eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹قدم به قدم🔹 📣 امام خمینی من خوف این را دارم که مردم به واسطۀ امثال من به بهشت بروند؛ آنها برای خدا توجه به آقایان دارند، و ما هم و شما هم دعوت می‌کنید مردم را به خیر و صلاح؛ من خوف این را دارم که آنها برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند و ما برای خاطر اینکه خودمان مهذب نبودیم به جهنم. و آن خوف زیادی که من دارم این است که ما روبرو بشویم با آنها، ما در جهنم باشیم، آنها در بهشت باشند و اشراف به ما پیدا کنند. و این خجالت را انسان کجا ببرد که اینها برای خاطر ما به آن مقامات رسیده‌اند و ما برای خاطر هواهای نفسانی به این درجۀ سُفلی. این یک خوفی است که بسیاری از اوقات من متذکرش هستم. و یک قصه‌‌ای را که برای من نقل کرده‌اند که یکی‌ از تجار پیش یکی‌از علمای بزرگ ـ حالا کی بوده است نمی‌دانم ـ رفته است و گفته است که آقا! اگر پشت کتابی یک چیزی نوشته‌اند به ما هم بگویید، کتاب‌ها معلوم، اما اگر پشت کتابی چیزی نوشته‌اند که شما از آن مطلع هستید به ما هم بگویید برای اینکه ما می‌بینیم که شما ما را دعوت می‌کنید به خیر و صلاح، و خودتان نیستید اصلش. معلوم می‌شود یک مطلب دیگری در کار است. آن آقا گریه کرده است ـ از قراری که گفته‌‌اند ـ و گفته است حاجی هیچ چیز دیگری نیست و ما فاسد هستیم. اینطور هم نیست که انسان خیال کند که شیطان می‌‌آید ابتدائاً به آدم می‌گوید که بیا برو طاغوتی بشو، این را نمی‌‌گوید. قدم به قدم انسان را پیش می‌برد، وجب به وجب انسان را پیش می‌برد. امروز اینکه اشکالی ندارد، اگر جلویش را گرفتید طمعش بریده می‌شود و اگر جلویش را نگرفتید فردا یک قدم دیگر جلو می‌رود. یک وقت می‌بینید که این طلبه زاهد عابد که در مدرسه زندگی می‌کرد با آن وضعی که همه می‌دانید، متحول شد به یک نفر انسان طاغوتی به حدود خودش، و از آن وضع طلبگی که مشایخ ما بر آن وضع بوده‌اند یک وقت خارج شده است و شده است یک انسانی که همۀ همّش صرف دنیاست، به تدریج می‌شود این امور. از قدم اول انسان باید جلویش را بگیرد. اگر مبتلا شد، ابتلا دیگر پشت سر هم می‌آید. اینطور نیست که انسان یک وقتی بعد از اینکه ریشۀ دنیا در دل انسان قوی شد بتواند بکند آن را. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان، رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس خبرگان، ۱۳۶۲/۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رعایت انصاف🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خوی بد🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی ◽️پير مردی لطيف در بغداد ◾️دختر خود به کفش دوزی داد ◽️مردک سنگ دل چنان بگزيد ◾️لب دختر که خون ازو بچکيد ◽️بامدادان پدر چنان ديدش ◾️پيش داماد رفت و پرسيدش ◽️کای فرومايه اين چه دندانست ◾️چند خائی لبش نه انبانست ◽️به مزاحمت نگفتم اين گفتار ◾️هزل بگذار و جد ازو بردار ◽️خوی بد در طبيعتی که نشست ◾️ندهد جز به وقت مرگ از دست 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ثروتمند مقروض🔹 📣 آیت الله العظمی شبیری زنجانی یکی از علت های نفوذ مردمی حاج میرزا جوادآقا مجتهد تبریزی این بود که در قضای حوائج مردم بی اختیار بود و بر خود لازم می دانست به هر قیمتی کار مردم را درست کند. ویژگی دیگر وی این بود که در بذل و بخشش نمونه بود. عوايد ملکی حاج میرزا جوادآقا در سال حدود صد هزار تومان بود. در آن تاریخ {زمان ناصرالدین‌شاه} این مبلغ معادل یک سی ام بودجه کل کشور بود، چون من از نوه ناصرالدین‌شاه، معیرالممالک شنیدم، تمام بودجه کشور در آن زمان شش کرور یعنی سه میلیون تومان بود. مرحوم آقای مجتهدی می گفت: حاج میرزا جوادآقا با آن عوايد ملکی در آخر سال مقروض بود، از بس که برای مردم خرج می کرد. 📚 جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۳۳۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علم، عمل نیست🔹 ✍ آیت الله ابراهیم امینی باز هم تکرار می‌کنم مشکل اساسی ما این است که علم را به جای عمل می‌گیریم، در صورتی که علم، عمل نیست. علم تنها ما را رستگار نمی‌کند، بلکه عمل لازم داریم. مثل عالم بدون عمل مثل بیماری است که از علم پزشکی کاملا آگاه باشد، بیماری ها را خوب بشناسد، خواص داروها و طریق پیشگیری و معالجه امراض را خوب بداند، علم پزشکی را برای دانشجویان تدریس کند، کتاب بنویسد، بیماران را ویزیت کند و نسخه بنویسد، ولی از بیماری خودش به‌ کلی غافل باشد و در صدد علاج بر نیاید. معلوم است که سرنوشت چنین پزشک بیماری جز شدت یافتن و مزمن شدن بیماری و در نهایت مرگ، چیزی نخواهد بود. اگر ده ها هزار بیمار را معالجه کند و صدها دانشجو را پرورش دهد و ده ها کتاب هم بنویسد، هیچ کدام اینها از تشدید بیماری و تعجیل در مرگ او جلوگیری نخواهد کرد. 📚 خودسازی (تزکیه و خودسازی)، فصل بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آنجا نرم‌تر است🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی اين‌ مرد (علامه طباطبائی)، جهانی از عظمت‌ بود؛ عيناً مانند يك‌ بچه‌ طلبه‌ در كنار صحن‌ مدرسه‌ روی زمين‌ می نشست‌ و نزديك‌ به‌ غروب‌ در مدرسۀ فيضيّه‌ می آمد، و چون‌ نماز بر پا می شد مانند سائر طلاّب‌ نماز را به جماعت‌ مرحوم‌ آيت الله‌ آقای حاج‌ سيّد محمّد تقی خونساری می خواند. آنقدر متواضع‌ و مؤدّب‌، و در حفظ‌ آداب‌ سعی بليغ‌ داشت‌ كه‌ من‌ كراراً خدمتشان‌ عرض‌ كردم‌: آخر اين‌ درجه‌ از ادبِ شما و ملاحظات‌ شما ما را بی ادب‌ می كند! شما را به خدا فكری به حال‌ ما كنيد! از قريب‌ چهل‌ سال‌ پيش‌ تا به حال‌ ديده‌ نشد كه‌ ايشان‌ در مجلس‌ به‌ متّكا و بالش‌ تكيه‌ زنند، بلكه‌ پيوسته‌ در مقابل‌ واردين‌، مؤدّب‌، قدری جلوتر از ديوار می نشستند؛ و زير دست‌ ميهمانِ وارد. من‌ شاگرد ايشان‌ بودم‌ و بسيار به منزل‌ ايشان‌ می رفتم‌، و به‌ مراعات‌ ادب‌ می خواستم‌ پائين‌تر از ايشان‌ بنشينم‌؛ ابداً ممكن‌ نبود. ايشان‌ بر می خاستند، و می فرمودند: بنابراين‌ ما بايد در درگاه‌ بنشينيم‌ يا خارج‌ از اطاق‌ بنشينيم‌! در چندين‌ سال‌ قبل‌ در مشهد مقدّس‌ كه‌ وارد شده‌ بودم‌، برای ديدنشان‌ به منزل‌ ايشان‌ رفتم‌. ديدم‌ در اطاق‌ روی تشكي‌ نشسته‌اند - به علّت‌ كسالت‌ قلب‌ طبيب‌ دستور داده‌ بود روی زمين‌ سخت‌ ننشينند - ايشان‌ از روی تُشك‌ برخاستند و مرا به‌ نشستن‌ روی آن‌ تعارف‌ كردند، من‌ از نشستن‌ خودداری كردم‌. من‌ و ايشان‌ مدّتی هر دو ايستاده‌ بوديم‌، تا بالاخره‌ فرمودند: بنشينيد، تا من‌ بايد جمله‌ای را عرض‌ كنم‌! من‌ ادب‌ نموده‌ و اطاعت‌ كرده‌ و نشستم‌. و ايشان‌ نيز روی زمين‌ نشستند، و بعد فرمودند: جمله‌ای را كه‌ می خواستم‌ عرض‌ كنم‌، اينست‌ كه‌: «آنجا نرم‌تر است‌.» 📚 مهر تابان، ص ۸۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تطهیر لباس🔹 ✍ علامه طباطبایی در مكارم‌ گويد: چون طفل صغيرى را براى دعا، يا نام‌ گذارى به حضور پيغمبر اكرم مى‌آوردند، حضرت براى احترام كسانش او را در دامن خود مى‌گذارد. گاهى اتفاق مى‌افتاد كه طفل در دامن پيغمبر ادرار مى‌كرد. از كسانى كه ناظر بودند، به روى كودك صيحه مى‌زدند. نبى اكرم صلى الله عليه و آله مى‌فرمود: با تندى از ادرار كودك جلوگيرى نكنيد. طفل را آزاد مى‌گذاشت تا ادرار كند. موقعى كه دعا، يا نام‌گذارى تمام مى‌شد، كسان طفل در نهايت مسرت، كودك خود را مى‌گرفتند، و آزردگى و ملالت‌ خاطر در پيغمبر احساس نمى‌كردند. موقعى كه آنان مى‌رفتند، حضرت لباس خود را تطهير مى‌فرمود. 📚 سنن النبی، حدیث ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ما تو را حفظ کردیم🔹 📣 آیت الله العظمی شبیری زنجانی از آقا جلال آشتیانی شنیدم، مرحوم شیخ هادی نجم آبادی تهرانی آدم بسیار بی هوایی بود. شخصی را کشان کشان به جرم عرق خوردن می آوردند تا بر او حد اجرا کنند. مرحوم نجم آبادی می گوید: یکی از حاضرین دهان آن شخص را بو کند تا برای من ثابت شود که عرق خورده است. هیچ کس حاضر نمی شود این کار را انجام دهد، چون فقط کسی بوی عرق را تشخیص می دهد که عرق خور باشد. لذا جرم آن شخص ثابت نمی شود. وقتی مجلس منقضی می گردد، مرحوم شیخ هادی به آن شخص اشاره می کند که بنشیند. سپس به او می فرماید: ما تو را حفظ کردیم، ولی تو چرا باید چنین خلافی مرتکب شوی؟ و این شخص را توبه می دهد. وی بعدا یکی از مقدسین و ملازمین حاج شیخ هادی می گردد. 📚 جرعه ای از دریا، ج 3، ص 331 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹من آنم که من دانم🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی یکی را از بزرگان به محفلی اندر همی‌ ستودند و در اوصاف جمیلش مبالغه می‌کردند. سر بر آورد و گفت: من آنم که من دانم. ◽️شخصم به چشم عالمیان خوب منظر است ◾️وز خبث باطنم سر خجلت فتاده پیش ◽️طاووس را به نقش و نگاری که هست خلق ◾️تحسین کنند و او خجل از پای زشت خویش 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قلم آلوده🔹 📣 امام خمینی نصیحت را آدم ممکن است قبول کند، اما تندگویی را همان آدمی هم که هر چه باشد، تندگویی را نمی‌‌تواند تحمل کند. ما باید از این بزرگان چیز یاد بگیریم. خوب، مالک اشتر را که قصه‌اش را شنیده‌اید که فحش به او دادند و بعد که آن مرد فهمید که این مالک اشتر بود رفت دنبالش. ایشان مسجد رفته بود و مشغول نماز بود و رفت عذرخواهی کرد. گفت من نیامدم ـ این طور نقل می‌کنند ـ در مسجد الاّ اینکه برای تو طلب مغفرت کنم. ببینید چطور تربیت می‌کند. یک همچو امری چطور تربیت می‌‌کند. یک کسی به خواجه نصیرالدین ـ رضوان اللّه‌‌علیه ـ کاغذی می‌گویند نوشته بود و مسائلی. و در ضمن او جسارت کرده بود به ایشان و اسم «کلب» روی ایشان گذاشته بود. ایشان جواب وقتی که نوشتند ـ از قراری که نقل می‌شود ـ مسائلی که او اشکال داشت یکی‌ یکی به طور حکیمانه دفع کرده بودند تا رسیده بود به اینجایی که به ایشان گفته بود تو سگ هستی. ایشان گفته بود که نه، اوصاف و خواص و آثار من با اوصاف و خواص و آثار کلب دو تاست. کلب فلان صفت را دارد من آن صفت را ندارم، من فلان صفت را دارم او ندارد. حکیمانه این طوری حل کرده بود قضیه را. خوب، اگر خواجه هم یک کاغذ نوشته بود به اینکه نه، تو سگی و پدرت هم سگ است، فردا یک کاغذی دریافت می‌کرد او سه تا چیز رویش گذاشته بود. وقتی ما بتوانیم با زبان نرم، با نصیحت، با قول سالم بدون نیش، بدون اظهار غرض مردم را اصلاح کنیم، دوستان خودمان را زیاد کنیم، برای خدا همین معنا باشد، خوب، چه داعی هست که آدم با قلم خودش به ضد خودش عمل کند. خیلی‌ها خیال می‌کنند که این حرفی که من می‌زنم، ضد فلان است و سرکوب می‌شود فلان. لکن اول خودش سرکوب می‌شود. اینها توجهی به این معنا ندارند. اول یک وقتی که یک همچو شد که دیدند قلم، قلم آلوده است، این مورد نفرت واقع می‌شود. 📚 بیانات در دیدار هیأت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳۵۹/۱۱/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اول خودمان را بسازیم🔹 ✍ آیت الله ابراهیم امینی اگر صدها و هزارها سخنرانی دینی و درس اخلاق داشته باشیم، صدها طلبه از درس فقه و اصول و فلسفه و عرفان و تفسیر و اخلاق ما بهره‌مند شوند و هزاران نفر از رساله عملیه ما استفاده نمایند، در صورتی که اهل عمل نباشیم و به تهذیب و تزکیه و تحلیه نفس خودمان نپردازیم، به سعادت و کمال و حیات جاویدان آخرت نخواهیم رسید. البته اهل علم اگر اهل عمل هم باشند و تعلیم و تعلمشان را به قصد قربت انجام دهند، مقام و موقعیت ممتازی دارند و نزد خدا ارزش والایی خواهند داشت. بنابراین اگر به آنچه می‌گوییم ایمان داریم و واقعا طالب سعادت و کمال هستیم باید به نفس خودمان مراجعه کنیم و همانند یک کارشناس امین و یک قاضی با انصاف، صفات نفسانی و اعمال و گفتارمان را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم، اگر کاملا مطابق دستورات شرع بود از این توفیق بزرگ الهی قدردانی کنیم و به راه خویش ادامه دهیم. اما اگر صفات نفسانی و اعمال و گفتارمان بر طبق موازین اسلامی نبود، در صدد اصلاح خود بر آییم و با استفاده از علومی که داریم به خودسازی و تزکیه و تصفیه و تکمیل نفس خودمان بپردازیم. اول خودمان را بسازیم و اصلاح کنیم، سپس به ارشاد و هدایت مردم مشغول گردیم. خواندن ها و گفتن ها و نوشتن ها و تفکرات و مطالعه‌ها را مقدمه عمل و در طریق تکمیل نفس قرار دهیم، نه در طریق کسب جاه و مقام و نیل به امور پست و فانی دنیا. 📚 خودسازی (تزکیه و خودسازی)، فصل بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin