eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ضعف بزرگ ما🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی توجه همه را به اين نقطه ضعف بزرگ جلب مى كنم؛ نقطـه ضـعفى كـه در دايـره محاسـبات مـن، از عوامـل شكست و ناكامى بسيارى از كوشش هاى مـا بـوده اسـت. صـرفاً خواسته ايم با رفاقت ديمى كار جمعى انجام بـدهيم. بـه محـض اينكه تصميم مى گيريم اين حالت را از رفاقت ديمى در بيـاوريم، سامان اجتماعى به آن بدهيم و مقام مسئول معين كنـيم، رفاقت هـا به هم مى خورد. يا اين را داريم يا آن را، امـا هـر دو را بـا هـم، هرگز! و چون اين طور بوده خيلى خسارت مى بينيم. آنچه ارزش دارد، توأم بودن اين دو با هم است؛ در غير اين صورت، مى شود همين رئيس و مرئوس هاى خشك بى مغز تشكيلات اجتمـاعى مـا كه به درد نمى خورد. البته اين تجربه را هم داريم كـه كـارايى و همان رفاقت هاى ديمى عملاً از آن رئيس و مرئوس هـاى بـى روح بيشتر است. اما آن چيزى كـه بـه درد مـى خـورد تعيـين امـام و رئيسى است كه قلباً مطاع باشد. يعنى پيوند ميان امـام و مـأموم، پيوند قلبى باشد و روح داشته باشد. ما به چنين چيـزى احتيـاج داريم و به دنبال آن هستيم. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۸۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فرزندان ما🔹 📣 آیت الله سید رضی شیرازی از مرحوم میر سید حسین فشارکی برادر زاده سید محمد فشارکی در ایام جوانی در مشهد شنیدم که فرمود: در سامراء بین طلبه ای و بقالی که از اهل سنت بود نزاعی در گرفت. این نزاع کم کم گسترش پیدا کرد به طوری که عده ای از اهل سنت تحریک شدند و خانه میرزای شیرازی - صاحب فتوای تحریم تنکابو - را سنگسار کردند. عشایر اطراف که شیعه بودند از قضیه با خبر می شوند. خدمت میرزا می آیند و از محضر میرزا اجازه می خواهند تا اهل سنت را که نسبت به شیعیان و ایشان بی ادبی کرده اند سرکوب کنند. مرحوم میرزا درخواست را نمی پذیرد. مساله رنگ سیاسی می گیرد. روس و انگلیس می خواهند از جو به وجود آمده استفاده کنند. سفیر روس و انگلیس از بغداد به سامرا می آیند و از مرحوم میرزا درخواست ملاقات می کنند. مرحوم میرزا آنان را نمی پذیرد. والی عثمانی و نماینده سلطان عبدالحمید در بغداد وقتی از این قضیه مطلع می شود خوشحال شده و به سامراء می آید. اجازه ملاقات می گیرد. مرحوم میرزا به او اجازه ملاقات می دهد. به آقا عرض می کند: اجازه بدهید این متجاثرین را تنبیه کنیم. آقا می فرماید: اینان فرزندان ما هستند که با هم نزاع کرده اند. خودمان آن را حل خواهیم کرد. والی عثمانی از مرحوم میرزا تشکر می کند و پس از آن ملاقات ماوقع را به سلطان عبدالحمید گزارش می دهد. سلطان عبدالحمید به میرزا تلگراف می زند و پس از تشکر می نویسد: به خاطر این اسائه ادبی که به حضرت عالی شده است، هر دستوری بدهید در حق متجاثرین اجرا می کنیم. میرزا در پاسخ می نویسد: ما آنان را عفو کردیم. مرحوم میرزا بااین برخورد کریمانه خود چنان ایجاد الفت و محبت می کند که عمویم مرحوم آقا میرزا حسن می گفت: تا این اواخر پیر مردهای اهل سنت سامراء که آن واقعه را به یاد داشتند می گفتند: نحن الطلقاء. زیرا میرزا هر کاری که می خواست می توانست در حق ما انجام بدهد ولی ما را عفو کرد. 📚 مجله حوزه، شماره ۵۰ و ۵۱، سال ۱۳۷۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جوهر دانایی🔹 ✍️ نظامی گنجوی ◽️کودکی از جمله آزادگان ◾️رفت برون با دو سه همزادگان ◽️پایش از آن پویه در آمد ز دست ◾️مهر دل و مهره پشتش شکست ◽️شد نفس آن دو سه همسال او ◾️تنگ‌تر از حادثه حال او ◽️آنکه ورا دوسترین بود گفت ◾️در بن چاهیش بباید نهفت ◽️تا نشود راز چو روز آشکار ◾️تا نشویم از پدرش شرمسار ◽️عاقبت اندیش‌ترین کودکی ◾️دشمن او بود در ایشان یکی ◽️گفت همانا که در این همرهان ◾️صورت این حال نماند نهان ◽️چون که مرا زین همه دشمن نهند ◾️تهمت این واقعه بر من نهند ◽️زی پدرش رفت و خبردار کرد ◾️تا پدرش چاره آن کار کرد ◽️هر که در او جوهر دانایی است ◾️بر همه چیزیش توانایی است ◽️بند فلک را که تواند گشاد؟ ◾️آنکه بر او پای تواند نهاد ◽️چون ز کم و بیش فلک در گذشت ◾️کار نظامی ز فلک بر گذشت 📚 مخزن الاسرار ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹درس ادب🔹 📣 آیت الله مستجابی شهید سید محمدباقر صدر از لحاظ عاطفی هم بی‌نظیر بود. آن قدر در تواضع بی‌نظیر بود که روزی قصد خداحافظی از خدمتش را داشتیم؛ مشاهده کردیم آن عالم فرزانه و فیلسوف کم نظیر‌، آمده در خیابان و در ماشین را گرفته تا ما سوار شویم، و این برای من همیشه یک درس ادب و احترام بوده که در همه‌ امور رهنمای من بوده است. مردم هنوز به عظمت آن شهید پی نبرده‌اند. تاریخ بعدها قضاوت خواهد کرد. 📚 تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مصاحبه ۱۴۰۰/۱/۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹همه مراقب باشند🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی من نگرانی ام از این نیست که حرفی زده شود، از کسی انتقاد شود؛ نه. یک نفر انتقاد می کند، یک نفر هم جواب می دهد. نگرانی من از رائج شدنِ اخلاق بی‌انصافی در جامعه است. خدمات فراوانی انجام می گیرد، انسان همه را کنار بگذارد، به نقطه‌ای بچسبد، این درست نیست. البته این خطاب به همه است. این را ما به شخص خاصی، به گروه خاصی، به جناح خاصی عرض نمی کنیم، این را به همه عرض می کنیم. همه مراقب باشند یکدیگر را تخریب نکنند. این فضای تخریب، فضای خوبی نیست. مردم هم خوششان نمی‌آید. من این را حالا در حضور شما مردم به آن حضرات می گویم: اگر شما خیال می کنید که شما بیائید بنشینید و فلان مسئول یا فلان جریان را مذمت کنید، مردم لذت می برند و خوششان می‌آید، اشتباه می کنید. مردم از فضای تخریب خوششان نمی‌آید. 📚خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۳۸۷/۶/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اجتهاد مصطلح🔹 ✍ امام خمینی در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می‌‌کند که نظرات اجتهادی ـ فقهی در زمینه‌های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد، ولی مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که بر اساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه‌ریزی کند که وحدت رویّه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه‌ها کافی نمی‌باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‌ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به‌ طور کلی در زمینۀ اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم‌گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی‌تواند زمام جامعه را به دست گیرد. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شخصیت مستقل🔹 📣 دکتر علی شریعتی دروغ است که تا ملّتی به سطح تولید معنوی و فکری و فرهنگی نرسیده است بتواند به سطح تولید اقتصادی و صنعتی برسد، و اگر برسد باز در سطح یک نوع تحمیل غربی است و به صورت یک فریب، یک استعمار نو. والا جامعه تولید کننده، جامعه‌ای است که خودش می‌اندیشد و خودش خلق می‌کند، ایده‌اش را، ذهنش را، ارزش‌اش را، زیبایی و هنرش را، اعتقادش را، ایمان و آگاهی مذهبی‌اش را، قضاوت‌های تاریخی و اجتماعی‌اش را، جهت‌گیری و نظام طبقاتیّش را و جهت‌گیری گروهی‌اش را. و این جامعه است که به تولید صنعتی و به استقلال سیاسی می‌رسد‌، به تولید سرمایه و به تولید تمدّن مادی می‌رسد. و برای اینکه هیچ جامعه‌ای به تولید اقتصادی و صنعتی نرسد اول باید امکان تولید فکری و ذهنی را از آن نسل گرفت. و برای اینکه هیچ نسلی در برابر غرب حاکم مطلق بر جهان، به استقلال نرسد، باید پایه‌های اساس انسانی و فرهنگی‌اش را، که به او شخصیّت مستقل من انسانی حقیقتی می‌دهد، شکست و او را به صورت آدم‌های پوک و پوچ درآورد، شسته و رفته و واکس زده: چون گور کافر پر حلل، وز درون قهر خدا عزّوجل. مولوی راجع به اینجور آدم‌ها می‌گوید که مثل قبر کافر‌ها هستند. قبر مؤمن از درون نور است و بیرون خرابه و قبر کافر از بیرون زرق و برق و سنگ‌های قیمتی دارد و از درون قهر خداوند عزّوجل را. این نوع آدم را هم، که غرب متمدّن در غیر کشور‌های غربی می‌سازد یک آدم شسته و رفته واکس‌زده و برقی است که در درون، خالی، پوک و بی‌محتوا است. 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ترس از خدا🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‏ دانیم که به طور مطلق، ذات خداوند یک موجود وحشتناک و ترسناک نیست آن طور که انسان مثلا از یک درنده یا گزنده می‏ ترسد. خدا بی‏ جهت کسی را چه در دنیا چه در آخرت معذب نمی‏ کند. از خدا ترسیدن یعنی از قانون خدا ترسیدن، از عدل خدا ترسیدن، از سنت خدا ترسیدن. در دعاها می‏ خوانیم: 《یا مَنْ لا یخافُ الّا عَدْلُهُ‏》 ای کسی که ترس از او به معنی ترس از عدالت اوست. در یک نظام اجتماعی عادلانه هم که واقعا هیچ ظلم و اجحافی نباشد انسان اگر بترسد از چه می‏ ترسد؟ از عدلِ قانون می‏ ترسد. عدالت هم که یک موجود وحشتناک و ترسناک نیست. پس، از عدالت ترسیدن یعنی چه؟ یعنی انسان از خودش باید بترسد، تخلف و گناه نکند. این است که می‏ گویند ترس از خدا در نهایت امر به ترس از خود یعنی به ترس از تخلفات و جرائم خود بر می‏ گردد. اینجا که آیه می‏ گوید ای مردم در آستانه پیروزی از دشمن برون نترسید از دشمن درون بترسید، در یک معنا رابطه پیدا می‏ کند با آن حدیث معروفی که پیغمبر اکرم به جنگاوران مسلمان که از یک غزوه بر می‏ گشتند فرمود که از جهاد کوچکتر برگشتید، جهاد بزرگتر باقی مانده، و مولوی با تعبیر برون و درون تفسیر کرده: ای شهان کشتیم ما خصم برون‏ مانده خصمی زان بتر در اندرون‏ 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۵۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خويش را بد گو🔹 ✍ مولوی ◽️پيش چشمت داشتی شيشه کبود ◾️زان سبب عالم کبودت می نمود ◽️گر نه کوری اين کبودی دان ز خويش ◾️خويش را بد گو مگو کس را تو بيش 📚 مثنوی معنوی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پاداش دهنده🔹 ▫️خداوند عزّوجل 《مَّا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا》 ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭِ {ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱِ ﺑﻲ ﺷﻤﺎﺭِ ﺣﻖ} ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ؟ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚 قرآن کریم، سوره النساء، آیه ۱۴۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹راستگویی🔹 ✍ علامه طباطبائی ارتباط افراد انسان با يكديگر كه اساس روابط اجتماعى بشرى است، به وسيله سخن گفتن برقرار مى‌شود بنابراين، سخن راست كه حقيقت پوشيده‌اى را براى انسان كشف مى‌كند، يكى از اركان ضرورى اجتماع است و فوايد مهمى كه هرگز اجتماع از آن‌ها بى‌نياز نيست، به واسطه سخن راست تأمين مى‌شود. فوايد راست‌گويى را در چند جمله مى‌توان خلاصه نمود: ۱. آدم راستگو مورد اعتماد همنوعان خويش است و آنان را از بررسى هر سخنى كه از وى مى‌شنوند، آسوده مى‌كند. ۲. آدم راست‌گو، پيش وجدان خود سربلند و از رنج و دروغ آسوده است. ۳. آدم راست‌گو، به عهد و پيمان خود وفا مى‌كند و در امانتى كه به او سپرده شده، خيانت نمى‌نمايد، زيرا راستى در رفتار از راستى در گفتار، جدا نيست. ۴. به وسيله راست‌گويى بيشتر اختلافات و مشاجرات از بين مى‌رود، زيرا اكثر دعواها و نزاع‌ها در اثر اين است كه يك طرف يا هر دو طرف نزاع، حق و حقيقت را منكر مى‌شوند. ۵. بخش بزرگى از عيوب اخلاقى و تخلف از قوانين و مقررات، خود به خود از بين مى‌رود، زيرا غالب مردم براى پوشانيدن همين نوع كردارها و رفتارهاست كه دروغ مى‌گويند! امير مؤمنان على عليه السلام مى‌فرمايد: مسلمان واقعى كسى است كه راست‌گويى را اگر چه به ضرر او تمام شود، بر دروغى كه از آن بهره‌مند مى‌شود، ترجيح دهد و از اين ترجيح آسايش درونى يابد. 📚 تعالیم اسلام، ص ۲۳۰ - ۲۳۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin