پاکستانی پردیس فارابی دانشگاه تهران با موضوع
چیستی و نحوه وجود واقعیت های اجتماعی از دیدگاه جان سرل و شهید سید محمد باقر صدر
✍ برای بنده افتخاری بود که در کنار اساتید گذشته خود جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد علی عبداللهی، دکتر حسن عبدی و جناب دکتر ذاکری حضور داشتم.
✅آقای کوثر علی ( دانشجوی محترم) و استاد رفیق طاهری (مشاور محترم) اذعان داشتند که در پاکستان نه سرل را می شناسند و نه شهید صدر را، انشاالله این رساله و تلاش های مشابه راه را برای دیپلماسی علمی باز کند.
▫️از آنجایی که این رساله به زبان انگلیسی نگارش یافته بود، صاحب ابداعاتی در واژه گزینی برای برگردان اصطلاحات شهید صدر به انگلیسی بود که نیازمند تأمل و کار جدی است.
▫️دیروز در جلسه بخاطر کارهای نکردهای و ضعف های موجود و کم کاری هایمان برای معرفی تراث بزرگ شیعه به جهان استغفار کردم. به نظر می رسد خیلی عقبیم.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
zabanquran-02.mp3
20.6M
🎙زبان قرآن
جلسه دوم
👤دکتر مجتبی رستمیکیا
سطح 4 رشته تفسیر تنزیلی، موسسه تمهید (28 شهریور 1403)
آنچه در این صوت می شنوید:
👇
💠مقدمات
▫️معرفی چند منبع
▫️زبان شناسی اسلامی ( معرفی کیس ورستینگ)
💠 آشنایی با معناشناسی تاریخی
▫️ روش درزمانی
🔺 اشاره به تلاش های دکتر پاکتچی
🔻 قرآن مورخان پروفسور امیرمعزی
▫️روش همزمانی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔹مسئله ی دوم که آقایان مطرح کردید، مسئله ی چشم انداز است. خیلی خوب است که شما به فکر چشم انداز ده ساله و بیست ساله و پنجاه ساله باشید. به نظر من آن چشم انداز بلند مدت - حالا چه فرض کنیم که این بلند مدت، به قول شما پنجاه سال است، یا سی سال است، یا بیست سال است - باید گسترش گفتمان فلسفه ی اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید.
🔺 امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیطهای دانشگاهی و علمی ما فلسفه ی کانت بمراتب رائجتر و شناخته شده تر است از فلسفه ی بوعلی سینا. یعنی ابن سینای با این عظمت که همه ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی اش شناخته شده نیست به آن اندازه ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئله ی مهمی است. ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه ی اسلامی - حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جای بحث و گفتگو دارد که فلسفه ی اسلامی چیست - در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاهها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی شان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بین المللی داشته باشید؛
دیدار با اعضا مجمع عالی حکمت، 23- 11-1391
————-
✍ من این درسنامه ها را مقایسه می کنم مثلا با زمان آقا علی مدرس و با سطح انتظارات مقام معظم رهبری ناامید می شوم.
#فلسفه_مدرسی
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پدرم بازنشسته معدن #زغال_سنگ کرمان است، شاید باورتان نشود خواب شب های کودکی ما از ترس انفجار معدن همواره نا آرام بود.
اگر نبود صدای توسل و قرآن خواندن های مادرم، بعید بود از اضطراب بخوابیم، صبح ها که پدر بر می گشت نعمت دوباره ای خدا بهمان بخشیده بود.
#معدنجوی
#انفجار_معدن
#طبس
✍درگذشت هموطنان عزیز را به خانواده های داغدار تسلیت عرض می کنم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#پرسش_پاسخ
مهدی:
سلام علیکم
عرض ادب و احترام
جناب دکتر رستمی کیا، مصدع شدم سوالی از حضرتعالی بپرسم.
آیا میان بازیهای زبانی ویتگنشتاین چه متقدم و چه متاخر فرقی نمیکند با مقولهی هرمنوتیک ارتباطی وجود دارد؟
متشکر و سپاسگزارم
👇
Dr rostamikia:
سلام و احترام
ارتباطاتی به لحاظ تعاریف، کارکردها میان ویتگنشتاین متأخر و هرمنوتیک فلسفی قابل رویت است
کتاب ویتگنشتاین و گادامر اثر کریس لان | ایران کتاب
https://www.iranketab.ir/book/17883-wittgenstein-and-gadamer
این هم کتاب قابل استفاده ای است
________
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
«کانت و مسئله دانشگاه»
(اولین پیشنشست همایش بینالمللی کانت و جهان معاصر)
با حضور:
🔻دکتر منوچهر صانعی درهبیدی
🔻دکتر حسینعلی نوذری
🔻دکتر احسان شریعتی
🔻دکتر رضا ماحوزی (دبیر نشست)
🔻 دکتر امیرحسین خداپرست
🔻دکتر زهره سعیدی (دبیر اجرایی همایش؛ عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)
یکشنبه 8 مهر 1403- ساعت 9 تا 12
خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، پلاک 4
برخط: skyroom.online/ch/irip/kant2
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
بعد از شهادت #سیدمحمدباقر_صدر شاگردان ایشان و اعضای #حزب_الدعوه نا امید بودند، خدا خواست عراق امروز را آن ها اداره می کنند.
آینده از آن ما و #حزب_الله و #سید_حسن_نصرالله است و این اراده الهی است، خیلی وقته ما با مشت های گره کرده و سفت کردن بند پوتین هایمان گریه مان را می خوریم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Making the social world _ the structure of human civilization ( PDFDrive ).pdf
1.14M
#معرفی_کتاب
ساختن دنیای اجتماعی
ساختار تمدن بشری
✍️جان آر. سرل
📆 انتشار 2010
1 هدف این کتاب
ضمیمه: مقایسه بین نظریه عمومی این کتاب و نظریه خاص ساخت واقعیت اجتماعی
2 حیث التفاتی فردی
3 حیث التفاتی جمعی و انتساب کارکرد
4 زبان به عنوان زیستی و اجتماعی
5 نظریه عمومی نهادها و حقایق نهادی: زبان و واقعیت اجتماعی
6 اراده آزاد، عقلانیت و حقایق نهادی
7 قدرت: دیونتیک، پس زمینه، سیاسی و سایر موارد
8 حقوق بشر
پیوست
نکات پایانی: مبانی هستی شناختی علوم اجتماعی
✍️ این کتاب تا کنون به فارسی ترجمه نشده است و آخرین حلقه علمی پروژه جان سرل محسوب می شود
___________
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
بار پروردگارا به ما بفهمان که گاهی برای صلح باید بجنگیم!
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
نمایی از توضیحات کلی آینده پژوهی علوم اسلامی
اردوی جامعه نخبگانی اصفهان
5 و 6 مهر
اردوگاه شیخ بهایی، نجف آباد
در این جلسه تلاش کردم سه مفهوم را توضيح دهم:
▫️آینده پژوهی و تفاوت با آینده نگاری
▫️دیسپلین علم و تفاوت با دانش گزاره ای
▫️پیشران
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجشنبه و جمعه مهمان جامعه نخبگانی اصفهان بودم، یکی از برنامه ها گعده ای بود که تقریبا از ساعت 21 الی 24 در آلاچیق اردوگاه اتفاق افتاد، این گعده با این سؤال شروع شد؟
چرا ویتگنشتاین؟
چرا ما طلبه ها باید ویتگنشتاین بخوانیم؟
چرا رستمی کیا باید ویتگنشتاین بخواند و آن را ترویج کند؟
خب این گفتگوی دراز دامن مباحث مختلفی از زوایای پروژه فکری من را برای مخاطبان ایضاح کرد، گفتگو در برخی از موارد چالشی می شد و خب اقتضای این گعده های علمی است. در پاسخ به سوالات فوق سعی کردم مختصری از بیوگرافی علمی و پروژه ای که در « زبان قرآن» دنبال آن هستم را توضیح دهم و نقدهای تیزی به فهم فلسفی و منطقی از قرآن مطرح کنم که پای ما را به بحث های معرفت شناسی در حوزه فلسفه فعل کشاند. امیدوارم در روزهای آینده فرصت کنم برخی از مباحث مطرح شده را به مرور بیان کنم ( البته طبیعتاً برخی ها رو نمیتونم چون خیلی محرمانه بود😉)
از همه اساتید محترم و جامعه نخبگانی حاضر که صبوری کردند و در این گعده شرکت کردند سپاسگزارم
_______
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔸 کارگاه های دانش افزایی فلسفه رباتیک و علوم شناختی
🔰 توسط هسته “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار میشود:
🎙مدرس کارگاه:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
سرفصل های کارگاه :
➖ تعیین سرشت رباتیک و تعیین جایگاه آن در میان علوم
➖ رباتیک شناختی (cognitive robotics)
➖ هوش و آگاهی ربات
➖ رباتیک اجتماعی (social robotics)
➖ اخلاق رباتیک و غیره
🗞 هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزار تومان (۳۰۰ هزار تومان ویژه دانشجویان)
📆 شروع دوره: ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳
⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۶
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/robotics
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/robotics
#کارگاه
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
SSHQ_Volume 7_Issue 1_Pages 115-135.pdf
696.2K
زبان قرآن
جلسه سوم
👤ارائه کلاسی توسط تیم حجج اسلام آقایان رضایی و انجم شعاع
سطح 4 رشته تفسیر تنزیلی، موسسه تمهید (11 مهر 1403)
✍️در این جلسه مقاله « معناشناسی زقوم» مورد گفتگو قرار گرفت. در این جلسه سعی شد روش های همزمانی و ساختگرا در معنا ( ایزوتسو) مورد ارزیابی قرار گیرد. به چند نکته محوری باید توجه کرد:
1️⃣مؤلف محترم مقاله از میان سه تکنیک همنشینی، جانشینی و تقابلی، دو مورد اول را بررسی کرده است.
2️⃣لایه های توسعه معنایی در حد دال ها و کلمات شناور اول باقی مانده است و شبکه معانی گسترده نشده است.
3️⃣از میان سیاق، بافت و فضاهای قرآن، مؤلف تأکید زیادی بر بافت قرآن و روابط نحوی دارد.
4️⃣تمرکز نگارنده بر روی روابط « مکملیت» و « اشتدادیت» است و دیگر روابط میان مؤلفه های معنایی و کلید واژه ها را بحث نکرده است.
5️⃣مؤلف موفق نشده است از بررسی « میدان های معنایی« واژه های نشانه شناختی ناظر به جهان بینی عربِ مخاطب قرآن را استخراج کند: « از جمله این گزاره: در وهله اول زبان قرآن و در مرتبه دوم مخاطب قرآن، درکشان از فرامیدان عذاب در قرآن نوعی قرابت با مفهوم خوردنی _ نوشیدنی است. به عبارتی عذاب معمولا از راه چشیدن اعمال شده است»
↙️ برای مهارت در معناشناسی کار کارگاهی لازم است و به کلیات معناشناسی نبايد اکتفا کرد
_______
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd