eitaa logo
خوشه چین
152 دنبال‌کننده
358 عکس
72 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تجسس در احوالات شخصی ممنوع🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی و حکومتی و قانونی حق ندارد کسی را بر اینکه او حفظ حقوق خودش را بکند، اگر به جامعه مربوط نیست، مجبور کند یا او را تعقیب کند و یا محاکمه کند. لذا اسلام در آن مواردی که آسیب‌رسانی کسی فقط به خود او است، تجسس را و تفحص و پیگیری را و افشاگری را ممنوع می کند. بعضی از کارهای خلاف و حرام در شرع مقدس اسلام وجود دارد که ضرر آنها به اجتماع فقط در آن صورتی است که در جامعه این کار افشا بشود؛ اگر افشا نشود، کار مضری است، اما فقط به خود آن گناه کننده و مرتکب این عمل ضرر خواهد رساند، نه به دیگران. در یک چنین مواردی اسلام دستور نمی دهد که تفحص کنید، تجسس کنید، ببینید آیا این آدم در خانه‌ی خود، در خلوت خود کار حرامی، خلافی انجام می دهد یا نه؟ مردم وظیفه ندارند که کار خلاف دیگران را تحقیق و تفحص کنند، مادامی که آن کار خلاف به خود آن شخص بر می گردد. اما به خود او این تکلیف الهی هست، یعنی خدا او را مجازات خواهد کرد. حفظ خود و حفظ حقوق خود یک واجب است. قرآن به انسان ها می فرماید یا به مؤمنین: 《قوا انفسکم و اهلیکم نارا》 جان خودتان را، وجود خودتان را و همین طور اهل خود را، یعنی آن کسانی که تحت تأثیر شما هستند، حفظ کنید؛ نگذارید در آتش غضب الهی بسوزند؛ نگذارید به مجازات الهی مبتلا بشوند. 《یا ایّها الّذین امنوا علیکم انفسکم》 بر عهده‌ی شما، حفظ نفوس خود شماست. آنجا که به جامعه ارتباط پیدا می کند، قانون، دولت، دستگاه اجرائی، دستگاه قضائی، باید مواظب باشد و مرتکب را طبق قانون ممنوع کند یا مجازات کند. اما آنجائی که استفاده‌ی از امکانات به ضرر خود انسان فقط تمام می شود، قانون تکلیفی ندارد، اما انسان مسلمان از نظر اسلام آزادىِ وارد آوردن این ضربه بر خود را هم ندارد؛ نابود کردن حقوق خود را هم مجاز نیست که انجام بدهد. این یک فرق اساسی است بین آزادی از نظر اسلام و آزادی در مفهوم و فرهنگ غربی. 📚 خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران، ۱۳۶۵/۱۱/۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تکیه گاه معتدل🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی امام باقر علیه السلام فرمود: اى جماعت شيعه آل محمـد، شـما بايـد آن تكيه گاه معتدل و متكاى معتدلى باشيد كه تندروها برگردند بـه شـما بپيوندند، عقب مانده ها بشتابند به شما برسند. يكى از انصار كـه سـعد نام داشت گفت: فدايت شوم، تالى و تندرو كيست؟ فرمود: گروهـى هستند كه درباره ما چيزهايى مى گويند كه ما خودمان درباره خودمان نمى گوييم. اينها از ما نيستند، ما هم از آنها نيستيم. گفت: آن دنبالـه رو و آن كه بايد به ما بپيوندد كيست؟ فرمود: آن آدم هـاى جسـتجوگرى كه دنبال خير و حق مى گردند. اين شيعه راستين مى تواند آنهـا را بـه خيـــر و حـــق برســـاند و از اجـــر و پـــاداش الهـــى برخـــوردار باشد. بعد رو كرد به ما و فرمود: قسم به خدا با ما برائت از خـدا و برائت از عذاب خدا نيست. ميان ما و ميـان خـدا قـوم و خويشـى نيست. كسى نمى تواند ما را در برابر خدا سند قرار بدهد. خـود مـا هم از راه عبادت و اطاعت به خدا نزديك مى شويم. حـالا ديگـران مى خواهند بدون عبادت از راه ما به خدا نزديك شوند! هر كـس از شما مطيع و فرمانبردار خدا باشد ولايت ما برايش سـودمند اسـت. هر يك از شما كه نافرمان خدا باشد ولايت ما برايش سودى ندارد؛ براى اينكه در دايره ولايت و حزب ما بودن يعنى تعهد داشـتن. مـا در ولايت، كارت عضويت اسمى نداريم. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۵ - ۳۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تشكّر از خانواده🔹 📣 حجت‌الاسلام استاد قرائتی با اینكه رفت و آمد مهمان به منزل ما زیاد بود، ولى خانواده گفت: شما آقاى مطهرى را دعوت كن. - علّت را پرسیدم؟ گفت: چون تنها مهمانى كه موقع رفتن، به نزدیك آشپزخانه آمده و از من تشكّر مى‌كند، ایشان است، بقیه مهمان‌ها تنها از شما تشكّر مى‌كنند! 📚 خاطرات استاد قرائتی، ج ۱، ص ۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شعار یا روح؟🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بحث از خارجیگری و خوارج به عنوان یک بحث مذهبی، بحثی بدون مورد و فاقد اثر است زیرا امروز چنین مذهبی در جهان وجود ندارد. اما در عین حال بحث درباره خوارج و ماهیت کارشان برای ما و اجتماع ما آموزنده است، زیرا مذهب خوارج هر چند منقرض شده است اما روحاً نمرده است؛ روح خارجیگری در پیکر بسیاری از ما حلول کرده است. لازم است مقدمه‌ای ذکر کنم: بعضی از مذاهب ممکن است از نظر شعار بمیرند ولی از نظر روح زنده باشند، کما اینکه برعکس نیز ممکن است مسلکی از نظر شعار زنده ولی از نظر روح به کلی مرده باشد و لهذا ممکن است فرد یا افرادی از لحاظ شعار تابع و پیرو یک مذهب شمرده شوند و از نظر روح پیرو آن مذهب نباشند و به عکس ممکن است بعضی روحاً پیرو مذهبی باشند و حال آنکه شعارهای آن مذهب را نپذیرفته‌اند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حیثیت افراد را حفظ کنید🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از دوستان اشاره کردند که امیرالمؤمنین در فرمان خود به مالک اشتر فرموده‌اند که آدم های سوءاستفاده‌جو را رسوا کنید... امیرالمؤمنین {علیه‌السّلام} نفرمودند موردی را که اثبات نشده، افشاء کنید. هیچ وقت چنین چیزی در بیان امیرالمؤمنین نیست، و این قطعاً از اسلام نیست. ما چطور چیزی را که اثبات نشده، به صرف اتهام، افشاء کنیم؟ ممکن است اینقدر حجم اتهام زیاد و وسیع باشد که یک عده‌ای به چشم یک امر قطعی و واقعی به آن نگاه کنند، اما هیچ پشتوانه‌ی استدلالی نداشته باشد، جائی ثابت نشده باشد. ما هیچ حجتی نداریم که این را بگوئیم. حتّی من در همان جلسه‌ای که اشاره کردند، از این بالاتر را گفتم. من گفتم حتّی جرمی که ثابت شد، اصل نباید بر افشای آن جرم باشد. بالاخره یک مجرمی است، یک غلطی کرده، مجازات هم می شود؛ خانواده‌ی او، فرزندان او، پدر و مادر او گناهی نکرده‌اند؛ ما چرا بی خود اینها را رسوا کنیم؟ مگر آنجائی که خود نفس افشاء کردن، یک مصلحت بزرگی داشته باشد. بله، یک جائی هست که نفس افشاگری در یک مسئله‌ی ثابت‌ شده، مصلحتی دارد؛ آنجا ایرادی ندارد. این، منطق ماست. هیچ چیزی هم نه از امیرالمؤمنین و نه از هیچ یک از ائمه‌ی هدی {علیهم‌السّلام} بر خلاف این وجود ندارد. ما واقعاً حق نداریم افراد را به صرف گمان، متهم کنیم، مشهور کنیم؛ واقعاً جایز نیست؛ نه در سایت، نه در روزنامه، نه در تریبون های گوناگون. حیثیت افراد را باید حفظ کرد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱۳۹۰/۵/۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زبان شیطان🔹 📣 امام خمینی اختلاف از زبان هر کس باشد از زبان هر موجودی باشد، این زبان، زبان شیطان است، چه از زبان یک روحانی باشد، چه از زبان یک مقدس باشد، چه از زبان یک نمازگزار باشد و چه از سایر زبان ها بدانید، که این زبان، زبان شیطان است و گاهی هم خود آن آدم ملتفت نیست که تحت تأثیر شیطان است، یا زبان شیطان در او دارد فعالیت می‌کند. بنابراین، از امور مهمه‌ای که بر همۀ ما واجب است، دفاع از اسلام، دفاع از جمهوری اسلامی است و آن بستگی دارد به وحدت. هر کس در هر لباسی باشد و در هر مکانی باشد و زبانش جریان پیدا کند برای اینکه ولو به واسطه‌هایی بخواهد ایجاد اختلاف بکند بین شما، این از جنود ابلیس است و مطرود است پیش خدا و مسئول است پیش خدا ولو اینکه یک آدمی باشد که نماز شبش ترک نمی‌شود. 📚 بیانات در دیدار رئیس مجلس، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران، ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تکفیر و تفسیق🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنها بودند، برای اسلام گران تمام شد. گذشته از خوارج که با همه عیب ها از فضیلت شجاعت و فداکاری بهره‌مند بودند، عده‌ای دیگر از این تیپ متنسّک به وجود آمد که این هنر را هم نداشت. اینها اسلام را به سوی رهبانیت و انزوا کشاندند، بازار تظاهر و ریا را رایج کردند. اینها چون آن هنر را نداشتند که شمشیر پولادین بر روی صاحبان قدرت بکشند، شمشیر زبان را بر روی صاحبان فضیلت کشیدند؛ بازار تکفیر و تفسیق و نسبت بی‌دینی به هر صاحب فضیلت را رایج ساختند. به هر حال یکی از بارزترین ممیزات خوارج جهالت و نادانی‌شان بود. از مظاهر جهالت شان، عدم تفکیک میان ظاهر یعنی خط و جلد قرآن و معنی قرآن بود. لذا فریب نیرنگ ساده معاویه و عمرو عاص را خوردند. در این مردم جهالت و عبادت توأم بود. علی می‌خواست با جهالت آنها بجنگد. اما چگونه ممکن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اینها را از جنبه جهالت شان تفکیک کرد، بلکه عبادت شان عین جهالت بود. عبادت توأم با جهالت از نظر علی - که اسلام شناس درجه اول است - ارزشی نداشت. لهذا آنها را کوبید و وجهه زهد و تقوا و عبادت شان نتوانست سپری در مقابل علی قرار گیرد. خطر جهالت این گونه افراد و جمعیت ها بیشتر از این ناحیه است که ابزار و آلت دست زیرک ها قرار می‌گیرند و سد راه مصالح عالیه اسلامی واقع می‌شوند. همیشه منافقان بی‌دین، مقدسان احمق را علیه مصالح اسلامی بر می‌انگیزند؛ اینها شمشیری می‌گردند در دست آنها و تیری در کمان آنها. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۳۶ - ۱۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماقت، حماقت، حماقت🔹 📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی این شعار تمام عمر من است. عمر من با این شعار سپری شده است. از وقتی که فهمیدم این شیوه های جنجالی جدالی طلبگی به جای اینکه هادی باشد مضل است، به توفیق الهی رها کردم. چون بنده از بحاث ترین و فریادکش ترین طلاب قم بودم، در مدرسه فیضیه، در بحث کفایه، وقتی با آقای آقا موسی شبیری با رفقا جلوی کتابخانه می نشستیم و بحث می کردیم، فریاد بنده در تمام مدرسه می پیچید. حماقت! حماقت! که چی؟ ما می خواهیم حرف همدیگر را بفهمیم. پس چرا داد سر هم بزنیم؟ توفیق الهی در یک مرحله شامل حال من شد که بتوانم این شیوه را رها کنم. ما باید آرام حرفمان را بزنیم، به حرف همدیگر گوش بدهیم، نه اینکه هنوز حرف من تمام نشده بگوییم حرفت را فهمیدم، جوابت را گوش کن، یا اگر کسی حرف زد او را ملامت کنیم که چرا حرف می زنی، تو هم جزو آدم ها بودی که حرف می زنی؟! هر کسی حق دارد حرف بزند. هر انسانی، آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، به عقیده یکدیگر احترام بگذاریم. 📚 شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۶۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔷️ قلب تاریخ 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️شهيد قلب تاريخ است ◽️هم‌ چنان‌ كه قلب به رگ های خشك اندام، خون، حيات و زندگی می دهد ◽️جامعه‌ ای كه رو به مردن می رود ◽️جامعه‌ ای كه فرزندانش ايمان خويش را به خويش از دست داده‌ اند ◽️و جامعه‌ ای كه به مرگ تدريجی گرفتار است ◽️جامعه‌ ای كه تسليم را تمكين كرده است ◽️جامعه‌ ای كه احساس مسؤوليت را از ياد برده است ◽️و جامعه‌ ای كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است ◽️و تاريخی كه از حيات و جنبش و حركت و زايش بازمانده است ◽️شهيد همچون قلبی، به اندام‌ های خشك مرده بی رمق اين جامعه، خون خويش را می رساند ◽️و بزرگ‌ ترين معجزه شهادتش اين است ◽️كه به يك نسل،‌ ايمان جديد به خويشتن را می بخشد ◽️شهيد حاضر است و هميشه جاويد ◽️كی غايب است؟ 📚 پیام شهیدان به همه نسل ها ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عاقل کیست🔹 ✍ عطار نیشابوری نقل است که امام صادق عليه‌السلام از ابو حنینفه پرسید که: عاقل کیست؟ گفت: آنکه تمییز کند میان خیر و شر. امام فرمود: بهایم نیز تمییز توانند کرد، میان آنکه او را بزنند و آنکه او را علف دهند. ابوحنیفه گفت: نزدیک تو عاقل کیست. گفت: آنکه تمییز کند میان دو خیر و شر تا از دو خیر، خیر الخیرین اختیار کند و از دو شر، خیر الشرین برگزیند. 📚 تذکره الاولیاء ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دو رکن ایمان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مسئله ایمان، قطع نظر از اینکه آیا از حقوق انسانی است یا نه، خودش به طبع خودش زوربردار نیست. فرضاً ما بخواهیم با زور، ایمان به وجود بیاوریم خود ایمان با زور درست شدنی نیست. ایمان یعنی اعتقاد و گرایش. ایمان یعنی مجذوب شدن به یک فکر و پذیرفتن یک فکر. مجذوب شدن به یک فکر دو رکن دارد. یک رکنش جنبه علمی مطلب است که فکر و عقل انسان بپذیرد، یک رکن دیگر جنبه احساساتی آن است که دل انسان گرایش داشته باشد، و هیچ کدامش در قلمرو زور نیست، نه جنبه فکری‌اش و نه جنبه احساساتی‌اش. فکر تابع منطق است. اگر یک مسئله ریاضی را بخواهند به یک بچه‌ای یاد بدهند باید از راه منطق یاد بدهند تا اعتقاد پیدا کند. با شلاق نمی‌شود به او یاد داد، یعنی شلاق که بزنند او فکرش قبول نمی‌کند. جنبه گرایشی و احساساتی و محبتی هم همین جور است. 📚 جهاد، ص ۷۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مظلومیت بهشتی🔹 ✍️ حجت الاسلام محمدی ری شهری چنان فضایی علیه مرحوم بهشتی درست کرده بودند که یک وقت من از ایشان خواستم مطلبی را به امام منتقل کند، ایشان فرمود: خودت بگو. احساس کردم در فضای سیاسی موجود، ایشان احتمال می دهد اگر این مطلب را به امام منتقل کند آن گونه که باید نتیجه نخواهد داد، واقعا بهشتی مظلوم بود. سازمان منافقین هنگامی که این فضای سیاسی را در کنار یازده میلیون رای بنی صدر در برابر رای نیاوردن نامزد جامعۀ مدرسین در انتخابات ریاست جمهوری، آقای دکتر حسن حبیبی قرار می دادند، نتیجه می گرفتند که با فریب دادن بنی صدر و کشتن سردمداران حزب، به ویژۀ مرحوم شهید بهشتی به سادگی می توانند قدرت را در کشور به دست یگیرند. اما ارادۀ خداوند متعال چیزی دیگر بود. آنان نه مردم را می شناختند، نه امام را و نه چنان که امام می فرمود: شم سیاسی داشتند. 📚 خاطره ها، ج ۱، ص ۱۷۹ - ۱۸۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بوی عشق 🔻واقف گنجه ای ◽️شنیدستم که مجنون دل افگار ◾️چو شد از مردن لیلی خبردار ◽️گریبان چاک زد با آه و افغان ◾️به سوی مرقد لیلا شتابان ◽️در آن ‌جا کودکی دید ایستاده ◾️به سر عمامه مشکین نهاده ◽️نشان مرقد لیلا از او جست ◾️پس آن کودک بخندید و بدو گفت ◽️که ای مجنون تو را گر عشق بودی ◾️ز من کی این تمنا می‌نمودی ◽️برو در این بیابان جستجو کن ◾️ز هر خاکی کفی بردار و بو کن ◽️ز هر خاکی که بوی عشق برخاست ◾️یقین کن تربت لیلی همان جاست ◽️تو هم واقف در این دیر جگرسوز ◾️رموز عشق از آن کودک بیاموز ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسجد بهلول🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‏ گویند مسجدی می‏ ساختند، بهلول سر رسید و پرسید: چه می‏ کنید؟ گفتند: مسجد می‏ سازیم. گفت: برای چه؟ پاسخ دادند: برای چه ندارد، برای رضای خدا. بهلول خواست میزان اخلاص بانیان خیر را به خودشان بفهماند، محرمانه سفارش داد سنگی تراشیدند و روی آن نوشتند مسجد بهلول؛ شبانه آن را بالای سر در مسجد نصب کرد. سازندگان مسجد روز بعد آمدند و دیدند بالای در مسجد نوشته شده است مسجد بهلول، ناراحت شدند؛ بهلول را پیدا کرده به باد کتک گرفتند که زحمات دیگران را به نام خودت قلمداد می‏ کنی؟! بهلول گفت: مگر شما نگفتید که مسجد را برای خدا ساخته‏ ایم؟ فرضاً مردم اشتباه کنند و گمان کنند که من مسجد را ساخته‏ ام، خدا که اشتباه نمی‏ کند. چه بسا کارهای بزرگی که از نظر ما بزرگ است و در نزد خدا پشیزی نمی‏ ارزد. 📚 عدل اسلامی، ص ۲۷۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تهذیب جامعه🔹 📣 امام خمینی بر عهدۀ کی است که جامعه را تهذیب کند؟ بر عهدۀ علما، بر عهدۀ دانشمندان، بر عهدۀ اندیشمندان، بر عهدۀ ائمۀ جمعه، بر عهدۀ مدرسین، بر عهدۀ علمای بلاد. همه باید بکنند، اما آن که خودش را به این زیّ در آورده و خودش را به صورت معلم، استاد، مدرس، فقیه، دانشمند و امثال اینها نمایش می‌دهد، این اگر بخواهد تهذیب کند جامعه را، اول از خودش باید شروع کند، و بعداً تکلیف دارد که جامعۀ خودش را تهذیب کند. اگر خودش تهذیب نشود نمی‌تواند جامعه را تهذیب کند. کسی که خودش فاسد است، نمی‌تواند کلامش را یک طوری ادا کند که مردم صحیح بشوند، تأثیر ندارد. آن وقتی کلام تأثیر دارد که از قلب مهذّب و پاک بیرون بیاید، اگر چنانچه از قلب ناپاک بیرون بیاید و از قلب شیطانی بیرون بیاید، به زبان شیطانی گفته بشود، این تأثیر نمی‌تواند بکند در قلب اشخاص. و اگر چنانچه قلب، قلب رحمانی شد، الهی شد، توجّه به خدا کرد، از خدا همه چیز را خواست، همه چیز را به دست او دانست، او می‌تواند که مردم را تهذیب کند. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان و ائمۀ جمعۀ سراسر کشور، ۱۳۶۳/۱۱/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسانیت بزرگ🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری فرض کنیم شخصی یک عالم بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی کسی باشد که فقط می‏ خواهد یک کشف جدید کند، تحقیق جدید کند. این یک فکر و اندیشه بزرگ است، یعنی یک اراده بزرگ و یک همت بزرگ در راه علم است. آن دیگری یک افزون طلب بزرگ است که همیشه دنبال ثروت می‏ رود و ثروت برای او هدف است، یک شهوت بزرگ است، یک حرص بزرگ است. دیگری یک رقابت بزرگ است، دیگری یک کینه توزی بزرگ است، دیگری یک حسادت بزرگ است، دیگری یک جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستی‏ های بزرگ هستند. هیچ یک از اینها را نمی‏ شود بزرگواری دانست؛ بزرگی هست ولی بزرگواری نیست. بزرگواری‏ مسئله‏ ای است که از جنبه روانی و فلسفی بسیار قابل توجه است و آن اینکه انسان در ضمیر و روح و روان خودش و به تعبیر قرآن در فطرت خودش غیر از این گونه بزرگی ها - که بازگشتش به خودپرستی‏ های بزرگ است - یک نوع احساس بزرگی دیگری در وجود خود می‏ کند که از این نوع ها نیست؛ آن را باید گفت انسانیت بزرگ. 📚 آزادی معنوی، ص ۲۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روح بزرگ🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی بنده از همین حالا به برادرها و خواهرها عموما و به برادرها و خواهرهایی که در روزنامه و نشریات یا در بخش تبلیغات و اعزام مبلغ هستند، خصوصا عرض می کنم که مبادا زبان و قلم دیگران نسبت به آقای بنی صدر یا اشخاص اطراف ایشان بی مهار و بی تقوا بشود و آن وقت بگویند آقای بنی صدر دیگر هیچ کمال و ارزشی ندارد. نخیر! دارای کمالات و ارزش هایی بودند و هستند. دارای ضدارزش هایی هم بودند و هستند و آنچه هست نتیجه ی جمع بندی آنهاست. اگر بی انصافی و بی عدالتی حتی در این برخوردها به اخلاق ما رخنه کند، آن وقت ما هم به پاکی و طهارت و نورانیت این اسلام ضربه زده ايم. در حوزه‌های تشکیلاتی هم اگر همین طور منصفانه بنشینیم و انتقاد کنیم، بسیار خوب است. از آقای بنی صدر باید همان گونه انتقاد بشود که فرض کنید دارید از خودمان انتقاد می کنید، نه بیش از آن. 📚 تشکیلات بهشتی، محسن ذوالفقاری، ص ۱۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کشتار اسپانیایی🔹 بر جسته ترین لکه ننگ استعمار گران در مستعمرات، کشتار عظیمی است که در طول حضور خود در سرزمین‌های اشغالی انجام دادند. اسپانیایی ها به عنوان پیش گامان استعمارگری در این زمینه پیشرو بودند. به نوشته ارنست ماندل، وحشی گری هولناک فاتحان {کانکو ئیستادورها و کنکیستادورها} اسپانیایی را در آمریکا همه می دانند. اینان در یک فاصله زمانی پنجاه ساله، ۱۵ میلیون سرخ پوست را نابود کردند و این رقم بنا به عقیده مورخین محافظه کار بر ۱۴ میلیون نفر بالغ می شد. مناطقی مانند: هائیتی، کوبا، نیکاراگوئه و سواحل ونزوئلا که تراکم جمعیت بسیار داشت، کاملا از جمعیت خالی شد. 📚 جنایات غرب، مهدی سعیدی، ص ۲۵۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تفسير المیزان🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جوادی آملی شايستگی تفسير علاّمه {قدس‌سرّه} تنها به كشورهای شيعی محدود نيست، بلكه در محافل علمی اهل سنّت نيز عظمت خود را يافته است. هنگامی كه در چنين محافلی، بر اثر عدم ارتباط و انس به ره آورد علمی ولايتمداران، برای ايران و ايرانی چندان مقام و رتبه ای قائل نبودند و از مفسّران شيعه ستايشی نمی كردند، پس از آنكه الميزان به دارالتقريب رسيد، بر آن تقريظ زدند. شيعيان با ستم ها و مهجوريت ها و محكوميت هایی كه بر آنها روا شد، نتوانستند افكار اهل بيت {عليهم‌السلام} را به طور شايسته به ديگران عرضه كنند. اهل بيت {عليهم‌السلام} نيز با تعبيرهای مختلف به اين مظلوميت ها اشاره كرده اند: 《ما منّا إلاّ مقتول أو مسموم》 از اين رو شيعه گرچه ممكن است در فقه و اصول ترقّی كرده باشد؛ اما در تفسير چندان درخششی نداشته است؛ مثلاً در تفسير مجمع البيان كه از مهم ترين تفاسير شيعه است، مطالب تازه، كمتر يافت می شود و تقريباً تنظيم مطالب تبيان شيخ طوسی است. متأسفانه در برخی كتاب های تفسيری اهل سنّت مانند تفسير آلوسی نيز به اين ضعف اشاره شده است. پس از سپری شدن قرن ها مرحوم فيض كاشانی تفسير صافی را به نگارش در آورد؛ ولی آن هم مختصر بود و برای ارائه آرای اماميه كفايت نمی كرد. برخی نيز تفسيرهای مقطعی و چند سوره ای عرضه كردند كه چندان ثمربخش نبود. بنابراين در طی حدود ۴۰۰ سال كسی نتوانست خلأ بحث تفسير را در مكتب تشيّع بر طرف سازد تا اينكه تفسير قيّم الميزان به قلم استاد علاّمه طباطبایی {قدس‌سرّه} به حوزه های علمی و فرهنگی عرضه شد. ارائه اين تفسير، بسياری از تلقّی ها را از بين برد و افرادی كه پيش از آن، عظمت علمی شيعه را در بُعد تفسير نمی پذيرفتند، در انزوا قرار گرفتند و از آن پس با وجود چنين تفسيری كسی نمی تواند ادّعا كند كه شيعه سخنی برای گفتن ندارد. 📚 شمس الوحی تبریزی، ص ۱۵۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احضار و مجازات🔹 ✍ امام خمینی اخیراً گزارش‌هایی می‌رسد که افراد غیر مسئول، و احتمالاً از گروه‌های منحرف، و گاهی مقامات مسئول بر خلاف مقررات اسلامی و قانونی متعرض اموال و املاک محترمِ مردم می‌شوند و به طور سر خود به تقسیم املاک و مصادرۀ اموال اشخاص می‌پردازند؛ و گاهی به منازل اشخاص بدون مجوز شرعی و قانونی وارد و آنان را جلب می‌نمایند؛ و اگر شخص مورد نظر نباشد، بستگان و زن و فرزند او را جلب می‌کنند؛ و گاهی به بهانه‌هایی هتک آبرو و حیثیت اشخاص را می‌نمایند؛ و با این اعمال غیر شرعی هتک جمهوری اسلامی و مقامات قضایی را می‌برند. مقرر فرمایید سازمان بازرسی کل کشور با سرعت عمل رسیدگی کرده به مقامات قضایی گزارش دهند و اگر شکایاتی به دادستانی ها رسید، با سرعت رسیدگی نمایند؛ و اشخاص یا گروه هایی که مرتکب این نحو اعمال غیر شرعی و غیرقانونی می‌شوند احضار و پس از اثبات جرم به مجازات برسند. و لازم است اینجانب را از مسائل مذکور مطلع نمایید. 📚 پیام به شورایعالی قضایی و دادستان انقلاب اسلامی، ۱۳۶۰/۹/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ادب اسلامی🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹هیچ کس حق ندارد🔹 ✍ امام خمینی هیچ کس حق ندارد کسی را بدون حکم قاضی که از روی موازین شرعیه باید باشد توقیف کند یا احضار نماید، هر چند مدت توقیف کم باشد. توقیف یا احضار به عنف، جرم است و موجب تعزیر شرعی است. هیچ کس حق ندارد در مالِ کسی چه منقول و چه غیرمنقول، و در مورد حق کسی دخل و تصرف کند یا توقیف و مصادره نماید مگر به حکم حاکم شرع، آن هم پس از بررسی دقیق و ثبوت حکم از نظر شرعی. هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسی را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید، و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیرانسانی ـ اسلامی مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند، و یا برای کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده و لو برای یک نفر فاش کند. تمام اینها جرم و گناه است و بعضی از آنها چون اشاعۀ فحشا و گناهان از کبایر بسیار بزرگ است، و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و بعضی از آنها موجب حد شرعی می‌باشد. 📚 فرمان هشت ماده‌ای دربارۀ حقوق مردم، قانون، قوۀ قضاییه، ۱۳۶۱/۹/۲۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ولایت مطلقه فقیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی بعضی ها خیال می کنند که این ولایت مطلقه‌ی فقیه که در قانون اساسی آمده، معنایش این است که رهبری مطلق‌العنان است و هر کار که دلش بخواهد، می تواند بکند! معنای ولایت مطلقه این نیست. رهبری بایستی مو به‌ مو قوانین را اجرا کند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردی اگر مسؤولان و دست‌اندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است مو به‌ مو عمل کنند، دچار مشکل می شوند. قانون بشری همین‌ طور است. قانون اساسی راه چاره‌ای را باز کرده و گفته آن‌جایی که مسؤولان امور در اجرای فلان قانون مالیاتی یا سیاست خارجی، بازرگانی، صنعتی و دانشگاهی دچار مضیقه می شوند و هیچ‌ کار نمی توانند بکنند - مجلس هم این‌طور نیست که امروز شما چیزی را ببرید و فردا تصویب کنند و به شما جواب دهند - رهبری مرجع است. زمان امام هم همین‌ طور بود. بنده خودم آن‌ وقت رئیس جمهور بودم و جایی که مضیقه‌هایی داشتیم، به امام نامه می نوشتیم و ایشان اجازه می دادند. بعد از امام، دولت قبلی و دولت فعلی گاهی راجع به مسائل گوناگون نامه می نویسند که در این‌جا مضیقه وجود دارد، شما اجازه بدهید که این بخش از قانون نقض شود. رهبری بررسی و دقّت می کند و اگر احساس کرد که بناگزیر باید این‌ کار را بکند، آن را انجام می دهد. جاهایی هم که به‌ صورت معضل مهمّ کشوری است، به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شود. این معنای ولایت مطلقه است، والّا رهبر، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان، همه در مقابل قانون تسلیمند و باید تسلیم باشند. 📚 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین، ۱۳۸۲/۹/۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دروغ است🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‌ گوید: چرا مؤمنین و مؤمنات به خودشان گمان خوب نبردند؟ اولًا زن و مرد را با هم ذکر می‌ کند، یعنی زن و مرد ندارد، و ثانیاً کلمه ایمان را دخالت می‌ دهد؛ می‌ خواهد بگوید ایمان ملاک وحدت و اتحاد است، مؤمنان از آن جهت که مؤمن ‏‌اند نفس واحد هستند، یعنی ملاک وحدت و اتحاد را هم بیان می‌کند. در واقع می‌ خواهد بگوید: ای مردان مؤمن و ای زنان مؤمن، آیا اگر به شما چنین تهمتی زده بودند حاضر بودید تهمتی را که به خودتان زده ‌اند بازگو کنید؛ هر جا بنشینید بگویید به من چنین تهمتی زده‌ اند و درباره من چنین حرفی می‌ ‏زنند؟ هیچ وقت درباره خودتان چنین سخنی می‌ گفتید؟ چطور اگر درباره شما حرفی بزنند خودتان می‌ فهمید که باید سکوت کنید و حرف بدی را که مردم برای شما جعل کرده‌ اند دیگر خودتان اشاعه نمی‌ دهید و می‌ فهمید که باید آن را دفن کنید، پس چرا وقتی که درباره برادران و خواهران مؤمن خودتان حرفی را می ‏‌شنوید، همان کاری را که درباره خودتان می‌ کنید درباره آنها نمی‌ کنید؟ 《لَوْلا اذْ سَمِعْتُموهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِانْفُسِهِمْ خَیراً وَ قالوا هذا افْک مُبینٌ‏》 آن وقتی که شنیدید، چرا مؤمنین گمان خوب درباره خودشان نبردند؟ چرا وقتی که شنیدند همان جا نگفتند این یک دروغ بزرگی است که جعل شده؟ پیغمبر اکرم یک ماه یا بیشتر سکوت کرد. مسلمانان غافل به جای این که روز اول بگویند هذا افْک مُبینٌ‏ این یک دروغ واضحی است که جعل شده است، مرتب بازگو کردند و گفتند شنیدیم و آن را نُقل مجلس خودشان کردند. قرآن می‌گوید: شما روز اول باید می‌ گفتید هذا افْک مُبینٌ‏. پس بعد از این‏ آگاه باشید، این افک ها که در میان شما جعل می‌شود فوراً بگویید هذا افْک مُبینٌ‏. 《لَوْلا جاؤا عَلَیهِ بِارْبَعةِ شُهَداءَ فَاذْ لَمْ یأْتوا بِالشُّهَداءِ فَاولئِک عِنْدَ اللهِ هُمُ الْکاذِبونَ‏》 شما در کارتان قانون و حساب دارید، اسلام برای شما وظیفه معین کرده؛ شرعاً وظیفه دارید که هر تهمتی نسبت به یک مسلمان شنیدید مادام که بینه شرعی اقامه نشده است بگویید دروغ است، در نزد خدا دروغ است. مقصود از جمله در نزد خدا دروغ است این است که در قانون الهی دروغ است. 📚 آشنایی با قرآن، جلد ۴، ص ۴۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان سازی مشکل است🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی ماكسـيم گوركى مى گويد: روزى لنين مرا به نهار دعوت كرده بود. گفت: شـما را با ماهى دودى ضيافت خواهم كرد - ماهى دودى در اقتصـاد آن روز شوروى خوراكى اشرافى محسوب مى شـده اسـت - از حـاجى ترخـان فرستاده اند. سپس چينى در پيشانى سقراطى افكند و چشمان خود را به سـويى متوجـه سـاخت و چنـين افـزود: گـويى بـراى اربـاب خـود مى فرستند! چكار كنم كه اين عادت را ترك كننـد؟ اگـر امتنـاع كـنم و نپذيرم به ايشـان بر مـى خـورد. از طـرف ديگـر، همـه در گرداگردمـان گرسنه اند. نوبت ماهى دودى خوردن به مـن نمـى رسـد. از ايـن چـه مى فهميد؟ عوض كردن خلقيات و آداب و افكار يـك قـوم، كـار يـك روز و دو روز و يك سـال و دو سـال و پـنج سـال نيسـت، حتـى در نهضت هاى انقلابى. قانون خدا اين بوده كه پيغمبر بزرگوار اسلام با تأييد الهى و با اتكاى به وحى الهى، امـا بـر طبـق سـنت هاى موجـود، جامعـه مسلمان ها را بسازد. قرار نبوده پيغمبر معجزه كند و مردم را مثل كيمياگر يك باره عوض بكند. قرآن هم همين را مى گويد. قرار بود مردم بر طبـق همين اصول متعارف به دست پيغمبر عوض شوند. اما مگر اين كار در يك روز و دو روز انجام مى شود؟ مگر خم رنگرزى است كه پارچه اى را در آن بگذارند و بعد در بياورند و رنگ ديگر گرفته باشد! آدم سـازى كار مشكلى است! آدم سازى فردى مشكل است؛ جامعه سـازى صـدها برابر مشكل تر از آن است، حتى در يك نهضت انقلابى. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۸۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کشتار وونددنی🔹 سرخ پوستان ساکنان اصلی سرزمین‌های وسیع و پر برکت ایالات متحده بودند که با ورود بیگانگان زندگی خود را از دست دادند. تاریخ ایالات متحده در قرن نوزدهم، در درجه اول تاریخ قتل عام سرخ پوستان است. از ۱۸۰۰ تا ۱۸۳۵، تمام قبیله های سرخ پوست به آن سوی می سی سی پی تبعید شدند و کار انتقال و استقرار آنان در شرایطی صورت گرفت که فقط تبعیدهای هیتلری می تواند یادآور آنها باشد. پس از ۱۸۴۰ و احداث راه های آهن، سرخ پوستان آخرین سرزمین‌های خود را نیز از دست دادند و در اردوگاه ها جای گرفتند. بوفالوها که غذا، لباس و مسکن آنها را تامین می کردند، گله گله کشته شدند و مقاوت مسلحانه سرخ پوستان با کشتار وونددنی در ۱۸۹۰ به پایان رسید. 📚 جنایات غرب، مهدی سعیدی، ص ۶۷۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مدعیان اسلام🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin