🔹صورت و محتوا🔹
📣 امام خمینی
تا حالا جمهوری اسلامی جز یک الفاظی بیشتر نبوده. البته کارهایی کردهاند اما آنی که ما میخواهیم تا حالا نشده است. یک رأیی دادیم به جمهوری اسلامی. آن رژیم رفت و یک رژیم دیگری است، لکن باید همه چیز اسلامی بشود. آن روزی ما به آخر مقصد رسیدیم که همه چیزمان اسلامی باشد. بازار یک بازار اسلامی باشد. بازاری که یک متاعی را یک تومان میخرد و سی تومان به این فقرا و ضعفا میدهد، این بازار اسلامی نیست. بازاری که قاچاق وارد میکند و به قیمت های گزاف میدهد و اقتصاد اسلام را میخواهد به هم بزند، این اسلامی نیست؛ این بازارْ اسلامی نیست. اینها باید اسلامی بشود؛ خودشان اسلامیاش کنند. بازاری که به فکر ضعفا و فقرا نباشد، بازاری که پهلویش ضعیف باشد و به فکر نباشد، این بازارْ اسلامی نیست. ملتی که اینجا قصرهای روی هم روی هم درست کنند، و آنجا زاغه نشین ها باشند. شما همه زاغه نشین را دیدید چه طورند؛ لابد شماها دیدید، من هم صورتش را دیدم. یک مملکتی که زاغه نشین ها آن طور باشند و مردم به فکر اینها نباشد، این مملکتْ، مملکت اسلامی نیست. این صورت است، محتوا ندارد.
📚 بیانات در دیدار هیأت قائمیۀ تهران، ۱۳۵۸/۳/۸
#امام_خمینی
#تبعیض
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹آقا شیخ دنده عقب🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را در میان گذاشته بودم و میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد. همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا کار دیگر مثلاً چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم.
📚 ده گفتار، ص ۲۶۹
#شهید_مطهری
#روحانیت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔷️ درد علی
🔻 دکتر علی شریعتی
◾️دردِ علی دو گونه است
◽️یک درد، دردی است که از زخم شمشیرِ ابن مُلْجم در فَرق سرش احساس میکند
◽️و دردِ دیگر دردی است که او را تنها در نیمه شبهای خاموش به دل نخلستانهای اطراف مدینه کشانده و به ناله در آورده است
◽️ما تنها بر دردی می گرییم که از شمشیرِ ابن مُلْجم در فرقش احساس می کند
◽️اما، این دردِ علی نیست
◽️دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است
◽️تنهایی است
◽️که ما آن را نمی شناسیم!
◽️باید این درد را بشناسیم
◽️نه آن درد را
◽️که علی دردِ شمشیر را احساس نمی کند
◽️و ما دردِ علی را احساس نمیکنیم!
📚 علی تنهاست.
#دکتر_علی_شریعتی
#امام_علی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹شیعه🔹
✍ علامه طباطبایی
نبايد شيعه را در اسلام، اقليتى فرض كرد كه با اكثريتى كه در مقابل خود داشته در اصول و مبادى دين مقدس اسلام كه محتويات كتاب {قرآن كريم} و سنت قطعيه بوده باشد، اختلاف نظر داشته و پارهاى از آنها را نمىپذيرفتهاند، لذا با اكثريت به مقام مخاصمه و مشاجره درآمده و مذهب نوبنيادى تأسيس نموده است.
و يا به عللى سياسى يا تعصبات قومى يا ملى يا انتقامهاى دينى، دستخوشِ اميال ديگران و بازيچه دست بيگانگان قرار گرفته و در نتيجه، گروه قابل توجهى را از جماعت مسلمين جدا كرده و وحدت اسلامى را به هم زده و اختلاف كلمه به وجود آورده است. بلكه شيعه طايفهاى است از مسلمين كه به واسطه مخالفتهايى كه از اكثريت نسبت به مُسلمات كتاب و سنت مشاهده كرده، در مقام اعتراض و انتقاد بر آمده و به ملازمت مسلمات كتاب و سنت برخاسته و دعوت كرده است. و البته طايفهاى را كه در راه چنين منظور مقدسى در طول تاريخ و قرنهاى متمادى، هر بلا و مصيبت و هر آزار و شكنجه قابل تصور را از دست مخالفين خود كشيده است. نبايد مخالف اصول مسلمه ديانت و هدم كننده سنت و جماعت مسلمين ناميد.
📚 شیعه، ترجمه استاد سید هادی خسروشاهی، ص ۸
#علامه_طباطبایی
#استاد_سید_هادی_خسروشاهی
#شیعه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مصیبت بزرگ علی🔹
📣 امام موسی صدر
#امام_موسی_صدر
#امام_علی
#ویدئو
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹انقلابی نماهای افراطی🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
دشمنان دین، که امیرالمؤمنین قبل از زمان خلافت و در زمان خلافتش، دست از آنها بر نداشت، مگر قدرت نداشتند!؟ قدرت های سیاسی داشتند، قدرت های نظامی داشتند. بعضی، قدرت های مردمی داشتند، نفوذ داشتند، ادّعای معنویت می کردند، مقدّس مآب بودند. بعضی مثل خوارج شبیه یک عدّه از انقلابی نماهای افراطی ما بودند که هیچ کس را هم قبول نداشتند. فقط خودشان را قبول داشتند و طرفدار دین می دانستند؛ هیچ کس دیگر را هم قبول نداشتند. مثل کسانی که اوّل انقلاب، امام را هم به انقلابیگری قبول نداشتند. امیرالمؤمنین، با اینها روبهرو شد؛ تار و مارشان کرد و فرمود: اگر من با اینها در نمی افتادم، هیچ کس جرأت نمی کرد با اینها در بیفتد.
📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ۱۳۷۲/۱۰/۶
#رهبر_انقلاب
#خوارج
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مملکت اسلامی را طاغوتی نکنید🔹
📣 امام خمینی
اینها خیال نکنند که ما رئیس حکومت هستیم، و ما رأس هستیم و ما وزیر هستیم و ما نخست وزیر هستیم و ما رئیسجمهور هستیم و ما باید هر کاری دلمان بخواهد بکنیم. نه، مملکت اسلامی است، نه طاغوتی. مملکت اسلامی را به طاغوت نکشید. من خوف این را دارم که ـ خدای نخواسته ـ اگر این امور زیاد انباشته بشود، یک وقت همان مسائلی پیش بیاید که مردم با طاغوت عمل کردند. طاغوت برای خاطر اینکه پسر کی بود و نوۀ کی بود که نبود؛ برای اعمالش بود. اگر اعمال ما هم یک اعمال طاغوتی باشد، برای خود باشد، نه برای ملت، دعوا بکنیم سر خودمان، نه برای مصالح ملت، این همان طاغوت است. منتها به یک صورت دیگری درآمده، اما طاغوت است. طاغوت هم مراتب دارد. یک طاغوت مثل رضاخان و محمدرضا خانمان و یک طاغوت هم مثل کارتر و امثال آنهاست. یک طاغوت هم مثل ماهاست. همه از جند ابلیس میشویم. شما فکر این ملت، فکر این زاغهنشینها، فکر این مردمی که همه چیزشان را دادند و شما را به مسند نشاندند، فکر آنها را بکنید. شب وقتی خلوت میکنید، فکر بکنید که من امروز که کار کردم برای خودم کردم یا برای مردم. امروز که صحبت میکنم برای خودم صحبت میکنم یا برای مصالح کشور.
📚 بیانات در دیدار نخست وزیر و تعدادی از وزرا، ۱۳۵۹/۶/۲۰
#امام_خمینی
#اختلاف
#خدمتگزاری
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف ممدوح و اختلاف مذموم🔹
✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
میتوان اختلاف ممدوح و مذموم را به اختلاف علمای فنون که تابع و پیرو یک منطق و اصول معین هستند و همه آن اصول و مبانی را محترم میشمارند و در عین حال با یکدیگر اختلاف و رد و ایراد دارند {فان حیاة العلم بالنقد و الرد} مثال زد و این اختلاف موجب پیشرفت علم است، زیرا هر کسی گوشهای را گرفته و دیگری نقص کار او را اصلاح میکند، و حتی یک مسلمان و کافر و یک آمریکایی و روسی ناچارند در عین اختلاف سلیقه و مسلک از یک منطق معین پیروی کنند و آن منطق واحد علمی، آنها را با همه اختلاف مسلکی و مرامی در یک جاده انداخته. در اسلام مثلًا حکمای اسلامی با گروهی از غیر مسلمان های صدر اول همکاری و همفکری کردهاند و اما اصحاب جدل و کسانی که دلیلشان تعصباتشان است و فقط آنچه در سینههای آنها به شکل عصبیتْ سفت و محکم شده میبینند و به تعبیر قرآن «کلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیهِمْ فَرِحُونَ» اینها چون در یک جاده اصلی و یک صراط مستقیم و یک شاهراه حرکت نمیکنند، از اختلاف اینها بدبختی و نزاع و تأخر و شقاوت بر میخیزد. آیات قرآن هر جا اختلاف را نهی میکند و تقبیح میکند همان اختلاف اهل ادیان یعنی اهل تعصبات است که از جاده عقل و فطرت منحرفاند.
📚 یادداشت های استاد مطهری، ج ۱۴، ص ۱۹۶
#شهید_مطهری
#اختلاف_نظر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹روح زندگی🔹
📢 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
#شهید_مطهری
#روح_زندگی
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹 دوستی حقیقی
🔻دکتر علی شریعتی
◾️خدایا بر محمد و آل محمد رحمت فرست
◽️و شدت کینهی کینهتوزان را در بارهی من به محبت
◽️و حسد متعدّیان را به مودت
◽️و بدگمانی اهل صلاح را به اعتماد
◽️و دشمنی نزدیکان را به دوستی
◽️و بدرفتاری خویشان را به نیکویی
◽️و بیاعتنایی اقربا را به نصرت
◽️و دوستی مجامله کاران را به دوستی حقیقی
◽️و اهانت مصاحبان را به حسن عشرت
◽️و تلخی ترس از ستمکاران را به شیرینی امنیت مبدّل ساز.
📚 نیایش، ترجمه دعای بیستم صحیفه سجادیه
#دکتر_علی_شریعتی
#نیایش
#صحیفه_سجادیه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹
✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی
من عمیقا متأسفم که برخی میان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب «هرزهگوئی و کفرگوئی»، طریق سومی نمیشناسند و گمان میکنند که برای پرهیز از هر یک از این دو، باید به دام دیگری افتاد. حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بیمهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچ چیز دیگری، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود تا همه اندیشهها در همه حوزهها فعال و برانگیخته گردند و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت ایشان (علیهم السلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشهوران گردد. به ویژه که فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی همواره در مصاف با معضلات جدید و نیز در چالش با مکاتب و تمدن های دیگر، شکفته است و پاسخ به شبهه نیز بدون شناخت شبهه، ناممکن است.
📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶
#رهبر_انقلاب
#آزادی_اندیشه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین