eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹چراغ تابان🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی {علّامه طباطبائى‌} كه رضوان خدا بر او باد، براى مخلِصين از شاگردان و اراداتمندان خود ملجأ و پناهى بود كه در حوادث روزگار بدو روى مى‌آوردند؛ و او چون چراغ تابان روشنگر راه و مبيّن خطرات و مفرّق حقّ از باطل بود، و در كشف مسائل علميّه و رفع مجهولات، دستگير و راهنما بود. اين حقير نه تنها در همان ايّامى كه در قم مشغول تحصيل بودم از كانون‌ فيض و علمش بهرمند مى‌شدم، و تا سر حدّی كه خود را بنده و خانه زاد مى‌دانستم؛ بلكه پس از تشرّف به نجف اشرف نيز پيوسته باب مراسلات مفتوح بود و نامه‌هاى جذّاب، روشنگر راه بود. و پس از مراجعت از نجف تا به حال وقتى نشد كه خود را بى نياز از تعليم و محضر پر فيضش ببينم. در هر مجلسى كه خدمتشان مى‌رسيدم آنقدر افاضه رحمت و علم و دانش بود، و آنقدر سرشار از حال و وجد و سرور و توحيد بود كه از شدّت حقارت در خود احساس شرمندگى می نمودم و معمولًا هر دو هفته يك بار به قم شرفياب مى‌شدم؛ و ساعات زيارت و ملاقات با ايشان براى من بسيار ارزنده بود. درست به خاطر دارم شبى در طهران كه به كتاب سير و سلوك‌ منتسب به مرحوم آیت الله بحرالعلوم نجفى‌ أعلى اللهُ تعالى شرح مى‌نوشتم، دچار اشكالى شدم؛ هر چه فكر كردم مسأله حلّ نشد. و تلفن خود كار در شهرهاى ايران هنوز دائر نشده بود، لذا شبانه براى اين مهمّ عازم قم شدم. قريب نيمه شب بود كه وارد به قم شدم و در مهمانخانه بُلوار شب را به صبح آوردم. صبحگاه پس از تشرّف به حرم مطهّر و زيارت قبر حضرت معصومه سلام الله عليها، به خدمت‌ استاد رسيدم و تا قريب ظهر از محضر پر بركتشان بهرمند شدم؛ و نه تنها آن مسأله بلكه بسيارى از مسائل ديگر را حلّ كردند و جواب دادند. 📚 مهر تابان، ص ۱۰۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دل بخواهی نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری داستان معروفی است: می‏ گویند مردم دهی مبتلا به خارش بدن بودند. طبیبی اتفاقاً آمد از آن ده عبور کند، بیماری اینها را شناخت و دوای این بیماری را می‏ دانست. ولی اینها به این بیماری عادت کرده و انس گرفته بودند، و خو گرفته بودند که دائماً بدن خودشان را خارش بدهند. طبیب گفت: من حاضرم شما را معالجه کنم. به خیال اینکه همه، پیشنهاد او را می‏ پذیرند. داد و فریاد مردم بلند شد که بلند شو از اینجا برو! تو از جان ما چه می‏ خواهی؟! ولی طبیب می‏ دانست که اینها مریض هستند، و به تدریج با لطایفی ابتدا توانست یک نفر را بفریبد و او را معالجه کند. بعد که آن شخص معالجه شد دید حالا چه حالت خوبی دارد! این چه کاری بود که دائماً داشت زیر بغل یا سینه و یا پایش را می‏ خاراند. به همین ترتیب افراد دیگری را نیز معالجه کرد تا یک نیرویی پیدا کرد. وقتی که نیرو پیدا کرد همه را مجبور به معالجه کرد. حالا آیا می‏ شود گفت که این طبیب کار بدی کرد و مردم دلشان آن‏طور می‏ خواست؟! دل بخواهی که ملاک نشد! ممکن است انسانی از روی جهالت دلش بخواهد مریض بشود. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۲۱۸ - ۲۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹از خدا پروا کنید🔹 ▫️خداوند عزوجل 《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ》 ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ {ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ} ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍی ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺷﻤنی ﺑﺎ ﮔﺮﻭهی ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ؛ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭی ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. 📚 قرآن کریم، سوره المائده، آیه ۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹افشای اسرار مردم🔹 ✍ آیت‌الله‌ سید احمد شبیری زنجانی أبوبَرْزه گفت: حضرت رسول با ما نماز خواند و بعد تند برگشت و دست خود را به در مسجد نهاد و بعد به آواز بلندش ندا کرد که ای جماعتی که ایمان با زبان آورده و به دلش ایمان خالص نرسیده! عورات مؤمنین را تتبّع نکنید؛ {یعنی اسراری را که پنهان دارند، جستجو از آن‌ها نکنید} چون هر کسی که عورات مؤمنین را تتبّع کند، خداوند نیز عورت {لغزش و زشتی رفتار} او را تتبّع می‌کند و هر کسی که خدا، عورتش را تتبّع کند، رسوایش می‌کند، ولو در توی خانه‌اش باشد. مراد از عورات در حدیث شریف، امور پنهانی و اسرار نهانی است که نمی‌خواهند مردم به آن‌ها اطّلاع یابند. خداوند هم ستّار العیوب و سِرّپوش است. رأفتش اقتضا کرده که به پیغمبر امر فرموده که نهی از جستجو کردنِ اسرار نماید. این است که شدیداً نهی فرمود. و در حدیث دیگر فرمود که «هر کس کار زشتی را بشنود و آن را افشاء و پراکنده کند، او مثل همان کسی است که آن کار زشت را مرتکب شده باشد. و در حدیث دیگر، از حضرت رسول روایت شده که فرمود: در مدینه، طایفه‌ای بودند که دارای عیوب بودند. چون از عیوب مردم ساکت شدند، خداوند نیز مردم را از عیوب آنها ساکت گردانید تا اینکه مُردند، در حالتی که نزد مردم عیوب‌دار نبودند و - به عکس این- در مدینه طایفه‌ای بودند که دارای عیوب نبودند. چون از عیوب مردم سخن گفتند، خداوند عیوبی از آنها اظهار کرد که همیشه با آن معروف بودند، تا اینکه مُردند. پس اگر کسی عیب تو را جستجو کرده، پیش مردم فاش کند، چه‌قدر تو از او بدت می‌آید و تنفّر از او می‌کنی! اکنون تو نیز اگر سرّ کسی را فاش و عیب او را آشکار کنی، از خودت هم بدت آید. پس، پیرامون این کار برنگرد تا خداوند نیز پرده از روی کار تو برندارد. خداوند ما را از فضاحت و رسوایی دنیا و آخرت حفظ کند. 📚 أربعینیات، ص ۳۰۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عابد و نان گبری🔹 ✍ شیخ بهایی ◽️عابدی، در کوه لبنان بُد مقیم ◾️در بُن غاری، چو اصحاب الرقیم ◽️روی دل، از غیر حق بر تافته ◾️گنج عزت را ز عزلت یافته ◽️روزها، می‌بود مشغول صیام ◾️قرص نانی، می‌رسیدش وقت شام ◽️نصف آن شامش بدی، نصفی سحور ◾️وز قناعت، داشت در دل صد سرور ◽️بر همین منوال، حالش می‌گذشت ◾️نامدی زان کوه، هرگز سوی دشت ◽️از قضا، یک شب نیامد آن رغیف ◾️شد ز جوع، آن پارسا زار و نحیف ◽️کرد مغرب را ادا، وآنگه عشاء ◾️دل پر از وسواس، در فکر عشاء ◽️بس که بود از بهر قوتش اضطراب ◾️نه عبادت کرد عابد، شب، نه خواب ◽️صبح چون شد، زان مقام دلپذیر ◾️بهر قوتی آمد آن عابد به زیر ◽️بود یک قریه، به قرب آن جبل ◾️اهل آن قریه، همه گبر و دغل ◽️عابد آمد بر در گبری ستاد ◾️گبر او را یک دو نان جو بداد ◽️بستد آن نان را و شکر او بگفت ◾️وز وصول طعمه‌اش، خاطر شکفت ◽️کرد آهنگ مقام خود دلیر ◾️تا کند افطار زان خبز شعیر ◽️در سرای گبر بد گرگین سگی ◾️مانده از جوع، استخوانی و رگی ◽️پیش او، گر خط پرگاری کشی ◾️شکل نان بیند، بمیرد از خوشی ◽️بر زبان گر بگذرد لفظ خبر ◾️خبز پندار، رود هوشش ز سر ◽️کلب، در دنبال عابد بو گرفت ◾️آمدش دنبال و رخت او گرفت ◽️زان دو نان، عابد یکی پیشش فکند ◾️پس روان شد، تا نیابد زو گزند ◽️سگ بخورد آن نان، وز پی آمدش ◾️تا مگر، بار دگر آزاردش ◽️عابد آن نان دگر، دادش روان ◾️تا که از آزار او یابد امان ◽️کلب خورد آن نان و از دنبال مرد ◾️شد روان و روی خود واپس نکرد ◽️همچو سایه، در پی او می‌دوید ◾️عف عفی می‌کرد و رختش می‌درید ◽️گفت عابد چون بدید آن ماجرا ◾️من سگی چون تو ندیدم، بی‌حیا ◽️صاحبت، غیر دو نان جو نداد ◾️وان دو نان، خود بستدی، ای کج نهاد ◽️دیگرم، از پی دویدن بهر چیست؟ ◾️وین همه، رختم دریدن بهر چیست؟ ◽️سگ، به نطق آمد که: ای صاحب کمال ◾️بی‌حیا، من نیستم، چشمت بمال ◽️هست، از وقتی که بودم من صغیر ◾️مسکنم، ویرانهٔ این گبر پیر ◽️گوسفندش را شبانی می‌کنم ◾️خانه‌اش را پاسبانی می‌کنم ◽️گاه گاهی، نیم نانم می‌دهد ◾️گاه، مشتی استخوانم می‌دهد ◽️گاه، غافل گردد از اطعام من ◾️وز تغافل، تلخ گردد کام من ◽️بگذرد بسیار، بر من صبح و شام ◾️لا اری خبزا ولا القی الطعام ◽️هفته هفته، بگذرد کاین ناتوان ◾️نی ز نان یابد نشان، نی ز استخوان ◽️گاه هم باشد، که پیر پر محن ◾️نان نیابد بهر خود، چه جای من ◽️چون که بر درگاه او پرورده‌ام ◾️رو به درگاه دگر، ناورده‌ام ◽️هست کارم، بر در این پیر گبر ◾️گاه شکر نعمت او، گاه صبر ◽️تا قمار عشق با او باختم ◾️جز در او، من دری نشناختم ◽️گه به چوبم می‌زند، گه سنگ ها ◾️از در او، من نمی‌گردم جدا ◽️چون که نامد یک شبی نانت به دست ◾️در بنای صبر تو آمد شکست ◽️از در رزاق رو بر تافتی ◾️بر در گبری روان بشتافتی ◽️بهر نانی، دوست را بگذاشتی ◾️کرده‌ای با دشمن او آشتی ◽️خود بده انصاف، ای مرد گزین! ◾️بی‌حیاتر کیست؟ من یا تو؟ ببین ◽️مرد عابد، زین سخن، مدهوش شد ◾️دست را بر سر زد و از هوش شد ◽️ای سگ نفس بهائی، یاد گیر! ◾️این قناعت، از سگ آن گبر پیر 📚 نان و حلوا ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روح های انقلابی 🔻دکتر علی شریعتی ◽️هیچگاه جامعه شیعه ◽️و حوزه روحانیت شیعه ◽️از تکان و از جنبش ◽️و از حرکت های انقلابی خالی نبوده است ◽️اما نه به عنوان یک جریان عمیق و دامنه‌داری که ◽️در مسیر حرکت فکری متن حوزه باشد ◽️بلکه به عنوان قیام، اعتراض ◽️و ظهور روح های انقلابی ◽️و شخصیت های پارسا، آگاه و دلیری که ◽️به خاطر وفادار ماندن به ارزش های انسانی ◽️و پاسداری از حرمت و عزت اسلام و مسلمین ◽️گاه‌ به‌ گاه در برابر استبداد، فساد ◽️و توطئه‌های استعماری قیام می‌کرده‌اند ◽️و از اینگونه است ◽️قیام‌هایی که از زمان میرزای شیرازی ◽️تا اکنون، آیت‌الله خمینی ◽️شاهد آن بوده‌ایم. 📚 تولد دوباره اسلام در نگاهی سریع بر فراز یک قرن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تنگ نظری خوارج🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از مشخصات و ممیزات خوارج تنگ نظری و کوته بینی آنها بود که همه را بی‌دین و لامذهب می‌خواندند. علی علیه این کوته نظری آنان استدلال کرد که این چه فکر غلطی است که دنبال می‌کنید؟ فرمود: پیغمبر، جانی را سیاست می‌کرد و سپس بر جنازه او نماز می‌خواند و حال آنکه اگر ارتکاب کبیره موجب کفر بود، پیغمبر بر جنازه آنها نماز نمی‌خواند زیرا بر جنازه کافر نماز خواندن جایز نیست و قرآن از آن نهی کرده است‌. شرابخوار را حد زد و دست دزد را برید و زناکار غیرمحصن را تازیانه زد و بعد همه را در جرگه مسلمان ها راه داد و سهمشان را از بیت المال قطع نکرد و آنها با مسلمانان دیگر ازدواج کردند. پیغمبر مجازات اسلامی را در حقشان جاری کرد اما اسمشان را از اسامی مسلمان ها بیرون نبرد. فرمود: فرض کنید من خطا کردم و در اثر آن کافر گشتم؛ دیگر چرا تمام جامعه اسلامی را تکفیر می‌کنید؟ مگر گمراهی و ضلال کسی موجب می‌گردد که دیگران نیز در گمراهی و خطا باشند و مورد مؤاخذه قرار گیرند؟! چرا شمشیرهایتان را بر دوش گذارده و بی گناه و گناهکار - به نظر خودتان - هر دو را از دم شمشیر می‌گذرانید. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۴۱ - ۱۴۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخابات، مسئله اسلام است🔹 📣 امام خمینی از مسائلی که ما در پیش داریم، الآن قضیۀ انتخابات رئیس جمهور است. من کار ندارم کی رئیس جمهور می‌شود، به من مربوط نیست، من خودم یک رأی دارم به هر که دلم می‌خواهد می‌دهم، شما هم همین طور. اما اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید که بگویید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم، باید مشارکت کنید. اگر ـ خدای نخواسته ـ از عدم مشارکت شما یک لطمه‌ای بر جمهوری اسلامی وارد بشود، بدانید که آحاد ما، که این خلاف را کرده باشیم ـ خدای نخواسته ـ مسئول هستیم؛ مسئول پیش خدا هستیم. مسئله، مسئلۀ ریاست جمهور نیست؛ مسئله، مسئلۀ اسلام است؛ مسئله، مسئلۀ قواعد اسلام است؛ مسئله، مسئلۀ حیثیت اسلام است و مسئله‌ای است که باید ما همه به آن اهمیت بدهیم و بیشتر از هر وقت و بیشتر از هر سال و هر دوره باید ان‌شاءاللّه‌، شرکت بکنیم و امیدوارم که همه شرکت بکنند. 📚 بیانات در دیدار ااعضای شورایعالی قضایی، کارکنان قوۀ قضاییه، وزیر امور خارجه و ...، ۱۳۶۴/۵/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸اولین انتخابات 🔻همه پرسی جمهوری اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۱/۱۰ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۲۰ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۱۰۸ نفر ◾️درصد مشارکت: ۹۸ درصد ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ارزش حفظ جمهوری اسلامی🔹 📣 امام خمینی امروز ما از روزهای قبل بیشتر احتیاج به همبستگی داریم. امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی می‌کنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست بدهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیف هایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر - ولو امام عصر باشد - اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. پیامبر اکرم آنهمه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آنهمه زحمات را متکفّل شدند و جانبازی‌ها را کردند؛ همه برای حفظ اسلام است. اسلام یک ودیعه الهی است پیش ملت ها که این ودیعه الهی برای تربیت خود افراد و برای خدمت به خود افراد هست و حفظ این بر همه کس واجب عینی است؛ یعنی، همه مکلف هستیم حفظ کنیم تا آن وقتی که یک عده‌ای قائم بشوند برای حفظ او، که آن وقت تکلیف از دیگران برداشته می‌شود. امروز ایجاد اختلاف؛ هر اختلافی باشد، و کارهایی که اختلاف‌انگیز است؛ هر کاری باشد و با هر اسمی باشد، این مضر به اسلام است و مضر به انقلاب است. 📚 بیانات در دیدار با مسئولان بنیاد شهید سراسر کشور، مجروحان و معلولان و ...، ۱۳۶۰/۸/۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸دومین انتخابات 🔻مجلس خبرگان قانون اساسی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۵/۱۲ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۰ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۳۲ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۱/۷۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کج اندیشی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آری اگر توده مردم جاهل و بی‌خبر باشند، منافقان از سنگر خود اسلام استفاده می‌نمایند. در ایران خودمان که مردم افتخار دوستی و ولایت اهل بیت اطهار را دارند، منافقان از نام مقدس اهل بیت و از سنگر مقدس «ولاء اهل البیت» سنگری علیه قرآن و اسلام و اهل البیت به نفع یهود غاصب می‌سازند و این، شنیع‌ترین اقسام ظلم به اسلام و قرآن و پیغمبر اکرم و اهل بیت آن بزرگوار است. رسول اکرم فرمود: 《انّی ما اخافُ عَلی‌ امَّتِی الْفَقْرَ وَ لکنْ اخافُ عَلَیهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ》 من از هجوم فقر و تنگدستی بر امت خودم بیمناک نیستم. آنچه از آن بر امتم بیمناکم کج اندیشی است. آنچه فقر فکری بر امتم وارد می‌کند، فقر اقتصادی وارد نمی‌کند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۵۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin