محسن قنبریان
🔰وزان نظام جمهوری اسلامی؟! ☑️ @m_ghanbarian
چرخه طیّبات.mp3
25.4M
💢چرخه طیّبات
سخنرانی سالگرد سردار سلیمانی ١١ دی٩٩
جلسه اول:
▫️بلد طیّب - مزار طیّب
▫️نظام اسلامی ، اسلام مجسم!
▫️در تشبیه بدنه نظام، برخی آدمها سلول بنیادین، برخی چرک و برخی حتی غده می شوند!
▫️خواستن آرمان انقلاب بدون نظام، "احضار روح"؛ و چسبیدن به بدنْ منهای روح، "نعش کشی" است!
▫️مگر سیدالشهداء برای بیعت نامه مسلم با کوفه شهید نشد؟!
▫️حاج قاسم اجازه ورود پول کثیف به سپاه قدس نداد!
▫️شهدای دفاع مقدس در حدیث لوح!
☑️ @m_ghanbarian
سلسله نشست های مکتب حاج قاسم
⚫️⚫️ویژه برنامههای اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
نشست اول؛ ۱۰ دی، ساعت۱۹
🎙استاد اصغر طاهرزاده
▪️شهید سلیمانی و ظهور صورت حقیقت نهفته در انقلاب اسلامی
نشست دوم؛ ۱۱ دی، ساعت۱۹
🎙آیت الله میرباقری
▪️غلبه نرم افزاری بر غرب؛ بازخوانی هویت تاریخ ساز شهید سلیمانی
نشست سوم؛ ۱۲ دی، ساعت۱۹
🎙دکتر مرتضی زاهدی
▪️مشی جهان وطنی شهید سلیمانی و صورت بندی نو از جهانی سازی
نشست چهارم؛ ۱۳ دی، ساعت۱۹
🎙حجت الاسلام قنبریان
▪️منش جهادی شهید سلیمانی الگویی برای خروج از بن بست ها
⬅️ لینک حضور در نشست:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/bsof/room
چرخه طیّبات ۲.mp3
20.69M
💢چرخه طیّبات
سخنرانی سالگرد سردار سلیمانی ١٢ دی٩٩
جلسه دوم:
▫️شهادت ضریب ننگ ناپذیری جامعه را تامین می کند
▫️مقایسه مذاکره سردار با آمریکایی ها با مذاکرات دولت
▫️شهادت قله عینیت سیاست و دیانت
▫️شهادت چگونه فساد و تبعیض را رسوا می کند؟
☑️ @m_ghanbarian
🔴 شهیدانه زیستن
مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام قنبریان در ابعاد شهادت سردار سلیمانی در علوم انسانی:
انسان انقلاب اسلامی، کار کردهای اجتماعی شهادت، ارتقاء حیات اجتماعی مردم، ضریب ننگ ناپذیری و...
⬅️ مصاحبه را اینجا بخوانید:
http://np.qudsonline.ir/specialissue/SardarSoleymani/mobile/index.html
محسن قنبریان
سلسله نشست های مکتب حاج قاسم ⚫️⚫️ویژه برنامههای اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نشست اول؛ ۱۰
منش جهادی شهید سلیمانی.mp3
20.36M
💢منش جهادی شهید سلیمانی الگویی برای خروج از بن بست ها
١٣دی٩٩
▫️اصل اول: "راه" و "بن بست" در جهان اجتماعی بخلاف جهان طبیعی، نسبی و وابسته به ادراکات و امیال مشترک جامعه است...
فتک و ترور در یک جهان اجتماعی، راه و در جهان اجتماعی دیگر بن بست است. استشهاد برعکس!
▫️اصل دوم: جهاد و استشهاد، جهان اجتماعی را ارتقاء می دهد مثلا از ایمان به ایقان می رساند.
لذا راه جدید "انشاء و ایجاد" میشود("یجعل" له مخرجا)...
▫️اصل سوم: چون هم بازیگریم و هم تماشاگر، برخی بن بست ها از خودمان است نه از واقعیت میدان. ترس، طمع، وهم و... اشتباه محاسباتی می آورد...
پس اولین جهاد، جهاد با خود و قیام در خود و در آمدن از خود است...
🔘این اصول را در ضمن حکایاتی از سیره سردار سلیمانی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
51.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙معنای این سخن سردار که: "بدانید ج.ا. حرم است و اگر این حرم ماند بقیه حرمها می ماند"؟!
⭕️قطعه ای از لایو حجت الاسلام قنبریان با انجمن اسلامی دانشجویان تبریز ۱۳دی۹۹
🔸معنای دقیق نظام اسلامی و حد افراط و تفریط آن
🔸مسئولین [وسیاستها و قانونها] سلول اند؛ برخی بنیادین، برخی عادی، برخی چرک و برخی غده!
🔸انتخابات و استیضاح و نقد و انتقاد، استحمام نظام است. گاه جراحی هم می خواهد!
🔸آن منظومه متناسب آرمان وقتی بین مردم و ولیّ تحقق عینی یافت، آن نظام اسلامی است؛ نه صرف نوشته در کتابچه قانون اساسی!
🔸اینگونه نظامی همان است که سیدالشهدا هم فدایش شد. چون همین نظام آرمانی بین مسلم(یک فقیه مجاهد و نائب) با مردم، مفاد بیعت و خیزش شد.
🔸حرم فقط یک ساختمان و گنبد نیست. با آن نظام گنبد خراب شود هم ساخته میشود، بی آن نه گنبدی می ماند(مثل بقیع) نه اگر بماند حرم است؛ بلکه دستگاه فریب است! مامون و برخی شاهان عباسی هم حرم امام حسین(ع) را احیاء می کردند!
* دیدن این ۱۲ دقیقه را به همه انقلابیون، عدالتخواهان، منتقدان و حزب اللهی ها توصیه می کنیم.
☑️ @m_ghanbarian
🔰نشست بررسی تطبیقی گفتمان امام(ره) و شاگردانش
⭕️حجت الاسلام محسن قنبریان مرداد۸۸
▫️در اوج فتنه ۸۸ که میرحسین، نخست وزیر امام و مدافعان او از جمله آیت الله صانعی یاران واقعی امام خمینی خطاب می شدند و کسانی مثل آیت الله مصباح یزدی غیر انقلابی و فاصله دار با امام خمینی معرفی می شدند؛ نشست تحقیقی ترویجی ای در دو جلسه برپا شد.
در این نشست آراء کلان آیات صانعی و مصباح یزدی دربرخی مسائل فلسفه سیاست و حقوق اساسی با نظرات امام خمینی مقایسه شد.
🔺نتیجه را با دیدن ویدئوی این نشست که اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود ببینید.
نشست برای عموم مردم و نه در مراکز پژوهشی انجام شده است اما سعی شده مستند و دقیق باشد. سعی شد قابل فهم عموم و متناسب با آن روزهای پرالتهاب آنرا از انصاف خارج نکند. قضاوت با شما.
🔺جلسه اول
https://aparat.com/v/OGkUS
🔺جلسه دوم
https://aparat.com/v/lVwYP
#مصباح_یزدی
#صانعی
☑️ @m_ghanbarian
🚧 تخم طلا!
امسال در بخش پایش و پالایش اجتماعی، مستندی بنام قزل قیه(=سنگ طلا) بنظرم بهترین بود.
قصه مستندی از معدن سنگ مرمر سریش آباد، شهری با ۱۰هزار جمعیت و حدود ۶۰۰خانواده فقیر!
سالی ۱۰۰۰میلیارد سود معدن از این شهر خارج اما ۲۶سال جاده کمربندی اش در حال احداث مانده است!
طبق قانون معادن ۱۰٪فروش سنگ معدن، "حقوق دولتی" است -که اینجا اگر وصول شود- به خزانه می ریزد و به وضع عمومی شهر نمی رسد!
تحصن ۷ماهه حدود ۲۰۰۰نفر از مردم هم بایکوت خبری میشود. وقتی بی بی سی می خواهد پوشش دهد، خود مردم انقلابی منع می کنند!
⚠️اوج مساله البته اینها نیست. طبق اصل۴۵ قانون اساسی، معادن "ملک شخصی" نمی شوند. قانون معادن فقط "حق بهره برداری" را با مزایده از سوی صنعت و معدن به اشخاص اجازه داده است.
🔸مردم وقتی به حق بهره برداری کسی اعتراض می کنند، از سوی استانداری راهنمایی می شوند که تعاونی ای بزنند تا بهره برداری به آنها داده شود. تعاونیِ ۱۵۰۰نفره تشکیل میشود. ستاد اجرائی را به کمک می آورد که زمین های معدن، مصادره خوانین منطقه بوده است...
ستاد اجرائی اول بهره برداری را حق خود و بعد بخلاف اصل۴۵ سند شش دانگ مالکیت معدن را مال خود می کند! بهره برداری هم به تعاونیِ مردم داده نمیشود!
🔸دعوای ستاد اجرایی با بهره بردار سابق بعد از مدتی اینجور ختم میشود: فروش اصل معدن به آقای زارعی به قیمت ۱۱میلیارد با سند شش دانگ!!!
مالک جدید رسما و علنا می گوید می دانم خلاف قانون اساسی است اما من اولین کسی هستم که مالک خود معدن(نه حق بهره برداری) شده ام و سند شش دانگ هم دارم!
☑️چند وجه برتری این مستند:
1⃣خط شکنی که یکی از عوامل امتیاز در جشنواره عمار است. پرسش از نهادهای حاکمیتی و انتصابی جای خود جسورانه و قابل تقدیر است.
2⃣ پرداختن به مساله انفال و معادن و نقض اصل۴۵ قانون اساسی!
انفال (که معادن جزء آن است) در یک کلام سپرده شده به حاکمیت معرفی می شود؛ اما در عمل حواشی بسیاری درباره بخشهایی از انفال از جمله معادن هست که در انتهای مستند هم به مافیای آن اشاره ای میشود!
3⃣تصویر گویا از وضع تعاونی ها!
تعاونی، راهکاری اسلامی در اقتصاد اسلامی است. اصل۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی را مکمّل بخش دولتی و تعاونی می داند!
شهید بهشتی ذیل این اصل در مذاکرات قانون اساسی می فرمود:"تعاونیِ اقتصادی اقسامی دارد وقتی در برابر دولتی و خصوصی قرار گرفت به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آنرا دارند، کار کنند. چون تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت.[مثل اینکه بهره برداری معدن قزل قیه به تعاونی مردمی داده میشد] همین که در یک واحد، سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافیست تا تعاونی باشد".
در سیاستهای اصل ۴۴ از سوی رهبرانقلاب هم ابلاغ شد: ۲۵٪اقتصاد کشور(نه فقط بخش های واگذاری شده!) باید تا برنامه پنجم توسعه متعلق به بخش تعاونی شود. تعاونی هم در این سیاستها اقشار دهک پایین و بیکاران و... معرفی شده است! اتفاقی که واقع نشده و جایش واگذاری های خصوصی لجام گسیخته اقتصاد کشور را بلعیده است!
این مستند گوشه ای از علل شکست تعاونی ها مقابل بخش خصوصی را نشان می دهد.
4⃣مستند، روایتی یک طرفه نیست. هم بهره بردار و مالک خصوصی معدن در مستند حضور دارد و صریح و بدون لکنت تخلفات را می گوید! هم نماینده تعاونی مردم، هم مسئولین صنعت و معدن و هم شورا و شهرداری!
فقط ستاد اجرائی دعوت حضور را نپذیرفته است!
اگر روایت ستاد اجرائی خلاف روایت این سه طرف دیگر ماجرا باشد، باز شفافیت و پاسخگویی او را موکد می کند و خط شکنی مستند را بیشتر می نمایاند.
🔘جنبش واره عمار
عمار فقط با پرداخت مستند و انقلابی به اینجور مسائل می تواند #جنبشواره بماند و به یک جشنواره تنزل نکند.
اگر این جنبش واره های انقلابی شکل نگیرد، جشنواره های "مضر" توسط دشمنان خارجی(با تصویر شکست خورده از نظام و انقلاب) یا جشنواره "بی خاصیت" برای برندگان سرمایه های ملی و دارندگان مرغِ تخم طلا شکل میگیرد!
#قزل_قیه
#جشنواره_عمار
#انفال
#ستاد_اجرائی
📝محسن قنبریان ۹۹/۱۰/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
۱-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
21.37M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت
⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه اول
▫️این ده تا ذیل دو کارکرد اساسی عدالت قرار می گیرد:
الف) تصحیح رابطه مردم-مردم
ب) تصحیح رابطه حاکم-مردم
1⃣قوام مردم(جعل الله سبحانه العدل قواما للانام)
🔹تبیین و هم خوانش تاریخی!
🔹مواسات کافی نیست!
2⃣پیوند و همدلی مردم(جعل العدل تنسیقاً للقلوب)
🔹تبیین و هم مثالهای تاریخی و معاصر!
#عدالت
#فاطمیه
☑️ @m_ghanbarian
⚜بعد از حرم و قرآن مطلا؛ اینبار منبر طلا!
🔸درباره اشرافیت مذهبی زیاد گفته و نوشته ام اینبار منبر مطلای منتسب به جریان شیرازی در عراق احتمالا زمینه شنیدن بیشتر حزب اللهی هایی که اعتراضات به قرآن مطلا نزد مراجع ایران و سازمان تقریب را نشنیدند فراهم می کند.
این یادداشتها در اینباره هاست:
حراج ملی قرآن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/757
قرآن مطلا قرآن اسیر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/563
گزارشی فقهی از طلاکاری قرآن
https://t.me/m_ghanbarian/1693
پاسخ به سخنان آیت الله اراکی در دفاع از قرآن مطلا
https://t.me/m_ghanbarian/1700
انسداد پژوهشی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1194
نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172
قدر این مرتبه نشناخته ای یعنی چه؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1483
نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام به همراه پرسش و پاسخ هایش
https://eitaa.com/m_ghanbarian/13
و...
#اشرافیت_مذهبی
☑️ @m_ghanbarian
۲-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
23.59M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت
⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول ۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه دوم
3⃣اصلاح و تربیت(یُصلح البرّیة)
🔹عدالت گستری هم عامل تنزّه مردم از حقوق الناس و هم حقوق الله(تنزیهاً من المظالم و الآثام)
🔹عامل درونی و بیرونی مظالم؛ توضیح با مثالهای عینی
🔸فرمود: "سستی حاکمیت از جور او بر مردم شدید تر است" ⬅️چون ظلم مشاع موجب میشود!
4⃣الفت مردم-حاکم(ایناساً للرّعیّة)
🔹عدل بخاطر قاعده مندی، تسویه دارد پس مألوف است
🔹امیرالمومنین و گردنبند عاریه ای دخترش؛ نمونه های ما!
5⃣حصن و سپر دولتها(جُنة الدُّوَل)
🔹قاعده مندی نزد افکار عمومی قابل دفاعش کرده
🔹جور هم نورزیده که مظلومین علیه او بشورند
🔸فرمود: بهترین انتخاب و نیکوترین پشتیبان اجرای عدالت بشکل بالسویه بین خواص و عامه است.
6⃣ثبات و استمرار(ثبات الدُّول باقامةسنن العدل)
🔹انطباق بر ناموس تکوینی عدل الهی
#فاطمیه
#عدالت
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🖼شورای نگهبان تراز انقلاب ۲ #بخش_نظارت_بر_انتخابات 📍جان کلام: سراغ گرفتن از تناسب "مسئولیت" با "اخت
⚠️شورای نگهبان، مسئولیت را هم می پذیرد؟!
"آزمون"، "راستی آزمایی" و "ارائه برنامه ها" توسط کاندیدای ریاست جمهوری مورد دفاع مجلسیان و سخنگوی شورای نگهبان بوده است. دلیلش را طریقی برای احراز شرایط "رجل سیاسی-مذهبی بودن" و "مدیر و مدبر بودن" شمرده اند(١)!
فقط یک سؤال:
براساس لزوم تناسب اختیارات با وظایف و قاعده من له الغنم علیه الغرم آیا پس از این شورای نگهبان، مسئولیت تایید صلاحیت هایش را هم می پذیرد؟! اگر منتخبی نتوانست کشور را مدیریت کند، برنامه هایش ناکارآمد بود؛ شورای نگهبان هم تقصیر می پذیرد؟! یا آنوقت تقصیر مردم میشود و...؟!
اگر منتخب ریاست جمهوری رأی عدم کفایت سیاسی از مجلس گرفت و عزل شد، شورای نگهبان هم برای تشخیص اشتباهش(علیرغم اختیارات آزمون و بررسی برنامه ها و...) استعفاء می کند؟! یا اینجا دیگر به او ربطی ندارد؟!
....................................
١) https://www.shora-gc.ir/fa/news/7179
#قانون_انتخابات
#شورای_نگهبان
☑️ @m_ghanbarian
۳-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
25.99M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت
⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول ۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه سوم
7⃣مقهور کردن دشمن و معترض(یُقهَر المُناوی)
🔹آمریکاستیزی با قسط و عدالت اجتماعی باید گفتمان شود
🔹خوانش "مُقسط" از "قوی شویم"
🔸فرمود:"العدلُ نظامُ الإمرة: عدالت امارت و حکمرانی را نظم می دهد". هندسه وحدت ملی، امنیت ملی و اقتدار ملی و... با آن منتظم می شود.
8⃣ آبادانی شهرها(ماعُمرت البُلدان بمثل العدل)
🔹خوانش تاریخی: نحوه وضع مالیاتها، جزیه ها، خراج ها+نحوه عطایا و سهام بیت المال= ویرانی یا آبادانی شهرها...
🔹اصل ۴۸ قانون اساسی و مشکلات سیاسی امنیتی نقض آن
9⃣گشایش و رغبت در ورود به اسلام(تَسنیة للاسلام)
🔹سبب مسلمان شدن اهل کتاب در عهد نبوی؟
🔹اگر برخی کشورهای مسلمان[بگو نفتی] جزء ۱۰فاسدترین بودند اما جزء ۲۰کشور فاصله طبقاتی کمتر نبودند...؟!!
🔟 حیات احکام واحیاء تفکر دینی(حیاة الاحکام)
🔹درون کشور اسلام هم ممکن است "فکر دینی" بمیرد!
🔹تبعیض در احکام یا اجراء موجب مرگ فکر دینی!
#فاطمیه
#عدالت
☑️ @m_ghanbarian
🔁 تناسب اختیار و مسئولیت!
دکتر کدخدایی مهرماه در دفاع از آزمون گیری و بررسی برنامه های نامزدها، "سؤال" رسانه ها درباره رد و تاییدها را به رخ می کشد و بررسی برنامه ها را راهی برای "نظر دقیق تر دادن" می شمارد.
حالا توئیت می کند: شورای نگهبان "مسئول" عملکرد منتخبان در انتخابات نیست!
سؤال: بررسی برنامه، رد صلاحیت را ممکن تر می کند؛ حالا اگر تایید صلاحیت شد و منتخب هم از برنامه تخطی نکرد اما برنامه ناکارآمد بود یا حتی آن برنامه و عملکرد، عدم کفایت سیاسی اش را نزد مجلس ثابت کرد(یعنی شرط رجل سیاسی مدیر و مدبر هوا شد!)، اعضای شورای نگهبان هیچ مسئولیتی ندارند؟!
این قانون جدید که راهی برای نظر دادن دقیق تر مقابل پرسشها معرفی شد، لغو است؟!!
هرچه ابزار دقتِ بیشترشان فراهم شود (در فرض ناکارآمدی یا نامشروعی منتخب) باز مسئول نیستند؟!
#قانون_انتخابات
#شورای_نگهبان
☑️ @m_ghanbarian
ده کارویژه سیاسی-اجتماعی عدالت.pdf
572.6K
💢ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت
⭕️رونوشتی از ۳جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان در فاطمیه۹۹/ هیات دانشگاه تهران
✔️شرط اول جبران عقب ماندگی در عدالت، درک اهمیت مضاعف عدالت و نسبت آن با بسیاری از عناصر اجتماعی و حکمرانی است که بنظر می رسد هنوز برای بدنه انقلابی نیاز به طرح دارد. این سلسله گفتار این نیاز را پاسخ می دهد تا گفتمانی غیر از عدالت، اهمیت نیابد!
📖مطالعه آنرا به همه نیروهای انقلاب پیشنهاد دهید!
#عدالت
#فاطمیه
☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی!
چکیده جلسه اول/ فاطمیه دوم ۹۹
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
▪️سه مرحله پدیده آقازادگی:
۱.تولد یک آقازاده...!
۲.نمو و نمای آقازادگان با مانور تجمل و...
۳.امارت آقازادگان...
1⃣تولد یک آقازاده!
آقازادگی، لحظه تولد طبیعی یک مسئول زاده و روحانی زاده و... نیست؛ یک تولد اعتباری و عنوانی در یک مختصات خاص است.
هر مرجع زاده ای آقازاده نیست. رهبر انقلاب درباره سید مصطفی خمینی می فرمود:"یک ذره نشانه های آقازادگی درش نبود"(۹۶/۷/۳۰)
*لحظه تولد آقازادگی، "بطانه شدن" برای پدر حاکم و نافذ و کارگزارش است. بطانة= آستر لباس؛ استعاره برای کسی که رمز و راز ها را می داند. یعنی وقتی دارای رانت اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی یا امنیتی میشود، آقازاده متولد میشود؛ حال در دهه دوم عمرش باشد یا سوم!
▫️شناسنامه آقازادگی در بیان امیر(ع):
"انَّ لِلوالی خاصة و بطانة فیهم استئثار..."(۱)
برای والی و کارگزار خواص و محرم رازهایی هست که درشان ویژه خواری هست!
اگر "خاصة"، دیگران باشند؛ "بطانة" بیشتر نزدیکان، فرزندان و داماد و... است یعنی همان طبقه آقازادگان.
"استئثار"، برعکس ایثار یعنی ویژه خواری و انحصار سازی.
"ان للوالی"، یعنی یک عارضه اتفاقی نیست، نوعا اتفاق می افتد. صحاح اهل سنت از پیامبر روایت می کنند که: خداوند هیچ نبی ای مبعوث نکرد و هیچ جانشینی براو نگذاشت مگر دو بطانه برایشان قرار داد: یکی امر به خوبی کرده و ترغیب بدان می کند و یکی امر به شر کرده و بدان تشویق می کند.
⭕️راه حل حضرت امیر(ع) در همین مرحله:
"فَاحسِم مادّةَ اولئک بقطع اسبابِ تلک الاحوال": ریشه آن جوشش را بکن با قطع کردن ابزار. یعنی ریشه رانت و امتیاز این نزدیکان را بخشکان.
در ادامه:"به هیچ یک از اطرافیان و وخویشان زمینی از زمین های مسلمانان واگذار نکن. نباید در تو طمع کنند قراردادی به سود آنان منعقد سازی که سبب زیان هم پایگان آنها در مردم باشد..."(۲)
آن دوره زمین محور درآمد بود امروز اعتبار بانکی، کارخانه، ارز۴۲۰۰ و...
* در ج.ا.ا که خود حاکمان با رای و انتخاب مردم معین می شوند، این نظارت هم باید مردمی و هم حاکمیتی باشد. لوازم نظارت مردم هم اطلاع شان از مدرک و شغل و درآمد آقازادگان است؛ پس باید در اتاق شیشه ای قرار گیرند!
🔅ناآقازادگی فاطمه(س) در این مرحله:
او و علی(ع) حامل سرّ و اغبار غیبی پیامبر(ص) اند اما امتیاز دار اقتصادی و رانت اطلاعاتی و... نه
🔺سنگینی کار خانه و بچه ها با فعالیت های خیرخواهانه و عبادات سنگینش وقتی برش سخت شد برای گرفتن خادمه ای نزد پیامبر(ص) رفت. هیمنه معنوی پیامبر مانع درخواست شد. بار بعد علی(ع) همراهش شد. وقتی از وضعش گفت پیامبر گریست اما محکم فرمود:"یا فاطمة والذی بعثنی بالحق ان فی المسجد اربعمائة رجل مالهم طعام و لاثیاب ولولا خشیتی خصلة لاعطیتک ماسالت...(۳) بخدا۴۰۰ آدم که غذا و خوراک ندارند [اهل صفه] در مسجدند.اگر از خصلت و عارضه ای برتو نمی ترسیدم درخواستت را اجابت می کردم!
سپس #تسبیح_حضرت_زهرا(س) را نشانش داد. یادت باشد این تسبیح مقابل اشرافیت و داشتن امتیاز مادی بیشتر از مسلمانان فقیر عطاء شده است.
پس فضه ی خادمه مال دوره فقیر داری جامعه نبوی نیست؛ پس از دوره رفاه عمومی از مواهب بنی نضیر و خیبر است.(۴)
🔺فدک هم مال این دوره است. پس از خیبر است که فقر را ریشه کن کرد. انواع اقطاع بخشی پیامبر(ص) از اول تا بعد از خیبر را باید دید. از خانه دادن و بازار دادن به اصحاب تا بخشش معادن و زمین ها به اصحاب تا اختصاص محصولات برخی از این باغها به عده ای دیگر و...(۵). بعد از اصحاب، فدک هم به فاطمه(س) رسید. فرزند و داماد در جنگ و رسالتها پیشتاز ودر غنائم آخر صف بودند.
تازه این زمین حاصلخیز، وضع ظاهری زندگی فاطمه(س) را تغییر نداد.کوخ او کاخ و پنت هاوس نشد باز همه اش انفاق می شد و در راه خدا مصرف می شد...
🔅معنای حدیث: المرءُ یُحفَظُ فی وُلده
وقتی حضرت در احتجاج با مخالفین به این حدیث رسول الله احتجاج کرد(۶)؛ دقیقا ضد آقازادگی ازش اراده کرد. نفرمود: فرزند(هرچه باشد) ذیل و ظل نام و احترام پدر حفظ میشود -که بشود تئوری آقازادگی- بلکه فرمود: پدر در فرزندان نیکو حفظ میشود. یعنی راه او در فرزندان صالح اش می ماند و از این حیث احترام آن احترام پدر است. نه امتیازات مادی و ...
امام حسین(ع) در احتجاج با نافع بن ازرق خوارجی همین معنا از آیه(اما الجدار فکان لغلامین یتیمین...) اراده کرد. پرسید: آن پدر و فرزندان برترند یا پیامبر و فاطمه(س)؟!
نافع گفت: پیامبر و فاطمه!
فرمود: اما حرمت آنها را نپاییدید تا آنجا که ما را کافر دانستید!(۷)
یعنی بجای اینکه راه گنج پیامبر -که توحید و اسلام اوست- را در ما ببینید و حفظ کنید تازه مارا نسبت کفر دادید!
پی نوشت در ادامه
#فاطمیه
#آقازادگی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه اول/ فاطمیه دوم ۹۹ #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ▪️سه مرحله پدیده آقازا
۱-فاطمه(س) و نا آقازادگی.mp3
23.98M
🔘فاطمه(س) و نا آقازادگی!
🔅 حجةالاسلام قنبریان / فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(ع) اراک/ جلسه اول
▫️آفت آقازادگی سه مرحله را طی می کند...
▪️مرحله اول: تولد آقازاده!
لحظه تولد آقازادگی، دسترسی به رانت و امتیاز است نه تولد در زایشگاه!
🔹در ادبیات امیرالمومنین(ع) ؛ راه حل ایشان...
🔸چند جلوه از ناآقازادگی فاطمه(س)...
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه اول/ فاطمیه دوم ۹۹ #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ▪️سه مرحله پدیده آقازا
📌پی نوشت:
۱و۲. نامه۵۳ نهج البلاغه
۳.البرهان ج۳ص۶۰۳
۴.ر.ک: نخبه البیان فی تفضیل سیده النسوان
۵.اقطاع انواعی دارد:دُوَر، معدن، طُعمه،استغلال و...همچنین نحوه مالکیت در آن ریزه کاری های دقیقی داردکه در جای دیگر باید به تفصیل بدانها پرداخت.
۶.الاحتجاج ج۱ص۱۰۳
۷.تفسیر العیاشی ج۲ص۳۳۸
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی!
پدیده آقازادگی که این سالها مساله جامعه ایرانی هم شده، سه مرحله کلی طی می کند:
۱. تولد آقازاده ها: که لحظه زایشگاه نیست بلکه از زمان صاحب رمز و راز شدن پدر یا مادر نافذ و کارگزارشان هست. لذا هر مقامات زاده ای الزاما آقازاده نیست. حضرت امیر(ع) این مرحله را "بطانه شدن" و همراه "استئثار"(ویژه خواری و انحصار سازی) می خواند...
۲.نمو و نمای آقازادگان: که حضرت امیر(ع)، "تطاول" می خواند. آن رانت و بهره مندی ها، رخ نشان می دهد، مانورهای تجمل و تبرّج می شود. خاستگاه و خواسته های مشترکشان به مرور خورده فرهنگی می سازد و نیم طبقه شان می کند...
۳.امارت و نفوذ آقازادگان: چیزی که روایات "امارة الصبیان" می خوانند. در این مرحله در مناصب حکمرانی اقتصادی و سیاسی و...نشسته مستقیم یا غیر مستقیم کارها را اداره می کنند. اختلاف و ائتلاف آنهاست که آمد و رفت دولتها و حاکمان را می سازد و...
* این بحث سه جلسه ای را در سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در فاطمیه۹۹ دنبال کنید
☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی!
چکیده جلسه دوم/ فاطمیه۹۹
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
▪️پدیده آقازادگی سه مرحله دارد:
۱. تولد آقازادگی...
۲.نمو و نمای آقازادگان...
۳.امارت و نفوذ سیاسی اقتصادی آقازادگان
2⃣نمو و نمای آقازادگان:
* رانت و امتیاز و انحصاراتی که در پوشش فامیل شان بدست آورده اند حالا بروز و ظهور می یابد. مانور تجمل و به رخ کشیدن و تفاخرشان در جامعه نمود می یابد. کم کم همدیگر را پیدا و یک خورده فرهنگ ساخته نیم طبقه می شوند!
بین نفی و اثباتها در تعداد خارج نشین شان و میزان ثروتشان در بانکهای خارجی، اصل تبرّج مجازی بعضی شان که قابل حاشا نیست!
⭕️ در ادبیات امیرالمومنین(ع):
علی(ع) این مرحله را "تطاول" می نامد.
آن استئثار و ویژه خواری به تطاول و گردن فرازی و تفاخر می کشد.(۱)
تطاول ضد خضوع است(۲) تبختر و خیلاء و خود بزرگ بینی است.
🔺حرام است: رسول الله فرمود: کسی که بر فقیر بغی کند یا تطاول بورزد و تحقیرش کند خداوند در قیامت بشکل مورچه انسان نما تحقیرش کرده داخل در آتشش می کند(۳).
امام سجاد(ع) الذنوب التی تُنزِلُ النقَم را التطاول علی الناس معرفی کرد(۴).
🔺در فتوا:
رهبر انقلاب به مسئولان دولتی:"یک وقت هست که ما در زندگی شخصی خود مثلا حرکت اشراف گونه ای داریم بین خودمان و خدا که اگر حرام باشد، حرام است.اگر مکروه باشد، مکروه است.اگر مباح باشد، مباح است.اما یک وقت هست که ما جلوی چشم مردم یک #مانور_اشرافیگری می دهیم این دیگر مباح و مکروه ندارد، همه اش حرام است.(۸شهریور۸۴)
در کلمات فقهاء گذشته بیشتر بوده:
"صرف مال در خوردنی ها و نوشیدنی ها ولباسهایی که غیر لایق به حال است به گونه ای که براو عرفا و غالبا عیب گرفته شود حرام است(وموجب سفه است).(۵)
در حاشیه حرمت استعمال ظروف طلا و نقره برخی فقهاء افزوده اند:"تزیین مجالس با طلا و نقره اولویت در تحریم دارد چون خیلاء و تفاخرش و همچنین شکستن دل فقرا بیشتر است"(۶).
⭕️راه حل:
امیر المومنین فرمود:"فاحسِم مادّة اولئک بقطع اسباب تلک الاحوال"(۷).
ریشه کنی آقازادگی(بطانة) به این است که اسباب این احوال(استئثار/ تطاول) کنده شود.
❓قطع اسباب تطاول و مانور تجمل و تفاخر آقازادگان چیست؟!
❗️منع از تصرف در اموال شدن و مسدود کردن حساب هایشان!
این یک حکم شرعی است و درادامه کلماتی از فقهاء که نقل شد وجود دارد.
حضرت امیر(ع) با داماد خود (عبدالله بن جعفر، شوهر زینب کبری) چنین کرد! او اولین متولد اسلام در حبشه و فرزند شهید ممتاز جعفر طیار و داماد امیرالمومنین است اما نوشته اند: امام اراده کرد بخاطر تبذیرها حکم حجر(منع از تصرف در اموال) براو جاری کند...(۸).
* پس برخورد قضایی با مسدود کردن دارایی ها بخاطراین تبرّج ها و تفاخرها یک حکم اسلامی است که باید مطالبه شود.
🔅 فاطمه و ناآقازادگی این مرحله:
با عایشه دختر طلحه مقایسه اش کنید:
دختر طلحه، نوه خلیفه اول است و عایشه همسر پیامبر خاله اش؛ سالی ۱۰هزار دینار پول توجیبی از پدر متنفذش می گیرد. جلوه فروشی هایش در تاریخ معروف است و مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کند یک سلبریتی پرلایک در آن زمان است...
اما فاطمه(س) شوهرش از غنائم برایش گردن بند طلایی خریده بود پیامبر(ص) وقتی گردنش دید فرمود: "تورا مغرور نکند که مردم بگویند دختر محمد(ص) هستی اما لباس جبابره برتن داشته باشی؟!" حضرت گردنبد را کند و فروخت و با پولش برده خرید و آزاد کرد تا پدرش خوشحال شد(۹)
امیر(ع) وقتی برای عید قربان گردن بند عاریه ای بیت المال گردن دخترش دید متولی بیت المال را خائن خواند! وقتی گفت عاریه مضمونه است(یعنی مقابلش ضمان گرفته) فرمود: اگر غیر از این بود اولین زن هاشمی بود که دستش را بخاطر دزدی قطع می کردم! در مقابل توجیه دخترش محکم ایستاد:"دختر علی! زیر حرف حق در نرو! آیا همه زنان مهاجر می توانند اینگونه خود را برای عید زینت کنند؟!"(۱۰)
پی نوشت:
۱و۷.نهج البلاغه نامه۵۳
۲.روایت جنود عقل و جهل
۳.ثواب الاعمال ص۲۸۴
۴.معانی الاخبار ص۲۷۰
۵.مفتاح الکرامة ج۱۶ ص۱۲۹
۶.ذکری ج۱ ص۱۴۶
۸.شرح ابن ابی الحدید ج۱ ص۵۳ / بحار از او ج۴۰ص۹۱/ سفینةالبحار ج۶ص۴۷
البته صاحب دعائم الاسلام حکم حجر عبدالله را بخاطر خرید شوره زاری به ۶۰هزار درهم آورده در روایتی درخواست حکم از علی(ع) به عثمان ودر روایتی برعکس( منابع فقه شیعه ج۲۳ص۸۴۷)
۹.عیون اخبار الرضا ج۲ص۴۵
۱۰.تهذیب الاحکام ج۱۰ص۱۵۲
#فاطمیه
#آقازادگی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی! پدیده آقازادگی که این سالها مساله جامعه ایرانی هم شده، سه مرحله کلی طی می
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی!
برای سه مرحله پدیده آقازادگی سه پیشگیری و درمان از سیره پیشنهاد شد:
۱. جهت منع از تولد آقازادگی، دستور اساسی "قطع اسباب حالات استئثار(ویژه خواری و رانت جویی) و تطاول(خود برتر بینی)بود". قطع رانت با #شفافیت است که از همان عهدنامه مالک اشتر میشود بنام "قاعده تصحیر" استفاده کرد...
۲. قطع تطاول و تفاخر و تجمل آقازادگی -که مرحله دوم شیوع آقازادگی است- با حکم قضایی منع تصرف در اموال و #مسدود_کردن_حساب های آنان است که مستنداتش بیان شد.
۳. جلوگیری از مرحله سوم این پدیده شوم -که امارة الصبیان نامیده شد- با تصویب و اجرای #قانون_منع_خویشاوند_سالاری و ولایتعهدی و تبارگزینی ممکن است. مستندات آن در کلمات صریح امیرالمومنین(ع) بیان شد
* این بحث سه جلسه ای را در سخنرانی فاطمیه دوم ۹۹ حجت الاسلام قنبریان دنبال کنید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه دوم/ فاطمیه۹۹ #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ▪️پدیده آقازادگی سه مرحله د
۲-فاطمه(س) و ناآقازادگی.mp3
23.44M
🔘فاطمه(س) و نا آقازادگی!
🔅حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(ع) اراک/ جلسه دوم
▫️آفت آقازادگی سه مرحله را طی می کند...
▪️مرحله دوم: نمو و نمای آقازادگی!
دوره تبرّج و مانور تجمل کردن و خورده فرهنگ شدن
🔹این مرحله در ادبیات امیرالمومنین(ع) و سیره ایشان در راه حل
🔸مسدود کردن حساب آقازادگان متبرج یک مطالبه است
🔹 جلوه نا آقازادگی فاطمه(س) در این مرحله
☑️ @m_ghanbarian