eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹حاکمیت عقل🔹 📣 آیت الله هاشمی رفسنجانی از ویژگی های تمدن اسلامی اصالت و غنای فرهنگ اسلام، عقل محوری و ارزش نهادن به معنویت است، تمدن اسلامی در واقع حاکمیت عقل است چرا که محور اساسی این تمدن تعالی انسان است که قوام آن به عقل است. شناخت دیگران و دیگرپذیری، سازگاری و دگرگونی از جمله ویژگی‌های تمدن اسلامی است. آیین اسلام مهمترین قوه محرکه تمدن اسلامی بوده و هنوز هم یکی از عوامل اساسی این تمدن است و شالوده‌ای لامتغیر به آن داده است. مسلمین، دورانی از عظمت و افتخار را پشت سر گذاشته‌اند که اعجاب‌آور است. آنان تمدنی عظیم و با شکوه بنا کردند که چندین قرن ادامه یافت و مشعل‌دار بشریت بود. اکنون نیز این تمدن، یکی از حلقه‌ های درخشان تمدن بشر به شمار می‌رود و تاریخ تمدن، به داشتن آن می‌بالد. مسلمین، چندین قرن در علوم، صنایع، فلسفه، هنر، اخلاق و نظامات عالی اجتماعی، بر همه جهانیان برتری داشتند و دیگران از خرمن فیض آنها توشه بر می‌گرفتند. بی‌شک با احیای بنیادهای شکل‌گیری تمدن اسلامی، می‌توان بر قله تمدن بشری صعود کرد و مشعل‌دار نهضت علمی جهان شد. 📚 گفتگو با شفقنا در سال ۱۳۹۱، انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تعلق به دنیا🔹 📣 امام خمینی از مکاید شیطان این است که انسان را هی توجه می‌دهد به اینکه خوب حالا که تو جوان هستی، حالا که تو وقت نشاطت است، خوب ان‌شاءاللّه‌ وقتی پیر شدی، آن وقت جبران می‌کنی کارها را؛ و این یک امری است که نخواهد شد. انسان اگر در جوانی تهذیب کرد خودش را، شده است. اگر بگذارد تا به پیرمردی برسد، هم قوای خودش ضعیف می‌شود و هم آن درختی که در دل انسان شیطان کاشته است قوی می‌شود، و آن درخت قوی را نمی‌شود با یک ارادۀ ضعیف انسان بکند. این یکی از اموری است که من نگرانش هستم و آقایان هم باید نگران باشند، و در هر جا هستند سفارش کنند به اهل علم و آنها را تحذیر کنند از دنیا. و این خیال نکنید که دنیا عبارت از این طبیعت است، این طبیعت را خدای تبارک و تعالی هیچ از آن تکذیب نکرده، بلکه در روایات تعریف هم از آن شده است، این یکی از مظاهر الهی است. دنیا آنی است که در ما هست که ما را از مبدأ کمال دور می‌کند و به نفس و نفسانیت خودمان مبتلا می‌کند. دنیای مذموم همین است که انسان توجه داشته باشد ولو به یک تسبیح، ولو به یک کتاب. چه بسا که دل بستن یک کسی به یک تسبیح و یک کتابی، به دنیا بیشتر توجه کرده باشد تا دل بستن یک کس دیگری به یک پارکی و باغی و کذا. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان، رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس خبرگان، ۱۳۶۲/۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ادب از که آموختی🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم. ◽️نگویند از سر بازیچه حرفی ◾️کز آن پندی نگیرد صاحب هوش ◽️و گر صد باب حکمت پیش نادان ◾️بخوانند آیدش بازیچه در گوش 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فروش خانه🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی مرحوم‌ آیت الله‌ شيخ‌ جواد بَلاغی نجفی كه‌ فخر اسلام‌ بود و علوم‌ و مؤلَّفات‌ او جهان‌ دانش‌ را روشن‌ كرد، در نجف‌ اشرف‌ در خانۀ محقّری روی حصير زندگی می كرد؛ و برای طبع‌ كتاب های خود عليه‌ مادّيّين‌ و طبيعيّين‌ و يهوديان‌ و مسيحيان‌، كه‌ حقّاً سند مباهات‌ و افتخار عالم‌ اسلام‌ بود، مجبور می گردد خانۀ مسكونی خود را بفروشد. 📚 مهر تابان، ص ۱۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفس واحد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری نکاتی که قرآن در آیاتش ذکر می‏ کند عجیب است. قرآن می‏ توانست به این تعبیر بگوید: ای مسلمان ها! چرا آن وقت که آن دورغ بزرگ را شنیدید، به برادران و خواهران مؤمنتان گمان بد بردید و گمان خوب نبردید؟ اگر چنین می‏ گفت یک مطلب ساده‏ ای گفته بود. ولی قرآن همین مطلب را با بیانی دیگر می‏ گوید و آن اینکه: چرا به خودتان گمان بد بردید؟ یعنی توجه داشته باشید، شما یک پیکرید، شما «نفس واحد» هستید. به قول مولوی: «مؤمنان هستند نفس واحده». همه مسلمان ها و مؤمنین باید این طور حساب کنند که اعضای یک پیکرند. اگر تهمتی به یک مؤمن زده می‏ شود، هر مؤمنی آن را به خودش تلقی کند، بگوید به او تهمت زدی پس به من تهمت زدی. این یک نکته، که به جای این که بگوید چرا به برادران مؤمن گمان خیر نبردید، می‏ گوید: چرا به خودتان گمان خیر نبردید؟ یعنی مسلمان، «من» و «او» نباید داشته باشد، مسلمان باید بداند عِرض برادر مسلمان عِرض اوست، آبروی برادر مسلمان آبروی خودش است. * آشنایی با قرآن. ج 4. ص 43 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آموزش زبان عبری🔹 علامه بلاغی علاوه بر زبان عربی، زبان های عبری، انگلیسی و فارسی را خوب می‌دانست و به آنها تسلط داشت و فراگیری آنها به شخصیت علمی ایشان برجستگی ویژه‌ای بخشیده بود. درباره چگونگی آموختن زبان عبری چنین نگاشته‌اند: زبان عبری را از یهود دوره گرد آموخته است. در آن روزگار گروهی یهودی در شهرهای عراق بودند که مقداری جنس، پارچه و امثال آن، بر دوش داشتند و در کوچه و بازار می‌گشتند و می‌فروختند. بلاغی از این فرصت استفاده می‌کرد و درباره مفردات و جمله‌بندی زبان عبری از آنان چیزهایی می‌پرسید. گاه مجبور می‌شد همه اجناس یک یهودی دوره‌ گرد را بخرد تا از او درباره یک واژه یا ترکیب سخنی بشنود. چون یهودیان در آموختن لغت خود به دیگران بسیار بخل می‌ورزیدند. بلاغی گاه شیرینی و شکلات می‌خرید تا اگر بچه‌ای یهودی ببیند به او بدهد و چیزی از او بپرسد. 📚 ویکی فقه، محمد جواد بلاغی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مبانی اصلی اصولگرایی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی آزادی را نباید بد معنا کرد. آزادی یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که یکی از شعبش آزاداندیشی است. بدون آزاداندیشی، این رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی امکان ندارد. در حوزه‏ های علمیه، دانشگاه و محیط های فرهنگی و مطبوعاتی، هو کردن کسی که حرف تازه‏ ای می‏ آورد، یکی از بزرگترین خطاهاست؛ بگذارید آزادانه فکر کنند. البته من فهم غلط از آزادی را تأیید نمی‏ کنم؛ من باز گذاشتن دست دشمن را در داخل برای اینکه مرتباً گاز سمّی تولید کند و در فضای فرهنگی یا سیاسی کشور بدمد، تأیید نمی‏ کنم؛ من براندازی خاموش را - آن‏چنانی که خود امریکایی ها گفتند و عواملشان چند سال قبل در اینجا سادگی و بی‏ عقلی کردند و به زبان آوردند - بر نمی‏ تابم و رد می‏ کنم؛ اما توسعه‏ ی آزادی و رها بودن میدان برای پرورش فکر و اندیشه و علم و فهم، ربطی به اینها ندارد. ظرافتی لازم است که آدم این دو منطقه را از هم دیگر باز بشناسد و مرز اینها را معین بکند. آزادی و آزاداندیشی، یکی از مبانی اصلی اصولگرایی است. 📚 بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، ۱۳۸۵/۳/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفهمی های دوران جوانی🔹 📣 آيت‌الله احمدی میانجی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کوزه تن🔹 ✍ مولوی جسم ها چون کوزه‌ های بسته‌ سر تا که در هر کوزه چه بود آن نگر کوزهٔ آن تن پر از آب حیات کوزهٔ این تن پر از زهر ممات گر به مظروفش نظر داری شهی ور به ظرفش بنگری تو گمرهی 📚 مثنوی معنوی، دفتر ششم ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احترام برادر بزرگتر🔹 📣 حجت الاسلام سید حسن خمینی مرحوم آقای پسندیده تنها کسی بوده که از داخل - البته آقای مطهری هم بودند - دو نفر بودند که از داخل ایران وارد هواپیما شدند. اگر آن بالا آقای مطهری را می بینید آقای مطهری با پرواز نیامدند از داخل ایران رفتند بالا. آقای پسندیده و آقای مطهری رفتند بالا. خب حالا حال و احوال و خوش و بش و اون پایین چه خبره. گفتند: آقا بفرمایید برویم. امام گفتند: من جلوتر از آقای پسندیده نمی روم، ایشان برادر بزرگتر است، شما بفرمایید. خود آقای پسندیده قبل از همه گفته: خب معنا نداره من بیفتم جلو شما پشت سرمان، بالاخره این صحنه، صحنه ای است که جزو آن عکس های قرن است در ایران، عکس قرن بیستم است. امام گفتند: نه. امام نیامدند جلو. ابوی ما گفته اند: پس راه حل این است که من آقای پسندیده را می برم پایین توی ماشین می نشانم بر می گردم بالا، در محضر شما می رویم پایین. امام قبول می کند. 📚 مصاحبه مورخ 1393/11/13 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹سوءظن به خود🔹 📣 امام خمینی اگر از اختلاف ماها، آن هم اختلافی که من شک ندارم در سر دنیاست، نه برای خدا، اگر این اختلافات موجب اختلاف بین مردم بشود و موجب این بشود که شکست بخورد جمهوری اسلامی ‌و تا قرن‌ها نتواند سرش را بلند کند، این جرمی ‌است که خدا می ‌بخشد بر ما؟ باید توجه بکنیم ما. نباید ما هی به خودمان مغرور بشویم و حسن ظن به خودمان داشته باشیم که این ماییم که چه هستیم و دیگران نیستند. باید به دیگران ما حسن ظن داشته باشیم و اعمالشان را حمل به صحت بکنیم و نسبت به خودمان سوءظن داشته باشیم و اعمالمان را تفتیش بکنیم. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان، رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس خبرگان، ۱۳۶۲/۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پرسش های منطقی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آیا اگر کسی واقعا به فکرش از نظر منطقی یک چیزی می‏ رسد در باب خدا، در باب قیامت، در باب نبوت، فکر می‏ کند و یک اشکال به ذهنش می‏ رسد، حق دارد این اشکال را به دیگران بگوید که برای من در این مسئله شبهه‏ ای پیدا شده است، بیایید این شبهه را برای من حل کنید؟ البته آزاد است. اشکالش باید حل شود. سؤال کردن در مسائل اصول دین، امر واجب و لازمی است. از پیغمبر اکرم سؤال می‏ کردند، از علی علیه السلام سؤال می‏ کردند، از سایر ائمه اطهار سؤال می‏ کردند، زیاد هم سؤال می‏ کردند و آنها هم جواب می‏ دادند. این کتاب های احتجاجاتی که ما داریم - و غیر آنها - نشان می‏ دهد در زمینه اصول دین در اسلام چقدر حق آزادی بیان و حق آزادی سؤال داده شده است. تا وقتی که انسان روحش روح تحقیق و کاوش است و انگیزه‏ اش واقعا تحقیق و کاوش و فکر کردن است، اسلام می‏ گوید بیا فکر کن، هر چه بیشتر فکر و سؤال کنی، هر چه بیشتر برایت شک پیدا شود، در نهایت امر بیشتر به حقیقت می‏ رسی، بیشتر به واقعیت می‏ رسی. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin