فلسفه زبان اسلامی
پاسخ دکتر علیرضا قایمی نیا:
سلام علیکم. بنده سویه متافیزیکی را کمرنگ نکردم فقط به دو نکته اشاره کردم: یکی محدودیتهای دینداری متافیزیکی در فضای سایبر و دیگر، عدم اهمیت این دینداری بدون دینداری وجودی
بسمه تعالی
✍️دلنوشتهها (۱)
علیرضا قائمی نیا
🔸به یاد دارم زمانی که «مجله نقد و نظر» تازه داشت منتشر میشد یکی به مزاح میگفت این آقایان نمیخوانند و نقد میکنند و بعد نظر میدهند. این مزاح برخورد جامعه علمی! ایران، اعم از حوزه و دانشگاه، با مقولات علمی را منعکس میسازد؛ نخوانده و ندیده شروع به نقد میکنند. شاید اقتضای جناحبندیهای سیاسی در ایران و عدم استقلال نهاد علم از سیاستزدگی همین باشد. این ماجرا در واقع ماجرای خیلی از نقدهایی است که بر «الهیات سایبر» میشود و یا پیشتر از این بر مباحث بیولوژی نص و معناشناسی شناختی و.. میشد.
🔸باز به یاد دارم ک سالهای نخستی که مباحث معناشناسی را به طور جدی مطرح میکردم با انبوهی از دانشجویان و طلاب رو به رو میشدم که به این مباحث هجوم میآوردند و حتا رساله میخواستند بنویسند. اما مراکز مختلف و اساتید بزرگوار، که نمیخواهم نامی از آنها ببرم و همواره دعایشان کردهام به شدت از هر راهی میتوانستند مخالفت میکردند، و چه بسا زبان به تکفیر میگشودند. یا با ضعف اندوختهای که داشتند، مقاله در نقد مبانی زبانشناسی شناختی مینوشتند. اما به تدریج کار به جایی رسید که روی به معناشناسی آوردند و خود را جزو سران این دانش دانستند و با نوشتن آثاری که مملو از خطاهاست دنبال وجاهتی در این زمینه شدند. با این که به خود زحمت مطالعه مطالب نوشته شده را نمیدادند و تلاش میکردند با منطق «التقاط فکری» این مباحث پربرکت را از سر سفرة اهل علم کنار بزنند. همینها که میشناسیم اعیان ثابته در همه مراکز علمی شدهاند و هر جایزهای برسد باید سهمی داشته باشند، با همه ضعف علمی که دارند. و شاید در طول عمر یک منبع خارجی را به زبان اصلی نخوانده و نمیتوانند بخوانند. آثاری که بسیار مضحک و باید در دورة انقلاب اسلامی عصر مجازی فاخر به شمار آیند! فارغ از این که اسلام چه میخواهد و انقلاب چه میخواهد، منطق آنان این شد که چه میخواهیم.
♦️امروز هم سخن بر سر الهیات سایبر همین است. هنوز منتشر نشده هزاران نقد شده است؛ چرا که به طور ضمنی خود عنوان نشان میدهد فلسفه اسلامی دچار رکود شده است. اساتید فلسفه هزاران بحث در باره کتابهای مشهور فلسفی حوزوی دارند و هر روز بر جزئیاتی در این میان میافزایند. درس خارج اسفار و نهایه و فصوص و غیره دارند که جای بسی خوشحالی است، اما این فلسفه کی باید به فضای مجازی؛ به تکنولوژی، و به صدها محصول عصر جدید بپردازد. مقام معظم رهبری بعد از بازدید از نمایشگاه کتاب که در آن با کتاب «فلسفه فوتبال» رو به رو شده بودند، فرمودند غربیها با امتداد فلسفههای خودشان مسایل سیاسی، اجتماعی و حکومتی خود را حل کردهاند (۲۳اردیبهشت ۹۷).
♦️آری فلسفه ما هنوز مشکلات آسمان را حل میکند، ولی از حل مشکلات انسان امروزی باز مانده است. امروز باید حوزه درس خارج فلسفه فضای سایبر، درس خارج پدیدارشناسی، هوش مصنوعی و صدها چیز دیگر باشد. این سخن بدین معنا نیست که تراث خود را کنار بگذاریم. بلکه بدین معناست که نباید همچون کرم ابریشم بر دور خود بتنیم و از عالم خارج بیخبر باشم. آیا علامه طباطبایی امروز زنده بود باز دنبال حل مسأله شهود و اتصال حسی بود و ادراکات بود؟ آیا برای شهید مطهری، اگر امروز زنده بود، هوش مصنوعی مسأله فلسفی مهم نبود، یا درس خارج منظومه میگفت و با همان اصالت وجود و بحث از ماهیت و هیولی و صورت خوش میکرد؟
https://eitaa.com/hekmatebalge
طبق اطلاع از دوستان انتشارات کتابخانه مجلس:
سلام علیکم چاپ نشدن کتاب به علت نداشتن کاغذ و مشکل مالی کتابخانه مجلس بود و تا آنجا که بنده اطلاع دارم تنها این کتاب با این مشکل رو به رو نشده و کتابهای برخی از اساتید مانند کتاب دکتر خسروپناه نیز همین وضعیت را دارد و انشاالله بزودی چاپ خواهد شد. دوستان کتابخانه و موزه مجلس پیگیر نشر این کتاب ها خواهند بود
🔹مسئله ی دوم که آقایان مطرح کردید، مسئله ی چشم انداز است. خیلی خوب است که شما به فکر چشم انداز ده ساله و بیست ساله و پنجاه ساله باشید. به نظر من آن چشم انداز بلند مدت - حالا چه فرض کنیم که این بلند مدت، به قول شما پنجاه سال است، یا سی سال است، یا بیست سال است - باید گسترش گفتمان فلسفه ی اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید.
🔺 امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیطهای دانشگاهی و علمی ما فلسفه ی کانت بمراتب رائجتر و شناخته شده تر است از فلسفه ی بوعلی سینا. یعنی ابن سینای با این عظمت که همه ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی اش شناخته شده نیست به آن اندازه ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئله ی مهمی است. ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه ی اسلامی - حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جای بحث و گفتگو دارد که فلسفه ی اسلامی چیست - در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاهها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی شان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بین المللی داشته باشید؛
دیدار با اعضا مجمع عالی حکمت، 23- 11-1391
————-
#فلسفه_بین_المللی
#مجمع_عالی_حکمت
#الهیات_سایبر
#چشماندار_فلسفی
#گفتمان_فلسفه
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قائمینیا در گفتوگو با تسنیم، از آزادی دیجیتال و تمامیتخواهی شرکتهای چندملیتی در این فضا سخن گفته است که فیلم آن را در بالا میبینید:
#فلسفه_بین_المللی
#مجمع_عالی_حکمت
#الهیات_سایبر
#چشماندار_فلسفی
#گفتمان_فلسفه
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✅طراحی فقه اجتماعی بر محوریت مهدویت
به پاس خدمات مرجعیت بیدار حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
✍️مجتبی رستمی کیا
🔶تجربیات سترگ این مرجع عظیم القدر در فقه شیعه و شاگردی بزرگانی همچون آیت الله بروجردی از وی شخصیتی بی بدیل ساخته است که در عین تحفظ بر حفظ فقه سنتی ـ و مخالفت با فقه پویا ـ در عرصه سیاست و حکمرانی نیز ورود قابل توجهی داشته است؛ اما یادداشت من نه از سر قدردانی از زحمات وی در زمینه فقه سنتی و نه حتی از سر تلاش های وی در حکمرانی نظام فقهی در جمهوری اسلامی است
🔸بلکه لایه ای از طراحی فقه را مد نظر دارم که می تواند آیت الله صافی را در زمره طراحان نظامات جای دهد. نظامواره های حکمرانی دین ( دینداری) همواره قائم به هسته های مرکزی است که این هسته مرکزی و کانونی، دال های شناوری را در اطراف خود تولید می کند، برخی از فقهیان هسته مرکزی شان سیاست، برخی ولایت، برخی بازگشت به سنت، برخی ظاهرلفظ و برخی همچون مرحوم صافی بر مفهوم جدیدی در طراحی تحت عنوان « مهدویت» تاکید کرده اند،
🔶 مهدویت هسته مرکزی طراحی نظامواره فقهی و عرصه حکمرانی دینداری در دیدگاه ایشان بوده است، و اگر با چیزی موافقت کرده و اگر با چیزی مخالفت ورزیده است از سر تعهد و سر سپردن به مفهوم کلیدی مهدویت است، اگر با فلسفه و عرفان مخالفت می کند نه از روی تحجر، نه از روی دگم اندیشی، نه از روی ظاهرگرایی بلکه بواسطه دوری این دانش ها از مفهوم مرکزی « مهدویت» است.
👈مهدویت در ضمن اینکه مفهوم ولایت، حرکت و مقاومت را در اندیشه شیعی با خود می کشد نگاهی آینده پژوهانه نیز به قلمرو حکومت شیعی دارد که می تواند کلیت فقه و طراحی آن را دستخوش تغییر کند، و این از هوشمندی های این فقیه انقلابی است. شاید این حلقه مفقوده فهم آیت الله صافی است که می تواند برای برساخت یک فقه اجتماعی مناسب ایده و راه جدیدی را پیشنهاد دهد.
خدایش بیامرزد و با اولیای الهی محشور؛
#طراحی
#نظام_فقهی
#طرح_کلی
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
💡موضوع: تبیین سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو
🤖هوش مصنوعی در کنار فواید خود، ارزش های اخلاقی انسان را نیز تهدید میکند. به همین دلیل یونسکو سندی را تصویب کرده و از کشورهای عضو - از جلمه ایران- خواسته به نحوی این سند را در جوامع خود اجرا کنند.
در این نشست بدین موضوعات می پردازیم:🔰🔰🔰
✅اخلاق هوش مصنوعی و رویکردهای قوی و ضعیف در هوش مصنوعی به چه معناست؟
✅ آیا مبانی و اصول اخلاقی این سند با مبانی نظریه اخلاقی اسلام سازگاری دارد؟
✅تیم متخصص متن اولیه این سند چه کسانی هستند؟ از آمریکا، روسیه و چین ، حتی از عربستان و امارات کارشناس هست ولی از ایران...
📅زمان: چهارشنبه 13 بهمن 1400 ساعت 15
🌐لینک مجازی: aparat.com/itsetad/live
اینستاگرام: ainews_ir
👌به راستی چه رابطهای بین امور ذهنی (ذهن) با امور جسمی (مغز) وجود دارد؟
👌 آیا نوروساینس (Neuroscience) میتواند به امور ذهنی دست پیدا کند؟
👌 آیا میتوانیم با استدلالهای تجربی و آزمایشگاه🔬🌡 وجود بعد غیر فیزیکی را در انسان به اثبات برسانیم؟
🧐 به راستی آیا ما روح داریم یا همه ابعاد ما را صرفا فیزیکی است؟💀
شما تنها با صرف 4 ساعت و 6 دقیقه می توانید اشراف لازم برای آشنایی و نیز ورود به فلسفه ذهن پیدا کنید لینک مستقیم صفحه دانلود فیلم ها و پاورپوینت را در ذیل تقدیم می کنیم : https://faradars.org/fvphl102
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religio