eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پرسش های منطقی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آیا اگر کسی واقعا به فکرش از نظر منطقی یک چیزی می‏ رسد در باب خدا، در باب قیامت، در باب نبوت، فکر می‏ کند و یک اشکال به ذهنش می‏ رسد، حق دارد این اشکال را به دیگران بگوید که برای من در این مسئله شبهه‏ ای پیدا شده است، بیایید این شبهه را برای من حل کنید؟ البته آزاد است. اشکالش باید حل شود. سؤال کردن در مسائل اصول دین، امر واجب و لازمی است. از پیغمبر اکرم سؤال می‏ کردند، از علی علیه السلام سؤال می‏ کردند، از سایر ائمه اطهار سؤال می‏ کردند، زیاد هم سؤال می‏ کردند و آنها هم جواب می‏ دادند. این کتاب های احتجاجاتی که ما داریم - و غیر آنها - نشان می‏ دهد در زمینه اصول دین در اسلام چقدر حق آزادی بیان و حق آزادی سؤال داده شده است. تا وقتی که انسان روحش روح تحقیق و کاوش است و انگیزه‏ اش واقعا تحقیق و کاوش و فکر کردن است، اسلام می‏ گوید بیا فکر کن، هر چه بیشتر فکر و سؤال کنی، هر چه بیشتر برایت شک پیدا شود، در نهایت امر بیشتر به حقیقت می‏ رسی، بیشتر به واقعیت می‏ رسی. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹وظیفه شرعی🔹 📣 آيت‌الله العظمی موسوی اردبیلی برادران و خواهران گرامی! شما که صدای من و این دفاع مرا از دادگاه ها و قاضیان شرع که اکثرشان فقط برای خدا کار می کنند، می شنوید، بدانید وقتی که دیروز از یکی از برادران پرسیدم: فلان قاضی که می گویی سطح کارش این قدر بالا است، آیا حقوق می گیرد؟ گفت: نه گفتم: اگر به عنوان حقوق نمی گیرد، برای کمک به هزینه زندگی، مبلغی به عنوان هدیه به ایشان بدهید. گفت: ما دو سه بار این کار را کردیم، اما آن حاکم شرع گفت: من زندگی مختصری دارم و زندگی ام می گذرد و قضاوت را به عنوان یک وظیفه شرعی انجام می دهم. هر وقت برای خواندن نماز از مردم پول گرفتم، برای قضاوت هم پول می گیرم. 📚 همپای انقلاب، خطبه های نماز جمعه تهران (۱۳۶۰/۸/۲۳)، ص 26 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹به خود بپردازیم🔹 📣 آيت‌الله مصباح یزدی اگر كسى به ما بگويد: «‌تو عيب دارى‌» آيا واقعاً مى نشينيم و به دنبال عيب خود مى گرديم يا بدون درنگ، پاسخ مى دهيم كه «‌خير، تو بى خود مى گويى، چرا اهانت مى كنى؟‌» بيشتر به خود بپردازيم و اين آيه شريفه را جدّى بگيريم: 《يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيكُم أَنفُسَكُم‌》 بايد در صدد شناخت عيوب خود باشيم. اگر خود نفهميديم و نفس حيله گر عيوب ما را بر ما مخفى كرد از دوستان كمك بگيريم، از آنها بخواهيم كه عيب هاى ما را بگويند. امام صادق عليه السلام در حديثى مى فرمايد: 《أَحَبُّ اِخواني اِلَىَّ مَن أَهدى اِلَىَّ عُيُوبي‌》 آن حضرت در باره كسى كه عيوبش را به او بازگو نمايد دعا مى كند و از اين عمل به «‌اهداء‌» تعبير مى كند؛ يعنى، كسى كه عيب او را بگويد، بزرگترين هديه را به او داده است. ما نيز بايد اينگونه باشيم و چنين آمادگى را داشته باشيم كه اگر شخصى عيوبمان را به ما تذكر داد، نه تنها ناراحت نشويم، بلكه خوشحال شويم و از او تشكر كنيم، مثل آينه. آيا اگر آينه اى ژوليدگى ظاهر ما را نشان داد آن را مى شكنيم يا آن را تميز نگه مى داريم تا مجدداً ظاهر ما را نشان دهد؟ گاهى هدف انتقاد كننده تبرئه خود است و به قول طلبه ها جنبه اصل مثبِت دارد. برخى افراد از ديگران انتقاد مى كنند تا وانمود كنند كه خود مشمول آن انتقاد نيستند. اين كار سودى ندارد. ما، به جاى اينكه تقصير را به گردن ديگران بيندازيم و از اين و آن انتقاد كنيم، بايد سعى نماييم خودمان نواقص خود را درك كنيم. در آن صورت، مى توانيم با روش صحيح ديگران را نيز به اين مسير سوق دهيم و كمك كنيم تا آنها نيز كمبودهاى خود را رفع كنند. 📚 مباحثی در باره حوزه، ص ۲۰۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی بیان🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی از اختلافات باید توبه و استغفار کنیم. اختلاف به ما ضربه می‌زند. اختلاف گاهی با برانگیختن احساسات قومی و مذهبی و محلی و سیاسی است؛ گاهی با به کشمکش رساندن اختلافات فکری است. اختلاف فکری ممکن است وجود داشته باشد، ایرادی هم ندارد؛ اما نباید به کشمکش برسد. این‌ که ما به بعضی از کسانی که بر ضد اعتقادات مردم، بر ضد حقایق موجود جامعه و بر ضد تاریخ صحیح قلم‌ فرسایی‌های اغواگر می‌کنند، اعتراض می‌کنیم، به خاطر همین است؛ والا ما با بیان آزاد، مسأله و مشکلی نداریم. بنده به معنای حقیقی و وسیع کلمه معتقد به آزادی بیانم؛ منتها برخی از حرف ها جایش در منبرهای عمومی نیست؛ جایش در مباحث تخصصی است. بله، چند نفر فقیه بنشینند، چند نفر حقوقدان بنشینند، چند نفر فیلسوف بنشینند، چند نفر جامعه‌ شناس بنشینند درباره‌ی اساسی‌ترین مسائل و درباره‌ی اصل توحید با هم بحث کنند؛ یکی رد کند، یکی قبول کند، یکی استدلال کند؛ بعد هم پخش بشود و جلوی چشم مردم قرار بگیرد؛ اما در محافل تخصصی این کار باید انجام بگیرد. در باره‌ی بینات انقلاب هم همین‌ طور است؛ در باره‌ی مسائل اساسی نظام جمهوری اسلامی هم همین‌ طور است؛ در مجالس تخصصی بحث انجام بگیرد. این نهضت آزاد فکری که ما مطرح کردیم، برای همین است. 📚 بیانات در دیدار کارگزاران نظام اسلامی، ۱۳۸۴/۸/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کور مشعله دار🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی عالم ناپرهیزگار کور مشعله‌دار است. ◽️بی فایده هر که عمر در باخت ◾️چیزی نخرید و زر بینداخت 📚 گلستان سعدی 📚 به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسئولیت بزرگ است🔹 📣 امام خمینی اگر یک روحانی پایش را کج بگذارد می‌گویند «روحانیین این طورند»، نمی‌گویند فلان آدم، اگر یک بقالی کم فروشی کند می‌گویند «آن بقال کم فروشی کرده» نمی‌گویند «بقال ها کم فروش‌اند»؛ این از تبلیغاتی است که شده است. اگر یک روحانی خدای نخواسته، یک خطایی بکند، این طور الآن وضع شده است که می‌گویند روحانیون این جوری‌اند، مسئولیت، یک مسئولیت بزرگی است که یکی اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پای خودش حساب بشود، پای روحانیت اسلام حساب می‌شود، شکست روحانیت اسلام است. این فرق دارد با آن که اگر خطایی بکند می‌گویند که این آدم خطا کرده است، نمی‌گویند که این صنف خطاکار است. از این جهت هر خطایی که از ما و شما آقایان خدای نخواسته، تحقق پیدا بکند علاوه بر آن مسئولیت شخصی که دارید، یک مسئولیت انسانی، مسئولیت اجتماعی، مسئولیت صنفی این را هم برای اینکه پای همه حساب می‌شود؛ بنابراین، حساب نکنید خودتان را یک آدم عادی. حتی طلبه در مدرسه، خودش را حساب نکند که «خوب، من مثل سایر مردم یک طلبۀ عادی هستم، اگر یک خلافی بکنم پای خودم حساب می‌شود». حتی آن طلبه ای که در مدرسه دارد درس می‌خواند، آن هم وقتی که یک خطایی بکند پای خودش حساب نمی‌شود، پای دیگران هم حساب می‌کنند. مسئولیت بسیار بزرگ است، و این نمی‌شود الاّ این که تهذیب در خود انسان و وحدت با همۀ رفقا، با همۀ دوستان با همۀ اشخاص، همۀ قشرها. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کرامت اخلاقی🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای آ سید محمد علی سبط - ساکن تهران - در باره آ شیخ محمدرضا دزفولی خیلی اعجاب می کرد و می گفت: ایشان خیلی فوق العاده بود. مرحوم آقای سبط سرعت انتقال و ذکاء ممتازی داشت. من از نزدیک ایشان را دیده بودم. ایشان خیلی اهل بحث بود. می گفت: جوان بودم - حدود ۲۰ سالگی - خدمت آ شیخ محمدرضا دزفولی رفتم. شخصی غیر روحانی در مجلس حضور داشت. من با آ شیخ محمدرضا بحثی مطرح کردم و بر خلاف نظر ایشان گفتم: سید هم در عروه همین مطلب را می گوید. آ شیخ محمدرضا چیزی نگفت. من فورا پریدم و عروه را برداشتم و باز کردم، ولی دیدم در آنجا به طور قطعی و جزمی مطلب آ شیخ محمدرضا ذکر شده است. آ شیخ محمدرضا که از اشتباه من آگاه بود، نه تنها اظهار نکرد، بلکه فورا خطاب به آن شخص کلاهی از من تمجید کرد و فرمود: این آقا، پسر فلانی، خیلی زحمت کشیده است. آن شخص هم چنین برداشت کرد که حق با من است. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آرامش🔹 ✍️ حسن کمالیان سال ۵۸ آیت‌الله بهشتی به مشهد سفر کرد. من هم عکاسی می‌کردم. او نسبت به بقیۀ روحانیون، خیلی مردمی بود و به راحتی با ایشان احساس صمیمیت می‌کردیم… بهشتی در حرم امام رضا علیه السلام سخنرانی داشت. من درگیر کار خودم بودم و مشغول عکاسی از جمعیتی که پای سخنرانی ایشان نشسته بودند. ناگهان یک نفر از میان جمعیت بلند شد و حرف‌های رکیکی به آیت‌الله بهشتی نسبت داد. تعدادی از جمعیت هم به سمت این فرد هجوم بردند تا صحبت‌هایش را قطع و تنبیه‌اش کنند. در کمال تعجب، بهشتی از مردم خواست او را آزاد بگذارند تا حرفش را بزند. این شخص هم حدود پنج دقیقه هرچه در دلش بود گفت و بعد در بین جمعیت نشست. بهشتی با سعۀ صدر صحبت‌هایش را گوش کرد و بعد هم به صحبت‌های این فرد جواب داد. آرامش و متانت او در جواب‌هایش آن قدر زیاد بود که آن شخص بعد از دقایقی، ناخودآگاه از بین جمعیت بلند شد و از روی خجالت، سخنرانی را ترک کرد. 📚 آقای کاف میم، خاطرات شفاهی حسن کمالیان ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شنیده بودیم🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری به قاتل شهید مفتح گفتم: چرا مفتح را شهید کردید.؟ گفت: شنیده بودیم این آقا آمریکایی است و بر اساس شنیده های خود عمل کردیم و خودمان از نزدیک نرفتیم زندگی اش را بررسی کنیم. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۸۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخاب آزاد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می‏ شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت - تا چه رسد به این که سوء نیت داشته باشند - به بهانه این که مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‏ فهمند و لیاقت ندارند آزادی را از آنها بگیرند این مردم تا ابد بی‏ لیاقت باقی می‏ مانند. مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می‏ خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‏ اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می‏ کنیم واقعا هم آن فرد شایسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی‏ فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‏ خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‏ خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی‏ در بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‏ ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز شب🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی استاد علاّمه‌ طباطبایی ‌فرمودند: چون‌ به‌ نجف‌ اشرف‌ برای تحصيل‌ مشرّف‌ شدم‌، از نقطۀ نظر قَرابت‌ و خويشاوندی و رَحِميّت‌ گاه گاهی به محضر مرحوم‌ قاضی شرفياب‌ می شدم‌؛ تا يك‌ روز درِ مدرسه‌ای ايستاده‌ بودم‌ كه‌ مرحوم‌ قاضی از آنجا عبور می كردند، چون‌ به من‌ رسيدند دست‌ خود را روی شانۀ من‌ گذاردند و گفتند: «ای فرزند! دنيا می خواهی نماز شب‌ بخوان‌؛ و آخرت‌ می خواهی نماز شب‌ بخوان‌!» اين‌ سخن‌ آنقدر در من‌ اثر كرد كه‌ از آن‌ به بعد تا زماني كه‌ به‌ ايران‌ مراجعت‌ كردم‌ پنج‌ سال‌ تمام‌ در محضر مرحوم‌ قاضی روز و شب‌ به سر می بردم‌؛ و آنی از ادراك‌ فيض‌ ايشان‌ دريغ‌ نمی كردم‌. و از آن‌ وقتی كه‌ به وطن‌ مألوف‌ باز گشتم‌، تا وقت‌ رحلت‌ استاد پيوسته‌ روابط‌ ما برقرار بود و مرحوم‌ قاضی طبق‌ روابط‌ استاد و شاگردی دستوراتی می دادند و مكاتبات‌ از طرفين‌ بر قرار بود. ايشان‌ می فرمودند: «ما هر چه‌ داريم‌ از مرحوم‌ قاضی داريم‌.» 📚 مهر تابان، ص ۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. به ویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin