eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹چشم خدا بینی🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شب خیز و مولع زهد و پرهیز. شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفه‌ای گرد ما خفته. پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمی‌دارد که دوگانه‌ای بگزارد. چنان خواب غفلت برده‌اند که گویی نخفته‌اند که مرده‌اند. گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی. ◽️نبیند مدعی جز خویشتن را ◾️که دارد پرده پندار در پیش ◽️گرت چشم خدا بینی ببخشند ◾️نبینی هیچ کس عاجزتر از خویش 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رعایت جهات اخلاقی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی جهات اخلاقی را باید رعایت کرد؛ از جمله یکی از آنها این است که مسائل شخصی افراد را نباید با آن مسائل عمده خیلی مخلوط کرد؛ مثلاً مسائل خطی و سیاسی را نباید با مواضع واقعی انقلابی و ضد انقلابی مخلوط کرد. ممکن است یک نفر باشد که از لحاظ سیاسی مذاقی داشته باشد؛ کسی است که طرفدار انقلاب و علاقه‌مند به انقلاب است و تلاش هم می کند؛ اما حالا در انقلاب زید را قبول دارد، عمرو را قبول ندارد؛ در حالی که ما عمرو را قبول داریم، زید را قبول نداریم؛ یا ما هر دوی زید و عمرو را قبول داریم، اما او یکی از آنها را قبول ندارد؛ این‌که جرم نیست. اگر اعضای هیأت های نظارت دچار مسائلی شوند که امروز به آنها مسائل خطی گفته می شود، این واقعاً مسأله‌ی مهمی است؛ این شبیه گروه‌گرایی و قبیله‌گرایی و قوم‌ و خویش‌گرایی است. یک نفر را برای خاطر این‌که جزو یک مجموعه است، قبول بکنیم؛ یک نفر دیگر را به خاطر این‌که جزو مجموعه‌ی دیگری است، رد بکنیم؛ نباید اجازه بدهیم که چنین چیزی در حوزه‌ی کار ما وارد بشود. حب و بغض ها هم همین‌ طور است؛ گاهی یک نفر از کسی خوشش می‌آید، از دیگری بدش می‌آید؛ باید واقعاً مواظبت کرد که در هیچ سطحی از سطوح، این مسأله دخالت نکند. 📚 بیانات در دیدار اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، ۱۳۷۰/۱۲/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بزرگترین معصیت🔹 📣 امام خمینی خدا را در نظر بگیرید ای گویندگان، ای نویسندگان، ای کارکنان مملکت، ای کارمندان اداری و غیر اداری، و کشاورز و همه! خدا را در نظر بگیرید، خدا حاضر است همه جا. زبان شما در محضر خداست. چشم شما در محضر خداست. همۀ قوای شما در محضر خداست. در محضر خدا، خدا را معصیت نکنید. امروز در کشور ما؛ بزرگترین معصیت؛ ایجاد اختلاف است؛ ایجاد نفاق است. بزرگترین رحمت برای ما و تکلیف برای ما ایجاد آرامش است و ایجاد رفاه است. 📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، نمایندگان و مسئولان سیاسی عقیدتی شهربانی‌های سراسر کشور و ...، ۱۳۵۹/۱۲/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زندگی اشرافی🔹 📣 آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی خاطرم هست در سال ۵۸، آقای امامی کاشانی، سفری به مشهد رفتند و برگشتند و در حضور آقای بهشتی و آقای مفتح و بنده از قول شیخ علی تهرانی مطلبی را نقل کردند. ایشان گفتند که شیخ علی تهرانی در مشهد از آقای بهشتی انتقاد کرده بود که ایشان زندگی اشرافی دارد و زی طلبگی را رعایت نمی‌کند و زندگی‌اش، زندگی یک روحانی زاهد نیست. آقای مفتح عصبانی شد و از آقای بهشتی دفاع کرد که: «نخیر! این طور نیست. ایشان حتی از وجوهات هم برای زندگی‌اش استفاده نمی‌کند و بخشی از‌‌ همان حقوقی را هم که از آموزش و پرورش دریافت می‌کند، صرف رسیدگی به فقرا می‌کند و...» آقای بهشتی گفتند: «آقای مفتح! ‌ اجازه بدهید صحبتشان تمام شود.» آقای امامی دوباره شروع کرد که: «بله! شیخ علی آقا به رفتارهای آقای بهشتی انتقاد دارد.» و مجددا آقای مفتح پرخاش کرد و آقای بهشتی تذکر داد که پرخاش امری نابجاست. بار سوم که آقای مفتح نتوانست این حرف‌ها را تحمل کند و شروع به دفاع از آقای بهشتی کرد، مرحوم شهید بهشتی با حالت مسلطی گفتند: «جناب آقای مفتح! اجازه بدهید که در برابر حق، تسلیم باشیم. مگر ما ادعا نمی‌کنیم که شیعه علی‌بن ابیطالب (ع) هستیم؟ واقعیت این است که هر قدر زندگی ما از نظر زهد به ایشان نزدیک‌تر باشد، در این ادعا صادق‌تر هستیم. البته زندگی من بیش از زندگی یک طلبه معمولی است» و شروع کردند به توضیح دادن درباره شرایط زندگی گذشته و حال خودشان و اینکه الان در چه شرایطی زندگی می‌کنند، حال آنکه ایشان زندگی بسیار ساده‌ای داشت و کسانی که به منزل ایشان رفت و آمد داشتند، این را خیلی خوب می‌دانستند، منتهی بسیار مرتب، منظم و باسلیقه بودند و این تصور در ذهن عده‌ای به وجود می‌آمد که ایشان پول زیادی را خرج زندگی‌اش می‌کند. 📚 وبسایت تاریخ ایران، مصاحبه مورخ 1390/3/8 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دهن بين نباشیم🔹 آیت الله شهید دکتر بهشتی دوستان، بايد اين حالت در ما تقويت شود كـه در ارزيـابى افـراد و گروه ها عادت داشته باشيم مجموعه تاريخ زندگى آنها را ورق بـزنيم و بشناسيم؛ ببينيم ايـن انسـان و ايـن گـروه از انسـان ها در طـول زنـدگى بيست ساله، سی ساله، چهل ساله اجتماعى خود چه راهى را رفته اند؛ چه گذشته هايى داشته اند. اينقدر دهن بين نباشيم! اينقدر حالت بين نباشيم! در شناخت شخصيت ها و گروه ها بايد عميق تر باشيم. آيا آقايى كه عمرى را در خدمت به طاغوت ها گذرانده، می تواند با چهار شعار ملّت خـواهى در ميان ما به راحتى جـا بـاز كنـد؟ و آيـا چهـره اى كـه عمـرى را بـه ملت خواهى واقعى و خدمت گذرانده، مـی توانـد بـا گفـتن دو جملـه لگدمال بشود؟ حتى بالاتر از اين؛ چهره هاى اصيل را در جامعه مـا بـه آسانى می توان با بهتان و دروغ به لجن كشيد. چرا؟ چون ما از آن حس ششم كم بهره ايم. ما از اين عادت پسنديده كم بهره هستيم كه هر كس را در سيماى مجموع اعمال و رفتار و بينش گذشته و حالش بشناسيم. من خطرهاى ناشى از بی اعتنايى به اين اصل را در مراحل گوناگون زندگى امت خودمان با چشم می بينم؛ لذا اجازه بدهيد كه با همان تأكيـد از آن سخن بگويم و دوستانمان را به اين نوع چهره شناسی هاى اصـيلِ عميـق دعوت كنم. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۲۶ و ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفحات الهی🔹 ✍️ مولوی گفت پیغامبر که نفحت های حق اندرین ایام می‌آرد سبق گوش و هش دارید این اوقات را در ربایید این چنین نفحات را نفحه آمد مر شما را دید و رفت هر که را می‌خواست جان بخشید و رفت نفحهٔ دیگر رسید آگاه باش تا ازین هم وانمانی خواجه‌ تاش 📚 مثنوی معنوی، دفتر اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عروسی قاسم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‏ گویند: در همان گرماگرم روز عاشورا که می‏ دانیم مجال نماز خواندن هم نبود و امام نماز خوف خواند. امام فرمود: حجله عروسی راه بیاندازید، من می‏ خواهم عروسی قاسم را با یکی از دخترهایم، لااقل شبیه اش هم شده، در اینجا ببینم. - حالا قاسم یک بچه سیزده ساله است - چرا؟ آخر آرزو دارم، آرزو را که نمی‏ توانم به گور ببرم. شما را به خدا ببینید، یک حرفی است که اگر به زن دهاتی بگویی، به او بر می‏ خورد. گاهی از یک افراد خیلی سطح پایین می‏ شنویم که‏ من آرزو دارم عروسی پسرم را ببینم، عروسی دخترم را ببینم. حالا در یک چنین گرماگرم زد و خورد که مجال نماز خواندن نیست، می‏ گویند حضرت فرمود که من در همین جا می‏ خواهم دخترم را برای پسر برادرم عقد کنم و یک شکل عروسی هم شده است در اینجا راه بیاندازم. یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانی‏ های قدیم ما هرگز جدا نمی‏ شد، عروسی قاسم بود، قاسم نوکد خدا، یعنی نو داماد، قاسم نو داماد؛ در صورتی که این قضیه در هیچ کتابی از کتاب های تاریخی معتبر وجود ندارد. این مرد عالم، حاجی نوری، می‏ گوید: اول کسی که این قضیه‏ را در کتابش نوشته است، ملاحسین کاشفی بوده در کتابی به نام «روضة الشهداء» و اصل قضیه دروغ و صددرصد دروغ است. سبحان اللَّه! گفت: بس که ببستند بر او برگ و ساز گر تو ببینی نشناسیش باز 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتقاد از خود🔹 📣 آيت‌الله مصباح یزدی به برادران عزيز روحانى توصيه مى شود كه انتقاد را از خود شروع كنند و متوجه مسؤوليت هاى خود بوده و براى انجام آنها آمادگى داشته باشند. البته نصيحت، همفكرى، ارشاد و كمك به ديگران از وظايف اسلامى است ولى نبايد به جاى اصلاح خود، فقط متوجه عيوب ديگران باشيم و آنها را بزرگ كنيم تا به اين وسيله خود را زير پرده اى از رياكارى مخفى نماييم. مسلّماً هر كسى عيوب خود را بهتر مى تواند درك كند، گرچه نفس انسان آنقدر مكّار است كه گاهى امر بر خود او نيز مشتبه مى شود. به هر حال، انسان اگر در نوع رفتار، شيوه كار و بهتر از همه در انگيزه و نيت خود دقت كند خواهد فهميد كه عيوب بسيارى دارد. چه خوب است كه تصميم بگيريم عيوبى را كه در خود سراغ داريم اصلاح نماييم و از اشتباهات خود توبه كنيم و به خدا پناه ببريم و اولياى خدا را وسيله قرار دهيم كه به ما كمك كنند و از خدا بخواهند كه ما را در جبران اشتباهات گذشته يارى كند! بنابراين، شايسته است كه همه ما لحظات و ساعاتى را به انديشيدن در باره خود اختصاص دهيم، خود را بهتر بشناسيم، ببينيم به چيزهايى كه مى گوييم تا چه اندازه باور داريم و در عمل تا چه حد آنها را مراعات مى كنيم. آنچه در دل ما وجود دارد و ما را به حركت در مى آورد تعلّقات دنياست يا كمالات معنوى و اخروى، اگر كارى موجب رضاى خدا باشد، زودتر آن را انجام مى دهيم يا اگر درآمد دنيوى بيشترى داشته باشد؟ در مطالعه اى كه منفعت مادى دارد بيشتر دقت مى كنيم و ساعات بيشترى را به آن اختصاص مى دهيم يا در آنكه ثواب اخروى دارد؟ بايد خود را بيازماييم. به ادّعاهاى خود نمى توان اكتفا كرد، چون شيطان و نفس انسان را فريب مى دهند. 📚 مباحثی در باره حوزه، ص ۲۰۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹هشیار باشیم🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک کشور اروپایی غیر اسلامىِ دشمن تاریخی و بنیادین با کشورهای اسلامی، شما می بینید توی تلویزیون‌شان، مناظره‌ی شیعه و سنی راه می اندازند. یکی را از شیعه دعوت می کنند، یکی را از سنی دعوت می کنند، که شما بیایید تو این تلویزیون با هم مناظره کنید. مقصودشان چیست؟ یک کشور مسیحی، یک کشور استعمارگر با سابقه‌ی سیاه، مناظره‌ی شیعه و سنی به چه مقصود راه می اندازد؟ می خواهد حقیقت معلوم بشود؟ می خواهد در بین مباحثه و مناظره، مستمعین و مخاطبانش حق را بفهمند؟ یا می خواهد از این گفتگوها و از آنچه که در خلال این گفتگوها ممکن است از کسی سر بزند، این آتش اختلاف را تشدید کند؟ نفت روی این آتش بریزد؟ اینها باید ما را بیدار کند. اینها باید ما را به خود بیاورد؛ باید هشیار بشویم. شیعه منطق قوی ای دارد؛ استدلال متکلمین شیعه و علمای شیعه در باره‌ی مباحث تشیع استدلال‌های پولادین و محکمی است؛ اما این ربطی ندارد به اینکه در دنیای تشیع شروع کنند به مخالفان خودشان بدگویی کردن و اهانت کردن و ایجاد دشمنی کردن، آن هم در مقابل همین جور، و آتش دعوا درست کنند. ما اطلاع داریم، بنده هم امروز اطلاع دارم، هم از گذشته اطلاع دارم که پول ها دارد خرج می شود برای این که این‌ها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه آن‌ها، آن‌ها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه این‌ها؛ پول هر دو را هم یک مرکز می دهد؛ پول هر دو کتاب و نشر هر دو کتاب از یک جیب خارج می شود. این‌ها هشدار دهنده نیست؟ 📚 بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید، ۱۳۸۸/۹/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صورتحساب🔹 📣 آیت الله علوی بروجردی مرحوم لرزاده که کارهای عمرانی مربوط به آقای بروجردی را انجام می داد، نقل می کند که برای حفر چاه مسجد اعظم قم، پیمانکاری زرتشتی به نام جمشید یگانگی را از تهران آورده بودیم. او چاه را حفر و همه تاسیساتش را نصب کرد، اما از دادن صورتحساب امتناع می کرد. به او گفتیم: چرا صورتحساب نمی دهی؟ گفت: می خواهم آیت الله بروجردی را ببینم. من که نگران بودم آقای بروجردی ایشان را نپذیرد، به آقای بروجردی گفتم و ایشان بلافاصله قبول کرد و ما با آقای یگانگی به دیدار آقای بروجردی رفتیم. آقای یگانگی دست آقای بروجردی را گرفت و بوسید و صورتشان را هم بوسید و مدتی هم دست ایشان را نگه داشته بود و آقای بروجردی هم دستش را نمی کشید. آقای بروجردی به آقای یگانگی گفت: شنیدم کار خیلی مرتب و پاکیزه ای انجام دادید، تشکر می کنم اما چرا صورتحساب نمی دهید؟ یگانگی گفت: از شما تقاضا دارم که من را به قدر این چاهی که حفر کردم در مسجد اعظم شریک کنید. آقای بروجردی بلافاصله پذیرفت. یکی از عالمان حاضر در مجلس رو کرد به آقای بروجردی و گفت: این آقای یگانگی که اینقدر به شما اظهار ارادت می کند به او امر بفرمایید که مسلمان شود. آقای بروجردی وقتی ناراحت می شد قرمز می شد به حدی که اگر ناراحتی شدید بود گوش هایش هم قرمز می شد. آقای لرزاده گفت: آقای بروجردی این حالت را پیدا کرد اما هیچی نگفت. یک کمی صبر کرد تا آرام شود، بعد رو کرد به آن آقا گفت: من از خدا می خواهم که اخلاص آقای یگانگی را به ما عنایت کند. آقای یگانگی کوچک شده بود اما با این حرف دوباره شکفت و حالت سابقش را پیدا کرد. آقای بروجردی برای هر کسی بلند نمی شد، اما وقتی یگانگی می خواست برود به پیشکارش گفت: به من کمک کن بلند شوم و دو سه قدم هم آقای یگانگی را بدرقه کرد. 📚 گفتگوی مهدی نصیری با آیت الله علوی بروجردی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اعمال قدرت🔹 📣 امام خمینی در بین روحانیون، ائمۀ جمعه بیشتر از دیگران مسئول‌اند. سر و کارشان الآن ائمۀ جمعه با مردم بیشتر است تا سر و کار سایر روحانیون. ائمه جمعه باید خیلی مواظب باشند که خدای نخواسته اگر در یک جایی یک چیزی اتفاق افتاد و چه شد، با جهت روحانی، جهت پدری حل کنند. اگر خدای نخواسته، یک وقت بنا باشد که یک اعمال قدرت بخواهد بکند، برای اینکه امام جمعه است، این پای خودش حساب نمی‌شود، پای روحانیت حساب می‌شود، پای اسلام حساب می‌شود. از این جهت، آنها وظیفه شان خیلی خطیر است و باید خیلی ملاحظه بکنند. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عامل مذهب🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی در جامعه هاى مسلكى مى بينيد به همان اندازه كه مسلك عامـل پيونـد و ارتباط محكم ميان افراد مى شود، و هر وقت چنين پيوند نيرومند مسلكى در آن جامعه به وجود آيد جامعه را به صورت يك موجود زنـده شـادابِ پر نيروىِ پر تحركِ سعادت آفرين و سعادتمند در مى آورد، به همان انـدازه اگر دشمنى رخنه كرد و اين احساسات را به شكلى در راه صف بنـدی هاى عقيدتى داخلـى اسـتخدام كـرد، آن ايمـان تحـرك زا بـه صـورت عامـل درگيری هاى شديدِ تندِ خانمان بر باد ده در مى آيـد. شـديدترين جنگ هـاى تاريخ ميان چه كسانى روى داده است؟ شـديدترين برخوردهـاى تـاريخ ميان چه كسانى روى داده است؟ آنجا كه پيروان يك آيين بـا پيـروان آيين ديگر در مى آويختند. الان در كشورهاى دنياى سوم و به خصوص در كشورهاى اسلامى، از چه عاملى بيش از هر عامل ديگر بـه عنـوان وسيله تفرقه و جدايى و سرگرم كردن و مشغول كـردن گروه هـا بـه نبرد با يكديگر استفاده مى شود؟ از عامل مـذهب! انسـان مسـلكى و مذهبى، داراى احساسات و عاطفه اى گرم نسبت به مذهب و مسـلك خود است. اين خصلت و گرماى عاطفه، كه يك نيرو و انرژى است، وقتـى در خـدمت رهبـرى راسـتين قـرار بگيـرد، شـكوفا، اثـردار و سعادت آفرين مى شود و آباد كننده دنيا و آخرت است. همـين انـرژى اگر به چنگ دشمن بيفتد عامل تخريب است؛ درست مثل نيروى اتم است كه بايد ديد در دست كيست و در چه جهتى به كار مى رود. 📚ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۱۹ - ۱۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin