کانال محمدرضا کرمرضایی
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
🔰 به خاطر عدم تمرکز حکما و متکلمین بر #خودآگاهی_خدا، تشتّت و پراکندگی مطالب و عدم تبیین منظّم استدلالها و ردّ شبهات مربوط به آن، می کوشیم تا مباحث و مطالب مربوط را جمع آوری کرده، به صورت کامل و واضح تنظیم و تشریح نموده و استدلالهای مربوط به آن را به شکل قیاس منطقی به صورت منظّم و مبیّن تقریر نماییم.
🔹 قبل از ورود به اصل بحث، مباحثی را جهت تسهیل امر به عنوان مقدمه ذکر می کنیم، من جمله؛
❇️ #تعریف_علم: در مورد بداهت یا عدم بداهت مفهوم علم بین حکما و متکلمین اختلاف است:
🔻 برخی آن را بدیهی و نه تنها بینیاز از تعریف میدانند بلکه اساساً معتقد به #محال_بودن_تعریف_علم بوده و میگویند: «مفهوم علم يكى از روشن ترين و بديهىترين مفاهيم است، و نه تنها نيازمند به تعريف نيست، كه اساسا تعريف آن امكان ندارد، زيرا مفهوم واضحترى از آن وجود ندارد، كه معرِّف آن واقع شود، و عباراتى كه به عنوان تعريف علم و معرفت، در كتابهاى منطقى يا فلسفى به كار مىرود، تعريف حقيقى نيست و منظور از ذكر آنها، يا تعيين مصداق مورد نظر در علم يا در مبحث خاصى است، چنانكه منطقيين علم را، به حصول صورت چيزى در ذهن تعريف كردهاند، و فايده آن تعيين مصداق مورد نظر ايشان، يعنى علم حصولى است، و يا اشاره به نظريه تعريف كننده، درباره بعضى از مسائل هستى شناختى مربوط به آن است، چنانكه بعضى از فلاسفه مىگويند، علم عبارت است از حضور مجردى نزد مجرد ديگر، يا حضور شيئى نزد موجود مجرد، تا بدين وسيله نظر خود را درباره تجرد علم و عالم، بيان كنند.»۱
📚۱. آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۱۳۶.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#خودآگاهی_خدا #فصل_اول_امورمقدماتی #تعریف_علم 🔰 به خاطر عدم تمرکز حکما و متکلمین بر #خودآگاهی_خدا،
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
#ادامه
🔻 برخی دیگر قائل به #بدیهی_نبودن_تعریف_علم میباشند زیرا بر فرض «كه تعريف علم ممتنع باشد، از امتناع تعريف علم بداهت علم لازم نشود. زيرا كه از امتناع تعريف چيزى، لازم نيست كه آن چيز غنىّ از تعريف بود.»۱
🔻 عدهای نیز قائل به #اکتسابی_بودن_تعرف_علم و نیازمند به تعریف کردنش میباشند۲؛
▫️ جهت روشنتر شدن معنای آن میتوان به معانی لغوی و جعل اصطلاحات قوم اشاره نمود؛
🟢 علم در لغت به معناهای؛ بدست آوردن و ادراک حقیقت چیزی، معرفت و یقین، نقیض جهل، شناختن، فهمیدن، خبردادن، دانستن، استوار کردن، اتقان، دریافتن، مطلق ادراک، دانش، آگاهی، یافت نفس منطقی اشیاء با حقائقی که دارند، «تصديق مطلق، تصديق يقينى، آنچه شامل يقين و تصوّر شود، صورت حاصلۀ از اشياء در ذهن، يقين تنها، توهم و تعقل و تخيل، ادراك كلى، ادراك مركب اعم از تصوّر و تصديق، ادراك مسائل از روى دليل و ملكهاى كه حاصل شود از ادراك مسائل» آمده است.۳
📚 ۱. قاموس البحرین، ص ۱۰۵.
📚 ۲. موسوعة کشاف إصطلاحات الفنون و العلوم، ج ۲، ص ۱۲۲۰.
📚 ۳. فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، ص ۵۲۴؛ فرهنگ ابجدی، ص ۶۲۲؛ المنجد فی اللغة، ص ۵۲۷؛ لسان اللسان، ج۲، ص ۲۱۹؛ لغت نامه، چ ۲، ص ۲۰۰۸؛ موسوعة مصطلحات الفلسفة عند العرب، ص ۵۱۶؛ الموسوعة الجامعة لمصطلحات الفکر العربي و الإسلامي (تحلیل و نقد)،ج ۱، ص ۱۸۸۶؛ المقابسات، ج1، ص 312.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#ابوحمزه_ثمالی
🔘 وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَیْکَ لِلصَّارِخِینَ مَفْتُوحَةً
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#خودآگاهی_خدا #فصل_اول_امورمقدماتی #تعریف_علم #ادامه 🔻 برخی دیگر قائل به #بدیهی_نبودن_تعریف_علم می
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
#ادامه
🟢 #علم_در_اصطلاح معانی متعددی دارد من جمله:
«🔸 اعتقاد يقينى مطابق با واقع، در برابر جهل بسيط و مركب، هر چند در قضيه واحدى باشد.
🔸 مجموعه قضايايى كه مناسبتى بين آنها در نظر گرفته شده، هر چند قضاياى شخصى و خاص باشد، و به اين معنى است كه علم تاريخ، دانستن حوادث خاص تاريخى، و علم جغرافيا دانستن احوال خاص مناطق مختلف كره زمين، و علم رجال و بيوگرافى شخصيتها هم علم ناميده مىشود.
🔸 مجموعه قضاياى كلى، كه محور خاصى براى آنها لحاظ شده، و هر كدام از آنها قابل صدق، و انطباق بر موارد و مصاديق متعدد مىباشد، هر چند قضاياى اعتبارى و قراردادى باشد، و به اين معنى است كه علوم غير حقيقى و قراردادى، مانند لغت و دستور زبان هم علم خوانده مىشود، ولى قضاياى شخصى و خاص، مانند قضاياى فوق الذكر علم بشمار نمىرود.
🔸 مجموعه قضايايى كلى حقيقى، غير قراردادى كه داراى محور خاصى باشد، اين اصطلاح همه علوم نظرى و عملى، و از جمله الهيات و ما بعد الطبيعه را در بر مىگيرد، ولى شامل قضاياى شخصى و اعتبارى نمىشود.
🔸 مجموعه قضاياى حقيقى، كه از راه تجربه حسى قابل اثبات باشد، و اين همان اصطلاحى است، كه پوزيتويستها به كار مىبرند، و بر اساس آن علوم و معارف غير تجربى را، علم نمىشمارند.»۱
🔸 معنای استعمال شده در کلام و فلسفه؛
▫️ در تفسیر و تبیین این معنا بین حکما و متکلمین اختلاف وجود دارد که بعداً آن ها را توضیح خواهیم داد.
📚 ۱. آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۶۱.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف
#مشق_عشق
#نامه_به_امام_زمان
📜 هذا کتاب من الذلّ جمیعا الی العزّ تکمیلا
❎ انا یا مولای:
➖ هو الذی فَعَلَ القبیح و تَرَکَ الجمیل
➖ و انا الذی قال قول السّادة و خَلَفَ خُلفَ العبید
➖ و انا الذی غَرَّ بحسناته التی اَسوَأ من سیئاته
➖ انا الذی صَنَعتُ الفانی و هَدَمتُ الباقی
➖ ذَکَرتُ آجلا و نَسِیتُ عاجلا
➖ و انا الذی:
▪️ کانت لی الاحاطةُ بکل سیئة خیر من کل حسنة
▪️ و کان لی الاجتنابُ عن کل حسنة خیر من کل سیئة
➖ و انا الذی فَرَّحتُ الشیطانَ و طَلَقتُ الرحمنَ
➖ و انا الذی خَذَلتُکَ و حَزَّنتُکَ
✅ و اما انت:
✔️ هو الذی عَزَّزَنی بعزّه و فَرَّحَنی بجوده
✔️ انت الذی فَعَلَ الجمیلَ و تَرَکَ القبیحَ
✔️ انت الذی قال قولَ السادة و فَعَلَ فِعلَ الجادة
✔️ انت الذی لایَغُرُّ بحسناته التی احسنُ حسنات المحسنین
✔️ انت الذی صَنَعتَ الفانیَ و الباقیَ بصنعة واحدة
✔️ انت الذی لانسیتَ آجلا و لاعاجلا
✔️ انت الذی:
▫️ کانت لک الاحاطةُ بکل حسنة و لاتحیطُ سیئةً حتی شرّ منها
▫️ وکان لک الاجتنابُ عن کل سیئة و لا تجتنب عن حسنة حتی شرّ منها
✔️ انت الذی خَذَلتَ الشیطانَ و نَصَرتَ الرحمنَ
✔️ انت الذی اظهرُ مظاهرِ صفاتِ الله تعالی
🔻 وکانت من صفاته تعالی الرحمانیةُ و الرحیمیةُ و الغفاریةُ و الستاریةُ و الاعانةُ علی التائبِ من الإثمِ و النادمِ من السَّرفِ و الخائفِ من الرَّبِ و الباکی علی الفراقِ
🤲 یا مولای و انیسی و مونسی یا من شکوت بثّی و حزنی و ضیقَ صدری و شقاوتی الیه:
✏️ یا مولای کلما اهتَدَمتُ بنیانَ الذی بَنَیتُهُ، شَرَعتُ تعمیرَهُ
✏️ انت الناصرُ علی العامرِ فنَصِّر یا انصرَ الناصرینَ بانیَهُ
☑️ انا التائبُ من ذنبی العظیمِ
☑️ انا النادمُ من سرفی العظیمِ
☑️ انا الخائفُ من ربی الرحیمِ
☑️ انا الباکی علی فراقی الطویلِ
🟢 فترحّم علیّ لتوبتی و اغتفر لی لندمی و استر عنی لخوفی و انصرنی لبکائی
🔸 الهی آمین
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 میلاد حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم
✏️ رهبر انقلاب: میلاد امام مجتبی، امام حسن (علیه الصّلاة و السّلام)؛ حُسن مجسّم بر زبان پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله) که این نام را ایشان بر روی این مولود گذاشتند -و این خیلی با عظمت است، خیلی مهم است که پیغمبر این بزرگوار را، این کودک مبارک را «حسن» بنامند- انشاءالله بر همهتان مبارک باشد.
🌙 #بهار_معنویت | روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#علامه_مصباح
🔰 آیت الله مصباح رحمه الله:
ما باید مواظب باشیم مچ خائنین را بگیریم، آن ها را رسوا کنیم نگذاریم نظام اسلامی را بد نام کنند.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#معارف
#شهیدسلیمانی
🔰 اشعاری که شهید سلیمانی با خود زمزمه می کردند:
▫️کوه باشید سیل یا باران چه فرقی می کند
▫️سرو باشید باد یا طوفان چه فرقی می کند
▫️مرزها سهم زمین اند و تو سهم آسمان
🔻آسمان شام یا ایران چه فرقی می کند
▫️قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم
🔻حصر الزهراء و آبادان چه فرقی می کند
▫️مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ماست
🔻سامراء غزه حلب تهران چه فرقی می کند
▫️هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ است
🔻بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می کند
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#معارف
#آیت_الله_مجتهد
🔆 هر کس را ببینی از علی دم کم میزند، از او دم کم بزن.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفۀ_فلسفه #علوم_عقلی 🔰 #علامه_طباطبایی و #علامه_مصباح به عنوان دو تن از عالمان درجه اول علم فل
#فلسفه_فلسفه
#فصل_اول_مباحث_مقدماتی
#مفاهیم
#ادامه
🔰 یکی از علتهای اختلاف بین علما و بحث کنندگان عدم فهم صحیح معانی لغاتی است که در محل نزاع به کار رفته است، گاه نافی آنچه مثبت اثبات میکند را نفی نمیکند و گاه مثبت آنچه نافی نفی میکند را اثبات نمیکند و با ادنی تأملی میتوان بازگشت هر دو قول را به یک چیز دانست، به همین خاطر قبل از ورود به بحث، مفاهیم مورد نیاز را مختصراً توضیح خواهیم داد.
🔷 بررسی تطبیقی:
🔹 واژه «بررسی» حاصل و نتیجه مصدر بوده و در لغت به معناهای «امعان نظر در نوشتهاى، غوررسى و اظهار نظر در محتواى چیزی و ... میباشد.1
🔹 واژه تطبیقیّ به معنای «تطبيق عملى در كارها و دستورها» میباشد.2
🔹 منظور از بررسی تطبیقی در این نوشته: برخی از نظرات موجود در مسئلهای را با هم مقایسه نموده، ریشۀ اختلاف آنها را تبیین کرده و هر کدام به صورت مجزا توضیح داده میشوند.
🔷 علم: این واژه ذیل بحث
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
توضیح داده شد.
📚 1. لغت نامه، ج ۱، ص ۳۹۵.
📚 2. ر.ک: تهذيب اللغة، ج9، ص30؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج13، ص287؛ لسان اللسان: تهذيب لسان العرب، ج2، ص81.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#فلسفه_فلسفه #فصل_اول_مباحث_مقدماتی #مفاهیم #ادامه 🔰 یکی از علتهای اختلاف بین علما و بحث کنندگان ع
#فلسفه_فلسفه
#فصل_اول_مباحث_مقدماتی
#مفاهیم
#ادامه
🔷 فلسفه:
🔻فلسفه در لغت مصدر جعلى عربى است، #سقراط در مقابل #سوفیستها خود را #فیلاسوفوس (دوستدار علم و حکمت) نامید، این کلمه در زبان عربی به شکل فیلسوف استعمال شد و کلمه فلسفه را از کلمه فیلسوف مشتق نمودند و در لغت به معانی محبت حکمت، دوستداری دانایی، تفنّن در مسائل علمی، شناخت مبادی و علل اولیۀ اشیاء و علم به حقايق موجودات به اندازۀ توانايى بشر میباشد.1
🔻 واژۀ فلسفه در اصطلاح تعاریف مختلف و گوناگونی دارد؛
می توان آنها را تحت تقسیمی ذکر نمود:
☑️ أ. برخی فلسفه را به معنای خیلی عامی گرفته و آن را شامل همه #علوم_عقلی و برهانی به علاوه برخی از علوم اعتباری میدانند؛
▫️در قرون هزار ساله وسطی که دانشگاهها و مدارس به تعطیلی کشیده شده بود، مخالفت با فلسفه در مغرب زمین به اوج رسیده بود، اما رفته رفته این مخالفت کم شده و برخی از دانشمندان آنان بسیاری از آراء فیلسوفان را پذیرفتند، اما پس از چندی از فلسفه برای توجیه عقائد غلط خود به کار برده و آن را وابسته به کلیسا نمودند به همین خاطر نام آن را فلسفه اسکولاستیک نامیدند، این نوع فلسفه طوری تنظیم شده بود تا علاوه بر علوم حقیقی، برخی علوم اعتباری مانند قواعد زبان، معانی و بیان را نیز شامل میشد.2
☑️ ب. برخی فلسفه را به معنای عامی گرفته و آن را فقط شامل همه #علوم_عقلی و برهانی میدانند، مانند؛
🔺«أنها علم الواقع الكلّى.»3
🔺«فلسفه كمال نفس انسان است هم از جنبۀ نظرى و هم از جنبۀ عملى».4
📚 1. ر. ک: آموزش فلسفه، ج1، ص 30؛ رسائل الکندي الفلسفیة، ص ۱۲۱؛ المنجد في اللغة العربیة المعاصرة، ص ۱۱۰۷؛ فرهنگ ابجدی، ص ۶۷۱؛ المنجد فی اللغة، ص ۵۹۳؛ بستانى، ص671؛ لغت نامه،ج ۲، ص ۲۱۳۴؛ مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۲۸.
📚 2. ر.ک: آموزش فلسفه، ج1، ص 41؛ المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الکمالیة، ص ۲۴۹.
📚 3. المعجم الشامل لمصطلحات الفلسفة في العربیة و الإنجلیزیة و ...، ص ۶۰۳.
📚 4. ر.ک: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۵، ص ۱۳۰؛ آموزش فلسفه، ج1، ص 30.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei