5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_5824183336821207270.mp3
9.32M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه هفتم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه کنگره تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ و اصل مقالات تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ است. همچنین زمان برگزاری کنگره، آبان ۱۴۰۰ خواهد بود.
👇 علاقهمندان میتوانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی nezamsazi@quran.ac.ir ارسال کنند.
✍ جای خالی مقالاتی با موضوعات فلسفه زبان، معناشناسی و نشانه شناسی در همایش هایی نظیر این همایش احساس می شود.
چنانچه سروران ارجمندی مایل به کار گروهی جهت به ثمر رساندن مقالاتی در این زمینه باشند، می توان به نوعی مشاوره و نگارش اشتراکی را در دستور کار قرار داد
_____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔹سرفصلها و زیرموضوعات همایش در وبسایت بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی www.mullasadra.org در دسترس عموم قرار دارد.
✅مهلت ارسال چکیده 15 فروردین 1400
✍فلسفه مرحوم ملاصدرا در زمینه تعامل میان جهان و انسان، بسیار غنی است و پر از استعاره های مفهومی، پر از استدلال هایی به شیوه انسجام گروی، مملو از ملاحظات زبان شناختی و نشانه شناختی، منطق و روش شناسی ملاصدرا بسیار به منطق های چندفازی و عقلایی نزدیک شده است، امتداد این نوع نگرش به مسائل جدید طبیعت و زیست محیطی انسان می تواند امتداد بخش حکمت متعالیه باشد
_____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_1661640208012766338.mp3
8.7M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه هشتم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_7480795037295764874.mp3
9.14M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه نهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-1133095307515228391.mp3
9.79M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه دهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_8244623945541456778.mp3
11.31M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه یازدهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نظر جنابعالی در خصوص متن ذیل چیست؟
با این توصیفات فلسفه تحلیلی و مرکز آن که فلسفه زبان است چه جایگاهی در سنت فلسفی اسلامی پیدا میکند؟ البته قبول که برخی مباحثش به کار اصول می اید
آموزش فلسفه صص ۲۶۴-۲۶۵
"هشداري دربارهٔ الفاظ"
دانستيم که ابزار اصلي انديشيدن و استدلال کردن، مفاهيم و معقولات است، ولي نقل و انتقال انديشهها و تفهيم و تفهم، همواره بهوسيله الفاظ صورت ميگيرد و همانگونه که مفاهيم نقش مرآت و آينه را براي امور خارجي ايفا ميکنند، الفاظ نيز همين نقش را نسبت به مفاهيم بازي ميکنند و ميان الفاظ و مفاهيم آنچنان رابطه مستحکمي به وجود ميآيد که غالباً هنگام فکر کردن، الفاظ حاکي از مفاهيم به ذهن ميآيد و بر اين اساس، الفاظ را «وجود لفظي» اشياء ناميدهاند، چنانکه مفاهيم را «وجود ذهني» آنها تلقي کردهاند و بعضي چندان مبالغه کردهاند که اساساً فکر کردن را سخن گفتن ذهني دانستهاند، و طرفداران مکتب «تحليل زباني» و «لينگويستيک» پنداشتهاند که مفاهيم فلسفي، واقعيتي وراي الفاظ ندارند و بازگشت بحثهاي فلسفي، به شاخهاي از مباحث زبانشناختي است؛ پنداري که بيمايگي آن تا حدودي در مبحث شناختشناسي آشکار شده است.
رابطه لفظ و معنا گاهي چنين توهمي را پديد ميآورد که صفات الفاظ به مفاهيم هم سرايت ميکند و مثلاً وحدت لفظ و اشتراک لفظي از نوعي وحدت معنا و مفهوم حکايت ميکند، چنانکه برعکس گاهي مشترک معنوي از قبيل مشترک لفظي پنداشته ميشود، يا اينکه کليد حل مشکلات فلسفي از تبيين شئون الفاظ و حقيقت و مجاز و استعاره و مانند آنها جستوجو ميگردد، يا اينکه مفاهيمي که در لفظ و اصطلاح واحدي شريک هستند، در اثر قرابت بهجاي يکديگر گرفته ميشوند و مغالطهاي از باب اشتراک لفظي رخ ميدهد، چنانکه در درس چهارم اشاره شد. ازاينرو بايد دقت کرد که مسائل لفظي با مسائل معنوي درنياميزند و همچنين احکام الفاظ به معاني سرايت داده نشود و نيز در هر مبحثي معناي مورد نظر کاملاً مشخص شود تا مغالطهاي از جهت اشتراک در لفظ پيش نيايد.
———————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
با سلام و احترام و تشکر از سؤال بسیار مهمتون
👈سعی می کنم پاسخ خود را در دو سرفصل کلی سامان دهم:
1️⃣چیستی فلسفه تحلیلی زبان
🔻سنت فلسفه تحلیلی معاصر پس از چرخش زبانی ایجاد شده است
🔻فهم این فلسفه منوط به فهم چرخش زبانی است.
🔻در چرخش زبانی فیلسوفان تحلیلی جهت نقد عقیده کانت – مبنی بر مسدود بودن راه شناخت واقعیت ( نومن) ـ به چند انگاره رسیدند که برخی از مهمترین انگاره ها را در ذیل لیست می کنم:
🔹واقعیت به دو گونه تصویر می شود: واقعیت فیزیکی ( طبیعی) و واقعیت نهادی
🔹واقعیت فیزیکی به حیث هستی شناختی مستقل از شناخت انسان وجود دارد اما به عنوان شاکله و صورت شناخت لحاظ می شود. ( از این رو فلسفه تحلیلی قائل به رئالیسم است)
🔹در حوزه شناخت و بر اساس چرخش زبانی، به جای اینکه ذهن واسطه ارتباط میان فاعل شناسا و واقعیت باشد، این زبان است که به طور مستقیم با واقعیت مرتبط می شود.
🔹زبان در اندیشه فیلسوفان تحلیلی، صرف الفاظ نیست بلکه زبان مجموعه ای از عادات، رفتار، قواعد و سبک ها و صورت های مختلف زندگی است. لذا فروکاستن فلسفه تحلیلی زبان به فلسفه الفاظ نوعی مغالطه و عدم اطلاع از کارکردهای « لینگویستیک» محسوب می شود. ترجمان زبان در این نوع فلسفه بحث از " واقعیات نهادی" است.
🔹در واقعیت نهادی، به حیث های التفاتی دیگر همچون احساسات، عواطف، حیث التفاتی جمعی و ... توجه می شود. ( یعنی به عناصر دیگر در فلسفه فعل)
👈در این کوتاه سعی کردم دیدگاه متفکر نامبرده در مورد لینگویستیک را نقد کنم، فلسفه زبان هم رئالیسم را قبول دارد، هم قائل به تطابق در نظریات صدق است و هم ورای الفاظ واقعیتی قائل است و هم برای رسیدن به این واقعیت تعین قائل است.
2️⃣اما در مورد جایگاه این مباحث در سنت فلسفه اسلامی
نگارنده معتقد است :
🔻اولا: باید منظور از سنت اسلامی فهم شود، آیا سنت فلسفه اسلامی منحصر در آراء وجودی ملاصدرا و قرائت خاص مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان ایشان است؟ مثلا اگر کسی به دنبال حکمت عملی فارابی و یا مباحث تجربی ابن سینا باشد جزء سنت فلسفه اسلامی تلقی نمی شود؟
🔻ثانیا: علیرغم انتقاد فوق، معتقدم که بحث از فلسفه فعل و عمل حتی در حکمت عملی در سنت فلسفه اسلامی، شناختاری بوده و به دیگر حیث های التفاتی پرداخته نشده است، از این رو می توان در یک روش تطبیقی از توجه لازم فیلسوفان تحلیلی به حیث های التفاتی استفاده کرد.
🔻ثالثا: سنت هایی همانند علم اصول و فقه، که به نوعی استظهار متنی و کشف معنا دغدغه اصلی شان بوده است، می توانند به عنوان یک فلسفه مضاف تحت عنوان فلسفه زبان در ذیل فلسفه اسلامی قرار گیرند .
🔻رابعا: پیشنهاد دادیم سابقا، که بسیار مغتنم خواهد بود دانش ترکیبی میان فلسفه تحلیلی و سنت اسلامی با عنوان " فلسفه زبان اسلامی" پا به عرصه نظم علمی نهد.
——————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔔فراخوان همایش ملی قرآن و ترجمه
🔻برگزار کنندگان: دانشگاه قم و دانشکده اصول الدین قم با مشارکت مراکز علمی
📆مهلت ارسال مقاله: ۴ تیرماه ۱۴۰۰
سایت همایش: ierf.ir
پست الکترونیکی دریافت آثار: Adab.Quran99@gmail.com
___
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-3395017178672719592.mp3
11.46M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه دوازدهم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_7859410411923261659.mp3
9.91M
#ویتگنشتاین_متقدم
جلسه سیزدهم ( جلسه پایانی)
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
#عبداللهی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✍محمد علی ملک
#اتفاقات_زبانی میان #شارع و #عرف در بیان #شیخ_اعظم_انصاری
#سوال : چه اتفاقی در محاورات شارع و مبینان شریعت برای مفاهیم عرفی الفاظ رخ داده است؟
#جواب : با تتبع در آثار شیخ اعظم انصاری متوجه می شویم که چهار نوع اتفاق در محاورات شارع مقدس و مبینان شریعت برای مفاهیم عرفی الفاظ رخ داده است. دسته بندی و شناخت این اتفاقات باعث می شود تا مسیر درست را هنگام مقابله با الفاظ هر دسته در ادله شرعی بپیماییم.
#اتفاق_اول : تحقق مفهوم شرعی و حذف مفهوم عرفی
● توضیح : مراد از اتفاق اول این است که مفاهیم عرفی الفاظ از میان رفته و مفاهیم جدید در کلام شارع برای آن الفاظ ایجاد شده است. این مفاهیم جدید توسط شارع وارد زبان شده است. این مفاهیم به "حقیقت شرعیه" یا "متشرعه" (بنابر تفاصیلی) نامگذاری شده اند. شیخ اعظم انصاری درباره ی حقیقت شرعیه و متشرعه در آثار خود ، مطالبی ارائه کرده است.
● روش شناخت : الفاظ عبادات مصداق اتفاق اول است که به صورت منضبط در کتب فقه و اصول مشخص هستند. گفتنی است مفاهیم عرفی این دسته از الفاظ حتی در استعمالات خود عرف نیز دیگر وجود نداشته یا به ندرت مشاهده می شود. فلذا به راحتی می توان الفاظ این دسته را -چه در کلام شارع و چه در کلام عرف- بر معانی شرعی حمل کرد و به صورت کامل حکم به حذف مفهوم عرفی از صحنه زبان داد. (البته ممکن است پیرامون این اتفاق اول حواشی دیگری -از جمله زمان تحقق مفهوم شرعی و حذف مفهوم عرفی در صحنه زبان- باشد که در کتب اصول فقه ذیل فصل حقیقت شرعیه مفصل بحث شده است)
[منابع : مطارح الأنظار،ج1،ص85]
#اتفاق_دوم : تحقق مفهوم شرعی در کنار پذیرش مفهوم عرفی
● توضیح : مراد از اتفاق دوم حالتی است که ضمن پذیرش و استعمال مفاهیم عرفی الفاظ در کلام شارع ، مشاهده می کنیم که شارع جدای از مفاهیم عرفی مفاهیم دیگری برای آن الفاظ در نظر گرفته و الفاظ را در آن مفاهیم نیز استعمال می کند. با تتبع در کلام شارع و آشنایی با مواضع کلام او می توانیم به این دسته از الفاظ آگاهی پیدا کنیم. "عرف الشارع ، عرف الامام" از عنوانهایی است که عمدتا برای این دست از مفاهیم شرعی الفاظ به کار رفته است.
● روش شناخت : همانطور که مشخص بود فرق این دسته الفاظ با الفاظ دسته قبل در این است که مفاهیم عرفی الفاظ قبل از میان رفته و سراغی از آن نه در کلام شارع و نه عرف نمی توان گرفت ، اما مفاهیم عرفی این دسته از الفاظ پا بر جاست فلذا برای تشخیص اینکه کجا در محاورات شارع و عرف مخاطب شارع ، مفاهیم عرفی به کار رفته و کجا مفاهیم شرعی بایستی در پی قرائن بود.شیخ اعظم انصاری قرائنی برای تمییز این دست از مفاهیم شرعی از مفاهیم عرفی ارائه کرده است.
[منابع:كتاب الطهارة،ج1،ص184وج4،ص205-207 ]
#اتفاق_سوم : تعامل مفهوم شرعی با مفهوم عرفی
● توضیح : اتفاق سوم زمانی رخ می دهد که شارع مفاهیم مد نظر خود را در کنار مفاهیم عرفی الفاظ مد نظر ، به صورت تعاملی بیان کند. به عبارت دیگر شارع مقدس مفهوم شرعی کاملا جدا برای لفظ در نظر نگرفته و صرفا مفهوم عرفی را مطابق با مفاهیم مد نظر خود تصحیح می کند. این حالت حتی باعث می شود که گفته شود در بعضی موارد اصلا مفهوم شرعی شکل نگرفته و تنها و تنها مفهوم عرفی توسط شارع اصلاح می شود. البته در عبارت صحیحتر گفته می شود مفهوم عرفی در سیر تکامل با مفهوم شرعی متحد شده و مفهوم کاملا مطابق با واقع شکل می گیرد. فلذا نامگذاری آنها به "واقع المفهوم" قابل فهم است.برای اصلاح مفهوم عرفی توسط شارع گونه های مختلفی ذکر گشته که برخی از آنها را شیخ اعظم نمی پذیرد چون دون شان شارع است. گفتنی است تفاوت این اتفاق با اتفاق اول در این است که در اتفاق اول مفهوم عرفی به کلی کنار زده شده در حالیکه در این اتفاق مفهوم عرفی اصلاح می گردد.
● روش شناخت : دقت در بیانات و مجموعه احکام شارع پیرامون مفاهیم این دسته از الفاظ و مقایسه آنها با زمانی که در کلام عرف استعمال شده اند ، می تواند ما را به مجموعه اصلاحات شارع در مورد مفاهیم این الفاظ برساند. قرائن دیگری نیز برای شناخت دقیق این مفاهیم وجود دارد.
[منابع:كتاب الطهارة،ج3،ص119و120و187/مطارح الأنظار،ج1،ص37 و 38 و 40-44وج4،ص167-169/أحكام الخلل في الصلاة،ج1،ص132]
#اتفاق_چهارم : عدم تحقق مفهوم شرعی و پذیرش مفهوم عرفی
● توضیح : اتفاق چهارم کاملا واضح است. در این اتفاق شارع مقدس همان مفاهیم عرفی را
بدون هیچ تاسیس و تکمیلی برای الفاظش در نظر می گیرد. خصوصا که زبان شارع در بیان احکام زبان عرف است. نامگذاری آنها به "معانی عرفی" کاملا وجیه است.
● روش شناخت : با به دست نیامدن نتیجه ای از اعمال روش شناخت های اتفاقات سابق ، یقین می کنیم که اتفاق چهارم رخ داده و بدیهی است با رجوع به عرف ، مفهوم عرفی لفظ را می شناسیم.
[منابع:كتاب الطهارة،ج3،ص331وج2،ص168/فرائد الأصول،ج1،ص137
👈 در ایتا
@Kiamojtabaphd
در پرونده " #دین_و_قدرت" بخوانید:
•جوابیه آیت الله علیدوست|
•پاسخ دکتر سروش به آیت الله علیدوست|
•نقد آیت الله علیدوست|
•مروری بر نقد دکتر کدیور بر مقوله «دین و قدرت» | عبدالکریم سروش
•چگونگی مواجهه پیامبر اسلام با مخالفان | حسن یوسفی اشکوری
•چالش اسلام و قدرت؛ نقد سروش | محسن کدیور
•روحِ مصباح یزدی و گلوی عبدالکریم سروش؟ | طاها پارسا
•شش نکتهی سنجشگرانه در باب نظریهی «دین و قدرت» سروش | یاسر میردامادی
•نقدِ نقد؛ منتقدانِ سروش و غفلت از سه اصل | صدرا معصومزاده
•نقدی بر نسبت «دین و قدرت» از منظر عبدالکریم سروش | مصطفی حسینی طباطبائی
•دین و تجلیات تاریخی؛ نقدی بر سخنان سروش در نسبت «دین و قدرت» | عدنان فلّاحی
—————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
دین یک قدرت است - دکتر سر.ش.docx
31.8K
🔻متن اصلی سخنرانی دکتر سروش در زمینه دین و قدرت
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
چالش اسلام و قدرت - محسن کدیور.docx
159.5K
🔻نقد دکتر محسن کدیور
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پاسخ دکتر سروش به کدیور.docx
16.3K
🔻پاسخ دکتر سروش به محسن کدیور
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - سید مصطفی طباطبایی.docx
30.3K
🔻نقد مصطفی طباطبایی بر دکتر سروش
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - حسن فنائی اشکوری.docx
48.2K
🔻نقد حسن یوسفی اشکوری بر دکتر سروش
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - یاسر میردامادی.docx
49.4K
🔻نقد یاسر میردامادی بر دکتر سروش
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - طاها پارسا.docx
17.9K
🔻طه پارسا
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد عدنان فلاحی.docx
28.9K
🔻عدنان فلاحی
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد آیت الله علیدوست به شبهه دین و قدرت.docx
48.7K
🔻نقد اولیه آیت الله علیدوست
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
واکنش دکتر سروش به نقد آیت الله علیدوست.docx
55.4K
🔻واکنش دکتر سروش به نقد آیت الله علیدوست
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پاسخ آیت الله علیدوست به دکتر سروش.docx
67.9K
🔻پاسخ ثانویه آیت الله علیدوست
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd