🔹تکیه گاه معتدل🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
امام باقر علیه السلام فرمود: اى جماعت شيعه آل محمـد، شـما بايـد آن تكيه گاه معتدل و متكاى معتدلى باشيد كه تندروها برگردند بـه شـما بپيوندند، عقب مانده ها بشتابند به شما برسند.
يكى از انصار كـه سـعد نام داشت گفت: فدايت شوم، تالى و تندرو كيست؟
فرمود: گروهـى هستند كه درباره ما چيزهايى مى گويند كه ما خودمان درباره خودمان نمى گوييم. اينها از ما نيستند، ما هم از آنها نيستيم.
گفت: آن دنبالـه رو و آن كه بايد به ما بپيوندد كيست؟
فرمود: آن آدم هـاى جسـتجوگرى كه دنبال خير و حق مى گردند. اين شيعه راستين مى تواند آنهـا را بـه خيـــر و حـــق برســـاند و از اجـــر و پـــاداش الهـــى برخـــوردار باشد.
بعد رو كرد به ما و فرمود: قسم به خدا با ما برائت از خـدا و برائت از عذاب خدا نيست. ميان ما و ميـان خـدا قـوم و خويشـى نيست. كسى نمى تواند ما را در برابر خدا سند قرار بدهد. خـود مـا هم از راه عبادت و اطاعت به خدا نزديك مى شويم. حـالا ديگـران مى خواهند بدون عبادت از راه ما به خدا نزديك شوند! هر كـس از شما مطيع و فرمانبردار خدا باشد ولايت ما برايش سـودمند اسـت. هر يك از شما كه نافرمان خدا باشد ولايت ما برايش سودى ندارد؛ براى اينكه در دايره ولايت و حزب ما بودن يعنى تعهد داشـتن. مـا در ولايت، كارت عضويت اسمى نداريم.
📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۵ - ۳۶
#شهید_بهشتی
#ولایت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تشكّر از خانواده🔹
📣 حجتالاسلام استاد قرائتی
با اینكه رفت و آمد مهمان به منزل ما زیاد بود، ولى خانواده گفت: شما آقاى مطهرى را دعوت كن.
- علّت را پرسیدم؟
گفت: چون تنها مهمانى كه موقع رفتن، به نزدیك آشپزخانه آمده و از من تشكّر مىكند، ایشان است، بقیه مهمانها تنها از شما تشكّر مىكنند!
📚 خاطرات استاد قرائتی، ج ۱، ص ۱۸
#استاد_قرائتی
#شهید_مطهری
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹شعار یا روح؟🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
بحث از خارجیگری و خوارج به عنوان یک بحث مذهبی، بحثی بدون مورد و فاقد اثر است زیرا امروز چنین مذهبی در جهان وجود ندارد. اما در عین حال بحث درباره خوارج و ماهیت کارشان برای ما و اجتماع ما آموزنده است، زیرا مذهب خوارج هر چند منقرض شده است اما روحاً نمرده است؛ روح خارجیگری در پیکر بسیاری از ما حلول کرده است.
لازم است مقدمهای ذکر کنم: بعضی از مذاهب ممکن است از نظر شعار بمیرند ولی از نظر روح زنده باشند، کما اینکه برعکس نیز ممکن است مسلکی از نظر شعار زنده ولی از نظر روح به کلی مرده باشد و لهذا ممکن است فرد یا افرادی از لحاظ شعار تابع و پیرو یک مذهب شمرده شوند و از نظر روح پیرو آن مذهب نباشند و به عکس ممکن است بعضی روحاً پیرو مذهبی باشند و حال آنکه شعارهای آن مذهب را نپذیرفتهاند.
📚 جاذبه و دافعه علی علیهالسلام. ص ۱۱۶
#شهید_مطهری
#خوارج
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حیثیت افراد را حفظ کنید🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
یکی از دوستان اشاره کردند که امیرالمؤمنین در فرمان خود به مالک اشتر فرمودهاند که آدم های سوءاستفادهجو را رسوا کنید... امیرالمؤمنین {علیهالسّلام} نفرمودند موردی را که اثبات نشده، افشاء کنید. هیچ وقت چنین چیزی در بیان امیرالمؤمنین نیست، و این قطعاً از اسلام نیست. ما چطور چیزی را که اثبات نشده، به صرف اتهام، افشاء کنیم؟ ممکن است اینقدر حجم اتهام زیاد و وسیع باشد که یک عدهای به چشم یک امر قطعی و واقعی به آن نگاه کنند، اما هیچ پشتوانهی استدلالی نداشته باشد، جائی ثابت نشده باشد. ما هیچ حجتی نداریم که این را بگوئیم. حتّی من در همان جلسهای که اشاره کردند، از این بالاتر را گفتم. من گفتم حتّی جرمی که ثابت شد، اصل نباید بر افشای آن جرم باشد. بالاخره یک مجرمی است، یک غلطی کرده، مجازات هم می شود؛ خانوادهی او، فرزندان او، پدر و مادر او گناهی نکردهاند؛ ما چرا بی خود اینها را رسوا کنیم؟ مگر آنجائی که خود نفس افشاء کردن، یک مصلحت بزرگی داشته باشد. بله، یک جائی هست که نفس افشاگری در یک مسئلهی ثابت شده، مصلحتی دارد؛ آنجا ایرادی ندارد. این، منطق ماست. هیچ چیزی هم نه از امیرالمؤمنین و نه از هیچ یک از ائمهی هدی {علیهمالسّلام} بر خلاف این وجود ندارد. ما واقعاً حق نداریم افراد را به صرف گمان، متهم کنیم، مشهور کنیم؛ واقعاً جایز نیست؛ نه در سایت، نه در روزنامه، نه در تریبون های گوناگون. حیثیت افراد را باید حفظ کرد.
📚 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱۳۹۰/۵/۱۹
#رهبر_انقلاب
#افشاگری
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹زبان شیطان🔹
📣 امام خمینی
اختلاف از زبان هر کس باشد از زبان هر موجودی باشد، این زبان، زبان شیطان است، چه از زبان یک روحانی باشد، چه از زبان یک مقدس باشد، چه از زبان یک نمازگزار باشد و چه از سایر زبان ها بدانید، که این زبان، زبان شیطان است و گاهی هم خود آن آدم ملتفت نیست که تحت تأثیر شیطان است، یا زبان شیطان در او دارد فعالیت میکند.
بنابراین، از امور مهمهای که بر همۀ ما واجب است، دفاع از اسلام، دفاع از جمهوری اسلامی است و آن بستگی دارد به وحدت. هر کس در هر لباسی باشد و در هر مکانی باشد و زبانش جریان پیدا کند برای اینکه ولو به واسطههایی بخواهد ایجاد اختلاف بکند بین شما، این از جنود ابلیس است و مطرود است پیش خدا و مسئول است پیش خدا ولو اینکه یک آدمی باشد که نماز شبش ترک نمیشود.
📚 بیانات در دیدار رئیس مجلس، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران، ۱۳۶۵/۰۴/۲۸
#امام_خمینی
#اختلاف
#وحدت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تکفیر و تفسیق🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنها بودند، برای اسلام گران تمام شد. گذشته از خوارج که با همه عیب ها از فضیلت شجاعت و فداکاری بهرهمند بودند، عدهای دیگر از این تیپ متنسّک به وجود آمد که این هنر را هم نداشت. اینها اسلام را به سوی رهبانیت و انزوا کشاندند، بازار تظاهر و ریا را رایج کردند. اینها چون آن هنر را نداشتند که شمشیر پولادین بر روی صاحبان قدرت بکشند، شمشیر زبان را بر روی صاحبان فضیلت کشیدند؛ بازار تکفیر و تفسیق و نسبت بیدینی به هر صاحب فضیلت را رایج ساختند. به هر حال یکی از بارزترین ممیزات خوارج جهالت و نادانیشان بود. از مظاهر جهالت شان، عدم تفکیک میان ظاهر یعنی خط و جلد قرآن و معنی قرآن بود. لذا فریب نیرنگ ساده معاویه و عمرو عاص را خوردند. در این مردم جهالت و عبادت توأم بود. علی میخواست با جهالت آنها بجنگد. اما چگونه ممکن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اینها را از جنبه جهالت شان تفکیک کرد، بلکه عبادت شان عین جهالت بود. عبادت توأم با جهالت از نظر علی - که اسلام شناس درجه اول است - ارزشی نداشت. لهذا آنها را کوبید و وجهه زهد و تقوا و عبادت شان نتوانست سپری در مقابل علی قرار گیرد. خطر جهالت این گونه افراد و جمعیت ها بیشتر از این ناحیه است که ابزار و آلت دست زیرک ها قرار میگیرند و سد راه مصالح عالیه اسلامی واقع میشوند. همیشه منافقان بیدین، مقدسان احمق را علیه مصالح اسلامی بر میانگیزند؛ اینها شمشیری میگردند در دست آنها و تیری در کمان آنها.
📚 جاذبه و دافعه علی علیهالسلام. ص ۱۳۶ - ۱۳۷
#شهید_مطهری
#خوارج
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حماقت، حماقت، حماقت🔹
📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی
این شعار تمام عمر من است. عمر من با این شعار سپری شده است. از وقتی که فهمیدم این شیوه های جنجالی جدالی طلبگی به جای اینکه هادی باشد مضل است، به توفیق الهی رها کردم. چون بنده از بحاث ترین و فریادکش ترین طلاب قم بودم، در مدرسه فیضیه، در بحث کفایه، وقتی با آقای آقا موسی شبیری با رفقا جلوی کتابخانه می نشستیم و بحث می کردیم، فریاد بنده در تمام مدرسه می پیچید. حماقت! حماقت! که چی؟ ما می خواهیم حرف همدیگر را بفهمیم. پس چرا داد سر هم بزنیم؟ توفیق الهی در یک مرحله شامل حال من شد که بتوانم این شیوه را رها کنم. ما باید آرام حرفمان را بزنیم، به حرف همدیگر گوش بدهیم، نه اینکه هنوز حرف من تمام نشده بگوییم حرفت را فهمیدم، جوابت را گوش کن، یا اگر کسی حرف زد او را ملامت کنیم که چرا حرف می زنی، تو هم جزو آدم ها بودی که حرف می زنی؟! هر کسی حق دارد حرف بزند. هر انسانی، آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، به عقیده یکدیگر احترام بگذاریم.
📚 شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۶۱
#شهید_بهشتی
#جدال_احسن
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔷️ قلب تاریخ
🔻 دکتر علی شریعتی
◾️شهيد قلب تاريخ است
◽️هم چنان كه قلب به رگ های خشك اندام، خون، حيات و زندگی می دهد
◽️جامعه ای كه رو به مردن می رود
◽️جامعه ای كه فرزندانش ايمان خويش را به خويش از دست داده اند
◽️و جامعه ای كه به مرگ تدريجی گرفتار است
◽️جامعه ای كه تسليم را تمكين كرده است
◽️جامعه ای كه احساس مسؤوليت را از ياد برده است
◽️و جامعه ای كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است
◽️و تاريخی كه از حيات و جنبش و حركت و زايش بازمانده است
◽️شهيد همچون قلبی، به اندام های خشك مرده بی رمق اين جامعه، خون خويش را می رساند
◽️و بزرگ ترين معجزه شهادتش اين است
◽️كه به يك نسل، ايمان جديد به خويشتن را می بخشد
◽️شهيد حاضر است و هميشه جاويد
◽️كی غايب است؟
📚 پیام شهیدان به همه نسل ها
#دکتر_علی_شریعتی
#شهید
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹عاقل کیست🔹
✍ عطار نیشابوری
نقل است که امام صادق عليهالسلام از ابو حنینفه پرسید که: عاقل کیست؟
گفت: آنکه تمییز کند میان خیر و شر.
امام فرمود: بهایم نیز تمییز توانند کرد، میان آنکه او را بزنند و آنکه او را علف دهند.
ابوحنیفه گفت: نزدیک تو عاقل کیست.
گفت: آنکه تمییز کند میان دو خیر و شر تا از دو خیر، خیر الخیرین اختیار کند و از دو شر، خیر الشرین برگزیند.
📚 تذکره الاولیاء
#عطار_نبشابوری
#تذکره_اولیاء
#امام_صادق
#ابوحنیفه
#عاقل
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹دو رکن ایمان🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
مسئله ایمان، قطع نظر از اینکه آیا از حقوق انسانی است یا نه، خودش به طبع خودش زوربردار نیست. فرضاً ما بخواهیم با زور، ایمان به وجود بیاوریم خود ایمان با زور درست شدنی نیست. ایمان یعنی اعتقاد و گرایش. ایمان یعنی مجذوب شدن به یک فکر و پذیرفتن یک فکر. مجذوب شدن به یک فکر دو رکن دارد. یک رکنش جنبه علمی مطلب است که فکر و عقل انسان بپذیرد، یک رکن دیگر جنبه احساساتی آن است که دل انسان گرایش داشته باشد، و هیچ کدامش در قلمرو زور نیست، نه جنبه فکریاش و نه جنبه احساساتیاش. فکر تابع منطق است. اگر یک مسئله ریاضی را بخواهند به یک بچهای یاد بدهند باید از راه منطق یاد بدهند تا اعتقاد پیدا کند. با شلاق نمیشود به او یاد داد، یعنی شلاق که بزنند او فکرش قبول نمیکند. جنبه گرایشی و احساساتی و محبتی هم همین جور است.
📚 جهاد، ص ۷۷
#شهید_مطهری
#ایمان
#منطق
#فکر
#احساسات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مظلومیت بهشتی🔹
✍️ حجت الاسلام محمدی ری شهری
چنان فضایی علیه مرحوم بهشتی درست کرده بودند که یک وقت من از ایشان خواستم مطلبی را به امام منتقل کند، ایشان فرمود: خودت بگو. احساس کردم در فضای سیاسی موجود، ایشان احتمال می دهد اگر این مطلب را به امام منتقل کند آن گونه که باید نتیجه نخواهد داد، واقعا بهشتی مظلوم بود. سازمان منافقین هنگامی که این فضای سیاسی را در کنار یازده میلیون رای بنی صدر در برابر رای نیاوردن نامزد جامعۀ مدرسین در انتخابات ریاست جمهوری، آقای دکتر حسن حبیبی قرار می دادند، نتیجه می گرفتند که با فریب دادن بنی صدر و کشتن سردمداران حزب، به ویژۀ مرحوم شهید بهشتی به سادگی می توانند قدرت را در کشور به دست یگیرند. اما ارادۀ خداوند متعال چیزی دیگر بود. آنان نه مردم را می شناختند، نه امام را و نه چنان که امام می فرمود: شم سیاسی داشتند.
📚 خاطره ها، ج ۱، ص ۱۷۹ - ۱۸۰
#آیت_الله_محمدی_ری_شهری
#شهید_بهشتی
#منافقین
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin