eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
545 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 ماه خودشناسی ▫️ انسان همواره در دو طرف اوامر و نواهی است، دو درّه خطرناک انسان را تهدید می ‌کند که ترک اوامر و انجام معاصی است و آنچه که در این دو طرف کشیده شده و اجازه سقوط در درّه و مهالک تبعیت از معاصی و انجام معاصی و یا ترک واجبات را دارد و ما را نگه می ‌دارد مسئله و عصمت و صیانت است و این محصول ماه رمضان است. ▫️ خدای عالم این ماه را قرار داده و شب و روز این ماه را، لحظاتش را، ساعات را، دقائق را، آنات را، ثوانی را خدای عالم قرار داد تا ما خودمان را در این ماه بشناسیم. واقعاً ماه رمضان برای این آمده، فلسفه‌اش این است. است، است، است، است، است، ماه نجات از ضلالت و گمراهی است. ▫️ انسان یک موجودی است که در نشئات و عوالم متخلف زیست می ‌کند. یک عالمش عالم رحم مادر است: ﴿وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیئاً﴾.[1] ما یک عالمی داریم به نام رحم مادر که خدای عالم از او به یاد می ‌کند. چقدر این جایگاه برای پروردگار عالم مهم و با توجه و عنایت ما را به آن قرار مکین توجه می‌ دهد. ▫️ ما نشئه ‌ای داریم بعد از رحم مادر به نام نشئه طبیعت و عالم دنیا که الآن در این نشئه زیست می‌کنیم. ما که نمی ‌میریم! مردن یعنی مفارقت روح از بدن، بدن بله زیر خاک می ‌رود. بدن می ‌پوسد، بدن خاک می‌شود، بدن آب می ‌شود، بدن هوا می ‌شود، بدن آتش می ‌شود. اما آنکه اصل و اساس است به نام نفس و حقیقت انسان، می ‌ماند. خدای عالم با واژه «توفّی»: ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا﴾،[2] با واژه «توفی» می‌خواهد بگوید که سر سوزنی از شما کم نمی‌شود! ما فوت که نداریم، وفات داریم. فوت یعنی نابودی و مرگ، وجود ندارد. ما وفات داریم و وفات یعنی استیفای تام. تمام حقیقت شما می ‌ماند، ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا﴾. سفرای الهی، رسولان پروردگاری وقتی که به سراغ انسان می‌ آیند هنگام مرگ، تمام حقیقت انسان را می‌ کنند هیچ چیزی را نمی‌ گذارند باشد. این بدن مثل قفس است، مثل پوست است، این جدا می ‌شود از انسان، باید هم جدا بشود. ما در یک نشئه دیگر می‌ رویم و در آن نشئه از این لباس و از این بدن باید در بیاییم، ولی ما هستیم ما نمی ‌میریم، ما زنده ‌ایم! اینکه والد بزرگوار ما همیشه این سخن را دارند که مردن است نه پوسیدن، یعنی همین. [1]. سوره نحل، آیه78. [2]. سوره انعام، آیه61. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1396/02/27 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
52.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 5 تاریخ: 1400/01/29 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0721.mp3
10.55M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 5 تاریخ: 1400/01/29 🆔 @m_vaezjavadi
j 05 S moredi _0721 p0+.pdf
218.7K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 5 تاریخ: 1400/01/29 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 تفسیر به رأی ▫️ برخی ها به قرآن مراجعه می کنند و یک سلسله برداشت ها و نکاتی را دارند؛ امّا قافل از اینکه این گونه از برداشت ها و نکات ممکن است به ذائقه آن شخص خوش بیاید و ممکن است به ظاهر معنای درستی باشد، امّا آیا در واقع این معنا درست است؟ این برداشت صحیح است؟ این نکته از این قرآن استنباط می شود؟ استخراج می شود؟ کار آسانی نیست! ما می توانیم وقتی به سایر کتب مراجعه می کنیم بگوییم این برداشت ماست، این ذوق علمی ما اقتضا می کند که چنین امری فهمیده بشود، ما این نکته را می فهمیم؛ امّا قرآن یک منطقه ای است که انسان به راحتی نمی تواند وارد بشود، کلام خداست! وحی است! معصوم است و بطلان در آن راه ندارد ﴿لاَ یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾.[1] کسی بیاید بدون مبانی درست، بدون تکیه گاه به یک منطق علمی پذیرفته شده در حوزه تفسیر بخواهد یک سلسله برداشت هایی، یک سلسله استنباطاتی و نکاتی را داشته باشد این خیلی شایسته نیست. این قرآن است، کلام خداست، وحی است و بناست معصومانه در جامعه بماند. ▫️ شما می بینید بعضی ها که با برداشت های ناروا، تفسیرهای ناصحیح، یک نکاتی را از قرآن استفاده می کنند و به جامعه منتقل می کنند چه تنش فرهنگی و تنش اعتقادی و باوری به جامعه ایجاد می شود! و در جامعه باعث می شود که تا مدت ها این اضطراب، این -و_فرهنگی در جامعه باشد! اگر می بینید که پیامبر گرامی اسلام و سایر ائمه (علیهم السلام) حسّاسیت فوق العاده ای نشان دادند و فرمودند که مبادا کسی با اندیشه های خودش، نظرات خودش، سلائق و علائق خودش بیاید یک برداشت های قرآنی داشته باشد که این ـ معاذالله ـ می شود و اگر خدای ناکرده کسی تفسیر به رأی بکند جایگاهش در جهنم است «فَلْیتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ»[2] چقدر ائمه و خود رسول الله اعظم بر حذر داشتند و نهی کردند و تحذیر کردند که انسان ها به حریم قرآن به عنوان یک مفسّر وارد نشوند، مگر اینکه منطقش را، روش فهم درست از وحی را داشته باشند. امروزه متأسّفانه به هوای اینکه تفسیر قرآن است و برویم خدمت قرآن و از قرآن درس آموزی داشته باشیم بدون یک منطق، روش و معیاری که معیار علمی است [به تفسیر می پردازند]، با این کار در حقیقت هم خود را آسیب می زنند هم جامعه را آسیب می زنند، این برداشت های ناروا موجب برای جامعه می شود؛ لذا باید خیلی آراسته، پیراسته و منظّم از جایگاه یک دانش عمیق تفسیری مسائل را دنبال کرد. [1]. سوره فصلت، آیه42. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص62. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/03/19 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
52.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 6 تاریخ: 1400/01/30 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0722.mp3
9.88M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 6 تاریخ: 1400/01/30 🆔 @m_vaezjavadi
j 06 S moredi _0722 p0+.pdf
208.3K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 6 تاریخ: 1400/01/30 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقاوم‌ سازی بنیان‌ های اعتقادی.mp3
1.29M
🌐 روز هفتم ماه 1442 🔸 مقاوم‌ سازی بنیان‌ های اعتقادی 🆔 @m_vaezjavadi
🌐 مقاوم‌ سازی بنیان‌ های اعتقادی ▫️ از خدای عالم استعانت می‌ جوییم و کمک می ‌خواهیم که ما را در داشتن یک روزه صحیح و مورد قبول کمک کند «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلی‏ صِیامِهِ وَ قِیامِه‏».[1] یک وقت ما روزه را در حدّ امساک ظاهری می‌ دانیم که از خوردن و آشامیدن صرف نظر می ‌کنیم، شاید این خیلی دشوار نباشد، گرچه همین هم به عنایت الهی است و به اعانت و امداد خداست؛ ولی آن روزه ‌ای که مدّ نظر دین و پروردگار عالم است خیلی کار دشوار و سختی است، توان بالای روحی و معنوی و اخلاقی می ‌خواهد، ضمن اینکه انسان سلامت جسمانی هم بایستی که داشته باشد. ▫️ وقتی که می‌خواهند یک طبقه دیگری بر روی خانه‌ ها اضافه بکنند می‌ گویند بایستی آن را مقاوم‌ سازی کرد، ماه مبارک رمضان برای و اخلاقی و روحانی و معنوی است، این تقویت ایمان است، این استحکام بنیان ‌های معرفتی و ارادتی ماست که بایستی از درگاه الهی این استمداد را داشته باشیم «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلی‏ صِیامِهِ وَ قِیامِه‏». امیدواریم که خدا به برکت این روزها و این روزه‌ ها و این صیام‌ ها و قیام ‌ها ایمان ما را، عقاید و معارف ما را، اخلاق ما را اولاً تصحیح بفرماید! اصلاح بفرماید! تکمیل بفرماید! تا ـ إن ‌شاء الله ـ مورد توسعه و تعمیق و ارتقاء ایمان و معرفت ما باشد. [1]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج‌1، ص267.[دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان]. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/02/23 🆔 @m_vaezjavadi
🔹سلسله نشست های علمی سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: فرهنگ اعتدال در قرآن پنجشنبه ۱۴۰۰/۲/۲ (۹رمضان) ساعت ۱۰ شب صفحه اینستاگرام استاد https://www.instagram.com/m_vaezjavadi صفحه اینستاگرام سرای فرهنگ و قرآن https://www.instagram.com/saraye_quran_hashemy @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
51.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 7 تاریخ: 1400/01/31 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0723.mp3
10.48M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 7 تاریخ: 1400/01/31 🆔 @m_vaezjavadi
j 07 S moredi _0723 p0+.pdf
225.7K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 7 تاریخ: 1400/01/31 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 سرمایه های انسانی مایه پرهیزگار قوت صبر است و عقل ٭٭٭ عقل گرفتار عشق صبر زبون هواست[1] ▫️ انسان و انسانیت انسانی بر اساس این بیان شاگرد وحی جناب این‌گونه آمده است: یعنی انسان پرهیزگار انسان با تقوا انسان شایسته، دو‌تا سرمایه عمده دارد ـ اینها داشته‌ های انسان است، اینها امکانات انسان است، اینها مایه ‌های وجودی انسان است ـ از یکی به عنوان «عقل» یاد می ‌کند و از دیگری به عنوان «صبر». ▫️ صبر از آن جهت که سرآمد همه اعمال دشوار و کارهای سخت است از آن به «صبر» یاد می ‌کنند. انسان ‌ها به لحاظ اندیشه و تفکر و قوت تشخیص عقل دارند و به لحاظ عمل هم با می ‌توانند کارها را پیش ببرند. این دو داشته انسان است. حالا این دو مایه، این دو سرمایه این دو توان انسانی تهدید نمی‌ شود؟ در درون انسانیت و همچنین بیرون از حوزه انسان این دو دستمایه و سرمایه گران‌قدر مورد آسیب و آفت نیست؟ چرا! اگر انسان ـ معاذالله ـ گرفتار هوس شد، این صبوری و بردباری کاری می ‌تواند بکند؟! اگر انسان عاقل گرفتار عشق شد گرفتار هوس‌های مادی شد و گرایش ‌هایی این عقل را تحت سلطه قرار داد این عقل می ‌تواند کاری بکند؟! «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَی أَمِیر»[2] اگر تحت هوی و گرایش ‌های شهوانی و یا غضبی قرار گرفت این عقل می ‌تواند مؤثر باشد؟! ▫️ این را باید انسان بداند که داشته ‌هایی در درون دارد؛ اما در عین حال یک سلسله شرایطی در درون او هست که با او در جدال است، با او در جنگ و ستیز است، این انسان تا خودش را از نسازد نمی ‌تواند بیاید بیرون برای خودش مشخص کند. هدف انسان هوس ‌باز هدف او چیست؟ انسان آن‌ که تمام جهات وجودی‌ او را شهوت فرا گرفته؛ شهوت ، شهوت شهوت، و شهوت ، خیلی ‌ها دنبال عنوان‌ اند! اگر عقل در جایگاه عمارت خودش قرار نگیرد و اگر صبر، هوس را زبون خودش قرار ندهد، این انسان نمی‌تواند به جایی برسد. بله! «مایه پرهیزگار قوت صبر است و عقل»؛ اما «عقل گرفتار عشق، صبر زبون هواست». اینکه خدای عالم در درون انسان بُعد فجور و تقوا را به او گوشزد می ‌کند: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[3] این تنوین ﴿نَفْسٍ﴾ یعنی «کلُّ نفسٍ نفسٍ»، یعنی هر انسانی فجور و تقوای او در درون او تعبیه شده است، تو به کجا به لحاظ تقوا می ‌رسی به لحاظ فجور می ‌رسی به او نمایانده شده است ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾. [1]. دیوان اشعار سعدی، غزل شماره47. [2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت211. [3]. سوره شمس، آیات7 و8. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/02/23 🆔 @m_vaezjavadi