eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹بلند همت🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی حاتم طایی را گفتند: از تو بزرگ همت تر در جهان دیده‌ای یا شنیده‌ای؟ گفت: بلی! روزی چهل شتر قربان کرده بودم امرای عرب را، پس به گوشهٔ صحرایی به حاجتی برون رفته بودم، خارکنی را دیدم پشته فراهم آورده. گفتمش: به مهمانی حاتم چرا نروی که خلقی بر سماط او گرد آمده‌اند؟ گفت: ◽️هر که نان از عمل خویش خورد ◾️منت حاتم طایی نبرد من او را به همت و جوانمردی از خود برتر دیدم. 📚 گلستان سعدی   ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روش انتقاد🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی هر دولتی منتقدینی دارد، این دولت هم منتقدینی دارد، دولت های قبلی هم هرکدام انتقاد کنندگانی داشتند؛ تا اینجای قضیّه هیچ اشکالی ندارد. کسانی هستند که این روش را قبول ندارند، این رفتار را قبول ندارند، این حرف را قبول ندارند، این سیاست را قبول ندارند؛ اینها منتقدند و انتقاد می کنند، مانعی ندارد؛ امّا انتقادها باید در چهارچوب منطقی باشد. خود بنده هم به دولت های گوناگون انتقادهایی داشتم، این انتقادها را همواره هم تذکّر داده‌ام، در هیچ موردی از آنچه به نظر من عیب بوده و جای انتقاد بوده است، از تذکّر خودداری نکردم؛ منتها این تذکّرات را در وضع مناسب و در موقعیّت مناسب و با شکل مناسب دادیم؛ یا پیغام دادیم، یا حضوری گفتیم، یا اصرار کردیم. تذکّر‌ دادن هیچ اشکالی ندارد امّا این تذکّر بایستی جوری باشد که اعتماد عمومی را از کسانی‌ که مسئولند و مشغول کارند، سلب نکند؛ تذکّر دادن باید جوری باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی نشود، اهانت وجود نداشته باشد و روش های خشم‌آلود وجود نداشته باشد؛ همه با برادری اسلامی به مسئله‌ی ارتباطِ میان دولت و ملّت نگاه کنند و با آن شیوه ‌رفتار بکنند. 📚 بیانات در حرم مطهر رضوی، ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علامه طباطبایی و فرهنگ اسلامی🔹 📣 دکتر علی شریعتی  این آقای طباطبائی ... همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریائی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت - که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است - در درون او منعکس است. برای این‌که آن‌ها خالی از محتوای بومی و محتوای اصیل خودشان نشده و شخصیت‌زده نشده‌اند، ولی این متجدد تصدیق‌دار است که شخصیت‌زده شده. و می‌دیدم کسانی را که از همین مشرق‌زمین و از توی جامعه‌های اسلامی به اروپا می‌آمدند... علامه طباطبائی یکی از همین کسان - که من همیشه حس می‌کردم - است؛ یک مدرس بزرگ، یک فیلسوف و یک مرد متفکر بزرگ اسلامی است؛ در قم هم هست؛ یک آدم منفرد هم هست؛ دم و دستگاه و هیچی هم ندارد؛ این، در برابر شخصیت‌های بزرگی مثل «هانری کربن» یا استادان بزرگ و شرق‌شناس و کرسی‌دار سوربن که قرار می‌گیرد، روح موفق و مسلط خودش را بر آن خارجی کاملاً نشان می‌دهد. چرا؟ برای این‌که این آقا خالی از محتوای خودش نشده؛ این آقای طباطبائی یا امثال او که دچار شخصیت‌زدگی نشدند؛ پُراند؛ از چی؟ از همه تاریخ خودش؛ آنجا که نشسته همه فرهنگ اسلامی در درون او موج می‌زند، همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریائی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت - که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است - در درون او منعکس است؛ آن‌وقت او با این عظمت و با این وقار و سنگینی خودش را می‌یابد و بنابراین در برابر یک فرنگی که قرار می‌گیرد ... احساس تفوق انسانی بر او می‌کند. ✅ مجموعه آثار شماره ۲۵، انسان‌ بی‌خود ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آيا حق تلخ است؟🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری جمله ديگری که معروف است و اين جمله قابل شرح و تفسير است و ما خودمان هم هميشه می‏ گوييم اين است که «الْحقُّ مُرٌّ» حق تلخ است، و حال آنکه معنی ندارد که حق تلخ باشد، باطل بايد برای انسان تلخ باشد، چرا حق تلخ است؟ درست است که تلخی از يک نظر کيفيتی است که در آن شی‏ء است و ذائقه ما آن را احساس می‏ کند ولی اين را هم بايد توجه کرد که گاهی ذائقه انسان يک حالت انحرافی پيدا می‏ کند که يک شيرين را تلخ احساس می‏ کند. حق فی‏ حد ذاته تلخ نيست ولی برای انسان تلخ می‏ شود. بايد ديد چه زمانی حق برای انسان تلخ می‏ شود؟ آن وقتی که انسان آن چنان در جناح ضد حق قرار گرفته است که حق با او ضديت پيدا می‏ کند يعنی وجود حق ضد وجود و هستی خودش و ضد تمنّيات و آرزوها و خواسته‏ های اوست. و الّا معنی ندارد که حق تلخ باشد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۹، ص ۷۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹معنی ترس از خدا🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری وَ اَمّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ. و اما آن کسی که از مقام پروردگار خودش بترسد. این تعبیر خیلی معنی دارد. «از مقام پروردگار بترسد» یعنی چه؟ به طور کلی ترس از خدا چه معنی دارد؟ مثلا انسان از سیل می‌ترسد، یعنی می‌ترسد در جایی قرار بگیرد که مسیر سیل است، چون اگر سیل آمد انسان را با خودش می‌برد. انسان از مار و عقرب می‌ترسد، برای اینکه تا از خودش غافل بشود یک وقت می‌بیند مار یا عقرب آمد او را گزید. انسان از ظالم می‌ترسد، چون ممکن است در خانه خودش راحت خوابیده باشد، یک دفعه ظالم بیاید مال و جانش را در خطر بیندازد. ولی انسان از خدا که می‌ترسد از چه چیز خدا می‌ترسد؟ آیا خدا یک موجود وحشتناک است العیاذ بالله؟ از خود خدا باید ترسید؟ خود خدا که ترسیدنی نیست، دوست داشتنی است. پس، از چه چیز خدا باید ترسید؟ ترس از خدا را در روایات و دعاها برای ما معنی کرده‌اند: یا مَنْ لایخافُ اِلّا عَدْلُهُ وَ لا یرْجی اِلّا فَضْلُهُ. ای کسی که از او نمی‌ترسند جز از عدل او، یعنی مقام عادل بودنش، صفت عادل بودنش. پس شما اگر بترسید، از ظالم یک جور می‌ترسید، از قانون عادله‌ای اگر حکم‌فرما باشد جور دیگری. حال ترس از عدالت به چه بر می‌گردد؟ عدالت که بی‌جهت انسان را نمی‌گیرد. اگر انسان خطا کند عدالت انسان را می‌گیرد، اگر خطا نکند که عدالت به او کار ندارد. پس انسان از گناه و خطای خودش می‌ترسد و در واقع از خودش می‌ترسد. پس ترس از خدا به ترس از خود انسان برمی‌گردد. این است که در خوف و رجا، اگر شما رجاها را تحلیل کنید، در نهایت امر مرکز رجا خداست. مؤمن همیشه میان خوف و رجاست. رجاها در نهایت امر به خدا برمی‌گردد. اگر بنده فکر کند که من رجایم در نهایت امر به عمل خودم است اشتباه کرده؛ رجا آخرش به خدا برمی‌گردد. خوف در نهایت امر به خود انسان برمی‌گردد. پس انسان دو نظر می‌کند: آن وقتی که به او نگاه می‌کند، امید و امیدواری و رجایش زیاد می‌شود، وقتی به خودش نگاه می‌کند ترس و وحشتش زیاد می‌شود، چون می‌ترسد که خطا کند و مقام عدل الهی او را بگیرد. این است که در دعای ابوحمزه، حضرت می‌فرماید: اِذا رَأیتُ مَوْلای ذُنوبی فَزِعْتُ وَ اِذا رَأیتُ کرَمَک طَمِعْتُ. به خودم و گناهان خودم که نگاه می‌کنم مرا فزع و ترس فرا می‌گیرد، و به تو و کرم تو که نگاه می‌کنم طمع و رجای من پیدا می‌شود. پس ترس از خدا در واقع ترس از مقام خداست، کدام مقام خدا؟ مقام عدل الهی. به این جهت می‌فرماید: وَ اَمّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۱۱، ص ۳۷۵ - ۳۷۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شرط عدالت🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی نقل مى كنند كه يكى از علماى با تقواى گذشته هر روز در مسجدى نماز مى خواند. مردم نزد او رفتند و گفتند، آيا در مواقعى كه شما تشريف نداريد ما مى توانيم پشت سر آقازاده نماز بخوانيم؟ آيا او را عادل مى دانيد تا ما پشت سر ايشان نماز بخوانيم؟ آن آقا كه عدالت را به همين معنى سخت گرفته بود، گفته بود، عادل يكى است، آن هم امام زمان (عج) است! به احترام نام امام زمان از جا بلند شده و رفته بود تا اصلاً ديگر دنباله مطلب را پاسخ نگويد. خوب، اگر واقعـاً سطح عدالت به اين بالايى باشد، آن وقت در امور عادى زندگى اجتماعى، مثل نماز جماعت و شهادت و امثال آن، چنين عادل هايى را از كجا پيدا كنيم؟! 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۶۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹لسان تخریب🔹 📣 امام خمینی وقتی که انسان ـ فرض کنید ـ از یک کسی گله دارد یا می‌بیند نقیصه‌ای در کار هست، این نصیحت می‌تواند بکند و باید بکند، اما لسان نصیحت غیر لسان لجن کردن و ضایع کردن است. من راجع به افراد هم عقیده‌ام هست ـ یعنی شارع هم همین طور است، ما تابع او هستیم ـ که اگر انسان یک مسلمانی را برای خاطر هوای نفسش لگدمال کند، این در آن دنیا شاید مجازاتش بدترین مجازات باشد و در این دنیا هم موفق نخواهد شد. ما لسانمان باید لسان نصیحت باشد و انسان می‌بیند که گاهی وقت ها لسان ها لسان نصیحت نیست، قلم ها، قلم های نصیحت نیست. مطرح دولت نیست، مطرح جمهوری اسلامی است. گاهی وقت ها انسان می‌بیند که به واسطۀ یک قلمی، به واسطۀ یک نوشته‌ای ممکن است که در بازار یک مطلبی واقع بشود، یک زیادی قیمتی بشود، یک کسر قیمتی بشود، اینطور چیزها، این کسی که قلم دستش می‌گیرد باید توجه به این معنا بکند که مسئله، مسئلۀ فرد نیست، مسئلۀ اسلام است و نظام اسلامی و ما مکلفیم این نظام را حفظ کنیم. همچو نباشد که وقتی قلم دستمان آمد، اگر من با آقای نخست‌وزیر مخالفم یا با آقای خامنه‌ای مخالفم، دیگر فکر این نباشم که قلمم کجا می‌رود، هر جا رفت بنویسم، هرچه شد بکنم. این در حضور خداست، در حضور ملائکة‌ اللّه‌ است، ثبت می‌شود اینها. و ممکن است که اشخاص هم خوب باشند، اما این چیزهایی که در نفس انسان است نمی‌تواند انسان به این زودی بر آن مکاید شیطان و مکاید نفس اماره تسلط پیدا کند، انبیا هم دنبال این بودند که یک وقت ـ خدای نخواسته ـ گرفتار یک همچو مسائلی نشوند. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور، نخست‌وزیر، مشاوران ریاست جمهور و معاونان نخست وزیر، ۱۳۶۵/۶/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عصبانی هستید، قضاوت نکنید🔹 📣 حجت‌الاسلام علی یونسی صبح روزی که خبر شهادت بهشتی رسید، امام خمینی به قضات دستور داد تا زمانی که عصبانی هستید قضاوت نکنید. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ما مرگ را می میرانیم🔹 📣 آیت الله العظمی جوادی آملی بدانيم که ما مرگ را می ميرانيم اين حرف قرآن است انسان نمی ميرد مرگ را می ميراند اين تعبير بلند قرآن کريم که فرمود: 《كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ》 هر ذائقی مذوق را هضم می کند مرگ ما را نمی چشد ما مرگ را می چشيم و هضم می کنيم، ما هستيم و ديگر مرگ نيست ما در برزخ هستيم و مرگ نيست ما در ساهره معاد هستيم و مرگ نيست ما إن‌شاءالله در بهشت هستيم و مرگ نيست قرآن می گويد انسان مرگ را می ميراند نه بميرد، انسان ذائق است نه مذوق، مرگ مذوق است هر ذائقی مذوق را در هاضمه خود هضم می کند، بعدها سرايندگان ما زبان پيدا کردند گفتند: ◽️مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ◾️تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ ◽️من از او جانی ستانم بی رنگ و بو ◾️او ز من دلقی بگيرد رنگ رنگ ما يک شاعر يا يک حکيم، يک سراينده يا يک نويسنده قبل از اسلام در اين ايران بزرگ نداشتيم که در اين حد حرف بزند؛ اين را قرآن به زبان ما داد که انسان يک موجود ابدی است، يک؛ مرگ را می ميراند، دو؛ برای اينکه در مصاف با مرگ پهلوان باشد زود مرگ را از پا در بياورد بايد نه بيراهه برود نه راه کسی را ببندد؛ اين سه مانع، سه غده بدخيم است: مال حرام، ديگران را به چاه انداختن، عمری را به لهو و لعب گذراندند، فرمود اينها غده‌های بدخيم است اينها را نداشته باشيد تا راحت زندگی کنيد معنای راحتی را هم بدانيد انسان راحت زندگی می کند و راحت هم می ميرد. 📚 درس اخلاق، ۱۳۹۸/۱۱/۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جنایت جنگی🔹 📣 آيت‌الله هاشمی رفسنجانی آنهایی که امروز ما را به داشتن سلاح‌های کشتار جمعی متهم می‌کنند، خودشان بسیار آلوده هستند و ببینید که چگونه برون‌فکنی می‌کنند! بروز جنایت جنگی در خود ایران تاریخچه جالبی دارد. وقتی شرّ بنی‌صدر کنده شد و نیروهای مردمی با ارتش هماهنگ شدند و تهاجم ما شروع شد، در دوره کوتاهی ضربه‌های کاری به عراق زدیم. من در این مقطع فرمانده جنگ بودم و در عملیات خیبر ضرب شستی به آنها نشان دادیم و با سرعت عجیبی نیروهای ما به لب دجله رسیدند، از مرز عبور کردند و جاده بغداد به بصره را قطع کردند. این تهاجم برای آنها خیلی سنگین بود. با عقب‌نشینی آنها نیروهای ما در جزیره مجنون ماندند. در شروع کار در آن جزایر با شدیدترین سلاح‌های شیمیایی روبرو شدیم. نکته مهمی را که می‌خواهم عرض کنم این است که قدرت‌ها و سازمان‌های مسئول بین‌المللی به صدامی‌ها چراغ سبز نشان دادند که برای پیروزی بر جمهوری اسلامی ایران هر کاری می‌خواهند بکنند و هر نوع جنایات جنگی را که می‌خواهند، مرتکب شوند. زدن شهرها، مردم غیرنظامی، استفاده از سلاح‌های شیمیایی، زدن هواپیمای مسافربری، جنایت نسبت به اسرای ما در زندان‌های عراق و ... موردی از جنایات جنگی نمی‌بینم که صدامی‌ها مرتکب نشده باشند. در همه موارد هم به مجامع بین‌المللی اعتراض کردیم و آنها حتّی حاضر نشدند اعتراض و اعتراف کنند. موجی از مصدومین شیمیایی در بیمارستان‌های آنها تحت درمان بودند و اخبار آنها پخش می‌شد، ولی آنها همچنان سکوت مرگبار و حمایت‌آمیز خودشان را حفظ کردند. از این بدتر اینکه شروع به حمایت‌های عجیب علمی و فنی کردند که خیلی خطرناک بود. جرثومه‌ای مثل ارتش بعث را به سلاح‌های خطرناک کشتار جمعی مسلّح می‌کنند و انواع سلاح‌های میکروبی و مقدمات سلاح‌های هسته‌ای را دادند. همه این کارها را کردند تا انقلاب اسلامی پیروز نشود. 📚 سخنرانی در مراسم افتتاح کنگره سراسری بررسی پیامدهای کاربرد سلاح شیمیایی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روح خودت را گرامی بدار🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علی علیه السلام به فرزندش اما مجتبی {ع} می‌فرماید: 《اکرم نفسک عن‌ کل دنیه و ان ساقتک الی الرغائب فانک لن تعتاض بما تبذل من نفسک‌ عوضا》 پسر جانم! روح خودت را گرامی بدار، بزرگوار بدار، برتر بدار از هر کار پستی. در مقابل هر پستی فکر کن که روح من بالاتر از این‌ است که به این پستی آلوده بشود. درست مثل آدمی که یک تابلوی نقاشی‌ خیلی عالی دارد که وقتی لکه سیاهی در آن پیدا می‌شود، گردی، غباری روی‌ آن می‌بیند، خودبخود فورا دستمال را بر می‌دارد و آن را تمیز می‌کند. اگر به او بگویی چرا این کار را می‌کنی، می‌گوید حیف چنین تابلوی نقاشی‌ای‌ نیست که چنین لکه سیاهی در آن باشد؟ حس می‌کند که این تابلوی نقاشی‌ آنقدر زیبا و عالیست که حیف است یک لکه سیاه در آن باشد. علی {ع} می‌گوید: در روح خودت این گونه احساس زیبائی کن، احساس عظمت کن، احساس شخصیت کن که قطع نظر از هر مطمعی، قطع نظر از هر خیالی، قطع‌ نظر از هر حاجت مادی ای، اصلا خودت را بزرگتر از این بدانی که تن به‌ پستی بدهی. دروغ پیش می‌آید؟ دروغ پستی است، دنائت است. تو کریمی‌، تو بزرگواری، تو عالی هستی، تو زیبا هستی، خودت را برتر از این‌ بدان که با دروغ خود را پست و کوچک بکنی. از مردم چیزی مخواه، خواستن‌ از مردم دنائت است، تو بزرگی، بزرگواری، زیبائی. تو انسانی. 📚 آزادی معنوی {بزرگی و بزگواری روح}، ص ۲۰۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin