eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹خويش را بد گو🔹 ✍ مولوی ◽️پيش چشمت داشتی شيشه کبود ◾️زان سبب عالم کبودت می نمود ◽️گر نه کوری اين کبودی دان ز خويش ◾️خويش را بد گو مگو کس را تو بيش 📚 مثنوی معنوی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پاداش دهنده🔹 ▫️خداوند عزّوجل 《مَّا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا》 ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭِ {ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱِ ﺑﻲ ﺷﻤﺎﺭِ ﺣﻖ} ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ؟ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚 قرآن کریم، سوره النساء، آیه ۱۴۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹راستگویی🔹 ✍ علامه طباطبائی ارتباط افراد انسان با يكديگر كه اساس روابط اجتماعى بشرى است، به وسيله سخن گفتن برقرار مى‌شود بنابراين، سخن راست كه حقيقت پوشيده‌اى را براى انسان كشف مى‌كند، يكى از اركان ضرورى اجتماع است و فوايد مهمى كه هرگز اجتماع از آن‌ها بى‌نياز نيست، به واسطه سخن راست تأمين مى‌شود. فوايد راست‌گويى را در چند جمله مى‌توان خلاصه نمود: ۱. آدم راستگو مورد اعتماد همنوعان خويش است و آنان را از بررسى هر سخنى كه از وى مى‌شنوند، آسوده مى‌كند. ۲. آدم راست‌گو، پيش وجدان خود سربلند و از رنج و دروغ آسوده است. ۳. آدم راست‌گو، به عهد و پيمان خود وفا مى‌كند و در امانتى كه به او سپرده شده، خيانت نمى‌نمايد، زيرا راستى در رفتار از راستى در گفتار، جدا نيست. ۴. به وسيله راست‌گويى بيشتر اختلافات و مشاجرات از بين مى‌رود، زيرا اكثر دعواها و نزاع‌ها در اثر اين است كه يك طرف يا هر دو طرف نزاع، حق و حقيقت را منكر مى‌شوند. ۵. بخش بزرگى از عيوب اخلاقى و تخلف از قوانين و مقررات، خود به خود از بين مى‌رود، زيرا غالب مردم براى پوشانيدن همين نوع كردارها و رفتارهاست كه دروغ مى‌گويند! امير مؤمنان على عليه السلام مى‌فرمايد: مسلمان واقعى كسى است كه راست‌گويى را اگر چه به ضرر او تمام شود، بر دروغى كه از آن بهره‌مند مى‌شود، ترجيح دهد و از اين ترجيح آسايش درونى يابد. 📚 تعالیم اسلام، ص ۲۳۰ - ۲۳۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز شب خوان واقعی!🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی يكـى از آقايان مى فرمود: روزى به حمام رفتم. حمامى هم كه خيلى بـه آقـا ارادت داشت كارگرى را مى فرستد براى اينكه سر آقا را بتراشـد. كـارگر وقتـى شروع به تراشيدن سر آقا مى كند قسمت هايى را زخمى مـى كنـد. در اثنـاى كار آقا مى گويد: بس است! ديگر نمى خواهم سر مـرا بتراشـيد. كسـى را سراغ استاد حمامى مى فرستد كه بيايد. استاد مى آيد و آقا مى گويد: ايـن چه كارگرى است كه گذاشتى سر مرا بتراشد! اين كه همـه جـاى سـر مرا زخم كرد! استاد مى گويد: حضرت آيت اللّه اختيار داريد، من عمـداً اين فرد را خدمت شما فرستادم، براى اينكـه او هـر شـب نمـاز شـب مى خواند! آقا مى گويد: برادر، من كه نگفتم مى خواهم با يك كسى نماز بخوانم يا مسافرتى بروم كه مرا در موقع نماز شب بيـدار بكنـد. گفـتم كسى را مى خواهم كه سر مـرا خـوب بتراشـد! تـو بايـد يـك كـارگر مسلمان خوب مى فرستادى كه سر را خوب بتراشد، نه اينكه نماز شـب بخواند. اين آقا اگـر نمـاز شـب خـوان واقعـى اسـت، از ايـن بـه بعـد ديگر حرام است سر بتراشد، براى اينكه سر مردم را زخم مـى كنـد! بايد برود سراغ يك كار ديگر. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۹۴ - ۱۹۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قتل عام فرهنگی🔹 📣 دکتر علی شریعتی غرب از قرن هیجدهم به کمک جامعه‌ شناسان و مورّخان و نویسندگان و هنرمندان و حتی انقلابیون و انسان‌ دوستانش این تز را به دنیا می‌خواهند تحمیل کند که تنها تمدّن یکی است و آن همان شکلی است از تمدّن که غرب ساخته و به جهان عرضه کرده و هر کس می‌خواهد متمدّن باشد باید همین تمدّنی را که ما می‌سازیم مصرف کند و اگر می‌خواهد آن را نفی کند باید وحشی بماند‌. فرهنگ، یک فرهنگ است بنام فرهنگ غرب‌. هر کس می‌خواهد در قرن بیستم فرهنگ داشته باشد باید فرهنگ غربی را بخرد، همان طور که کالای غربی را می‌خرد‌. همان طور که هر کس می‌خواهد تلویزیون داشته باشد باید تلویزیون غربی را بخرد و بیاورد در خانه اش، همان طور هم هر کس می‌خواهد فرهنگ داشته باشد و ارزش‌های فرهنگی را در خود بپرورد، باید این قالب‌ها را که غرب برایش عرضه می‌کند بپذیرد وگرنه بی‌فرهنگ و بی‌تمدن، یعنی وحشی است‌. پس یا وحشی ماندن، یا متمدّن غربی شدن! این دو سرنوشت محتومی است که هر انسانی در برابرش، یکی را باید انتخاب کند، و همه کوشش دو قرن اخیر غرب صرف ایجاد این ایمان به غرب و این بی‌ایمانی به خویش شده است‌. این است که آقای موریس تورز می‌گوید در افریقا ملّت الجزایر وجود ندارد، بلکه ملّتی در حال شدن است، برای اینکه می‌خواهد تمدّن بزرگ شمال افریقا را، که در چندین قرن پیش بزرگترین فیلسوف و جامعه‌ شناس جهان و بنیانگذار جامعه‌ شناسی در آنجا بوده، نادیده انگارد‌. وقتی که در همین شمال افریقا تمدّن بزرگ وجود داشت، غربی‌ها شانسون دورولان داشتند، و ادبیاتشان این بود که برای کاروان‌های زیارتی مسیحی آواز کوچه باغی بخوانند‌. در آن وقت تنها نقطه‌ای که در غرب دارای تمدن بود اسپانیا بود، که شاگرد مقلّد مغرب، یعنی شمال افریقا بوده است‌. ولی آن‌ها می‌خواهند همه تمدن‌های گذشته را نفی کنند، تا قالب‌های ساخته شده خودشان را بر جهان تحمیل کنند، و این غارت و قتل عام عمومی شامل همه ملت‌ها از چین گرفته تا ایران و از ایران گرفته تا مصر، که تمدن‌های بزرگی در تاریخ ساخته‌اند، شود‌. 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زندگی مسالمت آمیز🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جوادی آملی زندگی مسالمت‌آميز با پيروان اديان ديگر و آزاد بودن آنها در تفكر و ارائه آن، غير از سعادتمندی همه آنها در آخرت است؛ زيرا... هدف آفرينش و نيز فطرت انسان ها و همچنين راه آنها يكی است و انسان بايد با فطرت واحد، در راه واحد به سوی هدف واحد حركت كند و به مقصد واحد برسد. پس، اگر بررسی آرا و عقايد به لحاظ آخرت باشد، فقط يكی حق است و رهرو يك راه، اهل نجات است؛ ولی اگر به لحاظ دنيا باشد، انسان ها با اديان متعدد، می توانند با هم زندگی كنند و آزادانديش باشند و راه صحيح را طی كنند و از محدوده عقل و نقل تجاوز نكرده و به مقاصد دنيایی خود نايل شوند؛ زيرا دين يگانه و يكتا كه حق است كيفيت زندگانی مسالمت‌آميز پيروان اديان متعدّد را بيان كرده است. 📚 اسلام و محیط زیست، ص ۳۰۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علت و چرایی اختلاف🔹 ✍ امام خمینی این مسئله روشن است که بین افراد و جناح‌های موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سیاسی است ولو اینکه شکل عقیدتی به آن داده شود، چرا که همه در اصول با هم مشترکند و به همین خاطر است که من آنان را تأیید می‌نمایم. آنها نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان برای کشور و مردم می‌سوزد و هر کدام برای رشد اسلام و خدمت به مسلمین طرح و نظری دارند که به عقیدۀ خود موجب رستگاری است. اکثریت قاطع هر دو جریان می‌خواهند کشورشان مستقل باشد، هر دو می‌خواهند سیطره و شرّ زالوصفتان وابسته به دولت و بازار و خیابان را از سر مردم کم کنند. هر دو می‌خواهند کارمندان شریف و کارگران و کشاورزان متدین و کسبۀ صادق بازار و خیابان، زندگی پاک و سالمی داشته باشند. هر دو می‌خواهند دزدی و ارتشا در دستگاه های دولتی و خصوصی نباشد، هر دو می‌خواهند ایران اسلامی از نظر اقتصادی به صورتی رشد نماید که بازارهای جهان را از آنِ خود کند، هر دو می‌خواهند اوضاع فرهنگی و علمی ایران به گونه‌ای باشد که دانشجویان و محققان از تمام جهان به سوی مراکز تربیتی و علمی و هنری ایران هجوم آورند، هر دو می‌خواهند اسلامْ قدرت بزرگ جهان گردد. پس اختلاف بر سر چیست؟ اختلاف بر سر این است که هر دو عقیده‌شان است که راه خود باعث رسیدن به این‌ همه است. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روح تحقیق🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری عالم واقعی همیشه به نادانی و جهل خود اعتراف دارد. عالم واقعی بدون دلیل چیزی را انکار نمی‏ کند و بدون دلیل چیزی را نمی ‏پذیرد. عالم اگر جامد و مغرور بود عالم نیست. عالم اگر بی‏ دلیل چیزی را پذیرفت یا بی ‏دلیل چیزی را انکار کرد روح علمی ندارد، او خزانه و انباری است از یک سلسله فرمول ها و اطّلاعات، هر چه به او داده شده یاد گرفته و ضبط کرده است، اما در روح خودش یک روشنایی و یک مقیاس برای قبول و انکار وجود ندارد، پس روحش روح علمی نیست. اگر شخصی را دیدید که در همه رشته ‏ها گواهینامه تحصیلی دارد، در عین حال سخنی را بدون دلیل قبول یا انکار می ‏کند بدانید عالم واقعی نیست. علم در ذات خود هرگز مستلزم جمود یا غرور نیست. علم بشر را در مقابل حقایق خاضع‏ تر و تسلیم ‏تر و در قبول و انکار محتاط تر می ‏کند. پس جمود که بدتر از جهالت است عبارت است از روح ضدّ تحقیق، عبارت است از حالتی که مقدّس‏ ترین روحیه را که روحیه تحقیق و کاوشگری است از بشر می ‏گیرد. شاید بشود گفت همان طوری که جمود از جهل زشت‏ تر است، حسّ تحقیق از خود علم مقدّس‏ تر است. علم آنگاه مقدّس و قابل احترام است که با روح تحقیق توأم باشد. روح تحقیق آنگاه وجود دارد که بشر به نقص علم و اطّلاعات خود معترف باشد. 📚 امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۵۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حفظ عزّت🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی یکی از تجّار درجه اول که با آقایان علما مثل آقای آسید ابوالحسن و حاج آقا حسین قمی حساب و کتاب داشت، پول قابل توجهی برای آقای بروجردی فرستاد، منتهی پول را در پاکت نگذاشته بود. آقای بروجردی آن پول را رد کرد. وجوه آن شخص در وضع حوزه خیلی دخیل بود. برخی به آقای بروجردی اصرار کردند که در این جهت مسامحه کند و آن مبلغ را قبول کند اما ایشان نپذیرفت. مرحوم آقای خمینی به آن تاجر نامه‌ای می‌نویسد و به او تذکر می‌دهد که روش آقای بروجردی مثل آقایان دیگر نیست و باید جهات آداب را مراعات کنید. آن تاجر هم بعداً خدمت آقای بروجردی می‌آید و التماس و خواهش می‌کند که این وجوه را بپذیرد! آقای بروجردی به عزّت روحانیت خیلی اهمیت می‌داد و حاضر نبود زیر بار منّت اشخاص برود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۹۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹افراط در دشمنی🔹 📣 امام علی علیه‌السلام امام که درود خدا بر او باد، شخصی را دید که چنان بر ضد دشمنش می کوشید که به خود زیان می رساند، فرمود: 《تو مانند کسی هستی که نیزه در بدن خود فرو برد تا دیگری را که در کنارش است، بکشد.》 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۲۹۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خروج از فطرت انسانی🔹 📣 امام خمینی نباید ما اگر در یک جمعیتی یک آدم غیر صالح پیدا شد تمام آن گروه‌ها را بکوبیم. نباید ما بدون دلیل و بدون شاهد یک مطلبی را قبول بکنیم. بعضی از فلاسفه می‌گویند که کسی که بی دلیل یک مطلبی را قبول بکند از فطرت انسانی خارج شده است. و صحیح است. انسان نمی‌تواند به حسب فطرتش یک مطلبی را که می‌شنود همین طوری خودبخود قبول کند. اشخاصی که می‌خواهند الآن شخصیت هایی که در این مملکت مشغول خدمت و در رأس کار هستند از نظر مردم بیندازند، اینها نظرشان به این است که این کشور را تهی کنند از شخصیات و از اشخاص مؤثر، و آن کنند که سابق بود. ملت ما باید هوشیار باشد و هیچ مطلبی را بی‌دلیل قبول نکند. همین‌که یک کسی گفت فلان چه جور است، باید بگویند به چه دلیل می‌گویی؟ دلیلش را از او بپرسند. اگر بی‌دلیل یک مطلبی را قبول بکنند از فطرت انسانی خارج اند. انسان باید هر مطلبی را که می‌شنود دلیل برای آن اقامه بشود. ما خدا را با دلیل قبول کردیم، بی‌دلیل قبول نکردیم. و ما انبیا را با دلیل قبول کردیم، بی‌دلیل قبول نمی‌کنیم. ما کسانی که خیانتکارند با شواهد آنها را خائن می‌دانیم. 📚 بیانات در دیدار با گروهی از کارگران و کارمندان چاپخانۀ ۱۷ شهریور، کارکنان صنایع دفاع ملی و ... ، ۱۳۵۹/۱۰/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مقام انسان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری قرآن برای انسان یک مقام فوق حیوانی قائل است و یک مقام هم درجه با حیوان و یک مقام پایین‌تر از حیوان؛ یعنی انسان گاهی در حیوانیت با حیوان هم درجه می‌شود، گاهی ارزشی بالاتر از حیوان - و حتی بالاتر از ملک و فرشته - پیدا می‌کند و گاهی ارزش منفی پیدا می‌کند و زیر صفر قرار می‌گیرد، یعنی از حیوان هم پست‌تر می‌شود. کارهای‌ انسان هم سه قسم است: ۱. اخلاق، یعنی بالاتر از حد حیوان. ۲. ضد اخلاق، یعنی پایین‌تر از حیوان. ۳. نه اخلاق، یعنی اخلاق نیست ولی ضد اخلاق هم نیست. نه اخلاق و نه ضد اخلاق، یعنی یک کار عادی در حد حیوان. حال اگر شما یک آدمی را در دنیا پیدا کنید - و این‌طور آدم ها زیاد هستند - که درست خصلت کبوتر و یا گوسفند را دارد، یعنی فقط در فکر خودش است و بس، از صبح که بلند می‌شود، همه فعالیتش برای این است که شکم خود را سیر کند و شب هم بخوابد، چنین آدمی در حد حیوان است. کار او در این حد، اخلاق نیست، ولی ضد اخلاق هم نیست‌. 📚 انسان کامل، ص ۱۹۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin