eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹طلب مغفرت🔹 📣 حجت الاسلام استاد محسن قرائتی مادرِ یکى از مسئولین فوت کرده بود. دفتر یکى از علما تسلیت‌ نامه‌‏اى تنظیم کرده و نوشتند: بسیار متأسّفیم. وقتى جهت امضا خدمت آن عالم بردند. - فرمود: کلمه بسیار را حذف کنید، دروغ است. - بعد فرمود: کلمه متأسّفم را نیز حذف کنید. همین اندازه طلب مغفرت کنید، کافى است. ما نباید دروغ بنویسیم. 📚 خاطرات خواندنی قرائتی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دانایی و توانایی‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری زندگی یعنی چه؟ زندگی یعنی بینایی و توانایی. تفاوت زنده با مرده در همین جهات است. به هر درجه که بینایی و توانایی بیشتر شود حیات بیشتر است. ما چرا به خداوند کلمه «حی» را اطلاق می‏ کنیم. 《اللَّهُ لا الهَ الّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ‏ وَ تَوَکلْ عَلَی الْحَی‏ الَّذی لایموتُ‏》 چرا به خدا می‏ گوییم زنده؟ آیا معنی زندگی این است که قلب و خونی وجود داشته باشد و قلب حرکت بکند؟ به این معنی که خدا زنده نیست. خدا که قلب ندارد، رگ و خون و بدن ندارد. خود زندگی غیر از شرایط زندگی است‏ آیا زندگی یعنی نفس کشیدن و هوا را فرو بردن و بیرون دادن؟ نه، این معنی زندگی نیست، اینها برای ما شرایط زندگی است نه خود زندگی. خود زندگی بینایی {به معنی دانایی} و توانایی است. ما از آن جهت به خدا حی مطلق می‏ گوییم که دانا و توانای مطلق است، از آن جهت به خداوند تبارک و تعالی حی می‏ گوییم که آثار حیات بر وجود مقدس او بار می‏ شود. رأفت و رحمت است، رحیم و رحمن است. پس زندگی یعنی دانایی و توانایی؛ و برنامه اسلام برنامه دانایی و توانایی است، همان برنامه‏ ای که قرن ها اسلام آن را در عمل پیاده کرد. پس آن طرز تفکری که نتیجه‏ اش دانایی یا توانایی نباشد و نیز طرز تفکری که نتیجه‏ اش سکون و عدم تحرّک و بی‏ خبری و بی‏ اطلاعی باشد، از اسلام نیست. اسلام دین حیات است. دین حیات با بی‏ خبری و با ناتوانی و عجز ناسازگار است. 📚 احیای اندیشه اسلامی، ص ۱۰۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پرهیز از من گفتن🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای حاج سید احمد خوانساری خیلی از من گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی می پرسیدند، رای و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان می کرد. مثلًا می فرمود: شیخ مرتضی انصاری چنین می فرماید، صاحب جواهر چنين عقیده ای دارد و ... و از تعبیری که من در آن بود، مجتنب بود. حتی از معارف معاصر خودش نقل قول می کرد، مثلا آقای بروجردی چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدای تالیف حاج شیخ محمد تقی آملی استفاده می کرد با این که خودش از آقای آملی ادق نظرا بود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۶۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کار جمعی و انتخاب مدیر🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی در كار جمعى بايد مشخص شود كه اتخاذ تصميم در مواردى كه اتفاق نظـر وجود ندارد بر عهده كيست. اين حداقلِ مطلب اسـت. در كـار جمعـى، ولو دو نفر، مقام مسؤول لازم است؛ امام و رهبر لازم است. تا يك نفريد مى توانيد به تنهايى به نمـاز بايسـتيد؛ همـين قـدر كـه دو نفـر شـديد و خواستيد با هم نماز بخوانيد بايد يكى امام شود و ديگرى مأموم. نماز دو نفرى بدون امامت و رهبرى نمى شود. پيغمبر بزرگوار اسـلام وقتـى كـه براى انجام مأموريتى دو نفر را مى فرستاد فوراً معين مى كرد كه كدامشـان امير باشد. در تاريخ اسلام مى خوانيم كه پيغمبر براى فلان كار پنج نفـر را فرستاد و به آنها فرمود فلانى امير شماست. اگـر غيـر از ايـن باشـد كـار پيش نمى رود. پس اصـل مسـأله ضـرورت رهبـرى، امامـت، پيشـوايى، زمامـــدارى، مســـؤوليت درجـــه اول، در هـــر كـــار دو نفـــرى بـــه بالا مسأله اى بسيار روشن است. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۸۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رشد اخلاقی جامعه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز ما محتاج نصیحتیم. برای رشد اخلاق در جامعه، برای گسترش خلقیات خوب، برای اعتلای روحیه‌ی همدلی و برادری و صفا و اخوتی که در جامعه‌ی دینی مطلوب است، احتیاج داریم به نصیحت. اینها را از کی یاد بگیریم؟ پایه‌های اخلاق در کلمات ائمه {علیهم‌ السّلام} است، در رفتار ائمه {علیهم‌ السّلام} است. ما اخلاق را در جامعه رشد بدهیم؛ مردم را به خیرخواهی، به امید، به تعاون، به اخوت، به صبر، به حلم، به شکر، به احسان، به ایثار، به گذشت دعوت کنیم؛ از اخلاق بد، از تنگ‌نظری، از ناامیدی، از بدبینی، از بدخواهی برای این و آن، از حسد، از بخل و بقیه‌ی سیئات اخلاقی، مردم را پرهیز بدهیم... اخلاقیات باید تکرار شود. گفتن اثر دارد، شنیدن اثر دارد؛ اما این اثر، دائمی و ابدی نیست؛ مؤثرات دیگری هم در جامعه هست که در جهت عکس آن کار می کند. لذا بایستی اخلاقیات هی گفته بشود، باز گفته بشود، باز تکرار بشود. 📚 بیانات در دیدار جمعی از شاعران و ذاکرین اهل بیت {ع}، ۱۳۹۰/۳/۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹غارت سومالی🔹 سومالی یک کشور ساحلی است که در منطقه شاخ آفریقا در شرق آفریقا واقع شده است. استعمارگران پرتقالی در مسیر رفت و آمد به هند، از جنایت و تحدی در آفریقای شرقی از جمله سومالی دریغ نکردند. به گفته داویدسون آفریقا شناس مشهور غربی، پرتقالی ها بی درنگ شروع به غارت و آتش زدن آبادی ها و شهرها کردند. آنها شهرهای آباد و شکوفای سومالی را یکی پس از دیگری غارت کردند و به آتش کشیدند و عده زیادی را کشتند و بسیاری را به اسارت گرفتند. در سال ۱۵۱۸ پرتقالی ها به شهر براوا در سومالی حمله کردند. خانه ها را ویران کردند، مردم را کشتند و عده زیادی را به اسارت گرفتند و طلا و نقره و کالایشان را به غارت بردند. آنها برای سرعت بخشیدن به چپاول خود، گوش و دست های مردم را همراه با جواهرات می بریدند. 📚 جنایات غرب، مهدی سعیدی، ص ۲۲۱ - ۲۲۲ به نقل از شناخت ماهیت و عملکرد امپریالیسم، همایون الهی، ص ۱۷۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسایل مبتلابه مردم و حکومت🔹 ✍ امام خمینی امروز با کمال خوشحالی به مناسبت انقلاب اسلامی حرف های فقها و صاحب نظران به رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها کشیده شده است، چرا که نیاز عملی به این بحث ها و مسائل است؛ مثلاً در مسئلۀ مالکیت و محدودۀ آن، در مسئلۀ زمین و تقسیم‌بندی آن، در انفال و ثروت های عمومی، در مسائل پیچیدۀ پول و ارز و بانکداری، در مالیات، در تجارت داخلی و خارجی در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنی، در مسائل فرهنگی و برخورد با هنر به معنای اعم؛ چون عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی، تئاتر، سینما، خوشنویسی و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم‌سازی طبیعت و جلوگیری از قطع درخت ها حتی در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیری از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبی همچون پیوند اعضای بدن انسان و غیر به انسان های دیگر، در مسئلۀ معادن زیرزمینی و روزمینی و ملی، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضی از احکام در ازمنه و امکنۀ مختلف، در مسائل حقوقی و حقوق بین‌المللی و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازندۀ زن در جامعۀ اسلامی و نقش تخریبی آن در جوامع فاسد و غیر اسلامی، حدود آزادی فردی و اجتماعی، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگی انجام فرایض در سِیر هوایی و فضایی و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتی بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثی کردن جاذبۀ زمین و مهمتر از همۀ اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همۀ اینها گوشه‌ای از هزاران مسئلۀ مورد ابتلای مردم و حکومت است که فقهای بزرگ در مورد آنها بحث کرده‌اند و نظراتشان با یکدیگر مختلف است و اگر بعضی از مسائل در زمان های گذشته مطرح نبوده است و یا موضوع نداشته است، فقها امروز باید برای آن فکری بنمایند. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رشد فکری‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری از جمله اموری که باید بشر را در آنها آزاد گذاشت رشد فکری است. همین طور که برای شناگری باید مردم را آزاد گذاشت، از نظر رشد فکری هم باید آنها را آزاد گذاشت. اگر به مردم در مسائلی که باید در آنها فکر کنند از ترس این که مبادا اشتباه کنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم که در فلان موضوع دینی و مذهبی مبادا فکر کنی که اگر فکر کنی و یک وسوسه کوچک به ذهن تو بیاید به سر در آتش جهنم فرو می‏ روی، این مردم هرگز فکرشان در مسائل دینی رشد نمی‏ کند و پیش نمی‏ رود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق می‏ خواهد {و تحقیق یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل} خواه ناخواه برای مردم آزادی‏ فکری قائل است. می‏ گوید اصلا من از تو «لا الهَ الَّا اللَّه‏» ی را که در آن فکر نکرده‏ ای و منطقت را به کار نینداخته‏ ای نمی‏ پذیرم، نبوت و معادی را که تو از راه رشد فکری انتخاب نکرده‏ ای و به آن نرسیده‏ ای من از تو نمی‏ پذیرم. پس ناچار به مردم آزادی تفکر می‏ دهد. مردم را از راه روحشان هرگز نمی‏ ترساند، نمی‏ گوید مبادا در فلان مسئله فکر کنی که این، وسوسه شیطان است و اگر وسوسه شیطان در تو پیدا شد به سر در آتش جهنم می‏ روی. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۷ - ۳۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ادب و احترام🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی مرحوم حاج آقای والد می فرمود: من از آقای بروجردی هرچه خواهش کردم که برای من بلند نشود، قبول نمی کرد. آقای بروجردی مقید بود در هنگام آمدن یا برای بدرقه لااقل یک بار برایم بلند شود. ایشان خیلی مودب بود. فقط یک بار قبول کرد که هیچ بلند نشود و آن در سال آخر عمرشان بود که خیلی ناتوان شده بود. من ایشان را قسم دادم که بلند نشود و ایشان هم پذیرفت، چون واقعا نمی توانست بلند شود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۹۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احترام به حقیقت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‌گفتند: شخصیت ها تا آن وقت پیش ما احترام دارند که به حقیقت احترام بگزارند اما آنجا که می‌بینیم اصول اسلامی به دست همین سابقه دارها پایمال می‌شود، دیگر احترامی ندارند؛ ما طرفدار اصولیم نه طرفدار شخصیت ها. تشیع با این روح به وجود آمده است. ما وقتی در تاریخ اسلام به سراغ سلمان فارسی و ابوذر غِفاری و مقداد کنْدی و عمار یاسر و امثال آنان می‌رویم و می‌خواهیم ببینیم چه چیز آنها را وادار کرد که دور علی را بگیرند و اکثریت را رها کنند، می‌بینیم آنها مردمی بودند اصولی و اصول شناس، هم دیندار و هم دین شناس. می‌گفتند: ما نباید درک و فکر خویش را به دست دیگران بسپریم و وقتی آنها اشتباه کردند ما نیز اشتباه کنیم. و در حقیقت روح آنان روحی بود که اصول و حقایق بر آن حکومت می‌کرد نه اشخاص و شخصیت ها. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدرت طلبی🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹افراط در عزاداری🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آن‌جا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد. همین‌ طور پشت سر هم دهه درست‌کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. عقیده ما درباره این‌ که آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست، بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است. جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. امروزه برخی از منبری‌ها و بعضی از مداح‌های بی‌تقوا حرف‌های بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می‌کنند، نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به این‌ که هر گونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد، تغییر کند، البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند، ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آن‌ قدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح  کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ 📚 بیانات در دیدار تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم، ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin