🔹هشیار باشیم🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
در یک کشور اروپایی غیر اسلامىِ دشمن تاریخی و بنیادین با کشورهای اسلامی، شما می بینید توی تلویزیونشان، مناظرهی شیعه و سنی راه می اندازند. یکی را از شیعه دعوت می کنند، یکی را از سنی دعوت می کنند، که شما بیایید تو این تلویزیون با هم مناظره کنید. مقصودشان چیست؟ یک کشور مسیحی، یک کشور استعمارگر با سابقهی سیاه، مناظرهی شیعه و سنی به چه مقصود راه می اندازد؟ می خواهد حقیقت معلوم بشود؟ می خواهد در بین مباحثه و مناظره، مستمعین و مخاطبانش حق را بفهمند؟ یا می خواهد از این گفتگوها و از آنچه که در خلال این گفتگوها ممکن است از کسی سر بزند، این آتش اختلاف را تشدید کند؟ نفت روی این آتش بریزد؟ اینها باید ما را بیدار کند. اینها باید ما را به خود بیاورد؛ باید هشیار بشویم. شیعه منطق قوی ای دارد؛ استدلال متکلمین شیعه و علمای شیعه در بارهی مباحث تشیع استدلالهای پولادین و محکمی است؛ اما این ربطی ندارد به اینکه در دنیای تشیع شروع کنند به مخالفان خودشان بدگویی کردن و اهانت کردن و ایجاد دشمنی کردن، آن هم در مقابل همین جور، و آتش دعوا درست کنند. ما اطلاع داریم، بنده هم امروز اطلاع دارم، هم از گذشته اطلاع دارم که پول ها دارد خرج می شود برای این که اینها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه آنها، آنها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه اینها؛ پول هر دو را هم یک مرکز می دهد؛ پول هر دو کتاب و نشر هر دو کتاب از یک جیب خارج می شود. اینها هشدار دهنده نیست؟
📚 بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید، ۱۳۸۸/۹/۲۸
#رهبر_انقلاب
#شیعه
#اهل_سنت
#اختلافات_مذهبی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹صورتحساب🔹
📣 آیت الله علوی بروجردی
مرحوم لرزاده که کارهای عمرانی مربوط به آقای بروجردی را انجام می داد، نقل می کند که برای حفر چاه مسجد اعظم قم، پیمانکاری زرتشتی به نام جمشید یگانگی را از تهران آورده بودیم. او چاه را حفر و همه تاسیساتش را نصب کرد، اما از دادن صورتحساب امتناع می کرد. به او گفتیم: چرا صورتحساب نمی دهی؟
گفت: می خواهم آیت الله بروجردی را ببینم.
من که نگران بودم آقای بروجردی ایشان را نپذیرد، به آقای بروجردی گفتم و ایشان بلافاصله قبول کرد و ما با آقای یگانگی به دیدار آقای بروجردی رفتیم. آقای یگانگی دست آقای بروجردی را گرفت و بوسید و صورتشان را هم بوسید و مدتی هم دست ایشان را نگه داشته بود و آقای بروجردی هم دستش را نمی کشید. آقای بروجردی به آقای یگانگی گفت: شنیدم کار خیلی مرتب و پاکیزه ای انجام دادید، تشکر می کنم اما چرا صورتحساب نمی دهید؟
یگانگی گفت: از شما تقاضا دارم که من را به قدر این چاهی که حفر کردم در مسجد اعظم شریک کنید.
آقای بروجردی بلافاصله پذیرفت. یکی از عالمان حاضر در مجلس رو کرد به آقای بروجردی و گفت: این آقای یگانگی که اینقدر به شما اظهار ارادت می کند به او امر بفرمایید که مسلمان شود.
آقای بروجردی وقتی ناراحت می شد قرمز می شد به حدی که اگر ناراحتی شدید بود گوش هایش هم قرمز می شد. آقای لرزاده گفت: آقای بروجردی این حالت را پیدا کرد اما هیچی نگفت. یک کمی صبر کرد تا آرام شود، بعد رو کرد به آن آقا گفت: من از خدا می خواهم که اخلاص آقای یگانگی را به ما عنایت کند.
آقای یگانگی کوچک شده بود اما با این حرف دوباره شکفت و حالت سابقش را پیدا کرد. آقای بروجردی برای هر کسی بلند نمی شد، اما وقتی یگانگی می خواست برود به پیشکارش گفت: به من کمک کن بلند شوم و دو سه قدم هم آقای یگانگی را بدرقه کرد.
📚 گفتگوی مهدی نصیری با آیت الله علوی بروجردی
#آیت_الله_علوی_بروجردی
#آیت_الله_العظمی_بروجردی
#جمشید_یگانگی
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اعمال قدرت🔹
📣 امام خمینی
در بین روحانیون، ائمۀ جمعه بیشتر از دیگران مسئولاند. سر و کارشان الآن ائمۀ جمعه با مردم بیشتر است تا سر و کار سایر روحانیون. ائمه جمعه باید خیلی مواظب باشند که خدای نخواسته اگر در یک جایی یک چیزی اتفاق افتاد و چه شد، با جهت روحانی، جهت پدری حل کنند. اگر خدای نخواسته، یک وقت بنا باشد که یک اعمال قدرت بخواهد بکند، برای اینکه امام جمعه است، این پای خودش حساب نمیشود، پای روحانیت حساب میشود، پای اسلام حساب میشود. از این جهت، آنها وظیفه شان خیلی خطیر است و باید خیلی ملاحظه بکنند.
📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶
#امام_خمینی
#ائمۀ_جمعه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹عامل مذهب🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
در جامعه هاى مسلكى مى بينيد به همان اندازه كه مسلك عامـل پيونـد و ارتباط محكم ميان افراد مى شود، و هر وقت چنين پيوند نيرومند مسلكى در آن جامعه به وجود آيد جامعه را به صورت يك موجود زنـده شـادابِ پر نيروىِ پر تحركِ سعادت آفرين و سعادتمند در مى آورد، به همان انـدازه اگر دشمنى رخنه كرد و اين احساسات را به شكلى در راه صف بنـدی هاى عقيدتى داخلـى اسـتخدام كـرد، آن ايمـان تحـرك زا بـه صـورت عامـل درگيری هاى شديدِ تندِ خانمان بر باد ده در مى آيـد. شـديدترين جنگ هـاى تاريخ ميان چه كسانى روى داده است؟ شـديدترين برخوردهـاى تـاريخ ميان چه كسانى روى داده است؟ آنجا كه پيروان يك آيين بـا پيـروان آيين ديگر در مى آويختند. الان در كشورهاى دنياى سوم و به خصوص در كشورهاى اسلامى، از چه عاملى بيش از هر عامل ديگر بـه عنـوان وسيله تفرقه و جدايى و سرگرم كردن و مشغول كـردن گروه هـا بـه نبرد با يكديگر استفاده مى شود؟ از عامل مـذهب! انسـان مسـلكى و مذهبى، داراى احساسات و عاطفه اى گرم نسبت به مذهب و مسـلك خود است. اين خصلت و گرماى عاطفه، كه يك نيرو و انرژى است، وقتـى در خـدمت رهبـرى راسـتين قـرار بگيـرد، شـكوفا، اثـردار و سعادت آفرين مى شود و آباد كننده دنيا و آخرت است. همـين انـرژى اگر به چنگ دشمن بيفتد عامل تخريب است؛ درست مثل نيروى اتم است كه بايد ديد در دست كيست و در چه جهتى به كار مى رود.
📚ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۱۹ - ۱۲۰
#شهید_بهشتی
#مذهب
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹ارادت درویشان🔹
✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی
يکی از صالحان به خواب ديد پادشاهی را در بهشت و پارسائی در دوزخ.
پرسيد که موجب درجات اين چيست و سبب درکات آن چه. که مردم به خلاف اين همی پنداشتند.
ندا آمد که اين پادشاه به ارادت درويشان به بهشت اندر است و آن پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ.
◾️دلقت به چه کار آيد و تسبيح و مرقع
◽️خود را از عمل های نکوهيده بری دار
◾️حاجت به کلاه برکی داشتنت نيست
◽️درويش صفت باش و کلاه تتری دار
📚 گلستان سعدی
#سعدی_شیرازی
#گلستان_سعدی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹بی اثر کردن کارها🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
عزیزان من! بدانید که اگر در حاکمیت شکاف افتاد، هیچ کار اساسی ای پیش نخواهد رفت؛ هر کاری که جمعی انجام دهند، یک جمع دیگر روی آن علامت سؤال می گذارند و مانع از پیشرفت کار می شوند، که شما در موارد متعدّدی نمونههایش را ملاحظه کردهاید. دستگاهی اقدامِ مثبتِ خوبی را انجام می دهد؛ ولی هنوز هیچ چیز معلوم نشده، ناگهان می بینید که عدّهای در مقابل آن موضع گیری و علیه آن انتقاد و به آن حمله می کنند! این طوری، کاری پیش نمی رود. وقتی یک شعار و یک حرفِ خوب از دهانی خارج می شود، یک عدّه دیگر از آن طرف به او حمله می کنند و نمی گذارند این شعار به نتیجه برسد. دو دستگی در مراکز اصلی حاکمیت، این اشکالات بزرگ را دارد؛ والّا اختلاف فکری اشکالی ندارد. شکاف و دوئیّت و دشمنی و تخاصمِ به نفع دشمن است که اشکال دارد. من گاهی از بعضی موضع گیری هایی که بعضی از اشخاص - چه در قوّه مقنّنه و چه در بعضی جاهای دیگر - می کنند، گلهمندم. نباید به گونهای موضع گیری کرد که دشمن آن را به نفع خود و در جهت اهداف و مقاصدش مشاهده کند. باید بگذاریم دستگاه های کشور - چه قوّه مجریّه، چه قوّه قضایّیه، و چه قوّه مقنّنه - با قدرت و جسارتِ لازم و اعتماد به نفس، کارهایشان را انجام دهند.
📚 بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران، ۱۳۷۹/۱۲/۲۶
#رهبر_انقلاب
#اختلاف
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹روحانيت نمی گذارد🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
يـك نوجوان، در اهواز در آن سفر چند ماه قبل، آمده بـود پـيش مـن، گفـت: فلانى، من مى خواهم از تو طلب عفو كنم، دل من را نسبت به تو بـدبين كرده بودند، اينجا آمدى در همان برخوردهاى اول كه با تو داشتم، ديـدم همه آن چيزهايى كه درباره تو از نظر كيفيت برخـورد و كـار و تماسـت مى گفتند، عينا فهميدم دروغ است. بعد اين را گفـت، گفـت: نمـى دانيـد دشمن چقدر درباره شماها نيرنگ بازى مى كنـد.
چنـد وقـت قبـل رفتـه بودم در يكى از محله هاى فقير نشين اهواز، در يك خانـه يـك پيرزنـى، برق خانه اش را قطع كرده بودند، بعد رفتـه بودنـد در خانـه اش و گفتـه بودند به اينكه: مى دانى چرا برقت را قطع كرده انـد؟ بهشـتى دسـتور داده برق خانه تو را قطع كنند.
ديروز به من گفـت: همين ديروز، همين امروز صبح گزارش دادند، كـه دو نفر دختر جـوان در سـن دانـش آمـوزى يـا دانشـجويى در خانـه هـا مى رفتند، سؤالات را يـك طـورى مطـرح مـى كردنـد كـه چـه كسـان نمى گذارند در ايـن مملكـت كـار شـود؟ و سـؤال را طـورى هـدايت مى كردند كه اين سؤال بيايد به طرف روحانيت و بـه طـرف ماهـا كـه اينها نمى گذارند در اين مملكت كار انجام بگيرد.
📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۳۱
#شهید_بهشتی
#روحانیت
#تخریب
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹فکر آزاد است🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
فکر آزاد است، فریب کاری ممنوع. مطلبی راجع به حکومت اسلامی آینده عرض می کنم. همین طور که می دانید - و رهبر و پیشوای ما مکرر و صریح این مطلب را بیان کرده اند - در حکومت اسلامی احزاب آزادند. هر حزبی اگر عقیده غیر اسلامی هم دارد، در ابراز عقیده خودش آزاد است، فکرش آزاد است، هر چه دلش می خواهد بگوید. ما فقط اجازه توطئه گری و فریب کاری نمی دهیم. در حدی که فکر و عقیده خودشان را صریحا می گویند و با منطق ما در حال جنگ هستند، ما آنها را می پذیریم، اما اگر بخواهند در زیر لوای اسلام یا مظاهر اسلام افکار و عقاید خودشان را بگویند، ما حق داریم از اسلام خودمان دفاع کنیم که اسلام این را نمی گوید، به نام اسلام این کار را نکن، به نام خودت بکن.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۵
#شهید_مطهری
#آزادی_اندیشه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مروت🔹
✍ شیخ اجل سعدی شیرازی
یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیشهای خفته.
شوریدهای که در آن سفر همراه ما بود نعرهای برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت.
چون روز شد گفتمش: آن چه حالت بود؟
گفت: بلبلان را دیدم که به نالش در آمده بودند از درخت و کبکان از کوه و غوکان در آب و بهایم از بیشه.
اندیشه کردم که مروّت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته.
◽️دوش مرغی به صبح مینالید
◾️عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش
◽️یکی از دوستان مخلص را
◾️مگر آواز من رسید به گوش
◽️گفت باور نداشتم که تو را
◾️بانگ مرغی چنین کند مدهوش
◽️گفتم این شرط آدمیت نیست
◾️مرغ تسبیحگوی و ما خاموش
📚 گلستان سعدی
#سعدی_شیرازی
#گلستان_سعدی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخابات در انحصار کسی نیست🔹
📣 امام خمینی
انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروههاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیدهام در دانشگاه بعض از اشخاص رفتهاند گفتهاند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا میگفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شکست خوردهاند حالا عکسش را دارند میگویند. این هم روی همین زمینه است، اینکه میگویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین میکند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همۀ ملت را تعیین میکند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این طور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند.
📚 بیانات در دیدار با مدیرعامل، مدیران و کارکنان صدا و سیما، ۱۳۶۲/۱۲/۹
#امام_خمینی
#انتخابات
#روحانیت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹درگیری های سیاسی🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
عزیزان من! یک ملت هرچه قدرتمند باشد، هرچه ثروتمند باشد، اگر اختلافات در بین آحادش ریشه گرفت و آتش اختلافات مشتعل شد، بدبخت و بیچاره خواهد شد. اختلافات که گفته می شود، مقصود اختلاف سلیقه نیست. اختلاف سلیقه هست. اگر اختلاف خط، اختلاف جهت، اختلاف مذاق باشد، اشکالی ندارد. اختلافات، یعنی در گیری های سیاسی ای که فضا را متشنّج می کند. این که من گاهی از بعضی از روزنامهها گله می کنم، به این خاطر است. فوراً بعضی ها فریادشان بلند نشود که «آزادی» محدود شد؛ نه. برای شعار آزادی ما بارها جان خودمان را در معرض مرگ قرار دادهایم! کسانی که اهل دینند، بیشتر از همه از آزادی دفاع می کنند. بنابراین، بحث «آزادی» نیست؛ بحث این است که از این آزادی که وجود دارد و از اوّل انقلاب هم وجود داشته است، کسانی برای متشنّج کردن فضا استفاده نکنند. انسان وقتی بعضی از روزنامهها را نگاه می کند، می بیند کأنّه این عنوان های درشت را طوری انتخاب کردهاند، برای این که یک گروه را به جان یک گروه دیگر بیندازند! این نقشِ همان بوق های تبلیغاتی است؛ این بد است. روزنامهها باید کاری کنند که دل ها را به هم نزدیک نمایند؛ جناح ها را به هم نزدیک نمایند. اگر جناح های سیاسی و گروه های سیاسی واقعاً معتقد به یک مبنا و اصلی هستند، باید سعی کنند که هرچه ممکن است، در عمل، خودشان را به گروه های رقیبشان نزدیک کنند، با هم مهربانی کنند، قضایای گوناگون را با هم حل کنند؛ نه این که اختلافات را همین طور دائم موج بدهند، اوج بدهند، بزرگنمایی کنند، بنویسند و بگویند. این فضا را متشنّج خواهد کرد.
📚 بیانات در خطبههای نماز جمعه، ۱۳۷۷/۱۰/۴
#رهبر_انقلاب
#اختلاف
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان و اختیار🔹
✍ آیت الله العظمی جعفر سبحانی
اختيار و آزادى انسان، واقعيّتى مسلّم و آشكار است، و انسان از راه هاى گوناگون مى تواند آن را درك كند، كه ذيلاً بدان ها اشاره مى كنيم.
《الف》 وجدان هر انسانى گواهى مى دهد كه او در تصميم گيری هاى خود مى تواند يكى از دو طرف فعل يا ترك را برگزيند، و اگر كسى در اين درك بديهى ترديد كند، هيچ حقيقت بديهى را نبايد پذيرا شود.
《ب》 ستايش ها و نكوهش هايى كه در جوامع بشرى ـ اعم از دينى و غير دينى ـ نسبت به اشخاص مختلف انجام مى گيرد، نشانه آن است كه فرد ستايشگر يا نكوهشگر، شخص فاعل را، در كارهاى خويش مختار تلقى مى كند.
《ج》 چنانچه اختيار و آزادى انسان ناديده گرفته شود دستگاه شريعت نيز لغو و بى ثمر خواهد بود. زيرا اگر هر انسانى ناگزير است همان راهى را بپيمايد كه قبلاً براى او مقرر گرديده و نمى تواند سر سوزنى از آن تخطى نمايد، در آن صورت، امر و نهى، وعد و وعيد، و پاداش و كيفر هيچگونه معنى نخواهد داشت.
《د》 در طول تاريخ پيوسته انسان هايى را مى بينيم كه در صدد اصلاح فرد و جامعه بشرى بوده اند، و در اين راه برنامه ريزی هايى كرده و نتايجى گرفته اند. بديهى است اين امر با مجبور بودن انسان سازگار نيست، زيرا با فرض جبرْ همه اين تلاش ها بيهوده و عقيم خواهد بود.
اين شواهد چهارگانه، اصل اختيار را حقيقتى مستحكم و غير قابل ترديد مى سازد. البته از اصل آزادى و اختيار بشر نبايد نتيجه بگيريم كه انسان، مطلقاً به حال خود رها شده، و خداوند هيچگونه تأثيرى در فعل او ندارد. زيرا چنين عقيده اى، كه همان تفويض است، با اصل نيازمندى دائمى انسان به خدا منافات دارد، و نيز دايره قدرت و خالقيت خداوند را محدود مى كند. بلكه حقيقت امر به گونه ديگرى است كه در اصل بعد بيان خواهد شد.
📚 منشور عقاید امامیه، ص ۹۰ - ۹۱
#آیت_الله_جعفر_سبحانی
#جبر_اختیار
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹فاضل تر🔹
✍ شیخ اجل سعدی شیرازی
عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی در نماز بکردی.
صاحبدلی شنید و گفت: اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی بسیار از این فاضلتر بودی.
◽️اندرون از طعام خالی دار
◾️تا در او نور معرفت بینی
◽️تهی از حکمتی به علت آن
◾️که پری از طعام تا بینی
📚 گلستان سعدی
#سعدی_شیرازی
#گلستان_سعدی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خود خواهی🔹
📣 امام خمینی
خودخواهی همیشه اسباب این است که انسان را به فساد بکشد. تمام فسادهایی که در عالم پیدا میشود، از خودخواهی پیدا میشود، از حب جاه، از حب قدرت، از حب مال، از امثال اینهاست و همه اش برمیگردد به حب نفس و این «بُت» از همه بزرگتر است و شکستنش هم از همه مشکل تر است. تعقیب کنید که اگر نمی توانید به تمام معنا بشکنید ـ که میتوانید انشاءاللّه ـ مشغول باشید به شکستن دست و پای یک همچو بتی. اگر رهایش کنید شما را به هلاکت میکشاند. این طور نیست که ما را رها کند، ما یک معصیتی بکنیم ما را رها کند، یک کار دیگری بکنیم زیادتر ما را رها کند. درجه به درجه پیش میبرد تا آن جایی که دین انسان را از دست انسان میگیرد. این یک مسئلۀ طبیعی است که شغل شیطان هم همین است، هم شیطان باطنی انسان، هم آن شیطانی که اینها هم به او بستگی دارند.
📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶
#امام_خمینی
#خود_خواهی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹نیرومندترین انسان ها🔹
✍️ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
جوانان مسلمان سرگرم زورآزمایی و مسابقه وزنه برداری بودند. سنگ بزرگی آنجا بود که مقیاس قوّت و مردانگی جوانان به شمار می رفت و هرکس آن را به قدر توانایی خود حرکت می داد. در این هنگام رسول اکرم رسید و پرسید: چه می کنید؟
- داریم زورآزمایی می کنیم. می خواهیم ببینیم کدام یک از ما قویتر و زورمندتر است.
- میل دارید که من بگویم چه کسی از همه قویتر و نیرومندتر است؟.
- البته، چه از این بهتر که رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان افتخار را او بدهد.
افراد جمعیت همه منتظر و نگران بودند که رسول اکرم کدام یک را به عنوان قهرمان معرفی خواهد کرد؟ عده ای بودند که هر یک پیش خود فکر می کردند الآن رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه معرفی خواهد کرد.
رسول اکرم فرمود: از همه قویتر و نیرومندتر آن کس است که اگر از یک چیزی خوشش آمد و مجذوب آن شد، علاقه به آن چیز او را از مدار حق و انسانیت خارج نسازد و به زشتی آلوده نکند؛ و اگر در موردی عصبانی شد و موجی از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشتن را حفظ کند، جز حقیقت نگوید و کلمه ای دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد؛ و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانع ها و رادع ها از جلویش برداشته شد، زیاده از میزانی که استحقاق دارد دست درازی نکند.
📚 داستان راستان، ج ۱، ص ۱۲۳
#شهید_مطهری
#داستانک
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خدایا اول جانم را بگیر🔹
✍ استاد مصطفی ملکیان
حضرت علی علیهالسلام یک دعایی که مربوط به احوال آدمی است و اینکه روح آدمی میتواند چه استعلاهایی پیدا کند، دعایی دارند که من آن را همیشه در قنوت میخوانم:
《اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی》
خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی، جانم اولین چیزی باشد، که از من میگیری؛ نکند قبل از این که جانم را میگیری، انصافم گرفته شده باشد، شرفم، عدالتم، راستگویی و ادب و دیگر مکرمت های اخلاقی ام گرفته شده باشد و تفالهای شده باشم که تو جانم را میگیری.
خدایا از میان چیزهای شریف، اولین چیزی را که میگیری، جانم باشد و وقتی میمیریم شرفم، صداقتم، عدالتم، شفقت و عشقورزی به انسانها در من سر جایش باشد. تواضعم، انسان دوستیام سر جایش باشد. نه اینکه تا جانم به لبم برسد و بمیرم عدالتم، انصافم و مروت و جوانمردی و صداقت و تواضعم را از دست داده باشم.
این یکی از تکان دهندهترین جملاتی است که در فرهنگ بشری گفته شده است. یعنی کریمههای وجود من زیاد است اما جان من اولین کریمهای باشد که از من میگیری. این جمله، شبیه به جمله حضرت عیسی است که میفرمایند: نمی ارزد جهان را بگیری و در مقابلش روح خودت را بفروشی، ولو جهان را در مقابل روحت به تو بدهند.
📚 تحلیل فلسفی، ص ۱۴۶ - ۱۴۷
#استاد_مصطفی_ملکیان
#کرامت_انسان
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تفکر مسلمانان🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
اقبال لاهوری متوجه این نکته شده که اسلام، هم در میان مسلمین وجود دارد و هم وجود ندارد. اسلام وجود دارد به صورت اینکه ما می بینیم شعائر اسلام در میان مسلمین هست، بانگ اذان در میان مردم شنیده می شود، موقع نماز که می شود رو به مساجد می آورند، مرده هاشان را به رسم اسلام دفن می کنند، برای نوزادهایشان به رسم اسلام تشریفاتی قائل می شوند، اسم هایشان غالباً اسم های اسلامی است، محمّد است، حسن است، حسین است، عبدالرّحیم و عبدالرّحمن است؛ ولی آنچه که روح اسلام است در این مردم وجود ندارد، روح اسلام در جامعه اسلامی مرده است. این است که معتقد می شود به تجدید حیات اسلامی که حیات اسلامی را باید تجدید کرد و امکان تجدیدش هست چون اسلام نمرده است، مسلمین مرده اند. اسلام نمرده است، چرا؟ چون کتاب آسمانی اش هست، سنت پیغمبرش هست و اینها به صورت زنده ای هستند، یعنی دنیا نتوانسته بهتر از آنها بیاورد. آنچه قرآن آورده هیئت بطلمیوس نیست که بگوییم نظریه دیگری آمد و آن نظریه را نسخ کرد، نظریه طبیعیات مبتنی بر عناصر چهارگانه نیست که بگوییم علم امروز آمد و گفت آن عناصر چهارگانه شما همه مرکبند و عنصر نیستند و عناصر بیش از این حرف هاست. خود اسلام زنده است با تکیه گاه و مبنای زنده، پس نقص کار در کجاست؟ نقص کار در تفکر مسلمین است. یعنی فکر مسلمین، طرز تلقی مسلمین از اسلام به صورت زنده ای نیست، به صورت مرده است. مثل این است که شما بذر زنده ای را به شکلی بر خلاف اصول کشاورزی زیر خاک کنید که این بذر در زیر خاک بماند ولی جوانه نزند، ریشه هایش در زیر زمین ندود و عصاره خاک را نمکد.
📚 احیای تفکر دینی، ص ۱۹
#شهید_مطهری
#علامه_اقبال_لاهوری
#تفکر_مسلمین
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹صبر جمیل🔹
📣 عبدالحسن بزرگمهرنیا
برخی افراد با اخلاق، هنگام عصبانیّت، مالک زبانِ خود هستند و فقط صورتشان سرخ میشود. برخی که صبورتراند، صورتشان هم سرخ نمیشود و به راحتی از کنار مسأله عبور میکنند. خدا مرحوم آیتالله حاج شیخ محمدرضا مهدوی دامغانی را رحمت کند. من از خودشان شنیدم که میفرمودند: با پدرم مرحوم آیتالله حاج شیخ کاظم دامغانی به تهران آمده بودیم. به منزل مرحوم آیتالله العظمی حاج سید احمد خوانساری - رضوان الله تعالی علیه - در بازار رفتیم.
خدمت ایشان نشسته بودیم که در زدند و جمعی وارد شدند. نُه مرد و یک خانم، خدمت آقای خوانساری آمدند و کاغذی را مقابل ایشان گذاشتند. معلوم شد که این کاغذ وصیّت نامهای است که در فهم آن دچار اختلاف نظر شدهاند. آن خانم از عبارتِ وصیّتنامه برداشت متفاوتی داشت. همه راضی شده بودند که آقای خوانساری حَکَم باشد.
آقای خوانساری برگه را مطالعه کردند و پرسیدند: آقایان چه میگویند؟
آقایان برداشت خود را گفتند. حضرت آقا نظر آن خانم را نیز پرسیدند. سپس وصیّتنامه را دوباره مطالعه کردند و فرمودند: ظاهراً فرمایشِ آقایان، مطابق با متن وصیّتنامه است!
آقای مهدوی دامغانی میگفتند: تا آقای خوانساری این جمله را فرمودند، آن خانم عصبانی شد و به آقای خوانساری پرخاش کرد و حرفهای رکیکی زد!
مجلس متشنّج شد. اصلاً آقای خوانساری در آن دعوا نقشی نداشتند که آن خانم، به ایشان توهین کند!
رعایتِ سیادت و تقوا و فقاهتِ ایشان را نیز نمیکرد و به توهین خود ادامه میداد! مجلس به هم ریخته بود و همه از جسارت آن زن، ملتهب بودند.
آقای مهدوی میفرمودند: من به چهره آقای خوانساری نگاه کردم تا ببینم واکنش ایشان چیست. انگار نه انگار! ایشان صبر کردند تا آن خانم هر چه میخواهد بگوید، سپس دوباره وصیّتنامه را نگاه کردند و فرمودند: به هر حال باز فکر میکنم حرف آقایان مطابق با وصیّتنامه باشد!
📚صاحب نفسِ قدسیّه، خاطراتی از آیت الله العظمی سید احمد خوانساری
#عبدالحسین_بزرگمهرنیا
#آیت_الله_شیخ_کاظم_دامغانی
#آیت_الله_العظمی_سید_احمد_خوانساری
#صبر_جمیل
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حسادت🔹
📣 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
اميرالمؤمنين علیه السلام فرمود: چند گروهند كه در قيامت قبل از آنكه به حساب و كتابشان برسند، وارد جهنم میشوند؛ يعنی اينها را حساب و كتاب نمی كنند و وارد جهنم می كنند؛ یکی از آن گروه، علما هستند، به خاطر حسادتی كه داشتند.
منظور از علما، فقط روحانيون نيستند، هر كسي كه در سلك علم است. نزد يك طبيب میروی و می گویی من پيش فلان دكتر رفتم، اين داروها را داده. می گويد آنها را بريز دور. اين معنايش اين است كه می خواهد بگويد او سواد ندارد. در حالي كه گاهی اوقات او به منزله استاد اين هم هست. یا عالم ديگری در رشته ديگر همين طور. در رشته ما هم همين طور، متأسفانه وجود دارد و هست.
و عجيب اين است و آنچه كه خيلی بايد تأسف خورد؛ هر چه مرتبه علمي آدم بالاتر می رود؛ حسادت بيشتر می شود، هم خودش نسبت به ديگران و هم ديگران نسبت به او، و اين خيلی چيز عجيی است. هر چه مرتبه علمي انسان بالاتر می رود و می بيند ديگری هم در حال زحمت كشيدن است، می گويد او هنوز پائين است، سوادی ندارد، جاهل است. نمی تواند تحمل كند و بپذيرد كه او هم در همين مرتبه و شايد هم بالاتر باشد. ديگری كه خودش متوقف است و می بيند اين روز به روز از جهت علمی بالا می رود ناراحت است.
📚 بحث اخلاقی: حسد و آثار آن، ج 24، ۱۳۸۸/۷/۱۵
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
#حسادت
#روحانیت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تکلیف الهی🔹
📣 امام خمینی
این یک تکلیف الهی است برای همه، برای همۀ گویندگان، برای همۀ نویسندگان، برای همۀ شماها که در جبههها جوانمردانه به پیش میروید و فداکاری میکنید. یک تکلیف الهی است برای همه که دعوت به وحدت بکنند. دعوت به اجتماع بکنند. این جوان های ما از هر طایفهای و از هر گروهی که هستند، و در جبههها برای اسلام جنگ میکنند، اینها نور چشمهای اسلام هستند، اینها کسانی هستند که اسلام و مسلمین به اینها باید ارج بگذارد، به اینها باید افتخار کند. کسانی که اهل قلم هستند، اهل بیان هستند، کوشش کنند که مردم را دعوت به وحدت بکنند، مردم را دعوت به جهاد بکنند. اگر خدای نخواسته از قلمی، از زبانی چیزی بیرون بیاید که موجب تشتت بشود، جرمی است نابخشودنی پیش خدای تبارک و تعالی. همه اهل این کشور هستید، و میخواهید کشورتان را حفظ کنید، اختلاف نباشد بین شما. گوش به اشخاصی که ایجاد اختلاف میکنند ندهید. و همه همصدا با هم توجه کنید به خدای تبارک و تعالی. قدرت های بزرگ که مأیوس شدند از اینکه با جنگ و با حملۀ نظامی بتوانند کاری بکنند، دست به شیطنت زدهاند و میخواهند شماها را از هم جدا کنند و اختلاف بین شما بیندازند.
📚 بیانات در دیدار با پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پادگان امام حسین و ولیعصر، ۱۳۵۹/۹/۱۵
#امام_خمینی
#اختلاف
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اعلام خلقت🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
بچه پس از دوران شیرخوارگی، فی الجمله که قوای مغزی و شعوری اش رشد می کند حالت سؤال پیدا می کند، درباره چیزهایی که دور و برش هستند سؤالاتی می کند. باید به سؤالاتش طبق فهم خودش جواب داد، نباید گفت فضولی نکن، به تو چه؟ خود این سؤال علامت سلامتی مغز و فکر است، معلوم می شود قوای معنوی اش رشد کرده و قوّت گرفته است. این سؤالات اعلام طبیعت است، اعلام خلقت است، دستگاه خلقت احتیاج جدیدی را اعلام می کند که باید به آن رسید. همین طور است حالت جامعه. اگر در جامعه یک احساس نو و ادراک نو پیدا شد، علامت یک نوع رشد است. این هم اعلام خلقت است که احتیاج جدیدی را نشان می دهد. اینها را باید با هوا و هوس و شهوت پرستی فرق گذاشت. نباید اشتباه کرد و اینها را هوا و هوس دانست و فوراً آیات مربوط به این موضوع را خواند که:
«انْ تُطِعْ اکثَرَ مَنْ فِی الْارْضِ یضِلّوک عَنْ سَبیلِ اللَّهِ یا: وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ اهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمواتُ وَ الْارْضُ»
📚ده گفتار، ص 255
#شهید_مطهری
#پرسش
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹پشت بر قبله🔹
✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی
عابدی را پادشاهی طلب کرد. اندیشید که دارویی بخورم تا ضعیف شوم، مگر اعتقادی که دارد در حق من زیادت کند. آوردهاند که داروی قاتل بخورد و بمرد.
◽️آن که چون پسته دیدمش همه مغز
◾️پوست بر پوست بود همچو پیاز
◽️پارسایان روی در مخلوق
◾️پشت بر قبله میکنند نماز
◽️چون بنده خدای خویش خواند
◾️باید که به جز خدا نداند
📚 گلستان سعدی
#سعدی_شیرازی
#گلستان_سعدی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹کار شیطان🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
دشمن از راه های مختلف توطئه می کند؛ یکی از راه ها، اختلاف افکنی است. هر گونه اختلافی، هر جا که باشد، بر خلاف نظر اسلام و قرآن است؛ چه اختلافات سیاسی باشد، چه اختلافات قبیلهیی باشد. اختلافات ایلی و قبیلهیی هم غلط است. همه مسلمانند، همه فرزندان این مرز و بومند، همه با هم برادرند؛ چه اختلافی؟ ما اختلافات ناسیونالیستی را در سطح دنیا نفی می کنیم. ما می گوییم ملت های مسلمان باید با هم باشند. در میان یک ملت، اقوام و طوایف مسلمان و تیرههای گوناگون، چه اختلافی با هم می توانند داشته باشند؟ این کار شیطان است که بین ما اختلاف بیندازد.
📚 بیانات در دیدار مردم خرمآباد، ۱۳۷۰/۵/۳۰
#رهبر_انقلاب
#اختلاف
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹عمل می کنیم؟🔹
✍️ آیت الله ابراهیم امینی
اکنون نفس خودم و سایر برادران اهل علم را مورد خطاب قرار داده سؤال میکنم:
> آیا تاکنون به فکر خودسازی و تزکیه و تکمیل نفس خودمان بودهایم؟
> آیا درس و بحث و گفتنها و نوشتنها و سایر امور دینی را خالصا للّه انجام میدهیم؟
> آیا بر نفس خودمان تسلط یافتهایم یا او بر ما تسلط دارد؟
> آیا نفسمان را از رذائل اخلاق پاکسازی کردهایم؟
> آیا نفس ما از دروغ، غیبت، حسد، تهمت، تکبر، غضب، تندخویی، بخل، خود بزرگبینی، خودخواهی، علاقه به مال و جاه و مقام، غرور، حیله و تزویر، ریاء، نفاق، کینهتوزی و سایر صفات زشت پاکسازی شده است؟
> آیا عدالت اسلامی و حقوق افراد را کاملا رعایت میکنیم؟
> آیا در صرف بیت المال و سهم امام، عدل اسلامی و تساوی را منظور میداریم؟
> آیا اگر دستمان به مقام و منصبی رسید، از آن مقام به نفع خودمان و خویشان و دوستانمان سوءاستفاده نمیکنیم؟
> آیا زندگی ما که از عدل اسلامی و زندگی ساده پیامبر اکرم و امیر المؤمنین سخن میگوییم شباهتی به زندگی آنان دارد؟
> آیا تاکنون به فکر افتادهایم که نمازمان را با حضور قلب بخوانیم؟
> آیا به تهجد و نماز شب و نوافل تقیّد داریم؟
> آیا به ذکر و دعا علاقه داریم؟
> آیا در حال ذکر و دعا و نماز به خدا توجه داریم.
> آیا با خانواده و خویشان و همسایگانمان رفتار اسلامی داریم؟
> آیا احسان و عدالت را رعایت میکنیم؟
> آیا نسبت به زندگی مساکین و مستمندان و درماندگان، آنطور که باید، عنایت داریم؟
> آیا حاضریم مقداری از تجملات زندگی خودمان بکاهیم و به آنان کمک کنیم یا فقط مردم را به احسان و نیکوکاری و مواسات دعوت میکنیم؟
> آیا اگر کسی ما را پندواندرز داد یا انتقاد نمود، حاضریم بدون رنجش به تذکراتش گوش دهیم و اگر درست بود بپذیریم، یا ناراحت میشویم و با تندی در صدد دفاع برمیآییم؟
> آیا حق را میپذیریم گرچه به ضرر خودمان و بستگانمان باشد؟
و به طور کلی:
> آیا به آنچه خواندهایم و میدانیم و میگوییم و مینویسیم عمل میکنیم یا نه؟ اگر جواب شما مثبت باشد، از علماء ربانی هستید که آن همه آیات و احادیث در تعریف و تمجید ایشان آمده است. آنان که از امناء رسل و ورثه انبیاء هستند.
📚 خودسازی (تزکیه و خودسازی)، فصل بزرگترین مشکل ما
#آیت_الله_ابراهیم_امینی
#روحانیت
#خودسازی
#تهذیب_نفس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin