eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
893 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
🛒 مشکل اربعین: کالائی شدن نه کرونا! • بنظر می رسد مشکل پذیرش زائر اربعین، نه واکسن و نه کرونا، بلکه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نه فقط مبلغین اربعین که رهبر انقلاب هم را: - "رسانه پر قدرت شیعه" - "از مصادیق قوت اسلام در آیه وَاَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوه"(۹۸/۷/۲۱) دانسته و از "سعی ای در دنیا برای دیده نشدن آن" گفتند!(۹۵/۹/۳) ❓حال سؤال این است: • چنین مهمی وقتی با مساله ای مثل کرونا تلاقی می کند، تصمیم گیری درباره چگونگی آن نباید در عالی ترین سطح دینی و هم بهداشتی انجام گیرد و به ستاد کرونا تنها سپرده نشود؟! ❗️مهمتر اینکه وقتی شواهد قانع کننده ای هست که علت منع پذیرش دولت عراق، مسائل اقتصادی و کالائی کردن این پدیده منحصر بفرد است؛ بالاتر از دولتها، نباید مرجعیت قم و نجف در اینباره ورودی داشته باشد؟! ❓آیا سپردن تصمیم به نظام بروکراتیک دولتهای دو طرف در این امور منحصر بفرد، نمی تواند خسارت های جبران ناپذیر داشته باشد؟! • تسلیم شدن مرزداران در روز آخر بخاطر فشار مردمی، همان نظام بروکراتیک و حمایتها از آن را بی حیثیت نمی کند؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 فهرست بخشی از مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه اقتصاد مردمی و تعاونی 🔹یادداشت: 🔺جزوه اقتصاد مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2423 🔺بازگشت انقلابی به مردم۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1850 🔺بازگشت انقلابی به مردم۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1863 🔺میشود، توانسته بودیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1868 🔺برای سه دهک پایین و بیکاران چه می توان کرد؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2606 🔺بانک تعاونی، تجربه ای بدیل بانک های سرمایه داری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2608 🔺تعهد دانشمندان علوم انسانی... https://eitaa.com/m_ghanbarian/2610 🔺ملتی که اندازه... https://eitaa.com/m_ghanbarian/2433 🔹مصاحبه: 🔺ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟(روزنامه قدس) http://qudsonline.ir/news/738940/ 🔺مصاحبه روزنامه فرهیختگان http://fdn.ir/page/200552 http://fdn.ir/55542 🔹صوت و کلیپ 🔺عدالت اجتماعی و اقتصاد مردمی(برشی از برنامه ثریا) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1885 🔺چرا اقتصاد مردمی نمیشود؟(برشی از برنامه ثریا) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1886 🔺سه جمهوری در یک جمهوری صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/1925 فیلم https://aparat.com/v/XKqDP 🔺کلیپ: حزب‌اللهی ترین کاندید هم این شعارش نبوده(بخشی از برنامه۱۴۰۰) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1992 🔺عدالت به زبان ساده. قسمت۴: حکمرانی مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2019 🔺عدالت به زبان ساده. قسمت۵: اقتصاد مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2023 🔺عدالت به زبان ساده. قسمت۶: بازگشت به تعاون https://eitaa.com/m_ghanbarian/2029 🔺جلسه چهارم درس‌گفتار نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2569
۱۳-درسهای نهج البلاغه.mp3
40.72M
📖سلسله بحث جلسه سیزدهم ۲مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸مبانی نظری حضور در تاریخ در نهج البلاغه • از هیوم تا کانت و فلاسفه و عرفان در نسبت مجرد با مادی، انسان و تاریخ! • خطبه۱۲ چه می گوید؟ - حضرت امیر(ع) نفس مجرد تاریخ ساز! - معلم تاویل است و با حادثه رشد می دهد مثل خضر! - او "مَثَل اعلی" و مقابلش "مَثَل سُوء" است. همه حق بودنش، همه باطلِ ممکن در مقابل دین خاتم را آشکار کرد. -خطبه۶۰ و۹۳ و... حاکی از نگاهش به مَثَل اعلی و سوء تا قیامت است! - حالا روشن میشود: لقد شَهِدنا فی عسکرنا هذا... سیرعَفُ بهم الزمان! • راه این حضور در دیروز ها؟ -رضا و سخط (خطبه ۲۰۱) -جابر روز از همین حقیقت گفت! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
1⃣ محسن کدیور ارادت آیت الله حسن زاده آملی به رهبر انقلاب را غیر قابل انکار دانسته و در رد نظر علامه مبنی براینکه آیت الله خامنه ای را مصداق بارز رساله انسان در عرف عرفان خود دانسته، نوشته است: یا من سیاست و عرفان نمی فهمم/ یا آن مرحوم صغرای مساله(مصداق رساله) را از بنیاد نمی شناخته است! و از این قضیه منفصله عنادیه خودساخته، نتیجه گرفته: در هرحال این یقیناً ابتذال عرفان است! منطقاً نتیجه ایشان (ابتذال عرفان) وقتی درست است که مخاطب بر صدق تالی(نشناختن رهبر انقلاب توسط علامه) حکم کند؛ در حالیکه حکم به صدق مقدم (که کدیور چیزی از عرفان نفهمد) موجه تر است! لذا نتیجه ایشان، تحکم و مصادره به مطلوب است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
1⃣ محسن کدیور ارادت آیت الله حسن زاده آملی به رهبر انقلاب را غیر قابل انکار دانسته و در رد نظر علامه
2⃣ محسن کدیور در جای دیگر مقاله خود علیه علامه حسن زاده آملی به کنار مردم نایستادن ایشان اعتراض می کند و از پیش خود حکم می کند: از این حیث نام نیکی از خود باقی نگذاشت! آقای کدیور توضیح نمی دهد چگونه اقامت در کارولینای شمالی آمریکا و قبول پروژه های پژوهشی درباره دگراندیشی شیعی برای دانشگاه دوک و بنیاد کارنگی از طرف خودش، ایستادن کنار مردم ایران است؟!؛ اما اظهار نظر یک فیلسوف عارف درباره رهبر مردم با وجود زهدش از همه دستگاههای حکومتی، نایستادن کنار مردم است؟! علامه حتی جایزه چهره های ماندگار جمهوری اسلامی را هم قبول نکرد و از آن تمجیدهایش برای رهبری، چیزی از دنیا کسب نکرد؛ درحالیکه آقای کدیور با پروژه هایش علیه ولایت فقیه و مبانی جمهوری اسلامی و حتی نفی عصمت و شهادت از ائمه اطهار(ع) بهره مندی دنیوی بسیار خوبی از موسسات آمریکایی یافته است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
38.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازتولید نجاسات جاهلیت! - در جاهلیت اولی، "تاکلون التُراث اکلاً لمّا" بود. لمّا، یعنی حق دیگران را هم خوردن، تراث یعنی میراث از یک یتیم تا یک قبیله؛ در جاهلیت اموی این باز تولید شد حالا میراث یک ملت خورده میشد!... - در جاهلیت اولی، "تُحبّون المال حُبّاً جَمّا" بود. جمّا، یعنی بزرگ، گنده و بادآورده؛ یک قبیله در جاهلیت چهار شتر از قبیله دیگر غارت میکرد، در بازتولید امویِ جاهلیت، شمش های طلایی که با تبر شکسته میشد، ۳میلیون درخت در عراق و اقطاع های بزرگ، مال بادآورده شد! ⬅️ وقتی به اباعبدالله(ع) خطاب می کنی: لم تُنَجِسکَ الجاهلیه بِاَنجاسِها؛ یعنی این نجاستهای جاهلیتِ بازتولید شده، تو را نجس نکرد؛ اهل انفاق و ایثار ماندی و بی رغبت به دنیا! ۱۴۰۰ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱-بازتولید نجاسات جاهلیت.mp3
17.31M
بازتولید نجاسات جاهلیت! جلسه اول: شب اربعین ۴مهرماه ۱۴۰۰/ هیات صاحب العصر اراک حجت الاسلام قنبریان ❓باوجودی که سیدالشهداء بعد از جاهلیت متولد شده چرا می خوانیم: لَم تُنَجِسکَ الجاهِلیه بِاّنجاسها؟! -از اُمّ زِمل تا زن پیامبر(ص)؛ تبرّج جاهلی تجدید میشود! • جان سختی و بازتولید شوندگی جاهلیت! -جاهلیت دوم: جاهلیت اموی • دو شعبه جاهلیت و نجس نشدن سید الشهداء و اصحابش: ۱. بازتولید روابط نامشروع و خِدن بازی!(غیر مسافحین و لا متخذی اخدان) ۲. میراث خواری و بادآورده دوستی!(تاکلون التُراث اکلاً لمّا و تُحبّون المال حبّاً جمّا) ☑️ @m_ghanbarian
۲-بازتولید نجاسات جاهلیت.mp3
21.19M
بازتولید نجاسات جاهلیت! جلسه دوم: شام اربعین ۵مهرماه۱۴۰۰/ هیات صاحب العصر اراک حجت الاسلام قنبریان • جاهلیت، جهالت شایع شده ای که ساختار ذهنی و عینی شده/ در عصر مدرن هم هست! - یزید تر از یزید داریم ولو حسین تر از حسین نه! • تبرّج، سلول بنیادینی برای شعبه ای از جاهلیت - خود نمایی، دعوت به خود، کار خلاف عرف و عادت برای جالب شدن ، تبرج است؛ مردانه و مجازی هم دارد - فرق سوده و عایشه، زینب(س) و دختر طلحه؛ فرق سعی و عمل با تبرج است! - ، مطالبه گری نیست؛ قاطی کردن زهرماری(دروغ، تهمت و...) و شلوغ کردن، تبرج مجازی است! • زنده به گور کردن و همزمان فرصت تبرج دادن، ظرفیت جاهلیت است! - در هردو زن یک شیئ و کالاست! - حجاب برای حاضر کردن زن بدون تأنیثش در فعالیتهای سیاسی-اقتصادی است. - تبرج، نقش زن در جامعه را تغییر می دهد (اثبات آماری) • اهلبیت حسین(ع) به نجاست تبرج، آلوده نشدند! - بالاتر طیّب شدند و زمانه را طاهر کردند! - بکُم یُباعد اللهُ الزمان الکلب!(خداوند با شما زمانه سگی را دور کرد) ☑️ @m_ghanbarian
۳-بازتولید نجاست جاهلیت.mp3
18.14M
بازتولید نجاسات جاهلیت! جلسه سوم: ۶مهرماه۱۴۰۰ هیات صاحب العصر اراک حجت الاسلام قنبریان 🔸نجاسات باوریِ جاهلیت(ظَنَ الجَاهلیه)! • بدترین شعبه جاهلیت، اعتقادات جاهلی است چون مانع اصلاح جاهلیت های دیگر میشود. • ۴نمونه باور جاهلی: ۱. اگر بر حقیم چرا پیروز نمیشم؟!(یقولون هل لنا من الامرِ من شیئ؟!) - نمیشود و نمیتوانیم بازتولید همین است! ۲. جدایی از جماعت و مشروعیت هر بیعت! -رسالت و امامت، نقطه کانونی مقابله با جاهلیت است لذا هرکه بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است - اما قاتق نان را قاتل جان کردند! جای امامت (از طرف خدا _ از جنس مردم و من انفسهم) هر خلیفه و سلطان نهادند! حالا گفتند: هرکه بمیرد و بیعتی(=هربیعتی!) در گردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده! هرکه از جماعت جداشود...!!! ۳.جبرگرایی و قدری گری! - از "هست"، "باید" را نتیجه گرفتن و "اراده تکوینی" را جای "اراده تشریعی" خداوند نهادن و به یزید هم مشروعیت دادن! ۴.تئوری تقدیم مفضول بر افضل • سیدالشهدا به این نجاسات آلوده نشد بلکه خونش را داد تا بندگان را ازجهالت و حیرت گمراهی نجات دهد() - قیام خونین او این باورهای جاهلی را که راسخ می شد به شک و تردید انداخت و قیامها و اعتراض ها شروع شد؛ لذا فرمود برای اصلاح امت(نه صرفا دولت) قیام می کنم! ☑️ @m_ghanbarian
⚠️حجت الاسلام قنبریان حساب توئیتری ندارند! باتوجه به اینکه هر نرم افزار مجازی اقتضاء خاص خود را دارد و صرفا کپی مطالب کانال در آنها رعایت آن اقتضاء نیست؛ حجت الاسلام قنبریان تا کنون راضی به حساب توئیتری نشده اند. برخی دوستان ایشان هم که از طرف خود حسابی بنام ایشان باز کردند ، نهی شدند و آنها بسته شد. اخیراً هم حسابی بنام ایشان باز شده که امکان پیام گیری را بسته است؛ بدین طریق به همه دنبال کنندگان مطالب ایشان اعلام میشود : ایشان تاکنون هیچ صفحه مجازی جز همین صفحات ایتا، تلگرام و اینستاگرام ندارند . از بزرگواری که حساب توئیتری بنام ایشان زده اند نیز خواهش می کنیم نام ایشان را تغییر دهند و اگر آن مطالب را خیلی لازم می دانند با حساب رسمی خود از کانال ایشان کپی و نقل قول کنند. دوستان عزیز لطفا اطلاع رسانی نمایید! ☑️ @m_ghanbarian
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای / ۱ از ۵ کتاب را دوستی عزیز از مرکز رشد هدیه فرستاد، زود شروع به خواندنش کردم صمیمانه از زحمات گردآورندگان تجلیل می کنم. با اذعان به مضامین عالی و مواعظ دلکش کتاب، این سطور را می نگارم. نقص اصلی تقلیل یافتن کتاب انقلابیِ طرح کلی در امتدادی محافظه کارانه در بخش معاد است. کتاب به چارچوبه نظری کتابهای عقاید-مواعظ مَدرَسی و کلاسیک، تنزل یافته؛ آن "طرح نو" کتاب طرح کلی درش نیست. ساختار شکنی ها و تعرض های جسورانه میل به صفر می کند. بخلاف طرح کلیِ اصلی در این ملحقه، هیچ خبری از ضرب آهنگ قسط و عدالت اجتماعی -که با اصول اعتقادی قبلی بود- وجود ندارد! تو گویی بانگ نی که در طرح کلی، آتش بود اینجا باد شده و نغمه ای مثل نغمه های دیگر بازار کتاب معاد را نواخته است و البته باز شنیدنی و خواندنی! تفصیل مطلب در بخش های بعد👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اس
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۲ از ۵ 🔸 ارکان طرح کلی • کتاب طرح اندیشه اسلامی به تصریح استاد خامنه ای سه ویژگی دارد که آنرا از سایر کتب عقایدی و معارفی مَدرسی متفاوت می کند: ۱. طرح اسلام بصورت مسلکی دارای اصول منسجم و یک آهنگ ۲.به صورت مسلکی اجتماعی و ناظر به زندگی جمعی انسانها ۳.مبتنی بر قرآن بودن (۲) • نگاه منظومه ای ایشان به دین هم در و هم در تمایزاتی دارد. مثلا بالعیان خواننده طرح کلیِ انشائیِ خود ایشان می یابد همه اجزاء با روح توحید تبیین می شود.(۳) به لحاظ شکل هم هر سه مفهوم مورد بحث(توحید، نبوت، ولایت) با قسط و عدالت اجتماعی نسبت می یابند و چالش های جسورانه و نظرات بدیعی را موجب میشود که یکی از جذابیت های کتاب است. • توحید و شرک با عدالت اجتماعی و نظام طبقاتی هم آغوش و تبیین می یابد.(۴) "اگر چنانچه قائل به توحید باشی در جامعه، اختلاف طبقانی و تبعیض معنا ندارد"(ص۲۱۳) صریحاً می خروشد:"اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند"(ص۲۰۷) از معارف کلاسیک گله داشت که: "ببینید چقدر درباره توحید بحث کردند متکلمین، و چقدر این بحثها در تشکیل و ایجاد جامعه توحیدی بی اثر بود"!(ص۲۳۲) توحید را به شکل قطعنامه های توحیدی قرائت کرده و ماده دوم را نفی طبقات اجتماعی قرار می داد: "یک جامعه بی طبقه جامعه ای است که گروه های انسانی در آن جامعه از یکدیگر برحسب حقوق و مزایا جدا نشدند؛ همه انسانها زیر یک سقف حقوقی زندگی می کنند"(ص۲۷۰) زیربنای نظام طبقاتی را اعتقاد به خدایگان مختلف و طبقاتی می دانست(ص۲۷۷) • نبوت هم با قسط، ربط مستقیم و مستحکم داشت. نبوت محصول دو رستاخیز(یکی درونی و یکی اجتماعی) بیان می شد؛ که رستاخیز دوم، مساوی با جنبش برای قسط بود(ص۳۵۷تا۳۶۰) فقط این تصویر از نبوت را (مقابل تصویر حکیمی شاگرد پرور و خانه نشین) درست می شمرد(ص۳۶۲) پیامبران اولوالعزم را قطبهای انقلابات الهی می خواند که دیگر پیامبران برای به ثمر نشاندن و احیاء انقلاب آنها می آمدند(ص۳۶۵) طاغوتها، ثروت اندوزان، ملاء و مترفین و احبار و رهبان، قطب مخالف پیامبران شمارش می شد(ص۴۲۷تا۴۳۴) • ولایت را استمرار نبوت در همان کارخانه انسان سازی می خواند(ص۵۲۰). "یؤتون الزکاة" در آیه ولایت را به تقسیم عادلانه ثروت معنا می کرد(ص۵۸۱) و در وجه "و هم راکعون" می گفت:"یعنی یک انسان[ولیّ جامعه] آنقدر دل بسته به مساوات باشد...به قدری فقر و فقیر درد آور باشد، که صبر نکند نمازش تمام شود"(ص۵۸۲) 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian