eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
620 عکس
53 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
ویراست چهارم - دکتر هنگامه واعظی مباحث زبان شناسی در بوم دانش های امروزین —— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
ویراست پنجم (تبارشناسی ارسال شده از سوی یکی از مخاطبان محترم کانال) کتاب درآمدی بر فلسفه علم اصول، دکتر حسن معلمی مباحث زبان شناسی در بوم دانش های امروزین —— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
جلسات معناشناسی دکتر پاکتچی را در لینک زیر دنبال نمایید: 👇👇 http://tahqiqat.blogfa.com/post/54 —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سلام و احترام شب شما بخیر بسیاری از دوستان علاقمند به معناشناسی سیر مطالعاتی درخواست می کنند برای حضرتعالی امکان این هست که سیری رو معرفی نمایید 👈دکتر قائمی نیا : سلام علیکم به نظرم از کتاب معناشناسی ج۱ حقیر شروع بشه با مثالهای قرآنی و بعد ج۲ و معناشناسی شناختی و استعاره های مفهومی. همزمان کتاب جان سعید خیلی خوبه و کتاب لاینز دو جلدی انگلیسی کاملترینه —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
ABC.pdf
10.33M
این کتاب را استاد پاکتچی معرفی کردند برای کسانی که می خواهند در زمینه زبان شناسی مطالعه کنند، به عنوان یک کتاب خوب و پایه، این کتاب توسط سه زبان شناس نوشته شده و به زبان انگلیسی است ————————————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سلام و احترام شب شما بخیر بسیاری از دوستان علاقمند به فلسفه زبان سیر مطالعاتی درخواست می کنند برای حضرتعالی امکان این هست که سیری رو معرفی نمایید 👈سلام در زبان فارسی ۲ کتاب فلسفه زبان ویلیام لایکن و ویلیام آلستون کتاب‌های مقدماتی نسبتا خوبی هستند. کتاب نامگذاری و ضرورت از کریپکی که نشر هرمس منتشر کرده هم بعضی مباحث پیشرفته‌تر را مطرح می‌کند. برای آشنایی مفصل‌تر خوب است به کتاب سایمن بلکبرن با نام (Spreading the Word) مراجعه کنید. پس از آشنایی در این سطح دیگر باید سراغ مقاله‌های اصلی رفت که مجموعه خوبی از آنها در کتاب (Philosophy of Language: The Central Topics) توسط Susana Nuccetelli و Gary Seay گردآوری شده است. شاد و تندرست باشید محمدامینی —— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💢 پیشنهاد پروفسور لگنهاوسن در مورد سیر مطالعاتی فلسفه زبان Salam, I recommend those interested to look through the Oxford bibliography, attached. https://b2n.ir/850478 Then for a course of study, I would recommend working through the Blackwell Companion to the Philosophy of Language: https://b-ok.asia/book/2880492/af36c8 If this is too difficult, one could start with this introduction: https://b-ok.asia/book/730747/909be4 Best wishes سلام ، من به علاقمندان فهرست کتابهای آکسفورد که پیوست شده اند را توصیه می کنم https://b2n.ir/850478 سپس برای یک دوره مطالعه ، توصیه می کنم روی Blackwell Companion to Philosophy of Language کار کنید: https://b-ok.asia/book/2880492/af36c8 اگر این خیلی دشوار است ، می توان با این مقدمه شروع کرد: https://b-ok.asia/book/730747/909be4 بهترین آرزوها ———————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔹 دومین همایش ملی معناشناسی شناختی 🔹 سخنران اصلی همایش: احمد پاکتچی 🔹 زمان: سه شنبه دوم دی ۱۳۹۹ از ساعت ۹ تا ۱۵ 🔹 تذکر: شرکت در همایش رایگان است اما ضروری است علاقه‌مندان مشخصات خود را تا روز اول دی ماه به رایانامه hamayesh@lsi.ir ارسال کنند. 🌀 لینک ورود به وبینار: 🌐 https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-۴gt-v۶d 🆔 @OstadPakatchi ‌_______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
توسعه کاربست مقایسه با زبان های اسلاوی در ریشه شناسی واژگان فارسی.mp3
7.61M
🔹 پنجمین همایش بین‌المللی زبان ها و گویش های ایران 🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی 🔹 موضوع: توسعه‌ی کاربست مقایسه با زبان‌های اسلاوی در ریشه شناسی واژگان فارسی 🔹 زمان: سه شنبه دوم دی ۱۳۹۹ ساعت 16:15 🆔 @OstadPakatchi ______________ برای فهم مطالب استاد پاکتچی در فایل صوتی بالا مطالب ذیل را مطالعه کنید 👇👇👇👇👇👇👇 —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
1⃣زبان اول : زبان های هند و اروپایی این زبان شامل چهار دسته می شود! 🔻زبان لاتین : این زبان در کشور های ایتالیا ، اسپانیا ، پرتغال ، آمریکای لاتین نیز رواج دارد. 🔻زبان ژرمانی : شامل زبان های انگلیسی ، آلمانی ، سوئدی ، نروژی ، دانمارکی ، هلندی و قسمتهایی از زبان کشور های بلژیک ، لوزامبورگ ، سویس و فنلاند می باشد. 🔻زبان هند ، ایرانی و یونانی : این زبان شامل زبان های فارسی ، هندی ، بنگالی ، ارمنی و یونانی می شود. 🔻زبان اسلاوی : زبان های لهستانی ، اوکراینی ، چکسلواکی ، یوگسلاوی ، روسی ، بلغاری ، رومانیائی و قسمت های زیادی از شرق اروپا را شامل می گردد. _____________ 2⃣زبان دوم : زبان های سامی و حامی که زبان حامی شامل مردمان عربی که در شمال آفریقا زندگی می کنند و زبان سامی شامل زبان مردمان عرب خاورمیانه و یهودی می باشد. __________________ 3⃣زبان سوم : زبان هایی که از نظر تکلم اکثریت دارند ! زبان های ژاپنی و چینی. این زبان مناطق آسیای شرقی را شامل می شود. ویژگی این دو زبان تک سیلابی بودن آنها نیز می باشد. _______________ 4⃣زبان چهارم : زبان مالی که در جزایر اقیانوس کبیر و آسیای جنوب شرقی رواج دارد. این زبان شاخه هایی را مانند اسرونزی ، تاگالائی و مائوری شامل می شود. __________________ 5⃣زبان پنجم : زبان های سریانی ، کلدانی ، آرامی و فنیقی که زبان ها باستانی به شمار می روند. جالب است بدانید که فقط برخی از لغات این زبان ها در زبان های رایج فعلی نیز وجود دارد. 👇👇👇 ___________ ✍کشف ارتباط میان زبان های هندواروپایی و زبان سامی که زیر ساخت قرآن کریم را تشکیل می‌دهد می تواند یکی از مطالعات اثرگذار و ضروری در معناشناسی باشد ✅از سوی دیگر بسیاری از متون ادیان بزرگ ابراهیمی به این دو زبان است، کشف اشتراکات و ساخت معنایی در فهم اجتهادی و دین شناختی نیز مؤثر است. ✅ باز هم جای خالی این مباحث در آموزش زبان شناسی در حوزه علمیه کاملا احساس می شود و ضرورت جایگذاری مباحث زبان شناسی تطبیقی بیش از پیش درک می گردد —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
رویدادهای مرتبط با علوم شناختی و هوش مصنوعی👇 http://ceitconf.ir/fa/ محورهاي همايش--------------------- هوش مصنوعی شبکه‌های آینده علوم داده امنیت کامپیوتر بازی‌های کامپیوتری محاسبات توزیع شده مهندسی نرم افزار محاسبات پردازش سیگنال سامانه‌های شناختی معماری کامپیوتر و سامانه‌های دیجیتال _____ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
http://psthir.ir/ رویکردهای شناختی و تحلیلی در روان درمانی ☝️ محورهاي همايش---------------- روان درمانی با رویکرد روان تحلیلی روان درمانی بارویکرد روان پویشی روان درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری رویکرد سیستمی در روان درمانی هنر درمانی روان درمانی بارویکرد دینی و اسلامی اخلاق در روان درمانگری روان درمانی مبتنی بر فرهنگ روان درمانی و اختلالات جنسی روان درمانی در دوران کرونا روان درمانی مبتنی بر رویکرد های موج سوم روان درمانی _ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
http://conf.uok.ac.ir/icqal2021 محورهاي همايش---------------- القرآن الکریم والأدب العربی المعاصر الهرمنوطیقا الحدیثة ودورها فی تأویل القرآن القرآن الکریم وتعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها المستشرقون ودراساتهم القرآنیة فی میزان النقد القرآن الکریم وتحلیل الخطاب الدراسات الترجمیة وترجمة معانی القرآن الکریم التفاسیر الأدبیة الاحتجاج بالقرآن الکریم فی علوم اللغة العربیة دراسة مخطوطات العلوم القرآنیة مناهج العلماء القدامی والمعاصرین فی الدراسات الأدبیة واللغویة للقرآن الکریم توظیف مواقع التواصل الاجتماعی فی الدراسات الأدبیة واللغویة للقرآن الکریم القرآن الکریم والإنجازات المعرفیة المعاصرة ____ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
👇 این همایش از جهت زبان شناسي و معناشناسی سیستمی به خصوص در سیستم شناخت ها مورد اهمیت است http://www.irsdc2021.ir/ محورهاي همايش--------------------- روش‌شناسی سیستم های پویا(System Dynamics Methodology): روش شناسی (Methodology) روش‌شناسي تحقیق (Research Methodology) روش‌های شبیه‌سازی ترکیبی (Mixed Simulation Methods) توسعه نرم افزار (Software Development) مشارکت ذی‌نفعان (Stakeholder Engagement) کاربرد سیستم های پویا(System Dynamics Applications): کسب‌ وکار و تجارت(Trade and Business) اقتصاد (Economics) محیط زیست (Environment) بهداشت و سلامت (Health) رفتار انسانی (Human Behavior) اطلاعات و دانش (Information and Knowledge) یادگیری و آموزش (Learning and Teaching) عملیات (Operations) سیاست عمومی (Public Policy) منابع (Resources) امنیت (Security) استراتژی (Strategy) جغرافیا(Geography) حقوق(Law) کشاورزی(Agriculture) هنر(Arts) فنی ومهندسی(Engineering) _ کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
ارتباط زبان شناسی با باستان شناسی و دیرینه شناسی 👇 http://conf.umz.ac.ir/arcart محورهاي همايش-------------------- الف) باستان‌شناسی روش‌ها و رویکردهای میان‌رشته‌ای در باستان‌شناسی ایران باستان‌شناسی دریایی (ساحلی، زیر آب، شناورها) باستان‌شناسی سواحل دریای مازندران، خلیج فارس و دریای عمان ظهور جوامع پیچیده در دوره مس و سنگ: الگوی استقرار، اقتصاد، رتبه‌بندی اجتماعی، فناوری‌ها و برهم‌کنش‌ها دوران مفرغ در فلات ایران: حاکمان و جامعه، تولید و توزیع مؤسساتی، روابط فرهنگی و مبادلات تجاری فلات ایران در دوران آهن باستان‌شناسی هنر صخره‌ای در ایران جغرافیای تاریخی و باستان‌شناسی جایگاه کتیبه‌ها و متون در باستان‌شناسی جایگاه مطالعات سکه‌شناسی در باستان‌شناسی جایگاه و اهمیت متون و اسناد نوشتاری در پژوهش‌های باستان‌شناسی تاریخی باستان‌شناسی عیلام: حلقه مفقوده باستان‌شناسی تاریخی اهمیت و ضرورت مطالعات شناسی و فرهنگ و زبان‌های باستانی در پژوهش‌های باستان‌شناسی تاریخی برهم‌کنش‌های فرهنگی محوطه‌های تاریخی ایران با مناطق همجوار چشم‌اندازهای نوین در مبانی نظری و روش‌شناسی باستان‌شناسی تاریخی ایران و جهان آسیب‌شناسی و چالش‌های باستان‌شناسی دوران اسلامی جایگاه ادبیات شفاهی و مکتوب در حوزه مطالعات باستان‌شناختی دوران اسلامی باستان‌شناسی بیماری‌ها مطالعات باستان‌سنجی باستان‌شناسی عمومی شبکه‌های ارتباطی: بستر جغرافیایی و نقش راه‌ها در مبادلات اقتصادی، سیاسی، نظامی، مذهبی و اجتماعی باستان‌شناسی پهنه‌های فرهنگی شهری و برون‌شهری ب) تاریخ هنر ایران چالش‌های پیش روی پژوهش در تاریخ هنر ایران . 🌐@kiamojtabaphd
اهل زبان یا زبان شناسان ✍️محمد علی ملک "أيّ وصلیه" میان حرف نداء و برخی منادی ها قرار می گیرد. منادی هایی که "أيّ وصلیه" میان آنها و ادات نداء قرار می گیرد عبارت است از : "اسم اشاره ، مدخول أل تعریف ، موصول" "أيّ وصلیه" همیشه همراه "ها تنبیه" قرار می گیرد. نحویون درباره ی احکام و کارکرد های "أيّ وصلیه" در ساحات لفظ و معنا ، مطالب گسترده ای بیان کرده اند. برخی از این مطالب عبارتند از : 1- جانشینی "ها تنبیه" از مضاف الیه محذوف "أيّ وصلیه" با توجه به اینکه تمام اقسام "أيّ" دائم الاضافه است و در صورت حذف مضاف الیه شان نائب می خواهند 2- انتخاب "ها تنبیه" به عنوان جانشین مضاف الیه محذوف "أيّ وصلیه" که با فضای نداء نیز مناسب است 3- انتخاب "أيّ وصلیه" به منظور رفع کراهت اجتماع ادات تعریف یعنی "أل" و ادات نداء 4- انتخاب "أيّ وصلیه" به منظور رفع محظوریت اجتماع "أل" و ادات نداء 5- انتخاب "أيّ وصلیه" به خاطر ابهام ذاتی اش جهت ایجاد مجال برای استعمال رافع ابهامش که منادی اصلی است 6- لحاظ منادی فرعی و اصلی "أيّ وصلیه" و وصف پس از آن 7- ارتباط موصوف و وصفی میان "أيّ وصلیه" و وصفش 8- دلالات بلاغی منادی های مختلف همراه با "أيّ وصلیه" (برای مشاهده مباحث دیگر و تکمیلی و ایضا نقاط اختلاف و اجتماع رجوع کنید به بحث "أيّ وصلیه" در مبحث نداء در کتب نحو همچون شرح رضی کافیه و شروح الفیه ابن مالک همچون شرح سیوطی و کتاب معانی النحو) چیزی که در این میان به شدت شک برانگیز است آن است که آیا واقعا این مطالب که نشان از هوشمندی کاربران "أيّ وصلیه" دارد ، برخواسته از واقعیت ارتکاز اهل زبان است یا ساخته و پرداخته ذهن زبان شناسان است؟ آیا واقعا همه موارد مذکور در ذهن اهل زبان هنگام استعمال تراکیبی مثل "یا ایها الرجل" بوده است؟ آیا این هوشمندی ها در گذر زمان و تدریجا در ارتکاز عرف اهل زبان ساخته و پرداخته شده یا دفعتا و با اولین استعمال شکل گرفته است؟ ————————————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
تامل کوتاه ✍محمد علی ملک دانشمندان نحو عربی معتقدند موصول همراه صله اش مؤوّل به مشتق است و از این جهت می تواند نعت هم باشد. 👇👇👇 الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القويّ ، أو يستهين. والتأويل: الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القوي ... فمعناها معنى المشتق ... [نام کتاب : النحو الوافي ؛ نویسنده : عباس حسن ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 459] اما آیا واقعا در عرف عرب تفاوتی میان موصول و صله اش که فعل باشد (مثل : الذین اشرکوا) با "ال موصوله+وصف" (مثل : المشرکین) نیست؟ اگر بگوییم تفاوتی نیست از این جهت مشکلی پیش نمی آید که مسیحیان نجس باشند چرا که مسیحیان جزء (الذین یشرکون) هستند 👈 {اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿31﴾ سورة التوبة} و (مشرکون) هم نجس هستند 👈 {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴿28﴾ سورة التوبة} و اما اگر تقاوتی باشد آنگاه از این جهت نمی توانیم مسیحیان را نجس بدانیم. با اقتباس از فلسفه لغت آیت الله علیدوست —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
منابع ارشد زبان شناسی دانشگاه تهران https://literature.ut.ac.ir/linguistics-arshad
منابع دکتری زب.doc
68.1K
منابع دکتری دانشگاه بهشتی
منابع دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران https://literature.ut.ac.ir/linguistics-doctora
linguistics_ma_chart.pdf
116.7K
دروس مصوب ارشد زبان شناسی
MALinguistic.pdf
631.4K
منابع تدریس دانشگاه اصفهان
و دو عنصر و در نصوص قرآن کریم ✍محمد علی ملک برخی از متفکرین زبان شناس معاصر جهان عرب معتقدند بلاغت نصوص قرآن کریم و اعجاز آنرا در فضای فرهنگ زبانی عرب تعریف کرده است. این حرف سخنی نادرست در حق این اندیشمند بزرگ است. در مقدمه دو اثر نفیس خود یعنی و ، "نظم" موجود در زبان عرب را نه به عنوان یک نماد بلکه به عنوان معیار مطرح می کند و قرآن کریم را حائز بالاترین رتبه در این زمینه معرفی می کند. برای آشنایان با نظریه نظم کاملا مشخص است که محتوای این نظریه مطابق با عقلانیت گفتاری کل ابناء بشر از هر فرهنگ و محیطی است و از همین جهت در آثاری که پیرامون زیباشناختی ادبیات و شعر نوشته شده ، محتوای این نظریه نیز به عنوان یکی از معیارهای زیباشناختی پذیرفته شده است. که ستون نظریه نظم است اگر چه از اسالیب به ظاهر نحو عربی تشکیل می شود اما درون مایه معنوی این اسالیب برخواسته از نیازهای عرف عام عقلاء (خصوصا فرهیختگان ایشان) در مقام محاوره است و از این جهت فهم دلالت معنوی آنها متوقف بر حداقل شناخت از فرهنگ و زبان عرب و در عوض متکی بر تفکر عمیق و ذوق سلیم است. تمام آنچه گفته شد به صورت کاملتر توسط خود در مقدمه دو اثر نفیسش (یعنی و ) تبیین شده است. کلام زیر می تواند به عنوان یک نمونه کوچک ، نوع نگاه را به کلام عرب فصیح به عنوان منبع شناخت اعجاز کلامی قرآن کریم نشان دهد ؛ در کلام زیر نمی پذیرد که قرآن کریم ، پیامبر (ص) را مطلقا از شعر نهی کرده باشد چون قبول ندارد که قرآن کریم پیامبر (ص) را از حکمت در گفتار (فصاحت و بلاغت و براعت) نهی کند ؛ 👇👇👇 و هذا هو الجواب لمتعلق إن تعلّق بقوله تعالى: وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما يَنْبَغِي لَهُ‌ [يس: 69]، و أراد أن يجعله حجّة في المنع من الشعر، و من حفظه و روايته. و ذاك أنّا نعلم أنه صلى اللّه عليه و سلم لم يمنع الشعر من أجل أن كان قولا فصلا، و كلاما جزلا، و منطقا حسنا، و بيانا بيّنا، كيف؟ و ذلك يقتضي أن يكون اللّه تعالى قد منعه البيان و البلاغة، و حماه الفصاحة و البراعة، و جعله لا يبلغ مبلغ الشعراء في حسن العبارة و شرف اللفظ. و هذا جهل عظيم، و خلاف لما عرفه البلغاء و أجمعوا عليه من أنّه صلى اللّه عليه و سلم كان أفصح العرب، و إذا بطل أن يكون المنع من أجل هذه المعاني، و كنا قد أعلمناه أنّا ندعوه إلى الشعر من أجلها، و نجدوه بطلبه على طلبها، كان الاعتراض بالآية محالا و التعلّق بها خطلا من الرأي و انحلالا. [نام کتاب : دلائل الإعجاز في علم المعاني ؛ نویسنده : الجرجاني، عبد القاهر ؛ صفحه : 28] فراموش نکنیم 👇👇👇 👈 نگران فراموشی حیثیت کلام عرب نبود ، او نگران فراموشی حیثیت کلام عرب بود ... 👈 او شعر عرب را کلاس درس (فصاحت و بلاغت و براعت) می دید نه کلاس درس ... 👈 قرآن را کلامی ما فوق نمی دید (چون اصلا عربیت را در کلام عرب نمی دید) بلکه قرآن را ما فوق قدرت می دید. (عربی که خود در قله حکمت زبانی در جهان ایستاده است) 👈 نظریه نظم را برخواسته از می دید که طریق شناخت آن نیز است ، او به دنبال معرفی صحیح اندیشیدن پیرامون کلام عرب فصیح بر اساس معیارهای جهان شمول و عقلانی گفتار بود نه آنکه در صدد سفر به اعماق تاریخ و فرهنگ و تمدن عرب 1400 سال پیش برای پی بردن به اسرار کلام او بود ... 👈 او را نمی دید و نمی خواست ، او را می دید و می جست ... 👈 زبان عربی را بیشتر از آنکه ببیند ، می دید که می تواند بر اساس مقبول ترین ساختار های کلامی برای فطرت و جان آدمی ، مقاصد خود را بیان کند ... 👈 به شعر و کلام عرب فصیح رجوع می کرد نه برای شناخت وجهه قرآن کریم بلکه به آن رجوع می کرد برای آمادگی جهت شنا کردن در دریای ساختارهای کلامی قرآن کریم ... 👈 در سرتاسر کتاب دعوت به تدبر و تفکر می کند نه شناسی 🔴 گویا ... نتوانسته است پیش فرض های خود را حتی در بررسی مقدمه بر کتاب کنار بگذارد ... 😉 _____ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
کیس ورستیگ هلندی است، وی هم اکنون استاد تمام عربی و اسلام دانشگاه نیجمگن است. ورستیگ بسیار پر کار و در حوزه تخصصی خود یعنی " زبان شناسی عربی" دارای چندین کتاب و نزدیک 100 مقاله است. ✅ کتاب حاضر به نام : "نقاط عطف در زبان شناسی" به سنت زبان شناسی عربی اختصاص پیدا کرده است. این کتاب سومین دفتر از مجموعه سه جلدی انتشارات راتلج در خصوص زبان شناسی است. 🔸 این کتاب، در سال 1394 توسط احمدرضا خواجه فرد و سیروس عزیزی به فارسی ترجمه و انتشارات جهاد دانشگاهی تحت عنوان " تاریخ مختصر زبان شناسی اسلامی" آن را منتشر کرده است. 💠 در این کتاب سعی شده است که در سیزده فصل نقاط عطف زبان شناسی عربی توضیح داده شود. فصل اول: زبان شناسی و تفسیر فصل دوم: خلیل بن احمد فراهیدی فصل سوم: سیبویه و آغاز دستوز زبان فصل چهارم: مناظره منطق و نحو فصل پنجم: توسعه نظریه زبان شناسی زجاجی فصل ششم: رابطه زبان و اندیشه فارابی فصل هفتم: نظریه اخوان در آوا و معنا فصل هشتم: ابن جنی فصل نهم: نگرش معنایی نو جرجانی و سکاکی فصل دهم: ویژگی قراردای زبان فصل یازده: ابن مضاء فصل دوازده:خلدون فصل سیزده: مقایسه مدل زبان عربی با زبان های ترکی و عبری —————— ✍️ متاسفانه نگاه ابزاری ما به زبان شناسی عربی باعث شده است تا اکثر نگاشته های در این زمینه توسط مستشرقین صورت گیرد؛ ترجمه ضعیف این اثر در معادل یابی ها نیز ضرورت حضور اساتید ارزشمند زبان عربی در این حوزه را بیش از پیش به رخ می کشد. —— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Landmarks In Linguistic Thought III_ The Arabic Linguistic Tradition (History of Linguistic Thought) ( PDFDrive ).pdf
1.62M
☝️☝️☝️ متن زبان اصلی کیس ورستیگ هلندی است، وی هم اکنون استاد تمام عربی و اسلام دانشگاه نیجمگن است. ورستیگ بسیار پر کار و در حوزه تخصصی خود یعنی " زبان شناسی عربی" دارای چندین کتاب و نزدیک 100 مقاله است. ✅ کتاب حاضر به نام : "نقاط عطف در زبان شناسی" به سنت زبان شناسی عربی اختصاص پیدا کرده است. این کتاب سومین دفتر از مجموعه سه جلدی انتشارات راتلج در خصوص زبان شناسی است. 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
شبکه آموزش نوآورانه موسوم به میانجی‌گری اسلام در عصر دیجیتال (MIDA) با همکاری شبکه اروپایی مطالعات اسلامی (ENIS) یک مدرسه بهاری با موضوع «تصاویر گفتاری از/در اسلام: زبان‌ها و ترجمه‌ها در متن‌ها و تصاویر» در کاتانیا (سیسیل) برگزار خواهند کرد. علاقمندان تا دوازده فروردین ماه جهت ارسال درخواست برای شرکت در این مدرسه فرصت دارند. در صورت برگزاری به شکل حضوری، هزینه شرکت کنندگان برگزیده پرداخت خواهد شد. نقل از وب سایت طومار اندیشه 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
این-فایل-1 (1).pdf
1.04M
توضیحات مدرسه بهاری ارتباط میان متن و تصویر در اسلام کاتانیا، ایتالیا __ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd