eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اول خودمان را بسازیم🔹 ✍ آیت الله ابراهیم امینی اگر صدها و هزارها سخنرانی دینی و درس اخلاق داشته باشیم، صدها طلبه از درس فقه و اصول و فلسفه و عرفان و تفسیر و اخلاق ما بهره‌مند شوند و هزاران نفر از رساله عملیه ما استفاده نمایند، در صورتی که اهل عمل نباشیم و به تهذیب و تزکیه و تحلیه نفس خودمان نپردازیم، به سعادت و کمال و حیات جاویدان آخرت نخواهیم رسید. البته اهل علم اگر اهل عمل هم باشند و تعلیم و تعلمشان را به قصد قربت انجام دهند، مقام و موقعیت ممتازی دارند و نزد خدا ارزش والایی خواهند داشت. بنابراین اگر به آنچه می‌گوییم ایمان داریم و واقعا طالب سعادت و کمال هستیم باید به نفس خودمان مراجعه کنیم و همانند یک کارشناس امین و یک قاضی با انصاف، صفات نفسانی و اعمال و گفتارمان را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم، اگر کاملا مطابق دستورات شرع بود از این توفیق بزرگ الهی قدردانی کنیم و به راه خویش ادامه دهیم. اما اگر صفات نفسانی و اعمال و گفتارمان بر طبق موازین اسلامی نبود، در صدد اصلاح خود بر آییم و با استفاده از علومی که داریم به خودسازی و تزکیه و تصفیه و تکمیل نفس خودمان بپردازیم. اول خودمان را بسازیم و اصلاح کنیم، سپس به ارشاد و هدایت مردم مشغول گردیم. خواندن ها و گفتن ها و نوشتن ها و تفکرات و مطالعه‌ها را مقدمه عمل و در طریق تکمیل نفس قرار دهیم، نه در طریق کسب جاه و مقام و نیل به امور پست و فانی دنیا. 📚 خودسازی (تزکیه و خودسازی)، فصل بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اشباع علمی، اشباع فکری🔹 📣 دکتر علی شریعتی آنچه می خواهم بگویم، اساسی ترین و اصلی ترین حرفی است که امثال من برای گفتن به شما دارم. مسئله‌ی علمی نیست، یک مسئله‌ی فکری است. بزرگترین حرف اساسی که می خواهم بزنم و احتیاج به توضیح و تفسیر ندارد، این است که آگاه باشیم که با اشباع علمی خود را از نظر فکری اشباع یافته احساس نکنیم و این یک نوع سیری بسیار کاذب و یک نوع فریب بسیار بزرگ است که خاص تحصیل کرده هاست، خاص روشنفکر زمانه ماست که وقتی از لحاظ علمی اشباع می شود، تحصیلات بالا پیدا می کند، از لحاظ علمی اطلاعات وسیع و درجات خیلی برجسته ای می یابد و فرا می گیرد، در خود غرور و رضایتی احساس می کند و خیال می کند که از نظر فکری به منتهی درجه یک انسان آگاه رسیده است و این فریب کاذبی است، فریبی که حتی یک آدم عامی کمتر دچار آن می شود تا آدم عالم. یک استاد، یک مترجم، یک فیلسوف، یک صوفی بزرگ، یک ادیب، یک مورخ، غالبا فکر نمی کند که از لحاظ فکری ممکن است کاملا صفر باشد و از لحاظ شعوری همچنان در سطح عامی ترین عوام مانده باشد و از نظر آن چیزی که آگاهی، خود آگاهی، جامعه آگاهی و زمان آگاهی است، از یک عامی که چشمش به خط هم آشنا نیست، پایین تر باشد و این یک حالت رقت بار است، دانشمند جاهل بودن، تحصیل کرده بی شعور ماندن، آدمی با تصدیق های بسیار گنده و تیترهای خیلی برجسته جدی و نه دروغ، چون دکتر، مهندس، فوق ليسانس، پروفسور و امثال آنها بودن، اما از نظر آن چیزی که شعور، فهم، آگاهی، احساس مسؤوليت در برابر زمان و تشخیص حرکت تاریخی است که او را و جامعه را با خود می برد، صفر بودن، کور شدن و کر بودن و این یک خطر بزرگ، خطر عالم شدن اما جاهل ماندن، خطرش از این جهت است که معمولا آدم با علم که اشباع می شود، احساس گرسنگی فکری نمی کند. 📚 خودآگاهی و استحمار، ص ۴ الی ۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ظاهر و باطن اسلام🔹 📣 آیت الله العظمی شبیری زنجانی مرحوم فاضل شریبانی خیلی اعیان منش بود. در مقابل، مرحوم مامقانی آیتی در زهد بود. به فاضل گفته بودند: آقا، علت این تفاوت چیست و کدام طریق درست است؟ ایشان فرموده بود: من ظاهر اسلام را حفظ می کنم و حاج شیخ حسن، باطن اسلام را. 📚 جرعه ای از دریا، ج 3، ص 343 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شناخت حق🔹 📣 آیت الله مصباح یزدی اى كاش اختلاف نظرها و رفتارها تابع تشخيص بود؛ يعنى، دو نفر كه از دو راه مى روند به دليل تشخيص آنها باشد ولى متأسفانه در اغلب موارد اين گونه نيست. در بسيارى از موارد، تشخيص ها منشأ روانى دارد؛ يعنى، چون مى خواهد، اينگونه تشخيص مى دهد. حتى گاهى فرد متوجه نيست كه چرا تشخيص او عوض شده است. در اين حال، ريشه تغيير تشخيص او تغيير خواست اوست. بايد به نظريات هم احترام بگذاريم، سخن طرف مقابل را بشنويم، به دنبال شناخت حق باشيم، سعى كنيم كه هميشه حق را در حرف هاى ديگران بجوييم و حرف درست ديگران را تصديق كنيم. اين كار هم محبوبيت انسان را در بين دوستان زياد مى كند، هم پيشرفت كار او را بهتر مى كند و هم موجب كسب رضايت خداست. پس چه كارى از اين بهتر؟ با عمل به اين نكته اخلاقى، علاوه بر انجام فعاليت ها و خدمات علمى، مى توان گام بزرگى در خودسازى برداشت. ارزش اين كارها بيش از ساير كارهاست. ساير كارها وقتى منتج و پربركت مى شود كه از ضميرى پاك صادر شود. اما كارهايى كه از روح هاى آلوده و كثيف سر مى زند بركتى نيز ندارد، گرچه در ظاهر بسيار زرق و برق داشته باشد. 📚 مباحثی در باره حوزه، ص ۲۰۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹لشکر انقلاب🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیج جناحی نیست؛ یکی از دو جناح سیاسی، یا سه جناح سیاسی، یا چهار جناح سیاسیِ داخل کشور نیست. بسیج لشکر انقلاب است، بسیج مال انقلاب است. اگر دوگانگی‌ای وجود داشته باشد، دوگانگی انقلابی و ضدّ انقلابی است - حتّی فرد غیر انقلابی هم قابل کشش است، قابل جذب است؛ بنده معتقد به جذب حدّاکثری‌ام، البتّه با روش های خودش، نه اینکه حالا هر کاری بکنیم به‌ عنوان جذب حدّاکثری - انقلاب و ضدّ انقلاب. هر جناحی، هر کسی، هر آدمی که انقلاب را قبول دارد، در خدمت انقلاب است، دنبال انقلاب است، بسیج طرف‌دار او هم هست. یعنی این‌ جور نیست که ما در جناح های داخل کشور، بسیج را جزو این جناح یا آن جناح یا آن جناح {سوم} یا آن جناح {چهارم} بدانیم؛ نخیر، خود بسیج  یک جریان است، یک شطّ عظیم جاری است به سمت اهداف انقلاب. 📚 بیانات در دیدار بسیجیان، ۱۳۹۵/۹/۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جوان است🔹 📣 حجت الاسلام جواد اژه ای آقای ابوترابی داستانی تعریف می کرد و می گفت که یک بار یکی از این منافقین با آقای بهشتی درگیری کلامی شدید داشت و با تلخی و تندی از ایشان جدا شد. زمانی که من نزد آقای بهشتی رفتم به من گفت که سراغ آن مرد برو و نگذار که با مشکل مواجه شود برو و با او بحث کن و به او کمک کن. گفتم که آقا این شخص آنقدر به شما بد و بیراه گفت. گفتند که جوان است و نباید بگذاریم که در این مسیر بیفتد، پس برو و به او کمک کن. آقای ابوترابی می گفت که من باور نمی کردم که با این توهین هایی که به آقای بهشتی کرده بود باز ایشان از من می خواست که به او کمک کنم.  📚 گفتگو با ملوک السادات بهشتی، حجج الاسلام جواد اژه ای و مسیح مهاجری، ۱۳۹۹/۴/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حاکمیت عقل🔹 📣 آیت الله هاشمی رفسنجانی از ویژگی های تمدن اسلامی اصالت و غنای فرهنگ اسلام، عقل محوری و ارزش نهادن به معنویت است، تمدن اسلامی در واقع حاکمیت عقل است چرا که محور اساسی این تمدن تعالی انسان است که قوام آن به عقل است. شناخت دیگران و دیگرپذیری، سازگاری و دگرگونی از جمله ویژگی‌های تمدن اسلامی است. آیین اسلام مهمترین قوه محرکه تمدن اسلامی بوده و هنوز هم یکی از عوامل اساسی این تمدن است و شالوده‌ای لامتغیر به آن داده است. مسلمین، دورانی از عظمت و افتخار را پشت سر گذاشته‌اند که اعجاب‌آور است. آنان تمدنی عظیم و با شکوه بنا کردند که چندین قرن ادامه یافت و مشعل‌دار بشریت بود. اکنون نیز این تمدن، یکی از حلقه‌ های درخشان تمدن بشر به شمار می‌رود و تاریخ تمدن، به داشتن آن می‌بالد. مسلمین، چندین قرن در علوم، صنایع، فلسفه، هنر، اخلاق و نظامات عالی اجتماعی، بر همه جهانیان برتری داشتند و دیگران از خرمن فیض آنها توشه بر می‌گرفتند. بی‌شک با احیای بنیادهای شکل‌گیری تمدن اسلامی، می‌توان بر قله تمدن بشری صعود کرد و مشعل‌دار نهضت علمی جهان شد. 📚 گفتگو با شفقنا در سال ۱۳۹۱، انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تعلق به دنیا🔹 📣 امام خمینی از مکاید شیطان این است که انسان را هی توجه می‌دهد به اینکه خوب حالا که تو جوان هستی، حالا که تو وقت نشاطت است، خوب ان‌شاءاللّه‌ وقتی پیر شدی، آن وقت جبران می‌کنی کارها را؛ و این یک امری است که نخواهد شد. انسان اگر در جوانی تهذیب کرد خودش را، شده است. اگر بگذارد تا به پیرمردی برسد، هم قوای خودش ضعیف می‌شود و هم آن درختی که در دل انسان شیطان کاشته است قوی می‌شود، و آن درخت قوی را نمی‌شود با یک ارادۀ ضعیف انسان بکند. این یکی از اموری است که من نگرانش هستم و آقایان هم باید نگران باشند، و در هر جا هستند سفارش کنند به اهل علم و آنها را تحذیر کنند از دنیا. و این خیال نکنید که دنیا عبارت از این طبیعت است، این طبیعت را خدای تبارک و تعالی هیچ از آن تکذیب نکرده، بلکه در روایات تعریف هم از آن شده است، این یکی از مظاهر الهی است. دنیا آنی است که در ما هست که ما را از مبدأ کمال دور می‌کند و به نفس و نفسانیت خودمان مبتلا می‌کند. دنیای مذموم همین است که انسان توجه داشته باشد ولو به یک تسبیح، ولو به یک کتاب. چه بسا که دل بستن یک کسی به یک تسبیح و یک کتابی، به دنیا بیشتر توجه کرده باشد تا دل بستن یک کس دیگری به یک پارکی و باغی و کذا. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان، رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس خبرگان، ۱۳۶۲/۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ادب از که آموختی🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم. ◽️نگویند از سر بازیچه حرفی ◾️کز آن پندی نگیرد صاحب هوش ◽️و گر صد باب حکمت پیش نادان ◾️بخوانند آیدش بازیچه در گوش 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فروش خانه🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی مرحوم‌ آیت الله‌ شيخ‌ جواد بَلاغی نجفی كه‌ فخر اسلام‌ بود و علوم‌ و مؤلَّفات‌ او جهان‌ دانش‌ را روشن‌ كرد، در نجف‌ اشرف‌ در خانۀ محقّری روی حصير زندگی می كرد؛ و برای طبع‌ كتاب های خود عليه‌ مادّيّين‌ و طبيعيّين‌ و يهوديان‌ و مسيحيان‌، كه‌ حقّاً سند مباهات‌ و افتخار عالم‌ اسلام‌ بود، مجبور می گردد خانۀ مسكونی خود را بفروشد. 📚 مهر تابان، ص ۱۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفس واحد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری نکاتی که قرآن در آیاتش ذکر می‏ کند عجیب است. قرآن می‏ توانست به این تعبیر بگوید: ای مسلمان ها! چرا آن وقت که آن دورغ بزرگ را شنیدید، به برادران و خواهران مؤمنتان گمان بد بردید و گمان خوب نبردید؟ اگر چنین می‏ گفت یک مطلب ساده‏ ای گفته بود. ولی قرآن همین مطلب را با بیانی دیگر می‏ گوید و آن اینکه: چرا به خودتان گمان بد بردید؟ یعنی توجه داشته باشید، شما یک پیکرید، شما «نفس واحد» هستید. به قول مولوی: «مؤمنان هستند نفس واحده». همه مسلمان ها و مؤمنین باید این طور حساب کنند که اعضای یک پیکرند. اگر تهمتی به یک مؤمن زده می‏ شود، هر مؤمنی آن را به خودش تلقی کند، بگوید به او تهمت زدی پس به من تهمت زدی. این یک نکته، که به جای این که بگوید چرا به برادران مؤمن گمان خیر نبردید، می‏ گوید: چرا به خودتان گمان خیر نبردید؟ یعنی مسلمان، «من» و «او» نباید داشته باشد، مسلمان باید بداند عِرض برادر مسلمان عِرض اوست، آبروی برادر مسلمان آبروی خودش است. * آشنایی با قرآن. ج 4. ص 43 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آموزش زبان عبری🔹 علامه بلاغی علاوه بر زبان عربی، زبان های عبری، انگلیسی و فارسی را خوب می‌دانست و به آنها تسلط داشت و فراگیری آنها به شخصیت علمی ایشان برجستگی ویژه‌ای بخشیده بود. درباره چگونگی آموختن زبان عبری چنین نگاشته‌اند: زبان عبری را از یهود دوره گرد آموخته است. در آن روزگار گروهی یهودی در شهرهای عراق بودند که مقداری جنس، پارچه و امثال آن، بر دوش داشتند و در کوچه و بازار می‌گشتند و می‌فروختند. بلاغی از این فرصت استفاده می‌کرد و درباره مفردات و جمله‌بندی زبان عبری از آنان چیزهایی می‌پرسید. گاه مجبور می‌شد همه اجناس یک یهودی دوره‌ گرد را بخرد تا از او درباره یک واژه یا ترکیب سخنی بشنود. چون یهودیان در آموختن لغت خود به دیگران بسیار بخل می‌ورزیدند. بلاغی گاه شیرینی و شکلات می‌خرید تا اگر بچه‌ای یهودی ببیند به او بدهد و چیزی از او بپرسد. 📚 ویکی فقه، محمد جواد بلاغی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin