eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تازه مسلمان🔹 📣 علامه سيّد شرف الدّين جبل عاملى یکى از مسیحیان ثروتمند لبنان نزدم آمد و گفت: مى خواهم مسلمان شوم، وظیفه ام چیست؟ گفتم: دو رکعت نماز صبح بخوان و سه رکعت نماز مغرب. گفت: مسلمانان هفده رکعت نماز مى خوانند! گفتم: مسلمانى آنها یک مقدار قوى شده است، از این رو پیامبر اسلام براى تازه مسلمانان، بنابر نقل تواریخ، دو رکعت نماز صبح و سه رکعت نماز مغرب مى خواندند، اکنون که شما مسلمان شده اید، همین اعمال را انجام بدهید کافى است. کم کم این شخص تازه مسلمان، قوى شد، و به مساجد مى رفت و مانند سایر مسلمانان، نمازهاى پنجگانه را به جا مى آورد. تا اینکه ماه رمضان فرا رسید، ایشان سراسیمه نزد من آمد و گفت: آیا من هم باید روزه بگیرم؟ گفتم: خیر، روزه مربوط به کهنه مسلمان ها است، مسلمانان صدر اسلام، پس از مدّت طولانى که از بعثت پیامبر گذشت، به روزه گرفتن مأمور شدند. گفت: مى خواهم روزه بگیرم. گفتم: هر اندازه که آمادگى دارى روزه بگیر. همین روش باعث گردید که در سال دوّم، تمام ماه رمضان را روزه گرفت، و اکنون او از مسلمانان نیرومند لبنان است، نماز شبش ترک نمى شود، و مهمترین بودجه ها و کمبودهاى مالى جنوب لبنان - مرکز شیعه نشین - را او تأمین مى کند. آرى هنگامى که پیامبر {ص} معاذ بن جبل را براى ارشاد مردم، به یمن فرستاد به او فرمود: 《یا معاذ بشر و لاتنفر، یسر و لاتعسر》 اى معاذ! با بشارت و چهره شاد و گشاد با مردم روبرو شو - و کارى را که موجب فرار مردم از اسلام گردد انجام نده - آسان بگیر و سخت نگیر. 📚 مجله حوزه، شماره ۳۹، ص ۴۸ و ۴۹٫ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف نظر فقها🔹 ✍ امام خمینی کتاب های فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقه‌‌ها و برداشت‌ها در زمینه‌های مختلف نظامی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عبادی، تا آنجا که در مسائلی که ادعای اجماع شده است قول و یا اقوال مخالف وجود دارد و حتی در مسائل اجماعی هم ممکن است قول خلاف پیدا شود، از اختلاف اخباری ها و اصولی ها بگذریم. از آنجا که در گذشته این اختلافات در محیط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در کتاب های علمی آن هم عربی ضبط می‌گردید، قهراً توده‌های مردم از آن بی‌خبر بودند و اگر با خبر هم می‌شدند، تعقیب این مسائل برایشان جاذبه‌ای نداشت. حال آیا می‌توان تصور نمود که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند ـ نعوذباللّه‌ ـ خلاف حق و خلاف دین خدا عمل کرده‌اند؟ هرگز. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مرز انتقاد و تخریب🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی مرز انتقاد و تخریب چیست؟ تخریب بکنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ یا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ تخریب از آن داشته باشیم. خب، باید مشخص بشود تخریب کدام است و انتقاد کدام است. معنای انتقاد آن ارزشیابىِ منصفانه‌ای است که یک آدم کارشناس می کند؛ نقادی همین است دیگر. وقتی شما طلا را می برید پیش یک زرگر که نقادی کند، او می گوید که آقا! این عیارش بیست است؛ یعنی عیار بیست را قبول می کند؛ حالا از بیست و چهار عیار - که طلای خالص است - چهار عیار کم است. این شد نقادی. البته زرگر هم هست و وسیله‌ی نقادی را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را بردید مثلاً پیش یک آهنگر و او یک نگاهی کرد و آن را انداخت و گفت: آقا! اینکه چیزی نیست! این اسمش نقادی نیست. اولاً اصل طلا بودن این، انکار شده. خب، بالاخره مرد حسابی! حالا عیار بیست و چهار ندارد، عیار بیست که دارد؛ این را قبول کن! 📚 بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت، ۱۳۸۷/۶/۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تهمت بزنید، دروغ ببندید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بعضی آدم های کم سواد این «باهِتوهُمْ‏» را این طور معنی کردند: به آنها تهمت بزنید و دروغ ببندید. بعد می‌ گویند: اهل بدعت دشمن خدا هستند و من دروغ علیه او جعل می‌ کنم. با هر کسی هم که دشمنی شخصی داشته باشد می‌ گوید: این ملعون اهل بدعت است. صغری و کبری تشکیل می‌ دهد، بعد هم شروع می‌ کند به دروغ جعل کردن علیه او. شما ببینید اگر جامعه‌ ‏ای به این بیماری مبتلا باشد که دشمن های شخصی خودش را اهل بدعت بداند و حدیث «باهِتوهُمْ‏» را هم چنین معنی کند که دروغ جعل کن، با دشمن های خودش چه می‌ کند! آن وقت است که شما می‌بینید دروغ اندر دروغ جعل می‌ شود. یک وقتی یک مرد عالم بزرگی - عالم هم گاهی اشتباه می‌ کند - به من رسید و گفت: شنیده‌ ام فلان کس - یک آدمی که یک مسلمان کامل عیار است - گفته است‏ چقدر خوب شد - العیاذ بالله - که محسن حضرت زهرا سقط شد، برای این که اگر او هم می‌ ماند دوازده مصیبت برای اسلام درست می ‌کرد! گفتم: تو آخر چرا این حرف را می ‌‏زنی! او یک مسلمان است، من او را از نزدیک می ‌شناسم، او وقتی فضائل ائمّه گفته می ‌شود اشکش می ‌‏ریزد. ببینید تا کجاها علیه یکدیگر جعل می ‌کنند! آن وقت قرآن به چنین جامعه‌‏ ای که کارش جعل و بهتان و تهمت زدن است، وعده عذاب داده است. آیه بعد این است: 《انَّ الَّذینَ یحِبّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ امَنوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْاخِرَةِ وَ اللهُ یعْلَمُ وَ انْتُمْ لاتَعْلَمونَ‏》 دنباله همین مطلب است و تأکید بیشتری درباره این که: مؤمنین، مسلمانان! بلندگوی اشاعه حرف های بد و زشت علیه خودتان نباشید. همان طوری که قرآن تأکید بر روی این مطلب را لازم می ‌داند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۴۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اعتراض مکن🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی هر که با داناتر از خود بحث کند تا بدانند که داناست، بدانند که نادانست ◽️چون در آيد مه از توئی به سخن ◾️ گر چه به دانی اعتراض مکن 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حلیت موسیقی🔹 📣 علامه محمد تقی جعفری روزی به آقای خامنه ای گفتم: بیایید نظر حضرت امام را در مورد موسیقی مقداری توجیه کنیم. به این شکل که بگوئیم امام به جهت مصلحتی که احساس کردند حکم به حلیت این قیبل موسیقی ها دادند. ایشان گفت: نه زیرا من با جدیت و دقتی که از امام در فقه سراغ دارم، نمی شود گفت که امام نظر واقعی اش غیر از نظر فتوایش بوده است. پس آنچه گفته است نظر واقعی فقهی اخیر وی بوده است. وقتی که سخن به اینجا رسید آقای دکتر خوئینی گفت: من از آیت الله امامی کاشانی شنیدم که گفت من خود از حضرت امام شنیدم که فرمود: این موسیقی که الان از رادیو تلویزیون ما پخش می شود، اگر از رادیو و تلویزیون همسایه و غیر اسلامی پخش شود، من فتوی به حرمت آن می دهم. 📚 یاد یار، قادر فاضلی، ص ۸۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان انقلابی🔹 📣 دکتر علی شریعتی انسان نمی‌تواند در یک انقلاب اجتماعی، صادقانه، مطمئن، و تا نهایت راه وفادار و راستین بماند، مگر اینکه، پیش از آن و هماهنگ با آن، خود را انقلابی ساخته باشد و بسازد. اساساً انسان انقلابی تنها انسانی نیست که در یک انقلاب اجتماعی شرکت می‌کند - چه بسا که اپورتونیست ها، ماجراجوها و خودخواه‌ها نیز در آن شرکت کنند، که می‌کنند و جرثومه انحراف همه نهضت ها، و ناکامی همه انقلاب ها شرکت اینان است - بلکه یک انقلابی پیش از هر چیز یک جوهر دگرگونه خود ساخته‌ای است، انسانی است که خویشتن خودساخته ایدئولوژیک را جانشین خویشتن موروثی سنتی و غریزی کرده است. 📚 خودسازی انقلابی، ص ۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹افشای بدی دیگران🔹 ▫️خداوند عزوجل 《لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَ كَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا》 ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺸﺎی ﺑﺪی ﻫﺎی ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺟﺰ ﺑﺮﺍی کسی ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ - ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺘﻤﺪﻳﺪﻩ ﺑﺮﺍی ﺩﻓﻊ ﺳﺘﻢ، ﺍﻓﺸﺎی ﺑﺪی ﻫﺎی ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ - ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚 قرآن کریم، سوره النساء، آیه ۱۴۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علم تزکیه نمی کند🔹 📣 امام خمینی اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمی‌شود؛ علم انسان را تهذیب نمی‌کند. گاهی علم، انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم می‌رساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می‌فرستد. با علم درست نمی‌شود. تزکیه می‌خواهد یُزَکّیهِمْ تزکیه مقدم است بر همه چیز. طلبه‌ای که در مدرسه درس می‌خواند، همدوش با درس، همقدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعه‌ای که می‌خواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصۀ شیطانی در او هست، این عمل را نمی‌تواند انجام بدهد؛ یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید می‌گوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم می‌کند. تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان، ائمۀ جمعۀ سراسر کشور و ...، ۱۳۶۳/۱۱/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بی انصافی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی آنچه که در زمینه‌ی مسائل اقتصادی یا غیر اقتصادی گفته می شود، در درجه‌ی اول باید در محافل کارشناسی گفته شود، نه در منبرها و تریبون های عمومی. انسان گاهی اوقات می بیند چیزهائی می گویند که بی‌انصافی می شود. نباید اخلاق نکوهیده‌ی بی‌انصافی در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند؛ ما نباید دچار بی‌انصافی بشویم؛ بخصوص نخبگان، بخصوص نخبگان، نگاه کنند، منصفانه حرف بزنند. ما عرض کرده‌ایم که تخریب درست نیست. نه آن کسانی که طرفدار یک شخصی یا یک گروهی هستند، نه آن کسانی که مخالف آن شخص یا آن گروه هستند، مقابله‌ی آنها با یکدیگر هیچ لزومی ندارد که به صورت تخریب باشد؛ هیچ لازم نیست؛ منطقی حرف بزنند، انتقادی دارند، انتقاد کنند. خدا را شکر می کنیم که فضای کشور ما بر اثر نظام اسلامی، فضای آزادی است؛ فضای بازی است؛ مردم فرصت دارند، می توانند حرفشان را بزنند، نخبگان هم می توانند حرف بزنند. مردم هم استماع می کنند، می شنوند و حرف ها را با یکدیگر مقایسه می کنند و آنچه که به نظرشان حق است، می پذیرند و قبول می کنند. 📚 خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۳۸۷/۶/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان فراموش شده🔹 📣 دکتر علی شریعتی انسان امروز راجع به دورترین سیارات منظومه شمسی آگاهی دقیق دارد، اما راجع به ساده‌ترین مشکلات زندگی بشری کوچکترین راه حلی به ذهنش نمی‌آید؛ چون او در پشت این موفقیت‌های عظیم علم دارد فراموش می‌شود و از بین می‌رود. داستانی ساخته‌اند که اگر چه شوخی است، ولی نمایشگر یک حقیقت است، و آن این‌که موقعی که گاگارین به فضا رفته بود، خبرنگاری به در خانه‌اش می‌رود و از بچه‌اش می‌پرسد: - بابا کجا است؟ - بچه می‌گوید: رفته است به فضا. - می‌پرسد: کی بر می‌گردد؟ - می‌گوید: ساعت ۲ و ۳۵ دقیقه و ۷ ثانیه. - بعد می‌پرسد: مامان کجاست؟ - جواب می‌دهد: رفته است نان بخرد. - می‌پرسد: کی برمی‌گردد؟ - می‌گوید: معلوم نیست. آن پدر در این‌جا مظهر پیشرفت علمی است و آن مادر مظهر حقیقت انسان است که در روی زمین می‌ماند؛ و این بچه، انسان فردا است که از موفقیت پدرش جز پیشرفت علمی - البته علم به این معنی - چیزی به ارث نمی‌برد، اما از رنج مادرش زندگی می‌کند. خلاصه، یعنی مقدس‌ترین چیزی که بشر را می‌توانست نجات دهد، امروز به صورت فاجعه‌ آمیزترین و فاجعه‌ آفرین‌ترین چیزها در آمده است. 📚 نیازهای انسان امروز ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin