eitaa logo
متنا‌‌؛ مدرسه تمدن نوین اسلامی
868 دنبال‌کننده
342 عکس
66 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: @matna1397
مشاهده در ایتا
دانلود
مصباح1.pdf
395.8K
✅ تبینی از آیت الله مصباح یزدی در موضوع گام دوم انقلاب اهم عناوین: 🔶 مقابله با جهل و نفاق؛ وظیفه اصلی نیروهای انقلاب در گام دوم 🔹چهل سال دوم؛ گام دوم انقلاب به سوی ظهور 🔹امام خمینی (ره)؛ علمدار تبیین مسائل سیاسی اجتماعی جهان اسلام 🔹نادانی و هواپرستی؛ عوامل اصلی فتنه های اجتماعی 🔹نسل آینده و خطر فراموش کردن انقلاب و اهداف آن 🔹وظیفه اصلی ما در چهل سال دوم انقلاب 🔹مقابله با جهل و نادانی؛ وظیفه ی نخبگان در گام دوم 🔹مبارزه با منافقان؛ وظیفه دوم نخبگان در گام دوم #سه_شنبه_ها_با_منابع_تمدنی #گام_دوم_انقلاب #مبارزه_با_جهل_و_نفاق 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org/معرفی-منابع-و-اندیشه-های-تمدنی
هدف گذاری نیروهای مؤمن باید به کدام سو باشد... ؟؟؟ ❇️ امام خامنه ای: ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهی، با کمکهای معنوی غیبی و با ادعیه‌ی زاکیه و هدایتهای معنوی ولی‌الله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. 🔶این، آینده‌ی قطعی شماست. جوانان، خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند. 🔶نیروهای مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند. 📆بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا ۱۳۷۶/۰۵/۲۹ #یکشنبه_های_ولایی #آینده_قطعی_ملت_ایران 📌 @m_matna 🌐 Www.matna.org
❇️ ظرفیت‌های تمدن‌سازی سیرۀ نبوی ✍️عباسعلی مشکانی سبزواری 🔸درباره سیره نبوی و نسبت آن با تمدن و تمدن‌سازی دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد. برخی به هیچ‌وجه این مناسبت را برنمی‌تابند، گروهی به مناسبت حداقلی و بعضی نیز قائل به مناسبت حداکثری هستند. سنجش نسبت سیره نبوی با تمدن با دو نگاه توصیفی و تجویزی قابل بحث و بررسی است. مقاله حاضر با نگاه توصیفی، و با استفاده از اصول و متد اجتهادی موجود، می‌کوشد تا با مروری اجمالی، اثبات‌کند که می‌توان از پیوندی آشکار و استوار بين آموزه‌های سیره نبوی و مقوله تمدن و تمدن‌سازی سخن گفت. هرچند نمی‌توان ادعا کرد نظام‌های اجتماعی مورد نیاز تمدن، به صورت کامل و آماده الگوبرداری در سیره نبوی موجود است، اما وجود چارچوب‌های اصیل و ساختاری تمدن در آن قابل انکار نیست. بدیهی است نگاه تجویزی به سیره نبوی و ارائه نظام‌های اجتماعی تام و تمام در حوزه‌های گوناگون زندگی بشری برای تشکیل ، در گرو رویکرد کل نگر و فقاهت حکومتی در فرایند اجتهاد و استنباط (فقه حکومتی) است. 🌐 @m_matna 📌 www.matna.org/معرفی-منابع-و-اندیشه-های-تمدنی
ظرفیت‌های تمدن‌سازی سیرۀ نبوی.pdf
407.6K
مطالعه مقاله ظرفیت‌های تمدن‌سازی سیرۀ نبوی
❇️ آیا نسخه ی کاملی از تمدن اسلامی محقّق خواهد شد؟ حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار: 🔸تمدّن ظرف و بستری است که اسلام می‌تواند در آن ظرف و بستر به‌صورت تام و تمام تحقق پیدا کند به تعبیر دیگر، تمدن بستر تحقق تام و تمام اسلام در عینیت خارجی است. 🔸 تا به حال نسخه‌های ناقصی از تمدّن، در بستر تاریخ اسلام وجود داشته است و به تعبیر دیگر ظهورات تمدنی در طول تاریخ به وجود آمده‌اند اما تحقّق کامل این نسخه از تمدّن را فقط می شود در حکومت حضرت‌مهدی(عجل الله تعالی فرجه) جستجو کرد. یعنی در آن زمان، صورت کامل و ناب از تمدن اسلامی محقق خواهد شد. 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org/معرفی-منابع-و-اندیشه-های-تمدنی
واكاوي سبك زندگي متعلّم در تمدن نوين اسلامي ‌و مقايسة آن با آراء ‌‌اند‌يشمندان غربي.pdf
254.2K
❇️ واکاوی سبک زندگی متعلّم در تمدن نوین اسلامی ‌و مقایسه آن با آراء ‌‌اند‌یشمندان غربی 🔹تعليم و تربيت در طول تاريخ بشر، همواره محل توجه همه ی اعصار، تمدن ها و انديشه هاي متفكران بوده است؛ 🔹متعلّم (يادگيرنده) به عنوان برون داد هر نظام تعليم و تربيتي از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین خاطر یکی از اركان اصلي در بحث تعلیم و تربیت به حساب می آید. 🔹از سوی دیگر تمدن های تاريخ ساز از گذشته تا كنون، درباره امر تعليم و تربيت و متعلّم، نظرات متنوّع و متعدّدي ارائه داده اند. 🔹این مقاله در صدد آن است که با بررسي تمدن نوين اسلامي و تمدن معاصر غرب، به ويژگي هاي يادگيرنده (متعلّم) بپردازد و ويژگي هاي متعلّم را در بوته ی مقايسه قرار دهد تا جنبه هاي گوناگون و گاه كمتر مورد توجه اين موضوع مهم و اساسي تعليم و تربيت را واكاوي كند و مشخص نمايد كه براي رشد و تعالي متعلّم در چه وضعيتي قرار داريم و چگونه بايد باشيم. #سه_شنبه_ها_با_منابع_تمدنی #سبک_زندگی 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org/معرفی-منابع-و-اندیشه-های-تمدنی
❇️ تمدن نوین اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر و سید احمد فردید 🔷سید حسین نصر: تمدن اسلامی از بدو پیدایش تاکنون، هر چند با فراز و نشیب هایی همراه بوده است، اما هیچگاه به زوال و تعطیلی منجر نشده است. از این روی تمدن اسلامی همواره در کنار دیگر تمدن ها به موجودیت خود ادامه داده و در حال حاضر نیز تمدنی بالنده و سرزنده است. 🔸بر اساس این نظریه، «فرهنگ» بنیاد تمدن به حساب می آید؛ بر همین اساس تمدن اسلامی در درازنای تاریخ اسلام، به پیشوانه فرهنگش زنده مانده است و همه سرزمین های اسلامی از این پویایی فرهنگی استوار بر بنیادهایی مانند معرفت توحیدی و دانش های اسلامی، بهره برده اند. 🔷فردید: تمدن اسلامی، نه در گذشته هویتی داشته است و نه در حوالت تاریخی غرب زدگی، امکان تحقق خواهد داشت. 🔸از نظر فرید، اگر سقراط مظهر تمدن یونانی و آگوستینوس، مظهر تمدن روم شرقی و امپراطوری مسیحی و دکارت مظهر تمدن غربی است، جهان آینده و تمدن نوین آن توسط امام زمان (عج) تجلی پیدا می کند. 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org/معرفی-منابع-و-اندیشه-های-تمدنی
🔴 ۱۶ آذر متعلق به کیست؟‼️ 🔺جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همه‌ نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیله‌ دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، آمد‌‌‌‌ایران. به‌عنوان اعتراض به آمریکا، به‌عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می‌کنند، که البته با سرکوب مواجه می‌شوند و سه نفرشان هم کشته می‌شوند. حالا ۱۶ آذر در همه‌ سال‌ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد‌نیکسون است، دانشجوی ضد‌آمریکاست، دانشجوی ضد‌سلطه است. (رهبر انقلاب ۲۴ آذر ۱۳۸۷) #روز_دانشجو 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org
🔘 البتّه وحدت مراتبی دارد؛ اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد؛ پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است. 🔸البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمیزنند، در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند، اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند، از یکدیگر دفاع کنند. این هم یک قدم بالاتر است؛ 🔸از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی،‌ ملّتهای اسلامی هم‌افزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، هم‌افزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایین‌تر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحله‌ای از وحدت است. 🔸مرحله‌ی بالاتر هم این است که همه‌ی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی. این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده: رسیدن به تمدّن اسلامی، منتها تمدّن متناسب با این زمان، تمدّن نوین اسلام. اینها مراتب وحدت است. 🔹بیانات امام خامنه ای در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى ‌98/8/24 #یکشنبه_های_ولایی #وحدت_دنیای_اسلام 📌 @m_matna 🌐 Www.matna.org
❇️ کتاب دوران جدید عالم ▫️گردآورنده: سعید اشیری ▫️نام انتشارات : انقلاب اسلامی 🔸کتاب «دوران جدید عالم» عنوان و موضوع کتابی است که گفتمان انتقادی انقلاب اسلامی در شناخت تجدد را بر اساس بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی بررسی و تبیین نموده است. 🔸کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول به موضوع «انقلاب اسلامی و جهان متجدد» اختصاص دارد که از پنج فصل تشکیل شده است. در بخش دوم هم موضوع کلان «غرب‌شناسی و تجدد انتقادی» مورد بررسی قرار گرفته است. این بخش از ۱۳ فصل تشکیل شده است. 🔸نخستین بخش کتاب با سخن مشهور رهبر انقلاب درباره‌ی دوران جدید عالم آغاز می‌شود که عنوان کتاب نیز از همین بخش گرفته شده است: «بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریّت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی است. دوران جدیدی در همه‌ی عالم دارد آغاز می‌شود. نشانه‌ی بزرگ و واضح این دوران عبارت است از توجه به خدای متعال و استمداد از قدرت لایزال الهی و تکیه‌ی به وحی. بشریت از مکاتب و ایدئولوژی‌های مادّی عبور کرده است... امروز در میان ‌امت اسلامی، بیشترین جاذبه متعلّق است به اسلام، به قرآن، به مکتب وحی... #سه_شنبه_ها_با_منابع_تمدنی #پیچ_تاریخی #امام_خامنه_ای 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org/معرفی-منابع-و-اندیشه-های-تمدنی
❇️ نقش ولایت فقیه در توسعه تمدن اسلامی 🔅 آیت الله حائری شیرازی: 🔹تمدن یعنی انسان به حدی برسد که خودش، خودش را کنترل کند و نخواهد مواظبش باشند. 🔹تمدن اسلامی یعنی دستگاهی حکومتی، نظامی و مکتبی که انسان را از ظلمات، به نور منتقل کند. 🔹ویژگی امام خمینی این بود که انسان را خوب شناخت و انسان را از ظلمت به نور منتقل کرد؛ پس اساس این تمدن را ولایت تشکیل می دهد. 🔹در عالم دو نوع تمدن بیشتر نیست، یکی تمدن با ولایت الهی و دیگری تمدنی با ولایت طاغوت و یا یکی ترقی با ولایت الله و دیگری ارتجاع با ولایت طاغوت پس ترقی و ارتجاع پایه تمدن اسلامی است. منبع: دو فصلنامه «اندیشه تمدنی 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org/معرفی-منابع-و-اندیشه-های-تمدنی